S P E L - I N F O

         

UNFORESEEN INCIDENTS


Uitgever: Backwoods Entertainment / Application Systems Heidelberg / 2018
Ontwerper: Backwoods Entertainment

Platform: PC, Mac, Linux

Systeemeisen:
--- Windows XP SP2+ - Processor: 1.2 GHz - 2 GB RAM - Grafische kaart met 256MB VRAM - DirectX 11 - 6 GB beschikbare HD ruimte.
--- MAC OS X 10.8+
--- LINUX Ubuntu 12.04+.

Categorie:
Science fiction, mysterie, humor, samenzwering, dodelijke ziekte, 2D en 2.5 D handgetekende beelden, 3de persoon, point & click.

Beschrijving en review:
Harper Pendrell heeft een grote hobbie, hij is namelijk radio zendamateur en hij is dol op VHS videotapes. In deze moderne tijden roept dit precies het beetje retrogevoel op, dat hij nodig heeft in zijn leven. Behalve met zijn hobbies, brengt hij ook zijn tijd door met klussen voor de inwoners van Yelltown, een stadje dat momenteel bedreigd wordt door een dodelijk virus.
Op een dag wordt Harper gevraagd om de laptopproblemen op te lossen van de bevriende professor MacBride. Nadat dat klusje geklaard is, vindt Harper op straat een vrouw die bloed ophoest en waarschijnlijk besmet is met het virus. Ze vraagt hem dringend een gecodeerd document te brengen naar een collega journaliste, over de falende medische zorg in de stad. En dit is het begin van een groots avontuur, waarin Harper niet alleen een samenzwering ontdekt, maar ook kennis maakt met vreemde bewoners van de bossen en hulp krijgt van een wetenschapper, een journalist en een mensenschuwe schilder. Hij zit midden in een avontuur dat de toekomst van het hele menselijke ras zal bepalen en hij heeft alleen zijn trouwe Zwitsers zakmes bij zich!

      

Dit ongelooflijk veelzijdige zakmes is ook het enige dat met hem meereist door de hoofdstukken van dit klassiek opgezette avontuur. De rest van de voorwerpen die Harper nodig heeft om de problemen te overwinnen, vind je min of meer in de nabijheid. Daarbij hoef je niet aan pixelhunting te doen, want met de spatietoets worden alle actieve punten zichtbaar. Raap op wat je denkt nodig te hebben, combineer naar hartelust en gebruik ze. Voor de ervaren adventurespeler is een vuurtje stoken, een auto repareren, een foto ontwikkelen of mensen op het verkeerde been zetten met een videoband, een feest van herkenning. Toch is niet alles simpel en nostalgisch. Als je het wachtwoord van een computersysteem moet kraken, weet je dat Harper ook met de moderne tijden overweg kan.

      

De meeste puzzels zijn van het soort dat logisch denk- en knutselwerk vereist. Voor andere puzzels moet je eerst met de personen praten die Harper ontmoet. Luister goed naar wat ze zeggen en ben behulpzaam. Het loont zich absoluut. Maar knutselen of praten, alle problemen die Harper moet oplossen zijn bijzonder goed gedoseerd in het verhaal geïntegreerd en voelen heel normaal en natuurlijk aan.
De personen in het verhaal zijn eveneens herkenbaar menselijk. Niet alleen Harper, maar ook degenen die hij ontmoet worden mensen met eigen karakters die werkelijk zouden kunnen bestaan.

      

De personen in het spel zijn uitgevoerd in 2D, met een donker lijntje rondom. Handgetekend in een geheel eigen stijl, die absoluut niet zou misstaan in een stripboek. De tekstballonnetjes die bij de personen verschijnen, als ze spreken, horen er dan ook vanzelfsprekend bij. De keuze voor het onderwerp verschijnt in aanklikbare tekstregels onderin het scherm en worden vervolgens in een ballonnetje herhaald. Vaak zie je die personen dan ook nog in halve close-up, met een minimum aan mondbeweging. Bij een enkeling zie je wellicht een handje of oogjes meebewegen. Je kunt Harper wel hier een daar naar toe laten lopen en dat gaat vloeiend en ziet er relaxed uit met die lange dunne beentjes in een spijkerbroek. Deze stijl past eigenlijk perfect bij het retrogevoel dat hoofdpersoon Harper zo dierbaar is.

      

De achtergronden zijn zeer gedetailleerd en voor het grootste deel statisch. Als je goed kijkt, zie je hier en daar misschien iets bewegen, een knipperend neonlichtje, stromend water. Heel summier allemaal. Elke omgeving heeft zijn eigen passende kleurenpalet van rustige grauwgrijze, zachte geelroze tinten in de stad waar de zon lijkt onder te gaan, tot nachtblauw in de bergen. Hier en daar wat donkergroene struiken of bruinrode accenten in een bar en soms een fel gekleurd t-shirt en gifgroene gassen.
Desondanks roepen de matte kleuren beslist geen treurige gevoelens op. En dat is mede te danken aan de actieve stemmen en de rustige achtergrondmuziek, die je eraan herinneren dat je met een mysterie te maken hebt.

      

Samengevat is Unforeseen Incidents een klassiek uitgevoerd adventurespel van grote klasse. Natuurlijk ge ïntegreerde puzzels in een zeer goed verteld verhaal, originele handgetekende strip-beelden en natuurlijk een vleugje humor. Voeg daarbij de kwaliteit van de stemacteurs, die de poppetjes dankzij een prima script van karakter voorzien en je hebt een spel dat je ruim 10 uur lang aangenaam bezig houdt. Een aanrader voor beginners én gevorderden.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.