S P E L - I N F O

         

DARK FALL 4: Ghost Vigil


Uitgever: Jonathan Boakes, Darkling Room / 2020
Ontwerper: Jonathan Boakes, Darkling Room

Platform: PC.

Systeemeisen:
--- Windows 7/8/10 - Processor: 3.0 Ghz Intel Core i3 of gelijkwaardig - 8 MB RAM - Grafische kaart: 1 GB nVidia Geforce GT460 of gelijkwaardig - 6 GB beschikbare opslagruimte - Geluidskaart: DirectX Compatible - Aanvullende opmerkingen: Breedbeeld monitor vereist.

Categorie:
Horror, geestenzoektocht, verlaten herenhuis, geïllustreerd realisme, 1ste persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Hans' Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review door Hans:
Harwood House werd in 1747 gebouwd voor Lord Harwood, zijn vrouw en hun zoontje Edgar. Twee jaar later overlijdt Harwoods zoontje aan roodvonk. De Harwoods vertrekken en het huis, dat prachtig gelegen is tussen beboste heuvels, gaat al snel van hand tot hand. Niemand lijkt er te willen blijven wonen. Later werd het zelfs een hotel, een geboortekliniek en een kindertehuis. Maar nu staat het al vier decennia leeg.

De OPG (Oxford Paranormal Group) vermoedt dat het huis door meerdere onbekende geesten wordt bewoond. Ze sturen jou, een nieuweling in het vak, op onderzoek uit. Je eerste nachtelijke bewaking vindt plaats op de zolder van het huis. Je hebt voldoende meetapparatuur bij je, er zijn camera's in meerdere delen van het huis opgesteld en je hebt via walkie-talkie contact met je collega's.
Alles lijkt goed te gaan, er is wat potentiële geesten-activiteit zoals gloeiende bollen, flitsen en verlaging van temperatuur...maar dan, rond middernacht, wordt de situatie zeer onverklaarbaar...

      

Dit vierde deel uit de Dark Fall reeks is een groot spel waarin de makers zichzelf hebben overtroffen. Een leuke adventure, vol intrigerende verhaallijnen en spannende ontdekkingen in en rondom het spookachtige landhuis, waar in de loop der eeuwen van alles is gebeurd!

Je hoeft de vorige delen niet te hebben gespeeld om van dit spel te genieten, maar degenen die bekend zijn met het werk van Jonathan Boakes en Matt Clark zullen af en toe met een glimlach een déjà vu ervaren (een weeskind bijvoorbeeld dat Nigel Danvers heet, of Moshi Noshi noedels).

Hoewel je allereerst de zolder krijgt toegewezen voor je spookwake wordt je onderzoekgebied wegens succes langzamerhand vergroot. Elk vertrek in het grote huis getuigt nog van het verleden en ligt vol met heerlijke zooi, zodat jij als speler je ogen uitkijkt op zoek naar aanwijzingen en bovennatuurlijke verschijnselen.
Je kunt daarbij het beste systematisch te werk gaan, want je mist gemakkelijk iets.

      

Door voortdurend contact via walkietalkie met andere leden van het team hoef je je niet eenzaam te voelen. Ook krijg je via hen aanwijzingen waar iets te beleven valt, zodat je niet als een kip zonder kop gaat dwalen. Maar verder heb je veel vrijheid om je eigen volgorde te bepalen waarin je de omgeving verkent, voor zover je al toegang hebt tenminste. Het spel is dus maar te dele lineair te noemen.

Daarbij staan jou allerlei elektronische apparaatjes ter beschikking waarmee je beelden en geluiden kunt waarnemen en vastleggen die veelal tot het verleden behoren. Ook elektromagnetische straling en temperatuurverschillen kun je meten die duiden op de aanwezigheid van spoken en onaardse entiteiten.

Ook is het spel doorspekt met puzzels die op heel natuurlijke wijze in het verhaal passen. Geen ingewikkelde sloten om te kraken, maar wel bijvoorbeeld het observeren van verschillende camerabeelden om paranormale verschijnselen te ontdekken die zich voordoen als tijdelijke verstoringen van het beeld. En zowel de jongens als de meisjes van het voormalige kindertehuis hadden hun eigen plannen om de Dark Fall te bestrijden en jij mag hun plannen zien te doorgronden en uitvoeren.

      

Geleidelijk aan verzamel je allerlei voorwerpen waarvan je nog geen idee hebt wat je ermee moet doen. Of je komt bij zaken waar een actie van je wordt verwacht zonder dat je  al weet welke. Pen en papier bij de hand houden is dus wel aan te bevelen. En je moet openstaan voor subtiele hints die je de weg kunnen wijzen. Deze hints krijg je bijvoorbeeld door gesproken geluiden uit het verleden vast te leggen met behulp van een bandopnemer. Of dankzij het gebruik van een 'spokendoos', een apparaatje dat radiofrequenties aftast om stemmen van geesten te vangen.

Enkele duidelijke pluspunten zijn:
- Het spel draait erg soepel met een eenvoudige point en click interface.
- Het is bijna perfect uitgevoerd op enkele minieme foutjes na.
- Er zijn acht posities om je voortgang zelf op te slaan (of te overschrijven).
- Je vindt op bepaalde momenten plattegronden van het huis en de omgeving, wat helpt bij het oriënteren.
- Soms krijg je een visioen waarin je terug stapt in de tijd om daar ontdekkingen te doen.
- Je kunt een heuse drone besturen, voorzien van een camera, en daarmee rond en in het huis op verkenning gaan!
- En er zijn drie eindes!

      

Het spel is prachtig vormgegeven met een rijkdom aan detail waar je je vingers bij aflikt. Ongelooflijk dat zo'n klein team dit heeft ontworpen! Sommige beelden zijn net stillevens en dan begint de gamewereld te grenzen aan de kunstwereld.

Omdat het een spel is in de eerste persoon, waarbij je veelal binnen bent, had het heel statisch kunnen worden, dus met weinig beweging. Daar hebben de ontwerpers op allerlei manieren voor gewaakt. Voor afwisseling is gezorgd door:
- het gebruik van de apparaatjes. Als je bijvoorbeeld door de nachtzichtcamera kijkt dan is het beeld groen.
- bij elke nieuw te betreden kamer krijg je een korte uitleg door middel van zwartwitbeelden. Ook oude foto's zijn in zwart-wit.
- het gebruik van de zaklantaarn waarmee je elk deel van het beeld kunt belichten.
- visioenen die je terugbrengen in de tijd en die in veel levendiger kleuren zijn weergegeven.
- animaties zoals vlammen en bewegende ster- en sliertvormige manifestaties.
- de verschillende camerabeelden van de drone en bewakingscamera's die verstoringen geven.
- een tablet dat je op elk gewenst moment kunt oproepen en allerlei informatie verschaft.

      

En dan de geluiden! Er is geen achtergrondmuziek behalve dan als je een radio of TV aanzet. Maar voor de rest is het één en al gezucht en gesteun, gekuch en gekreun van spookachtige geluiden. Het huis piept en kraakt, knerpt en snerpt en alles wat je aanraakt maakt een bijpassend geluid.

Het stem-acteren van je spokenjagende collega's is goed en natuurlijk gedaan. En als de stemmen van overledenen je oren bereiken klinken die geloofwaardig en passend bij de vermeende karakters. Alleen de kinderstemmetjes zijn door volwassenen gedaan en klinken nogal gemaakt.

      

Samenvattend kan gesteld worden dat Ghost Vigil een nieuw hoogtepunt is in het spookachtige genre dat de Dark Fall reeks eigen is. Een leuke en grote adventure, vol intrigerende verhaallijnen en spannende ontdekkingen in en rondom het spookachtige landhuis, waar in de loop der eeuwen van alles is gebeurd!
Het is een spel om in alle rust en met aandacht te spelen. De nadruk ligt op het verhaal, de sfeer en de puzzels en die zullen voor menig aangenaam uur zorgen.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.

Andere delen in de Dark Fall serie:
Dark Fall 1: The Journal
Dark Fall 2: Lights Out
Dark Fall 3: Lost Souls