S P E L - I N F O

         

POSSESSION 1881


Uitgever: End of the Line Studios / 2020
Ontwerper: End of the Line Studios

Platform: PC.

Systeemeisen:
--- Windows 8 - Processor: Core i7-930 - 8 GB RAM - DirectX 11 - 5 GB beschikbare opslagruimte.

Categorie:
Mysterie, Victoriaans, occultisme, escape-the-room, casual puzzels, 3D geïllustreerd realisme, 1ste persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Hans' Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Het is 1881, een tijdperk van rationalisme waarin mensen hongeren naar kennis. Geen enkel studiegebied is te duister. Na de val van de pauselijke overheersing zochten mensen naar waarheden in het occulte, in demonologie en in hekserij. Deze waarheden, hoewel nooit gevonden, leidden tot onze moderne kijk op spiritualisme en onze pogingen om demonische goden uit de onderwereld op te roepen.

Je bevindt je als speler in een groot landhuis waaruit je moet zien te ontsnappen. De voormalige eigenaar van het huis en zijn medewerkers lieten zich in met bewoners uit de Onderwereld en hadden een demon gevangen in een kooi. Het schepsel ontsnapte echter en nam bezit van een meisje dat bekend staat als patiënt 13. Het viel niet mee het schepsel weer in zijn kooi te krijgen, zodat er slachtoffers te betreuren waren.
Je komt demon noch meisje noch iemand anders tegen zodat er eigenlijk geen echte dreiging is.

Aan de hand van brieven en boeken die je vindt ontvouwt zich het verhaal dat heeft plaatsgevonden. Wie jij bent en hoe je daar terecht bent gekomen doet kennelijk niet ter zake.
Het draait bij het spel allemaal om puzzels, sfeer en wat inzicht in de achtergronden van een tijdperk.
Er zijn zeven kamers, dus zeven hoofdstukken in het verhaal, wat het spel een redelijk lange speelduur geeft.
Als je de puzzels in een bepaald vertrek hebt opgelost kun je daaruit wegkomen en begint er een nieuw hoofdstuk in een volgende ruimte.
Er zitten wat slordigheden en foutjes in het spel, maar er zijn geen storende bugs.

      

Puzzels
De voorwerpen die je nodig hebt vind je in dezelfde ruimte, dus is er geen gesleep met spullen die je pas veel later kunt gebruiken. Je hoeft ook niet terug naar eerdere vertrekken.
Er zijn hendels om over te halen, afsluitkleppen om te bedienen, toestellen om in te stellen, ingrediënten te zoeken om drankjes te maken en meer soortgelijke puzzels, die als enige doel hebben, dat je de kamer kunt verlaten als ze allemaal opgelost zijn.

Hoewel de hoeveelheid puzzels in een ruimte beperkt blijft, is het toch niet altijd voor de hand liggend wat je moet doen, al zijn er hints in de documenten te vinden. Sommige opgaven zijn best pittig (rioolstelsel) en dus een mooie uitdaging.
Er zijn twee geluidspuzzels waarbij je verschil in geluid of toonhoogte moet waarnemen en toepassen! Een van die puzzels is niet op te lossen voor mensen met een hoorprobleem, bij de andere kan een walkthrough uitkomst bieden. Tijdgebonden puzzels zijn er niet.

      

Spelbediening
De bediening is niet de sterkste kant en werkt soms wat stroef. Als de muiscursor, die eruit ziet als een vuile sneeuwbal, in een voetafdruk verandert kun je een eind naar voren 'springen'. Op elke positie heb je de mogelijkheid om naar links en rechts te draaien en een beetje naar boven en beneden te kijken. Dat gaat op een moderne computer nogal abrupt en veelal verder dan je lief is (doorschieten). Het spel biedt geen mogelijkheid om de draaisnelheid aan te passen.
Alleen geluid is instelbaar, verder niets.
Als je stopt wordt de voortgang vanzelf opgeslagen. Daarnaast is er één vrije opslagmogelijkheid.
Voorwerpen waar je iets mee kunt (inzoomen, een interactie aangaan, al of niet met een object uit de inventaris) lichten op in beeld. Dat voorkomt dat je moet pixeljagen. In de inventaris kun je een object van alle kanten bekijken en soms manipuleren, maar niet als je bent ingezoomd.

      

Beeld
De kamers, gangen en zalen zijn sfeervol in beeld gebracht, vooral omdat ze nogal donker zijn.
Je hebt een toorts ter beschikking waarmee je onverlichte plekken zichtbaar kunt maken en die je kunt gebruiken om kaarsen en lantaarns aan te steken. Dat kun je in een nieuw vertrek maar het beste meteen doen. Waarom die toorts telkens uitgaat is niet logisch en soms ronduit vervelend.

Er is veel zorg besteed aan lichtreflecties en schaduwwerking. Alles is gedetailleerd uitgewerkt met wat smoezelig behang, versleten meubilair en herkenbare textuur van hout en metaal. Ook aan brieven, kaarten en dergelijke is veel aandacht besteed.

Een enkele keer zijn er animaties. Er beweegt niet veel, maar vlammen, ontsnappende stoom en flakkerende kaarsen zijn geloofwaardig weergegeven.

      

Geluid
De geluiden onderstrepen je gevoel van aanwezigheid. De regen en het harde onweer zijn in sommige kamers goed te horen. Deuren, laden en hendels maken een vertrouwd geluid. Er is gegrom te horen van een monster, geklater van een lekkende pijp en het druppen van een kraan in een holle ruimte. Je hoort zelfs je eigen toorts knetteren.
Ook klinkt er bij tijd en wijle zachte achtergrondmuziek.
Er wordt niet gesproken.

      

Samenvatting
Possession 1881 is een redelijk lang, onderhoudend spel, met de nadruk op het oplossen van de vele gevarieerde puzzels. Door het goede gebruik van licht en donker is het erg sfeervol. Het onderliggende verhaal is eenvoudig, maar dat geldt wel voor meer spellen. Voor wie niet van dreiging houdt maar wel van een uitdaging is het beslist het spelen waard.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.