S P E L - I N F O

         

THE DARK EYE 2: Memoria


Uitgever: Daedalic Entertainment / 2013
Ontwerper: Daedalic Entertainment

Platform: PC, Mac

Systeemeisen:
--- Windows Windows XP/Vista/7 - 2,5 Ghz Single Core of 2 Ghz Dual Core - 2 GB RAM (2,5 GB voor Windows Vista/7) - OpenGL2.0-compatible videokaart met 512 MB RAM (shared memory niet aanbevolen) - DirectX9.0c-compatible geluidskaart - 10 GB HD ruimte - DVD drive - muis met derde knop/wieltje aanbevolen.
--- MAC Lion (10.7) - Processor: 2 GHz (Dual Core) Intel - 2.5 GB RAM - 10 GB beschikbare opslagruimte.

Categorie:
Fantasie, queeste, middeleeuws en Oosters aandoende wereld, twee karakters, gestileerd realisme in 2D en 2.5D, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Nadat Geron en Nuri in 'Chains of Satinav' de kwaadaardige ziener versloegen, is de rust teruggekeerd in de stad Andergast. Nuri, die in het lijfje van een kraai gevangen zit, woont bij Geron. Hij probeert sindsdien om een manier te vinden Nuri weer haar eigen elfenlichaam terug te geven.
Op een dag ontmoet hij de handelaar Fahi, die hem de juiste spreuk aanbiedt. In ruil moet Geron echter het raadsel oplossen van Sadja, een prinses die 500 jaar geleden leefde. Sadja trok in de strijd tegen demonen, om de grootste heldin alle tijden te worden, maar niemand herinnert zich haar. Er moet iets fout gegaan zijn.

      

Het verhaal wordt spannend verteld. Geron heeft niet alleen zijn eigen reële problemen, maar droomt ook over Sadja. Om beurten speel je op die manier de rol van Geron en van Sadja. Doordat droom en waken steeds op een spannend moment overschakelt, blijf je op het puntje van je stoel verder spelen. In het verrassende einde worden dan alle connecties duidelijk.
Memoria is onafhankelijk van deel 1 in 'The Dark Eye' reeks te spelen. De nodige achtergrondinfo krijg je tijdens het spelen zo met-en-met te horen.

Sadja en Geron leren magie. En naast je vindingrijkheid om problemen op te lossen, heb je ook deze magie nodig. Het kan heel handig zijn om planten te verstenen of iets op magische wijze te repareren. Uiteraard moeten er ook gewoon voorwerpen verzameld en gecombineerd worden en zijn er dialoogradsels. En naar goed adventuregebruik zit er een doolhof in, waar je niet met broodkruimels, maar met bessen je route kunt markeren. Kom je er dan nog niet doorheen, is er gelukkig na een poosje een skip-knop om alles over te slaan. Je mist dan wel een puzzel.

      

Voor gevorderde adventurespelers is het een uitdaging om te spelen zonder gebruik te maken van de hotspot indicator en hints. Een apart vormgegeven logboek houdt bij wat je reeds gedaan hebt.
Er zijn ook zogenaamde "achievements" te verdienen, als je een probleem opgelost hebt of iets extra's gedaan hebt. Sommige problemen zijn echter op verschillende manieren op te lossen, zodat je delen van het spel opnieuw en anders moet spelen, als je alle onderscheidingen wilt verzamelen.

Zoals we intussen gewend zijn van de Daedalic spellen, is ook dit spel een juweeltje om te bekijken. De geschilderde achtergronden zijn fantastisch gedetailleerd en sfeervol realistisch. En daar bovenop wordt je ook nog getrakteerd op kleine animaties die net dat beetje extra geven. Een hert dat wegspringt, een magische spiegel waar de raaf even inkijkt. Het zijn deze kleine details die je in het spel zuigen en je het gevoel geven erbij te zijn.

      

De karakters bewegen soepel en de geanimeerde tussenscènes sluiten naadloos aan op de andere beelden. Ook de lipsynchronisatie is goed gedaan voor zowel de Duitse als de Engelse versie, wat op zich heel knap is.
De stemacteurs zijn zorgvuldig gekozen. Ze passen bij de karakters die je ziet en klinken nergens geforceerd of onnatuurlijk.
De achtergrondmuziek past perfect bij de sfeer van het spel en het moment. Ook als je een pooasje vastzit in een puzzel, is het geen straf om na te denken bij deze mooie muziek.

      

Samengevat is Memoria een spannend verteld verhaal in een bijzonder sfeervolle omgeving, met puzzels die voor beginners en gevorderden een uitdaging kunnen zijn.

Eerst uitproberen?   Download de demo, voor windows via GamePressure.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.

Andere delen in de Dark Eye serie:
The Dark Eye: Chains of Satinav