S P E L - I N F O

         

QUANTUMNAUTS


Uitgever: Midian Design / 2010
Ontwerper: Danilo Cagliari, Midian Design

Platform: PC.

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista/7 (32 bit), CPU Pentium 600Mhz, 32 bits grafische kaart 1024x768, 1 GB RAM, 700 MB opslagruimte, DirectX compatible geluidskaart.

Categorie:
Science fiction, ruimtereizen, hologram, getekende 2D en 2.5D beelden, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Geďnspireerd door Star Wars, Battlestar Galactica , Hitchhikers en het jaren '90 spel Another World, besloot de Italiaan Danilo Cagliari dat het tijd was om zijn eigen game te maken. Na 9 maanden hard werken ziet zijn eerste commerciële spel Quantumnauts het licht in dit universum.

Bob Marshall komt nogal dronken uit de bar waar hij een optreden had met zijn band, als hij plotseling wordt opgestraald naar een ruimteschip.
Quantum luitenant Robinson heeft per ongeluk Bob in plaats van zijn kapitein aan boord gestraald. Maar voordat hij zijn fout kan herstellen, wordt het schip aangevallen door ruimtepiraten, die erop uit zijn de ruimte-tijdreis technologie te stelen.
De luitenant weet op het nippertje te ontsnappen, maar het schip crasht op een rode planeet. Zijn kapitein in ruimte en tijd kwijtgeraakt, het quantumschip dat door multiversums kon reizen in de vernieling en een per ongeluk ontvoerde dronken aardbewoner. Het wordt de luitenant teveel en hij krijgt een hartinfarct. Bob staat er alleen voor!
Nog steeds niet helemaal zeker dat het geen dronken droom is, besluit hij de planeet te gaan verkennen. Voor hij het beseft wordt hij geconfronteerd met het lijk van een rebel en een knap hologram met de naam Neena. Neena heeft Bob's hulp nodig. Ze zit ondergronds opgesloten en Bob, gentleman als hij is, kan die noodkreet natuurlijk niet weerstaan.

      

Het verhaal is logisch (voor zover ruimtereizen door een multiversum natuurlijk logisch kunnen zijn) en goed onderbouwd. Samen met Bob besef je met en met dat je niet dronken bent en probeer je er maar het beste van te maken. De mooie Neena is hierbij natuurlijk een aardige stimulans. Vooral omdat ze je belooft te helpen met het zoeken naar een manier om weer thuis te komen. Bob bekijkt de vreemde wereld om hem heen met de nodige humor. Zo heeft hij als aards bandlid uiteraard het zijne te zeggen over de muziek die de band in het dichtstbijzijnde café maakt en doet hij hardnekkig zijn best niet in de problemen te komen.

Zoals alle spellen die gemaakt zijn in AGS, is de bediening heel simpel aanijzen en klikken. Er is jammer genoeg geen mogelijkheid om Bob sneller te laten lopen, door bijvoorbeeld te dubbelklikken.
Rechtsboven in je scherm zie je een "i". Klik erop en je inventaris opent. Hierin kunt je de opgeraapte voorwerpen bekijken en gebruiken. Ook kun je hier je spel zelf opslaan.

      

De puzzels zijn goed in het verhaal geďntegreerd. Soms is het voldoende om het juiste voorwerp te vinden, een andere keer moet je vindingrijk zijn en een voorwerp op een andere manier gebruiken als waarvoor het bedoeld is.
Alle puzzels zijn logisch en bedoelt om problemen op te lossen, zoals: waar vind ik geld om een treinkaartje te kunnen kopen, of hoe krijg ik mijn pak uit, want de ritssluiting is vastgesmolten. Ook zit er een doolhof in het spel. De juiste uitgang hier vinden is een kwestie van proberen blijven.
Sommige puzzels zij behoorlijk pittig, zoals het openen van een deur in een piramide. Je krijgt wel een hint, maar zelfs die hint is niet eenvoudig en het blijft een kwestie van goed letten op reacties van Bob of zijn omgeving.

De 3D grafische beelden zijn allemaal handgemaakt en zien er zeer goed uit. Mooie kegelvormige afgeronde rotsen, ruines, huizen, voertuigen en robots, die er min of meer vertrouwd, maar tegelijk buitenaards uitzien. Er zit niet al teveel detail in de omgevingen, maar wat er aan structuur en ornamenten moet zijn, dat is er ook. Alles overgoten met een rood sausje, alsof je door een rode bril kijkt. Behalve dan in de ondergrondse wereld, die zoals Jules Verne al beschreef, groen met een blauwe lucht is. De figuranten in het spel zijn voor het grootste deel statisch. Een enkel wezen loopt een stukje en dat ziet er heel soepel uit. Bob zelf loopt met een soepele nonchalant stoere pas en past zich keurig aan het perspectief aan als hij de diepte inloopt. De voorwerpen die je hier en daar opraapt, zijn allemaal voorzien van een tag, zodat je weet wat het is. Maar je ziet het niet als ze gebruikt worden. Ze verdwijnen eenvoudig uit je inventaris.

      

De achtergrondmuziek bestaat uit een soundtrack die Cagliari zelf componeerde met behulp van het programma Digital Orchestra. Het is electronische muziek, die niet misstaan zou hebben in een film. Elke scene op de rode planeet heeft zijn eigen 'buitenaardse' muziek, die sterk bijdraagt aan de sfeer. Al kan Bob de muziek in het café niet waarderen ;)
De achtergrondgeluiden zijn er wel, maar alleen kort en sporadisch en soms nauwelijks hoorbaar. In ieder geval geen voetstappen, geen wind, geen deuren die je hoort.
Het spel heeft geen gesproken stemmen. Volgens de maker van het spel omdat dit de sfeer van de jaren '90 spellen weergeeft. Ik vermoed omdat je niemand op een buitenaardse planeet kunt verstaan.
Maar er valt genoeg te lezen, want Bob heeft wel overal commentaar op.

      


Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.

Meer avonturen van Bob Marshall in:
Quantumnauts 2