S P E L - I N F O

         

THE WHISPERED WORLD


Uitgever: Viva Media/Deep Silver / 2010
Ontwerper: Daedalic Entertainment

Platform: PC, Mac, Linux, iPad.

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista/7/8-32bit - Processor: 2.5 GHz (Single Core) of 2 GHz (Dual Core) - 2 GB RAM - Grafische kaart: OpenGL 2.0 compatible met 512 MB RAM, Shader Model 2.0 Support (Shared Memory niet aanbevolen) - DirectX 9.0c - 1800 MB beschikbare opslagruimte - DirectX 9.0c compatible geluidskaart.
--- MAC OSX 10.7 / 10.11 - Processor: Intel 2.7 GHz Dual Core CPU - 2 GB RAM - Grafische kaart: OpenGL 2.0 compatible met 1024 MB RAM, Shader Model 2.0 Support - 1800 MB beschikbare opslagruimte - Geluidskaart: 16 bit.
--- LINUX Ubuntu 12.4 / 14.04 (alleen 64 Bit) - Processor: 2.6 GHz Dual Core CPU - 4 MB RAM - Grafische kaart: ATI Radeon HD 5600 Series, Geforce 9400 GT of beter met de laatste drivers - 1800 MB beschikbare opslagruimte - Geluidskaart met de laatste drivers.

Categorie:
Fantasie, trieste clown, droomwereld, zoektocht, gestileerde 2D en 2.5D beelden, 3de persoon , point & click.

Extra info:
Als het spel na installatie voor de eerste keer (new game) wordt opgestart, kan het crashen. Start het in dat geval nog een keer op en klik op "continue". Het gaat dan verder vanaf het crashpunt.

Er werd een Special Edition uitgegeven met een alternatief einde.
Deze versie is gratis voor bezitters van de originele versie.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
The Whispered World begon ooit als een afstudeerproject van grafisch ontwerper Marco Hüllen. Een klein gratis adventurespel met 10-20 handgetekende achtergronden. Nadat in 2007 Daedalic Entertainment het spelletje ontdekte, namen ze Hüllen in dienst, werd het verhaal herschreven, muziek gecomponeerd, meer achtergronden en animaties gemaakt en uiteindelijk een volwaardige "Gefluisterde Wereld" afgeleverd.

      

Het spel begint met een rustige stem, die zegt dat hij zijn laatste verhaal zal voorlezen.
Hierna zien we een jonge clown die over rotsen rent, terwijl de bodem onder zijn voeten instort. Boven op een bergtop aangekomen verschijnt een groot, licht, bolvormige wezen. Het wezen voorspelt dat Sadwick - zo heet de clown - de wereld zal vernietigen.
Dan wordt Sadwick wakker uit zijn nachtmerrie en maken we kennis met de jonge clown, die niet erg gelukkig is. Sadwick is een melancholisch figuur, met weinig zelfvertrouwen. "Dat lukt mij niet, zoals zoveel in dit leven".

Toch is het geen treurig spel geworden. Er zijn details, zoals de broek van opa die overal opduikt en ook gebruikt wordt en het droogkomische commentaar van Sadwick, die ervoor zorgen dat het niet zwaar depressief wordt. En gelukkig heeft hij ook zijn zwijgzame trouwe vriend, die hem overal volgt: de grote rups Spot.
Sadwick besluit zijn leven in eigen hand te nemen en op pad te gaan om uit te zoeken wat zijn nachtmerrie te betekenen heeft. En ondanks de puinhoop die hij overal achterlaat blijft Sadwick koppig proberen de vernietiging te voorkomen van de wereld zoals hij die kent. Het einde blijkt dan toch een verrassing te zijn, die je heel misschien zag aankomen.

      

De puzzels in The Whispered World zijn zeer veelzijdig en variëren van het eenvoudig oprapen en gebruiken van een enkel voorwerp, tot het meer ingewikkeld combineren en zeer apart toepassen ervan. Maar ook een moeilijke schuifpuzzel en een zeer apart doolhof, dat bestaat uit huizen met deuren, die nooit daar uitkomen waar je denkt en draaiende kamers die je met hendels moet bedienen. Ook is er een dialoog quiz met een paar pratende stenen.
Spot speelt een heel eigen rol in de oplossing van sommige puzzels. Als Sadwick iets niet voor elkaar krijgt, is het verstandig om aan zijn vriendje de rups te denken. De rups kan namelijk van vorm veranderen.
De puzzels worden langzaam in ieder hoofdstuk moeilijker, zodat een beginnende adventurespeler alle kans heeft te wennen, maar ook een gevorderde speler aan zijn trekken komt.

      

In het begin van het spel kun je ervoor kiezen om fullscreen of in een window te spelen. Omdat het spel alleen gemaakt is voor een resolutie van 1024x768, kunnen bezitters van een widescreen laptop/monitor er beter voor kiezen in een window te spelen, omdat de beelden anders te zeer in de breedte uitgerekt worden.

Het spel is uitgevoerd in 2D, maar door het gebruik van verschillende layers die over elkaar schuiven als je opzij schuift, krijgt het geheel toch een 3D effect. De werkelijk schitterende achtergronden zijn met zorg getekend. Het herfstbos ademt alleen al door zijn mooie gebruik van grondkleuren een melancholische sfeer uit, iets wat perfect past bij hoofdpersoon Sadwick.
Ook aan de karakters is de nodige aandacht besteed. Sadwick zelf is dan wel een clown, maar beslist niet gekleed in vrolijke kinderlijke kleuren. Zijn bruinige clownspak past bij zijn karakter. Het enige dat ik jammer vond, is het gebrek aan figuranten. Sadwick's wereld is leeg, op de karakters na, waarmee hij interactief kan worden.

De animaties in het spel zelf zorgen voor dieptewerking en levendigheid en zitten op de juiste plekken. Ook de karakters lopen en bewegen vloeiend. De steeds terugkerende bewegingen als een karakter stilstaat zijn nergens storend.
De animaties in de tussenscènes echter, zijn maar minder gedetailleerd en fraai dan het spel zelf.
Naarmate je in het spel vordert, is er in de bonusmap in het hoofdmenu ook de mogelijkheid om de prachtige tekeningen apart te bewonderen.

      

De muziek voor The Whispered World is speciaal bij het spel gecomponeerd en door professionele musici uitgevoerd. Het is muziek die past bij de stemming en de sfeer van het moment.
Ieder hoofdstuk heeft zijn eigen basisthema dat je steeds terughoort. Zo begint de muziek in het herfstbos met een grondtoon in mineur en zorgen de zachte piano en fluitklanken voor een passende dromerige sfeer. In donkere grotten wordt de sfeer grimmiger met lang aangehouden hoboklanken en korte aanslagen op de piano die de stilte rondom accentueren.
Er zijn ook momenten waarop geen muziek te horen is en ook dat is dan passend.

De achtergrondgeluiden passen ook perfect. Een uil in een donkere bosachtige omgeving, gemurmel van water, de wind rond een bergtop, het kraken van een houten deur.
Het stem-acteren is ook bijzonder goed gedaan. Als Sadwick zegt dat hem iets niet lukt, dan hoor je de diepe zucht in zijn stem. En lukt het hem wel, dan druipt de verbazing en het sarcasme ervan af. Maar hij wordt geen overdreven karikatuur. Je krijgt de neiging met hem mee te zuchten en dan om jezelf te lachen omdat je zo meeleeft.

      

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.

Andere delen in de serie:
Silence (The Whispered World 2)