RUNAWAY 2:

THE DREAM OF THE TURTLE



Walkthrough door Marjo © 2007 www.adventurespel.nl

Uitgever: Focus Home Interactive/2007
Ontwerper: Pendulo Studios

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info



Hoofdstuk 1: Trapped in the Jungle
Hoofdstuk 2: Surfin' MalaOntsnappingsplanMilitair kamp
Hoofdstuk 3: Simpler than an AmebaTarantula
Hoofdstuk 4: He Who Knows Does Not Speak
Hoofdstuk 5: Shipped to the PastNeutrino-detectorTrantonite
Hoofdstuk 6: The Hidden Beacon of AvernusCertificaatTrantonite steen



Intro

Brian duwt zijn vriendin Gina uit het vliegtuig. Voordat Gina, aan haar parachute hangend, in een meer valt, wordt ze vanaf de grond neergeschoten.

Brian vraagt via zijn laptop hulp aan Sushi, een oude vriendin van hem. Hij vertelt haar wat er allemaal gebeurd is, nadat ze die ochtend opstonden.
Gina wilde graag de Tiki Watervallen en de Tiki tempel op het eiland Mala bezoeken. De enige piloot die ze bereid vond om hen te vliegen, is Otto. Otto is zo mogelijk nog ouder dan zijn krakkemikkige vliegtuig en tijdens de vlucht zakt hij dan ook in elkaar. Brian duwt Gina het vliegtuig uit met de enige parachute en stort zelf neer in de jungle van het eiland Mala.



Hoofdstuk 1: Trapped in the jungle.  

Vliegtuig
Als Brian weer bij bewustzijn komt, ontdekt hij dat de rugzak met noodvoorzieningen verdwenen is. Ga dus op onderzoek uit in het vliegtuig.
Op de grond, rechts van de open deur, zie je een glasscherf (shard of glass). Linksklik om er naar te kijken en rechtsklik om hem op te rapen. In de dozen die rechts van de deur staan, kan Brian een speelgoedhondje (capote puppy) oprapen. Hij zegt dat er al batterijen in zitten.
Ga met de cursor naar de bovenkant van je scherm en klik op het icoon aan de linkerkant om je inventaris te openen. Rechtsklik om het vergrootglas-icoon te krijgen en klik daarmee op het hondje. Brian ontdekt dan, dat er bij de staart een klein klepje zit, waardoor je vloeistof in het beestje kunt gieten. Het is namelijk een plashondje.

Links van de deuropening zie je een kastje waar "keep closed" op staat. Het kastje is afgesloten.
Verder links, ligt een hoop rommel op de vloer van het vliegtuig. Kijk ernaar en raap dan Gina's haarspeld (hair clip) op.

Loop verder naar links, de cockpit in. Brian gaat zelf in de stoel van de piloot zitten.
Kijk links van de stoel in het zijvakje (glove compartment). Haal het vergrootglas (magnifying glass) eruit. Kijk ook naar het handschoenenkastje tussen de twee stoelen (central glove compartment). Maak het open en haal de verrekijker (binoculars) en de fles whiskey (bottle of whiskey) eruit.

Zoek dan het rode knopje links op het dashboard. Trek eraan en op de neus van het vliegtuig gaat een klep open.

Verlaat de cockpit en ga door de deur naar buiten. Loop naar de neus van het toestel en kijk in de geopende klep. Hij slaat dicht voordat Brian kan kijken.

Ga terug naar de cockpit en trek nogmaals aan de rode knop. Open dan je inventaris. Klik op Gina's haarspeld en beweeg je cursor buiten het speelscherm. Klik dan met de haarspeld-cursor op de rode knop. Nu blijft de klep open staan.

Verlaat het vliegtuig weer. Op dit moment valt er iets uit de lucht en Brian raapt het op. Het is Otto's vliegbrevet (Otto's pilot license). Kijk boven de staart van het vliegtuig omhoog naar de top van de bomen. Brian denkt dat hij iets ziet.
Haal je verrekijker uit de inventaris en bekijk de bomen beter. Nu ziet hij Otto's tas in de top van de boom hangen.

Loop dan naar de geopende klep en kijk in het vakje. Brian haalt er een watertank (tank of water), en een stuk gereedschap (tool) uit.

"Keep closed" kastje
Loop naar rechts, de jungle in.
Brian arriveert bij een poel drijfzand, waar hij een klein aapje, een lemur, ziet wegrennen.
Kijk naar het drijfzand en Brian ontdekt de vliegbril van Otto. Klik met de handcursor op Otto's vliegbril (goggles) en Brian haalt hem zelf met behulp van een tak uit het drijfzand. De tak (branch) zit nu ook in je inventaris.

Open je inventaris en klik met de glasscherf op Otto's vliegbril, om het elastiek (strap) eraf te snijden. Probeer dan het elastiek aan de tak te bevestigen. De tak heeft niet de juiste vorm. Snijd hem dus op maat met de glasscherf. Klik daarna met de ingekorte tak op het elastiek en Brian heeft een perfecte katapult (sling shot).

Loop terug naar het vliegtuig.
Klik met de katapult op de boomtop (tree top), boven de staart van het vliegtuig.
Brian zoekt zelf een geschikte steen en schiet Otto's tas (bag) naar beneden.
Open de tas in je inventaris en je vindt een kapotte sleutel (key), die duidelijk van het afgesloten kastje in het vliegtuig is. Maar hoe die sleutel te repareren?

Gebruik je vergrootglas op de zonnestraal (ray of light) die door de bomen schijnt. Dit is een goede methode om de zonnestralen als brander te gebruiken.
Open je inventaris en combineer het stuk gereedschap (tool) met het vergrootglas (magnifying glass) om het geheel te verlengen. Klik vervolgens met het verlengde vergrootglas op de zonnestraal. Brian zal zelf een geschikte plek zoeken om hem in de grond te steken.
Haal nu je gebroken sleutel tevoorschijn en klik ermee op het verlengde vergrootglas, dat in de grond steekt. De hitte van de zon zal de helften van de sleutel (key) aan elkaar lassen.

Ga het vliegtuig in en probeer het "keep closed" kastje, links van de deur, open te maken.
De lasnaad is te dik. Gebruik dus de glasscherf om de lasnaad glad te maken. Nu kun je met de sleutel het kastje openen. Haal er een paar sneeuwschoenen (snowshoes) uit.

Lemur aapje
Verlaat het vliegtuig en loop naar rechts, naar de plek van het drijfzand.
Kijk naar de klip (ledge) rechts van het drijfzand. Probeer omhoog te klimmen. Brian vind het te gevaarlijk.
Loop een paar passen naar links. Boven het drijfzand hangt een omgevallen boom (fallen tree). En links daarvan is een groot rotsblok. Probeer de rotsblok te beklimmen. Brian vind het een goed idee om via de rots en de boom naar de klip te komen, maar de rots blijkt te glad.

Loop terug naar het vliegtuig en kijk nogmaals in het vakje op de neus van het vliegtuig. Ditmaal vindt Brian een bus anti-slip spray (anti slippage spray).

Ga naar de rotsblok en spuit er anti-slip spray op. Klim daana op de rots en Brian loopt verder over de omgevallen boom....totdat de lemur dat verhindert.

Open je inventaris en vul het hondje met water uit je watertank.
Zet het hondje daarna op de plek, aan de voet van de rots, waar je voorheen de aap zag toen je aan kwam lopen. (area where the lemur was).
Het speelgoedhondje tilt zijn pootje op en even later kom het aapje van het plasje drinken. Vervolgens wordt het hondje in het drijfzand gegooid. Dit plan liep dus niet helemaal goed.

Ga in het vliegtuig een nieuw speelgoedhondje (puppy) halen.
Vul het hondje ditmaal met whiskey en plaats het weer op de grond voor de rots.
Weer komt het aapje aanlopen en drinkt van het plasje, waarna hij dronken omvalt. Brian stopt het lemur aapje en het hondje in zijn inventaris.
Beklim tenslotte opnieuw de rots en Brian bereikt de top van de klip.

Loop naar rechts tot bij de hangbrug. Volgens het bordje ernaast is de hangbrug byzonder gammel.
Haal de sneeuwschoenen uit je inventaris en klik ermee op de hangbrug.
Brian verbergt zijn inventaris in de bosjes. Het aapje neemt hij mee naar de overkant.

Aangekomen op de bergtop kijkt Brian uit over een militair kamp, dat gestationeerd is aan de rand van het meer, waarin Gina viel.



Hoofdstuk 2: Surfin' Mala.  

Militair kamp
Brian gaat verder met het vertellen van zijn verhaal aan Sushi.
Hij arriveert in het kamp van het 13de infanterie regiment, waar hij voor Leslie Flowerpot geleid wordt. Leslie is de zoon van kolonel Kordsmeier, maar mag dit aan niemand laten weten.

Kijk naar het aantekenboek (noteboek), waarin Leslie alle orders van zijn vader opschrijft. Brian verbaast zich erover dat Leslie's handschrift zo op het zijne lijkt. Je kunt het aantekenboek vastpakken en Brian zal er dan iets in schrijven, maar dit heeft nu nog geen effect.

Vervolgens wordt Brian bij de kolonel ontboden.
Na een vruchteloos gesprek wordt Brian teruggebracht naar de ingang van het kamp.
Brian heeft het gevoel dat Gina in het kamp gevangen wordt gehouden. Hij besluit dat hij een andere weg moet vinden om weer in het kamp te komen. Ook moet hij tegelijk zoeken naar een mogelijkheid om van het eiland te ontsnappen.

Luana beach
Loop vanaf het militair kamp naar rechts en volg de "southbound highway".
Uiteindelijk komt Brian aan op het strand, waar hij meteen naar de hangbar gaat.
Praat met Lokelani. Ze vertelt Brian over al haar exen en geeft hem een nieuwe naam: Kaimi.
Ze stelt hem voor aan Aolani, de kakatoe.
Sinds de militairen 3 dagen geleden aankwamen, zijn de eilandbewoners geŽvacueerd. Alleen Lokelani mocht nog even blijven evenals haar vrienden Kai, Knife en Koala. Ook is de dag ervoor een monnik aangekomen, die wellicht doof is. Kai stamt van een familie van medicijnmannen en heeft maar 1 been. Knife bezit een motorboot, houdt van surfen en Koala is zijn zoon.
Lokelani werkte vroeger als make-up artieste in Hollywood. Ze werkte voornamelijk met GreasePaintPro computer make-up.

Op de grond voor de bar staat een rechthoekig bakje dat als asbak (ashtray) wordt gebruikt. Bekijk het en raap daarna de sigarenkoker (cigar holder) op.
Rechts op de bar zie je een lei (klein schoolbordje). Brian mag de lei met krijt (chalkboard and chalk) van Lokelani lenen.



Ontsnappingsplan  

Alaula Cove
Verlaat de bar naar rechts, naar het strand (beach). Klik dan met je cursor op de weg (highway) die je voor de bergen ziet kronkelen. Brian zal vanzelf naar Alaula Cove gaan, de kreek waar Knife, Koala en Kai wonen.

Praat met Knife. Hij wil zijn motorboot niet uitlenen. De militairen hebben gedreigd erop te schieten als ze de boot op het meer zien.
Knife vertelt dat Koala in de hut een computerspel speelt op een console die hij op het strand kreeg. Knife vindt dat je Koala niet moet storen. Bij de witte kei op de voorgrond, zie je de zand-schildpad die Koala maakte.

Raap het touw (rope) op, dat je links naast de trapjes bij de hut ziet liggen. Aan de rechterkant van de trapjes vind je een busje talkpoeder (talcum powder).

Praat dan met Kai die in de hangmat ligt te mediteren.
Zijn grootvader was een medicijnman, gespecialiseerd in het laten herrijzen van dode kippen.

Loop over het strand helemaal naar links, waar je de motorboot van Knife ziet dobberen.
Op het steigertje vind je een gereedschapskist (toolbox). Neem hem mee.
Aan de overkant van het water zie je de uitgang (gap) tussen de rotsen.
Verlaat de kreek (cove) links naast de hut en ga terug naar Luana Beach.

Luana beach
Verken de rest van het strand.
Loop naar het Tiki Falls Visitor Center. Links van de brede trappen is de ingang naar de kelder (basement). Bekijk de ingang van dichtbij. Hij is afgesloten met een luik.
Links naast de kelderingang staan een afvalcontainer. Open hem en Brian vindt boter (butter).

Loop naar Bucking Bronco, rechts onder de bar-hut.
De nep-stier is in een slechte conditie. Brian wil er niet opklimmen. Aan de achterkant is een open luik. Kruip even naar binnen, al vindt Brian niets van enige waarde.

Loop naar de Surf Shack.
Kijk rechts van de trapjes naar de kabel met de haak, die hier over de railing hangt. Trek aan de kabel. Hij zit vast. Kijk onderaan naar het andere einde van de kabel (look at end of the cable) en Brian ontdekt de knoop vastzit om de wortels van een palmboom.
Haal de boter uit je inventaris en smeer hiermee de vastgeknoopte kabel in (grease end of the cable). Nu trekt Brian de kabel met haak (cable) onder de hut uit.
Onder het afdakje van de surfhut, zit de monnik waar Lokelani over sprak. Hij is onherkenbaar, zegt niets, maar blijkt gelukkig niet doof. Geef hem je schoolbordje met het krijt en spreek hem dan nogmaals aan. Hij heeft Gina niet gezien. Maar net als Brian vraagt of hij een alien is, raakt het krijt op.

Ga naar de Hawaii bar en praat met Lokelani. Ze heeft geen krijtjes meer.
Informeer naar de gebroken nep-stier (bronco) en Brian krijgt een idee. Als hij Knife kan laten surfen op de stier, kan hij wellicht de Knife's boot lenen. Maar dan zal hij eerst de stier moeten repareren.

Krijt maken
Loop naar het Visitor Center.
Ga naar de linkerkant van het gebouw. Nog nťt zichtbaar achter het rose dak, zie je hier de achterkant van een jeep. Een soldaat verbergt zich hier. Loop naar hem toe.
Soldaat Zachariah O'Connor vertelt dat hij hier wacht op Professor Pignon, om hem naar het kamp te brengen. Hij laat Brian een foto van Pignon zien.
O'Connor was vroeger een houthakker en kan erg goed in bomen klimmen. Ook weet hij hoe je krijt moet maken: met gemalen gips en arabische gom.

Rechts van de jeep staat een dikke palmboom. Bekijk hem van dichtbij en Brian ontdekt dat de stam plakkerig is van het sap. Stop in je inventaris het talkpoeder in de sigarenkoker. Klik dan met de gevulde koker op de stam van de boom en even later heeft Brian zelfgemaakt krijt (chalk).

Ga terug naar de monnik in de surf hut en geef hem het stukje krijt.
Praat weer met de monnik en uiteindelijk komt Brian erachter dat het Joshua is. Brian kent Joshua uit deel 1 van Runaway, waar hij hem hielp om een machine te repareren die Joshua in contact bracht met aliens.
Vraag of Joshua de nep-stier kan repareren. In ruil wil Brian hem helpen het eiland te verlaten. Joshua is namelijk op zoek naar een professor Simon.

Nep-stier repareren
Bij de nep-stier aangekomen, heeft Joshua een smeermiddel en een schroefsleutel nodig. Geef hem dus het pakje boter en de gereedschapskist.
Nu moet Brian nog een manier vinden om de stier van stroom te voorzien.

Loop naar de kelderingang (basement) van het Visitor Center.
Haal de kabel met de haak uit je inventaris en bind hem vast aan de smalle plank, die midden over de deuren van het kelderluik zit (board of basement entrance).

Loop dan naar soldaat O'Connor, geef hem het touw en vraag of hij in een boom wil klimmen.
Nu heeft Brian de kans om de foto van Pignon uit O'Connor's boek te stelen.
Rechtsklik daarna op de jeep. Als Brian de kabel met haak, aan de plank op de kelderdeuren heeft vastgemaakt, zal hij de auto lenen en de plank van van de deuren rukken.
Hierna haalt hij de kabel met haak (cable) weer van de jeep af.

Loop naar het kelderluik (basement) en open de deuren. Brian klimt naar binnen.
Kijk rond in de kelder. Onder de trap is een kamertje, slecht zichtbaar omdat de surfende krab ervoor staat (room under stairs). Kijk ernaar en ga dan naar binnen. Brian vindt een metaal detector.
Kijk nu naar het electriciteitspaneel links van de trap.
Klap de hendels van "seafood kahuna" en "visitor center" naar beneden en zet de hendel van "bucking bronco" omhoog. Ook "Lokelani's place" moet op verzoek omhoog staan. Zet dan zo nodig ook de hoofdschakelaar (main switch) omhoog.
(Bovenste rij aan, aan, uit. Onderste rij uit, aan, uit).
Verlaat de kelder weer.

Loop naar Bronco de nep-stier. Joshua heeft hem intussen gerepareerd. Hij loopt terug naar de surfhut om te wachten totdat Brian klaar is met de rest van zijn bezigheden.
Nadat Brian ook geprobeerd heeft om de stier te berijden, ga je naar de weg (highway) voor de bergen.

Op de plattegrond klik je op Alaula Cove.
Praat met Knife en vraag of je zijn boot kunt lenen als je hem een surfplek bezorgd. Hij gaat accoord en Brian en Knife staan even later bij de nep-stier. Knife is zeer tevreden en Brian mag de boot lenen.
Nu moet hij nog het andere deel van zijn plan verwezenlijken: toegang krijgen tot het militaire kamp. Misschien samen met O'Connor, door je te vermommen als Pignon.



Militair kamp  

Foto maken
Ga naar de bar en praat met Lokelani over Grease Paint Pro. Vraag haar of ze je zo kan schminken, dat je op iemand anders lijkt (Could you use GPP to make me look like somebody else). Dat is geen probleem. Ze heeft dan een foto van Brian nodig en een foto van de persoon die hij wil worden.

Loop langs de surfhut verder het strand op, naar het houten bouwsel (wooden structure). Toeristen kunnen hier een foto laten maken met hun hoofd door het gat van een beschilderd paneel.
Kijk naar de achterkant van het beschilderde paneel. (De kijk-cursor verschijnt rechts naast het paneel). Stap daarna achter het paneel. De foto-machine heeft een munt automaat. En hij heeft op dit moment geen stroom.

Ga naar de bar en vraag aan Loki of ze een muntje (token) voor je heeft. Dat heeft ze niet, maar ze geeft het advies om onder het platform van de foto-stand te kijken of daar muntjes liggen.

Loop terug naar de foto-stand. Kijk onder het platform. Daar ligt inderdaad een munt.
Haal het aapje uit je inventaris en duw hem onder het platform. Hij vindt inderdaad de munt, maar wil hem alleen afgeven in ruil voor een biertje.

Ga naar de bar en zeg tegen Lokelani dat je dorst hebt van het wandelen in de zon (I've been walking around in the sun..). Brian heeft geen geld, maar Lokelani wil hem wel een gratis biertje geven als hij een paar vragen kan beantwoorden over haar ex-vriendjes.
- Milo is de ex die op de kolonel lijkt.
- Lopati komt uit PolynesiŽ.
- Tiroo is van Indiaanse afkomst.
- Russell is de achternaam van ex-vriendje Brian
Na het juist beantwoorden van de vragen, krijgt Brian zijn biertje (beer)


Ga even naar de kelder (basement) om daar de stroom aan te zetten bij de foto-stand.
Zet de hendel van Surf-pix omhoog.
Zet de hendel van Lokelani's place omhoog en daarna ook de hoofdschakelaar.

Loop terug naar de foto-stand. Ga achter het beschilderde paneel.
Stop je muntje in de gleuf. Lokelani komt aanlopen en gaat samen met Brian op de foto.
Daarna neemt Brian de surf-foto (photo souvenir) uit het bakje.

Ga naar de bar en praat nogmaals met Lokelani over de movie magic makeover software. Geef haar dan de twee foto's en ze verdwijnt naar haar hut om de foto's te scannen.
Intussen krijgt Brian het voor elkaar om de kakatoe weg te jagen.
Als Lokelani terugkomt geeft ze Brian de bewerkte foto (doctored photo). Maar als ze ontdekt dat de kakatoe weg is, wil ze Brian niet meer zien en hem al helemaal niet meer schminken.

Kakatoe
Loop naar de grote palmboom bij de jeep van O'Connor.
Brian praat met O'Connor over de vogel. Terwijl O'Connor de kakatoe Aolani uit de palmboom schiet, legt Brian de bewerkte foto in O'Connor's boek.

Ga naar de weg voor de bergen en dan via de map naar Alaula Cove.
Praat hier met Kai over zijn grootvader die kippen tot leven kon wekken. Geef hem daarna Aolani.
Jammer genoeg kan Kai zich niet herinneren waar de hut van zijn grootvader is: "ergens in het noord-westen bij graven."

Ga via de map naar het militaire kamp.
Praat met de soldaat die bij de ingang staat en zeg dat je de kolonel weer wilt spreken. Als Brian weer bij het tafeltje van Leslie staat, grijp je het aantekenboek en schrijft erin: "Locate hut in the northwest part of the island" (localiseer de hut in het noordwesten van het eiland).
Praat hierna over koetjes en kalfjes met de kolonel of neem meteen afscheid van hem.

Loop even naar het strand of ergens anders heen, keer terug en vraag daarna nogmaals of je de kolonel kunt spreken. En weer belandt Brian bij het tafeltje van Leslie.
Leslie is net in gesprek met zijn vader en noemt de coŲrdinaten van de hut. Brian noteert ze meteen en zegt dat hij graag een GPS zou willen hebben.
Praat weer even met de kolonel, neem afscheid en ga op zoek naar een GPS.

Ga naar het strand, naar soldaat O'Connor en vraag hem naar zijn GPS. Hij heeft hem eerder die dag verloren, toen hij een jongetje achterna zat.

Ga naar Alaula Cove. Loop de hut in, waar Koala zit te spelen met iets dat op een gameboy lijkt.
Kijk ernaar en Brian realiseert zich dat het de GPS van O'Connor is.
Probeer de GPS te pakken. Dit lukt niet. Haal dus het aapje uit je inventaris en geef hem aan Koala.
Koala gooit de GPS vervolgens naar buiten, waar Brian hem opraapt.

Combineer dan in je inventaris de coŲrdinaten met de GPS. Brian volgt de instructies en belandt uiteindelijk bij de hut van de medicijnman.
Ga naar binnen en kijk rond. Dit is inderdaad de hut van Kai's grootvader.

Ga terug naar Alaula Cove. Haal je metaaldetector tevoorschijn en gebruik hem op de zandschildpad die Koala bouwde voor de hut. Brian vindt het kunstbeen (bogus leg) van Kai.
Geef het kunstbeen aan Kai en hij zal daarna meegaan naar zijn grootvaders hut.

Aangekomen in de hut vertelt Kai dat er een onderwatertunnel is, waardoor de schildpadden naar het meer gaan om te paren. Als Kai zich heeft omgekleed in een passender gewaad voor het ritueel, komt hij tot de ontdekking dan hij zijn spreukenboek, zijn Grimarium, niet kan vinden.
Klik op de lege stoel om met Kai te praten. Vraag hem naar het spreukenboek van zijn grootvader (book of spells). het boek heeft een metalen band en blijft ook na de dood bij de eigenaar.
Neem een schildpad schild (turtle shell), rechts van het gordijn en loop dan naar buiten.

Rechts van de hut zie je enkele graven (graves). Gebruik de metaaldetector op de graven en Brian zal iets vinden. Gebruik hierna het schild van de schildpad om het grimarium op te graven. Brian brengt aansluitend het grimarium naar Kai, die de kakatoe weer tot leven wekt.
Gina is hier zeer blij over en neemt Brian mee naar haar hut, waar ze hem vermomd als professor Pignon. O'Connor trapt er vervolgens in en brengt Brian naar het militaire kamp.

We zien hoe Brian de rest van zijn verhaal vertelt aan Sushi.
Ook de kolonel gelooft dat Brian de echte professor Pignon is en geeft hem opdracht om het vernietigingswapen AMEBA te activeren. Professor Simon (degene naar wie Joshua ook op zoek is), is eigenlijk de enige die dit kan doen, maar hij is nergens te vinden.
Brian wordt door luitenant kolonel Chapman geŽscorteerd naar het ondergrondse commandocentrum.



Hoofdstuk 3: Simpler than an Ameba.  

Bewakingscamera
Chapman laat Brian achter in de grote ruimte, nadat hij hem instructies heeft gegeven. De speciale handschoenen, die in het koffertje voor Pignon zitten, zijn erg duur. Chapman vertelt ook dat hij zijn orders met tegenzin uitvoert.
Brian ontdekt dat de kolonel hem wel kan zien via een camera, maar niet horen.
Intussen is de echte Pignon gearriveerd, maar hij wordt door Lokelani vakkundig opgehouden.

Kijk rond in de ruimte.
Loop naar de linkerkant van de ruimte. Links van de trapjes staan een paar dozen (boxes). Bekijk ze en Brian vindt een digitale videocamera (socket cam).
Loop naar de rechterkant van de ruimte. Op de tafel die tegen de muur staat, kun je een sterke plastic zak (ultra strong plastic bag) oprapen.

Even verderop zie je een metalen ladder. Klim omhoog.
Loop naar rechts en dan naar links over de metalen brug waaronder de camera hangt.
Helemaal links op de hoek van de brug, hangt een deurmat over de railing. Er ligt een rol tape (duct tape) op de deurmat. Raap hem op.
Als je te lang boven blijft, zal Brian zo nu en dan naar beneden gaan, zodat de kolonel hem weer kan zien. Klim dan weer omhoog en ga naar het midden van de brug, haal de digitale camera tevoorschijn en klik ermee op de bewakingscamera. Brian zal de camera met tape bevestigen, een opname maken en deze in een lus laten draaien, zodat de kolonel het idee heeft dat Brian rustig aan het werk is. Intussen kan Brian ongestoord op zoek gaan naar Gina.

Loop in de grote hal naar links, de trapjes op en de deur door.
Brian ziet hier een grote glazen kubus. In de kubus ligt een bowlingbal met 3 gaten.
Verlaat de kamer weer.

Koffertje
Ga door de deuropening aan de rechterkant van de hal.
In het midden van de ruimte staat een standbeeld van de vogelgod. Er zijn drie deuropeningen in deze ruimte. Uit de middelste deuropening (back exit) hoort Brian stemmen praten over getallen. Ga eens kijken en Brian ontdekt dat er soldaten staan in een zwart uniform.
Loop door de rechter deuropening naar buiten. Hier staat O'Connor bij zijn jeep te praten in zijn walkie-talkie op kanaal 5. Praat met O'Connor. Hij waarschuwt Brian dat Pignon niet naar buiten mag. Na het gesprek geeft hij Brian een enveloppe.

Loop terug de tempel in, naar de grote hal.
Bekijk de enveloppe in je inventaris. Het is een brief van Lokelani. Ze heeft een ring van Pignon bijgevoegd.
Op de tafel in het midden van de hal staat Pignon's koffertje (briefcase). Neem je ring en gebruik hem om het koffertje te open. Er wordt meteen een pasje (card) voor Pignon geactiveerd. Verder vindt Brian nog een zonnebril (sunglasses), de dure catalisatie handschoen (catalizing gloves) waar Chapman over sprak en een neuralizer, waarmee je het geheugen van mensen kunt beÔnvloeden.

AMEBA
Loop naar buiten, naar O'Connor.
Praat met hem. Hij herkent Brian als de CIA-man in burger. Haal je neuralizer tevoorschijn en gebruik hem op O'Connor. De neuralizer werkt niet zoals Brian verwachtte, maar er vallen wel 3 knikkers (marbles) uit. Ga weer de tempel in.

Ga terug de grote hal in. Loop verder naar de ruimte met de glazen kubus en de bowlingbal.
Stop je zojuist geactiveerde pasje in de gleuf (slot) die je midden op de voorkant ziet zitten. De kubus verdwijnt.
Probeer de bowlingbal op te rapen. Dit lukt niet. Stop de drie knikkers in de gaten van de bowlingbal. De bal rijst nu omhoog en de indruk van een hand verschijnt.
Neem je catalisatie handschoen en klik ermee op de amoebebal. Nu verschijnen, uit het niets, twee zwarte gaten. Als Brian zijn hand in het rechter gat steekt, komt zijn weer hand tevoorschijn uit het linker zwarte gat.

Ga terug naar de grote hal.
Gebruik de computer die op het bureau staat. Brian leest in de papieren van professor Simon hoe de AMEBA werkt en tekent er een schema van.

Ga terug naar de kamer met de kubus. Stop het pasje weer in de gleuf. Plaats daarna weer de catalisatie handschoen op de bal en Brian vraagt zich af welke plaats hij zal bezoeken.
Kies voor Alaula Cove, waar je met Joshua kunt praten.
Joshua vertelt dat AMEBA staat voor Anti Cellular Matter E- nuclear Bilocator Apparatus. Hij kent het apparaat dus. Voor je verder kunt praten, trekt Brian zich terug.
Klik weer met de handschoen op de bal en ga nogmaals naar Alaula Cove. Joshua heeft nu geen tijd om te praten. Hij probeert de lemur te opereren, die met zijn tanden vastzit in een tennisracket.


Verlaat de ameba kamer en ga naar de grote hal. Klim de ladder op en ga naar links. Loop achteraan een pas naar links, over de metalen brug. Hier zoek je met je cursor naar een controlepaneel (control panel). Klik erop.
Het paneel is uitgeschakeld en je hebt een sleutel nodig om het te bedienen.

Ga terug naar de ameba kamer en zoek voor de derde keer contact met Joshua in Alaula Cove.
Informeer hoe het is afgelopen met de operatie op Little Devil.
Vraag dan of je de tandarts-instumenten (dental instruments) mag hebben.

Weer terug in de tempel, ga je nogmaals naar het controlepaneel boven op de brug. Klik erop met de tandarts-instumenten en Brian laat zien hoe bedreven hij is het het kraken van een slot.
Even later rijst het hele platform omhoog langs het grote Tiki-beeld en stopt bij de mond.
Klim in de mond van het beeld.



Tarantula  

Handschoen
In het Tiki beeld, zie je meteen het geraamte onder de grote ronde steen liggen - Indiana Jones??
Til de hoed op, die op de ronde steen ligt. Er zit een levensgrote spin onder.
Raap de zweep (whip) op, die bij de hand van het geraamte ligt.
Links van de benen van het geraamte ligt een leren tas. Doorzoek hem en Brian vindt stenchazol, een ongelooflijk stinkend goedje, dat slangen uit de buurt moet houden.

Loop naar rechts door de opening in de wand. Na een tochtje in volstrekte duisternis, arriveert Brian bij een spleet in de rotswand. Hij ziet hoe de kolonel in gesprek ik met een vrouw genaamd Tarantula. Ze staan bij een bak vol spinnen, boven op een platform in de grote Tiki-tempel. Ze praten over een John Doe en Trantonite keien. De kolonel is van plan zijn volk te verraden.
Tarantula vertelt dat ze Gina naar de bodem van het meer hebben zien zinken. Als de kolonel weg is, ontdekt Tarantula dat Adeline, een van haar spinnen, verdwenen is. Ze doodt meteen soldaat 17, om als voer te dienen voor de spinnen. Brian hoort dat de spinnen aas eten, hoe meer het stinkt, hoe liever ze het hebben.
Brian is even wanhopig, maar bedenkt dan dat Gina misschien nog leeft. Joshua vertelde immers dat het alien-ruimteschip op de bodem van het meer geparkeerd staat. Hij neemt zich voor om Joshua te helpen zoeken naar professor Simon.

Kijk weer door de opening. Je kunt nu omhoog en omlaag kijken. Bekijk de beelden, de zwart geklede soldaten en het grote metalen colosseum. Je ziet ook een catalisatie handschoen liggen, in een bakje op de grond, voor de glazen bak met spinnen.

Loop terug naar Indy onder de ronde stenen rots.
Gebruik je sterke plastic zak op de hoed en Brian vangt de spin Adeline.

Loop terug naar rechts, naar de opening in de rotswand. Brian hoort hoe Tarantula beveelt dat het "verse vlees" in de zon gelegd moet worden, zodat het kan gaan rotten.
Probeer Adeline in het zakje, door de opening te gooien. Brian denkt dat Tarantula erachteraan zal gaan, zodat hij de handschoen kan pakken.....maar hij is niet zeker dat de spin niet rechtstreeks naar de glazen bak rent, dus hij ziet even af van dit plannetje.

Loop terug naar de mond-opening, klim erdoor en laat het platform naar beneden zakken, door het controlepaneel te gebruiken.
Ga de ladder af en loop door de rechter uitgang, naar de kamer met het beeld en de drie deuren.
Open je inventaris. Gebruik de tandarts-instrumenten om de bus Stenchazol uit je inventaris te openen. Klik dan met de geopende bus op de middelste deuropening, die naar de tempel gaat (Leave bottle of stenchazol as close as possible to the Tiki Temple).

Loop terug naar de hal, de ladder op, naar de mond van het tiki-beeld.
Loop door de tunnel tot bij de spleet en kijk erdoor. Gooi nu het plaztic zakje met Adeline naar binnen. Brian's plannetje werkt. Adeline rent naar beneden en Tarantula gaat erachteraan. Nu zal Brian vanzelf de catalisatie handschoen (glove) stelen.

Ontsnappen
De kolonel komt aanlopen en vertelt dat Pignon in werkelijkheid Brian de spion is. Tarantula en de kolonel gaan op jacht naar Brian.
Kijk door de spleet. De walkie-talkie van Tarantula ligt nog op de stenen kist, naast de spinnenbak. Klik erop en Brian gaat de walkie-talkie halen.

Loop terug naar de mond-opening en klik erop. Brian kijkt door de mond en ziet dat hij beneden opgewacht wordt.
Haal je zweep tevoorschijn en klik ermee op de gebroken oorring van het Tiki-beeld (links). Brian neemt dan de walkie-talkie en zegt O'Connor, dat hij iedereen uit de hal moet lokken.
Brian weet op het nippertje te onsnappen in de motorboot, samen met Joshua.
Ze gaan op weg naar Alaska, waar Simon woont. En Brian vertelt Sushi de rest van het verhaal.



Hoofdstuk 4: He Who Knows Does Not Speak  

Brian en Joshua arriveren in Alaska, voor de poort naar Simon's huis.
Joshua is zo hongerig dat hij begint te eten van de bessen die aan een struik naast de poort hangen.
Brian belt aan, maar heeft een wachtwoord nodig om binnen te komen. Door het eten van de bessen, wordt Joshua ziek en kan hij zich het wachtwoord niet meer herinneren.
Brian neemt hem mee naar een blokhut in de buurt.

Brian heeft in zijn inventaris een GSM (mobile phone) en zijn portemonnee (wallet). Praat met Joshua. Er is geen zinnig woord uit te krijgen.
Kijk rond in de blokhut. Op de schoorsteenmantel boven de open haard staat een oliekannetje (oil dispenser). Neem het mee.
Rechts van het stapelbed staat een bak met houtblokken. Haal er een houtblok (firewood) uit.
In de lade van de keukenkast, die links in de hut staat, vind je nog een mes (knife).
Ga dan naar links en verlaat de blokhut.

Ben Wasowski
Buiten, op een plankje links van de deur staat een lege jerrycan (gas tank). Neem hem mee en volg dan het pad naar beneden.
Brian maakt kennis met Ben Wazowski. Ben draagt een berenpak zonder hoofd. Ook heeft hij berenparfum gemaakt. Je ziet een flesje parfum in een zijvakje van de grote rugzak zitten, maar Brian kan het niet ongemerkt meenemen. Brian verneemt dat Joshua rauwe zalm moet eten als tegengif voor de bessen.

Ga terug naar de blokhut (shelter) en praat met Joshua. Maak hem wat levendiger door over de vernietiging van Trantor te praten en vertel hem dan over de rauwe vis (eat rauw salmon). Hij wil niet, maar omdat hij deels Japans is, is Joshua gelukkig wel dol op sushi.

Loop terug naar Ben Wazowski en vraag hem hoe je sushi maakt. Hij weet het niet. De kok van professor Simon weet het wel, maar is vandaag afwezig. En dan is er nog Archibald, die niemand ooit gezien heeft en waarvan niemand weet waar hij woont.

Loop verder naar links en je arriveert bij een bevroren rivier. Op de achtergrond zie je tussen de bomen een blokhut op een houten stellage. Loop er naar toe.
Klim de ladder op, Ben's hut in. Kijk rond. Rechts zie je naast de deur een gitaar staan. pak de gitaar beet. Brian krijgt een geweldig idee en gaat op het balkon een deuntje spelen.

Alles gaat volgens plan en Archibald verschijnt. Na veel heen en weer gepraat is hij bereid sushi te maken als Brian hem zalm, nori algae, een bamboe mat, eetstokjes en 1000 dollar bezorgt.
Brian krijgt een fluit (wistle) waarmee hij Archibald kan roepen als hij alles heeft.

Sushi ingrediŽnten
De 1000 dollar heeft Brian in zijn portemonnee, dus dat is geen probleem meer.

Kijk links van de stellage waar Ben's hut op staat. Je ziet een hakblok en een bijl. Haal het houtblok uit je inventaris en klik ermee op de bijl Brian zal eetstokjes (chopsticks) maken.

Klim de ladder op naar Ben's hut.
Op de deur naar het balkon hangt een gevlochten matje met chinese karakters erop. Haal het van de deur en je hebt een prima bamboe matje (bamboo mat).
Nu je toch hier bent, kun je nog een aantal andere dingen stelen.
Links staat Ben's bed. Bij het hoofdeinde staat een kettingzaag (chainsaw. Er zit geen benzine meer in, maar Brian wil hem toch wel meeslepen.
Raap de hockey stick op, die links van de gitaar tegen de wand staat.
Aan de rechtekant van de hut zie je een plankje met een flesjes, waarin al die berengeurtjes zitten die Ben verzameld heeft. Neem een flesje met geur van loopse berin (bottle)
Ga door de deur het balkon op. Op de grond ligt de fles bleekmiddel (bleach) waarmee Archibald gooide. Raap hem op.
Neem ook het stukje rubberen slang (rubber tube) mee, dat rechts over de ton hangt en verlaat dan Ben's hut.

Loop naar beneden, naar de bevroren rivier (frozen river) en van daaruit naar rechts, naar Ben.
Rechts van zijn rugzak zie je een plant met lange slappe bladeren. Raap hem op. Hij lijkt voldoende op de nori algae die Archibald nodig heeft.

Zalm
Nu nog een zalm vangen. De rivier is echter bevroren, dus Brian zal een wak moeten maken.
Kijk in je inventaris naar de kettingzaag. Hij loopt op een mengsel van olie en benzine.

Loop terug naar de blokhut (shelter). Rechts van de hut staat een pick-up truck van de pizzeria met een grote eland-reclame erop. Haal de jerrycan uit je inventaris en klik ermee op de truck. Als je ook de rubberen slang hebt, zal Brian zelf de jerrycan met benzine vullen.
Open je inventaris en giet het kleine beetje olie uit het oliekannetje in de jerrycan. Nu heb je een olie-benzine mengsel waarmee je de kettingzaag kunt vullen.

Loop terug naar de bevroren rivier.
Haal je kettingzaag tevoorschijn en zaag een wak in de rivier.
Meteen komt er een ijsbeer aangelopen om het wak als visplekje in beslag te nemen. Brian zal een methode moeten vinden om hem weg te jagen.

Ga terug naar de blokhut en loop naar de truck met de eland-reclame.
Neem je kettingzaag en zaag de kop van de eland (moose head) eraf. Brian zal meteen ook het gewei (antlers) verwijderen.
Giet in je inventaris de fles bleekmiddel over de kop. Snijdt dan met het mes een paar kijkgaten erin en klaar is je nep-ijsberenkop.

Loop naar Ben Wazowski en geef hem de nep-ijsberenkop. Hij giet wat van het berengeurtje, uit het flesje in zijn rugzak, op zijn costuum en loopt naar de beer bij de rivier.
Haal nu je flesje met loopse-berin-geur uit je inventaris en ruil de flesjes om (trade bottles).
Als Ben teleurgesteld terugkomt, spreek je hem aan en overtuig je hem dat hij het nog een keer moet proberen. Ben sproeit ditmaal wat loopse-berin-geur op zijn pak en gaat naar de rivier.
Brians plannetje slaagt en Ben en de beer verdwijnen in het bos.

Loop naar de bevroren rivier.
Ben heeft een witte handschoen met berenklauw (bear claw) op het ijs laten vallen. Raap hem op met behulp van je hockeystick en ga dan naar het wak.
Probeer met de hockeystick in het wak een zalm te vangen. Dit lukt niet omdat de stick te glad is. Combineer hierna in je inventaris de hockeystick met de berenklauw. Nu lukt het Brian wel om een zalm (salmon) te vangen.

Loop naar Ben's hut op palen.
Archibald verdween hier aan de rechterkant tussen de rotsen. Gebruik je fluitje op dit punt en even later komt Archibald aanlopen. Vertel hem dat je alle ingrediŽnten hebt.
Vraag hem daarna hoe lang het duurt eer de sushi klaar is. Uiteindelijk zal Archibald de maaltijd in de blokhut afleveren, maar Brian moet dan wel zijn GSM afstaan.

Joshua en Simon
Joshua eet de sushi en krijgt zijn geheugen terug. Hij rent naar buiten, springt rond op het ijs en belandt vervolgens op een ijsschots in het midden van het meer.

Loop naar de truck naast de blokhut. Bekijk de lier (winch) aan de voorkant van de truck. Die zou je kunnen gebruiken om Joshua te redden, maar het ding heeft geen stroom.
Open de deur van de auto. Brian probeert de motor te starten, maar dit lukt niet.
Open dan de motorkap (hood). De kap blijft niet open staan. Gebruik dus de hockeystick op de motorkap. Nu kan Brian kijken wat er aan de hand is. De bougie is verdwenen.
Open je inventaris en klik met het mes op de kettingzaag. Brian schroeft de kettingzaag open en haalt de bougie (sparkling plug) eruit. Stop de bougie in de motor.
Open dan weer de deur van de auto en Brian zet de redding van Joshua in gang.

Joshua en Brian gaan vervolgens naar professor Simon.
Die vertelt hen hoe de Trantorianen de geschiedenis van de aarde beÔnvloed hebben. De Trantorianen verzamelen dieren voor hun intergalactische dierentuin. Tijdens het transport worden de dieren in een slaap gebracht, die "dream" genoemd wordt.
In ruil voor dieren, krijgt de Contacters International Agency de technische snufjes van de Trantorianen. Op een dag gebruikte een Trantoriaan zijn NG-zero om een aantal mensen te redden van een instortende rots. Kolonel Kordsmeier zag het apparaat en wilde het al vernietigingswapen hebben. Om de Trantorianen te dwingen de NG-zero te overhandigen, laat hij het onmisbare Trantonite stelen door John Doe.

De trantorianen vragen om hulp bij het vinden van een nieuw stuk Trantorite, dat zich in een neergestort ruimteschip in Palanque bevindt.
Ook verneemt Brian dat de Trantorianen Gina gered hebben van de bodem van het meer. Ze is zwaargewond en wordt tijdelijk onder verdoving gehouden. Met Trantonite kunnen ze haar redden. Brian neemt contact op met Sushi en vraagt om hulp.

Intussen zijn de kolonel en Tarantula in Alaska aangekomen.
Een scherpschutter vuurt op professor Simon.
Joshua en Brian ontkomen op een sneeuwscooter.
Sushi trommelt Saturn en Rutger op om Brian te helpen.



Hoofdstuk 5: Shipped to the Past.  

Sushi
Op een schip in het midden van de oceaan, komt Brian weer bij zijn positieven. Hij heeft geen idee, hoe hij hier belandt is.
Kijk rond in de ruimte die ingericht is met spullen uit het Jules Verne boek "20.000 mijl onder zee".
De rechter deur naar de "reserved area" is gesloten en kun je alleen openen met een cijfercode.
Loop naar links, waar je een duikerspak ziet staan, links van de deur naar de Neptunus Suite.
Links van het duikerspak zie je een buisvormig ding (cylindrical tube). Dit is een lift. Kijk ernaar en Brian stapt in.


Brian ontmoet Sushi die hem op de hoogte brengt van de vorderingen tot nu toe. De Maya graftombe in Palanque, waar de Trantonite steen zou moeten zijn, is eeuwen geleden leeggeroofd. De steen werd gestolen door piraat MalantuŮez. Zijn schip, de Orion, zonk in de oceaan en Sushi heeft de cŲordinaten tamelijk nauwkeurig weten te bepalen. Ze denkt dat ze het schip binnen 2 weken kan vinden. Ze heeft avonturier Dean Grassick ingehuurd om naar het schip te duiken.
Brian vindt 2 weken te lang duren en wil een snellere methode zoeken.
Praat met Sushi. Als je naar de gesloten deur hebt gekeken, zal ze je het codegetal geven: 0512.

Rutger
Loop dan naar beneden naar het dek (out onto the deck). Hier ontmoet je Rutger, die Brian uitlegt waarom zijn geheugen hem in de steek laat: Rutger's herbie-doze drankje.
Je merkt ook dat Rutger niet veel goeds te vertellen heeft over Saturn.

Kijk rond op het dek. Links van de deur staan potten, zakjes zand en tuingereedschap. Kijk ernaar en Brian wordt overgehaald een zakje zand (sand) mee te sjouwen.
Op het tafeltje staat een waterpijp die Brian niet wil nemen en links van Rutgers stoel ligt de telepatische helm die hij niet mee mag nemen. Neem dan maar de bezem (broom) mee, die links van de vrieskist staat.
Ga terug het schip in en ga met de lift weer benedendeks (down with elevator).

Saturn
Loop de Neptunus Suite in. Hier vind je Saturn bij de bar. Praat met hem. Hij vertelt dat trantonite neutrino's uitstraalt. Brian komt meteen op het idee om een neutrino detector te bouwen.
Saturn heeft toevallig in een tijdschrift gelezen hoe je dat doet. Jammer genoeg heeft de Franse assistente van Dean Grassick juist deze pagina's uit het tijdschrift gescheurd.
Als Saturn de neutrino-detector gaat bouwen, heeft hij verder nog een tak vers water en de telepatische helm nodig.
Hij werkt momenteel aan een mini-sub, die onder water zorgt voor beter licht en de communicatie met de oppervlakte.
Saturn is, zoals je merkt, op het moment ook niet zo dol op Rutger.

Op de balie bij Saturn ligt een ringband. Dit is het schetsboek van Saturn. Je mag het niet lenen.
Links op de balie zie je een beker (mug) met pennen. Haal hier een markeerstift (Marker) uit.
Tegenover de bar, rechts van de trapjes, staat een Neptunusbeeld. Steel de drietand (trident)"van het beeld. Ga daarna terug naar de Jules Verne hal (hallway).

Dean Grassick en Camille
Ga rechts naar de afgesloten deur van de "reserved area". Klik op het codekastje rechts naast de deur en Brian zal zelf de juiste code intoetsen, als hij deze van Sushi gekregen heeft.
Loop de personeelsruimte in en Brian onmoet Camille die op de trap zit. Hij heeft net zijn kennismaking met haar hernieuwd, als ze weggeroepen wordt.
Loop haar achterna, de trap af.

Maak kennis met Dean Grassick, die druk bezig is een nieuwe TV-show op te nemen.
Praat met hem. Hij is niet bereid om Brian te laten duiken naar de trantonite steen.

Rechts van de filmende Camille zie je de duikkamer (sea lock chamber). Rechts van deze kamer staan een aantal duikcapsules. (sea lock capsules). Nog verder naar rechts zie je een kamertje met duikbendigdheden. In een kistje tussen de zuurstofflessen (oxygen tanks) liggen duikersslangen. Raap twee duikersslangen (diving tubes) op. Twee keer in de kist grijpen! Verlaat Dean en Camille en ga terug de trap op.



Neutrino-detector  

Watertank
Kijk rond in het gangetje. Links zie je aan de wand een opgerolde brandslang en een bijl. Allen achter glasdeurtjes die je met een sleutel zou kunnen openen, want Brian wil het hamertje niet gebruiken.
Loop naar de deur achter in het gangetje. Klik op het keypad rechts en Brian toetst de code in.
Ga naar binnen.

Je staat boven aan de trap naar de vrachtruimte. Beneden zie je een grote watertank en boven je hoofd zie je luiken, die naar het dek voeren.
Ga de trap af. Links van de grote watertank is een draaiwiel met afsluitklep. (shot-off valve). Draai aan het wiel en laat zo het water uit de tank lopen.
Ga naar de rechterkant van de lege tank. Hier zie je een grote deur naar vrachtruimte 2 (cargo hold).
Rechts van de grote deur zit een rode knop. Duw erop. De deur gaat open en knalt meteen weer dicht. Haal dus de bezem uit je inventaris en blokkeer hiermee de deur. Brian loopt de vrachtruimte in en vindt een zakje plastic bindstrips (plastic ties).

Verlaat de vrachtruimte weer en ga met de lift terug naar Sushi.
Vraag haar om de sleutel van de brandslangkast (glass case key). Ze geeft Brian de sleutel en zegt dat Joshua er ook al om vroeg. Praat nog even met Sushi over de onenigheid tussen Rutger en Saturn. Vraag haar ook of ze Joshua onlangs nog gezien heeft.
Loop terug naar de kastjes met de brandslang en de bijl. Ze zijn leeg!

Open je inventaris en combineer de twee duikerslangen met de plastic bindstrips. Dit lijkt al een beetje om een brandslang, maar is niet lang genoeg.
Ga de trap af, naar het kamertje bij de duikcapsules. Haal nog een duikersslang (diving tube) uit de kist en Brian bind alles zelf samen tot een zelfgemaakte tuinslang (makeshift hose).
Loop de trap weer op en probeer de slang te bevestigen aan de brandkraan, die onder de gestolen brandslang zit. Brian zegt dat hij liever wacht tot hij alles heeft voor de neutrino-detector.

Telepathische helm
- - Loop naar Saturn in de Neptunus suite. Vraag hem wat je ook alweer tegen Rutger moest zeggen (What did you want me to tell Rutger?). Het klinkt niet erg vriendelijk. Vraag ook meteen even of hij Joshua onlangs nog gezien heeft.
- - Ga naar Rutger op het dek. Zeg tegen hem dat hij niet weet wat Saturn zoeven tegen je zei (Just one thing...I bet you don't know what Saturn just said to me). Vertel het hem dan, niet de waarheid natuurlijk, maar de opgepoetste versie - He says his hat's off to you, and not to pout.
Rutger gelooft het niet helemaal en vraagt Brian iets onaardigs als antwoord te gaan overbrengen.
- - Loop terug naar Saturn en vertel hem dat Rutger iets aardigs zei, namelijk - He's sad that your techno-art doesn't get more deserved air time on TV.
Saturn is niet overtuigd en geeft een hatelijke boodschap terug.
- - Ga weer naar Rutger en geef hem de gekuiste versie - When he listens to reggae, that he gets so happy he starts to flap his wings like a duck.
Ook Rutger's antwoord wordt hier nog niet vriendelijker van.
- - Loop nogmaals naar Saturn en vertel hem - He feels like a wacko for not having gone to the Burning Man Festival with you. Nog steeds reageert Saturn hatelijk.
- - Ga gewoon weer naar Rutger en breng de boodschap verdraaid over - The day Jamaica wins the bobsled medal, he'll buy you an Olympic-sized bong.
En nu smelt Rutger's hart. Hij voelt zich een een vrijgevige bui en Brian krijgt de telepatische helm (telepathic helmet)
Nu heeft Brian alleen nog het artikel uit het tijdschrift nodig.

Tijdschrift
Loop naar de "reserved area". Camille zit weer bovenaan de trap. Spreek met haar.
Ze heeft twee flessen wijn uit Frankrijk meegenomen, maar Dean wil ze niet. Wel heeft hij uit het tijdschrift van Saturn de pagina's gescheurd, om er zijn lunch in te verpakken.

Loop de trap af en praat met Dean als hij even een pauze neemt.
Hij is pas van plan te lunchen als hij klaar is met de opnames voor zijn show. Dit vlot alleen niet zo, omdat Dean zijn tekst niet kan onthouden. Hij is te zeer gewend aan een autocue.

Ga de trap weer op en loop naar de Jules Verne hal, waar je Joshua in de lift ziet stappen.
Ga dan weer terug naar de "reserved area" en weer zit Camille op de trap. Praat met haar en ze geeft Brian de twee flessen wijn (bottles of wine).

Loop naar de Jules Verne hal.
Links van de deur naar de "reserved area" zie je een bordje dat naar de "Staterooms" wijst.
Klik met de twee wijnflessen op de gang naar de Staterooms (store wine jugs in state room). Brian wil de wijnflessen veilig opbergen, maar proeft eerst nog een slokje.
Een poosje later heeft Brian een kater en lege wijnflessen (wine jugs)
Joshua is inmiddels naar de vrachtruimte en roept dat "iets handig" is.

Loop de Neptunus suite in. Neem het schetsboek van Saturn. Brian mag het nog steeds niet meenemen, zelfs geen blaadje. Saturn wil namelijk het laatste blaadje gebruiken om er een langzaam-eet uitvinding op te noteren. Alleen heeft hij nog geen idee wat dat moet worden.
Open je inventaris.
Vul de lege wijnflessen met zand. Bind ze aan elkaar met de plastic bindstrips en je krijgt een zandloper (hourglass). Combineer tenslotte de drietand van Neptunus met de zandloper en je hebt een klok-vork (watchfork).
Geef je uitvinding aan Saturn, die helemaal enthousisast wordt en even later krijgt Brian een nieuw schetsboek (scetch book).

Ga weer naar de "reserved area". Klik met het schetsboek op Dean. Brian speelt voor autocue en de flimopname voldoet eindelijk aan de eisen. Dean gaat lunchen en Brian krijgt de pagina's uit het tijdschrift (article).



Trantonite  

Nu Brian alles bij elkaar heeft, gaat Saturn aan het werk. De neutrino-detector wordt gemaakt en Sushi volgt de koers-aanwijzingen tot het schip boven het gezonken galjoen ligt.
Dean laat het afweten, dus duikt Brian een paar maal naar beneden.
Hij vindt de plek waar de Trantonite steen zou moeten zitten. Jammer genoeg is de plek helemaal overwoekerd met korstmos. Brian zal dit eerst moeten verwijderen.

Ga naar de vrachtruimte, op zoek naar schoonmaakgereedschap.
Onder de trap staat een rode gereedschapskist. Haal hier een zaag (saw) uit.
Loop naar vrachtruimte 2 en zaag een stuk van de bezemsteel af, die nog steeds de deur stut. Brian heeft nu en prima borstel (piece of broom).
Loop de trap op en probeer de vrachtruimte te verlaten. Dit lukt niet.

Ga de trap weer af, naar vrachtruimte twee. Links van de grote deur zit een intercom. Gebruik hem om Sushi op te roepen. Joshua heeft het encryptiesysteem van het schip gemold, dus de eerste uren werken de codes van de deuren niet.
Links van de intercom zie je een rood paneeltje. Klik erop en de luiken in het plafond klappen open. Klim dan op de ladder bij de watertank en Brian kan het vrachtruim weer verlaten.

Sushi denkt dat Joshua de luiken open maakte. Laat haar in die waan.
Spreek haar nogmaals aan en zeg dat je weer naar het galjoen wilt duiken (I'm going down to the galleon again).
Brian duikt en poetst de bol helemaal schoon. Maar dan blijkt dat de trantonite steen zich hier niet meer bevindt. Sushi denkt dat de steen dan misschien in de hut van kapitein MalantuŮez ligt.
Brain duikt weer naar beneden, zwemt het schip in, maar krijgt de deur van de hut niet open.

Weer boven wil Brian op zoek gaan naar iets om de deur open te maken. Hij verneemt ook, dat Joshua een puinhoop van de vrachtruimte gemaakt heeft.
Ga dus naar de vrachtruimte. Iemand heeft de bezem verwijderd die de deur naar vrachtruimte 2 openhield. Duw op de rode knop, rechts van de deur. Natuurlijk blijft de deur niet openstaan, maar Brian ziet wel dat de koevoet die hij nodig heeft binnen ligt.

Open met de knop, links van de deur, de luiken in het plafond. Brian kan er zonder ladder niet uitklimmen, maar ook de luiken in vrachtruimte 2 staan nu open.
Ga via de normale weg naar boven, naar het dek waar Rutger ligt. Als je daar aankomt, verneemt Brian, dat Joshua de schotelantenne van het schip aan het slopen is.
Loop op het dek naar rechtsonder. Hier kan Brian via de open luiken in de vrachtruimtes kijken. De vloer van vrachtruimte 2 ligt echter zo vol rommel, dat Brian niet naar beneden wil springen.

Ga naar de Neptunus suite. Saturn werkt aan een nieuwe uitvinding. Raap de electromagneten (electro magnets) op, die op de bar liggen.
Ga dan naar vrachtruimte 1, waar de watertank staat. Gebruik de electromagneten op het open luik boven de watertank. Brian klimt omhoog en krijgt uiteindelijk zijn koevoet (crowbar).
Hierna duikt Brian weer naar het galjoen en open de deur naar MalantuŮez's kajuit.



Hoofdstuk 6: The Hidden Beacon of Avernus.  

Ketenen
Brian zit gevangen op de Orion en wordt voorgeleid aan kapitein IŮigo MalantuŮez y Gonion. Brian noemt zichzelf nu Brushian Bharscough. Hij doet alsof hij piraat wilt worden. In werkelijkheid wil hij het Baken van Avernus vinden, terugkeren naar zijn oorlogsschip, de Interfector en daarna de aanval leiden op de Orion.
In de hut van de kapitein zit een ook vrouwelijke gevangene, die de memoires van de kapitein opschrijft. Ze heet Camille. Praat met haar.

Als eerste zal Brian zich van zijn ketenen moeten bevrijden. Kijk rond in de kajuit.
Op de tafel links, liggen een dolk/brievenopener (letter opener) en een pressepapier (paperweight). Raap beide op.
Kijk naar de ketenen om Brians enkel. Hij krijgt ze niet open.
Kijk naar de spijker die in de paal, links van Camille, steekt. Die zou je eruit kunnen trekken. Klik met de brievenopener op de spijker en klik daarna met de brievenopener op Camille.
Even later heeft Brian de spijker (nail).

Klik dan met de spijker op de ketenen aan zijn enkel en Brian bevrijdt zichzelf en Camille. Vervolgens kijkt Brian meteen even naar de reddingsboot, die onder het balkon van de kapiteinshut dobbert.

Intussen in piraat Mongrel, die de deur moet bewaken in gesprek met Demon Dog. Hij denkt dat de geluiden die uit de kapiteins kajuit komen, gemaakt worden door Demon Dog.

Kapiteins kajuit
Loop naar links, het balkon op.
Brian hoort twee piraten praten; Mangy Pooch en Lap Dog. De ene denkt dat hij een fles heeft die zich op magische wijze weer vult met grog. De andere knabbelt zonnebloempitten. Als ze betrapt worden, gooien ze de zonnebloempitten op het balkon en de fles hangt aan een touwtje te bengelen. Doorzoek de zonnebloemresten en Brian vindt 3 zonnebloempitten (sunflower seeds).

Kijk naar het raampje rechts van de deur. Brian zegt dat de vensterbank (window sill) er bijna afvalt. Wrik de vensterbank eraf met de brievenopener (actieve cursor zit links op het hoekje van de vensterbank) en Brian heeft een tweede spijker (nail) en een blok hout (board).

Ga weer de kajuit in. Praat hier tegen de papegaai. Misschien kan hij vertellen waar het Baken zich bevindt. Geef hem de drie zonnebloempitten en hij zegt "Left from Spain to the East...en Empire of the Rising Sun". Brian heeft jammer genoeg niet meer pitten.

Kijk verder rond in de kajuit. Rechts van de kooi staat de tafel waar je eerder de dolk en de pressepapier pakte. Neem nu de lege fles met kurk (empty jug) die op de kaart staat.
Rechts van de tafel is een kastje. Maak het open en Brian ziet dat er alleen certificaten in zitten.
Rechts van het kastje zie je een glazen pot met rode dingen erin. Bekijk de pot en haal er dan een drakentong (7 tailed dragon's tongue) uit. De tong is heel flexibel.
Onder het plankje met de drakentong staat een kwispedoor. Spuug erin als je wilt.
Bekijk dan de grote globe, die achter Camille staat. Draai eraan. Elke keer als je bij een plaatsnaam komt, klikt de globe. Hij begint standaard met Spanje in het midden.

Maak de deur open en ga naar de gang.
Russian Mongrel stuurt Brian terug de kajuit in.
Haal de drakentong uit je inventaris en bind hem aan de spijlen van het raampje in de deur. Neem dan de pressepapier en klik ermee op de drakentong, die een prima katapult blijkt te zijn.
Brian haalt zelf de drakentong weer van de spijlen af.

Schatkamer
Op de gang raap je als eerste even de pressepapier op. Geen sporen achterlaten.
Kijk rond. In de hoek staat een paspop met vrouwenkleren en aan de wand hangt een piratenvlag.
Naast het geraamte van een piraat staat een ton met schoon water. Klik erop en Brian zegt dat dit het ergste is, dat een piraat kan overkomen: schoon gewassen worden.
Links van het geraamte is een deur. Probeer hem open te maken en Brian wordt bijna gespiest.
Haal je blok hout tevoorschijn en klik ermee op de deur.

Nadat Brian de eigenaar van het zwaard onschadelijk heeft gemaakt, gaat hij de schatkamer in.
Demon Dog, het lemur aapje zet hij gevangen in zijn inventaris.
Kijk rond in de goed gevulde schatkamer. Zelfs de LP "A Hard days Night" van de Beatles ligt tussen het vele goud. Graai in de schatkamer en Brian steelt het Dosicua beeldje.
Loop de trap op en verlaat de schatkamer weer.



Certificaat  

Terug op de gang, loop je achter de trap bij de piratenvlag, naar rechts.
Brian ontmoet Husky Hound, de piraat die hem in de ketenen sloeg. Brian zegt dat hij nu aangenomen is als piraat. Selecteer een van de namen. Elke naam is goed.
Husky Hound deelt certificaten uit. Alleen de piraten met een Certificaat voor Lage Moraal (Low Moral) kunnen een grog krijgen. Om dit certificaat te krijgen moet Brian 3 testen met goed gevolg afleggen: een daad van ongelooflijke wreedheid, het stelen van iets kostbaars en het beantwoorden van enkele quizvragen.

Test 1: ongelooflijke wreedheid (extreme cruelty).
Kijk rond. lees, als je wilt de notities op het prikbord. Open de kist die links van Husky Hound staat. Er zit allerlei overbodige rommel in. Brian denkt niet dat hij iets kan gebruiken.

Loop terug naar de ton met water die naast het geraamte staat. Haal het aapje uit je inventaris en probeer hem onder te dompelen. Brian zegt dat hij eerst iets anders aan het water wil toevoegen.
Loop terug naar Husky Hound. Open nogmaals de kist die links staat. Brian herinnert zich nu, dat hij iets bruikbaars heeft gezien: een stuk zeep (bar of soap).

Ga weer naar de ton met water en gooi het stuk zeep erin.
Dompel dan Demon Dog onder in het zeepsop en hij wordt schitterend schoon.
Loop terug naar Husky Hound en laat hem de schone aap zien.
Hij vindt Brian ongelooflijk wreed, dus Brian slaagt cum laude voor zijn eerste test.

Test 2: het stelen van iets kostbaars (proof of plundering and pillaging)
Haal het gouden beeldje, dat je uit de schatkamer haaalde, uit je inventaris en geef het aan Husky Hound.

Test 3: de toets
Spreek Husky Hound aan en zeg dat je klaar bent voor de History of Classical Ruffian test.
Husky Hound stelt de vragen en Brian mag de antwoorden kiezen.
- - Vraag: Who was the ship's cook in the famous crew of the ill-fated Captain Flint?
- - Antwoord: Long John Silver.

- - Vraag: What was the original trade of Cap'n Blood, which was convenient for someone wantin' to become a bloodthirsty pirate?
- - Antwoord: Doctor.

- - Vraag: How did Captain Swallow escape from the island Captain Babossa abandoned him for the first time?
- - By inventing turtle surfing as everyone knows.

-- Vraag: By means of what ingenious combination of trips did the 4 Pirates of Lentil Cove reach the Caribbean Express' port of call on Chickpea Island?
Husky Hound legt uit dat 4 piraten naar de haven moeten lopen. Ze hebben maar 1 houten poot, dus 1 piraat draagt de houten poot en een andere piraat steunt op hem. Niet elke piraat loopt even hard. Met z'n tweetjes ben je afhankelijk van de langzaamste. Ze hebben in totaal 8,5 dagen om bij de haven te komen.
Henry Wobblins loopt de afstand in een halve dag.
Diego el Cojuelo loopt de afstand in 1 dag.
Jean David L'Eclope loopt de afstand in 2,5 dagen.
Joao de Passoromo loopt de afstand in 5 dagen.

Antwoorden:
- - Henry Wobblins and Diego el Cojuelo gingen als eerste.
- - Henry ging terug (returned)
- - Joao de Passoromo and Jean L'Eclope waren het volgende stel dat vertrok (next pair)
- - Diego el Cojuelo ging toen terug (returned).

Husky Hound vult aan dat Henry en Diego als laatste gingen, zodat alle piraten binnen 8,5 dagen in de haven waren.
Brian is geslaagd voor de test en als hij Husky Hound het certificaat brengt, zal het keurig ondertekend en verzegeld worden.

Loop naar de kajuit van de kapitein.
Open het kastje rechts van de tafel. Haal het certificate for Low Moral Standard eruit en loop terug naar Husky Hound. Deze zal het certificaat vervolgens rechtsgeldig maken.



Trantonite steen  

Nu je een officiŽle piraat bent, vraag je Husky Hound om een grog. Klik met de lege fles op hem en hij zal de fles met grog vullen.

Loop naar de schatkamer. Als echte piraat steel je nu de complete schat. Omdat dit wat veel is om in je broekzakken te dragen, krijgt Brian van de afdeling 3d-Art een eigendomsbewijs van een grote schat.
Op de bodem van de schatkamer ligt nu alleen nog een trechter (funnel). Loop de trap af en raap hem op.

Ga hierna naar het balkon van de kapiteins kajuit.
De lege fles hangt nog altijd boven het rechter raampje te bungelen. Brian komt er zo niet bij.
Haal de blok hout uit je invenatris en klik ermee op de onderkant van het raampje. Brian zal hem met behulp van de twee spijkers en de pressepapier weer vastspijkeren.
Haal dan de fles grog uit je inventaris en klik ermee op de bungelende lege fles. Als je de trechter hebt, zal Brian omhoog klimmen en de fles van de piraat met grog vullen.

De piraten beginnen meteen gezellig te drinken en zonnebloempitten te verorberen.
Loop even de kajuit in, kom weer terug op het balkon en doorzoek de stapel zonnebloempit-resten. Brian vind 5 zonnebloempitten (sunflower seeds).

Geef de zonnebloempitten aan de papagaai. Hij draait zijn verhaaltje weer af, ditmaal compleet:
Left from Spain to the east, set sail...
Empire of the Rising Sun...
Then traveled west to Newfoundland.
Then veered east to entry of Hell in Greek isles...
And after getting Hidden Beacon of Avernus emerged in hindquarters of the world. The End.

Loop naar de globe en klik erop.
- Draai eraan tot je Spain ziet. Je hoort een klik.
- Draai dan aan de rechterkant om naar Japan te gaan. Weer hoor je een klik.
- Draai dan aan de linkerkant om naar Newfoundland te gaan en weer hoor je een klik.
- Klik tenslotte aan de rechterkant om naar de Greek Isles te gaan en je hoort de laatste klik.

De globe rijst omhoog en Brian haalt de Trantonite steen eruit......................................



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.