S P E L - I N F O

         

THE ADVENTURES OF BERTRAM FIDDLE 2: A Bleaker Predicklement


Uitgever: Deck 13 / 2017
Ontwerper: Seb Burnett / Rumpus Animation

Platform: PC, Mac, iOS.

Systeemeisen:
--- Windows XP SP2+ - 2 GB RAM - Grafische kaart: DX9 (shader model 3.0) of DX11 met feature level 9.3 mogelijkheden - 2 GB beschikbare HD ruimte.
--- MAC OS X 10.9+ - 2 GB RAM - Grafische kaart: DX9 (shader model 3.0) of DX11 met feature level 9.3 mogelijkheden - 2 GB beschikbare HD ruimte.

Categorie:
Moordmysterie, cartoon, humor, Victoriaans tijdperk, actiepuzzels, 2 of 2.5 D beelden, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige Walkthrough.

Beschrijving en review:
Bertram Fiddle werkt in een zeepfabriekje. Op een gegeven moment vraagt de moeder van zijn baas of Bertram uit wil zoeken wat haar zoon aan het uitspoken is. Hij gedraagt zich namelijk vreemd. Dat doet Bertram graag.
Iets later wordt Bertram ten onrechte aangezien voor Geoff the Murderer, die Londen onveilig maakt. Bertram wordt zelfs gevangen gezet, maar dan kan hij zijn zucht naar avonturen eindelijk botvieren. Zijn trouwe knecht neemt dan de rol van Bertram over en helpt hem uit de gevangenis te ontsnappen. Daarna gaan ze op onderzoek uit. Er is vanaf dit moment te spelen met Bertram als hoofdpersoon en met Gavin als hulpje, als er brute kracht wordt gevraagd. Ze lossen raadsels op in Londen, in een dorpje in de buurt en in een landhuis vlakbij een moeras.

      

Het verhaal zit logisch in elkaar en de puzzels die het tweetal moet oplossen zijn logisch in het verhaal verwerkt. De puzzels zijn niet moeilijk, maar het is niet zo dat je meteen elk gevonden voorwerp kunt gebruiken. Soms moet je daar wat geduld voor hebben en loop je een tijdje met een voorwerp rond voor je het in kunt zetten voor de oplossing van een probleem.

Er zijn veel puzzels. Voornamelijk dialoog- en inventarispuzzels, maar ook moet je codes vinden, drankjes mixen en routes bepalen. Bijzonder is de puzzel waarin Fiddle visueel moet proberen zich verstaanbaar te maken, als het geluid van een primitieve intercom niet werkt. De zin die hij dan zichtbaar maakt, lijkt dan zo'n beetje op wat hij gezegd had moeten hebben. De code-puzzels zijn ook al zo bijzonder. Je vindt ze niet door papiertjes met getallen ergens in een bureaulaatje te vinden, maar door "om het hoekje" denken.
Hints bij de puzzels krijg je door de dialogen. Fiddle zegt dan bijvoorbeeld dat iets "confusing" is als je vergeten bent een "fuse" in een apparaat te zetten. Iemand zegt dat er altijd licht is aan het eind van de tunnel en later kan Fiddle via riooltunnels ontsnappen. Voorzichtige hints, ook in de geschreven tekst.

Als extraatje is er een spelletje opgenomen in het verhaal, dat niet nodig is om het spel uit te kunnen spelen. In een slagerij kun je van losse stukken vlees als pootjes, vleugels, ogen en mondjes een dier samenstellen en er een foto van maken die op je computer wordt opgeslagen.

      

Het verhaal over Bertram Fiddle speelt zich af in de Victoriaanse tijd in en nabij Londen. De kleding van de stripfiguurtjes passen bij de kledingstijl van die tijd. Er rijden al treinen en er is al te fotograferen en telefoneren, ook al gaat dat met telefooncentrales. Het enige wat niet klopt is dat er bewakingscamera's in het spel voorkomen.
De handgetekende personen zijn bijzonder getekend. Ze hebben vreemde neusjes die niet lijken op neuzen in de normale wereld. De kleuren van de figuurtjes, maar ook van winkels, huizen en pleintjes zijn mooi, helder en gedetailleerd. De figuurtjes lopen op een natuurlijke manier rond en hun mondjes bewegen als ze praten. Erg leuk getekend was het meisje dat een keel opzet als haar ijsje op haar hoofd belandt.

Ook de achtergrondplaatjes zijn geanimeerd. Je ziet radertjes draaien, lekkende pijpleidingen, draaiende molenwieken en dergelijke. Vooral de veel voorkomende duiven op pleintjes en op zolder zien er leuk uit als ze rondscharrelen en voor de voeten van Gavin en Fiddle wegvliegen. Sinaasappels rollen op natuurgetrouwe manier van een handkar af en de bakker klopt fanatiek haar deeg met een deegklopper. Mooi is de eigenaresse van een naaiatelier dat met de hand naait, omdat haar machine kapot is. Het enige beeld dat stoort, is dat van een schilder in de gevangenis. Zijn handen bewegen langs de rand van een canvasdoek, in plaats van erover heen, terwijl hij een beeltenis tevoorschijn schildert.

      

De persoontjes zijn niet alleen herkenbaar aan hun uiterlijk. De karakters van hoofdpersonen en figuranten worden ook uitgewerkt. Een knorrige klant in het naaiatelier duwt later uit ongeduld de handkar met sinaasappels om. Een meisje wil dat Fiddle met haar hoepelt op straat en is het snel zat. Ze wil dan een ijsje. Het is geen als meisje verklede volwassene dus, maar een écht overkomend, veeleisend meisje. Als het meisje haar ijsje op haar hoofd krijgt is haar gezicht onbetaalbaar grappig.

Humor is overigens veelvoudig aanwezig in dit spel. Vooral door de teksten. Woordspelingen alom en verhaspelingen. Het aanklikken van een put (well) levert de tekst "well, well, well" op. Bij het oplossen van een puzzel waarbij stoom gebruikt wordt, zegt Fiddle dat ze een free steam key hebben gekregen. Het spel wemelt van de woordspelingen. Grappig is ook de klant die vraagt welke smaak de zeepjes hebben die Fiddle probeert te verkopen. Ze bestelt toch, als ze denkt dat Fiddle zegt dat er iets lekkers van te maken is. Er is altijd wel ergens een tekst of tekening die een glimlach op je gezicht tovert.

      

Aan de kwaliteit van het geluid had meer aandacht gegeven moeten worden. Er zijn stemacteurs ingezet, die het prima doen. Ook de achtergrondmuziek is prettig om te horen. Je hoort gesnurk, voetstappen van de gewone figuren en metalen voetstappen van een robot, het geklik als er een onderdeel in een apparaat wordt gezet, het uitschenken van thee, het graven van een kuil, enzovoort enzovoort. Veel spelers zullen echter last hebben gehad van het feit dat de eindes van de zinnen wegvallen alsof ze ingeslikt zijn.

Toen het spel werd uitgebracht zaten er uitzonderlijk veel bugs in, die weliswaar door veel opeenvolgende patches zijn opgelost, maar het zou goed kunnen, dat nog niet elk probleem is opgelost. Inmiddels is het spel wel zodanig verbeterd dat het zonder crashes of storende bugs uitgespeeld kan worden. Aan het eind van het spel zou de ondertiteling nog kunnen ontbreken en moet je het alleen van het geluid hebben.

      

Samengevat is dite tweede spel over de avonturen van Bertram Fiddle zeker een aanrader, ondanks de vervelende aanloopproblemen. Het verhaal, de tekeningen, de gevarieerde veelheid aan puzzels en de humor erin, geven veel spelplezier.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.

Andere delen in de Bertram Fiddle serie:
The Adventures of Bertram Fiddle: A Dreadly Business