S P E L - I N F O

         

SILENCE (The Whispered World 2)


Uitgever: Daedalic Entertainment / 2016
Ontwerper: Daedalic Entertainment

Platform: PC, Mac, Linux, XBox One, PS4.

Systeemeisen:
--- Windows 7, 8.1, 10 - Processor: 2 GHz Dual Core - 6 GB RAM - Videokaart NVIDIA GeForce GTX 670 / ATI Radeon HD 9700 - DirectX 9.0c - 20 GB beschikbare HD ruimte - DirectX 9.0c compatible geluidskaart met de laatste drivers.
--- Mac OS X 10.7.
--- Ubuntu-Linux 12.04 LTS, 12.10 en 14.04 LTS - OSS compatible geluidskaart.

Categorie:
Fantasie, droomwereld, zoektocht, meerdere speelbare karakters, handgeschilderde 3D beelden, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor de Nederlandstalige Walkthrough.

Beschrijving en review:
Silence speelt zich af in dezelfde wereld als The Whispered World, maar is geheel op zichzelf staand te spelen.

Kinderen spelen vrolijk in de sneeuw als er ineens vliegtuigen overvliegen en bommen vallen. Noah en zijn kleine zusje Renie rennen voor hun leven naar een schuilplaats, maar ook daar zijn ze niet veilig.
Renie is erg bang en Noah probeert zijn zusje te troosten door verhalen te vertellen over het droomland Silence. In "The Whispered World" lag Noah in coma en droomde over dit land, waar hij als de trieste clown Sadwick rondwandelde en probeerde uit zijn coma te ontwaken. Voor zijn zusje Renie is het slechts een verhaal, zoals we in de eerste minuten van het spel te weten komen.
Als er een bom valt op de schuilkelder, raken beide kinderen bewusteloos. Noah komt even later bij en ontdekt dat hij zich in Silence bevindt. Ook Renie ontwaakt in Silence. Naaast oude bekenden zoals "Spot", een rupsachtig wezen dat van gedaante kan wisselen, en de pratende stenen broers, ontmoeten ze hier ook nieuwe vrienden. Dit zijn een groepje rebellen die op weg zijn naar stad, om de kwaadaardige koningin af te zetten. Nadat Noah zijn zus gevonden heeft en ze ontdekken welke belangrijke rol Renie in het verhaal heeft, vergezellen beiden de rebellen.

      

De speler mag dan de uitstekend in het verhaal geïntegreerde problemen oplossen. Noah en Renie zijn beide speelbaar en zeer inventief in het oplossen van vele probemen, maar ook de flexibele Spot speelt hierbij een grote rol. Bovendien is er naar keus een hotspot- en een hintfunctie.
De puzzels variëren van op een aantal plaatsen voorzichtig met je muiscursor bewegen om in evenwicht te blijven op een wiebelige ondergrond, het repareren van een brug, het redden van een gevallen reisgenoot, het logisch oplossen van een weegpuzzel, of het zoeken van de juiste combinatie in een muzikale puzzel, tot en met een gevaarlijk monster erin luizen op de heerlijke naïve manier van de jonge Renie. Je gebruikt daarbij uiteraard de dingen die je her en der vindt en niet altijd op de manier waarvoor ze bedoeld zijn. Je hebt geen echte inventaris en gebruikt de voorwerpen meestal in de directe omgeving. Dit maakt het spel nogal lineair, wat echter niet persé een nadeel is, want zo blijf je wel geboeid met het verhaal bezig en verzand je niet in eindeloos teruglopen en zoeken naar dat ene ding dat je misschien nodig hebt.

      

De karakters van beide kinderen komen goed tot hun recht in de manier waarop ze met de diverse situaties en problemen omgaan. Noah herkent Silence, denkt dat de wereld in zijn hoofd zit en kan daar goed mee omgaan, hij heeft Silence immers doorkruist. Als blijkt dat Renie eigenlijk degene is die de wereld bestuurt, wordt Noah mokkig en zet zijn Sadwickmuts op. Renie is jong, nieuwsgierig en bekijkt de wereld vriendelijk giechelend. Ze vindt het allemaal reuze leuk en spannend.
Een achterliggend verhaal van de andere reisgezellen is niet of nauwelijks aanwezig. De rebel Kyra lijkt bijvoorbeeld in het verleden iemand te hebben verloren, maar wie of hoe wordt niet duidelijk. Naast Noah en Renie blijven alle anderen onbeduidende figuranten die er alleen lijken te zijn om de speler te voorzien van puzzelproblemen.

      

Grafisch gezien is Silence een juweeltje. Handgeschilderde achtergronden, die in lagen voor elkaar zijn geplaatst, wat ze een bijzondere diepte geeft. Alles is prachtig gedetailleerd in een zeer realistische, levendige stijl en door de vele kleine animaties en cutscènes krijg je het gevoel in een interactieve film te zijn beland. Je ziet water stromen, stofdeeltjes glinsteren in het zonlicht, blaadjes die wervelen in de wind, wolken die voorbij drijven en natuurlijk overal schattige kleine levende wezentjes. Dynamische schaduwen vervolmaken de aandacht die de makers hadden voor een natuurlijke sfeer in deze fantasievolle omgeving.
Ook de plaatsen die je bezoekt zijn zeer gevarieerd van structuur en atmosfeer. Je voelt niet alleen het benauwde van de schuilbunker, maar kunt ook genieten ook van geheimzinnige, groenbegroeide ruïnes in de zon of pittoresque middeleeuwse stadjes. Daar helpt natuurlijk ook het voorzichtig meedraaien van het camerastandpunt aan mee als je rondloopt.
Maar ook aan de karakters die in deze decors rondlopen is beslist de nodige aandacht besteed. Ze zijn in 3D, bewegen heel natuurlijk en vertonen gezichtsuitdrukkingen die passen bij de tekst. Het is vertederend te zien hoe handen en muts bewegen als Noah zijn zusje Renie troost.

      

Achtergrondgeluiden en -effecten zijn overal waar nodig op natuurlijke manier aanwezig.
De achtergrondmuziek past perfect bij de omgeving waarin je rondloopt en de sfeer van het moment. Rustige orchestrale filmische muziek, die verandert in speelse klanken als Renie door het landschap huppelt, of in hectische geluiden als er actie van je verlangt wordt. De melodie spreekt aan, maar is nergens opdringerig aanwezig, je kunt je voldoende concentreren op de goed geschreven dialogen, die door professioneel klinkende acteurs worden gebracht. Ze hebben zich prima ingeleefd in het personage dat ze spelen. Je hoort het aan de stem als Noah in zijn Sadwick rol valt, depressief en mokkend dwars liggend. De reisgezellen die boos worden, of bars vriendelijk, het klinkt duidelijk in de stem door. Zelfs de ruziemakende stenen broers klinken overtuigend. Een extra compliment waard is de stem van het meisje Renie. Ze klinkt inderdaad als een naief meisje en niet als een volwassene die kinderlijk probeert te praten. Chapeau!

      

Samengevat is Silence een goed verteld sfeervol verhaal in een prachtige, handgeschilderde, realistisch aandoende omgeving. De puzzels zijn prima gïntegreerd, logisch en niet al te moeilijk. Uitstekend aangepaste muziek onderstreept de bijzondere sfeer. Een van de betere adventures die jaar zijn uitgekomen, een aanrader voor elke leeftijd.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.

Andere delen in de serie:
The Whispered World