QUANTUMNAUTS


Chapter 1: Speed of Light, Space Pirates and Multiverses


Walkthrough door Marjo © 2010 www.adventurespel.nl

Uitgever: Midian Design/2010
Ontwerper: Danilo Cagliari

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



IntroMinaxithPyraWoestijnPiramideDEUX



Intro  

Bediening
Bob Marshall komt nogal dronken uit de bar waar hij een optreden had met zijn band.
Er verschijnt een popup schermpje waarin je kunt kiezen voor een tutorial (optie 1) of meteen doorgaan met het spel (optie 2). De bediening van het spel is eenvoudig. Met je muiswiel of door rechtsklikken stap je door vier opties: lopen (pijl) - gebruiken (tandrad) - kijken (vergrootglas) - praten (tekstballon).
Met linksklik activeer je de gekozen optie.
Rechtsboven in je scherm zie je een "i". Klik erop en je Ipod opent. Hierin worden de voorwerpen bewaard die je verzamelt. Je kunt ze bekijken (look) en gebruiken (use). Ook kun je hier je spel saven of loaden.
Je kunt sneller door de dialogen stappen door te linksklikken.
Het spel verlaten doe je door op de ESC toets op je toetsenbord te klikken.

Tip: Bekijk alles om je heen en praat met iedereen. Het spel kan deels in je eigen volgorde gespeeld worden. De walkthrough geeft slechts de korste route, maar er is veel meer te ontdekken.


Quantumnaut
Bob woont vlakbij. Loop naar rechts, de trapjes op, naar "my house".
Als Bob voor de deur staat, klik je erop met je tandrad-cursor. Er verschijnt een stralend licht en Bob wordt opgestraald naar een ruimteschip.

Quantum luitenant Robinson heeft per ongeluk Bob in plaats van zijn kapitein teruggestraald naar het schip. Maar voordat hij zijn fout kan herstellen, wordt het schip aangevallen door ruimtepiraten, die erop uit zijn de ruimte-tijdreis technologie te stelen.
De luitenant weet op het nippertje te ontsnappen, het schip crasht op een rode planeet.
Zijn kapitein in ruimte en tijd kwijtgeraakt, het quantumschip dat door multiversums kon reizen in de vernieling en aan boord een dronken aardbewoner. Het wordt de luitenant teveel en hij krijgt een hartinfarct. Bob staat er alleen voor!


Doorzoek (tandrad) de dode luitenant. Bob vindt een Multiverse Vertaler (MST device), die 98% van de talen in het multiversum kan vertalen in een taal die de drager begrijpt en de quantumnaut identiteitskaart (ID card) van luitenant Robinson.

Klik op de I in de rechterbovenhoek om je inventaris te openen.
Klik hier op het "use" gedeelte onderaan en klik aansluitend op de MST Vertaler. Hij blijft nu aan je cursor plakken.
Klik dan op het rode lampje linksonderaan op je inventaris-apparaat om hem te sluiten.
Klik daarna met de Vertaler op Bob. Hij zegt dat hij het ding in zijn oor gestopt heeft. Hij zit nog aan je cursor, maar dat maakt verder niet uit.


De rode planeet
Bob besluit er maar het beste van te maken en te onderzoeken waar hij belandt is.
Loop naar links en verlaat het schip via de exit. Gelukkig kan Bob ademhalen op deze vreemde planeet.

Loop verder naar links, naar de beschaving (civilisation).
Bekijk onderweg alles en ga dan verder naar links, naar de ingang van een stad (City entrance).
Hier wordt Bob opgewacht door een slakachtig wezen - Controller La-Lu - en twee gigantische bewakingsrobots.

Als je dat nog niet eerder deed, is het nu tijd om de Vertaler in je oren te stoppen.
Loop dan op de slak af die je aanspreekt. Hij zegt dat het verboden is om je buiten de stad te bevinden. Maar in de stad Minaxith mogen alleen inwoners en arbeiders rondlopen, dus wordt hij gesommeerd met zijn schip te vertrekken. Bob legt uit dat hij een quantumnaut is en dat zijn schip gecrashed is.
De slak vraagt naar zijn identificatiekaart en Bob laat de kaart van Robinson zien. Hij wordt welkom geheten en mag doorlopen.

Een stukje verder wordt Bob opgewacht door een hologram, die hem naar een apparaat verwijst, dat hem een chip in zijn nek schiet. De deuxlinker chip staat in verbinding met DEUX, de machine die alles op de planeet onder controle houdt en de gegevens van Bob opslaat.
Het hologram houdt een lang verhaal over Pyr, een planeet bij Betelgeuze in het sterrenstelsel Orion, waar Bob gelandt is. Hij legt uit dat Bob nu in de stad Minaxith is, dat de hoofdstad Pyra heet en dat de planeet nu overheerst wordt door de Tyrtarian, die van de planeet Tyrtar komen en de benzoathum wilden hebben die op deze planeet gedolven wordt.
Bob wordt geadviseerd uit de buurt van de Rebellen te blijven.


Minaxith  

Kandul opslagplaats
Loop naar links, richting centrum van de stad. Het eerste gebouw dat je ziet is een lomp vierkant gebouw, het 'Kandul warehouse', een opslagplaats van de Kandul. Ga naar binnen. Bob wordt er met geweld weer uitgewerkt.
Raap de ijzeren buis (pipe) op, die je nagesmeten wordt. Hij ligt voor de ingang op de grond.


Mijngebied
Links van de opslagplaats is een doorgang naar de 'mining zone', het mijngebied.
Loop daar naar toe. Voor de ingang van de mijn zie je een aantal kratten en vaten staan. Helemaal rechts zie je een vat dat slecht afgesloten is (badly sealed). Bekijk het vat. Bob zegt dat hij een jerrycan in het vat ziet en dat hij met een beetje hulp het deksel wel eraf kan krijgen.
Haal je ijzeren staaf uit de inventaris en gebruik hem op het slecht afgesloten vat. Bob wipt het deksel eraf en haalt een jerrycan benzoathum eruit.

Loop dan naar links, de verlichte mijningang in.
Tot zijn schrik ziet Bob een lijk liggen. Hij wil het liefste meteen weg om geen problemen met de grote robots te krijgen.
Doorzoek (tandrad cursor) eerst het lijk. Bob vindt een vreemd soort horloge (watch).

Open je inventaris, haal het horloge eruit en gebruik het op Bob. Onmiddellijk verschijnt er een hologram. Het is Neena, een Rebel. Ze legt uit dat alleen de drager van het horloge het hologram kan zien en dat zij via het hologram met Bob kan praten en zijn directe omgeving kan zien.
Neena en haar vrienden waren in de oude piramide van Kandulith, op zoek naar een oplossing om het Nieuwe Regime omver te werpen, toen alles instortte. Sahim, de dode man bij de mijn, werd getroffen door vallend gesteente, denkt Neena. Zij en de anderen zitten opgesloten en vragen Bob om hulp. Die kan dat natuurlijk niet weigeren.

Praat met Neena en je krijgt een schermpje met verschillende gespreksopties.
Als je wilt zal Neena je uitleggen dat de planeet bestuurd wordt door DEUX, een grote computer. He Nieuwe Regime gebruikt de chips, die ze implanteren in de bewoners om via DEUX alles te controleren. Zonder die chip kun je niets kopen en niet reizen. Als Bob de Rebellen bevrijd uit de ondergrondse kamer, willen ze de chip wel uit zijn nek halen.


Crossed Sword bar
Verlaat de mijn (exit) en loop terug naar de voorkant van de opslagplaats (to square).
Loop dan verder naar links en je ziet een gebouw met neonverlichting boven de deur. Dit is de 'crossed sword', de lokale bar. Ga naar binnen.
Praat met de barman. Hij zal je vertellen dat het enige legale drankje gedestilleerde benzoathum is en dat in zijn bar de enige en beste band speelt.

Praat met de mens die rechts van de bar aan een tafeltje zit.
Hij wil graag uit Minaxith vertrekken, maar zijn voertuig zit zonder benzatheum. Vertel hem dat je een jerrycan benzatheum hebt en hij geeft Bob 100 Kandulian credits, de plaatselijke munteenheid. Het bedrag wordt in de linker bovenhoek van je scherm vermeld op plekken waar je het kunt uitgeven.

Loop naar rechts waar je de enige band van de stad kunt bewonderen.
Bob is niet zo enthousiast over de muziek.
Spreek de rechter muzikant aan. Hij zit een beetje zonder inspiratie. Vertel hem dat je zelf ook muzikant bent en bied hem aan naar de muziek op je MePod te luisteren.
Nadat de muzikant enthousiast geluisterd heeft, wil hij de muziek van Bob gebruiken. Geef toestemming, maar natuurlijk niet voor niets. Bob krijgt nog eens 100 Kandulian credits.
Verlaat de bar.


Roundorama station
Loop vanaf de bar verder naar links, naar de 'Roundorama'. Dit is het station voor de trein, die in een grote glazen buis van het ene naar het andere station op Pyr gaat, in een grote cirkel.
Praat met de La-Lu slak achter de balie.
Een maandkaart voor de trein kost 200 Kandulian credits. Gelukkig heb je dat net bij elkaar gesprokkeld, dus koopt Bob een Roundorama pas.

Loop links van de balie naar de ronde trein, ga de trapjes op en stap in.




Pyra  

Na een kort treinritje arriveert Bob, vergezeld door hologram Neena, op het station voor de overkoepelde hoofdstad Pyra.
Over de grote koepel hangt een inkvisachtig ruimteschip van de Tyrtarian, de nieuwe heersers.
Ga door de ronde buis de koepel in.

Bob wordt meteen staande gehouden door een Tyrtarian met zijn vrouwelijke terminator.
Neena geeft hem het advies nonchalant en op zijn gemak te klinken, dus vertelt Bob dat hij een quantumnaut met pech is en dat hij meteen van de planeet zal vertrekken als het probleem is opgelost.
Hij mag doorlopen.

Loop de stad in en kijk om je heen naar de gebouwen waarin mensen en Kandul wonen. De La-Lu wonen onder de grond.


Ingang riool
Loop helemaal naar rechts en je komt bij de ingang naar het riool (sewers).
Kijk om je heen. Je ziet een schoonmaker aan het werk om graffiti van de muur te verwijderen. Naast hem staat een emmer. Je ziet ook een groot putdeksel met handvaten en een verroest draaiwiel.

Spreek de schoonmaker aan. Het putdeksel voert naar het riool en de onderwereld. Het is verboden daarheen te gaan. Bied de schoonmaker aan het werk over te nemen en overtuig hem ervan dat hij beter verdient en op zoek moet gaan naar een ander baantje.
Als hij weg is raap je de blauwe emmer (bucket) op.

Het draaiwiel aan de wand dient om het putdeksel te openen. Jammer genoeg is er geen beweging in te krijgen. Het is helemaal verroest.
Ga terug naar de straat (to square).


Stadscentrum

Ga achter het meest rechter gebouw naar rechts, naar het stadscentrum (city centre).

Kijk om je heen. Je ziet een aantal bewakers op wacht staan bij een model van dit zonnestelsel.
Aan de rechterkant zie je een gebouwtje staan. Lees de plaquette naast de deur. Het is een onderzoekscentrum. Ga naar binnen.

In het onderzoekscentrum sta je in een gang. Je ziet een liftschacht zonder liftkooi en een schoonmaakrobot die steeds tot aan de lift rijdt en dan rechtsomkeer maakt.
Haal de emmer uit je inventaris en zet hem over de sensor op de kop van de robot.
Nu ziet hij niet meer dat er geen lift is en dondert hij in het gat.
Dit geeft je de kans om de spuitbus (aerosol can) met roestverwijderaar op te rapen, die midden in de gang staat.
Verlaat het gebouw.


Riool
Ga terug naar de ingang van het riool (sewers).
Gebruik de spuitbus op het verroeste draaiwiel aan de muur.
Draai daarna aan het wiel en het putdeksel naar het riool gaat open.
Klim (tandrad) het riool in.

Onderin het riool staat Bob tot aan zijn enkels in het groene slijm.
Loop naar rechts. Hier stuit je op een gesloten deur. Maar aan de wand hangt een codeslot (keypad). Bekijk het van dichtbij (tandrad).

Als je op een willekeurige toets duwt, zegt Bob dat hij een lage toon hoort. Dit is niet juist en je verlaat meteen de close-up.
Bekijk het slot nogmaals van dichtbij en duw nu op de middelste toets van de bovenste rij. Je hoort nu een hoge toon en dit is juist.
Duw nu op een andere toets. Als het weer een hoge toon is, kun je de volgende toets proberen. Is het een lage toon, dan verlaat je de close-up weer.
De juiste combinatie is: de middelste kolom van boven naar beneden.

De deur is nu open en je kunt verder naar rechts lopen.
Hologram Neena meldt dat de rebel waarmee ze zit opgesloten, overleden is door zuurstofgebrek. Zij heeft nog een beademingsapparaat, maar dat houdt het ook niet lang meer.

Voorbij de deur treft Bob een grote groene Mutant.
In eerste instantie is hij bang en rent weg. Maar de mutant blijkt heel vriendelijk en behulpzaam te zijn. Hij vertelt Bob dat er een weg door het doolhof voert, die uitkomt in de opslagloods van de vijand. Misschien kun je daar iets vinden dat je verder helpt.


Doolhof en opslagplaats

Loop verder naar rechts.
Zoek in het doolhof de ladder die uitkomt in de opslagplaats. Als je een foute ladder beklimt, kom je aan de rechterkant van het doolhof weer uit.


Kijk in de opslagplaats om je heen.
Raap op de grond een circuit board op. Op een plank van het rechtopstaande rek vind je een unknown device, dat Neena herkent als een zeldzame POD1 met veel cijfers. En rechts achter in de hoek staat nog een detector.
Doorzoek de kartonnen doos die voor het omgevallen rek staat. Hierin vind je een astrolabe.
Verlaat dan de opslagplaats weer door het gat in de muur (tandrad).

Loop terug door het doolhof naar het riool.
Ga verder terug naar links en klim de ladder op om het riool te verlaten.
Loop dwars door de stad terug naar de Roundorama buiten de stad. Stap in en je vertrekt naar het volgende station.




Woestijn  

Het volgende station is midden in de woestijn. De stad die daar lag is verwoest, maar links achteraan zie je een kraampje met een groen dekzijl. Een verkoper van tweedehandsmateriaal heeft zich weten te handhaven.

Loop naar het kraampje.
Er staat een klant zwaar na te denken. Praat met hem. Hij heeft een onderdeel nodig dat de handelaar niet heeft, een POD1. Toevallig heeft Bob dat net opgeraapt in de opslagplaats.
Je kunt de POD niet zelf aan de klant geven.
Praat dus met de handelaar en bied alles wat je hebt, te koop aan (You said that you purchase items): De POD, het circuit board, de detector en de astrolabe. Bob krijgt er in totaal 480 Kandulian credits voor.

Neem afscheid en loop terug naar de Roundorama. Stap in en ga op weg naar het volgende station.




Piramide  

De volgende halte is bij de oude piramide van Kandulith. De ingang is afgesloten.
Rondom verspreid in het zand, zie je een aantal hele grote stenen. Neena zegt dat de mensen hier kwamen om met de stenen te bidden. Als je over een van de hete stenen wrijft, maken ze een geluid, behalve de steen rechtsonder, die koud is.

Loop over het pad (path) links achter de piramide, naar de achterkant.
Neena zegt dat dit de weg is, waardoor ze in de onderwereld terecht kwamen, toen de hele boel instortte. Bob kan hier dus niet door en moet een andere weg vinden.
Bekijk de bas-relief met standbeelden aan de muur. Bob ziet dat er een aantal getallen op staan. Noteer ze: 1 - 10 - 2 - 9 - 8 - 7 - 3 - 5 - 6 - 4.
Neena zegt dat ze die ook gezien heeft, maar niet wist wat ze ermee moest doen.

In het zand voor heet bas-relief zie je een drietal lange stokken staan. Een van de stokken is een schop. Trek de schop (shovel) uit het zand en neem hem mee.

Loop terug naar de voorkant van de piramide.
Wrijf over de steen linksonder. Bob hoort een gedempt geluid onder de grond.
Wrijf nu over de volgende steen. De aarde begint heel hard te trillen en Bob hoort een vreselijk geluid. Neena zegt dat hij moet ophouden met die stenen te spelen.
Als je echter eerst over de steen linksonder wrijft en aansluitend over de steen helemaal rechtsboven, dan hoort hij beide keren een gedempt geluid. Dit was dus steen 1 en steen 10.
Denk aan de cijfers die Bob op het bas-relief las. Je moet de stenen dus in een bepaalde volgorde wrijven!

Als je 10 stenen in de juiste volgorde hebt gewreven, gaar de deur van de piramide open en kun je naar binnen wandelen.


In de piramide
Hier zie je een groot stenen hoofd met opengesperde mond. Probeer de mond in te lopen. Bob weigert, er hangen giftige gassen. Het is dus verstandiger om een gasmasker of iets dergelijks te zoeken, voordat je hier naar binnen gaat!
Misschien kan de handelaar in de woestijn je zoiets verkopen.


Woestijn handelaar
Ga met de Roundorama net zo lang rond, tot je weer in de woestijn belandt.
Loop naar de handelaar en verkoop hem de schop die je bij de piramide vond voor 20 Kandulian credits. Bob heeft nu in total 500 credits.

Vraag dan aan de handelaar wat hij je kan aanbieden (So, what did you want to offer). Hij biedt Bob een biopak (biosuit) aan. Accepteer en je bent een pak rijker en al je geld weer kwijt.
Ga met de Roundorama terug naar de piramide.


Onderin de piramide
Loop de piramide in.
Haal het biopak uit je inventaris en klik ermee op Bob. Hij trekt het pak aan.
Nu kun je door de giftige gassen de open mond van het beeld inlopen.

Onderin de piramide belandt, merkt Bob dat hij zijn pak niet kan uittrekken. Zijn ritssluiting is aan elkaar gesmolten door de giftige gassen!
Ook is hij ineens het hologram van Neena kwijt.


Loop naar rechts tot bij de ingang van een doolhof.
De uitgang is rechts bovenaan. Maar onderweg zijn er vage halfdoorzichtige vlekken, die heen en weer lopen en die Bob aanvallen. Om verder te komen zul je ze moeten ontwijken.
Die aan de rechterkant is het moeilijkste. Schiet snel even het rechter vak in. Wacht dan tot de vlek naar beneden gaat en bij de opening is. Ren dan snel omhoog naar de uitgang. Met een beetje timing red je het net.
N.B.: Savegame na het doolhof is op aanvraag verkrijgbaar.


Als je de ruimte na het doolhof binnenstapt, sta je voor een grote blauwe muur. Onderin de muur zie je een scheur (crack in the wall).
Haal de ijzeren staaf uit je inventaris en breek de scheur open. De echte Neena komt uit het gat gekropen! Ze is de enige overlevende van de groep rebellen.
In de plaats waar ze opgesloten zat, heeft ze een soort scepter (sceptre) gevonden. Ze geeft hem aan Bob.

Loop naar rechts. Hier zie je op een platform een mijnkarretje (trolley) op rails staan. De rails verdwijnen in een groot gat. Als Bob en Neena hier weg willen, zullen ze het karretje moeten gebruiken.
Links van het karretje zie je een apparaat (device), dat waarschijnlijk dient om het karretje in beweging te krijgen. Bekijk het. Er zit een rond gat in.
Haal de scepter uit je inventaris en stop hem in het apparaat. Het past precies. Trek dan aan de scepter (even zoeken met de cursor).
Bob en Neena gaan in het karretje zitten en maken een ritje.




DEUX  

Na het ritje arriveren Bob en Neena in een groene wereld met een blauwe lucht. Er groeien gigantische paddestoelen. Dit is de ondergrondse wereld waarover Neena's vader, de Great Wise One, haar vertelde. Hier moet DEUX ergens zijn.
Nina stelt voor DEUX te zoeken en hem te herprogrammeren, zodat hij hen behulpzaam kan zijn in de opstand tegen de tiran.

Rechts van de tunnel gaat een pad (path) omhoog, over de heuveltop. Loop daar naar toe en je komt aan bij een groot fort met ronde koepels waar bliksem uitschiet.
Dit is de plek waar DEUX zich bevindt!

Ga het fort in en je ontdekt dat DEUX in feite een oude commodore 64 computer is.
Neena kan hem niet herprogrammeren, omdat de Tyrtarian een virus ingebracht hebben, dat ervoor zorgt dat alleen zij iets kunnen wijzigen. DEUX heeft inmiddels al doorgeseind dat Bob en Neena hier gearriveerd zijn.

Praat met DEUX. Je komt te weten dat alleen iemand met een deuxlinker (de chip die Bob in zijn nek heeft) in de computer kan gaan om het virus te verwijderen. Het virus ziet er anders uit dan de omgevindg en is makkelijk te herkennen.
Bob kan via de ronde, verlichte cabine, die links in de ruimte staat, het hart van de computer in.

Loop de cabine in.
DEUX zegt dat het signaal dat de deuxlinker uitzendt, verstoord wordt. Hij kan de cabine niet activeren.
Bob denkt dat het waarschijnlijk door het biopak komt. Hij zal een manier moeten vinden om het ding uit te trekken.
Verlaat het fort.


Biopak en edelsteen
Ga links van het fort een grot (cave entrance) in.
Tot Bob's verbazing ziet hij hier een aantal hele grote standbeelden.
Neena vertelt dat dit het beroemde "Schaduwleger" is. Als ze deze standbeelden kan activeren, zullen ze helpen om Pyr te verlossen van de Tyrtarians.

Helemaal links in de grot zie je een enorm groot kromzwaard. Het zwaard is te bot. Hiermee kan Bob zijn biopak niet verwijderen.
Voor het standbeeld dat op een heuveltje staat, zie je een klein zuiltje. Bovenop het zuiltje zie je een blauwe edelsteen. Raap de edelsteen (gem) op.
Verlaat de grot weer.

Loop langs het fort terug naar rechts, naar de tunnelingang waar je met het karretje aankwam.
Loop dan verder naar rechts, naar de rand van wat een drijvend eiland blijkt te zijn.
Hier zie je een geestverschijning in de lucht hangen. Spreek hem aan. Het blijkt een ziel te zijn.
Haal de edelsteen uit je inventaris en gebruik hem op de geestverschijning. De ziel wordt in de edelsteen gezogen! Je hebt nu een edelsteen met ziel.

Loop helemaal terug naar de grot met de grote standbeelden.
Leg de edelsteen met ziel op het zuiltje.
Het grote standbeeld op het heuveltje komt tot leven. Neena praat met de Shadow Warrior en legt uit dat er weer een invasie op de planeet plaats vond en dat ze hulp nodig heeft.
Zo te horen zijn de Shadowwarriors bereid. Leena vertelt Bob dat ze het Ulmish Portal moet openen met behulp van DEUX. Het virus uit DEUX verwijderen heeft dus de eerste prioriteit.

Loop naar links, waar het grote kromzwaard staat. Ook dit is geactiveerd. Het is nu schoon en vlijmscherp. Gebruik het zwaard om je te ontdoen van het biopak.
Met enige moeite staat Bob even later weer in zijn gewone kleren voor Leena.
Verlaat de grot.


In de computer
Ga weer het DEUX fort in en stap in de verlichte cabine (booth).
Ditmaal gaat alles goed en verdijnt Bob in de computer. Neena kan hem op het scherm volgen.

Je staat in een kamer met vierkante chips op de vloer en strepen op de muren.
Recht voor je is een donkere deur. Ga erdoor naar binnen met de pijlcursor. In de kamer erachter zie je op de grond een formule, een aan de linkerkant en een aan de rechterkant. Raap beide formules 0=(B+C) en P=(E+F) op en ga terug naar de vorige ruimte.

Raap nu de deur (door) op met je tandradcursor.
Haal hem dan uit je inventaris. Ga met je cursor over de muur, van rechts naar links, tot je het woord 'wall' ziet en plak daar de deur op de muur.
Je hebt nu een nieuwe deur waardoor je naar binnen kunt gaan met de pijlcursor.
In de ruimte hierachter vind je weer een formule N=(M+Q).
Ga weer terug naar de vorige ruimte.

Raap de deur weer op met de tandradcursor.
Haal hem dan tevoorschijn en plak hem op het volgende stukje 'wall' tussen de plek van de eerste en de tweede gevonden deuropening.
Ga met je pijlcursor naar binnen en raap in deze ruimte de formule E=(H+I) op.
Verlaat de ruimte weer.

Raap de deur weer op met de tandradcursor.
Haal hem dan tevoorschijn en plak hem op het volgende stukje 'wall', links op de muur.
Ditmaal verschijnt een deur met het rode bordje "access denied" boven de opening. Je kunt hier niet naar binnen!

Open je inventaris.
Je ziet dat de eerste letters van de formules het woord 'OPEN' vormen.
Gebruik de O-formule op de P-formule en je krijgt een nieuwe (O+P)formule .
Gebruik E-formule op de N-formule en je krijgt een (E+N)formule .
Gebruik dan de (O+P) formule op de (E+N) formule en je krijgt de K=(O+P)+(E+N)formule .
Haal deze formule uit je inventaris en gebruik hem op de deur waarvoor je geen toegang kreeg.

Als het rode toegangsverbod verdwenen is, ga je door de deuropening een rode kamer in.
Hier tref je het virus, dat er precies zo uitziet als Bob.
Het virus ziet Bob als een indringer en probeert hem te elimineren, maar dat lukt niet.
Spreek het virus aan.
Zeg dat je met hem wil praten om hem beter te leren kennen (let's talk).
Het virus wil niet, dus vraag hem of hij hoe slim hij is (right, let's see how intelligent you are).
Stel hem dan een vraag over het bestaan ('existential' nature).
Stel de vraag wat het eerste was, de kip of het ei (chicken or egg).
Hier raakt het virus helemaal door van slag. Hij vernietigt zichzelf.

Verlaat de rode kamer en ga terug naar DEUX, die nu virusvrij is.
Bob neemt afscheid van Neena en gaat daarna weer in de cabine staan.
DEUX straalt hem terug naar zijn eigen huis in zijn eigen tijd.
Maar daarmee is het nog niet afgelopen.
De ruimtepolitie komt Bob halen..................................................



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.