S P E L - I N F O

         

DARK FALL 3: Lost Souls


Uitgever: Iceberg Interactive / 2009
Ontwerper: Jonathan Boakes, Darkling Room

Platform: PC.

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista - CPU Intel Pentium 4 of gelijkwaardige AMD - 512 MB RAM (1 GB aanbevolen voor Vista) - 128 MB DirectX 9.0c compatible videokaart - DirectX 9.0c compatible geluidskaart.
NB: Draait goed onder Windows 7 32bit / 64bit en Windows 10.

Categorie:
Horror, geesten, treinstation, hotel, geïllustreerd realisme, 1ste persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Hans' Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review door Hans:
Dit is het derde deel uit de Dark Fall reeks waarin we terugkeren naar Dowerton uit het eerste deel: Dark Fall - The Journal. Het is niet strikt noodzakelijk om dit eerste deel gespeeld te hebben, maar het draagt wel bij aan een beter begrip van het verhaal. Ook is het gewoon leuk om terug te keren naar een bekende omgeving en te zien wat er sindsdien is veranderd en wat er nu weer staat te gebeuren.

      

Verhaal
Je bent De Inspecteur die vijf jaar eerder de verdwijning van de toen elfjarige Amy heeft onderzocht, maar de zaak in het honderd heeft laten lopen en werd ontslagen. Nu keer je terug naar het voormalige station en hotel in de hoop het één en ander recht te kunnen zetten.

Dowerton blijkt een spookachtige en enge omgeving te zijn geworden, meer nog dan in deel 1. De donkere kamers met onverwachte en angstaanjagende voorwerpen, de geestverschijningen, heel enkel een gedrocht dat kwaad in de zin heeft; en voeg daarbij nog de geheimzinnige en soms vreeswekkende geluiden om je heen. Het maakt dat je met enige schroom een hoek omslaat of een volgende kamerdeur open doet. Je identificatie met de inspecteur wordt gaandeweg aannemelijker omdat je hem hoort praten of roepen, huiveren van de kou of een angstaanval krijgen.

In je zoektocht naar Amy biedt je ook hulp aan ronddolende zielen uit het verleden, die je een uitweg helpt vinden uit hun uitzichtloze schimmige bestaan, door hen te verlossen. De woorden zijn met gevoel gekozen, zowel de gesproken dialogen als de geschreven teksten. De opstellen van Amy in haar schoolschriften verraden veel inlevingsvermogen in de denkwereld van een kind en zijn soms ronduit aandoenlijk.

      

Knap is het dat gasten uit het verleden, die in Dark Fall 1 ten tonele waren gevoerd, nu weer verschijnen en dat hun achtergronden andermaal zijn benut voor nieuwe puzzels en opgaven. De achterliggende gebeurtenissen worden voldoende belicht om het spel zonder voorkennis te kunnen spelen.

Het is over het algemeen geen lineair spel. Wel zijn bepaalde verdiepingen of deuren gesloten totdat je eerst een noodzakelijke handeling hebt verricht. Als je open staat voor de soms subtiele hints dan kom je eigenlijk nooit in de situatie dat je geen idee hebt wat je te doen staat. Ook krijg je regelmatig van de raadselachtige ECHO een bericht op je mobiel, dat je belangrijke aanwijzingen verschaft over de volgende stap die je kunt zetten.

      

Spelervaring
Het spel wordt alleen met de muis gespeeld. De cursor verandert van vorm afhankelijk van de plaats op het scherm en de situatie. Het is even wennen aan de bediening, want klikken naar links of rechts leidt er weliswaar toe dat je een kwartslag draait, maar dit gaat met enige vertraging gepaard. De vloeiende beweging duurt ongeveer drie seconden en dat wordt op den duur een beetje irritant, vooral als je in meer dan vijf stappen al zwenkend van A naar B moet. Het opduiken van je mobiel met een nieuw bericht kent ook een zekere traagheid. Speel daarom rustig en klik niet te snel verder, want dan zou je een belangrijke boodschap kunnen missen.

Prima is wel weer de originele manier waarop je sommige voorwerpen moet manipuleren om ze te pakken of te verplaatsen: vastgrijpen, heen en weer schuiven, enzovoort, maken zo'n handeling tot een interessante opgave.

Je kunt het spel op elk gewenst moment opslaan en het aantal opslagmogelijkheden lijkt onbeperkt. Dit is een groot pluspunt voor een spel!

      

De puzzels passen heel goed in het verhaal. Je komt overal voorwerpen tegen die je meeneemt in je inventaris en die je later nodig hebt. Sommige ervan zijn goed verborgen, dus je ogen de kost geven is wel van belang. Je vindt verschillende bronnen van informatie, zoals krantenartikelen, brochures, schoolschriften en dergelijke, maar ook gesproken woord (dialogen), waardoor het verhaal zich ontvouwt. Uit die info haal je dan weer aanwijzingen om een puzzel op te lossen.

Dan zijn er de spelletjes die Amy met je wil spelen en die een beloning opleveren. En de wijze waarop je de dolende zielen helpt is telkens een puzzel op zich en daar hou je ook iets aan over.
Er zijn wel veel snipperpuzzels, waarbij je een aantal papiersnippers moet samenvoegen tot een heel blad. Die zijn op zich niet moeilijk en best aardig om te doen, maar het kan wat saai overkomen als je de zoveelste tegenkomt.
Ook zijn er zes verborgen documenten, zogenaamde bonussen (paaseieren, 'Easter eggs'). Je vindt ze onder andere door ergens meerdere keren op te klikken.

      

Beeld
De getekende omgevingen zijn prachtig verbeeld. Een zonnige kamer, een schemerig verlichte hal of een donker vertrek hebben allemaal hun eigen sfeer, niet zelden bevreemdend of huiveringwekkend. Er is veel aandacht voor detail. In de kamerwanden steken soms scharen en injectienaalden, de muren zijn volgetekend met figuren of graffiti en de vloeren zijn bezaaid met rommel. Net als bij andere delen van de Dark Fall reeks zijn sommige ingezoomde beelden net stillevens, zoals op een schilderij, waarbij de belichting een belangrijke rol speelt.

Omdat je voornamelijk binnen bent beweegt er weinig. Toch maakt het geheel geen statische indruk, onder andere door de bewegingen (van de 'camera') bij het naar links en rechts draaien, maar ook door kleine animaties: stof dat opdwarrelt, mistflarden, een stuiptrekkend 'bloedbeest' om maar enkele voorbeelden te noemen.

      

Geluid
Aan de geluiden is bijzonder veel zorg besteed. Alles piept en kraakt, knerpt, knettert en knispert, schuifelt en schuurt, ruist, bruist en suist, zoals je dat verwacht als er iets beweegt. Je hoort soms een klok tikken of een trein vertrekken, vergezeld van de stoomfluit. Je voetstappen klinken anders als je de trap afgaat dan als je over het perron loopt. Het klinkt allemaal even natuurlijk en draagt in hoge mate bij aan de beklemmende sfeer.
Regelmatig is er ook muziek: nostalgische liedjes op de radio, rustgevende of juist zenuwslopende muziek en dramatische tonen op angstige momenten. Goed gekozen en passend bij het moment.

NB: Voor mensen met een gehoorbeperking is het spel minder geschikt. Bij één van Amy's spelletjes moet je reageren op zacht gekraak van de vloer terwijl er allerlei omgevingsgeluid is. In een ander geval moet je een klein verschil in toonhoogte waarnemen bij het schudden van een blikje met botjes.

Het stemacteren is verdienstelijk gedaan. De inspecteur is heel geloofwaardig bij zijn verschillende stemmingen, de dame van de telefooncentrale is erg vermakelijk, 'Gloria' is een natuurtalent en de actrice Matilda praat lekker bekakt. De moeder van Amy daarentegen maakt een wat lijzige indruk. Amy's stem en gegiechel passen goed bij een jong maar niet zo onschuldig meisje.

      

Samenvatting
Dark Fall - Lost Souls is een spel dat de hoge standaard van de reeks weet vast te houden. Het verhaal is spannend en onderhoudend, de puzzels uitdagend, beeld en geluid uitstekend. Een aanrader voor wie niet de actie zoekt, maar in alle rust te werk gaat bij het oplossen van de diverse mysteries, en daar dan de nodige uren spelplezier aan beleeft.
NB: Voor mensen met een gehoorbeperking is het spel minder geschikt.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.

Andere delen in de Dark Fall serie:
Dark Fall 1: The Journal
Dark Fall 2: Lights Out