S P E L - I N F O

         

INTRUDER IN ANTIQUONIA


Uitgever: Aruma Studios / 2022
Ontwerper: Aruma Studios

Platform: PC, Mac, Linux.

Systeemeisen:
Vereist een 64-bitsprocessor en -besturingssysteem.
--- Windows 7 of nieuwer - Processor: 2Ghz with SSE3 and 64 bit - 3 GB RAM - Grafische kaart: 3GB VRAM - 1 GB beschikbare opslagruimte.
--- MAC OS X 10.11 of nieuwer.
--- LINUX Ubuntu 18.04 of nieuwer.

Categorie:
Mysterie, drama, geheugenverlies, dorpje in Galicia, milieuhackers, 2D en 2.5D getekend realisme, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review door Yvonne:
Een meisje ligt bewusteloos op straat aan de rand van het stadje Antiquonia. Ze wordt door ambulancebroeder Karim naar een medisch centrum gebracht. Uit haar id-kaart blijkt dat zij Sarah Campillo heet en uit Madrid komt.
De dag nadat ze gevonden is, op 27 juni 2018, brengt Karim haar naar het politiebureau waar politievrouw Julia Áncora haar wil spreken. Sarahs id-kaart is vals. Er is geen Sarah Campillo bekend op het adres in Madrid. Sarah heeft geheugenverlies en moet van politievrouw Julia in Antiquonia blijven, tot duidelijk is wat er met haar aan de hand is.
Ze wordt ondergebracht in een pension aan een pleintje in Antiquonia, van waaruit Sarah zelf probeert achter haar identiteit te komen, door met iedereen te praten en alles te onderzoeken. Het is geen eenvoudige taak, want de inwoners willen niets meer met de buitenwereld te maken hebben en hebben daarom bijvoorbeeld ook geen internet. Nog meer mysteries dus. Gelukkig houdt Karim van een goed mysterie en is hij wel geïnteresseerd in het helpen van Sarah, om te zien waar het onderzoek toe leidt. En ook Julia draagt haar steentje bij.

      

Vooral de puzzels maken dit spel plezierig om te spelen. De grootste is natuurlijk het achterhalen van het spannende verhaal. De zoektocht naar wat er aan de hand is, is spannend. Helaas wordt de vermissing van het verdwenen meisje uit 1989 niet uit de doeken gedaan.
Uiteraard zijn er inventarispuzzels, maar vaker zul je uit de dialogen moeten opmaken welke stappen je moet ondernemen.
Er is een doolhof in een gebouw waar je camera's moet uitschakelen, je moet een elektriciteitscircuit aanleggen, je moet gewoon een code ergens vinden, maar ook eentje door logisch, out of the box, na te denken. Deze puzzel vooral is uitdagend en het geeft veel voldoening als je die hebt opgelost.
Alle puzzels zijn overigens goed te doen. Niet te makkelijk en niet te moeilijk. Ze zijn logisch met het verhaal verweven.
Intruder in Antiquonia is een lineair spel. Dat kan ertoe leiden dat je bijvoorbeeld opeens wél een munt in een machine kan stoppen, terwijl dat eerder niet kon. Je voelt echter wel aan wanneer iets opeens anders is dan eerst.

      

De tekenstijl is als die in realistische stripverhalen. De mooi gekleurde tekeningen zijn niet te fel en goed gedetailleerd.
Soms komt het spel wat statisch over, omdat de figuurtjes vaak bewegingloos op de plek blijven staan, waar ze eerder ook stonden. Maar áls de figuurtjes bewegen, zijn de bewegingen goed. De loopbewegingen zijn natuurlijk en de mannen op het plein maken handgebaren bij hun geruzie. Als de tuinman opstaat uit een knielende houding, komt dat heel natuurlijk over voor een iets oudere man. Nathalie krijgt een duw en als ze dan haar evenwicht probeert te houden, is dat zeer levensecht. Ook gebruiken de figuurtjes hun handen als ze voorwerpen weggeven of aanpakken.
Links, bovenaan het scherm, zie je het hoofdje van de sprekende figuur en dan valt op, dat er verschillende expressies gebruikt worden, al naar gelang de emotie.
Achtergrondanimatie is er nauwelijks. Geen fonteinen of vlaggen die wapperen of wuivende bomen bijvoorbeeld, maar als Nathalie de computer bedient of met een metaaldetector in de weer is, is er voldoende beweging.

      

Er zijn op meerdere plekken verschillende stukken klassiek overkomende muziek, die prettig zijn om aan te horen. Het zijn stukjes die zich niet steeds herhalen. Ook is er een prettig overkomend uptempo stukje of elektronische percussie. Je hoort een passend volkslied zonder tekst op het plein.
Er zijn weinig achtergrondgeluiden. Als er een politiewagen met sirene aankomt, hoor je die. Ook is er bij een inval hard geklop op de deur en wat elektrisch geknetter bij het verbinden van draden in een elektrisch circuit, maar veel is het niet.

Verder zijn er geen stemacteurs ingezet. Bovenaan zijn er, naast de hoofden van de sprekende figuurtjes, créme gekleurde balken te zien, waarin spreekteksten staan. Dat maakt de teksten duidelijk leesbaar. In langere gesprekken zijn onderin keuzezinnen aan te klikken.
Het is jammer dat het aantal teksten van persoontjes met wie nog niet te spreken is, steeds hetzelfde is en niet wordt afgewisseld met gelijksoortige andere teksten, maar je weet dan wel meteen dat je je heil elders moet zoeken.
Het is raadzaam om in de instellingen aan te geven dat je de teksten handmatig wilt wegklikken. Als er namelijk op een computerscherm gechat wordt, heb je soms te weinig tijd om die teksten goed te lezen.

      

Samengevat is dit spel geschikt voor alle soorten spelers op de jongsten na. Die zullen het spannende verhaal wat te moeilijk en serieus vinden.
De mooi gekleurde tekeningen zijn niet te fel en goed gedetailleerd, de karakteranimaties uitstekend en de muziek aangenaam en sfeerbepalend.
Het onderwerp van de zorg voor het milieu en hacken geeft het een modern tintje.

Eerst uitproberen?    Download de demo, op Steam.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.