THE ALIEN CUBE![]() Uitgever: Alessandro Guzzo / 2021 Ontwerper: Alessandro Guzzo Platform: PC. Systeemeisen: Vereist een 64-bitsprocessor en -besturingssysteem. --- Windows 7/8/10 (64-bit) - Processor: Intel i5-6600 3.3Ghz of AMD Ryzen 5 1400 - 12 GB RAM - Grafische kaart: Nvidia GTX 1060/AMD RX 580 - DirectX 11 - 20 GB beschikbare opslagruimte - Aanvullende opmerking: SSD wordt sterk aanbevolen. Categorie: Horror, bovennatuurlijk, occultisme, veel bloed, geïllustreerd realistische beelden, realtime 3D, 1ste persoon, toetsenbordbesturing. Walkthrough: klik hier voor Hans' Nederlandstalige walkthrough. Beschrijving en review door Hans: Je speelt als Arthur, een eenzame man wiens leven op het punt staat drastisch te veranderen wanneer zich vreemde gebeurtenissen beginnen te voordoen, nadat hij ontdekt heeft over de verdwijning van je oom Edgar. Arthur wordt badend in het zweet wakker: hij heeft weer nare dromen gehad. De vreemde grot, de occulte symbolen, de rituele plek... en toen dat vreemde kubusvormige fluisterende artefact dat uit de lucht viel - het leek allemaal zo echt. De deurbel overrompelt hem: het is een brief, een testament van niemand minder dan zijn oom, die Arthur zijn appartement nalaat én een waarschuwing om al zijn manuscripten weg te gooien! Het is tijd om er eindelijk heen te gaan en te proberen enkele aanwijzingen te vinden. Wat Arthur nog niet weet, is dat deze zoektocht een reeks angstaanjagende onthullingen zal ontketenen. De wereld om hem heen verbergt een verschrikkelijk geheim, een donkere en occulte realiteit waarin zijn oom op de een of andere manier een belangrijke rol leek te hebben gespeeld. ![]() ![]() Verhaal The Alien Cube is een Lovecraftiaans horroravontuur. Het is de spirituele opvolger van The Land of Pain, maar het is niet noodzakelijk dit eerst gespeeld te hebben. Het verhaal ontvouwt zich door wat je meemaakt en aan teksten tegenkomt. De laatste zijn dagboekfragmenten van je oom Edgar, je grootvader William, leden van een geheime Orde en andere personen die iets op schrift hebben achtergelaten. Ook kom je krantenartikelen tegen die beschrijven wat er onlangs is gebeurd. Je vindt eveneens foto's van plaatsen die je al of niet bekend voorkomen. Het is een spannend verhaal waarin je van begin tot eind een dreiging gewaar wordt en je bewust bent van naderend gevaar. Schrikmomenten ontbreken niet. Er zitten verrassende wendingen in het spel. Ook lopen realiteit en visioenen van verleden en toekomst in elkaar over, zodat Arthur vaak niet weet of hij echt meemaakt wat hij beleeft. Wees dus niet verbaasd als er onlogische dingen gebeuren, zoals: er valt iets kapot maar de scherven zijn even later weg; of: een buizenrooster, dat een diepe schacht in de vloer bedekt, is plotseling verdwenen nadat je een klep hebt laten ontploffen. ![]() ![]() Puzzels Het is geen puzzelspel in de zin van ingewikkelde machines aan de praat zien te krijgen of codes kraken. Wel vind je een voorwerp, zoals een sleutel om een deur of lade te openen, of zoek je een hendel om een mechanisme te bedienen. Er is eigenlijk maar één puzzel waarin je een handeling in een bepaalde volgorde moet uitvoeren. De oplossing is dichtbij te vinden. Het is een echt horrorgame met skeletten, lijken en bloed. Je hoeft geen strijd te leveren, maar moet wel op sommige momenten snel de benen nemen als je wordt opgejaagd, of jezelf verstoppen tot het gevaar is geweken. Bij tijd en wijle raak je min of meer gewond, wat wordt aangegeven met bloedspatten op het 'scherm'. In één situatie blijft het hele beeld roodachtig gekleurd totdat je een medicatie voor je verwonding hebt gevonden. Er zijn op diverse plaatsen geheimen (groene beeldjes) in het spel verstopt, in elk hoofdstuk één, wat uitnodigt om overal goed te kijken, ofschoon het wel of niet vinden voor het verhaal niet van belang is. Vernieuwend is dat je in een donker winters bos komt waar het zo koud is dat je dreigt te bevriezen. Je zult dan snel hout moeten sprokkelen om een smeulend vuur aan te wakkeren voordat je bezwijkt. ![]() ![]() Bediening Het spel is verdeeld in acht hoofdstukken. Je kunt tussentijds of na afloop kiezen om een hoofdstuk opnieuw te spelen. Het spel wordt bediend via de WASD-toetsen en de muis. Je kunt rennen, kruipen en springen. Je kunt niet zelf opslaan maar bent afhankelijk van autosaves die gelukkig veelvuldig voorkomen. Als je doodgaat (wat nogal eens gebeurt) dan krijg je vanaf de laatste autosave een nieuwe kans. De hoofdpersoon Arthur (jij dus) houdt een dagboek bij. Een nieuwe bladzijde kondigt zich aan via een icoon opzij. Er is geen cursor, wel een miniscule middenstip, vaak amper zichtbaar. Er is dan ook geen sprake van pixeljagen. Een voorwerp waar je iets mee kunt doen (bijvoorbeeld een sleutel oppakken of een lichtknop bedienen) wordt pulserend wit verlicht zodat het meteen opvalt. Op allerlei plaatsen verschijnt er een woord in witte letters dat na aanklikken ofwel commentaar oplevert (bijvoorbeeld een gedachte van de hoofdpersoon) ofwel een actie tot gevolg heeft (bijvoorbeeld een deur openen). Er is nauwelijks sprake van een inventaris. Af en toe pak je een voorwerp op dat je kortstondig bij je draagt, en dat zichtbaar is via een icoontje rechts onderin, totdat je het nodig hebt. ![]() ![]() Je kunt je vrij door het spel bewegen binnen zekere grenzen. Er zijn natuurlijke barrières zoals rotswanden en afgronden, maar eveneens onzichtbare waar je gewoon niet verder kunt gaan. Ook laat Arthur weten wanneer je een ingeslagen weg beter niet kunt vervolgen omdat hij er geen heil in ziet. En hij geeft sporadisch aan waar hij vervolgens naar toe wil, bijvoorbeeld dat het tijd is om zijn huis te verlaten. Door deze aanwijzingen is het spel enerzijds nogal lineair maar anderzijds heb je ook veel vrijheid om je omgeving naar eigen goeddunken te verkennen. Nadeel hierbij is dat het regelmatig voorkomt dat je de keuze hebt voor linksaf of rechtsaf en dat je dan later niet meer terug kunt keren om de andere kant te onderzoeken. Hier en daar is enige behendigheid nodig, bijvoorbeeld bij het oversteken van een ravijn over een omgevallen boom of bij het springen over gaten in een kapotte brug. Je kunt naar beneden vallen en zult het daarna opnieuw moeten proberen. ![]() ![]() Beeld Spelers met een auditieve (tonen) of visuele beperking (kleuren) zullen bij de voortgang geen hinder ondervinden. Wel zijn sommige plekken erg donker, maar daar is bij de instellingen wat aan te doen. Het spel is redelijk groot met uitgestrekte gebieden. Je komt door bossen waar je weinig of geen houvast hebt om de juiste richting te vinden. Om niet te verdwalen is het aan te bevelen om in de richting van een lichtpunt of een eventueel vaag lichtschijnsel te lopen. Wat je ziet is ten dele fotorealistisch, ten dele bewerkt of getekend, maar altijd zeer gedetailleerd. Elke plek waar je bent is buitengewoon sfeervol, dankzij de aanwezige voorwerpen, compositie, kleurgebruik en lichtval. Je hebt geen hulpmiddel om jezelf bij te lichten, maar moet het doen met het licht van lampen, lantaarns, fakkels en kaarsen. Er wordt gebruik gemaakt van dag en nacht, wisselende seizoenen en weersgesteldheden. Af en toe gaat het ineens regenen, begint het te donderen of valt er sneeuw. De wind laat de bomen en grashalmen ruisen. Her en der zie je vlinders fladderen, of kakkerlakken over de vloer kruipen. Water stroomt, vlammen flakkeren, vreemde organismen bewegen zachtjes alsof ze ademen. Er zijn korte animaties ingelast en momenten van spanning waarin je hallucineert of een visioen beleeft. ![]() ![]() Geluid Alle bewegingen en acties gaan gepaard met de bijbehorende geluiden, zoals huilende wind en zoemende vliegen. Je voetstappen klinken steeds anders afhankelijk van de ondergrond. Zelfs is er onderscheid gemaakt tussen lopen in aangestampte sneeuw en in verse sneeuw! Je hoort machines bonken, monsters grommen, gevangenen schreeuwen, kinderstemmetjes klinken uit een naburig appartement. Bijzonder effectief is het geluid van gefluister dat je extra op je hoede doet zijn. Het maakt allemaal dat je geheel wordt ondergedompeld in de betreffende omgeving. Er klinkt voortdurend passende muziek die ronduit geweldig is. De muziek is deels elektronisch deels symfonisch, ondersteund door koren, en is doordrengt van enge achtergrondgeluiden die doen denken aan zwaar verkeer en industriele machines. Het is nooit repetitief, verveelt niet en draagt in hoge mate bij aan de angstwekkende sfeer. Je komt geen personen tegen die tegen je praten. Wel hoor je de stem van Arthur als hij bijvoorbeeld zijn verbazing uit of iets schreeuwt. Ook hoor je een enkele keer de zware gedempte stem van een aanvaller die per telefoon ruggespraak heeft. In beide gevallen is dat overtuigend gedaan. Er is Engelse ondertiteling. ![]() ![]() Samenvatting The Alien Cube is een fantastische adventure met de nadruk op het verkennen van uitgebreide omgevingen en het ontrafelen van het achterliggende boeiende verhaal. Verwacht geen antwoord op alle vragen die tijdens het spelen opkomen. Soms haal je een hendel over zonder ooit te weten te komen waar die voor diende. Er is huiveringwekkende spanning, er zijn schrikeffecten, horrortaferelen en achtervolgingen, maar geen gevechten. De locaties zijn buitengewoon sfeervol waarbij optimaal gebruik is gemaakt van beeld- en geluidseffecten, verandering van scènes, afwisseling van werkelijkheid en visioenen / hallucinaties. De muziek is geweldig. Kortom is de game een aanrader voor wie van spannende avonturen houdt maar niet van schietspellen. Eerst uitproberen? Download de demo, op Steam. Grotere plaatjes bekijken? Ga naar de screenshots. Ander, onafhankelijk te spelen, deel in de serie: The Land of Pain |