S P E L - I N F O

         

ROOTS OF THE WOODS


Uitgever: PlumBear Games / 2019
Ontwerper: PlumBear Games

Platform: PC.

Systeemeisen:
--- Windows 7-10 x86/x64 - Processor: Intel Core i3 of AMD equivalent - 2 GB RAM - Grafische kaart met GPU OpenGL 3+ ondersteuning - 4 GB beschikbare opslagruimte - Elke geluidskaart.

Categorie:
Psychologische horror, geheimzinnig bos, monsters, bloed, 2D handgetekende beelden, 3de persoon, point & click, leeftijd 18+

Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review deel 1:
Het spel wordt uitgegeven in 3 delen.

Als Harland in het verwaarloosde huis van een aan drank verslaafde vrouw inbreekt, staat hem een verrassing te wachten. Tussen ontelbare lege drankflessen en andere rommel vindt hij de bewoonster. Dood en half vergaan ligt ze naast het ledikantje van haar dochtertje. Het meisje leeft maar is duidelijk verwaarloosd, praten heeft ze bijvoorbeeld niet goed geleerd.
Harland ontfermt zich over het kind en neemt haar mee.
Na een lange rit door een besneeuwd landschap, krijgt Harland een lekke band vlakbij een verlaten dorp. Er is geen mens te bekennen, maar er leiden veel bloedige voetsporen naar lege huizen toe. Harland vindt er spullen die nodig zijn om zijn auto rijklaar te krijgen en zijn reis voort te zetten.

Jaren later vertelt Harland aan het meisje hoe ze hier verzeild is geraakt en krijgt de speler de kans om de geheimen uit het verleden te ontrafelen en de gevaren die in het bos loeren, te ontdekken.

      

Het verhaal wordt gepresenteerd als een psychologische horror, waarin je keuzes het lot van twee mensen bepalen. Dat een inbreker op een dode stuit is vreselijk, maar niet echt horror. Dat hij vervolgens een kind meeneemt in plaats van de hulpdiensten in te schakelen is ook geen horror, alleen ietwat onbegrijpelijk. De inbreker zelf is niet agressief, sadistisch of gewelddadig, hij is geen monster.
De horror zit voornamelijk in visuele dingen, zoals de afschrikwekkende en moorddadige boomwortels die in het verlaten dorp van mensenvlees leven. De wortels lijken op goed doorbloede spieren die kloppen, groeien en vaak nog levende wezens verstikken en in hun lichamen verder groeien. Dat is horror, maar niet psychologisch, tenzij ik de diepere betekenis erachter niet begrijp.
De puzzels zijn goed en logisch in het spel geïntegreerd en niet al te moeilijk.

      

Grafisch ziet het spel goed uit. De handgetekende achtergronden zijn goed gedetailleerd en in sombere bruinrode tinten, met hier en daar een donkerblauw accent gehouden. Het past prima bij de sfeer. Aanklikbare voorwerpen lichten op en zijn voorzien van een naambordje. Kastduertjes gaan open en in de koelkast brandt licht.
Hoofdpersoon Harland loopt en beweegt heel natuurlijk. Hij bukt en strekt zijn armen uit, waar nodig en "ademt" als hij stil staat.

De van origine Russische teksten zijn in slecht Engels vertaald en verdwijnen te snel weer van het scherm. Dat zou toch op te lossen moeten zijn.
Het stemacteren is overduidelijk door amateurs gedaan, die de teksten voorlezen in een taal die hen vreemd is. Het klopt niet overal met de ondertiteling en er zitten vreemde pauzes in. Heel jammer, want het leidt af van de inhoud.
De achergrondmuziek is speciaal voor het spel geschreven en niet onaangenaam om naar te luisteren. En al past hij niet overal bij een typische horror, hij roept soms een beklemmende sfeer op.

      

Samengevat is de 1 uur durende eerste episode (van 3) een veelbelovend begin van een horror, die nog ten volle tot ontwikkeling moet komen en wat behoefte heeft aan technische verbeteringen.
De bloederige scènes maken het spel niet geschikt voor jonge spelers.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.