THE SAFE PLACE


Walkthrough door Yvonne © 2023 www.adventurespel.nl

Uitgever: Anate Studio
Ontwerper: Anate Studio

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening,
De bushalte,
Thuis,
De fabriek,
De garages,
Safe place,
Christina's vader.


Spelbediening  

In het hoofdscherm van The Safe Place kun je het spel starten (play), een spel laden (load) of het spel beëindigen (quit).
Je kunt niet zelf een spel opslaan. Je ziet af en toe een symbool op het scherm als het spel automatisch wordt opgeslagen. Je zult dan af en toe een stukje opnieuw moeten spelen, als je dat spel laadt.
In de opties (options) kun je het volume van muziek, geluid en spraak wijzigen. Je kunt daar kiezen uit de talen Engels en Oekraïens.

Start het spel.
Elke keer dat je de tekst hebt gelezen, klik je die weg met de linker muisknop. Dat staat ook aangegeven op het scherm.
Kort na de introductie van de hoofdpersoon, die Alex blijkt te heten, verschijnt de spelbediening op het scherm.
Linksklikken laat je lopen of iets doen met een voorwerp of persoontje. De cursor is een handje of je nu iets oppakt of bekijkt.

Bovenaan kun je met de muis de inventaris tevoorschijn halen. Sleep voorwerpen naar actieve voorwerpen in het scherm om ze te combineren. Je ziet dat dat kan, als het voorwerp aan de cursor wit wordt. Je kunt zo ook voorwerpen in de inventaris combineren.
Klik op OK om het scherm te sluiten.

Linksonder zie je een vergrootglas voor de hotspots.
Links van het vergrootglas staat het symbool van het menu. Hier zie je het hoofdmenu, waarin je geen nieuw spel kunt starten, maar wel je spel kunt voortzetten (resume).


De bushalte  

Alex gooit een tas met gestolen metaal over het hek van de fabriek, waar hij werkt.
Als hij de tas gaat halen, is die gestolen.

Ga met de man links praten. Het is de dief van Alex' tas. Hij dreigt met een metalen staaf, gooit zijn sigaret weg en verdwijnt naar rechts.

Ga met het meisje links praten. Ze is heel jong en komt vaak in deze buurt. Ze weet dat de laatste bus altijd komt en zegt dat er veel plekken zijn waar mensen dingen in verstoppen. Ook kent ze plekken om zelf in te schuilen.
Ze is niet voor het weer gekleed, dus geeft Alex haar zijn sjaal. Later zal blijken dat ze Christina heet.

Pak het voorwerp op het bankje. Het is een beeldje. Hiermee kun je hints krijgen.
De uitleg verschijnt op het scherm: klik op het vraagteken dat naast het vergrootglas staat. Je komt dan terecht in een hintscherm, waar je hints zult zien staan en het aantal verzamelde beeldjes. Klik op OK.
Bekijk hoe het venster werkt. Je ziet drie slotjes met daarachter vakjes waarvan er enkele gekleurd zijn.
Maak een slotje open om de eerste hint volledig te zien. Je ziet voorwerpen, die je nodig hebt voor een oplossing.
Slotje 2 gaat niet open. Daarvoor moet je eerst een ander beeldje vinden.
Sluit het hintscherm.

Pak de poster boven het bankje.
Draai aan het ventiel van de pijpleiding achter het bushokje. Dat zit vastgevroren.
Pak de vastgevroren bakstenen onder het draaiwiel.
Uit het rooster komt stoom. Hou de bakstenen ertegen. Het ijs smelt. Pak de bakstenen op.
Uit de afvalbak kan Alex een soort boekje pakken. Wat het precies is, is niet duidelijk zonder tekstlabel erbij.
Tussen de afvalbak en de kisten kun je de nog brandende sigaret pakken, die de dief op de grond gooide.

Bekijk het busbordje en loop de trap op.
Op de container links ligt een handschoen. Pak hem op.
Pak de stok weg voor de deur van de elektriciteitskast. De deur valt eruit en alles staat onder stroom.
Doe de handschoen aan en doe de deur dicht.
Automatisch zet Alex de stok ertegenaan om de deur dicht te houden.
Ruil de stok om met de stenen.
Neem de stok mee en ga de trap af.

Naast de trap ligt een groot blok steen op een andere.
Pak daar het 2e beeldje weg voor de tweede hint.
Voor de telefooncel kun je het 3e beeldje pakken.

Achter de telefooncel is een rioolput. Het deksel is bedekt met ijs.
Bekijk de telefoondeur. Alex wil zijn tas terug.
Links bovenin de telefooncel zit een gat.

Praat met Christina over bergplaatsen en de tas.
Loop iets naar rechts en je ziet een nieuwe plek om te onderzoeken bij de steenblokken. Alex haalt er een fles uit. Verder zit er iets in, waar hij niet bij kan.
Gebruik de stok en Alex vindt een vuurpijl.
Stop de vuurpijl in het gat in de telefooncel. Het vuur van de sigaret is niet genoeg om de pijl aan te steken.
Steek met de sigaret de poster in brand en steek daar de pijl mee aan. De dief is woedend en valt Alex aan.

Onbedoeld doodt Alex de dief met de ijzeren staaf, die hij van de dief afpakte. Hij voelt zich vreselijk schuldig en smeekt Christina hem niet te verraden. Zij belooft dat.
Pak de tas.

Alex moet van het lichaam af zien te komen. Praat met Christina en zij noemt het riool.
Loop naar links en pak het hoofd van de sneeuwpop. Stop het in de fles. Met behulp van de stoom zal het te lang duren om de sneeuw te smelten.
Doorzoek het lichaam van de dief en Alex vindt een aansteker.
Steek het boekje aan met de aansteker en hou het vuur tegen de fles.
Gooi het nu kokende water op het riooldeksel.
Haal dan het deksel eraf met de ijzeren staaf. Automatisch verbergt Alex het lijk in het riool en samen met Christina neemt hij de bus.


Thuis  

Badkamer
Alex veegt over de spiegel en daar komt bloed op.
Bekijk de spiegel.
Alex' inventaris is leeg.
Pak de emmer en zie dat er een spleet zit onder het kastje.

Bekijk de oude wasmachine. Alex zegt dat er onderaan een schakelaar zit.
Die zit op het roze gedeelte. Alex wil hem pas aanzetten als hij alle spullen voor de was heeft gevonden.

Draai de kraan van het bad open, vul de emmer met water en doe de kraan dicht.
Vul de wasmachine met water uit de emmer. Alex zegt dat de broek erin moet met een wasmiddel.

In het blauwe bakje op de tafel rechts, zit geen zeep.
Links van de wasbak op de paarse plankjes staat gewone zeep, waar Alex niets aan heeft.
Pak een theedoek van het haakje aan de kast.

Op de middelste plank in de kast kan Alex een driehoekig stukje hout pakken.
Van het tafeltje links kan Alex de bonnetjesprikker pakken, waarop hij zijn mislukte foto's prikt.
Ook daar is een stukje hout te pakken en een beeldje voor hints.
Uit het witte muurkastje bij de kast kun je een 2e beeldje voor hints te vinden.
Ga de deur door.


Huiskamer
Praat met Alex' vrouw Julia, die je in de spiegel ziet. Hun dochter Annie heeft een tekening voor Alex gemaakt.
Als Alex zegt dat hij wéér geen loon heeft gekregen, reageert Julia geïrriteerd. Ze wil dat hij van baan verandert om geld te verdienen. Annie loopt al een half jaar op kapotte schoenen rond.
Alex wijt de toestand aan de economie en zegt dat alle fabrieksarbeiders hetzelfde probleem hebben. Hij zal het gestolen metaal verkopen.

Open het linker kastje onder de spiegel. Pak er het stukje hout uit.
De 3 stukken in de inventaris lijken op de stukjes van een tangrampuzzel.
Open de la naast het kastdeurtje en Alex haalt de kindertekening eruit. Hij stopt hem niet in de inventaris.
Daarboven staat ook een beeldje voor hints.

Open de bovenste lade in het kastje bij de driewieler. Alex vindt een 4e stukje hout voor de tangrampuzzel. Hij kan er ook een tang uit pakken.
De boeken boven de la zijn van Julia.
Daarboven is een ander kastdeurtje. Open het en pak het 5e stukje hout eruit.
Bekijk de foto erboven en bekijk de driewieler.

Rechts van de badkamerdeur is een garderobekast.
Linksonder is een kastje van Annie met een bewaardoosje erin.
Zet er eventueel de stukjes hout in. Er ontbreekt nog een stukje, dus kan Alex het nog niet open krijgen.
Pak de schoenborstel bij de garderobekast en zijn bebloede jas. Alex zal die moeten schoonmaken.

Bij de rechterdeur kun je een leeg blikje uit de vuilnis halen.
Bij de garderobekast staat een blikje stopverf, dat niet te gebruiken is.

Praat met Julia over hoe je de was moet doen.
Ga terug de badkamer in en haal met de schoenborstel het laatste stukje hout weg uit de spleet onder het kastje.

Ga terug naar de huiskamer.
Open het linkerkastje onder de garderobe.
Pak Annies bewaarkastje en doe er alle stukjes hout in:
De groene driehoek moet links onderin, het andere driehoekje rechtsboven.
Zet het vierkantje op zijn plaats en het stukje met één hoekige punt daarboven.
Zet het linker stukje uit de inventaris daarboven.
Zet het laatste stukje op zijn plaats en het bewaardoosje gaat vanzelf open.
Alex vindt het zeepblok voor de was. Annie had er stukjes van afgeknabbeld.

Pak de broek van de stoel.
Ga naar de badkamer.
Maak de schoenborstel schoon met water uit de wasbak.
Doe dan zeep op de borstel. Maak de jas schoon met de borstel.
Doe de broek en de zeep in de wasmachine. Alex zegt dat het blok geraspt moet worden voor je het als wasmiddel kunt gebruiken.

Ga naar de huiskamer.
Zie dat er naast Julia een rasp staat. Probeer hem te pakken. Alex zal Julia af moeten leiden voor dat kan.
Leid Julia af door het vaasje om te gooien. Pak de rasp en ga naar de badkamer.

Rasp het blok zeep en doe de zeepvlokken in de wasmachine.
Zet hem aan met de knop aan de onderkant.


Puzzel wasmachine
Je ziet een gebruiksaanwijzing.
De onderste knop is afgebroken.
Gebruik de tang op het blikje en je krijgt de gekartelde bodem van het blik in je inventaris.
Maak er een gat in met de prikker.

Doe de wasmachine weer aan en zet de bodem van het blikje erop. Alex kan de zo gemaakte knop niet verdraaien.
Gebruik de tang om de knop te kunnen draaien.

Om de knoppen heen zie je 4 wasprogramma's staan met was-symbolen.
Rechts zie je een hulpbriefje.
Als je de knoppen op een ander programma draait, veranderen de linker ronde knopjes soms mee. Ze gaan dan aan (op de hoogste stand) of uit (de laagste stand).
Het is de bedoeling dat de wasmachine gaat draaien. De knopjes links moeten dan bij beide draaiknoppen omhoog (aan) staan.
Zoek uit hoe je beide knopjes aan zet.
Zet bijvoorbeeld de onderste knop op 1 (enkel watergolfje). Welk programma je ook kiest met de bovenste draaiknop, beide knopjes links staan uit.
Zet de onderste draaiknop bijvoorbeeld op 4 (truitje). Als je de bovenste draaiknop op 3 of 4 zet, gaat het knopje bij de onderste draaiknop aan.

Oplossing:
- Zet de onderste draaiknop op 2 en laat de bovenste draaiknop op 2 staan. Het knopje links van de bovenste draaiknop gaat aan.
- Zet de onderste draaiknop op 4 en de bovenste op 3. Het bovenste knopje gaat uit en de onderste aan.
- Zet nu de onderste draaiknop op 2 en daarna de bovenste knop ook op 2. De was gaat draaien.

Wacht even en loop iets naar links.
Julia zegt dat de machine te veel herrie maakt voor het uur van de dag.
Je krijgt nu een mededeling op je scherm: de keuze van een gepreksoptie kan de gesprekspartner beïnvloeden en zijn houding tegenover Alex veranderen.
Kies een optie. Voor het vervolg van het spel maakt het niet uit wat je kiest.

Alex gaat slapen. Steeds verwacht hij dat de politie hem op komt pakken, dus heeft hij een rusteloze nacht.

De volgende dag komt Mark, een vriend-collega van Alex, langs om te praten over illegale bijverdiensten. Hun collega Petrovich moet gaatjes boren in metaal. Die gaatjes moeten precies op maat zijn. Petrovitch mag 50 fouten maken.
Mark geeft een werktekening en stelt voor 50 stukken te laten mislukken om die te verkopen.
Even later zie je Alex in een kantoorruimte.


De fabriek  

Het kantoor
Pak het speelgoedhondje van het bureau.
Praat met Olga. Zij klaagt ook over het niet uitbetalen van salaris.
Alex vraagt hoe hij een handgetekende werktekening kan dupliceren.
Olga raadt aan met licht achter glas te werken en dan de werktekening over te trekken.

Pak de schroefsleutel van het bureau vooraan.
Links op het bureau ligt een glazen plaat.
Pak de plaat en luister naar wat Alex zegt.

Pak het schaakbord op de stoel.
Pak het andere deel van het schaakbord van de andere stoel.
Haal de dompelaar uit het glas op de theetafel.
Open de tas en Alex vindt een tekening van zijn dochter.

Bekijk het tekenbord waar Alex werktekeningen maakt.
Pak de schaar van het bureau bij het bord.
Pak een paar boeken van de onderste plank uit de kast tussen de ramen.
Pak een blanco papier van het tafeltje bij het raam.
Draai een gloeilamp uit de lamp boven het tekenbord.

Achteraan is een kastje waarvan een gebroken poot aan elkaar wordt gehouden door plakband.
Op de kast staat een beeldje voor hints.
Er staat ook een beeldje rechts, onderaan het rechter raam.
Kijk door het raam en Alex denkt terug aan de dood van de tassendief.

Leg de boeken en dan de schaakborden op de tekentafel.
Zet er de glasplaat op.
Knip het snoer af van de dompelaar en verbind het snoer met de gloeilamp.
De koperdraden moeten nog contact maken om de lamp te laten branden.


Vervalsen werktekening
Ga de deur uit en je bent in de werkplaats.
Pak een steeksleutel. Hij is van Boris. Die heeft zijn gereedschap beschermd tegen diefstal met een ketting.
Haal met de steeksleutel het gele kastje van de muur en pak de houtzaag eruit.

Praat met Mark, die nog even uitlegt wat het plan is om Petrovich fouten te laten maken.
Bekijk de machine rechts van Mark.
Pak de bezemsteel links van de kantoordeur.

Op de werktafel staat een bankschroef. Zet de bezemsteel erin en zaag er een stuk van af.
Neem de steel mee.

Ga het kantoor in en vervang de getapete kastpoot met de afgezaagde bezemsteel. Alex heeft nu het plakband in zijn inventaris.
Combineer het plakband met de gloeilamp.
Zet de gloeilamp achter het glas op de tekentafel.
Leg de werktekening op de tekentafel en dan het blanco papier.
Klik op de tekentafel om het licht aan te zetten en klik nog eens om de werktekening over te trekken en te veranderen.

Automatisch gaat Alex naar Mark in de fabriek. Zeg dat de tekening klaar is.
Mark wil dat Alex de tekening op de tafel legt.
Leg de nagemaakte werktekening op het papier op de tafel, aan de rechter kant van het scherm.

Meteen hierna is Alex in het kantoor.
Olga vraagt of hij de dompelaar heeft gezien en zegt dat Mark hem nodig heeft.
Als je verder met haar praat, blijkt dat ze door heeft dat Mark en Alex iets willen stelen. Daar heeft ze geen probleem mee.
Ga de fabriek in.


Terugleggen originele werktekening
Praat met Mark. Petrovich heeft al veel foute onderdelen gemaakt, dus moet hij daarmee stoppen.
Boris is in de buurt, waardoor Alex niet zomaar de valse werktekening weg kan nemen. Boris is onbetrouwbaar, dus kunnen ze hem niet over hun plannen vertellen.

Praat met Boris. Hij wil niet aan de andere machine werken. Die is kapot.
Boris zegt dat er over Mark geroddeld wordt. Hij zou stelen. Als ze Mark betrappen op diefstal, krijgen ze van de chef een bonus. Boris vraagt Alex hierover na te denken. Hij zegt ook dat er ergens op de vloer een zelfgemaakte schroevendraaier ligt, die de bewaker verloren is.

Loop naar het achterste deel van de fabriek, waar de bewaker zit.
In de dozen zitten springveren, die Alex niet ongezien kan pakken.
Pak de zelfgemaakte schroevendraaier van de vloer.
Pak van de grond, links achter de dozen, een beeldje voor hints op

Ga terug naar Boris en probeer de groene kast met de schroevendraaier te openen. De punt is te kort.
Praat met Petrovitch.
Pak de steeksleutel van Boris' werkplek en gebruik hem met de schroevendraaier. Daar zit nu een langere punt aan.
Open er de groene kast achteraan mee.
Aan de binnenkant van de deur kan Alex een ijzerzaag pakken.

Bij de achterste machine is er een groen kastje met controlepaneel. Er zit een plaat voor, die met moeren is vastgezet.
De ketting van Boris' moersleutel is te kort, dus is die niet te gebruiken.
Zaag de ketting van de steeksleutel door met de ijzerzaag. Alex heeft nu een steeksleutel bij zich. Schroef hiermee de moeren van het groene kastje af.


Reparatie machine
Je ziet nu 5 draden die verbonden moeten worden met de 5 knoppen erboven.
Linksboven zie je een lampje, dat zal gaan branden als je de draden goed geplaatst hebt.

Oplossing:
Let op de witte vlekken om de knoppen. Dat zijn afdrukken van het ijzer van de klemmen.
De plekken voor rood (het linker gedeelte is even hoog als het rechter deel) en groen (het ijzertje rechts is hoger dan links) zijn redelijk makkelijk te bedenken.
Zet van links naar rechts de volgende draden neer:
Groen - geel - rood - blauw - lichtblauw.
Het lampje gaat branden.

Zoom uit en ga Boris zeggen, dat de machine gerepareerd is.
Boris wil zijn plek aan de machine alleen opgeven, als Alex Olga polst over Boris' kansen bij haar.

Ga in het kantoor met Olga praten.
Maak eerst excuses en vraag dan wat ze van Boris vindt. Ze is duidelijk niet geÔnteresseerd.

Ga terug naar Boris en praat met hem.
Je kunt nu kiezen of je gaat liegen of eerlijk bent.
Wees eerlijk en Boris gaat teleurgesteld aan de andere machine werken.
Als je liegt, gaat Boris ook aan de andere machine werken. Je keuze maakt dus niets uit voor de voortgang van het spel.

De valse werktekening wordt vervangen door het origineel en Petrovich snapt niet hoe hij al die fouten heeft kunnen maken.


Metaalsmokkel uit de fabriek
Even later zie je Alex in het achterste deel van de werkvloer, bij de uitgang. Hij heeft het metaal dat hij mee wil nemen voor de deur van de bewaker gezet.
Praat met de bewaker. Hij bewaart slaappillen in zijn bureau. Alex mag door het draaihek, als hij maar geen tas bij zich heeft. Tassen worden gecontroleerd wegens de vele diefstallen.
Bekijk de theekom op het bureau. De bewaker mag zijn plek niet verlaten om thee te halen.

Ga terug naar het kantoor en pak de lamp met snoer van de tekentafel.
Knip met de schaar het snoer en plakband eraf.
Repareer de dompelaar door er het snoer en het plakband aan vast te maken.

Ga de dompelaar naar de bewaker brengen.
Die is er blij mee en Alex mag een springveer uit de dozen halen.
Open de doos en automatisch pakt Alex een springveer.
Zet het speelgoedhondje op de springveer en zet het op een doos. De bewaker komt kijken wat er aan de hand is.

Open de half open la. Pak dan de strip slaappillen uit het bureau.
Doe een slaappil in de theekom en sluit de la.
Pak het hondje weg en de bewaker gaat weer achter zijn bureau zitten. Snel dommelt hij in.

Kort daarop zie je Alex en Mark met ieder twee tassen metaal in de sneeuw lopen. Hoewel het metaal weinig zal opbrengen, kan Mark nu wel een verjaardagsfeestje voor zijn zoon organiseren.
Alex zegt dat een vlieger een leuk cadeau zal zijn.

Alex ziet Christina buiten de fabriek. Ze wilde hem - tegen de afspraak in - nog eens spreken. Ze heeft een probleem met andere jongeren en hoopt dat Alex haar helpt. Ze vertelt dat haar vader in de gevangenis zit en haar moeder de hele dag werkt.
Alex belooft haar te helpen.


De garages  

De volgende dag zie je Alex op een besneeuwd stuk grond bij garages.
Praat met de man die zijn autoband oppompt.

Maak een sneeuwbal van sneeuw uit de sneeuwhoop achteraan bij het huis.
Tegenover dat huis staat een stenen blok. Pak het doosje eraf.

Pak de ijspegel van de dakgoot boven de groene vuilniszak.
Aan deze garage is een nieuw elektriciteitskastje bevestigd. Zie dat er gele verf onder zit.
Pak de plank die links van deze garage staat.
Van de sneeuw in de sneeuwhoop daar, kun je ook sneeuwballen maken en ook van de sneeuw voor garage 2. Je kunt echter maar één sneeuwbal in je inventaris hebben.


Bord met kettingpuzzel
Links van de picknicktafel staat een bord.
Bekijk het bord. Je ziet een schuif met een ketting eraan.
Metalen staafjes bovenaan verhinderen je de schuif naar rechts te slepen.
Het is de bedoeling dat je de schuif helemaal naar rechts schuift. Daarna kun je de ketting pakken.
- Je kunt de staafjes omhoog of omlaag zetten door op de cirkels bij de staafjes te klikken.
- Zie dat het 1e en 2e staafje met elkaar in verband staan. Als de ene omhoog gaat, gaat de andere omlaag. Ook staafje 3 en 5, staafje 4 en 6 en staafje 7 en 8 hebben invloed op elkaar.
- Bovenaan de rode schuif zie je pijltjes om de schuif naar links of rechts te verplaatsen.
- Aan de onderkant zie je een cirkel met een pijl naar links en naar rechts. Hiermee maak je de schuif breder. Het linker deel gaat naar links. Het rechter deel blijft op zijn plaats staan. Bij een brede schuif kunnen 2 staafjes staan in plaats van 1.

Oplossing:
  - Maak de schuif groter.
  - Doe staafje 1 omhoog, schuif de ketting op naar rechts.
  - Doe staafje 2 omhoog en schuif de ketting op naar rechts.
  - Doe staafje 1 omhoog en maak de schuif kleiner.
  - Doe staafje 1 omlaag en 3 omhoog. Doe de ketting naar rechts.
  - Doe staafje 4 omhoog en vergroot de schuif. Doe de ketting naar rechts.
  - Verklein de schuif, doe staafje 5 omhoog en schuif de ketting naar rechts.
  - Doe staafje 6 omhoog en schuif de ketting een plaats naar rechts.
  - Doe staafje 7 omhoog en maak de schuif groter. Schuif naar rechts.
  - Zet staafje 7 omlaag en maak de schuif kleiner.
  - Zet staafje 8 omlaag en maak de schuif groter.
  - Zet staafje 8 omhoog en schuif de ketting naar rechts.
  - Zet staafje 7 omhoog en schuif de ketting naar rechts.
  - Zet staafje 8 omhoog en schuif de ketting naar rechts.
Alex heeft de ketting bij zich.

Pak de fles van de tafel en de sneeuwschep ernaast.
Gebruik de sneeuwschep om de emmer rechts uit de sneeuw te graven. Er zit cement in dus is de emmer zwaar.
Rechtsonder bij de houtjes kun je een beeldje voor hints pakken.

Ga naar de man met de auto toe.
Probeer garage 2 te openen. De man denkt dat Alex de zoon is van de overleden eigenaar van garage 2. Die had moeite de code van het slot te onthouden en had er hints voor opgeschreven met behulp van kruisjes.
Zie dat op de garage een geel kruisje en een '2' staat.
Op het achterste huis zie je een geel kruis staan en aan een bordje een '5'.
De man wil de olielamp op zijn auto niet uitlenen. Bovendien is de lamp leeg.

Bekijk het slot van grage 2. Je ziet 4 draaischijven die allemaal 901 laten zien.
In het midden, bij het streepje, moet de code komen van boven naar beneden.
Je kunt de code nog niet invullen ga dus naar links, het scherm uit.

Daar zie je Christina lastig gevallen worden door andere jongeren. Alex kent het meisje dat haar schopt. Hij durft niet tussenbeide te komen. Hij wil niet dat iemand weet dat hij en Christina elkaar kennen. Hij wil een ander Christina laten redden.

Ga de trap op.
Bekijk het met een plaat afgesloten raam.
Steek de ijspegel in een gat. De kisten staan stevig op de grond.
De ton is volgens Alex te gebruiken.
Leg er de plank op en Alex heeft een wip gemaakt waarmee hij dingen kan katapulteren. Hij wil zo de man bij de auto lokken om Christina te helpen.

Leg een sneeuwbal op de wip en duw de andere kant omlaag. Met meer kracht erop zou de sneeuwbal gekatapulteerd kunnen worden.
Zet de zware emmer op de wip. Alex loopt een stukje de trap op om de emmer op de wip te gooien. De sneeuwbal komt bij de man terecht, maar trekt geen aandacht.
Pak de emmer weer op.

Haal de nog brandende sigaret uit de mond van de sneeuwpop.
Zie op de boom een geel kruis staan. Ergens zal een getal staan voor de code van garage 2.
Op de blokken naast de sneeuwpop staat een voederbakje, dat als asbak wordt gebruikt.
Klik op de asbak en de peuken schuiven heen en weer. Je ziet een '4' in de bodem gekrast.

Links van de sneeuwpop zie je een kistje waartegen een plankje rust. Pak er een beeldje uit.
Bekijk de benzinetank van de sloopauto. Er zit nog wat benzine in.
Ga terug naar de man met de auto.


Code garageslot
Je had de 4 gevonden in de asbak, de 5 op het huis achteraan en de 2 op garage 2.
Op de 2 garages links staan een '9' en een '8'.
Onder het nieuwe elektriciteitskastje op garage 9 zag je wat gele verf. Daar heeft vast een kruis gestaan dat nu door het kastje is bedekt.
Gebruik als code de gevonden cijfers van links naar rechts.
Vul dus van boven naar onder in het middelste vakje 4, 9, 5 en 2 in. 4952 opent de garage.

Links op het kastje kan Alex een elektrische pomp pakken en in het donkere deel een tuinslang.
Praat met de man over de pestkoppen. Hij wil zich er niet mee bemoeien.
Geef hem de elektrische pomp en Alex mag de lege olielamp pakken.

Ga naar links en open de tank van de sloopauto.
Doe er de slang in en hou het uiteinde in de olielamp.
Steek de lamp aan met de sigaret.
Leg het metalen doosje op de wip en zet de emmer aan de andere kant. Het doosje is te licht.

Pak de emmer op.
Leg de fles op de wip en zet de emmer aan de andere kant. Alex wil de fles met wat vertraging weg schieten en zet de emmer niet neer.
Zet de emmer op de bovenste kist.
Maak de ketting vast aan de ijspegel en Alex maakt de ketting ook aan de emmer vast. Alex zegt dat de katapult klaar is.

Smelt de ijspegel met de olielamp en ga naar rechts. De man moet zien dat Alex de fles niet heeft gegooid.
Ga bij de man staan. De fles komt op de auto terecht en de man is zo boos, dat hij de pestende jongeren achterna rent en wegjaagt.

Alex praat met Christina. Hij loopt met haar mee om haar te kunnen helpen als de pestkoppen terugkomen.
Ze vertelt hem dat ze Christina heet en ze lopen naar een industrieel gebied toe.
Ze wil niet naar huis, maar naar geheime 'safe place'. Christina laat zien waar dat is. Het gebied is voor een groot deel ondergelopen met smeltwater. Ze moet over de plas heen.


Safe place  

Toegang tot de 'safe place' 1
Pak de plank links bij van de oude bus en neem de groene lap weg bij de voorkant.
Bij de ingang rechts kun je de kabel pakken, waarmee je aan de paal kunt trekken.
Links van de ton op de voorgrond is een stuk beton dat later pas opgepakt kan worden. Er zit een metalen staaf doorheen.
Linksonder kan Alex een blauwe mok pakken.
Bekijk het water. Het is niet diep.
Leg de plank op de kist op de voorgrond en loop erover heen.
Pak de emmer daar en bekijk de rioolbuis. Er zit iets in, maar Alex is te breed om erdoorheen te kruipen.
Duw tegen de paal, die een goede brug zou kunnen zijn naar de overkant, maar de paal breekt niet af.

Praat met Christina. Ze is niet graag thuis. Ze houdt van haar moeder, maar niet van diens drinkend vrienden. Haar moeder werkt overdag op de markt en 's avonds als schoonmaakster. Ze zien elkaar weinig. Christina's vader zit in de gevangenis. Ze vertrouwt Alex, dus is hij haar gast in haar veilige plek.
Alex vertelt haar ook over zijn thuissituatie, maar vraagt niet meer over het incident met de tassendief te praten.

Ga terug naar de paal en pak een beeldje voor hints op uit de boom.
Vul de emmer met water. Je hoort dan hoe Alex dat moet doen.
Zet de emmer dus neer bij de paal en vul de beker met water.
Leeg de beker in de emmer. Vul weer een beker en leeg die ook in de emmer.
Alex zegt dat het lang zal duren voor de emmer gevuld is.

Christina wil helpen, maar heeft dan óók iets nodig om water mee te scheppen.
Vlak achter de kist met de plank erop kan Alex een pan pakken in de struiken. Er zit een gat in.
Vul het gat met de groene lap en vul de pan met water.
Leeg de pan in de emmer. Doe dit totaal 3x en de emmer zit vol.
Alex vraagt Christina automatisch waarom haar vader in de gevangenis zit. Hij was gaan drinken, verloor zijn baan en ging aan de drugs. Hij nam vrienden mee, zodat hun huis een drugspand werd en sloeg Christina's moeder als ze probeerde er iets aan te doen. Toen de vrienden ook Christina aanvielen heeft haar moeder de politie gewaarschuwd. Christina's vader kreeg 7 jaar gevangenisstraf en heeft gedreigd Christina en haar moeder te doden als hij vrij komt.

Ga de bus in en trek nog eens aan de paal. Er is meer kracht voor nodig.
Ga terug over de plank naar de paal.
Pak de elektrische stop die aan de kabel hangt en Alex bevestigt die aan de emmer.
Ga terug de bus in en trek aan het touw. Door het gewicht van de emmer breekt de paal en vormt zo een brug naar de overkant.
Ga de bus uit, loop over de plank en dan over de paal.
Christina laat haar veilige plek zien. De ingang wordt versperd door een radiator.


Toegang tot de 'safe place' 2
Bekijk de ronde betonbak links.
Pak rechts daarvan, tussen de gele tonnen een betonnen steen op.
Pak links van de cementmolen die rechts staat, een verroeste tang op.
Naast de cementmolen zie je een lege, groene benzinetank met knoppen eronder.
Zoom uit en loop naar Christina toe.

Tussen het hout tegen het hek daar, vindt Alex een werkende zaklamp.
Rechts daarvan staat een benzineblik, waar nog wat benzine in zit.
Links van de betonnen ronde bak vindt hij een touw.

De oude keet zit op slot.
Christina zegt dat er onder de keet een luik zit, waardoor ze naar binnen kunnen. De radiator ligt in de weg.

Klik 2x met het benzineblik op de tank bij de cementmolen.
Druk op de knop en de molen gaat draaien.
Zet de cementmolen uit.
Bind het touw eraan vast.
Pak het andere eind bij de betonnen ronde bak en Alex zet het andere eind vanzelf vast.
Druk op de knop onder het tankje. De cementmolen wordt naar links getrokken.
Haal het touw af van de molen en bind het aan de radiator.
Pak het andere eind van het touw en Alex maakt dat vast aan de cementmolen.
Druk op de knop, maar de radiator is te zwaar voor de cementmolen.
Doe de steen in de cementmolen en Alex zegt dat hij er nog een nodig heeft.

Ga terug naar de loopplank bij de bus.
Het stuk beton vlakbij de ton op de voorgrond zit vast met een ijzeren spijl.
Gebruik de verroeste tang om het blok beton eraf te knippen.

Ga terug naar Christina.
Zoom in bij de cementmolen en doe er het betonblok in. De molen is nu zwaarder dan de radiator.
Druk op de knop en de cementmolen trekt de radiator weg.
Christina gaat de keet in. Volg haar.


In de 'safe place'
Christina heeft het in de loop der tijd gezellig gemaakt in de keet.
Pak links op de plank het mes weg en bekijk de kachel.
Pak rechts in de kast onderaan het duct tape.
Bekijk de tekening erboven en de boeken op de tweede plank.
Onderaan staat een schilderij. Er staan bloemen op en een doosje waarin een tandwieltje zit. Dit is een belangrijke aanwijzing.

Bekijk wat er op de tafel rechts van de kast ligt en pak het beeldje dat op de linker hoek staat.
Je ziet een cactus op de tafel staan.
De la daaronder is niet te openen, omdat de knop ontbreekt.
Bekijk de foto aan de muur. Het gezicht van Christina's vader is weggeknipt.
Kijk uit het raam. Alex vindt het tijd worden om te gaan, maar Christina vraagt of hij nog even blijft.

Bekijk in het achterste gedeelte het speeldoosje op tafel. Er moeten 3 radertjes in om het danseresje te laten dansen.
Zie de bloemen ernaast. Die stonden op het bloemenschilderij, waarop ook het doosje met tandwieltje geschilderd staat.
Bekijk de tekening aan de muur van de teddybeer, die een radertje draagt aan een ketting.
Pak bij de teddybeer op het bed het 1e tandwieltje.
Rechtsboven het bed bij de teddybeer staat een radiootje zonder batterijen.
Links aan de muur hangt een schilderijtje van een cactus met daaronder een tandwieltje in een la. Die cactus zag je eerder op de tafel rechts van de boekenkast staan. In de la zal dus een tandwieltje liggen.

Alex wil Christina's dagboek op de stoel wel lezen, maar niet als ze in de buurt is. Je moet haar weglokken.
Ga door het luik naar buiten en stop de zaklamp in de rioolbuis bij de loopplank.
Ga terug naar Christina. Zeg haar dat er een zaklamp in de buis ligt, maar de buis smal is.

Op het dagboek zit een slot. De sleutel moet Alex nog vinden.
Open de doos bij de tafel achteraan met het mes en doorzoek de doos. Alex vindt een kurkentrekker .
Zet de kurkentrekker in de la van de tafel rechts.
Trek eraan om de la te openen en kijk erin. Alex vindt een 2e radertje.

Pak onder het bed een doosje. Het doosje lijkt op het doosje op het schilderij met de bloemen, dat onderin de boekenkast staat.
Open het doosje met het mes en Alex haalt er een 3e tandwiel uit.


Christina's dagboek
Bekijk het speeldoosje.
Zet het kleinste radertje zonder spijlen rechtsboven.
Let goed op de kleuren van de andere twee.
Zet het donkerder radertje met spaken in het midden en zet het laatste tandwiel linksonder.
Druk op de rode knop en er gaat een vakje omhoog met een sleutel erin.

Pak het sleuteltje, zoom uit en open het dagboek ermee.
Alex zegt dat eerst al zijn sporen gewist moeten worden.
- Leg het mes terug op de plank bij de kachel.
- Pak het speeldoosje op de tafel bij het bed. Druk op de knop en leg de sleutel terug.
- Pak de 3 tandwieltjes.
- Hang het licht gekleurde tandwiel aan de ketting van de beer.
- Leg het blauwere tandwieltje in het doosje in de inventaris. Leg dit doosje onder het bed.
- Leg het kleinste radertje in de la. Doe die dicht en pak er de kurkentrekker van af.
- Doe de kurkentrekker in de doos bij het bed en maak de doos dicht met duct tape.
Haal bij de beer een beeldje tevoorschijn.

Lees nu het dagboek. Blader terug naar het begin en lees alles. Je gebruikt de pijlen om voor- of achteruit te gaan.
Christina beschrijft de pesterijen op school, gebeurtenissen met haar moeder en haar ontmoeting met Alex.
Blader terug en sluit het dagboek.
Christina betrapt Alex. Ze is boos op hem.
Bied je verontschuldiging aan of kies een andere optie en Alex gaat naar huis.


Christina's vader  

Bij de bushalte
De volgende avond is Alex bij de bushalte, waar hij Christina ontmoette.
Praat met Olga. Haar tas op het bankje heeft een kapot slot. Alex biedt aan dat te repareren.
Pak de tas.
Beweeg de sluiting. Er zitten schroefjes in om het slot op zijn plaats te houden. Alex heeft niets om het beschermingsplaatje van de tas te schroeven.
Zoom uit.

Praat met beide mannen op het bankje. Het zijn Mark en Boris uit de fabriek.
Boris wil Olga inlichten over de diefstallen, maar Mark stopt dat.
Praat met Boris. Hij heeft moeite Olga uit zijn hoofd te zetten.

Pak de verbogen koekenpan uit de vuilnisbak.
Open de achterbak van het busje. Bekijk de gereedschapskist en haal het breekijzer eruit.

Doe de deur dicht en praat met de mannen rechts. Ze moeten het riooldeksel van het riool halen. Met een breekijzer lukte dat niet. Ze willen het nu met vuur proberen.
Ze hebben een aansteker nodig. Alex wil alles wat vuur geeft, uit hun handen houden, zodat het lijk niet gevonden kan worden.

Vraag hulp aan Mark. Ze gaan even apart staan en Alex licht Mark in over wat hij gedaan heeft.
Mark zegt dat hij hem niet zal verraden en geeft Alex een ijzervijl.
Vraag Boris of hij lucifers heeft. Hij wil ze niet afstaan.
Vraag om een aansteker aan Olga en Mark. Zij hebben die niet.

Ga terug naar de bestelbus. Praat met de rechter man. Die kan zich niet voorstellen dat niemand bij de bushalte vuur bij zich heeft en wil er zelf om gaan vragen.
Alex zegt dat hij dat nog eens zal doen.

Ga terug naar de bushalte.
Breek de steel van de koekenpan met het breekijzer. Er zit een scherpe rand aan.
Vijl hem bij, zodat de rand scherp wordt.
Pak de tas. Schroef de schroefjes van het afdekplaatje los met de scherpe steel.
Het afdekplaatje van de sluiting komt in Alex' inventaris.
Beweeg de clip. De sluiting van de tas was gerepareerd met een lucifer die twee veren opzij drukte. De lucifer is gebroken, zodat de sluiting niet werkt.
Pak de gebroken lucifer uit de sluiting.

Praat met Olga over Boris. Olga wil niets met Boris te maken hebben en hem niet om lucifers vragen.
Praat verder. Alex zegt dat hij de tas kan repareren met een lucifer, maar dat alleen Boris die heeft.
Olga vraagt lucifers aan Boris en geeft ze aan Alex.
Pak de tas en doe een lucifer in de sluiting.
Zet het afdekplaatje erop en sluiting van de tas werkt weer. Alex heeft de ontdekking van het lichaam voorkomen.

Even later is hij thuis. Julia vraagt wat er is, omdat Alex anders doet dan normaal.
De telefoon gaat. Alex wordt gebeld door Christina's moeder. Christina heeft haar moeder ingelicht over de gedode dief. Ze was boos omdat Alex haar dagboek las.
Christina's moeder zegt dat Christina's vader uit de gevangenis is ontslagen. Hij zal de volgende dag langs zal komen en wraak nemen. Ze vraagt of Alex haar wil beschermen. Ze dreigt dat ze anders de politie inlicht.
Alex belt Mark. Hij wil dat Mark mee gaat naar Christina's moeder.


Christina's huis
Alex staat op het erf bij Christina's huis. Mark is er niet.



Aan de schommel hangt de sjaal die Alex aan Christina gaf en een briefje.
Christina schrijft dat ze ergens de sleutel van haar huis heeft verstopt.

Alex heeft een aansteker en een slaghout bij zich.
Pak een beeldje uit de leunstoel links.
Pak een plastic bekertje uit de groene bak bij de schommel.

Haal rechts uit de zandbak een hand sneeuw en doe dat in het bekertje.
Neem nog een sneeuwbal uit de zandbak.
Bekijk de rode pijp rechts van de zandbak. Er zit een plastic fles in, die Alex er niet uit krijgt. Hij heeft een haak nodig.
Bij de stoel is een elektriciteitshuisje. De plaat zou er, met het juiste gereedschap, vanaf gehaald kunnen worden.

Kijk door het raam en ga het flatgebouw in.
Op de trap ligt bloed.
Lees rechts aan de muur een briefje van de loodgieter.
Uit het onderste postvakje rechts kun je een beeldje pakken. Verder is er niets in de postvakjes te vinden.
Uit de emmer kun je een ijzeren staaf halen.
Op het tafeltje ligt een aan de tafel vastgeplakte fles. Verder is hier niets te doen.

Ga de trap op.
De zakken op het steekkarretje zijn niet met blote handen te openen.
Druk op de bel naast de linker deur.
De tweede deur links heeft ook een bel, maar die doet het niet.
Klop op de deur rechts, waar Christina woont en druk op de bel. Er wordt niet gereageerd.

Op het kastje rechts staat het muziekdoosje. Verder zit er niets in het kastje.
Erboven hangt een briefje. Er staat op dat je aanwijzingen kunt vinden in de la.
Open de la van het kastje rechts. Alex vindt een spiegel, een haak en een magneet.

Ga de trap af. Alex wil niet de kelder in.
Ga naar buiten.
Gebruik de ijzeren staaf om het elektriciteitskastje open te krijgen. De plaat is nu geschikt om er iets op te zetten.
Zet het bekertje met sneeuw daar neer en verwarm het bekertje met de aansteker.
Pak het bekertje met water.

Probeer de fles met de haak uit de rode pijp te krijgen. Alex kan er niet bij.
Leeg het bekertje water in de pijp en de fles komt iets omhoog.
Doe de sneeuwbal in het bekertje en verwarm het bij het elektriciteitshuisje.
Pak het bekertje en ga het legen in de rode pijp.
Pak de fles met de haak. Alex vindt een tandwieltje in de fles.
Pak eventueel nog wat sneeuw en doe het in het bekertje.

Kijk met de spiegel in de 3 autobanden bij de schommel. In de derde band vindt Alex een 2e tandwieltje.

Ga terug de flat in.
Ga omhoog met de trap.
Breek de spiegel met het slaghout en Alex heeft een scherf in zijn inventaris.
Snij de voorste zak open met de scherf.
Gebruik de magneet om de zak te doorzoeken en Alex vindt het 3e tandwieltje.

Bekijk het muziekdoosje.
Zet van rechtsboven naar linksonder de drie tandwieltjes neer. Rechtsboven het kleinste, de blauw gekleurde in het midden en de lichter gekleurde linksonder.
Druk op de knop en pak de huissleutel.


Christina's vader
Open de deur met de sleutel en Alex gaat naar binnen. Alex ziet een vrouw in een bloedplas liggen en wil onmiddellijk weg.

Probeer de koffers te pakken. Die zitten klemvast.
Loop de huiskamer in en bekijk de tas op de stoel rechts. Iemand heeft de woning doorzocht.
Uit de leunstoel kun je een beeldje voor een hint pakken.
Alex wil niets onderzoeken in de kamer, hij wil weg. Hij kan alleen door het raam kijken en het koperdraad zien dat de tv-antenne ondersteunt.
Ga het huis uit en loop naar beneden. Daar hoort hij Christina gillen. Ze is in de kelder.

Ga de kelder in.
Christina zit in een hoekje. Haar vader is kwaad op haar en heeft een bebloed mes in zijn handen.
Alex vlucht, maar hoort Christina weer gillen.
Ga naar binnen en terug de kelder in.
Pak achter de bank een stukje baksteen weg. Het is niet goed te zien wat het precies is.
Zie rechts de pijpleiding die slecht gerepareerd is. Als je aan het draaiwiel draait, zal de pijp barsten.
Alex wil Christina's vader naar de pijp lokken. Zie aan de pilaar een glad metalen plaatje zitten.

Ga de kelder uit en loop naar boven om Christina's huis in te gaan.
Boven de schemerlamp naast de stoel is een zuignap met een haakje eraan. Dat is niet te pakken. Er hangt een souvenirtje aan, dat ervan af valt.
Links staan foto-albums. Alex ziet er alleen foto's van Christina en haar moeder in. Hij haalt er een stukje van een foto uit.
Aan de muur hangen ook foto's.

De la gaat niet open.
Bekijk de tv. Aan de antenne zit koperdraad en de knoppen zijn eraf.
Pak de tang die vast zit aan een tv-knop.
Haal met de tang het koperdraad weg.
Het kastje onder de tv is te donker om er spullen in te zien.
Gebruik de aansteker om erin te kijken en Alex vindt een schroevendraaier.

Wrik met de schroevendraaier de la onder de schemerlamp open en Alex vindt een doosje met 6 driehoeken die je in kunt drukken.
Links van het raam kan Alex een ander stukje van een foto pakken boven in de kast. De fotostukjes moeten aan elkaar geplakt worden.

Ga naar beneden en dip een stukje foto in de lijm op de tafel.
Plak de stukjes foto aan elkaar.
Wikkel het koperdraad om het stuk baksteen en Alex maakt er een hangertje van.

Ga Christina's woning weer in en hang de hanger aan het zuignapje. Dat valt door het gewicht en Alex heeft een zuignapje met steen eraan in zijn inventaris.

Bekijk de vaas op tafel.
De strepen op de vaas hebben dezelfde kleur als de driehoeken in het doosje.
Pak het doosje naast de schemerlamp.
Druk de driehoeken in volgens de kleuren van het vaasje. Van beneden naar boven is dat:
paars - geel - groen - rood - blauw - lichtblauw/grijs.
Het doosje gaat open en Alex kan een sleuteltje pakken.

Ga naar beneden en open het postvakje van flat nummer 6 met het sleuteltje. Er ligt een brief in.
Iemand schrijft dat de overleden persoon van appartement 4 ergens een verstopplaats heeft in de flat voor zijn waardevolle spullen.

Ga naar boven en bekijk het nachtkastje naast appartement 4.
Haal er een plank af met de schroevendraaier.
Pak de blikopener en ga Christina's woning in.
Gebruik de blikopener op de koffers. Er valt een 3e stukje foto uit een koffer.

Ga naar beneden en hou het fotostukje in de lijm.
Plak het vast aan de rest van de foto. Een piepjonge Christina staat erop met haar ouders.

Ga de kelder in.
Hang de foto aan de spijker bij de pijpleiding.
Hang het zuignapje aan het gladde stukje metaal op de pilaar.
Alex verstopt zich in de kelder. Het zuignapje valt en Christina's vader gaat kijken wat er gebeurt.
Als de man de foto bekijkt, schreeuwt Alex dat Christina moet vluchten................................




KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.