S P E L - I N F O

         

DARK FALL 2: Lights Out


Uitgever: XXv Productions / 2004
Ontwerper: Jonathan Boakes, XXv Productions / Darkling Room

Platform: PC, Mac.

Systeemeisen:
--- Windows 98/ME/2000/XP/Vista - processor 450 MHz Pentium 3 of beter - 128 MB RAM (256 aanbevolen) - SVGA grapfische kaart met 32 Bit kleuren of beter - Direct X 9.0 compatible geluidskaart - 24X CD-ROM.
--- MAC OS 9.

Categorie:
Horror, science fiction, geestenjacht, tijdreis, geïllustreerd realistische slideshow beelden, 1ste persoon, point & click, geen ondertiteling.

Walkthrough: klik hier voor Hans' Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Er zijn al veel levens verloren gegaan op de dodelijke rotsen die rond de haven van Trewarthan liggen.
Een mysterieuze mist bedekt het land en de stilte wordt alleen onderbroken door het geluid van een misthoorn. Het betrouwbare licht van de vuurtoren van Fetch Rock doorklieft de duisternis.
Benjamin Parker, een jonge kartograaf en Polly White, een geestenjager zijn vastbesloten om contact te maken met het hiernamaals. Via de vuurtorten bezoeken ze vier verschillende tijdsperiodes. Ze gebruiken de geavanceerde instrumenten van een geestenjager en hun onderzoekend vermogen om de kwaadaardige aanwezigheid te onthullen, die Fetch Rock bedreigt.

Dark Fall: Lights Out is het tweede deel uit de Dark Fall serie maar houdt geen verband met het eerste deel.
Wel is het weer een uitstekend verhaal vol geesten/spoken, vreemde gebeurtenissen en verschijnselen.

      

Je bezoekt een eiland met een vuurtoren in verschillende tijdperken en hebt heel wat te verkennen en te ontdekken. Teksten in allerlei vorm, zoals dagboeken, brieven, informatieborden, maar ook geluidsopnamen helpen je te begrijpen wat er is voorgevallen en hoe jij daarin een rol kunt spelen.

De puzzels in het spel betreffen het vinden en toepassen van een dozijn voorwerpen die allemaal erg vanzelfsprekend zijn en passen in het spel. Dus het wanhopig uitproberen van alles uit je inventaris om een of ander ding aan het werk te krijgen is er niet bij.
Daarnaast verzamel je allerlei gegevens die je meestal moet combineren om verder te komen. Het is eigenlijk steeds duidelijk wat je te doen staat of welke mogelijkheden er nog zijn, dus vastzitten in het spel komt niet of nauwelijks voor (tenzij je een relevant detail hebt gemist natuurlijk). Kleuren spelen soms een belangrijke rol en dit kan voor sommige mensen een probleem vormen.

      

De bediening gaat alleen met de muis en is erg eenvoudig. Je kunt (bijna) overal naar links en rechts kijken maar niet geleidelijk je hoofd draaien (pannen). Op veel momenten kun je inzoomen op een detail, waarvan een deel essentieel is voor de voortgang van het spel, dus nauwgezette waarneming is belangrijk.

Op een bepaald punt in het spel vind je een speciale bril waarmee je bovennatuurlijke verschijnselen kunt waarnemen en met behulp waarvan je kunt wisselen tussen tijdperken. Zo'n moment dat je de bril nodig hebt wordt aangegeven met piepjes die voor sommige spelers wellicht lastig hoorbaar zijn. De bril is echter eveneens als icoon rechtsonder in beeld zichtbaar en flikkert even op zo'n moment.

Vanwege de leeftijd van het spel speel je in een lagere resolutie dan tegenwoordig gebruikelijk is. Er zijn geen instelmogelijkheden noch voor de bediening, noch voor beeld en geluid. Positief is dat je het spel op elk gewenst moment kunt opslaan.
      

Grafisch gezien ziet het spel er prima uit, soms weinig uitgewerkt waar het niet relevant is, maar veelal erg gedetailleerd en prachtig vormgegeven. Er zijn nogal wat beelden die er qua compositie, lichtval en schaduwwerking uitzien als stillevens, als echte kunstwerkjes! Het kleurgebruik is aangepast aan het tijdperk waarin je je bevindt en geeft zo elke tijd een eigen sfeer. Er beweegt meestal weinig of niets. Als er iets beweegt dan valt dat ook meteen op, wat vaak de bedoeling is.

De achtergrondmuziek verdient een groot compliment en is ronduit biologerend. De muziek speelt niet voortdurend maar als zij klinkt verhoogt dat de sfeer in hoge mate.
Er is erg veel zorg aan het geluid besteed. Het geklots van water, een misthoorn, vogels, een bromvlieg, gemurmel en gefluister op de achtergrond. Het draagt ten zeerste bij aan de beleving echt in het spel te zitten. Alleen al vˇˇr de pub in Trewarthan zijn een tiental verschillende geluiden te onderscheiden.
Ook het stemacteren is goed gedaan. Jammer is wel dat er geen ondertiteling is, zodat je je af en toe moet inspannen om het Engels te volgen, vooral als er stemmen door elkaar klinken.

      

Samenvattend is Dark Fall: Lights Out een avonturenspel zonder actie, zonder ondertiteling en instelmogelijkheden, maar met een uitstekend verhaal, goed ge´ntegreerde niet al te moeilijke puzzels, prachtige beelden en achtergrondmuziek, sfeervolle geluiden en zoveel te ontdekken dat je er vele uren spelplezier aan kunt beleven.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.

Andere delen in de Dark Fall serie:
Dark Fall 1: The Journal
Dark Fall 3: Lost Souls