ROGUE QUEST: The Vault of the Lost Tyrant


Walkthrough door Yvonne © 2018 www.adventurespel.nl

Uitgever: Expera Game Studio / 2017
Ontwerper: Expera Game Studio

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening en intro
De grot met de console
De grot met de balk
De glyphendeur
Ontsnapping
De hangardeur
Het koelsysteem
De atoombatterij



Spelbediening en intro  

Na opstarten van het spel loopt Cassandra een grot in.
Links in de grot zie je een soort grote speakerbox waar het muziek- en SFX-volume is in te stellen en je uit de talen Engels en Italiaans kunt kiezen.
Aan de rechterkant, op het deurtje Staff only zie je de credits.
Op de terminal rechts naast de grote deur kun je een gesaved spel laden.
Bij de deur in het midden is een nieuw spel te starten.
Onderaan het scherm zie je een pijl waarmee je het spel kunt beŽindigen.

Kies een nieuw spel.
Cassandra Nech loopt een volgende grot in, waar een grote metalen machine en een schatkist staan.
Cassandra heeft via een portofoon contact met ene Gladstone die haar feliciteert met het vinden van de schat van de tiran.

Daarna verschijnt linksonder in beeld het hoofdmenu (resume, options, save, load en quit).
Klikken op het vraagteken linksonder geeft je een hint.
Ook zie je de inventaris, waarin Antoinette is opgeslagen, een soort kruisboog-klimhaak en schroevendraaier ineen. Er zit ook een zender (transmitter) waarmee je om hulp kunt vragen.

Op het scherm lees je nu dat je met de linker muisknop kunt bewegen en voorwerpen kunt bekijken of hanteren.



De grot met de console  

Klik op de schatkist. Cassandra wil de schat naar een museum brengen.
De Pinazza-broers komen de grot in. Zij zijn ook uit op de schat van de tiran. Cassandra moet haar kruisboog in de spleet in de bodem gooien en de broers nemen de schat mee.

De toegangsdeur slaat dicht.
Er moet een andere uitgang gevonden worden en Cassandra moet de schat en haar kruisboog zien terug te krijgen.

Kijk naar de paddenstoelen. Daaronder zit een luik volgens Cassandra.
Kijk naar het kleed aan de haken en Cassandra scheurt er een stuk tapijt (tapestry cloth) van af, dat in de inventaris terecht komt.
Kijk naar de haken waaraan het tapijt hing.

De metalen deur is nog niet te openen en de paddenstoelen zijn niet weg te nemen.
Als je met het stuk kleed op de paddenstoelen klikt, zegt Cassandra dat er een vuurtje mee te maken is.
Pak links van de console de lamp op, maar die is te heet.
Gebruik het stuk tapijt met de lamp en de lampolie dringt door in het tapijt. Cassandra heeft nu een stuk kleed met lampolie (oil soaked tapestry cloth) in haar inventaris.
Leg het stuk tapijt op de paddenstoelen. Cassandra heeft nu een vonk nodig om de paddenstoelen te verbranden.

Cassandra kan de haken, waaraan het tapijt hangt, nog niet pakken.
Druk op de rode knop op de console. Kies push it, dan introduce yourself, ask who's talking, Ask about his story.
Praat nogmaals met de console. De geest van de tiran zit in de console en die heeft liever dat Cassandra de schat meeneemt naar een museum van het Rogue Gilde dan dat de Pinazza's die meenemen. Hij zal haar helpen als dat mogelijk is.

Raak de kabel aan van de console en druk daarna weer op de rode knop van de console.
Vraag naar de kabel (Ask him about the mysterious cable) en pak dan de kabel.
De vonken zetten het stuk kleed en de paddenstoelen in brand en je ziet een lange spijker (long and keen nail) op de grond liggen.
Pak die op en open er het slot mee dat onder de paddenstoelen zit. Het luik gaat open.
Ga erdoor heen.



De grot met de balk  

Kijk naar de balk boven de diepe spleet.
Vooraan ligt de Antoinette. Pak hem op en klik ermee op de balk.
Ga met het touw naar de andere kant door op het touw te klikken.

De deur daar is dicht en Cassandra kan de grendel er nog niet af krijgen.
Ga met het touw terug.
Ga de ladder op.
Gebruik Antoinette met de haken van het tapijt en Cassandra kan de haak (hook) pakken die nu op de grond ligt.

Ga het luik door, ga via het touw naar de andere kant.
Open de deur door met de haak op de deur te klikken.

Ga de deur door. Cassandra hoort de broers praten, maar er gaat een deur voor haar neus dicht.
Bekijk de deur waarop symbolen (glyphs) staan.

Als je de trap links achteraan neemt, kom je bij het touw terecht. Ga echter naar links waar een metalen deur is, naast de rotswand met een hand erop. Bekijk de deur en Cassandra vindt een mes (knife).
Ga de deur door.

Vraag advies aan de console.
De console is wat vaag met de aanwijzingen hoe je de deur met de symbolen open krijgt.
De 1e is te vinden bij een hand, de 2e bij het kleed, de 3e is hem ontschoten en de 4e is vlakbij op de grond.

Kijk op de grond voor de console op de plek waar Cassandra staat als ze de rode knop induwt en je ziet een symbool (nr 4).

Loop naar rechts en je ziet, waar het kleed hing, een symbool op de muur (nr 2).

Open met het mes het paneel op de console. Pak de capsule met zuur (acid capsule) uit de opening.

Ga het luik door en zie links op de deur een symbool staan (nr 3).

Gebruik het touw om aan de overkant te komen en ga rechts de deur door.
Bekijk het symbool op de rotswand met de hand (nr 1).



De glyphendeur  

Gebruik het zuur op de deur en bekijk dan de symbolen erop.
Het spel laat draaischijven zien met symbolen.
Klik op een schijf en de schijf draait.

In het midden zit een ruit met donkergroene punt naar boven.
Zet de symbolen op de goede plek, recht boven deze punt. (nr 1 bovenaan, nr 4 onderaan).
Druk op de groene punt en de deur gaat open.

Ga de glyphendeur door en Cassandra bindt uit zichzelf een van de Pinazzabroers vast.
Praat met Needlebag en stel alle vragen op het scherm.
Cassandra heeft nu de schat (treasure) in haar inventaris.

Bekijk eventueel de hangardeur en het luchtschip links en bekijk de ornithopter rechts. Deze heeft Cassandra uiteindelijk nodig als de hangar open is.

Ga de trap af achter Needlebag en Cassandra bindt de tweede broer ook vast.
Praat met Finspin en stel alle vragen.
Cassandra heeft nu een sabel (saber) in haar inventaris.

Bekijk het controle panel (control grid) en klik links in de rotswand de knop aan.
Druk totaal 4x de knop in. Er opent zich een geheime gang, waarmee je van het control panel bij het touw en het koelsysteem terecht kunt komen. Ga er nog niet doorheen.
Bekijk het console en de console vertelt over het monster dat in een van de grotten vast zit. Het monster kan een catastrofe zijn voor iedereen.
Cassandra krijgt aanwijzingen hoe ze de grotten en het monster kan opblazen en zelf weg kan komen.



Ontsnapping  

Volgens de console moet je eerst een vervangend bord zoeken voor het controle paneel (control grid) om dat te activeren.

Ga naar rechts de trap op, loop naar links achter de gang in en ga 2x naar links.
Ga het luik door en dan links de deur door. Cassandra ziet het slapende monster.

Kijk naar de kabels op de grond. Er zit een luik onder, maar Cassandra kan de kabels niet met blote handen weghalen.
Klik op de kast (cabinet), maar die kan alleen geopend worden met een sleutel.

Ga de trap op, neem de geheime doorgang en praat met Finspin (Ask him if he found something).
Cassandra pakt nu een sleutel (key) op.

Ga terug naar de kast bij het monster; ga dus de geheime gang door en dan links de deur door.
Open de kast met de sleutel en Cassandra vindt het bord (replacement board) voor het controle grid.

Ga de trap op, dan de geheime gang door.
Zet het bord in het controle grid. Klik erop om het te activeren. Het controle grid geeft nu toegang tot verschillende controlesystemen. (Praat eventueel met de console om nog eens te horen welke stappen je moet zetten om de grot uit te komen.)



De Hangardeur 

Volgens de console moet Cassandra eerst de hangardeur openen.
Kies dus Hangar Control en open hangar door. Kies yes.
Ze krijgt een foutmelding en moet de deur eerst vrijmaken.
Kies leave.

Ga de trap op.
Probeer het puin (mound of debris) bij de deur weg te halen. Cassandra heeft hulp nodig.
Praat met Needlebag: Ask him to help you with the debris en pak het puin weg.
Onder het puin lag een stuk gereedschap (tool), pak het op.

Ga de trap achter Needlebag af, klik op het controle grid en kies de functie hangar control.
Kies daarna open hangar door en yes. De hangardeur gaat open.



Het koelsysteem  

De volgende stap die Cassandra moet zetten is het koelsysteem afzetten.
Klik op het controle grid en kies cooling system control.
Kies dan open cooling panel en yes.
Het paneel is nu open maar Cassandra kan het koelsysteem nog niet uitschakelen. Ze krijgt dan een foutmelding.

Probeer of er met de atoombatterij (nuclear pile) iets te doen valt.
Kies nuclear pile control, open containment cell, yes.
Dit lukt, maar verder is er niets met de batterij te doen. Kies leave.

Ga naar rechts de trap op en bekijk de hangardeur.
Bekijk de ornithopter en de toegang tot de cockpit (hatch). Cassandra zegt gereedschap nodig te hebben voor de toegangsdeur en brandstof voor de ornithopter.
Zet in de inventaris de haak op de spijker en Cassandra heeft een verlengde haak (prolonged hook) gemaakt.
Zet de verlengde haak op het luik van de ornithopter en dat gaat open.
Het controlepanel van de ornithopter werkt nog niet.

Ga de gang links achter in en bekijk de atoombatterij.
(NB: deze is daar pas te vinden als je eerder het controle grid hebt gebruikt en de ruimte waar de batterij staat, hebt geopend)
Gebruik het gereedschap op de batterij en Cassandra verbreekt een verbinding, die ze moet repareren. Ook het gereedschap is kapot.

Ga de trapgang links achter in en gebruik het touw om bij het koelsysteem te komen.
Blaas met de Antoinette het koelsysteem op.



De atoombatterij  

Ga de ladder op en loop dan 2x naar rechts, tot Cassandra bij de hangardeur is.
Ga dan de trap af.
Links van de trap liggen in een verstopplaatsje in de wand een paar handschoenen (insulated gloves). Pak ze op.

Ga dan naar de plek waar het monster slaapt. Ga dus links naast de console de geheime gang door en links de deur door.
Loop verder naar links tot bij de draden en pak de kabels weg met de handschoenen.
Probeer het luik dat onder de draden zit te openen. Gebruik dan de sabel om het te openen. Cassandra vindt een rol isolatie tape (isolating duck tape) en een jerrycan met brandstof (fuel tank).

Het monster wordt wakker als je iets naar rechts loopt. Een tentakel van het monster verspert de weg.
Schiet met de Antoinette op het oog van het monster en de tentakel ligt stil.
Hak de tentakel af met het mes en ga de trap op.

Cassandra moet nu de grot zien uit te komen, maar moet eerst de atoombatterij repareren.
Ga de ladder op en loop naar rechts. Repareer de batterij met de tape.

Ga naar rechts waar Cassandra de Pinazza-broers ziet, die zich bevrijd hebben.
Ga naar rechts toe en vul de ornithopter met brandstof. Klik dan op het controle paneel.
Cassandra vliegt de grot uit en komt in een de kantoorruimte van de staf terecht. (Als je in het kastje links op de onderste plank op Jheed klikt, is er een Steam prestatie ontgrendeld.)

Ga links de deur door om bij het hoofdmenu terecht te komen, zodat je het spel kunt beŽindigen.......





KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.