S P E L - I N F O

         

PLOT OF THE DRUID


Uitgever: Adventure4Life Studios, Yakir Israel / 2022
Ontwerper: Adventure4Life Studios, Yakir Israel

Platform: PC, Mac, Linux.

Systeemeisen:
Vereist een 64-bitsprocessor en -besturingssysteem.
--- Windows 7/8/10 - Processor: Intel Core i5-3470, 3.20GHz of AMD FX-6300, 3.5Ghz - 8 GB RAM - Grafische kaart: nVIDIA GeForce GTX 660, 2 GB of AMD Radeon HD 7870, 2 GB - DirectX 11 - 8 GB beschikbare opslagruimte - Aanvullende opmerking: Monitorresolutie 1920x1080 moet handmatig ingesteld worden.
--- MAC OS X 10.13+ - Processor: Intel Core i5-3470, 3.20GHz - 8 GB RAM - Grafische kaart: nVIDIA GeForce GTX 660, 2 GB of AMD Radeon HD 7870, 2 GB - 8 GB beschikbare opslagruimte - Aanvullende opmerking: Monitorresolutie 1920x1080 moet handmatig ingesteld worden.
--- LINUX Ubuntu 18+ - Processor: Intel Core i5-3470, 3.20GHz of AMD FX-6300, 3.5Ghz - 8 GB RAM - Grafische kaart: nVIDIA GeForce GTX 660, 2 GB of AMD Radeon HD 7870, 2 GB - 8 GB beschikbare opslagruimte - Aanvullende opmerking: Monitorresolutie 1920x1080 moet handmatig ingesteld worden.

Categorie:
Fantasie, mysterie, magie, middeleeuws, humor, 2D en 2.5D getekend beeld, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving:
NB: Het spel wordt uitgegeven in vier aparte hoofdstukken.
De review behandelt de proloog en hoofdstuk 1.

Jase is een tovenaarsleerling die vlak voor zijn examen staat. Hij hoeft nog maar aan één exameneis te voldoen: een toverdrank maken om dieren te genezen. Hij wil langzamerhand wel van school af en geld gaan verdienen om 'stinkend rijk' te worden, dus klimt hij door het raam de kamer in van de decaan om daar die toverdrank te stelen.
Natuurlijk wordt Jason betrapt en van school gestuurd. Maar voordat hij zijn leerlingenkaart kan inleveren, verschijnt er een dru´de, die Jason vraagt eerst nog een toverdrank te maken voor een zieke dru´de.
Jason besluit de eerlijke manier te gebruiken, oefent met zijn toverstaf en leert nog snel wat toverspreuken. Hij kan zichzelf in een wasbeer of mug veranderen en dat helpt bij het oplossen van de problemen die hij tegenkomt.

      

Plot of the Dru´d is een traditioneel adventure, zoals je een adventure graag ziet. De spelbediening is makkelijk en het verhaal is leuk om te volgen. De twee hoofdstukken zitten logisch in elkaar en je hoeft nergens vreemde acties te ondernemen om verder te komen. Je begrijpt onmiddellijk welke problemen je op moet lossen.

De puzzels hebben een prettige mix van verschillende soorten puzzels. Niet alleen kom je dialoogpuzzels en inventarispuzzels tegen, maar je moet ook bijvoorbeeld met snel klikken bloemen vangen of een bloedmeter vullen, je moet een drank roeren met de muis, figuren in één lijn natekenen en een lichtcircuit aanleggen. Deze puzzels zijn allemaal met wat geduld goed te doen.
Een interessante puzzel, die je met wat denkwerk moet oplossen, is het openen van de kist. Je zult met wat tussenstappen een kleurcode moeten vinden. Die kleurcode is in elk spel anders. Voor de makkelijkere versie van het spel is de puzzel vereenvoudigd, omdat twee tussenstappen niet nodig zijn. Deze puzzel is tot nu toe de uitdagendste en geeft veel voldoening als hij is opgelost.

      

De handgetekende 2D-tekeningen van de figuurtjes en de animatie daarvan zijn goed gedaan. De kleuren zijn vrolijk, helder en gedetailleerd. Er is duidelijk veel aandacht gegeven aan de tekeningen.
De druïdes zijn geweldig getekend. Elke druïde heeft een andere baard en op de robes andere accenten. Ze hebben ook allemaal een andere staf in hun hand.
Wat het spel bijzonder maakt, is dat voorwerpen daadwerkelijk in de handen zitten als ze weggegeven worden.
Alle figuurtjes laten expressie zien op hun gezicht. Ze gebruiken hun ogen en hun mondjes bewegen, als ze praten. De schedel van Robin Loot laat bijzonder veel expressie zien. Hij fronst en beweegt zijn oogkassen, al naar gelang de emotie die hij voelt.

Bij de interactie met een figuur of voorwerp zie je vaak zeer kleine plaatjes waaruit je moet kiezen. Jase, als mug bijvoorbeeld, kan dan steken of iemand met zijn gezoem irriteren. Het is ongelooflijk grappig om te zien hoe op zo'n klein muggenkopje een geniepige grijns staat, als hij gaat steken.
Heel grappig is ook dat waakhond Cute Snoopy vreselijk jammert, als een trol hem op zijn duvel geeft. Je hoeft geen hondenkenner te zijn om uit het gepiep van de hond en zijn lichaamshouding te concluderen, dat Cute Snoopy het vreselijk vindt dat hij de trol met zijn gedrag heeft teleurgesteld.

      

Er zijn ruim voldoende bewegingen, ook op de achtergrond.
De figuurtjes bewegen op een natuurlijke en niet houterige manier. Gaia zit weliswaar op een vaste plek maar beweegt haar octopusarmen, een trol stoft een beeld af en af en toe lopen er figuurtjes rond op een gang die alleen als verlevendiging dienen. Een bibliotheekbezoekster en een mediterende man zijn nogal statisch, maar de man stijgt tijdens zijn meditatie wel op.
De fontein, een waterbak, een lekkend dak laten stromend water zien en lianen die de weg versperren wuiven met hun stengels heen en weer. Aan beweging is dus geen gebrek en op de achtergrond is veel te zien.

Ook wat muziek en geluid betreft, scoort dit adventure goed. Je hoort opengaande laatjes, het gepiep van een doekje dat glas schoonmaakt, het omvallen van een borstbeeld, donderslagen, water dat door het plafond druppelt en nog veel meer.
De korte muziekstukjes zijn rustig en melodieus. Soms tokkelende of op fluit lijkende tonen met een middeleeuws tintje. De muziek leidt niet af van het verhaal.
Er zijn stemacteurs ingezet voor alle persoontjes. De figuren krijgen zo een natuurlijke en herkenbare stem.

      

Samengevat is Plot of the Druid een spel waarvan je hoopt dat de volgende hoofdstukken er inderdaad zullen komen. Tot nu toe is het verhaal logisch, goed te volgen en mooi om te zien. Omdat het spel twee moeilijkheidsniveaus heeft, is het voor zowel de beginnende als meer ervaren speler goed te spelen.
Pluspunten in het verhaal zijn de humor en de gevarieerde puzzels.
Losse eindjes zijn er niet. Elk hoofdstuk eindigt met een soort cliffhanger, die je doet uitzien naar het vervolg. Het is te hopen dat dat vervolg er snel komt.

Eerst uitproberen?    Download de demo/proloog, op Itch.io.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.