SANDRA AND WOO in the Cursed Adventure![]() Uitgever: Feline Fuelled Games / 2017 Ontwerper: Feline Fuelled Games Platform: PC. Systeemeisen: --- Windows 7/10 - Processor: 2.5 GHz (Single Core) of 2 GHz (Dual Core) - 4 GB RAM - Grafische kaart met 512MB dedicated VRAM en openGL 2.0 support - DirectX 9.0c - 2400 MB beschikbare HD ruimte - Geluidskaart DirectX compatible. Categorie: Humoristische fantasie, ontsnappen uit virtuele sprookjeswereld, casual en tijdpuzzels, 2D of 2.5D beelden, 3de persoon, point & click. Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige Walkthrough. Beschrijving en review: Sandra en Woo is een webcomic geschreven door Knötzer en getekend door Andini (Powree). Het spel is gebaseerd op die webcomic en in mei 2017 door Feline Fuelled Games op de markt gebracht. Het verhaal speelt zich af in twee werelden: De 12-jarige Sandra en haar huisdier, de pratende wasbeer Woo, worden in een computer geüpload door een dikke, pizza-etende hacker en een sprookjeswereld ingezogen. In een typische buitenwijk doen Sandra's vrienden Cloud, Larisa en Landon hun uiterste best Sandra weer terug te brengen naar hun wereld en Sandra probeert in háár nieuwe wereld ook van alles om dat te bereiken. ![]() ![]() Hoewel het spel gebaseerd is op een comic, is het geen humoristisch verhaal. Dat wil niet zeggen dat er géén humor in voorkomt. De humor is subtiel verwerkt in de details. Sandra's vader bijvoorbeeld, die de hele dag de politie heeft proberen te bereiken na Sandra's verdwijning, klaagt dat de politie steeds in gesprek is. Als speler heb je dan al gemerkt dat Landons moeder constant de politie aan de praat houdt, als haar meubilair is verdwenen. De twee stoere soldaten die een typisch meisjesdansje uitvoeren als ze een leuk muziekje horen, komen heel grappig over. Landons dove en slechtziende grootmoeder zorgt ook voor een glimlach als die nog een kleerhanger in haar vestje heeft zitten, zonder dat ze dat door heeft. Wat irritant waren de standaardopmerkingen die Cloud geeft, als hij een verkeerde oplossing kiest. Larisa's standaardopmerkingen zijn meer to the point. Je kunt als speler overigens niet zelf kiezen met welk figuur je speelt. Dat kiest het spel voor je. De spelbediening is zeer eenvoudig. Je kiest eerst welke taal je wilt gebruiken (Duits of Engels) en dan zie je het hoofdmenu in stripvorm. Hierin zijn de verschillende opties aan te klikken. Daar zit een bedieningshandleiding bij en ook de mini games tussen de verschillende hoofdstukken hebben een altijd zichtbare handleiding voor de spelregels. ![]() ![]() Veel puzzels dus. Vooral in het begin veel dialoog- en inventarispuzzels, maar elk nieuw hoofdstuk begint met een minigame waarbij je bijvoorbeeld een firewall moet zien uit te schakelen door wegen te vinden van start naar finish. Je moet dan lijnen met elkaar verbinden of rotsblokken verslepen om de weg vrij te maken. Van enkele van die doolhof games zie je kort het voorbeeld en moet je die uit je hoofd zien na te doen door het juiste aantal stappen naar links, rechts, onder en boven te onthouden. De levels 1 zijn niet moeilijk uit te spelen. Meestal heeft zo'n minigame 3 levels, oplopend in moeilijkheidsgraad, maar na het eerste level kun je de andere twee overslaan. Je krijgt dan alleen geen bonuspunten voor meer levels. Omdat er een tijdsbegrenzing zit op dat soort doolhofpuzzels is het skippen van die levels voor een aantal spelers een handige uitweg om toch het verhaal uit te spelen. Sommige dialoog- en inventarispuzzels zijn niet op een heel logische manier uit te vinden. Dan wordt het een kwestie van alles uit de inventaris maar met een ander voorwerp te combineren, tot je eruit komt. Een hor combineren met een half brilletje om een theezeefje te maken is wat ver gezocht, maar wél te doen. De meeste inventarispuzzels zijn echter leuk: niet te makkelijk en met licht denkwerk goed op te lossen. Er is ook een soort memory-spel en het maken van een playlist waar je een voorbeeldmuziekje moet naspelen. Het spel is geschikt voor alle leeftijden. Misschien zijn sommige puzzels wat te moeilijk voor kinderen, misschien te moeilijk voor hun ouders! ![]() ![]() De achtergrondtekeningen zijn rijk gedetailleerd en mooi helder van kleur. Nergens is het scherm te donker om de belangrijke voorwerpen te zien. Ook de uitklappende inventaris is overzichtelijk ingedeeld en opgeraapte papieren en minigames kun je in close-up bekijken. Kleine animaties zoals een rondvliegende vlieg in de keuken, langsrijdende auto's, een vogeltje in een boom of de heen en weer wiegende paardenstaart van Larisa, verlevendigen de verder statische beelden. De animatie van de karakters is ook goed gedaan. Mondjes bewegen mee als de figuren praten en soms beweegt het hele gezicht mee. De houding, de armen en benen, bijvoorbeeld bij het klimmen zijn goed. Zeer levensecht allemaal, behalve bij het oprapen van voorwerpen. Dan worden handjes wel uitgestrekt, maar blijven op een afstand van het voorwerp. Het spel is zowel in het Duits als het Engels te spelen. Niet alleen de ondertiteling, maar ook de spraak is in deze twee talen. Er zijn voor beide talen stemacteurs gebruikt, die vooral van Larisa, een vogelverschrikker en de weifelachtige koning Fredward VI aantrekkelijke figuurtjes maken. De muziek is niet overheersend en aan achtergrondgeluiden ontbreekt niets. Waterkranen die open gezet worden, hoor je, de blender en de ventilator maken hun geluid en grootmoeder snurkt als ze slaapt. ![]() ![]() Samengevat: dit adventurespel is een juweeltje waaraan veel en lang spelplezier zit. Aan het eind van het spel laten de makers zich van een sympathieke kant zien. Je leest dat ganzen nog steeds levend worden geplukt om hun veren en er volgt een oproep te controleren waar producten vandaan komen om deze gruwelijkheden te voorkomen. Een passende oproep, omdat gans/zwaan Enesa in het spel levend geplukt wordt, zonder dat dat overigens tot gruwelijke beelden leidt. Grotere plaatjes bekijken? Ga naar de screenshots. |