S P E L - I N F O

         

ALTER EGO


Uitgever: Viva Media (US) / 2010 - Iceberg Interactive (EU) / 2011
Ontwerper: Future Games

Platform: PC.

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista/7 - Intel Pentium 4 2.5 GHz/AMD Athlon XP2600 - 1GB RAM - 128 MB videogeheugen - NVIDIA Geforce 6600/ATI Radeon 9600 - 3Gb opslagruimte - DirectX 9.0c.

Categorie:
Moordmysterie, 19de eeuw, Engeland, meerdere speelbare karakters, geïllustreerd realisme, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Het spel speelt zich af rond 1894 in Plymouth, Engeland.
Kruimeldief Tomothy Moor ontsnapt op het nippertje als hij betrapt wordt als verstekeling op een schip naar Amerika. Hij treft een oud maatje van hem en samen proberen ze via een inbraak voldoende geld bij elkaar te sprokkelen om een bootticket te kunnen kopen.
Intussen is ook politie-detective Briscol in Plymouth gearriveerd, waar hij een nieuwe baan heeft gevonden. Hij valt meteen met zijn neus in de boter. Op het plaatselijke kerkhof is de grafdelver vermoord en is de tombe van de rijke familie Lewis opengebroken.
Sir William Lewis, die volgens de plaatselijke bevolking gruweldaden en moorden op zijn geweten heeft, die overigens nooit bewezen zijn, is de vorige dag begraven.
Als ook nog blijkt dat de kist van sir William leeg is, en er nog meer vreemde doden vallen, heeft Briscol zijn handen vol.

      

Je speelt beurtelings als Timothy en Briscol.
De twee hoofdpersonen zijn overtuigend neergezet. Je hoort tijdens het spelen niet alleen wat ze zeggen tegen anderen, maar ook wat ze denken.
Tim is een straatschoffie, opgegroeid tot kruimeldief. Hij komt niet echt sympathiek over. Hij is manipulatief en heeft weinig tot geen gevoel voor zijn medemensen, met uitzondering van zijn maatje Brian.
Briscol is ook niet echt sympathiek. Hij is nauwgezet en een stijve, ietwat arrogante diender.
Spelen met twee hoofdpersonen die geen helden zijn en die je niet echt tot je vriendenkring zou willen rekenen, is een aparte belevenis, maar maakt het hele verhaal en de voortgang wel geloofwaardig.

      

De puzzels in het spel zijn gebaseerd op het gebruik van dingen die je vindt en op het praten met de juiste personen. Er zijn geen schuifpuzzels, doolhoven of andere mechanische ongemakken. Alles draait in feite om het verhaal. Echt moeilijk wordt het nergens, zodat het spel ook voor beginnende adventurespelers geschikt is.
Door op de F1 toets te duwen, worden alle actieve punten zichtbaar. En klik je daar op, dan volgt altijd wel een reactie die je verder helpt.

De grafische achtergronden zijn heel mooi en passen volledig in het tijdsbeeld en de sfeer van het verhaal. Somber, slecht verlicht, mistig, oud en realistisch aandoend.
Jammer is dan ook dat de karakters soms wegvallen in die achtergrond en je ze moet laten bewegen om ze te zien. Tim loopt heel soepel en Briscol wat stijfjes en ook dit past bij hun rol en karakter. Ze hebben ook meerdere bewegingen als ze stilstaan en je ziet ze dingen aanpakken en oprapen.

      

Het stemacteren is uitstekend gedaan. De stembuigingen onderstrepen de sterke dialogen en passen volmaakt bij de karakters, niet alleen bij de beide hoofdpersonen, maar ook bij de bijfiguren zoals de twijfelende priester of het brutale hoertje of de bange dienstmeid. En het feit dat de hoofdpersonen vrijwel altijd in confict zijn met of een andere mening hebben dan degenen tegen wie ze praten, is heel goed te horen. Het bouwt de spanning in het spel op en maakt de sfeer grimmig, zonder er een goedkoop horror-verhaal van te maken.

Er is geen achtergrondmuziek in het verhaal, wat wel authentiek aandoet. Je hoort normalerwijze ook geen compleet orkest 's nachts op een kerkhof, maar hier en daar wat sfeeraangevende muziek had niet misstaan.
De achtergrondgeluiden daarentegen zijn wel aanwezig en ook uitstekend, van de regen die op een dak valt, tot de galm in een kerk.

      

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.