UNFOLDED: Camellia Tales![]() Uitgever: COSDOTS / 2021 Ontwerper: COSDOTS Platform: PC, Mac. Systeemeisen: Vereist een 64-bits processor en besturingssysteem. --- Windows 10 64 bit - 4 GB RAM - DirectX 12 - 2 GB beschikbare opslagruimte. --- MAC OS X 11 - 4 GB RAM - 2 GB beschikbare opslagruimte. Categorie: Historisch, Koreaans, oorlog, drama, volwassen worden, 2D handgetekend realisme, 3de persoon, point & click. Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige walkthrough. Beschrijving en review: Het verhaal Het verhaal is gebaseerd op de geschiedenis van Jeju. In het spel krijg je een aardige indruk van wat de bevolking heeft meegemaakt. Daarnaast krijg je informatie over de geschiedenis uit een boek naast de open inventaris. Hiervan ontsluit je in de loop van het spel hoofdstukken, waarin je uitgebreidere informatie leest over de geschiedenis van het eiland. Het adventure heeft 4 hoofdstukken die afzonderlijk in willekeurige volgorde gespeeld kunnen worden. Dat is handig als je vast zit en naar een ander hoofdstuk kunt uitwijken, maar het is jammer als je delen van de Zuid-Koreaanse geschiedenis en de verhaallijn niet volgt. Je mist dan veel interessants. Als Herman en zijn vrienden een boot gebruiken om naar een andere plek te gaan, eindigt het spel met de mededeling dat er snel een vervolghoofdstuk gepubliceerd zal worden, in mei 2021. De proloog speelt zich af in 1990 in Seoel. De vader van James Cole is verdwenen. James vindt een notitieboekje van zijn vader Herman, dat uit 1948 komt. Daarna springt de tijd terug naar 1948. ![]() ![]() Op Jeju eiland, een werkelijk bestaand eiland in Zuid-Korea, woont de twaalfjarige Herman en zijn zwangere moeder in een dorpje, dat door de meeste inwoners is verlaten. Die zijn uit angst voor aanvallen van de Yellow, Black en Red Hounds gevlucht naar bergen in de buurt. Herman en zijn vriend Darrick moeten met vlagsignalen het dorp waarschuwen voor de verwoestende regeringslegers. Als hij te laat is, het dorp in brand wordt gezet en de inwoners gedood, zoekt hij voor hem en zijn moeder een veilige plek in de bergen. Daar houden de andere inwoners zich op bij de opstandelingen, de Red Hounds. Herman vindt een grot waar hij en zijn zieke moeder zich verschuilen. Hij moet voedsel en water zien te vinden om te overleven. Op zijn zoektocht naar voedsel adopteert Herman de pup Ruby en ontmoet hij Alice. Beide helpen hem voedsel te vinden en te ontkomen aan de Yellow Hounds. Uiteindelijk komt hij bij de rebellen terecht, waar hij Darrick weer ontmoet die zich bij hen heeft aangesloten. Herman gaat op zoek naar medicijnen voor het zieke broertje van Darrick en onderzoekt een bunker van Japanners, de eerdere overheersers van Jeju, om munitie te vinden. Hij moet ook de medicijnvoorraad van de rebellen aanvullen, zodat die een vluchtelingenkamp in een kustplaatsje kunnen bevrijden van de Black Hounds. In dat vluchtelingenkamp is Hermans moeder niet te vinden. Herman weet niet of zijn moeder is gedood of in een ander vluchtelingenkamp zit. Hij realiseert zich dat het voor de inwoners niet uitmaakt of ze geterroriseerd worden door de Yellow Hounds, de Black Hounds of de rebellen, die net zo wreed zijn. Met de boot van Alices vader verlaten hij, Alice en haar vader de rebellen en het eiland Jeju. ![]() ![]() Sfeer en karakters Herman is een serieus, zorgzaam jongetje. Hij zorgt bijvoorbeeld voor zijn moeder en adopteert een achtergelaten vastgebonden pup. Hij is tegen geweld. Zijn vriend Darrick is een wat bazig jongetje dat zich graag belangrijk voelt en Alice is cynisch en gelooft niet snel in goede bedoelingen van anderen. Ze is ook hard over de gewelddadige gebeurtenissen die ze meemaken en lijkt weinig mededogen te kennen. De relatie met haar egoïstische vader is niet best. Dat humor niet past bij zo'n serieus verhaal over onderdrukte mensen, waar iedereen door regeringstroepen wordt gezien als rebel of communist, moge duidelijk zijn. Toch drukt het verhaal niet te zwaar op de speler, er zijn veel puzzels op te lossen, die je afleiden en elke keer vindt Herman wel een weg uit de miserie. Zijn karakter blijft optimistisch en hij blijft weerzin houden tegen het geweld. Alice is veel wantrouwiger en wil zich niet te druk maken over het onrecht dat de bevolking meemaakt. Ze heeft om te overleven zelf te veel meegemaakt in haar 14-jarige leven. Een dode rebel begraven vindt ze bijvoorbeeld eigenlijk zonde van de tijd, maar Herman spreekt een grafrede uit na de begrafenis. Hij is een jonge dichter en heeft altijd zijn schriftje bij zich om een gedicht in op te schrijven. Die gedichten krijg je ook te lezen en kun je verzamelen in het boek naast de inventaris, waarin je ook delen van de geschiedenis kunt ontsluiten. Darrick maakt zich wél druk om het onrecht en sluit zich bij de rebellen aan. Die worden door Alice gewantrouwd. Het botert niet tussen Alice en Darrick. Darrick is partijdig en Alice wantrouwt iedereen. Herman is gevoelig en probeert mensen te helpen in plaats van te bestrijden. Hoewel de drie belangrijkste personen uit dit spel dus flink van karakter verschillen, brengen ze ieder hun kwaliteiten in om het leed van de bevolking te verminderen. De karakters worden in dit spel goed uitgewerkt. ![]() ![]() Tekeningen en animatie Het handgetekende spel in realistische stijl ziet er mooi uit. De tekeningen zijn duidelijk en gedetailleerd. In zwart-witte tekeningen met een enkel subtiel kleuraccent wordt het verhaal verteld en leren we Herman en het eiland kennen. Zo zie je in een doornbosje iets kleurigs van een te vinden voorwerp. Er is veel in de tekeningen te zien, maar op de branden en een paar wapperende vaandels na is er niet veel beweging in de achtergrond en ook komen veel figuren statisch over. Herman zelf loopt statig rond, maar kan wel rennen, als je een plek zonder hotspot dubbel aanklikt. Meestal zitten of staan de bijfiguren bewegingloos op hun plek, maar er zijn ook enkele figuren, die wél door het gebied lopen, op een schommel zitten of een hinkelspel doen. Het is bijvoorbeeld een mooi, natuurlijk gezicht hoe Darrick, als hij op een boomstam zit, zich 180 graden omdraait naar Herman toe en het hondje Ruby gedraagt zich als een echte pup. De gezichtjes van de figuren zijn beweeglijk. Ze bewegen hun mondjes als ze spreken en als Herman twee voorwerpen met elkaar probeert te combineren, heeft hij zijn mondje schuin en steekt er een tongetje uit. Het laat goed zien hoe hij zijn best doet. Hondje Ruby kan een teleurgestelde hondse houding aannemen met zijn hangende oortjes en ronde ruggetje. Een hondenbezitter zal die houding goed herkennen. ![]() ![]() Spelbediening Er is een inventaristasje waarin niet alleen de inventaris zit, maar ook een geschiedenisboek. Daarin worden ook Hermans gedichten opgeslagen. Er zit ook een onderdeel in de inventaris, waarin je de spelbediening ziet, het hoofdmenu en plekken om te saven. Het spel zegt geen autosave te hebben, maar als je het spel beëindigt slaat het je spel wel op en kun je daarna verder met waar je gebleven was. De spelbediening, inventaris, geschiedenis en gedichten zijn dus met een enkele muisklik te bereiken. Het spel heeft ook een mogelijkheid de teksten terug te lezen van je gesprekken en andere, eerdere teksten. Er is een hotspotfunctie en het poëzieschriftje van Herman functioneert als een hintfunctie. Geen oplossing, maar een hint naar de oplossing. Soms verschijnen er bovenaan het scherm icoontjes van Darrick, Alice of Ruby de pup. Die kan Herman gebruiken om een taak uit te voeren. Dat is even wennen, omdat je met hen kunt praten, maar dan geen geschikte gespreksoptie krijgt. Je geeft de opdracht dus met alleen het icoontje. ![]() ![]() Puzzels De puzzels in dit spel zijn inventaris- en dialoogpuzzels en er is één puzzel waar je, in een goede volgorde, een aantal vragen moet beantwoorden. Je combineert voorwerpen of je praat erover met figuurtjes die je tegenkomt. De puzzels zijn gevarieerd en niet makkelijk. Om een grote puzzel op te lossen moet je veel kleinere puzzels oplossen of voorwerpen vinden, waarvoor je dan weer een andere puzzel moet oplossen. Je kunt lang lopen met een voorwerp voor je weet, wat je ermee moet doen. Je 'voelt' ook niet meteen aan wat je nodig hebt om een probleem op te lossen, zoals in veel andere adventures het geval is. Originele puzzels, geen gewroet dus in plantenpotjes om een sleutel te vinden of voorwerpen met iemand ruilen. Toch is de oplossing over het algemeen logisch en hoef je niet de meest vreemde voorwerpen met elkaar te combineren om te merken wat werkt. Een mooie puzzel met veel tussenpassen is bijvoorbeeld het begraven van een rebel. Ook de puzzel om een vlag te maken is een uitgebreide en originele puzzel. Herman heeft een notitieboekje bij zich waarin hij zijn gedichten opschrijft. Op veel plekken krijgt hij inspiratie voor een gedicht of kan hij met datzelfde schriftje een hint vragen. Bij wat moeilijker te bedenken oplossingen, krijg je een aanwijzing aangeboden. Zoals wanneer en hoe je de speurneus van het puppie moet gebruiken om Alice te vinden in een gebied met meerdere uitgangen. Terwijl je de puzzels oplost, leer je het een en ander over de gewelddadige geschiedenis van het eiland en de cultuur van het gebied. Zo kom je iets te weten over bamboestelen die door hun stand aangeven hoe het dorp er voorstaat en kom je op verschillende plekken in het spel de rituele offerboom tegen. Ook lees je bijvoorbeeld over hoe de kleur indigo verkregen wordt om stoffen mee te verven. Die kennis heb je nodig in het spel. ![]() ![]() Geluid en muziek Op de achtergrond is het hele spel door passende muziek te horen. In het begin gamalan-klanken en getokkel op bamboestaafjes. Later meer samenhangende piano- en xylofoonklanken of korte muziekstukjes van bij elkaar horende tonen, ook percussie, die prettig overkomen. Als het dorp is platgebrand, klinkt er een soort klassieke muziek die dreigend en bedroefd overkomt en bij een brandende offerboom klinkt een soort kerkorgelmuziek. Er zijn heel veel losse muziekstukjes, die nooit irriteren en een prettig achtergrondgeluid vormen. Het is geen straf om de muziek hard aan te zetten. Er zijn geluiden als een brekende jeep-ruit, voetstappen, het geluid van brand en dergelijke. Het is dan wel zaak de muziek wat zachter te zetten, anders verdwijnen die geluiden in het niet. ![]() ![]() Conclusie Hoewel het verhaal niet helemaal af is en dat best gemeld had kunnen worden, heeft het geen abrupt einde. Het losse eindje dat er dan nog ligt, is het al dan niet terugvinden van Hermans moeder. Verder zou het leuk zijn als we meer te weten zouden komen over wat er met Herman gebeurt in 1999 en wie hij dan ontmoet. Ook zou het prettig zijn om te weten wie de mysterieuze meisjes zijn die hij af en toe ontmoet. Het is bijzonder iets te weten te komen van een andere cultuur dan de westerse. In dit licht gezien is het jammer dat de figuurtjes geen Zuid-Koreaanse maar westerse namen hebben. Samengevat is Unfolded: Camellia Tales een uitdagend spel, met een bijzonder verhaal, interessante, originele puzzels en een prettige spelbediening. Herman is misschien wat braaf, maar Darrick en vooral Alice bieden tegenwicht. Het spel ziet er goed verzorgd uit, hoewel er wel wat fouten in het Engels zitten. Dat heeft echter geen invloed op het begrijpen van de teksten. Spelers die houden van een goed en langer verhaal zullen Unfolded: Camellia Tales een aanwinst vinden, zeker zij die interesse hebben in geschiedenis. Eerst uitproberen? Speel de gratis proloog, op Steam. Grotere plaatjes bekijken? Ga naar de screenshots. |