A VAMPYRE STORY



Walkthrough door Marjo © 2008 www.adventurespel.nl

Uitgever: Crimson Cow/Ascaron Entertainment/2008
Ontwerper: Autumn Moon Entertainment

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



N.B.:
In het spel zijn twee plaatsen, waar je na het nemen van een foute beslissing vast kunt komen te zitten (parfum en stadion). Om dit probleem te voorkomen is een patch (herstelbestand) uitgebracht, die je hier en hier kunt downloaden.



Brug en EntreehalMartelkamerSleutel
Boek van ShrowdsGolem ingrediëntenMaagdelijk beendermeelOntsnappen
VampierDoodskist en paardAarde en wagen



Intro

Kasteel Dwarg, Draxsylvania 1895.
Mona staat te zingen op het toneel van een lege theaterzaal. Haar enige toehoorder is vleermuis Froderick, die liever een polka hoort, maar toch applaudiseert.
Mona beklaagt zich bij Froderick. Ze zou graag weer in Parijs in het theater staan.
Froderick zegt dat hij haar zal helpen ontsnappen.
Dan komt baron Shrowdy Von Kiefer binnen. Mona vraagt meteen waar haar "wijn" blijft. Ze bedoelt eigenlijk bloed. De baron vertrekt en Mona en Froderick vliegen achter hem aan.
Ze zien hoe de baron van een gargoyle de sleutel van het boothuis krijgt en naar de wal roeit.

Mona hoort dan een vreemde stem.
Uit het water duikt een zeemonster op. De baron hypnotiseert het monster en kan doorvaren.
Aan land overvalt hij iemand met een mantel. Het blijkt een vampierjager te zijn, die prompt een houten staak door het hart van de baron jaagt. De laatste woorden van de baron zijn, dat hij Mona nooit vrij zal laten.
Mona voelt dat ze niet meer onder de invloed van de baron staat. Ze is vrij! Nu nog een manier vinden om te ontsnappen van het eiland!
De vampierjager vraagt zich af wie Mona is.

Tijdens de aftiteling zie je in foto's, hoe Mona opgroeit, zangeres wordt en gehypnotiseerd wordt door baron Shrowdy.
N.B.: Met de spatietoets kun je filmpjes en dialogen overslaaan.



Brug en Entreehal  

Brug
Mona staat op de brug en probeert de deur naar het boothuis te openen. Ze weet niet meer van welke gargoyle de baron de sleutel kreeg.
Rechtsklik en je inventaris opent: een grote, met zijde beklede doodskist.
Op dit moment zie je alleen Froderick in de inventaris.
Sluit de inventaris door met je cursor links naast de kist te gaan staan.

Linksklik op de deurknop en houd de muisknop ingedrukt.
Je ziet nu een groot versierd kruis met aan elke arm een optie: hand=openen/pakken, oog=bekijken, mond=praten, vleermuis=vliegen/andere acties.
Houd nog steeds de muisknop ingedrukt en ga op het hand-icoon staan. Die licht nu oranje op. Laat de muisknop los om de optie te activeren.
Mona rammelt aan de deur en zegt dat ze de deur zonder sleutel niet open krijgt.

Tip: gebruik al je cursor-opties op de actieve punten om hints te krijgen.

Linksklik op de eerste stenen gargoyle en praat tegen hem.
Mona denkt dat hij te dom is om tegen te praten en ook Froderick, die op haar schouder zit, geeft commentaar.
Probeer al je cursor-opties op de eerste drie gargoyles.

Duw op je Tabtoets en alle actieve punten worden aangegeven met een vleermuisje.
Klik/vlieg op de kust (shore) linksonder de brug. Mona zegt dat ze niet over bewegend water kan vliegen. Dat heeft te maken met de vloek die de baron over haar uitsprak.

Praat tegen het Lake Monster, dat onder de brug zwemt. Mona denkt dat ze beter vriendjes met hem kan worden, voordat ze met de boot over het meer moet. Het monster geeft geen antwoord.

Linksklik ergens in beeld en Mona loopt er naar toe.
Linksklik op een plek, duw meteen op je spatietoets en Mona is er in een oogwenk.
Linksklik op een pijl en Mona gaat naar het volgende scherm.
Rechtsklik op die pijl en ze is er in een oogwenk.


Entreehal
Ga het kasteel in, naar de entreehal. Duw op je Tabtoets om alle actieve punten te zien.
Links van de deuropening hangt een roestig zwaard aan de muur. Probeer het te pakken.
Mona zegt dat het zo roestig is, dat het waarschijnlijk uit elkaar valt als ze iemand ermee probeert te slaan. Maar waarschijnlijk kan ze het voor iets anders gebruiken. Ze onthoudt dat het zwaard hier hangt.
Je ziet nu hoe een blauwomrand zwaard (rusty sword) in je inventaris gaat.
Dit gebeurt met alle voorwerpen die je niet meteen kunt meenemen, maar waar je wel op klikte.

Bekijk de banier die boven de deuropening hangt. Het familiewapen van de Von Kiefer familie staat erop.
Probeer naar de banier te vliegen. Mona vliegt niet; ze vindt dat de banier niet stevig genoeg bevestigd is, maar ze onthoudt dat hij hier hangt. Nu heb je ook een blauwomrande banier (banner) in je inventaris.




Mona's slaapkamer  

Loop de grote trap op en je arriveert in Mona's slaapkamer. Klik op je Tabtoets en bekijk alles.
Rechts van de deuropening staat een toilettafel. Pak het flesje parfum (perfume) en het flesje body-olie, die midden op de toilettafel staan.
Bekijk de spiegel boven de toilettafel. Er hangt een grote tekening voor de spiegel, gemaakt door baron Shrowdy. Froderick veronderstelt dat Mona niet naar haar spiegelbeeld mag kijken van de baron.
Probeer de tekening te verscheuren. Mona durft niet. Zoals je weet hebben vampieren geen spiegelbeeld en dát wil Mona natuurlijk niet zien.

Rechts van de toilettafel hangt de kooi van Froderick. Bekijk hem en haal er dan de zakjes gedroogd fruit en noten (fruit and nuts) uit. Handig voor onderweg, als Mona en Froderick ontsnapt zijn.

Links van de deuropening zie je een kast met vazen. Bekijk ze. Het zijn geen bloemenvazen, maar urnen met as van de overleden echtgenoten van de barones. Probeer een van de urnen te pakken en de blauwomrande urn met as (urn with ashes) gaat in je inventaris.

Bekijk het grote hemelbed. Froderick zegt dat Mona's eigenlijke bed in de donkere kelder staat. Mona geeft toe dat het in deze kamer véél te licht is om te slapen.
Probeer in het bed te gaan liggen en Mona zegt dat ze liever de hele nacht opblijft. Ze ontkent dat dit komt omdat ze een vampier is. Ze zegt dat ze alleen maar last heeft van een vloek.
Kijk aan de linkerkant onder het bed. Hier vind je een navulfles parfum (perfume refill bottle.

Links in de kamer staat een grote kist met Shrowdy's speelgoed. Haal er een doosje met diergeluiden (animal noise toy) uit.


Balkon
Loop het balkon op.
Kijk naar het meer, Lake Warg, links van het balkon. Soms zie je hier mensen drijven, zegt Mona, met het gezicht naar beneden.

Rechtsklik om je inventaris te openen.
Linksklik op het Froderic-icoon en houd de knop ingedrukt. Kies er dan voor om met Froderick te praten en herinneringen op te halen. Hij vertelt hoe hij Mona ontmoette. Hij vloog weg voor een paar grotere vleermuizen die hem te grazen wilden nemen en Mona redde hem.
Hij vertelt ook dat Shrowdy's moeder dit kasteel erfde van haar man, baron Kiefer. Kiefer stierf onder verdachte omstandigheden (hij kreeg stenen op zijn kop) zoals alle eerdere mannen van de barones.
Toen de barones op een dag verdween, is Shrowdy haar nog gaan zoeken, maar kwam uiteindelijk terug met een vriendin. Mona is niet de eerste.

Rechtsonderaan in je scherm, zie je een icoon, waarmee je de conversatie-opties naar beneden kunt scrollen.
Sluit het gesprek af (well, that's enough talk for now) als je genoeg gehoord hebt.

Aan de rechterkant van het balkon hangt een besneeuwde plantenbak.
Veeg de sneeuw weg. Er zitten nog bloembollen in de plantenbak!
rechtsklik om je inventaris te openen.
Linksklik op het Froderic-icoon, dat nu aan je cursor blijft plakken.
Ga naast de kist om de inventaris te sluiten en klik dan met je Froderick-cursor, die een rode rand krijgt, op de plantenbak.
Froderick vertelt dat het Belladonna bollen zijn.
Rechtsklik en het Froderick-icoon gaat weer terug in de inventaris.

Rechtsklik om je inventaris te openen.
Linksklik op het blauwomrande urn-icoon en het plakt aan je cursor.
Klik dan met het urn-icoon op de plantenbak.
Mona gaat de urn van de oude baron Von Kiefer halen en strooit de as over de bloembollen uit.
Ze is ietwat teleurgesteld als er niets gebeurt. Tja, van as alleen groeien planten niet.

Verlaat het balkon en de slaapkamer. Ga terug naar de entreehal.




Martelkamer  

Ga rechtsonderaan in de entreehal via de pijl naar de martelkamer en kijk overal rond.
Op de achtergrond kun je een pook met hete kolen en een zeer ongemakkelijke stoel bewonderen. Aan de muur tussen deze martelwerktuigen hangt een stevige knots. Probeer hem te pakken en je krijgt een blauwomrande knots (mace) in je inventaris.

Loop verder naar de doodskisten op de voorgrond. Probeer Schrowdy's kist te openen. Dat lukt niet. De kist is afsloten met een soort slot, zegt Mona.
Pak Mona's kist en de blauwomrande doodskist (mona's bed) gaat in je inventaris.


Barb
Praat met de "ijzeren dame" (iron maiden), die je midden in beeld tegen een pilaar ziet staan. Ze is een martelwerktuig met pinnen in haar binnenste. Ze heet Barb en noteert alles wat de "gasten" van de barones te zeggen hebben.
Barb vertelt dat de barones altjd iets wilde weten over een "het Boek van Shrowd". Op een dag folterde ze een man uit Cabal, die haar vertelde waar ze een ding kon vinden dat ze nodig had bij het boek. De barones ging erachteraan en kwam nooit terug.
Shrowdy dacht dat de barones in een val gelopen was. Hij zocht haar maandenlang vergeefs.
daarna kwam hij terug naar het kasteel en onthoofde de man uit Cabal. Toen bleek dat het geen echte man was, maar een golem, gemaakt van klei.

Barb vertelt ook dat de Cabal een speciale gordel droeg, met een gouden cirkel, waarop een ster stond en in het centrum van de ster was een oog.

Vraag of Barb de combinatie van het slot op Shrowdy's kist kent. Ze zegt dat het eerste nummer in ieder geval een 0 was. Een wolkje met een 0 gaat in je inventaris.
Verder geeft ze het advies om eens te praten met Ozzie, de fontein-gargoyle in de hoek. Hij heeft een beter zicht op de kist.


Ozzie
Loop naar rechtsonder en spreek gargyle Ozzie (bizarre fountain) aan. Hij gorgelt. Het is moeilijk praten als er water uit je mond stroomt. Misschien moet Mona proberen het water af te sluiten.


Frankie
Bekijk de rode oogjes in de nis. Ze zijn van de Italiaanse rat Frankie en zijn partners Joey, Sammy en Dean. Praat met Frankie. Hij wil wel een van zijn partners door de waterleiding sturen, in ruil voor iets lekkers.

Frankie heeft ook informatie over het Boek van Shrowd. Hij zegt dat er informatie te vinden is, in het geheime lab van de barones, achter de bibliotheek. Als Mona meer wil weten, moet ze eerst de kat Pyewacket, die de keuken bewaakt, "koud maken" en als bewijs de halsband brengen.

Geef Frankie een zakje gedroogd fruit en noten.
Hij stuurt meteen zijn partner Dean om de waterleiding dicht te draaien. Dean blijft vastzitten in de leiding, maar gelukkig stopt wel het water in de fontein.


Ozzie
Spreek Ozzie de fontein-gargoyle aan.
Hij heeft gezien dat Shrowdy 3 getallen gebruikt voor hij in zijn kist stapt: 3 en 7, die meteen in je inventaris gaan. Ozzie weet zeker dat 7 het laatste getal is.


Shrowdy's kist
Haal het wolkje met de combatie uit je inventaris en gebruik hem op de kist van Shrowdy.
In de kist vind je foto's van Mona en een hoofdkussen.
Schuif het hoofdkussen aan de kant. Eronder ligt een krant, de Draxylvanian Tribune. Neem die mee.


Kerker
Loop, achter de ijzeren dame, de trappen af, dieper de kerker in. Bekijk alles.
Pak de niet-brandende toorts die rechts aan de muur hangt. De blauwomrande toorts (unlit torch) gaat in je inventaris. Je weet nooit wanneer je hem nodig hebt.

Midden in de kerker is een valluik. Trek aan de ring en probeer het luik te openen. Dat lukt niet omdat de scharnieren verroest zijn.
Bekijk de scharnieren. Ze hebben olie nodig. Gebruik de body-olie op een van de scharnieren. Jammer genoeg gebruikt Mona alle olie op dat ene scharnier en moet je op zoek naar iets anders voor het andere scharnier. Het lege olieflesje gaat terug in je inventaris.


Martelkamer
Ga de trap op naar de martelkamer.
Loop naar de houten stoel (crushing device), die je links vooraan ziet, naast de hoofdloze kleiman.
Gooi een zakje fruit en noten op de stoel en Mona perst ze fijn, tot er olie uit druppelt.
Haal het lege flesje uit je inventaris en vul het flesje met natuurlijke notenolie (natural body lotion).


Kerker
Ga terug naar het luik in de kerker.
Smeer het andere scharnier in met de notenolie.
Trek daarna aan de ring om het luik te openen.

Er komt een vreselijke stank uit het gat en het is stikdonker.
Haal de niet-brandende toorts uit je inventaris en klik ermee op de brandende toorts aan de muur.
Gebruik dan de blauwomrande brandende toorts (lit torch) op het gat en Mona gooit hem in het gat.
Ze ontdekt dat er halfvergane lijken in het gat liggen, die de barones hier gedumpt heeft.

Verlaat de kerker en de martelkamer en ga terug naar de entreehal.




Sleutel  

Rufus
Loop in de entreehal naar rechts, naar de brug buiten.
Haal de blauwomrande knots (mace) uit je inventaris en gebruik hem op de drie gargoyles.
Mona vliegt weg om de echte knots te halen en gebruikt hem daarna op de gargoyles, om ze te dwingen de sleutel te geven. Rufus, de voorste gargoyle, weet de knots te ontwijken.

Praat met Rufus. Hij werd ooit door de barones gemaakt om haar gezelschap te houden. In zijn vrije tijd mocht hij de bibliotheek bezoeken, waar hij zichzelf onderwees en beschaving bijbracht.
Toen Shrowdy was geboren, werd hij nog even het speelkameraadje. Nadat Shrowdy over hem klaagde bij de barones, werd Rufus voorgoed verbannen naar de brug, waar hij de sleutel in zijn mond moest houden.
Rufus wil de sleutel alleen afgeven als Mona hem verlost van de raaf Edgar, die steeds doet wat vogels op standbeelden doen, zoals Rufus het noemt. En Rufus houdt helemaal niet van vies en vuil en ongewassen zijn.

Edgar
Boven de afgesloten deur zie je nog net de onderkant van een torentje (turret). Dit is de verblijfplaats van Edgar de raaf. Klik erop en kies voor de vliegoptie.
Mona verandert in een vleermuis en vliegt omhoog.

Op het torentje zie je een raaf die de was doet.
Ook zie je aan de rechterkant, wiebelend op de rand, een standbeeld van een meisje (angelic statue).
Probeer het standbeeld naar beneden te duwen, zodat je gargoyle Rufus kunt verpletteren. Mona is niet sterk genoeg.
Klik met je blauwomrande zwaard op het standbeeld. Mona gaat het zwaard halen en probeert hiermee het standbeeld naar beneden te werken.
Froderick merkt op, dat Rufus niet precies onder het standbeeld staat, dus heeft het geen zin om het standbeeld nu naar beneden te gooien. Eerst moet Rufus op de juiste plek staan.

Praat met Edgar.
Edgar vindt dat de gargoyle niet moet klagen. Hij heeft in de winter altijd last van een verstopping, door gebrek aan rottend vlees, dus zo vaak laat hij nou ook weer niks op de gargoyles vallen.
Hmmm...je weet waar je rottend vlees kunt vinden.

Edgar voelt zich hier in de toren een beetje eenzaam en afgesloten van het leven in de rest van de wereld.
Geef Edgar de krant. In ruil krijgt Mona een wasknijper (clothespin), die Edgar nu even niet nodig heeft.
Vlieg dan terug naar beneden.


Kerker
Ga via de martelkamer naar de kerker.
Mona wil niet zelf in het gat vliegen om rottend vlees te halen.
Open je inventaris, haal Froderick eruit en klik op het gat. Froderick weigert in het gat te vliegen en zegt dat hij niets tegen rottend vlees heeft, maar dat hij de stank niet kan verdragen.
Open je inventaris en klik met de wasknijper op het Froderick symbool. Froderick is er blij mee en een blauwomrande Froderick-met-wasknijper zit nu klaar voor gebruik in je inventaris.
Open je inventaris nogmaals, haal de blauwomrande Froderick eruit en stuur hem het gat in.
Even later heb je een blauwomrand bot met vlees (corpse jerky) in je inventaris.


Torentje
Ga terug naar Edgar's torentje.
Klik met het blauwomrande bot op Edgar.
Froderick gaat het bot halen en geeft het aan Edgar, die even later moet doen, wat een vogel nu eenmaal doet.

Beneden op de brug ziet Rufus het aankomen en springt opzij.
Nu kan Mona het standbeeld naar beneden gooien.
Vlieg daarna naar beneden, naar de brug.


Brug
Praat net zo lang met het hoofd van Rufus, tot hij de sleutel uitspuugt en Mona de sleutel van de brugdeur (bridge key) opraapt.

Haal de sleutel uit je inventaris en maak de deur open.
Mona gaat de toren in en ziet de boot aan de oever liggen.
Jammer genoeg zijn de roeispanenen verdwenen.

Dan verschijnt plotseling de geest van Shrowdy. Omdat hij met zwarte magie gemaakt is, is hij alleen zijn vampierlichaam kwijt.
Shrowdy wil Mona niet uit het kasteel laten vertrekken. Hij maakt van de roeispanen een kruis en blijft boven de boot hangen.
Mona kan, omdat ze een vampier is, het kruis niet aanraken en vleermuis Froderick is te zwak.
Ze zullen op zoek moeten gaan naar iemand anders, die dit probleem kan oplossen.




Boek van Shrowds  

Eetzaal
Ga vanaf de boot de lange houten trap op en je arriveert in een grote eetzaal.
Kijk overal rond. Op tafel staan een bord, een suikerpot en een kopje met een rietje. Raap het rietje (straw) op. Neem ook het mes (knife) mee, dat naast het bord ligt.


Keuken
Loop door de gang, rechts van de brede trap, naar de keuken. Hier is heel veel te bekijken.
Op een plankje, in de nis links van de deuropening, vind je een blikje kattenvoer (can of cat food). Raap het blikje op en maak het open met de demon-blikopener (demonic can opener), die op tafel staat. Mona gooit automatisch het blikje leeg in het voerbakje.

De kat komt aanlopen, maar wil dit voer niet eten.
Loop terug naar het plankje bij de deur. Pak nu een blikje kattenvoer voor Siamezen (Siamese cat food).
Open het blikje met de demon-opener en Mona giet het voer weer in het bakje.

Ditmaal eet de kat het voer wel.
Spreek de kat aan. Ze heet Pyewacket en was vroeger de heksenkat van de barones. Ze bewaakte twee speciale boeken in de bibliotheek.
Haal je mes uit de inventaris en gebruik het op Pyewacket om haar halsband (collar) los te snijden.

Loop terug naar de eetzaal.
Ga achteraan in de ruimte, door de deur onder het balkon met het orgel en je komt uit op de brug.


Martelkamer
Loop over de brug naar de entreehal en ga hier rechts naar de martelkamer.
Haal de kattenhalsband uit je inventaris en gebruik hem op de rattenoogjes in de nis.
Frankie neemt de halsband aan en komt zijn deel van de afspraak na. Hij geeft Mona 2 titels van boeken die ze in de bibliotheek uit de kast moet trekken en weer terugzetten, om toegang te krijgen tot het geheime laboratorium van de barones.
De blauwomrande boektitels (2 secret book titles) gaan in je inventaris.


Bibliotheek
Ga in de eetkamer de brede trap op en je arriveert in de bibliotheek.
Op de tafel liggen een kleurboek en wat kleurkrijtjes. Bekijk het kleurboek, waarin Shrowdy een watersalamander getekend heeft. Steel een kleurkrijtje crayon).

Loop naar de rechter boekenkast en gebruik je blauwomrande boeken erop.
Mona trekt twee boeken uit de kast en duwt ze terug. Er gebeurt niets. De ratten hebben gelogen!

Bekijk het bureau van de barones.
Midden op het bureau ligt het dagboek van de barones. Probeer het te lezen.
Froderick zegt dat er "bezoek VonKiefer, een puntje en dan com" op staat, iets wat Mona zeer vreemd vindt.
N.B.: Ga op het internet naar www.vonkiefer.com en je kunt zelf in het dagboek kijken.

Naast het dagboek ligt ook een klein geel notitieblokje (sticky note). Bekijk het van dichtbij.
Je kunt nog vaag zien wat de barones op het vorige blaadje geschreven heeft.
Haal het kleurkrijtje uit je inventaris en klik ermee op het blaadje. Nu is de tekst beter leesbaar. Ze heeft de titels van 4 boeken genoteerd: A Teen Campers Guide to Crystal Lake - Draxsylvania on 2 pints a day - The Dark Night Returns - Sharpening your Fangs: A Parent's Guide to Raising the Perfect Vampire.

Bekijk de boeken in de rechter boekenkast van dichtbij. Je kunt via de groene pijl aan de onderkant en bovenkant van je scherm naar een andere plank. Lees de boektitels door erop te klikken.
Je ziet dat er op de ruggen van de boeken ook symbooltjes staan.
Mona heeft geen idee wat ze verder met de boeken moet doen. Misschien is het verstandig om eens met Pyewacket te gaan praten.

N.B.: In de kast staat ook het boek "The Abbey". The Abbey is de titel van een adventurespel, evenals A Vampyre Story uitgebracht door Crimson Cow.


Keuken
Ga via de eetkamer naar de keuken.
Vraag Pyewacket naar meer informatie over de geheime boeken in de bibliotheek.
De kat zegt dat ze te moe is. De ratten proberen altijd de keuken in te sluipen als ze slaapt en ze wordt nooit snel genoeg wakker om ze te pakken. Dus probeert ze nu wakker te blijven.


Martelkamer
Ga naar de martelkamer en spreek de ratten aan.
Mona vertelt dat ze wat eten voor de ratten wil achterlaten in de keuken. Maar ze wil het niet te lang laten liggen, vanwege de kakkerlakken. Dua als de ratten haar even willen vertellen hoe laat ze naar de keuken gaan?
Frankie zegt dat ze rond 3 uur 's nachts naar de keuken willen gaan.
Neem afscheid.


Keuken
Ga terug naar de keuken en vertel Pyewacket hoe laat de ratten komen.
Ze is blij dat ze de kans krijgt om tot die tijd te slapen. Ze geeft Mona de tip om de beide geheime boeken in de bieb van plaats te verwisselen.
De blauwomrande verwisselde boeken (book titles) zitten nu in de inventaris.


Bibliotheek
Ga weer naar de bibliotheek en klik met de blauwomrande verwisselde boeken op de rechter boekenkast. Ditmaal lukt de truc! De linker boekenkast schuift open en onthult een geheime gang. Ga naar binnen.


Laboratorium
Kijk rond in het prachtige laboratorium, waar een demon boven hangt, die de bodem vult met hete groene snot.
Loop naar het middengedeelte, dat het eigenlijke lab is. Bekijk alles op de buitenring, zoals het schoolbord met recept, de bunsenbrander met de koelkast eronder, de drie flesjes met symbolen en de demon met het combinatieslot.
Bekijk ook de straal snot. Er zweeft een voorwerp in. Froderick denkt dat ze een plug in de neus van de demon moeten stoppen.

Voor de straal snot staat een demonisch zuiltje met een combinatieslot. Bekijk het van dichtbij.
Je ziet dat het slot bestaat uit 3 ringen, waar symbooltjes op staan. In het midden is een cirkel met gekleurde steentjes. Je kunt de ringen draaien (met de pijl boven het midden).
Herinner je, dat je deze symbooltjes ook op de boeken in de bieb zag. Ga terug naar de bieb.


Bibliotheek
Bekijk de boeken die de barones op het gele briefje noteerde.
- A Teen Campers Guide to Crystal Lake Basin heeft een groene ruitvorm op de rug van het boek.
- Draxsylvania on 2 pints a day heeft een spiraalvorm op de rug.
- The Dark Night Returns heeft een gekantelde maan met stersymbool op de rug
- Sharpening your Fangs: A Parent's Guide to Raising the Perfect Vampire heeft een Z-vorm.


Laboratorium
Ga terug naar het laboratorium en bekijk het combinatieslot van dichtbij.
- Draai de binnenschijf zo, dat de groene ruitvorm aan de bovenkant staat.
- Draai de buitenring zo, dat de spiraalvorm aan de bovenkant staat.
- Draai de tweede ring van buiten zo, dat de gekantelde maan bovenaan staan.
- Draai de derde ring van buiten zo, dat de Z-vorm aan de bovenkant staat.

Als je het correct deed, houdt de snot op met stromen en zien Mona en Froderick het "Boek van Shrowds op een zuiltje liggen! Dit is het geheime boek van de barones, waar ijzeren dame Barb over sprak.




Golem ingrediënten  

Pak het Boek van Shrowds en klik erop om het te openen.
Blijf klikken, tot Mona een pop-up boek opent, met de gebruiksaanwijzing om een Golem te maken. Je kunt, als je wilt, op de schuifjes van de poppetjes klikken om ze te bewegen.

Voor een Golem heb je nodig:
- Belladonna
- Beendermeel van een vermoorde maagd
- De adem van een gargoyle
- Het oog van een salamander.
Meng alles in een kristallen fles en spray het dan op een mensvorm, gemaakt van aarde of steen.


Belladonna
Herinner je dat je Belladonna bloembollen hebt gezien in de bloembak op Mona's balkon. De plant moet alleen nog groeien.

Loop naar de bunsenbrander links achteraan in het lab. De brander staat op de koelkast.
Maak de koelkast (refrigerator) open. Links staat een flesje Plantengroeimiddel (Scotchman Miraculous growth fertilizer) in de koelkast. Stop het blauwomrande plantengroeimiddel in je inventaris.
Doorzoek de rest van de koelkast. Ook de blauwomrande ijsblokjes (dry ice) gaan in je inventaris, evenals 3 blikjes fris in de kleuren geel, blauw en rood.

Verlaat het laboratorium en ga over de brug terug naar de kamer van Rhiannon.
Loop het balkon op. Klik met het blauwmomrande flesje plantengroeimiddel (fertilizer) op de Belladonna bollen in de plantenbak.
Mona gaat het flesje halen en giet de inhoud over de bollen. Die groeien razendsnel uit tot mooie bloemen. Pluk een Belladonna bloem (flower).


Gargoyle adem
Zoals je in de aanwijzingen las, moet je drankje in een kristallen flesje gemengd en dan gesprayd worden. In je inventaris heb je intussen een sprayflesje, namelijk je parfumflesje.
Je zou de adem van een gargoyle in het flesje kunnen opvangen, als Rufus wil meewerken.

Ga naar de brug, waar het hoofd van Gargoyle Rufus nog steeds ligt. Praten doet hij niet, maar bijten des te meer als Mona probeert zijn mond open te trekken.

Haal het flesje parfum (perfume bottle) uit je inventaris en giet het leeg over het slecht ruikende monster in het meer.

N.B.: Vul het parfumspray flesje NIET bij met het navulflesje. Als je dit wel doet, kun je het niet meer leeg maken en je hebt het lége flesje nodig!

Klik dan met het lege parfum sprayflesje (empty crystal perfume vial) op het hoofd van Rufus.
Rufus weigert in het flesje te ademen.
Haal de wasknijper tevoorschijn en zet hem op de neus van Rufus.
Pak dan je lege parfumflesje en klik ermee op Rufus.

Je krijgt nu een close-up van Mona-met-flesje en Rufus, die zijn adem probeert in te houden.
Als Rufus naar adem snakt, klik je op hem, om zijn adem op te vangen.
Tip: Klik nét voordat hij uitblaast, dus voordat je het wolkje ziet.
Als het je gelukt is, zegt Mona: "YES" en gaat rechtop staan.
Het kristallen flesje met inhoud (vial with ingredients) zit in je inventaris.


Oog van een salamander
Ga naar de bibliotheek.
Op tafel ligt het kleurboek van Shrowdy. Bekijk het van dichtbij.
Shrowdy heeft een salamander getekend. De magie zit in het oog, schreef de barones. Gebruik je mes om het getekende oog van de salamander (eye Drawing of newt) uit de pagina te snijden.




Maagdelijk beendermeel  

Privé kerker
Nu heb je alleen nog het beendermeel van een vermoorde maagd nodig.
Ga naar het laboratorium van de barones.
Loop langs het lab verder naar links en je arriveert in een privé-kerker van de barones.
Aan de overkant van een kloof, zie je een skelet in de boeien hangen.
In het midden van de kloof zie je twee vuurvaste houten zuilen met een platform bovenop.

In de roodverlichte deuropening zie je een ingelijst briefje aan de muur. Lees het. Het skelet aan de overkant is van een Ierse non en haar maagdelijkheid was gecontroleerd. De barones had bloed van een maagd nodig.
Links naast het briefje zie je een hendel. Die zou ervoor moeten zorgen dat het platform zakt, zodat je naar de overkant kunt. Trek aan de hendel. Het platform zakt niet, de boel zit vast.

Klik op het skelet en kies ervoor om er naar toe te vliegen en een paar botten op te halen.
Froderick en Mona keren zonder botten terug. De botten zijn te fragiel Mona is bang dat alles in de kloof verdwijnt, als ze de botten aanraken.
Dus toch maar een manier bedenken om het platform naar beneden te krijgen.


Laboratorium
Ga terug naar het laboratorium.
Rechts achter zie je een schoolbord (chalkboard). Lees wat erop geschreven staat. Het is een recept op voor zuur dat organisch materiaal aantast. Misschien kun je hiermee die houten zuilen naar beneden krijgen.
Je hebt nodig:
- 3 bekers: paars hart, oranje ruit, groene klaver
- 1/3 demonsnot, 1/3 kleurdrankje, 1/3 kleurdrankje
Koel de eerste, warm de tweede en koel de laatste.
Zoek roze tint.
Verhit tot koken in een ceramische kom tot het gloeiend rood is - gebruik demonische hitte.

Loop naar links, naar de tafel waar drie flesjes staan (potion table).
Op de flesjes zie je een hartje, klavertje en ruit.
Raap de drie flesjes op en in je inventaris krijg je 3 blauwomrande flesjes Achter de flesjes staat een demonsnot tapkraan.


Paars hart
Pak het blauwomrande hart-flesje en klik ermee op de snuit van de demon om het te vullen met 1/3 demonsnot.
In je inventaris heb je drie gekleurde drankjes. Om een paarse kleur te maken, moet je rood en blauw mengen.
Het rode drankje is een dieetdrankje. Als je dat zo toevoegt verdampt alles.

Ga naar de eetkamer. Op tafel staat een suikerpot.
Haal het blikje rode Cherry soda uit je inventaris en klik ermee op de suikerpot. Mona schept suiker in het blikje, zodat je nu een suikerzoet kersendrankje hebt.

Ga terug naar het laboratorium en bekijk de tafel met de 3 flesjes van dichtbij.
Voeg aan de snot in het hartdrankje nu je zoete rode kersendrankje (cherry) toe.
Voeg dan het blauwe bessendrankje (blueberry) toe.
Je hebt nu een blauwomrand flesje met een paars hart.


Oranje ruit
Vul het blauwomrande ruit-flesje en vul het met demonsnot.
Voeg toe een rood kersendrankje (cherry) en een geel citroendrankje (yellow mellow).
Je hebt nu een blauwomrand flesje met een oranje ruit.


Groene klaver
Pak het blauwomrande klavertjes-flesje en vul het met demonsnot.
Voeg toe een blauw bessendrankje (blueberry) en een geel citroendrankje (yellow mellow).
Je hebt nu een blauwomrand flesje met een groen klavertje.


Roze drankje
Ga naar de bunsenbrander-met-keteltje links achter.
Volgens het recept moet eerste warm, tweede koel en laatste warm.
Hiermee wordt de volgorde bedoeld, waarin je de drankjes in het keteltje moet gieten.
Paars en groen zijn koele kleuren, rood is een warme kleur.

Giet dus in het keteltje het flesje met paarse hart, dan het flesje met oranje ruit en tenslotte het flesje met groene klaver. (of natuurlijk paars en groen omgekeerd).
Als je het correct deed, begint het drankje roze te bubbelen en roept Mona dat het werkt.
Het keteltje met roze drankje (cauldron with ingredients) gaat naar je inventaris. Ook blijft een leeg blauwomrand flesje in je inventaris.

Volgens het recept moet je het mengsel nu gloeiend heet verwarmen met demonische hitte.
Je kunt de bunsenbrander aanmaken, maar het vlammetje stelt niks voor. Dat is niet heet genoeg.

Loop naar de tafel waar de drie flesjes stonden, open je inventaris en vul het blauwomrande flesje met demonsnot aan de tapkraan.


Organisch zuur
Ga naar de keuken.
Achter in de hoek zie je de stookplaats. Zet het keteltje met het roze drankje op het rooster van het warme fornuis (warm furnace). Het vuur is niet heet genoeg.
Giet je beker met demonsnot leeg op het fornuis. Het mengsel wordt nu goed verhit. Daarna pakt Mona automatisch het keteltje zuur (acid).

Ga naar de privé-kerker van de barones.
Giet het keteltje zuur leeg op de houten zuilen. Het zuur werkt prima en het platform komt naar beneden. Ook het geraamte aan de overkant valt uit de ketenen.

Probeer een paar botten op te rapen.
De geest van de Ierse Shannon verschijnt. Ze wil haar botten bewaken, tot de botten in gezegende grond begraven kunnen worden. Ze wacht tot de zon opkomt, want dan zal haar geliefde William komen om haar te redden.
Zo lang kan Mona natuurlijk niet wachten.


Theater
Verlaat de kerker.
Kijk omhoog, boven de ingang naar de kerker. Daar zie je een rood verlicht gat.
Vlieg omhoog het gat in. Aan de andere kant komt Mona al mopperend uit op het toneel van het theater. Waarom heeft ze dat luik niet eerder geopend, dat scheelt een hoop geloop?

Je kunt namelijk ook via een andere weg vanaf de kerker naar het theater.
Verlaat de kerker en het laboratorium. Loop verder naar de brug.
Ga over de brug naar de entreehal.
Hier ga je links van het haardvuur naar het theater.

Als je op het toneel staat, ga je achter de gordijnen naar links. Je komt dan in de grote zaal.
Bekijk alles, het opschrift, de maskers en de dierenkoppen aan de wand.
Loop naar het controlepaneel vooraan in beeld. Lees het briefje dat erop gepind is.
Bekijk dan de hendels. Hiermee kun je de diverse achtergronddoeken laten zakken. Volgens Froderick zit er eentje bij met een grote zon. Hij liet Shrowdy weleens schrikken, door dit doek plotseling te laten zakken. Dat kan goed van pas komen!

Probeer de hendels te bewegen. Ze zitten vast. Froderick liet noten en fruit in de gleuven vallen. Hij is te breed om het spul eruit te vissen.
Combineer in je inventaris Froderick met het rietje.
Haal de blauwomrande Froderick-met-rietje dan uit je inventaris en klik ermee op het controlepaneel. Froderick zuigt de noten op en daarna kun je het controlepaneel gebruiken.

Je kunt elke hendel in 6 posities zetten, door op de positie te klikken.
Elke hendel laat een paneel met eenderde van een achtergrond zakken. Er zijn meerdere achtergronden.
Maak een achtergrond compleet, waarop een zonsopgang of ondergang te zien is.

Je vindt een complete zonsopgang als je de hendels in onderstaande positie zet, nadat alle achtergronden omhoog zijn in de beginpositie:
Rechter hendel - midden links
middelste hendel - rechtsboven
linker hendel - rechtsonder.
Verlaat dan de close-up.

Loop het toneel op. Haal het mes uit je inventaris en snijd het zonsopgang tafereel uit het doek. Raap het opgerolde doek dan op en Mona stopt het blauwomrande theaterdoek (theater flat) in haar inventaris.

Loop rechts achter het gordijn en je arriveert weer voor de ingang naar de privé-kerker.


Privé-kerker
Loop de kerker in.
Achter de geest zie je ramen. Volgens Froderick kijken ze uit op het oosten, waar de zon opkomt.
Combineer in je inventaris het blauwomrande theaterdoek met Froderick.
Klik dan met de blauwomrande Froderick+theaterdoek op de kerkerramen.
Froderick is bereid het theaterdoek achter de ramen op te hangen. Mona praat intussen met Shannon.


Als het doek hangt, is Shannon nog niet helemaal ervan overtuigd dat de zon ook werkelijk opgekomen is.
Open je inventaris en kijk naar het doosje met diergeluiden (noisy toy).
Zet de pijl op de haan. Luister eventueel naar het geluid, door aan de hendel te trekken. Sluit daarna de close-up.

Open je inventaris en klik met Froderick op het doosje met diergeluiden. Mona vraagt of hij met het doosje achter het theaterdoek wil gaan.
Haal dan de blauwomrande Froderick+doosje uit je inventaris en klik ermee op de kerkerramen.
Froderick vliegt weg en even later hoor je de haan kraaien.

Nu gelooft Shannon dat het ochtend is en ze vliegt opgetogen weg naar haar Wilhelm.
Loop over het platform en raap een bot (bone) op.


Martelkamer
Ga naar de martelkamer.
In de ruimte achter de ijzeren dame, staat een "grinder" op een tafel. Dit maalapparaat is uitstekend geschikt om het bot in fijn te maken.
Klik met het bot op de maalmachine en even later heeft Mona eindelijk het beendermeel van een vermoorde maagd (skeleton dust).




Ontsnappen  

Golem
Nu je alle ingrediëntn hebt, kun je het drankje gaan brouwen dat je nodig hebt om een golem te maken.
Open je inventaris. Je hebt al een kristallen fles met de adem van een gargoyle. Voeg hieraan toe de belladonnabloem, het papieren oog van een salamander en het beendermeel.
Het resultaat is een golemdrankje (mixed potion ingredients).

Nu moet je het drankje nog sprayen op een mensvorm van aarde of steen.
Kijk naar de hoofdloze man, die links van de houten stoel staat. Dit is al eens een golem geweest, maar nu is hij zonder hoofd en zonder leven.

Ga naar de brug.
Natuurlijk laat het stenen hoofd van Rufus zich niet zomaar oprapen.
Open je inventaris en haal de blauwomrande banier (banner) die je in de entreehal van de muur haalde, eruit. Klik ermee op het hoofd van Rufus en Mona zorgt ervoor dat je even later een blauwomrand hoofd van Rufus in de banier hebt.

Ga terug naar de golem in de martelkamer.
Klik met het blauwomrande Rufushoofd op de golem. Mona en Froderick slepen het hoofd op de golem.
Haal daarna je sprayflesje tevoorschijn en spray het golemdrankje op de Rufus-golem.

Als de Rufus-golem tot leven komt, geeft Mona hem de opdracht om naar het boothuis te gaan en de roeispanen af te pakken van Shrowdy's geest.
Jammer genoeg gaat niet alles helemaal volgens plan.


Boottocht
Mona en Froderick staan op de steiger van het boothuis, zonder boot.
Gelukkig heeft Mona haar blauwomrande doodskist nog in de inventaris. Klik ermee op het water en Mona gaat de doodskist halen.

Mona en Froderick varen in de doodskist over het meer.
Maar natuurlijk duikt Inky het monster op en wil hij niet aan de kant gaan.
Open je inventaris en vul het sprayflesje met parfum uit het navulflesje (parfume refill bottle).
Gebruik dan het volle sprayflesje parfum op Inky. Mona wil hem met de parfum verblinden, zodat ze langs kan varen.
Het lukt niet. Inky is te snel en duikt steeds weg.

Open je inventaris en klik met het blauwomrande ijsklontje (dry ice) op Inky.
Mona roeit terug, gaat het ijs halen en gooit het ijs in het meer. Inky eet het meteen op.
Ga terug naar het boothuis, via de linker deur in de eetkamer. Dan vaart Mona weer het meer op, tot bij de bibberend opduikende Inky.

Gebruik nu nogmaals het sprayflesje parfum op Inky.
Ditmaal bibbert hij zo van het ijskoude ijs, dat hij niet op tijd wegduikt. Mona verblindt hem en Inky druipt af.




Vampier  

Madame Strigoi
Mona vaart door naar de oever, waar de twee vampierjagers zich net voorbereiden op een bezoekje aan het kasteel. De oude man zegt nog dat een vampier nooit vrijwillig het kasteel zal verlaten en hallo zal roepen.
Dan komt Mona aanvaren en vraagt de vampierjagers waar ze haar boot kan aanmeren.

Als Mona haar kist aan land gesjord heeft, hoort ze in haar hoofd de stem van Madame Strigoi. Deze zigeunerin, die veel weet van dingen die beter verborgen kunnen blijven, roept Mona via haar kristallen bol bij zich.
Mona doet nog steeds alsof ze helemaal geen vampier is, maar Madame Strigoi overtuigt Mona er toch van dat ze beslist haar kist nodig heeft om in te slapen.


Agent Otto
Terug bij haar kist, ziet Mona dat agent Otto van Pelt de kist staat te bekijken.
Praat met hem. Dorpelingen maakten melding van twee mannen en een ijselijke schreeuw. Otto onderzocht de zaak en heeft de stinkende kleding van Shrowdy gevonden en Mona's kist.
Otto heeft de kist bekeken en geconcludeert dat hier een vrouw in sliep met paarse kleding, zwarte haren en een vleermuis als huisdier. Op het deksel stond haar naam: Mona de Lafitte. En in de kist vond hij ook nog resten aarde.
Als de agent naar haar naam vraagt, is Mona nog net slim genoeg om te liegen.

Mona vraagt informatie over de nabijgelegen dorpen Vlad's Landing, Gothford Falls en Scarlet Meadows.
Vlad's landing is een toeristenstad en handelsplaats. In Gothford falls is Shannon's Wilhelm de burgemeester. Scarlet Meadows is een rustoord voor gepensioneerden, hoewel de bewoners niet zo oud zijn en alleen 's nachts op de golfbaan te vinden zijn.

Het kerkhof blijkt een populaire picknickplaats te zijn geworden, die overigens alleen 's nachts bezocht wordt.

Bekijk na het gesprek de omgeving en ga dan terug naar Madame Strigo.


Madame Strigoi
Madame Strigoi geeft Mona het "Vampire for Dummkopfs" boek, waarin ze kan lezen wat ze wel en niet kan en moet doen als vampier.
Verder krijgt Mona goed advies. Als ze naar Parijs wil, heeft ze haar kist nodig om overdag in te slapen, gevuld met aarde van haar graf. De aarde is wellicht op het kerkhof te vinden.
Ook heeft ze en paard en wagen nodig en een domme bediende die overdag over haar veiligheid waakt. Mona krijgt een folder (flyer) waarop een paard te koop wordt aangeboden in Vlad's Landing. De kar kan Mona lenen van de grafdelver.

Lees in je inventaris het "Vampire for Dummkopfs" boek. Klik op elke pagina.
In het hoofdstuk "huisbescherming" lees je dat vampieren een huis alleen voor de eerste keer kunnen betreden op uitnodiging. Als je geleerd hebt hoe je moet hypnotiseren, kun je er tevens voor zorgen dat dingen als knoflook en dergelijke verwijderd worden.
Een kerk kun je alleen betreden als hij ontheiligd wordt door een zwarte kaars en mantel.
In het hoofdstuk "Zwarte kleding dragen" lees je dat zwart de kleur van het kwade is, omdat de goeden het eerste mochten kiezen en voor wit kozen. Zwarte kleding beschermt tegen de zonnestralen, kruisen, slechte adem en gezegend water.
In het hoofdstuk over "bijten en zuigen" krijg je instructie over hoe je aan de benodigde porties bloed moet komen. Daarbij is het handiger om je slachtoffer maar half leeg te zuigen, zodat je geen lijken achterlaat. Behalve als je slachtoffer Van Helsink heet. Zuig hem dan maar helemaal leeg! Als je een slachtoffer leegzuigt en hem daarna van je eigen bloed laat drinken, wordt hij ook een vampier.

Doe de vampiertest die op de volgende bladzijde staat.
Mona is langer dan 1 dag in Draxsylvania, houdt van rauwe biefstuk, zingt als operaster altijd 's nachts en draagt een bandje om haar hals omdat het mode is in Parijs. Mona slaagt dus met glans, maar ontkent nog steeds dat ze een vampier is.
In je inventaris verschijn nu Mona's vampierportret (vampire bite).

Kijk rond in de woonwagen van Madame Strigoi.
In het kastje achter de stoel waar Mona zat, staat een flesje inkt (bottle of ink). Mona mag het meenemen.
Verlaat dan de woonwagen.




Doodskist en paard  

Oever - Kist
Loop vanaf de woonwagen omhoog over het pad, naar de oever waar Otto nog steeds bij Mona's kist staat. Open je inventaris, pak Mona's portretje en klik ermee op Otto.
Als Otto rustig slaapt, kun je Mona's doodskist oprapen. Ze brengt hem dan vanzelf naar de woonwagen van Madame Strigoi.


Vlad's landing - Paard
Loop vanaf de woonwagen over het pad naar rechts, naar Vlad's Landing.
Je ziet een verlicht huis. Dit is de "Spatula" winkel, waar Mona een paard zou kunnen kopen.
Probeer op de deur te kloppen. Mona kan niet bij de deur komen, omdat er een streng knoflook naast hangt.

Loop vanaf de winkel naar rechts en je arriveert voor de stal. Pak de sneeuwpop en Mona besluit de kop in gedachten te houden. Het blauwomrande sneeuwpophoofd (snowman) gaat in je inventaris.
Ga de stal in en bekijk alles, inclusief het paard met de schoen die dient als een soort wielklem.
Open de deur van de kast. Mona ziet een zadeldeken. Handig, dus de blauwomrande zadeldeken verdwijnt ook in je inventaris. Verlaat de stal.


Kledingzaak
Loop verder naar rechts.
Je komt bij een kledingzaak (dress shop), waar Mona niet naar binnen kan, omdat er een kruis boven de deur hangt.


Restaurant
Nog verder naar rechts zie je het verlichte raam van een restaurant. Onder het raam staat een vat waar vettige kookresten bewaard worden.


Nagelsalon
Loop verder naar rechts en bij de "nagelsalon" ontmoet je een "dame" die op wacht staat vanwege de activiteiten in de "salon". Er is een privéfeestje met het gemeentebestuur onder leiding van burgemeester Wilhelm Vinton.
Agent Bud Crane wil de salon sluiten en houdt hem daarom voortdurend in de gaten. Als iemand Crane kan wegwerken, zou de dame zeer dankbaar zijn. Ze biedt Mona nog een baantje nog aan, maar als operazangeres kan Mona dat natuurlijk niet accepteren.
Ook vertelt ze dat mevrouw Stoker van de kledingzaak het erg druk heeft met haar twee kinderen en lastige echtgenoot.
Neem afscheid en loop de trap af naar de brug.

Stadion
Loop over de brug en je ontmoet aan de overkant agent Bud Crane, die op wacht staat voor het stadion.
Bud's grootste wens is, om een kind te redden, zodat hij de grote held van de stad zou zijn, in plaats van zijn broer.

Loop links van agent Bud, door de boogdoorgang het steegje in.
Hier is de achterdeur van het stadion, afgesloten natuurlijk. De spijlen staan net niet ver genoeg uit elkaar om Froderick door te laten. Het scheelt niet veel.
Tegenover de deur staat een doos met afval. Haal hier een boemerang uit.
Verlaat het steegje weer en loop verder naar links.

Spatula winkel
Mona arriveert naast de Spatula winkel.
Gebruik de boemerang op de knoflook (use with garlic), die tussen de deurpost en het raampje hangt.
Als de knoflook weg is, kun je op de deur kloppen.
De eigenaresse van het paard kan niet opendoen. Haar zoon heeft de sleutel van het huis door het raam geooid. Maar als Mona de sleutel vindt, kan ze het paard gratis krijgen.


Sleutel
Kijk omhoog naar het kapotte raam boven de regenton. Mona concludeert dat hier de sleutel doorheengevlogen is en dat hij niet te ver kan liggen.
Loop naar links, waar je een waterput ziet.
Vlieg de put in. Ja hoor. De sleutel ligt op de bodem! Vastgevroren!
Klik op de emmer die aan het touw hangt en de blauwomrande emmer (bucket) gaat in je inventaris.
Verlaat de put weer.


Ga terug naar de woonwagen van Madame Strigoi.
Voor de woonwagen zie je een kampvuurtje waarboven een ketel met onbestemde inhoud suddert.
Klik op je blauwomrande emmer en dan op de warme stoofpot.
Ga terug naar de bodem van de put. Klik met de blauwomrande emmer+stoofpot op de vastgevreoren sleutel.
Mona gaat een emmertje warme stoofpot halen, maar als ze hem leegkiept boven de sleutel, is de stoofpot reeds bevroren.

Ga nog een keer naar de woonwagen.
Combineer in je inventaris de blauwomrande paardendeken met de blauwomrande emmer.
Klik dan met de combinatie op de stoofpot en je hebt in je inventaris een blauwomrande emmer+deken+stoofpot.

Ga terug naar de bodem van de put en klik met blauwomrande emmer+deken+stoofpot op de vastgevroren sleutel. Ditmaal lukt het Mona om de stoofpot warm te houden en de sleutel los te weken. Froderick is bereid om de sleutel (key) uit de warme brij te vissen.

Verlaat de put en klop weer op de deur van de spatula winkel.
Mona geeft de sleutel aan de vrouw en krijgt in ruil het paard Buttercup. Ze brengt het paard meteen naar de woonwagen van Madame Strigoi.
Nu nog een wagen voor het paard en aarde voor in de kist.




Aarde en wagen  

Kerkhof
Ga vanaf de woonwagen over het pad omhoog naar de oever van het meer. Loop hier naar links en je arriveert bij het kerkhof. Het huis van de grafdelver ligt boven op de heuvel. En Mona kan niet langs al die kruisen lopen! Misschien moet ze iets vinden om die kruisen mee te bedekken.


Kledingzaak
Loop terug naar de woonwagen en van daaruit naar rechts naar Vlad's Landing.
Loop naar rechts, voorbij de stal, naar de kledingzaak. Als je dit nog niet gedaan hebt, neem dan het blauwomrande hoofd van de sneeuwpop mee, die voor de stal staat.

Bij de kledingzaak merk je, dat Mona niet naar binnen kan. Er hangt een bord met een kruis boven de deur.
Gooi met het sneeuwbalhoofd naar het kruis. De sneeuw blijft plakken en bedekt het kruis, maar het is nog niet goed genoeg.
In het vampierboek las, je, dat zwart beschermt tegen kruisen.

Ga terug naar de sneeuwpop voor de stal. Haal het flesje inkt uit je inventaris en giet het leeg over de sneeuwpop. Je hebt nu een blauwomrand zwart sneeuwpophoofd in je inventaris.

Ga terug naar de kledingzaak en gooi deze zwarte sneeuwbal op het uithangbord met het kruis.
Het lukt en Mona kan de deur van de kledingzaak openen.
Ze kan echter niet naar binnen, omdat ze niet uitgenodigd is!

Binnen zie je de vrouw druk heen en weer rennen om haar man te bedienen. De kinderen op de bovenverdieping zijn wild aan het spelen. Niemand heeft tijd voor Mona.
Kijk naar het bordje dat op de deur hangt. Er staat op, dat de winkel nu gesloten is.
Pak het bordje beet en in de close-up draai je het om. Nu staat erop: "Ja, we zijn open. Kom binnen". Het blauwomrande "open"bordje gaat in je inventaris.

Haal het bordje uit je inventaris en klik ermee op de rondrennende vrouw. Mona zegt dat ze haar leesbril vergeten is en vragt de vrouw om voor te lezen wat er op het bordje staat. De vrouw zegt "kom binnen" en Mona voelt dat ze nu verder de winkel in kan lopen!

Praat met de man aan tafel. Hij is overduidelijk werkschuw en doet niets anders dan zijn vrouw rondcommanderen.
Klik op de keuken en praat met de vrouw. Ze heeft ergens een rol zwart doek, maar ze heeft geen tijd om het te zoeken. Earst moeten haar kinderen slapen en haar man klaar zijn met zijn diner. Daarbij heeft ze ook nog een hoop afwas.
De kinderen gaan alleen slapen als er voor ze gezongen wordt. Bied aan voor ze te zingen.

Loop de trap op en praat met Siegfried en Roy.
Ze willen maar één liedje horen: "Who Let the Wolves Out". Dit liedje kennen ze van het stadion. Mona wil het wel leren, dus gaat het blauwomrande liedje in je inventaris.

Loop de trap af en pak in de etalage het babyjurkje beet, dat de vrouw daar eerder hing. Mona vindt het wel handig en het blauwomrande babyjurkje (baby dress) gaat in je inventaris.
Verlaat de winkel.


Liedjestekst - Stadion
Ga vanaf de winkel naar rechts. Onder het raam van het restaurant staat een grote houten ton met vet. Haal Froderick uit je inventaris en klik ermee op de ton. Froderick is bereid om zo nodig een duik te nemen in de ton, zodat je even later een blauwomrande vettige Froderick hebt.

Loop verder naar rechts, langs de nagelsalon en over de brug, naar agent Bud Crane aan de andere kant van de brug.
Ga de trappen naast Bud op, het stadion in.
Bovenaan de trap word Mona tegengehouden door agent Lou Crane. Ze heeft geen ticket, dus mag ze het stadion niet in.
Praat met Lou. Sinds hij dit baantje heeft, zijn er maar een paar mensen die illegaal het stadion in konden komen. Waarschijnlijk door de atleten-ingang aan de zijkant van het stadion.
Neem afscheid.

Ga door de boogdoorgang, naast de trap, het steegje in.
Je arriveert bij de atleten-ingang. De deur is afgesloten.
Probeer door de tralies naar binnen te vliegen.
Froderick biedt aan als eerste te gaan. Hij past er nét niet doorheen. Klik met de blauwomrande vettige Froderick op de spijlen. Hij duikt in de ton en wringt zichzelf daarna door de spijlen.
Froderick kan de deur niet openen, dus ook Mona vliegt als vleermuis door de spijlen naar binnen.

Je ziet de dirigent van het stadion-orkest aan het werk. Naast hem ligt een lijst met muziekstukken (playlist) op een kist. Bekijk de lijst. "Who let The Wolves Out" is al gespeeld!
Praat met de dirigent. Hij is niet bereid om het lied nog een keer te spelen. Hij houdt zich strikt aan de volgorde op de lijst.
Pak de lijst op de kist beet. De dirigent verbiedt Mona de lijst aan te raken. Froderick zegt dat ze een methode moeten bedenken om de dirigent af te leiden. Verlaat het stadion.

Ga naar Iris, die nog steeds voor de nagelsalon staat.
Vraag haar of ze je een pleziertje kan doen (I was wondering if you might do us a favor).
N.B.: Je krijgt deze gespreksoptie alleen als je met de dirigent en met agent Bud Crane (de agent naast de trap) hebt gesproken.
Iris is bereid de dirigent af te leiden, als Mona iets kan doen aan agent Bud Crane, die de nagelsalon voortdurend in de gaten houdt.

Ga naar het steegje naast het stadion.
Zoals je weet wil Bud graag een kind redden, zodat hij ook een held is, net als zijn broer.
Loop door het steegje, langs de atleten-ingang een stukje verder. Hier zie je een tweetal hoge kratten staan, die de weg naar een open rioolput in de weg blokkeren. Schuif de kratten aan de kant en ga dan terug naar de ingang van het steegje.

Open je inventaris en klik met het babyjurkje op Froderick. Hij gaat ermee acoord om het jurkje 1 keer te dragen, waarna je een blauwomrande Froderick-met-jurkje in je inventaris hebt.
Klik met de blauwomrande baby-Froderick op agent Bud Crane. Merk op dat Bud een kaartje op zijn borst gespeld heeft.
Nadat Mona ervoor gezorgd heeft dat Bud bewusteloos op de grond ligt, haal je het toegangskaartje (badge van Bud's borstkas.

Geef het toegangskaartje aan Iris, die haar deel van de overeenkomst nakomt en de dirigent gaat afleiden.
N.B.: Geef het kaartje pas als je het blauwomrande liedje "Who Let the Wolves Out" in je inventaris hebt! Heb je het niet bij je, dan kun je het stadion niet meer verlaten!

Als je de kans krijgt, haal je de het blauwomrande liedje tevoorschijn en klik je ermee op de lijst van de dirigent. Mona schrijft "Who Let the Wolves Out" bovenaan de lijst.
Klik in je inventaris op Froderick en klik daarna op Iris. Froderick stopt de woordewisseling tussen Irus en de dirigent, vervolgens zal de dirigent "Who Let the Wolves Out" spelen en kan Mona het lied leren. De blauwomrande noten van het lied zitten nu in je inventaris.
Verlaat het stadion naar keus door de voor- of achterdeur.


Kledingzaak
Ga terug naar de kledingzaak.
Loop de trap op naar de verdieping waar de kinderen nog steeds op de bedden springen. Klik met de blauwomrande noten van het lied op de kinderen en ze vallen even later als een blok in slaap.

Moeder Mina van de kledingzaak heeft echter nog steeds geen tijd om naar de zwarte stof te zoeken. Haar man wil voortdurend voedsel gebracht krijgen. De vrouw is wel blij dat ze het vuur in een van de fornuizen kan uitmaken, omdat de kinderen slapen. Ze rent weer de keuken in.
Misschien moet je haar man zien kwijt te raken. Aleen lastig als Mina steeds uit de keuken komt rennen en je de keukendeur niet mag dichtmaken.

Verlaat de winkel.
Kijk naar de schoorsteen, rechts van het winkelpand. Vlieg dan omhoog.
Vlieg vervolgens in de pijpen waar geen rook uit komt.
In de schoorsteen kun je naar de graffiti en het skelet kijken. Pak daarna aan de onderkant van de schoorsteen de klapdeuren beet. Mona en Froderick vallen door de schoorsteen en maken een grote rotzooi in de keuken. Ze worden door moeder Mina naar buiten gejaagd.

Ga terug de winkel in.
Mina is nu zo druk bezig in de keuken met het opruimen van de rotzooi, dat ze niet oplet. Pak de stoel beet, die links van de keukendeur staat. De blauwomrande stoel (chair) gaat in je inventaris. Pak de blauwomrande stoel en klik ermee op de keukendeur. Mona blokkeert de deur.

Haal nu je Monavampier uit de inventaris en klik ermee op Bruno. Mona bedreigt Bruno en eist dat hij vriendelijker tegen zijn vrouw wordt en daarna doet ze wat ze intussen al zo goed kan.
Vervolgens haal je de stoel weer weg van de deur.
Mina komt de keuken uit gestormd en is heel erg blij als ze Bruno slapend ziet. Ze haalt de rol zwart stof (black cloth) en geeft die helemaal gratis aan Mona.


Kerkhof
Mona en Froderick hebben alle kruisen bedekt met een zwart doek.
Loop over het pad langs de bedekte kruisen naar het huis op de heuvel.
Rechts naast het huis staat een lege waterton.
Bekijk de kar die links naast het huis staat. Met deze kar worden doodskisten vervoerd. Deze kar wil Mona meenemen, als ze de aarde van haar graf heeft gevonden.

Loop het huisje in. Kijk rond. In het houten vat staan een schop en een pikhouweel, die Mona wel handig vindt. Pak ze beet en de blauwomrande schop (shovel) en de blauwomrande pikhouweel (pickaxe) gaan in je inventaris.
Links naar de brandende kachel zie je een blaasbalg, die gebruikt kan worden om het vuur aan te wakkeren. Ook deze blauwomrande blaasbalg (bellows) kan in je inventaris.

Aan de muur hangt een plattegrond van het kerkhof. Bekijk hem. Froderick ontdekt dat Mona is begraven in kwadrant A113.
Voordat Mona en Froderick naar het graf kunnen gaan, verschijnt de kwade geest van Shrowdy. Hij sluit Mona op in het huisje en wil haar daar laten zitten tot ze gewilliger is geworden en mee terug gaat naar het kasteel.

Kijk rond in het huisje op zoek naar een mogelijkheid om te ontsnappen.
Bekijk de kachel. Als die uit was, kon Mona door de schoorsteen vliegen.

Kijk door het raampje in de deur en Mona ziet de lege waterton, die het water moet opvangen van het dak. Er ligt sneeuw op het dak en op de takken boven het dak.

Haal het navulflesje parfum uit je inventaris en gooi het in het vuur. De sneeuw smelt en stroomt in de waterton. Daar bevriest het water meteen weer.

Gebruik de blauwomrande schop op het raampje in de deur. Mona wipt de ton om en het ijs ligt nu voor de deur.
Gebruik de blauwomrande pikhouweel op de deur. Mona wrikt de deur een stukje omhoog, zodat je nu een spleet onder de deur hebt.
Klik met de blauwomrande schop in het vuur van de kachel om hem gloeiend heet te maken. Mona vindt het een prima idee en de blauwomrande gloeiendhete schop zit nu in je inventaris.
Klik met de blauwomrande gloeiendhete schop op de deur. Even later is het ijs gesmolten en ligt er voor de kachel een plasje water op de grond.

Zuig het water op met de blauwomrande blaasbalg en een blauwomrande blaasbalg+water zit in je inventaris.
Gebruik de blauwomrande blaasbalg+water op het vuur in de kachel. Het vuur gaat uit en Mona en Froderick kunnen nu via de kachel ontsnappen.


Wagen met grond
Froderick heeft net een kist met aarde uit Mona's graf gevuld, als Shrowdy de plannen weer komt dwarsbomen. Hij haalt alle doeken van de kruisen af! Nu kan Mona de wagen niet van het kerkhof trekken!

Klik met het Froderick-icoon op de wagen met grond. Mona vertelt Froderick dat hij alleen maar hoeft te sturen. Geef de wagen vervolgens een duw, zodat hij vanzelf de heuvel af rolt. Mona vliegt hoog boven de kruisen mee.

Intussen bekijkt madame Strigoi in haar kristallen bol de verrichtingen van de vampierjagers. Ze maakt zich nogal kwaad en ze roept dat zij desnoods zelf de vloek van Mona zal opheffen.
Dan hoort madame Strigoi een geluid en verlaat ze haar woonwagen. Shrowdy komt aanvliegen.

Als Mona en Froderick bij Madame Strigoi arriveren, krijgen ze te horen, dat ze haar goede vriend dokter Rigor Mortis in de molen een bezoekje moeten brengen...................................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.