THE ALIEN CUBE


Walkthrough door Hans © 2021 www.adventurespel.nl

Uitgever: Alessandro Guzzo / 2021
Ontwerper: Alessandro Guzzo

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Inleiding en bediening,
Hoofdstuk 1 - De gebeurtenis,
Hoofdstuk 2 - Het appartement,
Hoofdstuk 3 - De geheime locatie,
Hoofdstuk 4 - Terug bij de flat van Edgar,
Hoofdstuk 5 - Het tankstation,
Hoofdstuk 6 - Edgars hut,
Hoofdstuk 7 - De tempel,
Hoofdstuk 8 - De waarheid.

Inleiding en bediening  

Je komt overal in het spel witte woorden tegen die bij aanklikken een actie of een reactie laten zien.
Soms wordt het betreffende woord in deze speldoorloop tussen haken [   ] gezet.
Bij het woord [Door (deur)] kun je een deur openen, maar lang niet altijd. Soms moet je later terugkeren als je een sleutel hebt gevonden.
Bij het woord [Switch (schakelaar)] kun je een lamp aanmaken als de schakelaar tenminste werkt.
Bij het woord [Examine (onderzoek)] krijg je meestal een reactie van de hoofdpersoon in de ondertiteling te lezen.
Er zijn nog veel meer woorden die een reactie uitlokken.

Voorwerpen die je kunt oppakken en een tijdje bij je dragen worden in rood weergegeven.
Het opgepakte voorwerp wordt als icoon weergegeven in de rechter benedenhoek van je scherm.
In elk hoofdstuk is een geheim verborgen dat in groen wordt aangegeven.
Geschreven tekst zoals dagboekfragmenten zijn tussen enkele aanhalingstekens (') geplaatst.
De gedachten van de hoofdpersoon zijn schuin gedrukt.

Telkens als je doodgaat krijg je een nieuwe kans vanaf de laatste autosave.
Als het spel automatisch wordt opgeslagen zie je dat aan een knipperend symbool in de linker bovenhoek van je scherm.

De bediening gaat met toetsenbord en muis.
Bewegen doe je met de WASD-toetsen.
Rennen gaat met Shift + W.
Voor bukken/kruipen druk je de C-toets in en om te springen gebruik je de spatiebalk.
Met de linkermuisknop activeer je iets of pak je een voorwerp beet.
Met de rechtermuisknop sluit je geopende bladzijden en onderbreek je desgewenst een actie.
De J-toets dient om je dagboek (Journal) te openen en te sluiten.
Met ESC keer je terug naar het Menu.


HOOFDSTUK 1 - De gebeurtenis  

'Het genadigste in de wereld is, denk ik, de onmogelijkheid van de menselijke geest om de samenhang van al wat deze omvat te zien. We leven op een rustig eiland van onwetendheid te midden van zwarte zeeën van oneindigheid en het was niet de bedoeling dat wij ver zouden reizen.'
H.P.LOVECRAFT

Grot
Je wordt liggend op een bed in een grote grot wakker en kijkt om je heen.
Waar ben ik? Wat doe ik hier?

Kijk naast het bed [Examine]
Hoe ben ik hier terecht gekomen? Wat is dit voor een plek?

Bij een standbeeld [Statue] waarboven een lijk bungelt:
Wat is dit voor een schepsel? Zijn uiterlijk geeft me de rillingen!

Bij een altaar met kaarsen:
De man op de foto ben ik! Hoe is dat mogelijk? Wat is dat voor plaats?

Opzij van het bed is een boogpoort. Daarachter zie je een spleet in de rotswand:
Van hier af kan ik naar buiten kijken, maar de spleet is te klein om erdoor te gaan. Ik moet een andere uitweg vinden.

Loop de grot verder in langs een balustrade tot je bij een machine met draaiende tandwielen komt [Gears]:
Waar zijn deze tandwielen voor? Er schijnt een of andere enorme machine achter deze muur te zijn.

Als je van hier verder gaat kom je uit bij een paar buitendeuren met een mechanisme ernaast:
Deze grote stenen deuren zitten stevig op slot. Dit mechanisme hier moet ze kunnen openen.
Haal de hendel over:
Het werkt niet. Er lijkt een tandwiel te ontbreken.

Keer terug naar de machine. Onderweg hoor je een zwaar brullend geluid:
Wat was dat voor geluid?
De machine is tot stilstand gekomen.
Pak een stel tandwielen op van de vloer.

Ga terug naar het mechanisme bij de deuren en breng de tandwielen aan.
Haal dan de hendel over. De deuren gaan open.


Buiten
Je bent in een zomerse bergachtige omgeving.
Houd links aan tot je bij een afgrond komt waar een waterval in de rivier uitmondt.
Ga rechtsaf. Zodra je het bos in kunt sla je rechtsaf en blijf je rechts langs de rotswand lopen.
Je komt bij hut van opeengestapelde stenen waarin zich een groen beeldje bevindt. Je hebt het eerste geheim ontdekt.

Vervolg je weg langs de afgrond.
Daal af naar de bloemenweide. In de verte is een dal met vreemde bouwwerken.
Plotseling zwelt een geluid aan en begint de lucht te trillen. Wat gebeurt er?
Een vliegende schotel komt met een noodvaart vanaf links en slaat beneden vóór je te pletter.

Daal af langs de rotsen naar waar het brandt en rookt.
Je ontwaart verderop een groen licht. Het blijkt een kubus te zijn die groen knipperend licht verspreidt.
Als je er dichter bij komt verschiet de kleur naar blauw.


Slaapkamer
Je wordt wakker uit een nachtmerrie.
Was ik aan het dromen? Hoe laat is het?
Die droom... die was zo realistisch en verontrustend! Alles wat ik voelde was zo werkelijk. Och... ik ben zo moe... ik moet naar de badkamer om me op te frissen.


Als je de keuken in loopt verschijnt er aan de rechterkant het symbool van een dagboek.
Druk op J om dit te openen.

DAGBOEK VAN ARTHUR - MIJN DROMEN
'Deze avond ben ik weer aan het schrijven op de bladzijden van mijn dagboek, in de hoop dat het me helpt om in slaap te vallen en weer rust te vinden. De nachten zijn verward omdat ik steeds vaker plotseling en op onverklaarbare wijze wakker wordt. Onmiddellijk daarna voel ik me, badend in het zweet, vreselijk moe en heb ik het onplezierige gevoel dat ik iets ontstellends heb meegemaakt dat ik me niet herinner.
Hoewel dit alles bij nader inzien het gevolg zou kunnen zijn van recente gebeurtenissen: de breuk met Jenny, de verhuizing en tenslotte de verdwijning van mijn oom Edgar. De laatste gebeurtenis moet mij in het bijzonder meer van mijn stuk hebben gebracht dan ik had kunnen vermoeden, gezien het onduidelijke karakter van de feiten. Wat de krant beschrijft is inderdaad erg vreemd.alleen God weet wat er met hem is gebeurd!
Mijn nieuwe woning heeft niet geholpen om mijn situatie te verbeteren. Misschien is het nog te vroeg; Ik heb meer tijd nodig.'

Ga naar de badkamer en raak de kraan aan.
Ik kan maar niet ophouden over die droom te denken. Het was alsof dat vreemde voorwerp me riep.Ik voelde een diep fundamenteel instinct dat me verontrustte.

De bel gaat.
Wie is er aan de deur? O, het is waarschijnlijk de postbode.
Als je naar het raam in de keuken loopt zie je de postauto nog net wegrijden.

Bij de dozen aan je voeten:
De verhuizing was uitputtend. Ik moet nog zoveel dingen hun plek geven.

Ga naar de voordeur en raap de brief op.

Edgars brief
'Arthur mijn dierbare neef,
Als je deze brief leest dan betekent dit dat ik er niet meer ben. Ik gaf instructies aan een goede vriend om dit bericht aan jou te bezorgen voor het geval er iets ergs met mij zou gebeuren. In de laatste paar jaren verloren wij elkaar uit het oog. Ik weet het en het spijt me. Mijn leven is erg veranderd en ik ben nog slechts een schaduw van de man die je kende toen je nog een kind was. Ik weet dat het moeilijk voor je was om niet te weten wie je moeder was, in het bijzonder na de dood van je vader. Ik ben er niet steeds voor je geweest maar ik bewandelde een zware weg. Ik hoop dat je me daarvoor kunt vergeven. Zoals je weet ben ik nooit getrouwd en had geen kinderen, dus besloot ik om al mijn bezittingen aan jou na te laten, hoewel ik niet veel bezit. Je erfenis bestaat uit mijn appartement en de oude hut in de bergen die ooit toebehoorde aan je grootouders. Dit is alles wat ik over heb. Het appartement bevindt zich in het gebouw op nummer 13 van Oldwood Street in Winter Falls. Het is nogal oud en in slechte staat, maar ik kon me niets beters veroorloven. Tussen mijn bezittingen zul je waarschijnlijk enige spullen aantreffen waar jij je niets bij kunt voorstellen. Ik vraag je om alles zonder meer weg te doen. Ik doel hierbij in het bijzonder op mijn manuscripten. Ze zijn zeer persoonlijk en zoals jou wellicht is verteld was schrijven mijn enige troost in mijn donkerste dagen. Ik vraag je daarom om ze niet te lezen en niet te graven in mijn onderzoek. Gooi alles weg zodat er niets kan worden gevonden. Je vindt de sleutel van het appartement in deze enveloppe. Doe ermee wat je wilt maar ik smeek je om mijn laatste wens te respecteren.

Ik heb altijd van je gehouden
Je oom Edgar'

Het is een brief van mijn oom Edgar! Het schijnt dat hij zijn oude flat in de stad aan mij naliet. Ik verwachtte dat niet, maar ik kan er maar beter meteen naartoe gaan.
De enveloppe bevat ook een sleutel.

Klik op [Exit] bij de voordeur.
Ik kan niet naar buiten met mijn pyjama aan, ik moet iets geschikters dragen.


Woonkamer
Vanuit de hal loop je in de woonkamer rechtdoor.
[Telefoon] Ik zou Jennifer moeten bellen, maar nu niet. Ik heb behoefte aan een ontspannen dag.

Ga in de kamer naar de boekenplank naast de open haard.
Dat is mijn verzameling oude boeken. Ik moet ze nog rangschikken op mijn boekenplanken.
Boven de haard staat een klok.
De klok die Jenny me vele jaren geleden gaf. Hij werkt niet maar ik houd hem ter herinnering aan haar.
Steek de open haard aan.
Ik hou van de warmte van het vuur als het koud is buiten.

Naast de TV liggen je autosleutels.

[Computer] Dat is mijn nieuwe computer. Het kostte me een klein fortuin! Maar het zal me in staat stellen om vaker vanuit huis te werken.

Keer tenslotte terug naar je slaapkamer om je aan te kleden [Change clothes].

Daarna bij de voordeur [Exit].
Het zal een lange reis zijn, het is beter om mijn cassettespeler mee te nemen zodat ik naar goede muziek kan luisteren. Waar is hij?

Je vindt hem in de woonkamer naast de deur naar de hal.
Mijn cassettespeler, ik ga nergens heen zonder hem!
[Exit] Het zal een lange reis zijn. Edgars flat is vele uren rijden.


HOOFDSTUK 2: Het appartement  

'Oom Edgar verdween meer dan een week geleden, toch heb ik pas net een brief van hem ontvangen waaruit blijkt dat ik zijn enige erfgenaam ben. Het is zo lang geleden sinds ik hem voor het laatst heb gezien... ik was toen nog maar een kind, maar hij moest voldoende gesteld op mij zijn geweest om me zijn bezittingen na te laten.
Ik heb nooit gezien waar hij in de laatste jaren naartoe was verhuisd, maar nadat ik vele uren had gereden heb ik eindelijk mijn bestemming bereikt. Het adres dat in de brief staat leidde me hierheen, naar dit oude gebouw in de slechtste wijk van Winter Falls. Het appartement moet daar boven zijn, op de bovenste verdieping.'


Trappenhuis en gang
In de hal staat een drankenautomaat.
[Use] Er valt één blikje uit en daarna is de automaat onbruikbaar geworden.

Loop links de gang in tot helemaal aan het eind.
Daar vind je links onder een houten bank het tweede geheime beeldje.

De deur het dichtstbij is Edgars voordeur.
Hier is het, dit is Edgars flat.
Je opent de voordeur met de sleutel die meekwam met Edgars brief.


Edgars appartement
Binnen merk je op dat de lichten al die tijd aan waren! Dan volgt er een zware dreun.
Er staat een telefoon in de hal maar die heeft geen verbinding.

Links, rechts en vóór je zijn deuren.
De deur links voert naar een duistere kamer.
Het is te donker. Er moet hier ergens een lichtknop zijn.
Doe het licht aan. Het blijkt de badkamer te zijn.
In de vloer onder de wasbak zit een rooster (Grate).
Er is iets van metaal dat onder dit rooster glinstert. Met het juiste gereedschap moet ik het open kunnen krijgen.
Bij de WC vraag je je af:
Er is overal schimmel en vuil... Maakte oom Edgar ooit schoon?

De deur rechts in de hal leidt naar de slaapkamer. De lichtknop werkt niet.
Links achterin is een vreemde spiegel. Wat is er met deze spiegel gebeurd?
Naast het bed staat een nachtkastje. De lade zit op slot.
Op het bed ligt:

Een bladzijde uit Edgars dagboek
'Tenslotte keerde ik na vele jaren terug naar de oude familiewoning. Helaas zag ik bij aankomst dat er niets van het huis over was. Alles was teruggebracht tot een droevige puinhoop. Maar het was daar tussen al het puin dat ik die vreemde kist vond. Hoewel duidelijk heel oud was hij prachtig vervaardigd, gemaakt van mooi hout en versierd met vreemde geometrische symbolen die ik nooit eerder had gezien. Eerst merkte ik dit niet op omdat, toen ik nog een kind was, ik gewend was om overal in huis allerlei bizarre voorwerpen te zien, die wie weet waar door mijn vader waren gevonden op één van zijn ontelbare reizen. De kist had evenwel iets sinisters en mysterieus om zich heen dus besloot ik om hem vanonder het puin vandaan te halen en te proberen hem te openen. Ik hoop dat het schrijven van dit dagboek zal helpen om mijn schok te boven te komen bij mijn ontdekking, omdat wat ik in die vreselijke kist vond niet iets is dat tot deze wereld kon behoren.'

De piano blijkt nog steeds gestemd.
Erboven hangt een schilderij van twee steigerende paarden.


Woonkamer
De deur in de hal tegenover de voordeur komt uit in de woonkamer.
Bij binnenkomst valt er een lamp van het plafond in honderd scherven.

In de kamer is links weer een deur.
Die wil niet open gaan. Er is iets aan de andere kant dat de deur blokkeert.
Naast die deur is een breed half doorzichtig raam boven een bank.

Achter in de kamer zit een mechanisme op de linker vensterbank.
Er is een vreemd mechanisme in het hout verwerkt. Er is iets verwijderd waardoor een tandwiel zichtbaar is.
Op de vensterbank aan de rechterkant van het raam zit op dezelfde plaats een beeldje van een paard. Je kunt dit in vier standen ronddraaien.

Naast de deur waardoor je binnenkwam staat een stereo-installatie op een kast.
Als je dichterbij komt begint die spontaan te spelen! Dan volgt een zwaar gegrom en ontploft de installatie. Je schrikt je half dood.
De deur links van de installatie kun je niet openen.
Dat is raar... er is geen handvat...

Door de ontploffing is de ruit boven de bank gesprongen.
Je kunt erdoor [Go through] en komt uit in de:


Keuken
Aan de rechterkant hangt een schilderij van de toren van Babel.
Er zit een vreemde scheur onder het schilderij. Misschien kan ik het bewegen...
[Lower the painting] Ik kan het niet bewegen! Het zit stevig aan de muur vast.
Er ligt wat eetbaars op tafel dat je naar binnen werkt.
Bah, dat voedsel is bedorven... ik had het niet moeten opeten.
De deur naar de woonkamer is geblokkeerd door een omgevallen kast. Zet deze overeind en open de deur.

Bij de gootsteen:
Bah, het stinkt hier verschrikkelijk! Hoe kon mijn oom onder deze omstandigheden wonen?
Onder het aanrecht bevindt zich een groot gat.
Oef! Wat is dat voor een walgelijke substantie? Wat een afschuwelijke stank... Het staat me totaal niet aan maar ik kan proberen om door dat gat te raken.
[Go through] Je gaat erdoor en wordt meteen bewusteloos geslagen.


Gevangen
Als je bijkomt hoor je de zware stem van je belager:
Hij zal ons niet meer lastig vallen... Ik vond uit waar het is... het schijnt dat het Godsoog daar is verstopt... Ja mijn Heer, ik ga er onmiddellijk heen.
Als de man weg is kom je overeind. O... mijn hoofd... Waar ben ik?
In de enige deur zit geen beweging. Hij zit op slot! Ik moet een uitweg vinden!

Schuif rechts van de deur een doos opzij en je vindt een rooster.
Hier zit een rooster. Het ziet er nogal zwak uit; ik kan het wel met een trap doorbreken.
[Go through] De doorgang is erg nauw, maar ik moet het proberen...


Belendend appartement
Je komt uit in de badkamer van de naburige flat.
De deur rechts is gesloten.
Op een kast liggen documenten.

Dagboek van een lid van de Orde
'30 oktober,
De verdwijning van de zoon van oude William: Edgar Mitchell bezorgde ons nogal wat problemen. Het was moeilijk om elke agent in de gaten te houden, maar gelukkig vonden ze niets op de plaats van de brand. Het doel van dat gebouw moet koste wat kost geheim blijven. Op dit moment is de zaak in handen van onze mensen bij de politie; die detective zal niet langer ons gebied betreden. We moeten echter uitzoeken wat er met Edgar is gebeurd en de zaak sluiten voordat iemand anders rondneust; we zullen beginnen met het controleren van zijn appartement.

5 november
We hebben bewijs van het bestaan van het Godsoog! De priesteres had gelijk! Tijdens de inspectie van Edgars appartement vonden we wat papieren die van zijn vader, de oude William, waren. Alles wijst erop dat hij in het bezit was van het heilige artefact, zonder dat wij dat wisten. Hoe is het mogelijk dat zo'n vertrouwd lid van de Orde ons verried. We proberen te begrijpen waar zijn schuilplaats is. Alle tekenen wijzen op een locatie buiten de stad waar vroeger een oud dorp lag dat werd bewoond door onze voorouders.'

Er liggen foto's bij van het paardje op de rechter vensterbank in de woonkamer van Edgar, van het schilderij in de keuken, van de spiegel in de slaapkamer en van een luik in het plafond van de hal! (gebruik je rechtermuisknop om ze een voor een te zien).
Waren ze oom Edgar aan het bespioneren? Wie zijn die mensen en waar waren ze naar op zoek?

In de aangrenzende kamer staat een aantal bedden. We noemen deze de logeerkamer. Daar is het gat naar Edgars keuken.
Bah... Wat is dat voor de duivel? Het ziet eruit als een of andere cocon...

Vlakbij het raam vind je een schroevendraaier.
Kruip door het gat en loop naar de badkamer.
Rechts van je beeldscherm verschijnt het dagboekicoon.

DAGBOEK VAN ARTHUR - FAMILIEGEHEIMEN
'Ik had me nooit kunnen indenken dat mijn oom in een dergelijke vuiligheid zou kunnen wonen; het appartement is in een zeer slechte staat en er ligt overal vuilnis en troep.
Het vreemdste was de aanwezigheid van een gat in de keuken en een vreemdeling die me aanviel en me in een kamer opsloot. Gelukkig vond ik een uitweg, maar wie was die gek? Hij zag er niet uit als een eenvoudige crimineel; hij gedroeg zich alsof hij deel uitmaakte van een georganiseerde groep.
Ik vond wat onthutsende onderzoeksresultaten over oom Edgar in het aangrenzende appartement. Het schijnt dat ze op zoek waren naar een eeuwenoud artefact dat in bezit was van grootvader William.
Wat is er nog meer in dit appartement verborgen?
Er is hier nog veel te ontdekken; wie weet wat Edgar aan het onderzoeken was voordat hij verdween?'

Als je het rooster in de badkamer losschroeft tref je een sleuteltje aan (C-toets gebruiken).
Open daarmee de lade in de slaapkamer en je vindt weer:

Een bladzijde uit Edgars dagboek
'Na die huiveringwekkende ontdekking werd het vinden van de antwoorden op mijn vragen een echte obsessie. Dus begon ik een diepgaande studie naar mijn vaders oude papieren. Mijn onderzoek onthulde het bestaan van een geheimzinnige Orde; haar oorsprong is extreem oud maar kennelijk bestaat zij nog steeds. Inderdaad vond ik er duidelijke verwijzingen naar in mijn vaders aantekeningen en het schijnt dat hij zelfs een lid was! Ik vond ook uit dat mijn vader, behalve de oude hut in de bergen, vele andere bezittingen had die over het gebied waren verspreid. Daar had ik geen weet van! Waarom heeft hij me daarvan niets verteld? Er was in het bijzonder een plek die voor hem heel belangrijk was en het schijnt dat hij er alles aan deed om die geheim te houden. Ik heb een kaart gemaakt die zijn positie aangeeft. Ik ga daar onmiddellijk naartoe.'

Er is ook een plattegrond toegevoegd.
Dus bezat grootvader William in het geheim een stuk land? Edgar moet dit ontdekt hebben en deze kaart gemaakt. Het beste is om daar meteen naartoe te gaan; ik zal hier later terugkomen. Degenen die me gevangen hebben genomen zijn op weg daarheen; als ik voortmaak kan ik als eerste aankomen en meer ontdekken over wat er aan de hand is.

Ga de voordeur uit en in het trappenhuis naar beneden [Exit].


HOOFDSTUK 3: De geheime locatie  

'De weg wordt moeilijk, maar ik moet er bijna zijn. Mijn grootvaders geheime plek moet in een dal zijn dichtbij een oud kasteel niet ver hier vandaan. Met een beetje geluk kom ik daar aan vóór iemand anders; degenen die me gevangen namen zijn daar naartoe op weg.'


Parkeerplaats
Je bent in de bergen aangekomen en hebt je auto geparkeerd waar een ketting de doorgang blokkeert. Je gaat te voet verder en komt langs een houten schuur bij een vrachtwagen.
De motor is nog warm. Iemand kwam hier eerder aan dan ik. Ik mag niet gepakt worden.

De weg voert langs een diep ravijn.
Je gaat een houten deur door in een betonnen muur.
In de verte ligt een oud gebouw.
Mijn grootvaders bezit moet achter dat oude gebouw daar liggen.

Daal af en volg een begroeid pad.


Hallucinatie
Plotseling treedt er een scènewisseling op en zie je even een flits van de kubus.
O mijn... wat gebeurt er?

Je bent in een winterse bergachtige omgeving.
Er is een soort kasteelmuur achter je maar voor je uit een boogpoort met een pulserend hekwerk. Ga daar doorheen en het zomerse landschap van daarvoor keert terug.
Ach... Mijn hoofd... Wat is er gebeurd? Had ik een hallucinatie?


Gangenstelsel 1
Je bent bij het ravijn waar een loopbrug is ingestort.
De dode boom links daarvan kun je omduwen [Push].
Steek dan voorzichtig over.

Ga linksaf naar een rotswand en houd die aan je linkerhand. Je wordt een ingang gewaar.
Klim naar boven (spatiebalk gebruiken) en ga de grot in.
Daal af in de gang en probeer vanaf een balk verder te springen. Dat lukt niet en je valt naar beneden.

De gang heeft een zijtak naar links. Ga daar in en je bereikt een lift.
Druk daarin op de rode knop.
Ik kan niets doen. Er is geen spanning.
De oranje generator heeft een hendel. Zet die om naar boven.
Hij doet het niet. Het ziet ernaar uit dat er geen brandstof in zit.

Ga terug naar de hoofdgang en sla linksaf.
De gang splitst zich.
Neem de linker afslag. Je komt uit in een ruimte waarin een houten vloerdeel op halve hoogte zweeft en wordt gesteund door balken.
Via de balken kun je achterin de ruimte komen waar een dagboek ligt.

Dagboek van een onderzoeker
'Deze plaatsen zijn vol geheimen; we zijn allemaal opgewonden! 's Nachts kijken we naar de hemel en die mysterieuze lichten, terwijl we overdag deze schitterende tunnels verkennen. Het hele gebied zit vol met deze ondergrondse gangen; het zal vele dagen duren om ze te verkennen! Ze zijn van onschatbare waarde! Wie weet wat voor oude ontdekkingen we dieper binnenin zouden kunnen vinden? Er wordt beweerd dat hier oude ondergrondse steden waren, met elkaar verbonden door een netwerk van tunnels die werden bevolkt door obscure sektes. In de recente geschiedenis is er evenwel niemand in de diepte afgedaald om die bizarre theorie te bevestigen. Deze tunnels zij inderdaad erg gevaarlijk omdat ze op elk moment zouden kunnen instorten; om niet te spreken over het risico om in één van die ravijnen te vallen! Rosa maakte me verschrikt toen ze zei dat ze een vreemd geluid had gehoord dat uit de diepte van de afgrond kwam. Wie weet wat zij werkelijk hoorde... maar het was waarschijnlijk alleen maar een arm dier dat daar naar beneden was gevallen.'

Ga over de balken terug door de gang en sla linksom de rechter afslag in naar een uitgang uit het gangenstelsel.


Kampeerplek
Bij de uitgang zie je rechts een vuur branden.
Ga daarentegen eerst linksaf en je vind verderop een derde geheim beeldje.

Keer daarna terug en loop door naar een kampvuur waar een tent staat.
Neem de jerrycan met brandstof mee.
Er ligt een aantekening op een doos.

Dagboek van een onderzoeker
'We hebben een prachtige plek gevonden om te kamperen. Kennelijk is het precies hier, in deze bergen, dat die vreemde gebeurtenissen optraden. Afgelopen nacht namen we vreemde lichten in het bos waar; het lijkt erop dat de verhalen over deze wouden waar zijn! We richtten de telescoop meteen op het punt waar de lichtstralen verschenen en toen we erdoorheen keken kon niemand van ons zijn ogen geloven... we waren allemaal geschokt!
Hoe kan het dat die planeet zo dicht bij de Aarde was? En hoe is het te verklaren dat hij er nu niet meer is? Wat we hebben gezien is onlogisch... Er is daar boven iets heel vreemds aan de hand...'

Kijk door de telescoop en ook naar de hemel.


Gangenstelsel 2
Keer terug naar het gangenstelsel en neem de zijtak.
Vul de generator met brandstof en haal de hendel over. De vonken springen in het rond en er breekt brand uit.
Ga vlug de lift in en druk op de rode knop. Met haperingen brengt die je naar boven.

Ren als je boven bent zo snel mogelijk naar buiten (Shift+W) en de hoek om (!) want er volgt een geweldige explosie en de gang stort achter je in.


Schuilplaats
Loop naar het ravijn en sla linksaf.
Je daalt een beetje af tot je bij een boomstam komt die gedeeltelijk over de afgrond uitsteekt.
Je hoort een vrouw schreeuwen en aan de overkant rent iemand naar links weg.
Wat gebeurde daar verdorie? Wie was die vent?

Spring met een aanloop via de boomstam naar de overkant.
Je been raakt hierbij gewond, wat wordt gesuggereerd doordat het beeld rozerood is.

Ga naar links waar je stuit op een met een hek omzoomd terrein.
Het zit op slot. Verdomd... Ik moet een manier zien te vinden om voorbij het hek te komen. Ik hoop dat er in dat gebouw iets is dat ik kan gebruiken om mezelf te genezen.

Ga over de richel opzij van het ravijn langs het hek.
Bij het verste punt klauter je een helling op langs de rots en spring je ondanks je verwondingen over het hek heen naar beneden. Dat doet nog meer zeer.

Je komt bij een houten keet.
Binnen vind je een EHBO-kastje aan de wand.
De EHBO-uitrusting had alles wat ik nodig had, mijn been voelt nu beter aan.

In een lade onder een tafel tref je een cassette aan:
De afgrond, vanuit de Buitenkant, 15 april 1974
Het duurt 1 minuut om de opname te beluisteren.

Achter gaas zie je enkele cilinders staan.
Bah... Wat zit er verduiveld in die vaten?

Op de tafel naast de ingang vind je een bladzijde uit:

Grootvader Williams dagboek
'We hebben zo weinig kennis van de wereld om ons heen... de visioenen van de geheime plaatsen zijn eindelijk begonnen. De verwrongen werkelijkheid die zij onthullen is uiterst fascinerend.
Maar was wat ik ervoer werkelijk of zat het alleen in mijn hoofd? Ik kon duidelijk voelen dat mijn lichaam daar was, dat het deel van die plek uitmaakte. De volgende keer zal ik alles met mijn spraakrecorder opnemen; ik wil er absoluut zeker van zijn dat wat ik ervoer niet alleen maar een visioen was.
Dit heilige artefact heeft onvoorstelbare macht; ik had geluk dat ik het vond toen ik alleen was. Het zou krankzinnig zijn om de andere leden er aan te laten komen; niemand mag het weten.'

Ga naar buiten en sla linksaf.
Opzij van de keet zie je een bijl. Neem die mee.

Aan de andere kant van de keet vind je een deur in de rotswand.
Hij zit op slot. Ik moet een manier vinden om de grot in te komen. Wie weet wat mijn grootvader daar verborgen hield.

Verder naar links zit een groot gat in de rotswand dat met planken is dichtgetimmerd.
Dankzij de bijl ruim je die op. Kruip naar binnen.


Grottenstelsel
Het blijkt een grote grot te zijn die ook oude bouwsels bevat.
Op een gammele tafel ligt een bladzijde uit:

Grootvader Williams dagboek
'Het is allemaal waar... het lukte me om alles op te nemen... dit is de bevestiging waar ik naar op zoek was! Ik had me nooit kunnen indenken dat ik op een dag daar zou rondlopen, in de Buitenkant... die plaats is met geen pen te beschrijven! Er is één ding dat ik echter niet moet onderschatten: als ik kan zien, dan kan ik ook gezien worden.
De volgende keer moet ik heel behoedzaam lopen als ik dieper wil gaan. Iets moet mijn aanwezigheid hebben opgemerkt; tijdens mijn verkenning voelde ik een vreselijke kwaadaardige aanwezigheid die ik nog steeds niet kan verklaren. Die starende blik - ik kan die nog op mij gericht voelen, zelfs nou, nu ik in dit dagboek schrijf.'

Daal daarna voorzichtig aan de linkerkant af in de diepte waar een blauwig schijnsel heerst.
Je komt bij een boogpoort waarachter je een lichtbron gewaar wordt die een groen licht verspreidt.
Dat voorwerp.
Daal een trap af naar het voorwerp toe en als je het beetpakt wordt alles rood voor je ogen en bezwijk je.


Als je weer bijkomt zie je eerst groene organische structuren.
God, mijn hoofd... Wat is er met me gebeurd? Ben ik flauwgevallen? Ik moet dit vreemde voorwerp mee naar buiten nemen en het in het licht bestuderen.

Als je een kwartslag naar rechts draait zie je in de wazige omgeving de trap waarlangs je afdaalde.
Loop naar boven, onder de boog door, en dan meteen rechtsaf een tunnel in die je uiteindelijk via een traliehek naar buiten brengt.


Buiten
Het is nacht! Hoe is dat mogelijk? Ik moet vele uren buiten bewustzijn geweest zijn... Ik kan maar beter teruggaan naar het appartement van oom Edgar; ik kan de kubus daar bestuderen.

Houd rechts aan met aan je linkerhand het ravijn en aan je rechterhand een rotswand.
Het begint te onweren. In de verte zie je een vuurtoren die rood licht uitzendt.
Rechts langs de kantlijn verschijnt het dagboekicoon.

DAGBOEK VAN ARTHUR - DE KUBUS
'Dit voorwerp.dat is hetzelfde dat ik in mijn dromen zag! Hoe is dat mogelijk? Ik voel een sterke en constante roep die eruit afkomstig is; het is alsof iets binnenin mij roept. En wat is er echt in die grot gebeurd? Ik heb nog nooit iets zo intens in mijn hele leven beleefd. Ik moet vele uren buiten bewustzijn zijn geweest, omdat het al nacht is geworden. Ik heb ook vreemde visioenen ervaren, die erger worden... Mijn God... ben ik gek aan het worden? Ik moet meer over dit voorwerp te weten zien te komen.'


Parkeerplaats
Als je verder loopt zie je beneden de betonnen muur met de houten deur waar je op de heenweg doorheen kwam.
Je bent al aan de goede kant waar de auto's geparkeerd stonden. Daal af daar naartoe. Maar de vrachtwagen is verdwenen.

Loop voorbij de keet naar de ketting over de weg waarachter je auto zou moeten staan.
Wat de... Waar is mijn auto?!

Vervolg de weg. Links in de verte is een huis waar licht brandt maar je kunt er niet komen.
Plotseling begint het te regenen en te onweren.
Stap over een omgevallen boom heen, passeer de ingang van een grot rechts waar je niet kunt schuilen.

Dan wordt je belaagd.
Ren verder langs de lantaarnpalen totdat je na een bocht naar links een open gebouwtje binnen kunt. Daar houdt de achtervolging op.
Maar dan komen de muren op je af!

Na een roze waas voor je ogen sta je ineens weer op de parkeerplaats.
Wat? Heb ik het me allemaal verbeeld?
Dan zie je jouw eigen auto...
Mijn auto! Maar... hoe kan het dat hij hier eerder niet stond? Was alles wel werkelijk? Ik begrijp niet wat er met me gebeurt... Ik moet naar Edgars appartement teruggaan en meer te weten komen over dit vreemde artefact.


HOOFDSTUK 4 - Terug bij de flat van Edgar  

'De leden van de Orde zijn overal en nu weten ze dat ik in het bezit ben van de kubus. Ik had het geluk om hem te vinden voordat zij dat deden; van nu af aan moet ik voorzichtig zijn; deze mensen zijn fanatiek en ik moet ervoor oppassen dat ze mij niet te pakken krijgen.
Ik weet zeker dat ik meer informatie in Edgars appartement zal vinden; ik hoop dat het daar veilig is.'


Trappenhuis
Loop naar de bank tegenover de automaat.
Voordat ik in het appartement begin te zoeken naar aanwijzingen moet ik een veilige plek vinden om de kubus te verbergen.

Op de bank ligt een krant.

De kwestie Mitchell: het mysterie van de verdwijning van meneer Mitchell verdiept zich
Onderzoek onderbroken vanwege slecht weer.
[FOTO] De overblijfselen van de verkoolde hut van Edgar Mitchell

'Een maand na de verdwijning van Edgar Mitchell heeft de politie zijn waarschijnlijke verblijfsplaats op het moment van zijn verdwijning geïdentificeerd. Er wordt verondersteld dat dit de hut van de familie was, een gebouwtje diep in de bergen op een hoogte van 1500 meter. Het bouwsel werd volledig door vuur verwoest aangetroffen. De komst van het onderzoekteam in het gebied was bijzonder moeilijk vanwege de recente zware sneeuwval. De hut kan alleen te voet worden bereikt via steile en moeilijk begaanbare bergpaden, die zeer gevaarlijk zijn om te belopen in deze tijd van het jaar.
Volgens detective Damiano is de dynamiek van de vuurzee duidelijk: de brand schijnt te zijn begonnen in de haard, die lange tijd zonder toezicht was geweest.
Er zijn veel bloedsporen voor de hut gevonden, wat suggereert dat Edgar gewond was, waarschijnlijk door de brand zelf. Maar het volgen van de sporen die hij achterliet en die naar het bos leidden verschaften geen aanwijzingen omdat ze, hoewel aanvankelijk duidelijk zichtbaar, op onverklaarbare wijze bleken te verdwijnen in de nabijheid van de hut.
Een ander mysterie maakt de zaak nog ingewikkelder: de sporen van Edgar waren niet de enige die op die plaats werden waargenomen. De politie heeft andere sporen gevonden naast de zijne, maar hun oorsprong en vorm zijn onduidelijk. Detective Damiano was niet vrij om al te veel informatie te verschaffen, maar hij beschreef de voetafdrukken als: gemaakt door iets groots en heel zwaars.
Vandaag is de zoektocht uitgesteld vanwege het slechte weer en dit suggereert dat er weinig kans is om Edgar nog levend in de bergen aan te treffen, waar de temperatuur momenteel een eind onder het vriespunt ligt.'

De trap naar de hoogste (zolder)verdieping is vrijgemaakt.
Ga naar boven en sla rechtsaf een gangetje in.
Stop de kubus in de doos die je daar aantreft.
Ik verstop de kubus hier totdat ik mijn onderzoek in Edgars appartement heb gedaan. Ik zou de antwoorden waar ik naar op zoek ben daar kunnen vinden.

Als je terugloopt langs de meterinstallatie ontploft de boel en wordt hierboven alles duister.
Ga de trap af en 'op de tast' links de lange gang in.
Plotsklaps gaat het licht weer aan.


Buurappartement
De deur naar het appartement naast dat van Edgar staat gedeeltelijk open. Ga naar binnen.
Je komt in een woonkeuken waar je nog niet eerder bent geweest.
In een open lade van een kast staat een tweede beeldje van een paard.

Doe de deur ernaast open en je bent op bekend gebied: de badkamer waar je de foto's vond.
Van hier kun je via de 'logeerkamer' door het gat naar Edgars keuken.


Bij Edgar
Ga de woonkamer in. Rechts liggen de laden van het kastje op de grond.
Deze laden waren eerder niet zo... Er is iemand hier geweest terwijl ik er niet was!
Ook heeft in de boeken gekeken onder de stereo-installatie.
Iemand heeft aan de boeken gezeten. Ze lager eerst niet op de vloer.

Plaats het beeldje op de linker vensterbank in de woonkamer en richt de twee paardjes met hun gezicht naar elkaar toe, zoals op het schilderij boven de piano.
Je hoort een geluid uit de keuken komen.

Begeef je naar het schilderij van de toren van Babel.
[Laat het schilderij zakken] In een holte in de muur ontdek je een cassette. Speel die af.
De Buitenkant. 14 mei 1974

Je ziet ook nog een hendel zitten. Haal die over. Weer een geluid, nu uit de woonkamer.
De deur zonder handgreep tegenover de keukendeur staat wagenwijd open!
Maar uit de slaapkamer komt een groen knipperend licht. Je gaat daar kijken.
Vanaf de vreemde spiegel achterin loopt een breed donker spoor over de vloer naar de piano.
Bij de spiegel:
Wat is hier gebeurd? Deze walgelijke substantie schijnt uit de spiegel te zijn gekomen.


Geheime kamer
Op de vloer staat een kist.
Deze kist is beveiligd met een vreemd mechanisme. Ik moet haar ergens mee forceren.

Op tafel staan enkele beelden en er liggen foto's.
Er is ook een bureau met:

Een bladzijde uit Edgars dagboek
'Was die plek werkelijk mijn vaders geheime schuilplaats? Het is moeilijk te geloven, maar alles wijst erop dat het zo was.
Ik probeerde om zoveel mogelijk spullen mee te nemen om ze hier in mijn studeerkamer te onderzoeken. Veel van zijn aantekeningen zijn geschreven in een taal die ik niet ken; maar dit is zijn handschrift, daar ben ik zeker van. Die bizarre foto's riepen alleen maar meer vragen bij me op. Die landschappen zijn zo onwerkelijk.en wat voor de drommel zijn die enorme structuren in de verte? Het ziet ernaar uit dat mijn vader onderzoek deed naar een eeuwenoud artefact en zijn verband met enkele mysterieuze plaatsen die werden bevolkt door een of ander soort huiveringwekkende wezens. Maar wat betekent dit allemaal? Waar werkte hij echt aan?
In de keet waren enkele vreemde beeldjes en ook oude cassettes; ik nam ze mee om ze te bestuderen.'

Dan hoor je een verdacht geluid.
Er is iemand in het appartement!
Draai je om naar de kast.
De kast! Ik kan me hier verstoppen!

Via een nauwe spleet tussen de kastdeuren zie je dat er iemand langs loopt.
Als het stil wordt:
Is het veilig om eruit te komen?

Je waagt het erop.
In de hal is vanuit het luik in het plafond een ladder neergelaten.
Klim naar boven.


Zolder
Op de voorzolder is het nogal donker.
Zoek je weg tussen de rommel totdat je een witte cassette gewaar wordt. Speel die af.
Band zonder titel. 17 mei 1974

Ga daarna door een deuropening in een houten wand naar een zolderkamer.
Er staat een vreemde machine met lampen en een toestel ervoor.
Mmm, wat een vreemde machine.wat als ik de kubus hier plaats?

Op tafel ligt:
Een bladzijde uit Edgars dagboek
'Dit vreemde toestel is het meest mysterieuze voorwerp dat ik uit mijn vaders geheime schuilplaats meenam. Wat is zijn functie? Het schijnt de opwekking van een klein magnetisch veld mogelijk te maken, maar er ontbreekt iets, dat is zeker.
Er was een oude metalen deur in de buurt van de schuilplaats, maar ik was niet in staat om die te openen. Het kan diep de berg in leiden en wat ik nodig heb is waarschijnlijk precies daar. Het hele gebied zit vol tunnels en oude gangenstelsels; de mensen zeggen dat er in die bergen een enorm netwerk is van ondergrondse gangen die zich mijlenver uitstrekken.
Maar nu ik er aan denk... de familiehut is niet ver van die plek verwijderd... hij bevindt zich net op de top van die berg! Wat als alles op een of andere wijze door de tunnels is verbonden? Zijn er meer van in de omgeving? Allereerst moet ik naar de hut toe gaan om dat te controleren; ik ga vroeg in de ochtend op pad.'

Er ligt ook een foto bij.
Een oude foto van de hut van mijn familie.

Ga nu naar beneden, de voordeur uit en haal de kubus uit de doos.
Als je daarmee terugkomt bij de voordeur slaat die voor je neus dicht!
Neem daarom de route 'via de buren' en zet in de zolderkamer de kubus in het toestel.
[Turn it on] Het gevolg is een regen van vonken en een rode waas voor je ogen.

Maar daarna blijkt de kubus een bundel groen licht te richten naar de vloer.
Er zit een groot gat in de vloer waar je in valt! Alles wordt zwart om je heen.

Als je bijkomt lig je op de vloer van de zolderkamer.
Oh... mijn hoofd... Leef ik nog?
Het gat in de vloer is weg. Je kijkt naar het toestel.
De kubus is verdwenen! Waar is hij naartoe? Ach... wat gebeurt er met me?

Daal de ladder af naar de hal.
Alle deuren blijken met planken dichtgetimmerd, op de voordeur na.
Als je deze opent krijg je een schok.
W... Wat betekent dit?


Kerkers
De gang is totaal veranderd. Je bent in een Middeleeuwse omgeving. Tegenover de voordeur is een houten kerkerdeur.
Hij zit op slot... gelukkig maar voor mij. Ik hou helemaal niet van het geluid dat daaruit komt.

Ga even rechtsaf. Kisten en kooien, organische structuren en een betraliede kerker. Is dat bloed aan je voeten?
Verken de andere kant. Ga een deur in naar een hok waar een lijk in een lijkwade op bed ligt.
Wat is hier gebeurd? Wat is dit voor een plek?

Aan het eind van de gang ga je een deur door en kom je op een balkon van een enorme ruimte.
Mijn God... droom ik?
Ga rechtsaf. Er staat een mechanisme met ronddraaiende messen te zwiepen voor een martelkamer. Overal is bloed en liggen geraamtes.
Ga verder en weer een deur door.

Links is een wenteltrap naar boven. Rechts is een hele lange trap die naar beneden voert. Ga die af. Je komt in een dwarsgang. Onthoud je route!
Sla rechtsaf en daarna linksaf.
Achter een traliehek zie je een lijk liggen.
Die vreemde substantie dringt zijn lichaam binnen!

Iets verder is een verlichte doorgang aan de rechterkant. Je hoort lawaai.
Wat was dat voor een geluid?

Via de doorgang kom je in een zaal waar overal kisten staan.
Er is een deuropening naar een ratelende machine.
Je ziet daarbinnen draaiende tandwielen en allerlei hendels langs de muur. Rechts zijn ketels. Bij de hendels:
Die machines zijn enorm. Wie kan ze hebben gebouwd?
Bij de tandwielen vraag je je af:
Waar is dit allemaal voor? Wat als ik probeer om deze raderen te stoppen?

Loop terug naar de verlichte doorgang waar je een ijzeren staaf op de grond ziet liggen.
Keer terug naar de machinekamer en steek 'de spaak in het wiel'. De machinerie komt tot stilstand en bij de ketels breekt brand uit. Wegwezen!

Bij de verlichte doorgang wordt je aangevallen.
Als je niet meteen bewusteloos wordt geslagen zet je het op een lopen.
Ren links de hoek om, houd links aan, dan rechtsaf de hoek om en bij de deuropening linksaf de lange trap op.
Helemaal bovenaan is het gevaar geweken.

Neem de wenteltrap naar boven. Je komt langs een vuurkorf die blauw licht verspreidt.
Dat is raar. het vuur verspreidt helemaal geen warmte.
Als je de hoek omgaat loop je tegen een traliehek aan.
Rechts op de vloer zit een gleuf. Er ontbreekt hier iets. Je hebt een hendel nodig.

Daal de wenteltrap af en sla rechtsaf naar de martelkamer. De messen zijn tot stilstand gekomen dankzij jouw actie bij de tandwielen. Je kunt eromheen naar een monsterlijk opgehangen lijf, waar een staak uitsteekt.
O God... Wat voor soort schepsel is dit? Wat deden ze hem aan?
Ik moet die hendel meenemen...


Trek de staakvormige hendel uit het lijf en bevestig deze boven in de gleuf.
Haal de hendel over en het hek zwaait open.

Voor je uit is een deuropening, maar links kun je onder omgevallen zuilen door kruipen (C-toets).
Loop over een rooster naar twee deuropeningen.
Ga eerst de linker binnen. Daar is een houten deur die op slot zit.
Dan naar de rechter deuropening waar een forse hete waterstraal naar beneden spettert. Loop hier snel onderdoor (aan de linkerkant) en open de deur rechts.

In de cel hangt een lijk op zijn kop. De achterwand is vrijwel geheel weg. Je kijkt de buitenlucht in waar je verwrongen constructies ziet. Wat de... Hoe is dit mogelijk? Waar ben ik?
Onder het lijk ligt een sleutel.

Ga terug naar de gesloten houten deur en open die.
Je komt op een overloop in de enorme ruimte waar je eerder aan de linker overkant was.
Aan het eind van de overloop staat een telefoon te rinkelen! Neem die nog niet op maar verken een hok daar aan de rechterkant. Neem dan de telefoon op.
Weer een rode waas voor je ogen. Je krijgt even een hallucinatie van de telefoon in Edgars hal. Dan komt er iemand over de overloop naar je toegerend. Verstop je pijlsnel in het hok naast de telefoon en wacht tot het gevaar is geweken.

Als de kust weer veilig is loop je terug over de overloop, sla rechtsaf over het rooster en kruip weer onder de zuilen door.
Ga daarna linksaf de deuropening door waarbij je uitkomt in een brede dwarsgang.
Tegenover je ontstaat achter een deuropening spontaan een brug over een rode afgrond.
Rechts van die deuropening ligt een hamer op de hoek van een kist. Neem die mee!

Steek dan de afgrond over via de net ontstane brug.
Via een pulserende deur stap je zo Edgars hal binnen!


Edgars appartement
Oh... mijn hoofd... is het allemaal voorbij?
Aan de kantlijn is het dagboekicoon verschenen.

DAGBOEK VAN ARTHUR - DE KERKER
'Wat was dat voor een idiote plaats? Had ik weer een visioen?
Nee... wat ik heb ervaren kan niet eenvoudigweg mijn verbeelding zijn. Die plaats was reëel en ik was werkelijk daar. Daar ben ik zeker van! Het was net of ik in een andere werkelijkheid leefde, alsof ik gevangen zat in een eindeloze nachtmerrie. De kubus moet de oorzaak van dit alles zijn... waar dient hij voor? Wie heeft hem gemaakt?'

Loop de geheime kamer binnen en gebruik de hamer om de kist op de vloer te openen.
Je vindt het vierde geheime beeldje.

Klim de ladder op naar zolder kijk op de zolderkamer.
De kubus is weg! Ik moet hem koste wat kost terugvinden. Maar hoe? Ik moet naar de oude hut toe waar Edgar verdween. Ik zou daar meer antwoorden kunnen vinden.

Daal af en ga de voordeur uit. De gang is weer normaal.
Neem de uitgang [Leave]


HOOFDSTUK 5 - Het tankstation  

'Ik kan die plek niet uit mijn hoofd krijgen... Wat ik zag is me de hele weg bijgebleven. Edgars hut moet ergens in deze bergen zijn. Ik had niet gedacht dat hij zo hoog lag; er is een hoop sneeuw hier en het vriest buiten. Er moet voor me uit een tankstation zijn, maar een omgevallen boom blokkeert de weg. Ik moet de auto hier achterlaten en te voet verder gaan.'

Je bent 's nachts in een winters landschap. Je passeert een omgevallen lantaarnpaal.
Een eind verder kom je bij een tankstation.
Dat moet Edgars auto zijn!
Loop naar de pick-up. [Chest]
Er zit hier een gesloten kofferbak.

In de telefooncel bij het station staat de kubus! Als je dichterbij komt is hij plotsklaps verdwenen!
In de cel ligt een krant.

13 september 1999 - vreemde verschijnselen in Black Hill
'Een vrachtwagenchauffeur die langs het tankstation van Black Hill reed beweerde vreemde lichten aan de hemel te hebben gezien in de nacht van de 5e augustus, dezelfde nacht dat Jane Merton, 34, de moeder van twee meisjes verdween. Zijn verslag valt samen met dat van andere mensen uit de buurt, met inbegrip van Shirley Harrison die ons vertelde: ik zag die nacht een sterke flits aan de hemel; het was ongeveer kwart over twaalf. Mevrouw Harrison voegde eraan toe dat ze een uur later een huiveringwekkende kreet uit het woud hoorde komen.'

Ga vanaf de voorkant van Edgars auto naar de rechter hoek waar licht brandt bij een aanplakbord in de vorm van een huisje. Bij het hek rechts daarvan [Grate]:
Dit is één van de paden die naar Edgars hut leiden, maar waarom is het afgesloten?

Inspecteer het tankstation aan alle kanten.
Aan de linker zijde kun je via een hoop troep op het dak komen. Daar tref je het vijfde geheime beeldje aan.
(NB: Op het dak komen lukt het beste als je zo veel mogelijk naar links op de sneeuwhoop gaat staan en dan W vasthoudt en de spatiebalk kort indrukt, eventueel een paar keer na elkaar).


Hut bij het tankstation
Kies daarna de weg die links van het station begint. Algauw kom je bij een waterput.
Wat...? Was dat gekreun dat ik daar uit de diepte hoorde komen?

Iets verder is een hut. Onder een afdak opzij van de hut vind je een schedel.
Bah, het is afschuwelijk! Wat waren ze hier aan het doen?
Klim rechts van het afdak omhoog en klauter door het open venster naar binnen (W vasthouden en steeds spatiebalk kort indrukken). Er ligt een bladzijde op tafel van een

Dagboek van een lid van de Orde
'Het lukte ons om de aandacht van de Pers met succes af te leiden. De kwestie Mitchell had als risico om een groot probleem voor ons allemaal te worden. Van nu af aan zullen we beter moeten opletten; we hebben de hele omgeving met hekken afgezet zodat het gemakkelijker zal zijn om haar te verdedigen. Onze mensen bij de politie zullen de problemen behandelen en ervoor zorgen dat niemand nog vragen stelt. De grote priesteres waardeerde onze toewijding en wederom waren haar aanwijzingen essentieel. Zij is de moeder van ons allemaal en haar wijsheid heeft ons generaties lang de weg gewezen. Als beloning zal ik en een paar anderen het voorrecht genieten om het eerste transformatiestadium te ondergaan. Op deze manier zullen we sterker worden en zullen onze lichamen veel langzamer verouderen. Maar we zullen onszelf van de maatschappij moeten isoleren en de komende dagen in onze schuilplaatsen doorbrengen als we wachten op de dag der Openbaring.'

Via een opening in de vloer kun je afdalen naar de verdieping eronder. Daar tref je een kniptang aan.
Er ligt een lijk op bed!
O God... hij is dood! Het kan niet lang geleden zijn sinds hij werd vermoord, omdat het bloed nog vers is.
Klauter weer omhoog en ga via het venster naar buiten.


Terug naar het tankstation
Keer terug naar het tankstation en open eerst de kofferbak van Edgars auto met behulp van de kniptang.

Een bladzijde uit Edgars dagboek
'Het hele gebied rondom het tankstation is van hekken voorzien, wat de kortste route blokkeert, maar dat is geen probleem. Ik ga vanaf hier te voet en daarna breng ik een paar dagen in de hut door. Als mijn theorie over de tunnels klopt, dan moet ik er hier in de omgeving meer van vinden en misschien ook wel bij de hut.
Mijn vader vermelde vaak in zijn aantekeningen dat hij hierheen moest komen, alsof hij iemand diende te ontmoeten.
Kwamen hij en andere leden van de Orde ergens hier in de bossen bijeen? Gebruikten ze die oude tunnels?
Het schijnt dat de Orde al duizenden jaren bestaat, waarbij alleen de alleroudste families aan de vergaderingen deelnamen.'

Begeef je dan naar de hoek bij het aanplakbord.
Knip een gat in het hek en kruip er onderdoor.


Beest
Sla linksaf een pad in. Je passeert een hoger gelegen huis rechts.
Je komt bij een sneeuwpop met een gewei.
Sla rechtsaf langs een afgrond.
Je komt bij een hut met een kampvuur voor de deur. Er hangt iets boven het vuur.
Dit ding geeft een ondraaglijke stank af.

Ga naar binnen. Om de hoek is een groen pulserende lichtbron. Het blijkt de kubus te zijn!
Als je dichterbij komt wordt alles even zwart voor je ogen. Daarna is de kubus verdwenen. Je hebt een hallucinatie gehad!

Dan hoor je lawaai van buiten komen.
Ga de deur uit. Er wordt een boom omgeduwd door een enorm gewei dragend beest dat je in een flits voorbij ziet gaan.
Dat was... o mijn God... dat kan niet...

Met je rug naar de voordeur vind je rechts een grote berg sneeuw. [Snowdrift]
Deze sneeuwberg voorkomt dat ik verder ga.


Voorbij de sneeuwberg
In de hut kijk je rond.
Wat is er gebeurd? Ik had hier een huiveringwekkend visioen...
Je vindt een schop (Shovel). Daarmee ga je de sneeuwhoop te lijf.

Volg dan het pad erachter.
Langs een omgevallen boom bereik je een afgesloten grotingang. Op tafel ernaast ligt een bladzijde van een:

Dagboek van een lid van de Orde
'We hebben het Schepsel nogmaals gespot. Dezelfde dag dat Edgar verdween zagen we het voor de eerste keer. Het is een schitterend monster dat zich zeer snel ontwikkelt. Zijn groei is buitengewoon en spoedig zal het zijn uiteindelijke vorm onthullen. De heilige boekdelen verhalen van soortgelijke schepselen die door de oeroude Goden worden gezonden om de mensen te straffen.'

Steek een plankenbrug over waarbij je een paar keer moet springen (bij het grote gat zo ver mogelijk naar voren lopen en dan Shift+W +spatiebalk).
Daarachter verder gaand kom je eerst in een strook bos met nogal wat omgevallen (omgeduwde?) bomen.
Dan doemt er een hoge houten brug voor je op. Het naaldbos erachter is 'bezaaid' met bevroren meertjes. In de kantlijn verschijnt een dagboekicoon.

DAGBOEK VAN ARTHUR - HET SCHEPSEL UIT DE BOSSEN
'Dat schrikbarende schepsel... Nee... Het kan niet echt zijn. Het is niet mogelijk!
Ik kan de visioenen en de werkelijkheid niet meer uit elkaar houden. Mijn verstand bezwijkt en ik voel dat ik de controle kwijt raak. Maar ik kan nu niet opgeven. De roep wordt almaar sterker, de kubus moet in de buurt zijn!
Deze hele omgeving schijnt onder controle te zijn van de Orde, en het ziet ernaar uit dat Edgars hut in het hart ligt van hun gebied. Het lijkt erop dat hij er niets van afwist, maar hoe is het mogelijk dat hij het niet wist?
De hut behoorde toe aan grootvader William; was het een andere geheime locatie waar hij de overige leden van de Orde gewoon was te ontmoeten? Ik moet die plek zien te bereiken, maar ik zal heel voorzichtig moeten zijn... zij weten dat ik hier ben.'


Kapel
Enkele lichtjes in de verte leiden je naar een kapel.
Binnen hangt een skelet over een tafel gebogen. Er ligt een brief bij.

Aantekeningen van een gevangene
'Ze kwamen terug... Juan en ik zijn gepakt en meegenomen naar het hart van het woud. Ze bonden ons vast en deden ons blinddoeken voor, zodat we niet konden zien wat er gebeurde, maar we konden alles horen. Ik kan nog steeds die verschrikkelijke gezangen horen... ze hadden nog nooit vóór dat moment gesproken, maar toen ik die... kreten hoorde... o God...
Daarna gingen ze plotseling weg en lieten ons achter, maar er naderde iets enorms en nam Juan kort erna mee; ik zal zijn geschreeuw in doodsangst nooit vergeten.
Gelukkig kreeg ik het voor elkaar om mezelf te bevrijden en weg te rennen, maar wat ik heb gezien... ik wil er zelfs niet aan denken wat er met me gebeurd zou zijn als ik daar was gebleven.
Deze verlaten kerk is de enige schuilplaats die ik heb gevonden. Er zijn overal skeletten en alles is bedekt met een stroperige substantie, maar het is nog altijd beter dan daar buiten te blijven. Ik zal de nacht hier doorbrengen, daarna probeer ik om terug te gaan naar de auto.'


Achtervolging
Op de lessenaar ligt een tekening van het beest.
Verlaat het gebouw en sla linksom onder een poort in de muur door waarna je op een kerkhof belandt.
Achter het kerkhof is het terrein veel dieper.
Het lijkt of de maan door de wolkenlucht probeert te breken.
Hoe ver is Edgars hut? Ben ik verdwaald? Ik hoop dat ik op de goede weg ben.

Daal af naar de diepte en begeef je naar een stenen gebouw waar een lamp buiten hangt. Je kunt niet naar binnen.
Ga verder voorbij het gebouw. Plotseling hoor je gegrom en dreigt er gevaar.
Ren in de richting van het maanlicht, steek een houten brug over, rechtdoor langs een brandende lamp, bij de afgrond rechtsaf, langs een waterput bij een vervallen hut, dan linksaf, onder een poort door en weer een plankenbrug over (springen), onder een tweede poort door en dan houdt de achtervolging op.


Ruïne en grot
Loop van hier weer in de richting van het maanlicht.
Je komt langs stenen muren bij een ruïne waar kisten staan.
Bij een kist met kaarsen erop kun je een grot in.

Binnen kom je bij een door een traliehek afgesloten ruimte met afbeeldingen van een Oog en figuren in aanbidding.
Verderop schijnt licht naar binnen. Daar kun je naar buiten [Get out].


HOOFDSTUK 6 - Edgars hut  

'De hut moet vlakbij zijn, maar ik kan hem niet vinden. Ik denk dat ik verdwaald ben.
De temperatuur daalt snel en de wind wakkert aan... Ik had hier niet moeten komen! Ik moet een manier zien te vinden om warm te worden of het is afgelopen met me.'


Uitkijk
Het is nog steeds nacht in de besneeuwde bergen. Voor je hangt een lamp aan een paal.
Ga langs het houten hek rechtsaf.
Ik bevries... Ik moet zo snel mogelijk onderdak zien te vinden!

Er doemt een uitkijktoren op.
Rechts ernaast zit een houten deur op slot.
Via een stenen trap kom je bij de toegangsdeur naar de toren.
Hij zit stevig op slot. Lijkt van binnen uit vergrendeld te zijn.

In de nabijheid van de toren is een houten hut. Je kunt er niet in.
Onder een afdak is een vuur net uitgegaan.
Nee! Het vuur ging uit... Ik moet het met meer hout opstoken als ik warm wil worden.

Loop met je rug naar de hut en de vuurplaats gericht enkele meters naar voren en raap een eerste tak op.
Perfect, ik moet er meer vinden.
Loop iets verder en vind een tweede tak.
Het beste kun je nu een boog naar rechts maken en takken oprapen zodat je niet te ver van de hut vandaan geraakt.
Nog een paar erbij moet genoeg wezen.
Als je vijf of zes takken hebt verzameld:
Ik moet me hiermee kunnen opwarmen. Ai... mijn voeten... Ik vries nog dood!

Ren terug naar de vuurplaats en laat het vuur oplaaien.
Dan hoor je een bel luiden.
Wat was dat?

Loop voorzichtig naar de toren toe. De deur blijkt open te staan!
Binnen vallen een hendel en twee tandwielen op die tegen de muur zitten.
Bestijg de wenteltrap. Je komt langs kasten vol boeken.
Dan bereik je een verdieping waar een smerige matras ligt.
Je vindt ook een:

Dagboek vanaf de uitkijk
'Edgar is weer op weg naar de hut. We hebben iedereen gewaarschuwd. We houden ons schuil en observeren hem; we kunnen niet toelaten dat hij iets ontdekt.'


Vuurkorven
Vervolg de wenteltrap naar boven. Daar zijn alleen vensters vanwaar je de hele omgeving kunt overzien.
Nu snel naar beneden.
Haal de hendel over. De houten deur in de muur opzij van de toren blijkt nu geopend te zijn.
Je steekt snel via een lange plankenbrug een diep ravijn over (af en toe springen).

Als je een wimpel ziet fladderen in de wind ga je rechtsaf een stenen trap op naar een vuurkorf waar je je kunt warmen.
Het lijkt een oriëntatiepunt van de Orde te zijn want op een steen is een oog geschilderd.

Vlakbij zijn twee enorme bolle rotsblokken. Ga daar tussendoor naar weer een vuurkorf aan het begin van een brug.
Kijk hier naar links. Er loopt een pad langs het ravijn.
Verken dat al rennend totdat je bij de wimpel wordt beloond met het vinden van je zesde geheime beeldje.

Ren daarna terug naar de brug om niet te bevriezen.
Als je er dicht bij bent zul je moeten springen. Blijf daarbij zo veel mogelijk rechts.
Warm je bij het vuur en steek dan rennend het ravijn over. Blijf rennen om niet te bevriezen.

Houd aan de overkant rechts aan. Het is behoorlijk mistig. Oriënteren is moeilijk.
Je draait een beetje naar links en houdt de rotswand aan je rechterhand.
Je komt langs een huis waar een lamp buiten brandt en ziet in de verte weer licht. Snel ernaartoe.
Dit is nog zo'n vuurkorf. Er hangt een bel naast. Warm je bij het vuur.


Foto en brief
Vanaf hier ga je het mistige bos in in de richting van het maanlicht.
Ren zoveel als mogelijk want anders bevries je.
De weg daalt. Je komt af en toe een lamp tegen.
Dan bereik je een hutje in de diepte.
Dit is niet Edgars hut. Maar ik ben in het goede gebied. Het moet ergens beneden in het dal zijn.

De deur staat open. Binnen brandt een haardvuur. Warm je daar.
Op tafel ligt een foto van een andere hut met links ervan een grote glimmende bol.
Ik ken die plek, het is Edgars hut! Maar... wat is dat ding?
Er ligt een notitie naast:

Edgars verdwijning
'We observeerden Edgars bewegingen toen hij plotseling verdween. We onderzochten de foto die we hadden kunnen nemen en we merkten een groot bolvormig object op dat voor de hut stond. Het loste kort daarna in het niets op, waarbij het omringende gebied werd verbrand. We deden ons best om het vuur uit te maken dat de hut bijna volledig verwoestte. We hebben geen idee wat dat voor ding was en sindsdien hebben we Edgar niet meer gezien.'

Ga buiten linksom naar een beschutte werkbank. Neem een schaar (Scissors) mee.
Daal af naar een ophaalbrug die met een touw (Rope) vastzit. Knip het touw door en steek over.

Als je het pad volgt begint ineens een groen licht te stralen. Het volgende moment is het weg.
Je gaat een korte tunnel door en bereikt een open plek met sneeuw en bevroren water.
Daar kun je zonder gevaar overheen. Houd een beetje links aan. En dan ben je eindelijk waar je wezen wilt.


Edgars hut
Hier is het! Edgars hut!
Loop eromheen en ga naar binnen. Bij een kist schijnt wat licht door de planken van een luik.
Er komt licht van onderen. Is hier iemand?
Schuif de kist opzij. Het luik zit vast.
Verdomd... het is bevroren. Ik kan het niet met mijn blote handen open krijgen.

In een ander vertrek ligt op de grond:

Een bladzijde uit Edgars dagboek
'Wat was dat... dat bolvormige... ding?! Het leek op iets uit een andere wereld, niet door mensen gemaakt. Zodra ik het aanraakte zag ik een helder wit licht. De wereld om me heen begon te draaien en in zichzelf te buigen. En ik voelde angst - een onbeschrijflijke angst, anders dan ik ooit had gevoeld - toen het een ogenblik aanvoelde alsof ik mijn lichaam verliet. De ontzetting... die was zo sterk; mijn zinnen lieten me in de steek.
Toen ik mijn ogen open deed kon ik niet geloven wat ik zag. Ik was op een plek waar ik nooit eerder was geweest, gevangen in een kooi. Gelukkig wist ik te ontsnappen maar wat gebeurde er? Waar ben ik? Ik herken deze plek niet. Ik moet hulp zoeken.'

Bij de openhaard:
Ik vraag me af wat er met Edgar is gebeurd... De brand heeft alles verwoest.


Ondergrondse fabriek
Ga buiten rechtsom. Je ontdekt een ingang in de rotsen waar licht brandt.
Beneden is iets of iemand die een ander aanvalt. Als je gaat kijken zie je een bebloede massa.
O mijn God... wat deed dat met hem?

Ga een loopbrug over en rechts achterin naar beneden.
Dan een stel trappen af naar een schacht met ladder. Gebruik de C-toets om het woord [Use] te zien. Daal de ladder af en je staat in een nauwe ruimte met één deur met kijkgat.
Hij zit op slot. Maar wat is daar achter? Ik zie alleen maar een paar kaarsen. Ik had er geen idee van dat er hier beneden zo'n grote fabriek was.

Kruip (C-toets) door een luchtkoker.
Sla linksaf naar een betonnen kamer. Er spat water omhoog door een rooster in de vloer! Je vindt een hamer en een:

Dagboek van een lid van de Orde
'Vele van onze ontdekkingen in het verleden over de Buitenkant waren verloren gegaan. We moeten echter eeuwig dankbaar zijn aan de Orde en aan de Priesteres voor de geheimen die zij aan ons doorgaven en die we allemaal bewaren.
Helaas verloren onze voorouders het Godsoog... Als we het terug zouden krijgen dan zouden al onze vragen beantwoord worden.'


Edgars hut ondergronds
Ga zoals je gekomen bent meteen terug naar de hut.
Gebruik de hamer om het luik te openen.
Daal de ladder af en ga via een wenteltrap en een rechte trap verder de diepte in tot je in een betonnen kamer komt.
Wat is dit voor een plek? Wist oom Edgar hiervan?

Doe de deur open. Weer een ruimte, ditmaal met een machine met flikkerende blauwe lichten.
Op tafel ligt een:

Dagboek van een lid van de Orde
'Het begon allemaal toen het Godsoog op de Aarde viel; wij herdenken dat als De Gebeurtenis. De grote Priesteres werd gekozen door de Goden om er van dichtbij getuige van te zijn. Sindsdien herbeleven al haar kinderen dat moment in hun dromen, als zij zo ver zijn om te worden geroepen. Maar op de dag van de Gebeurtenis was het Godsoog niet het enige dat aankwam.'

Er ligt ook een foto bij in vervagende kleuren.
Deze plek... Hij ziet er zo vertrouwd uit... waar heb ik dat meer eerder gezien?

Dan ontdek je op een brancard:
O God, waarom is hier een lijk?
Je ziet ook twee grote cilinders die ergens mee zijn gevuld.
Wat voor de duivel zijn dit voor dingen? Wat is dit voor een plek?

Dan ga je een gang in die gedeeltelijk onder water staat.
In de cel ligt weer iemand dood op bed.
Nog een lijk! Het is nog warm...
Er ligt een briefje:

Aantekeningen van een gevangene
'Ik schrijf dit verslag voor het geval ik dit niet overleef.
Mary, Brad en ik gingen naar Rock Valley toen we stopten bij een oud tankstation. Plotseling kwamen er enkele kerels met een kap op uit het woud en grepen ons. Alles gebeurde zo snel... We konden hun gezichten zelfs niet zien omdat ze afschuwelijke reptielenmaskers droegen. Ze hebben ons geblinddoekt en opgesloten in wat een grote ondergrondse fabriek lijkt. Ik weet niet waar we zijn, maar er is zeker een hoop water en er zijn grote werkende machines. Ze hebben ons hier dagenlang vastgehouden, in afzonderlijke cellen... maar vandaag gebeurde er iets met Brad. Hij moet iets verschrikkelijks hebben gezien... hij was buiten zichzelf en tierde over monsterlijke wezens, onuitsprekelijke gruwelen en het einde van de wereld. Daarna moeten ze hem hebben meegenomen, omdat we hem niet meer hebben gezien noch gehoord.'


Riolen
Je schrikt want het hek achter je valt dicht, gelukkig niet op slot.
Ga de gang weer in en sla bij de kruising linksaf. Die groene deur was eerst op slot!
Voor je is een waterweg met kaarsen langszij. Waad erdoor. Het dagboekicoon verschijnt rechts.

DAGBOEK VAN ARTHUR - DE GEHEIME FABRIEK
'Wat verbergt deze plaats nog meer? Ik had er geen idee van dat er zo'n enorme fabriek onder de hut lag. Maar waar dient die voor? Ik kan niet geloven dat grootvader William hierbij betrokken was. En wat is er met Edgar gebeurd? Wat ik op die foto zag was bizar; er was een vreemd object voor de hut, op de dag van zijn verdwijning!
Ik weet niet waar ik de kracht vandaan haal en de moed om door te gaan... Deze plek is een beproeving voor mijn geestelijke gezondheid. Ik heb het geluk dat ik tot dusver niet ben gepakt; ik weet zeker dat ik niet de enige hier ben.'

Je gaat verder een halfronde tunnel in. Wat drijft daar in de verte voorbij?
Bij het dwarskanaal is het of je een enorme dreun krijgt.
Ai... mijn hoofd...

Ga rechtsaf en verderop weer rechtsaf naar een groene deur toe en open die.


Kleppen
De kamer waar je uitkomt heeft een diep gat in de vloer waar een dik rooster overheen ligt.
Achterin de ruimte zijn dikke buizen met afsluiters.
Draai aan de wielen, eerste de linker, dan die ernaast. Je hoort telkens water gaan stromen.

Draai tenslotte aan het horizontale wiel in de hoek rechts. De klep begeeft het en water spuit omhoog.
Om een of andere onverklaarbare reden is het rooster over het gat in de vloer verdwenen. Je kunt er wel langs.


Waden en springen
Keer terug naar het halfronde riool.
Sla niet af naar links maar blijf rechtdoor gaan.
Het kanaal maakt eerst een bocht naar links en dan naar rechts. Aan het eind valt het water spetterend naar beneden in een grot.
Er is een rooster net onder de waterval waar je op kunt staan (spatiebalk gebruiken).
Links van je is een rotsrichel gevolgd door een gammele houten brug met onderbrekingen.

Spring over het eerste gat heen met een aanloop (Shift+W+spatiebalk).
Dan volgen er nog twee gaten. Spring ook daar overheen. Blijf proberen tot het lukt.
Daarna bereik je via een paar planken vaste grond. De tunnel verwijdt zich tot een ruime grot.


Tempelgrot
In het midden staat een beeld van een gevleugelde inktvis.
Op de wand erachter zijn hemellichamen geschilderd.
Links draait een generator om de felle lampen te voeden.
Rechts staan tafels en kisten. Op een van de tafels ligt een notitie.

De structuur van het Heelal
'Deze plek was vroeger een tempel die behoorde toe aan onze voorouders; elke tempel stond bij een van de ingangen naar de ondergrondse gangen, waar de ruïnes van de eeuwenoude steden tegenwoordig nog steeds kunnen worden gevonden.
Het standbeeld stelt de Grote Oeroude voor, die in fysieke vorm op Aarde verscheen op de dag van de Gebeurtenis, samen met het Godsoog. Hij verenigde zich met de bevolking en bracht een nieuwe afstammingslijn voort met goddelijk Bloed; vanaf dat moment was onze Geheime Orde geboren. Het diagram in de koepel toont de structuur van ons Heelal, dat door de Buitenkant wordt omhuld en omvat.
Alleen het Godsoog kan de Buitenkant laten zien, die zich in een hogere dimensie bevindt waar de Grote Oerouden heersen.'

Er ligt ook een tekening bij van een oog omgeven door planeten en een ring waarbuiten waterbeesten zwemmen.

Achter het afgodsbeeld is een doorgang.
Als je de trap afdaalt wordt de terugweg geblokkeerd.
De trap gaat over in een gang met tralies opzij.
Achterin zie je een rood verlichte deur. Vreemde muziek met gezang begeleiden je. Als je dichterbij bent verschiet het beeld. De deur is ineens verder weg en het rode licht is uitgegaan. Je kunt de deur niet openen.
Hij is vergrendeld!
Dan komt van het andere eind van de gang iemand op je af gerend met een knuppel. Je zit in de val.


HOOFDSTUK 7 - De tempel  

'Waar brengen ze me heen? Ik herinner me niets. O God, ik verlies een hoop bloed... Ik houd dit niet veel langer vol. Ik voel mijn krachten afnemen...'

Je komt bij. Het is nog steeds nacht. Je ligt in een kuil met skeletten.
Het wordt weer zwart voor je ogen.


Slaapkamer
Je bent in je eigen slaapkamer. De wanden zien er goor uit.
Mijn slaapkamer... wat doe ik hier?

Open de deur. De keuken ziet er ook al niet uit: vuil met enorme gaten in de vloer.
Spring eerst over het gat de keuken in.
Daarna kun je de badkamer bereiken. Hier ligt een geraamte in je bebloede bad! Ook vind je een sleutel op een kastje.

In de woonkamer is een afgrond!
In de hal doe je de voordeur open met de sleutel. Je herkent het uitzicht niet.
Hoe is dat mogelijk? Wat gebeurt er?

Je steekt een afgrond over en loopt rechtdoor tegen een helling op.
Die stem... die roept mij!
Boven aan de dijk komt er een reusachtig monster uit het water omhoog.


Lichtgevende bollen 1
Dan lig je weer in de kuil bij de skeletten.
O God, wat heb ik gezien?...Ik kan het niet geloven... Wat was dat voor een ding?
Oh... Ik ben ernstig gewond. Het is een wonder dat ik nog leef!


Sta op en loop naar de houten brug die naar beneden voert.
Ik kan zo niet verder gaan... Ik moet iets vinden om het bloeden te stelpen of het zal mijn einde betekenen.

Vervolg toch je weg. Links beneden stroomt een rivier.
Er branden lampen langs het pad. Je krijgt voortdurend pijnscheuten.
Links in de verte begint onder gedreun groen licht te schijnen dat even later uitdooft.
Je ziet een enorme toren boven de bergen uitsteken.
Je passeert een zijweg naar rechts maar loopt rechtdoor.
Het pad eindigt bij een dubbele houten deur die op slot zit.
Hij is gesloten. Hij lijkt van binnen vergrendeld te zijn.

Rechts achter spijlen rust een lichtgevende bol op een sokkel.
Wat is dat voor een vreemd voorwerp? Ik moet proberen deze spijlen te laten zakken.

Keer terug naar de zijweg en ga die in.
Je komt bij een monument met twee in pijen geklede beelden die hun handen ophouden. Ze hebben inktvisgezichten.
Er ontbreekt hier iets.

Vervolg je weg en je bereikt een doorgang die door balken wordt gestut.
Deze structuur is instabiel. Ik hoef maar een van deze posten om te duwen en de heleboel stort in elkaar.


Hut aan het meer
Na de doorgang ga je linksaf langs een meer in de diepte.
Rechts is een houten brug die je oversteekt naar een bouwwerk in het water.
Je kunt de trap naar boven niet op omdat er een breed hek voor zit.

Keer terug over de brug en sla rechtsaf waar je een hut ontwaart.
De voordeur staat open. Rechts zijn twee ramen waar licht door naar buiten schijnt. Binnen zie je iemand gebogen over een tafel staan. Naast de voordeur ligt een tekening van een vrouw met de tekst: 'Ik zag het'.

Ga naar binnen en vind verband in de hal. Je bent even bezig jezelf te verzorgen.
Ik heb het bloeden weten te stoppen... maar ik kan zo niet verder. Ik moet zo gauw mogelijk hulp vinden.

De volgende deur komt uit in een piepklein halletje met deuren aan alle kanten. De deur rechts wil je niet in.
Daar is iemand binnen. Ik mag niet gepakt worden.

echtdoor is een kleine huiskamer.
Er zit een hendel aan de wand links die je overhaalt. Je hoort een klik maar ziet niets gebeuren.
Er ligt een bladzijde op tafel:

Dagboek van een lid van de Orde
'Nu we het Godsoog hebben gevonden hoeven we alleen maar de laatste grote stap te zetten. Het zal vanavond gebeuren! De sterren staan in een gunstige positie en we zijn allen klaar voor de Grote Openbaring. De waarheid over de Buitenkant wacht op ons en we zullen ons eindelijk verenigen met de Grote Oerouden om één te worden.'

Als je weer buiten staat verschijnt er een dagboekicoon.

DAGBOEK VAN ARTHUR - DE BASIS VAN DE ORDE
'Wat hebben ze met me gedaan ? Het is een wonder dat ik nog leef... Mijn maag is ernstig gewond. Ik kan niet geloven dat ik het heb overleefd. Ik werd wakker in een put vol met lijken; die idiote sekteleden moeten gedacht hebben dat ik dood was. Maar wat is dit voor een plaats? Ik herken de bergen in de verte, maar deze plek is verder stroomafwaarts. De roep is hier te sterk... o God... ik mag niet... Het schrijven van dit dagboek wordt onmogelijk. De kubus moet heel dichtbij zijn; ik kan zijn roep niet weerstaan. Ik voel hem. Ik kan hem niet negeren. Ik moet hem vinden!'


Lichtgevende bollen 2
Loop langs het meer naar de houten brug en steek die weer over. Het hek staat nu open.
Boven aan de trap zie je in een open bouwwerk een tweede lichtgevende bol op een sokkel. Neem die mee.

Als je terugloopt links langs het meer wordt je plots achterna gezeten.
Ren zo snel mogelijk verder, rechtsaf onder de instabiele constructie door en loop de laatste post omver zodat de boel achter je instort.

Ga naar het monument en leg de bol in handen van eenn van de beelden. Je hoort een geluid.
Ga naar het hoofdpad en merk op dat de spijlen zijn gezakt. Je kunt de andere bol ook oppakken.
Leg deze in handen van het andere beeld in het monument. Weer hoor je een geluid.
Nu blijken de dubbele deuren aan het eind van het hoofdpad open te staan.


Krochten
Tegenover je is een traliehek dat op slot zit. Rechts staan tafels met giften. Er ligt een brief bij.

Een gebed
'O Grote Oeroude, het kostbaarste van Uw scheppingen, het Godsoog, is gevonden. Dankzij zijn macht zullen wij spoedig allemaal in staat zijn om voor U te verschijnen om door U te worden beoordeeld. Neem mijn bezittingen als een gift en maak mij tot een van de uitverkorenen, de enigen die één met U zullen worden.'

Daal aan de linkerkant een wenteltrap af.
In een brede gang hangen links vier 'schilderijen'. Let op de details.

       

       

De deur aan het eind van de gang is gesloten.
Halverwege is een lessenaar met een boek erop. Je leest daarin:

De Buitenkant
'Er wordt gezegd dat de Grote Oerouden over het Heelal heersen vanuit de Buitenkant. Er was ooit een tijd dat we hen konden ontmoeten, maar de middelen om dat te doen gingen verloren in eeuwenoude tijden. Onze voorouders vertelden van een plaats die onvoorstelbaar was voor onze zwakke geesten, waar alle kennis wordt bewaard en de stroom des tijd niet bestaat. Slechts een paar begunstigden waren in staat om de visioenen uit het verleden en de toekomst welke tegelijkertijd voor hun ogen verschenen te begrijpen, en die erin slaagden de Grote Oerouden waar te nemen en de schitterende schepselen die hen dienen.'

Opzij van de gang is een doorgang naar een kamer met een waterpartij in het midden en vier vuurkorven rondom. Elk hiervan draagt een symbool.
Die symbolen had je eerder gezien op de schilderijen.
De vuurkorven moet je aansteken in de volgorde die door de schilderijen wordt gegeven.

Achterin rechts in een nis vind je een sleutel.
Daarmee open je de deur aan het eind van de gang.

Je betreedt een ruimte die geschraagd wordt door twee zuilen.
Daar tref je een doos lucifers aan op tafel.

Hiermee kun je de vuurkorven aansteken (links, rechts, achter, voor). Een luchter komt ratelend naar beneden en het traliehek achterin zwaait open.

Nu kom je in een vertrek met vier zuilen.
Links zit een hendel tegen de muur die je natuurlijk overhaalt.

Ren vervolgens terug naar boven (wenteltrap op) en bemerk dat het traliehek in de voorkamer open staat.
Erachter vind je het zevende geheime beeldje.

Dan weer verder in het vertrek met de vier zuilen.
Via een gebogen doorgang betreed je in een dwarsgang waar rechts een deel van de muur is ingestort.
Er ligt een boek op een lessenaar, waarin je leest:

Geschiedenis van de Orde
'Er wordt beweerd dat onze voorouders er in oude tijden in slaagden om de geheimen van het Heelal te bestuderen dankzij verloren gegane technologieën. Het was destijds dat de eerste theorieën over het bestaan van de Buitenkant ontstonden.
Deze kennis van onschatbare waarde ging in de nevelen van de tijd verloren, gedurende duizenden jaren, de mensheid berovend van haar kostbaarste ontdekking. Toen trad de Gebeurtenis op en werd het Godsoog ons toevertrouwd.
Er wordt beweerd dat het heilige voorwerp door de Grote Oerouden zelf werd gezonden om het hun Discipelen mogelijk te maken hun verblijfplaatsen te bereiken.'


Bekende plek
Ga bij de instorting verder een tunnel door, een houten brug in een grot over totdat je links een bekende vuurkorf ziet en ketels/cilinders die je herkent uit je droom!
Deze plek... Die bestaat echt!

Ga linksaf langs de afgrond en de balustrade naar het begin van de grot waar je droom (en het spel) begon.
Op het ronde altaar ligt nu een foto van een geraamte van een loods.
Er is ook een soort operatietafel waar een lijk op ligt.
Wat is dit voor een schepsel? En deze plek... Ik herinner me die duidelijk, het was in mijn dromen.
Bij het afgodsbeeld: Het is net als in mijn droom.


Bewoonde wereld
Loop terug naar de ketels bij de tandwielen en sla daar linksaf naar de deur die je in je droom hebt open gemaakt.
Daal buiten af en volg het door kaarsen verlichte pad. Je komt bij een hek waarachter een waterval in een rivier beneden je stort. Aan de overkant is iemand voor een huis.
Boven de waterval verrijst in de verte een enorme toren die een bundel licht naar boven stuurt.

Ga rechtsaf langs het hek. Er is overal licht en menselijke activiteit.
Schuin rechts is een monument met een reusachtige kop van een inktvis erop.
Eronder is een poel omringd door zetels.

Volg een pad in de richting van een andere reusachtige toren. Ervoor staan mensen op een rots, dus voorzichtig.
Het pad neigt naar de rivier. Er is daar een brug maar je blijft uit de buurt vanwege mensen die er rondlopen.
Je hoort een zware trom en scanderend gezang.

Voor je uit staat een standbeeld op een rond getrapt plateau.
Daarachter is een groot houten balkon.
Vandaar zie je in de diepte een menigte mensen die naar de groen stralende kubus kijken.
Plotseling begint alles te beven en schiet een groene lichtbundel naar de hemel.
Dan volgt een ontploffing en wordt alles eerst wit en dan zwart voor je ogen...


HOOFDSTUK 8 - De waarheid  

Je lijkt in een groene grot onder water te zitten, maar dan trekt het beeld weg en sta je weer op het balkon. De lucht is overal groen om je heen. De omgeving heeft allerlei veranderingen ondergaan. Links aan de hemel staat een reusachtige Saturnus-achtige planeet.
Maar... dit is niet mogelijk!

Ga langs het standbeeld op het ronde plateau en je vindt een bladzijde uit een

Dagboek van een lid van de Orde
'Het ritueel is volbracht, maar de doorgang was moeilijker dan we dachten. Ondanks dat zijn we eindelijk hier in de Buitenkant! Velen van ons hebben het niet overleefd; anderen zijn gek geworden. Deze plek gaat ons arme verstand te boven. Ik kan nauwelijks de helderheid van geest vinden om deze aantekeningen te maken. We hebben ons hierop voorbereid, maar het was niet genoeg. Verdomd... Mijn hoofd... ik heb het gevoel dat ik in een verwrongen projectie leef van zowel de werkelijkheid als van wat zich tegelijkertijd in mijn hoofd afspeelt! Wat zie ik in werkelijkheid? Ik kan geen onderscheid maken tussen mijn gedachten en wat mijn ogen waarnemen. Dit is allemaal onbeschrijfelijk.
We moeten proberen om verder te gaan; de Grote Oerouden wachten op ons.'


Nat pak
Je gaat een ronde poort in die je ook al eens op een foto hebt gezien.
Een tunnel leidt naar een deur waarachter je op een half ingestorte vloer van een huis terecht komt.
Linksom ligt een foto waar je zelf op staat en die je ook bekend voorkomt.
Dit plaatje... Ik heb het in mijn dromen gezien. Wat doet het hier?

Aan de andere kant van de deur kun je een gang in naar beneden.
De helling wordt steeds steiler en tenslotte val je in de diepte.
Je plonst in het water in een grot.
Zwem meteen naar 'boven' (volg de luchtbellen) anders verdrink je.

Zwem nu in de richting van de rode waas.
Als de rotsen boven je hoofd te dicht bij komen moet je duiken (beweeg je muis naar beneden) en onder water door een tunnel zwemmen (Shift+W) totdat je weer naar boven kunt (beweeg je muis naar boven).

Zwem daarna rechtdoor en duik dan nogmaals tot je een lichtje boven je hoofd ziet. Daar weer omhoog.
Er liggen enkele scheepswrakken half in het water.

Houd de rotswand aan je rechterkant en zwem van licht naar licht totdat je een bruine deur ziet.
Op een kist ligt een bladzijde van een

Dagboek van een lid van de Orde
'O God... het is net of mijn hoofd uit elkaar gaat barsten! Als we de weg maar vrij wisten te maken... We moeten bij elkaar blijven en deze fase overwinnen, of we riskeren hier voor altijd vast te zitten, gevangen in onze eigen geesten.
Maar ik weet zeker dat we er komen... ik had een helder visioen over mijn toekomst. Ik zag mijn eenwording met de Oeroude... de Transformatie! Ik kan niet wachten! de Grote Oerouden zijn dichtbij en zij roepen ons, ik voel het!'


Visioenen
Open de deur en tot je verbazing ben je in het trappenhuis van oom Edgar!
Dit is niet mogelijk...

Er vindt een beving plaats en dan volgt weer het visioen van de groene grot onder water. Je hoeft niets te doen. Wacht totdat je weer bij de drankenautomaat staat.
Wat zijn dit voor visioenen? Wat betekenen ze?

Loop de gang in waarvan de muren er totaal anders uitzien.
De eerste deur links geeft toegang tot een vrijwel lege kamer waarin een stoel ronddraait! [Raak de stoel aan]
Na een beving staat de stoel op de vloer.
Er zijn vier deuren die allemaal dicht zijn. Raak ze een voor een aan. Daarna is de deur naar de gang weer open.

Ga linksaf. De deur aan de rechterkant is nu ook open.
Op een matras ligt een foto.
Maar dat is mijn slaapkamer! Wat zijn ze aan het doen?

Terug de gang op en rechtsaf naar Edgars appartement.
De hal ziet er normaal uit. Maar als je de voordeur uit gaat tref je nu een natuurstenen gang aan.
Via een deur kom je in een enorme donkere ruimte met een verlicht wit beeld op een sokkel.

Als je wadend door het water dichterbij komt gaat het licht uit. Je hoort allerlei enge geluiden.
Draai je om en keer terug naar de deuropening (zodra je die ziet).
Ga via Edgars hal de gang op en sla linksaf.

Aan het eind is nu een lift.
Druk op de knoppen en hij zakt langzaam naar beneden. Het licht valt even uit.
Als de lift stopt loop je over een metalen rooster naar een stel planken toe.
De beide planken rusten op een balk. Vandaar leidt een volgend stel planken schuin naar rechts.

Loop echter eerst over de balk naar links.
Je komt bij een deur [Door] die je opent. Erachter is een ruimte waarin je het achtste geheime beeldje vindt.

Ga terug over de balk en dan voorzichtig (kijk naar beneden waar je loopt) over de schuin liggende planken verder totdat je weer op een rooster staat. Vóór een doorgang ligt een bladzij uit een

Dagboek van een lid van de Orde
'Het lukte ons om verder te gaan, ondanks enige moeilijkheden. Het is niet gemakkelijk meer om op elkaar te vertrouwen, omdat ons verstand wordt verduisterd door onze vroegere en toekomstige ervaring die zich op een of andere manier voor onze ogen afspeelt. Het is alsof we tegelijkertijd kijken naar het verleden en de toekomst; het is ongelooflijk. We wisten dat de tijd zich hier abnormaal gedraagt, maar het schijnt dat alle tijdperioden samen op hetzelfde moment bestaan. Alleen een superieure geest kan hier allemaal mee omgaan! De ware vorm van de Buitenkant is echter om ons heen; we hoeven alleen maar te weten hoe we moeten waarnemen. Dit is de enige manier om de plaatsen te bereiken waar de Oerouden verblijven.
We hebben allemaal een vreemde aanwezigheid om ons heen gevoeld; maar het lijkt niet één van de Oerouden te zijn. We moeten voorzichten doorgaan; we weten niet wat voor schepsels deze dimensie bevolken behalve onze Goden.'


Naaldbos
Buiten zie je de kale loods die je op de foto zag. Alles is mistig groen.
De grond begint te beven. In de verte pinkelt een lichtje. Het zijn lantaarns.
Loop langs een verlaten auto verder. Je gaat over planken en modderige platen een brug over.
Je komt bij transportbuizen op hoge kolommen. Hier en daar staat er een lantaarn bij. Oriënteer je op deze laatste waarbij je een beetje links blijft voortgaan.
Als er gevaar dreigt zet je het op een lopen. Maar je schijnt in een kuil te belanden.


Weer die kerkers
Je wordt wakker bij de omgevallen zuilen van het Middeleeuwse gebouw. De dwarsgang is er nog maar je ontsnappingsroute van weleer is nu dichtgetimmerd.

Ga rechtsaf naar de houten deur maar die zit op slot. Je zult terug moeten langs de zuilen naar de wenteltrap.
Het dagboekicoon verschijnt.

DAGBOEK VAN ARTHUR
Er staat iets geschreven in een onbekend schrift.

Onder aan de wenteltrap ga je rechtsaf het balkon over. Er staat een deur open aan het eind links.
Verken die zijgang met kerkers en sla achterin linksaf voorbij een traliehek. In een nis ligt weer een bladzij uit een

Dagboek van een lid van de Orde
'We leren hoe we moeten omgaan met de visioenen en om te onderscheiden wat onze ogen echt zien. We zijn aangekomen in een enorme structuur die lijkt te worden bewaakt door de Wachters in opdracht van de Oerouden. Dit moet de plek zijn waar mensen, die uit onze wereld zijn ontvoerd, gevangen worden gehouden, in afwachting van het laatste oordeel. Alleen zij in wier aderen het bloed van de Oerouden stroomt zullen uitverkoren zijn voor de uiteindelijke Transformatie; alleen op deze wijze zullen zij in staat zijn om deel van Hen te worden. We hebben onze levens gewijd aan het bereiken van dit doel; wij zullen worden uitverkoren en onze lichamen en geesten zullen worden verenigd met de Oerouden, één worden met Hen! We hoeven Hen alleen maar te bereiken en ons te laten zien; Zij zullen in staat zijn om het bloed dat in onze aderen stroomt te herkennen!'

Via een poortje kom je in een ruimte met cilinders en organische structuren.
Mijn God... Er zitten mensen in!

Er volgt een beving en alles wordt zwart.
Dan weer dat onderwatervisioen.

Als het voorbij is kun je verder. Een trap voert omhoog.
Een natuurstenen pad leidt je een koof in, ga daarin links en meteen weer rechts.

Dan wordt je geroepen: Arthur... kom bij me... zie de waarheid
Je kunt de roep niet weerstaan..................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.