Walkthrough door Marjo © 2016 www.adventurespel.nl
Uitgever: Portable Moose
Ontwerper: Steve Gabry/Portable Moose
Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar:
Info & review.
|
Spelbediening,
Episode 1: Strange Neigbors
Proloog
Vrienden,
Spookgeheim,
Moordenaar,
Spelbediening 
Dit spel wordt volledig bestuurd met je toetsenbord of met een controler.
Als je de eerste keer het spel opstart, kun je kiezen in welke taal je het wilt spelen.
Ga met de pijltjestoetsen van je toetsenbord naar beneden en weer omhoog naar "English" als je in het Engels wilt spelen. Gebruik dan de spatietoets om je keuze te bevestigen.
Hierna krijg je de keuze om met een controler of met het toetsenbord te spelen.
Ga met de pijltjestoetsen naar je keuze en bevestig met de spatietoets.
In het opstartmenu kun je voor New Game of voor Continue kiezen.
Het spel heeft een autosave, bij het wisselen van een scene.
Bij Achievements kun je de ontgrendelde steamprestaties zien.
Bij Options kun je het volume van muziek en geluidseffecten instellen.
Ook kun je hier kiezen voor het gebruik van een controler of je toetsenbord alsook de taal wijzigen.
Bij Controls zie je de bediening:
Esc = pauze
Met A-toets en D-toets (of de pijltjestoetsen) loopt je karakter heen en weer.
Met W-toets en S-toets (of de pijltjestoetsen) stap je door het menu.
F-toets (of spatietoets) is actie ondernemen, bevestigen, close-up verlaten en pauze opheffen.
Q-toets = openen/sluiten van de inventaris.
E p i s o d e 1: S t r a n g e N e i g b o r s
Proloog 
Ziekenhuiskamer
Sally droomt weer dat hij in het ziekenhuis is, zijn gezicht omwikkeld met verband.
Het is donker in de kamer.
Loop naar links, tot vlak bij de deur het woord "lightswitch" in beeld verschijnt.
Duw op je spatietoets en er is licht.
Aan de wand hangt een schilderij van een hond (dog).
Loop naar rechts en je hoort de telefoon rinkelen. Duw op de F-toets of spatietoets om op te nemen.
Duw op de F-toets of spatietoets om het gesprek verder te laten gaan.
Iemand zegt dat alles nu in orde is en dat Sally zelf kan komen kijken.
Kies een antwoord met je pijltjestoetsen of de W-toets of S-toets. Bevestig met F-toets of de spatietoets.
Als Sally ophangt, heeft hij het idee dat zijn vader belde. Vreemd.
Loop naar rechts tot bij het kastje, waar het woord "push" verschijnt. Gebruik de spatietoets en Sally duwt het kastje opzij. Er ligt een sleutel onder het kastje op de grond.
Raap de sleutel op.

Gebruik je Q-toets om de inventaris te openen. Hier zie je de sleutel.
Duw op je spatietiets of de F-toets om een close-up te krijgen van de sleutel.
Merk op dat op de sleutel het cijfer 5 staat. Onthoud het.
Sluit de close-up met de F-toets en gebruik weer de Q-toets om de inventaris te sluiten.
Loop naar links, naar de deur.
Gebruik je spatietoets en Sally maakt automatisch de deur open met de gevonden sleutel.
Deuren
In de gang zijn meerdere deuren met letterbordjes.
Als je een verkeerde deur opent, bibbert je beeld en staat Sally weer op hetzelfde punt in de gang.

Herinner je het schilderij met de hond. De bedoeling van deze puzzel is, dat je door deuren loopt, die het woord DOG vormen.
Ga door deur D en je komt in een volgende gang.
Loop hier helemaal naar links langs deur M. Linksonderaan op de muur zie je het cijfer 3 staan. Onthoud het.
Ga terug naar rechts en ga door deur O. Je komt in een nieuwe gang, nog bloediger dan de vorige.
Ga hier door deur G en Sally staat buiten in de regen.
Graf

Loop naar rechts, langs het groepje mensen, tot bij de hond.
Spreek hem aan. Hij zegt dat hij haar levend begraven heeft en dat je zelf maar moet gaan kijken.
Als de hond verdwenen is, zie je de takken van boom. Hier staat het cijfer 6 op. Onthoud het.
Loop naar links.
De mensen zijn weg. Ze stonden bij het open graf van Diane Fisher.
Klim in het gat.
Tunnel

Sally belandt in een tunnel.
Op de wand zie je het cijfer 4. Onhoud het.
Loop verder naar rechts, tot bij een gesloten deur.
Op de deur staat de tekst "Batteries NOT included".
Rechts naast de deur is een cijferslot. Bekijk het van dichtbij.
Als je meteen op de E rechtsonderaan op het slot klikt, explodeert het en is de deur open.
Ook als je een willekeurig nummer invult, gaat de deur open.
Maar als je later in het spel een geheim wilt ontdekken, kun je beter gewoon de juiste code gebruiken.

Herinner je de getallen die je onderweg zag.
Voer dus in (met de pijltjestoetsen of A en D): 5 spatietoets 3 spatietoets 6 spatietoets 4 spatietoets E spatietoets.
Op de deur verschijnt nu de tekst: "Batteries included".
De deur is open, ga naar binnen.
Vader en moeder
Loop naar rechts, tot bij Sally's vader en spreek hem aan.
Hij zegt "Jij bent niet mijn zoon, mijn zoon is geen moordenaar."
Dan verdwijnt vader en laat een afdruk op de muur achter.
Loop naar rechts, het mortuarium in.
Op de muur en vloer staat in bloed geschreven "Dit is jouw schuld".
Er springt een kastje open.
Bekijk de kastjes en duw op de spatietoets, er zal nog een kastje opengaan, waarin je voeten van een lijk ziet.
Loop verder naar rechts tot bij het bed en gebruik je spatietoets. Sally spreekt de vrouw op het bedje aan. Het is zijn moeder en ze is dood.
Psychiater
Sally zit bij een psychiater en is klaar met het vertellen van zijn droom.
Dr. Enon vindt het interessant, maar wil eigenlijk dat Sally meer vertelt over het lijk....het tweede lijk, het lijk in het appartement.
Sally begint te vertellen.
Vrienden 
Sally en zijn vader zijn net verhuisd naar een appartement.
Sally zegt dat hij meteen vanaf het begin al een raar gevoel bij dat gebouw had.
Sally is een jongen met blauw haar in staartjes en een gezichtsprothese.
Vader zegt dat deze verhuizing een nieuw begin voor hen beiden is, na de gebeurtenissen in New Jersey, waarbij Sally's moeder overleed.
Hij adviseert Sally om het gebouw te verkennen en kennis te maken met de medebewoners van het gebouw.
Sally's appartement - gearboy
Kijk om te beginnen eens rond in het appartement.
Ga vaders kamer (dad's room) in en praat nog even met je vader. Hij zegt dat hij misschien ook even pauzeert van al dat uitpakken. Sally vader is positief en wil er het beste van maken, ook al mist hij New Yersey en Sally's moeder.
Merk op dat achter hem op de grond een munt ligt.
Ga terug de huiskamer (living room) in.
Ga Sally's kamer (Sal's room) in en kijk om je heen. Overal staan nog verhuisdozen en de kat Gizmo ligt op de matras te slapen.
Loop helemaal naar links, waar je een kastje met een TV ziet. ga er vlak voor staan en duw het kastje naar links (door op je spatietoets te duwen). Nu zie je op de grond Sally's Gearboy spelcomputertje liggen. Raap hem op.
Bekijk de Gearboy in je inventaris. Sally zegt dat er nieuwe batterijen in moeten.
Ga terug naar de huiskamer .
Loop naar links, naar de keuken.
Op het aanrecht staan bruine papieren zakken met boodschappen. Als je de juiste deurcode hebt gebruikt in Sally's verhaal bij de psychiater, dan vind je hier nu batterijen. Sally stopt ze automatisch in de Gearboy en heeft nu een spelletje nodig.
Loop een stukje naar rechts en ga de badkamer (bathroom) in.
Bekijk alles. Op de stortbak van het toilet staat een potje slaappillen van Sally's vader. Je kunt het niet pakken, maar onthoud dat het hier staat.
Ga terug naar de huiskamer.
Verlaat het appartement door de groene deur.
Verdieping 3
Op de gang zie je dat Sally en zijn vader in appartement 402 wonen.
Loop naar links en klop op de deur van 401. Daar is niemand thuis.
Loop naar rechts tot bij deur 403. Die is dichtgeplakt met politielinten en er staat een agent voor de deur. Praat met hem. Hij is niet erg vriendelijk.
Loop een stukje terug en stap in de lift.
Verdieping 5 - kamer 504
Ga naar de vijfde verdieping. Die wordt zo te zien helemaal gerenoveerd.
Loop helemaal naar links en gebruik daar je spatietoets, op de plek waar een paar planken tegen de muur staan. Sally ziet een klein gat in de muur. Gebruik nogmaals je spatietoets en er verschijnt iets, wat Sally eigenlijk niet wil zien.
Alle deuren op deze verdieping zijn gesloten, behalve aan de rechterkant de deur van kamer 504. Ga daar naar binnen.
Sally treft een zwerverachtig type. Hij zegt dat er verschrikkelijke dingen in dit gebouw gebeuren.
Als er geklopt wordt en Sally even omkijkt, is de zwerver ineens verdwenen.
Als je in de kamer naar links loopt kom je bij de badkamerkeur. Die is vreemd genoeg gesloten.
Verlaat de kamer.
Verdieping 3 - Lisa
Ga met de lift naar verdieping 3.
Loop naar links en je treft Lisa, de schoonmaakster/concierge van dit gebouw. Ze heet je welkom.
Spreek haar nog een keer aan en ze vertelt dat in kamer 403 iets ergs gebeurd is met Mrs Sanderson, maar dat Sally niet aan zulke nare dingen moet denken.
Lisa woont in de kelder met haar zoon Larry. Ze denkt dat Sally wel met hem overweg kan en geeft hem een keycard voor de lift.
Helemaal rechts op deze verdieping zie je nog net een stukje van een jongen van Sally's leeftijd. Je kunt geen kennis met hem maken, omdat Lisa de gang heeft afgezet met een waarschuwingsbord. Misschien kun je later terugkomen.
Verdieping 2
Ga met de lift weer een verdieping lager, naar de tweede.
De enige die hier reageert op je geklop, is Charley op nummer 204. Ga naar binnen.
Je ziet een zwaarlijvige man in een leunstoel, die zegt dat hij een verzamelaar is. Kijk na het gesprek naar het rek met de gekleurde paardjes. Charley is heel trots op zijn collectie Glitter Pony's en je mag er niet aankomen.
Loop naar Charley toe en praat nog een keer met hem. Hij woont hier tevreden alleen, maar vind het wel gezellig als Sally zo nu en dan binnenwipt om naar de pony's te kijken.
Verlaat de kamer weer.
Verdieping 1
Ga met de lift naar de eerste verdieping en klop op alle deuren.
De dame in 101 wil met rust gelaten worden.
Op 103 woont een Addison, die alleen via de brievenbus met je praat, weet wie Sally is en erg op zijn privacy gesteld is.
Helemaal rechts in de gang tref je een politie-detective. Praat met hem.
De detective heeft al met Sally's vader gepraat en weet dat zij niet eens in de staat waren toen het vreselijke in het gebouw gebeurde. Hij wil niet zeggen of het moord was.
Kelder - Gearboyspel
Ga met de lift naar de kelder (B = basement). Sally gebruikt automatisch de keycard van Lisa.
Loop naar rechts, langs de wasmachines, tot bij het rek met spulletjes.
Gebruik je spatietoets en Sally vindt een oud Gearboy spel, zonder etiket.
Open je inventaris en open de Gearboy. Het spelletje zit erin, maar op het schermpje zie je alleen maar streepjes. Sluit alles (via quit op het schermpje van de Gearboy, dan inventaris sluiten).
Loop naar links, langs de snoepautomaat en kamer 1B in.
Kamer 1B - Larry
Loop in de woonkamer helemaal naar links, naar de keuken. Sally ziet even een geest.
N.B.: Als je de voeten in het mortuarium, het oog op de vijfde verdieping en de donkere geest in de keuken gezien hebt, heb je een steamprestatie ontgrendeld.
Loop terug naar rechts en klop op de deur waar "keep out" op staat. Dit is Larry's kamer en Sally kan binnenkomen.
Praat met Larry. Hij vindt Sally met zijn masker wel cool.
Larry woont met zijn moeder in de kelder, omdat ze hier geen huur hoeven betalen. Wel handig, zegt Larry, omdat hij dan zijn muziek heel hard kan draaien.
Op zijn shirt staat SF, niet voor Sally face, maar voor Sanity's fall, de heavy metal band waar Larry fan van is. Hij laat wat muziek horen.
Spreek Larry daarna nog eens aan en informeer naar kamer 403.
Larry zegt dat Mrs Anderson vermoord is en dat de moordenaar nog steeds in het gebouw is. Hij heeft het namelijk gezien. Hij was bij Mrs Anderson het toilet aan het ontstoppen, toen hij geschreeuw hoorde en door een spleet zag hoe haar keel doorgesneden werd. Larry zegt dat het Charley van kamer 204 de dader is. Hij droeg handschoenen, dus de politie vond geen vingerafdrukken.
De politie wil niet naar Larry luisteren, als hij geen bewijs heeft.
Vraag naar mr Addison uit 103 en Larry vertelt je dat hij de eigenaar van het appartementencomplex is. Hij verlaat nooit zijn woning en geeft je op verzoek door de brievenbus een kopje van zijn zeer speciale thee, waar vooral de volwassenen dol op zijn.
Loop een stukje naar rechts en gebruik je spatietoets bij de radio die op de commode staat. Larry zegt dat het een scanner is, waarmee hij naar de politie kan luisteren. Het brengt hem op een idee. Hij wil de politie met een vals bericht via zijn radio afleiden, zodat Sally naar binnen kan sluipen bij Mrs Anderson in 403. Misschien kan Sally bewijsmateriaal vinden dat de politie over het hoofd zag.
Larry geeft Sally een walkie-talkie (te bedienen met de shift-toets) die hij pas boven op de 4de verdieping moet gebruiken om Larry een seintje te geven, waardoor hij meer tijd heeft om naar binnen te sluipen.
Je kunt, als je wilt, de walkie-talkie meteen hier gebuiken, waarop Larry zegt dat je een oen bent, hij staat immers naast je.
Neem dan afscheid en ga naar de lift.
Kamer 403 insluipen
Ga naar verdieping 4.
Ga appartement 402 in, waar Sally woont.
Ga even Dad's room in. Sally vader doet een dutje. Raap de munt op, die tussen zijn voeten op de grond ligt.
Ga terug naar de woonkamer en gebruik de shift toets om contact te maken met Larry.
Hij roept de politie op en even later laat hij weten dat de kust veilig is en Sally naar kamer 403 kan gaan.
Verlaat je appartement.
De agent is inderdaad weg, dus ga appartement 403 in.
Bekijk alles. Sally rapporteert aan Larry. Als je bij het kastje komt waar de ponypaardjes staan, zegt Sally dat er eentje verdwenen is.
Larry begrijpt wat er gebeurd is en roept Sally terug naar de kelder.
Larry
Larry zegt dat zowel mrs Anderson als Charley die paardjes verzamelen. Mrs Sanderson vertelde hem dat ze een hele zeldzame op de kop kon tikken. Natuurlijk heeft Charley dat ontdekt, werd jaloers en wilde hij het paardje hebben.
Larry geeft Sally opdracht om het paardje bij Charley te stelen als bewijs. Hij geeft hem een plastic zakje om het paardje in te doen.
Spreek Larry nog een keer aan en zeg hem dat je Charley al gesproken hebt en dat hij je niet in de buurt van die paardjes laat komen.
Larry zegt dat je Charley moet afleiden. Hij weet dat Charley dol is op thee en op eten.
Vraag Larry of er geesten in het gebouw zijn (place haunted) en hij ontkent het.
Vraag Larry of hij nog een keer die muziek wil draaien en je krijgt een steamprestatie.
Verlaat daarna de kelder.
Lisa en Larry's geheim
Ga naar verdieping 3, waar Lisa nog altijd staat te poetsen. Spreek haar aan en vraag of je haar kunt helpen (can I help you)?
Ze weet dat je een grapje maakt, net als Larry en is blij dat jullie met elkaar overweg kunnen. Ze maakt zich wel eens zorgen over Larry.
Zeg tegen Lisa dat je Larry wel uit de problemen houdt (I'll keep him out of trouble).
Lisa schrikt een beetje, Larry heeft Sally toch niets verteld over..ehh..
Zeg dan dat Larry je een duister geheim vertelde (He told me a dark secret).
Lisa begrijpt niet waarom Larry maar over die vloek (curse) blijft praten. Ze hoopt dat hij Sally'shoofd niet op hol brengt met die onzin.
Ga meteen met de lift naar beneden, naar de kelder.
Ga Larry's kamer in en spreek hem aan over zijn vloek (soooo, about the curse).
Larry schrikt. Hij is er nog niet aan toe om daar met Sally over te praten.
Je hebt nu een steamprestatie ontgrendeld.
Spookgeheim 
Charley - sleutel
Ga met de lift naar verdieping 3.
Lisa is nu klaar met poetsen en als je naar rechts loopt, zie je daar een dik jongetje staan. Spreek hem aan. Hij heet Chug.
Spreek hem nog een keer aan en vraag hem of hij weet of er geesten in het gebouw zijn.
Chug heeft ook geesten gezien, maar niet de oude man op verdieping 5. Dat is waarschijnlijk een zwerver, zegt hij.
Chug heeft ook een keer een meisje gezien, dat plotseling verdween. Daarom heeft hij de badkamerdeur in kamer 504 op slot gedaan.
Chug wil niet samen gaan kijken, maar als Sally hem iets in ruil geeft, wil hij hem de sleutel wel geven. Geef Chug de munt (quarter) en Sally krijgt de sleutel van kamer 504.
Kamer 504 - spook
Ga met de lift naar verdieping 5.
Ga kamer 504 in en loop naar links. Maak de badkamerdeur open en ga naar binnen.
Sally maakt kennis met een klein huilend spookmeisje, dat blij is met bezoek dat niet bang is.
Dan hoort het meisje een geluid en verdwijnt.
Rechts van de deur zie je een toilet. Er ligt een oud flesje laxeermiddel op de grond.
Ga de badkamer uit en je treft Chug die even kwam kijken waarom Sally zo lang weg bleef. Hij zegt dat Sally de sleutel mag houden.
Gearboy spel spelen
Ga terug, de badkamer in.
De gearboy laat van zich horen. Duw op de Q toets en bekijk dan de gearboy. Hij doet het weer!
Speel het spel.
Level 1 - Graveyard
Je bent een skelet op een kerkhof. De poort is gesloten.
Loop naar links tot het skelet uit beeld is. Loop dan gewoon verder naar links, tot in het grote scherm het woord "headstone" verschijnt. Duw op de entertoets, het is de grafsteen van de vader van het skelet. Klik enter, tot er een sleutel in het kleine vak verschijnt.
Loop terug naar rechts tot het skelet weer in beeld is.
Loop verder naar rechts tot bij de poort (gate).
Duw op enter en verlaat het kerkhof.
Level 2 - Courtyard
Je bent op een binnenplaats. Loop naar links en bekijk de schommel.
Loop helemaal naar links en je komt bij een vuurplaats. Er ligt iets in de as, wat het skelet niet kan oprapen.
Loop terug naar rechts tot bij de boom die meteen links van de poort staat.
Duw op enter als je midden voor die boom staat en het skelet breekt een tak af.
Ga naar links, naar de vuurplaats. Duw op enter en je leest dat er menselijke resten verbrand zijn. Je vindt ook een sleutel.
Loop naar rechts naar het huis en ga naar binnen.
Level 3 - House
Loop naar rechts, voorbij de open haard, de eettafel met de omgevallen stoel en het kastje met de wijnfles, tot je bij twee leunstoelen met een tafeltje komt.
Duw op enter als je midden voor de linker leunstoel staat. het skelet duwt de stoel opzij en vindt een sleutel.
Loop verder naar rechts en duw bij de trap op enter.
Level 4 - Zijn studeerkamer
Loop naar rechts en bekijk onderweg alles. Het skelet ziet in het tweede kastje (files) een foto van zijn ouders in gelukkiger tijden.
De deur een stukje verder is afgesloten. rechts van de deur staat een boekenkast. Duw op enter als je midden voor die boekenkast staat en je vindt een kastsleutel.
Loop terug naar links, naar het ladekastje waar een plant op staat. Duw op enter en je maakt het kastje open. Het skelet ziet een foto waar zijn moeder op staat met een andere man. Hij vindt ook de sleutel van de deur.
Ga naar rechts en open de deur.
Level 5 - Haar kamer
Loop naar links tot bij de grote dekenkist. Duw op enter om hem open te maken.
Het skelet begint zich dingen te herinneren uit zijn verleden en het scherm wordt donker.
Loop verder naar rechts, tot je weer in het licht bent. Je ziet dat het skelet een meisje is.
Loop verder naar rechts en ga kamer 504 in. Je komt in de huiskamer.
Ga door de linker deur de badkamer in.
In de badkuip ligt een lijk. Ga ervoor staan, duw op enter en je vindt een sleutel.
Ga terug naar de woonkamer en gebruik de sleutel op de deur aan de rechterkant.
Loop helemaal naar rechts tot bij de man die zichzelf heeft opgehangen.
Duw op enter om het briefje te lezen dat aan de muur hangt. De man verontschuldigt zich voor zijn daden.
Badkamerspook
Als het spel afgelopen is (steamprestatie), verschijnt het spookmeisje weer.
Ze zegt dat het spel haar aan iets herinnert en verdwijnt dan weer.
Verlaat de badkamer en verlaat kamer 504.
Moordenaar 
Thee
ga met de lift naar de eerste verdieping.
Klop op de deur van mr Addison en vraag om een kopje thee.
Je kunt nu twee dingen doen.
Ga naar de badkamer van Sally's appartement en bekijk het potje met slaapmiddel. Het wordt automatisch aan je thee toegevoegd (steamprestatie).
Of ga naar de badkamer van kamer 504 en bekijk het flesje oud laxeermiddel, dan vervolgens aan de thee wordt toegevoegd (steamprestatie).
Ga daarna met de geprepareerde thee naar Charley in kamer 204.
Praat met Charley.
Als je het gesprek afsluit, zal hij zeggen dat hij de Addison thee ruikt.
Geeft Charley de thee en hij zal even later in slaap vallen of naar het toilet rennen.
Da voor de kast met pony's staan en pak de bebloede pony. Sally stopt hem automatisch in het plastic zakje.
Verlaat de kamer.
Bewijs
Ga, als je wilt, naar de kelder om Larry te vertellen dat je het bewijs hebt. Hij zegt dat je het nu alleen nog aan de detective hoeft te geven.
Ga naar de eerste verdieping en loop naar rechts, tot je bij de detective bent.
Die vertelt je nog dat Larry een crimineel verleden heeft en dat hij praatjes niet gelooft.
Geef hem het bewijsstuk en Sally vertelt hoe hij eraan gekomen is. De detective is er blij mee.
Loop verder naar recht en verlaat het appartementengebouw.
Spreek nog even de detective aan en loop dan verder naar rechts.
Charley zit in de politie-auto. Spreek hem aan en hij zegt dat hij onschuldig is.
Loop verder naar rechts tot bij de ziekenauto.
Klik erop om het lijk te zien.
Psychiater
Sally zit bij de psychiater die het erg vindt, dat Sally op zo'n jonge leeftijd al met twee gruwelijke lijken wordt geconfronteerd.
Hij zegt ook dat later uitkwam, dat Charley vals beschuldigd was en vraagt hoe Sally zich daaronder voelde. Sally denkt toch te weten dat Charley schuldig was. De psychiater hint naar Larry, maar Larry was Sally's beste vriend gedurende zijn schooltijd. Later verloren ze elkaar uit het oog.
Sally raakt gefrustreerd door de vragen naar Larry.
De psychiater zegt dat Sally iets verbergt.
Dan is het gesprek afgelopen. De pychiater komt nog één keer terug, voordat Sally voor de rechtbank moet verschijnen. Hij zegt dat hij niet gelooft dat Sally een moordenaar is. Misschien is hij wel de enige.
voorwerp


Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.
|