QUANTUMNAUTS 2:

BLACK HOLE HAPPENS!



Walkthrough door Marjo © 2013 www.adventurespel.nl

Uitgever: Midian Design/2013
Ontwerper: Danilo Cagliari/Midian Design

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



IntroStad MuttraAtheÔstenProjectruimteAgarthiDe KerubynGOD



Intro  

Quantumnauts 1
Voor je het eigenlijke spel opstart, kun je, als je wilt, kijken naar een hele korte samenvatting van Quantumnauts deel 1. Hierin werd aardbewoner en muzikant Bob Marshall per ongeluk overgestraald naar een quantum ruimteschip, dat vervolgens crashte op een rode planeet.
Hier helpt Bob de rebellen en ontmoet hij Neena.
Nadat Bob alle problemen heeft opgelost, wordt hij terug naar zijn huis op aarde gestraald. Maar daar krijgt hij de keus een Quantumnaut te worden of gedood te worden omdat hij teveel weet. De keuze is niet moeilijk, temeer daar ook Neena dezelfde keuze kreeg.


Spelbediening
Rechtsklik op een voorwerp om het te bekijken.
Linksklik op een voorwerp om het op te rapen of te gebruiken.

Opgeraapte voorwerpen gaan naar je inventaris, onderaan in je scherm.
Hier kun je voorwerpen combineren, of pakken en ze daarna in het speelscherm gebruiken.

Linksklik op een persoon om een gesprek te beginnen.
In het dialoogscherm klik je op de gewenste gesprekskeuze.
Linksklik tijdens het gesprek om de tekst sneller door te klikken.

Gebruik de ESC toets om naar het menu te gaan, waar je het spel kunt opslaan, laden of verlaten.

Je krijgt punten als je een juiste keuze maakt tijdens het spelen.
Ze worden in de walkthrough tussen haakjes ( ) aangegeven.
Je puntentotaal wordt rechts onderaan in het scherm weergegeven.


Ruimtestation van de Quantumnauts
Drie jaar zijn voorbijgegaan sinds Bob Marshall en Neena een onderdeel werden van de Quantumnaut Vloot, de controleurs van de ruimte-tijd paradoxen en het Multiversum.
Dankzij een beetje geluk bij een aantal missies is Bob inmiddels kapitein van zijn eigen ruimteschip, de "Higgins one".
Bob en Neena zijn een paar maanden geleden getrouwd, maar desondanks blijft Kolonel Fen'Herh haar lastig vallen met avances. Bovendien is hij van plan om Bob uit de weg te ruimen, maar dat zegt hij niet hardop.

Na zijn gebruikelijke praatje vraagt Fen'Herh aan Neena of ze Bob even naar hem toe wil sturen.
Neena gaat naar Bob, die net lekker aan het jammen is met zijn band en brengt de boodschap over.

Kijk als je wilt nog even om je heen en ga dan naar links, naar de gang waar de kolonel staat.
Klik op de kolonel om hem aan te spreken, die wat chagerijnig reageert op het enthousiasme van Bobs robot.
Bob krijgt een nieuwe opdracht, hij mag op een onderzoeksmissie, alleen, zonder uitrusting of robots. Als hoofd van de geheime Dienst hoeft de kolonel niet uit te leggen waarom.


Higgins one
Boordcomputer Laika heet Bob welkom op zijn ruimteschip, de Higgins One.
Klik op het verlichte display om met Laika te praten (+10).
Kolonel Fen'Herh verschijnt als hologram en geeft de coŲrdinaten door.
De kolonel zegt dat ze van daaruit gegevens krijgen die ze niet begrijpen en draagt Bob op het te gaan onderzoeken. Hij drukt Bob op het hart om vooral niet van de coŲrdinaten af te wijken.

Neena stuurt ook nog een berichtje, waarin ze Bob vraagt vooral voorzichtig te zijn.
Ze vertrouwt het niet helemaal.


Zwart gat
Vlakbij het beoogde doel van zijn reis, komt Bob erachter dat de kolonel hem in een Zwart gat stuurde. Dankzij een berichtje van Neena aan de altijd alerte Laika, kan Bob net op tijd het Zwarte gat ontwijken. Hij beschadigt daarbij zijn reactoren, waardoor hij niet meer kan 'quantum springen'.


Na twee maanden langzaam door de ruimte varen, komen ze in de buurt van een kleine planeet.
Bob heeft een deja-vu gevoel. Weer is hij op een onbekende planeet met onbekende gevaren.
Vlak voor de landing wordt het schip onderuit gehaald door een vreemsoortige robot en crasht het in de sneeuw.




Stad Muttra  

Tempel
Bob wordt door een kleine robot met rode oogjes naar hun leider in een tempel gebracht.
Hij heet Primo en begroet Bob alsof die een God en Redder is.

Als ze alleen zijn, vraagt Primo naar Bobs naam.
Kies voor optie 5: Ronnie James Dio (+20), wat uiteraard niet waar is, maar wel 'heavy metal' punten oplevert.

Bob is beland op een planeet die bevolkt wordt door robots.
Primo weet dat Bob een 'biologische entiteit', oftewel een mens is en geen God.
Maar Primo wil zijn macht in de stad Muttra versterken. Hij wil dat Bob doet alsof hij een teruggekeerde god is die de robots komt redden. Er wonen buiten de stad namelijk atheÔsten die beweren dat ze door een ras van aliens gemaakt zijn, de 'Oude Astronauten'. En die atheÔsten krijgen steeds meer aanhangers.

Primo legt uit dat de bewoners van Muttra uit drie soorten robots bestaan: de "Thinkers/Denkers" zoals hij er een is, de "Little Ones/Kleintjes" zoals het robotje met de rode ogen die Bob hierheen bracht en de "Workers/Werkers", die Bob uit het schip haalden.

Bob mag vrij rondlopen, maar voor zijn 'eigen veiligheid' mag hij niet naar de Fabriek, de Obelisk of naar de Wildernis. Eugene, het robotje met de rode ogen zal hem begeleiden en helpen waar nodig.

Spreek Primo aan en praat met hem over alle opties om meer te weten te komen.
De opdracht is duidelijk. Als God ben je vaag, beloof je niks en lieg je. Zo niet, dan sterf je.
Als Bob bepaalde details niet weet, dan komt dat door de crash met zijn ruimteschip. De bewoners van de stad mogen hem niet aanspreken. Bob mag niet met de AtheÔsten praten. Primo is duidelijk een dictator die de bevolking onwetend wil houden en volgens hem bestaan er op de planeet ook geen andere bewoners.

De energievoorziening wordt vanuit torens geregeld.
Primo is niet bekend met Zwarte gaten of ruimteschepen, maar kent wel het aardse woord Pub. En daar hangt zelfs een tv-scherm dat belangrijk nieuws laat zien.
Bobs kamer is bij de Pub en daar ligt ook voedsel voor hem.
Primo weet niet wat Quintessence is en verbiedt Bob om te ontsnappen.


Bobs kamer
Verlaat de tempel aan de rechterkant.
De bevolking staat ademloos te wachten tot hun Redder iets zegt.
Kies voor optie 3: HEY!!! (+10).
De bevolking reageert enthousiast. Bob voelt zich helemaal thuis bij het warme menselijke applaus dat de robots produceren.

Eugene brengt Bob naar zijn kamer boven de Pub en vertelt hem nog even dat op tafel het apparaat ligt waarmee hij de eye's' kan bedienen.
Bob is meer geschokt over het toilet dat een brede diepe buis blijkt te zijn.

Loop naar de tafel en raap de deuropener (eye) (+10) op.
Het apparaatje met de rode lens gaat automatisch naar je inventaris.
Ga met je cursor naar de onderkant van je scherm en je inventaris opent.
Je ziet daar een icoon voor het 'eye'.

Rechtsklik op de verdere bezittingen van Bob in je inventaris. Het zijn een oorimplantaat (ear implant), dat een universele vertaler is, zodat hij aliens kan verstaan, een Id-card waarop zijn quantumnautgegevens staan, en het plectrum waar hij nooit afstand van doet, want daar bespeelt hij zijn gitaar mee.

Klik in je inventaris op het eye-icoon en het blijft aan je cursor plakken.
Klik daarna met dit eye-icoon op de rode lens (eye in the wall), rechts van het wandkastje, dat tegen de achterwand hangt. Het wandkastje schuif open (+10).
Rechtsklik om je 'eye' weer in de inventaris te plaatsen.

In het kastje staat een enkel blikje voedsel (can). Raap het op.
Natuurlijk is er nergens een opener te vinden.

Haal het 'eye' uit je inventaris en gebruik het op de lens bij de deur.
Stop je 'eye'weer weg en verlaat je kamer.


In de bar
Bob arriveert in de bar, waar de aanwezige robots hem op bevel van Primo hardnekkig proberen te negeren.
Kijk om je heen en rechtsklik overal op.

Op de bar staan een paar blikjes drinken. Spreek de barman aan.
Vraag hem wat hij te drinken heeft (optie 1).
Hij serveert uitsluitend Irradiux 3000. Dat klinkt als motorolie.
Bestel dus maar een Irradiux. (optie 2).
De barman weet niet goed of het wel geschikt is voor een god.
Dring aan en vraag nogmaals om de Irradiux 3000 (optie 2). Bob mag hem gratis meenemen.

Bekijk het blikje in je inventaris.
Bob zegt dat er een scherp metalen stukje boven op het blikje zit.
Klik op het blikje Irradiux en klik aansluitend op het blikje met voedsel. Bob gebruikt de Irradiux als blikopener (+10).

Haal het open blikje voedsel (open can) uit je inventaris en klik ermee op Bob. Het is niet smakelijk, maar Bob werkt het manmoedig naar binnen (+10). Hij vraagt zich af waar Primo dit voedsel voor mensen vandaan haalde.
Verlaat de bar aan de rechterkant.


Tempel
Loop alsmaar naar links tot je bij de tempelingang komt, die geflankeerd wordt door twee menselijke standbeelden.
Kijk om je heen en bekijk de Obelisk, rechts van de luchtballon. Eugene vertelt dat dit ding het hart van de stad is. Hij haalt ruw materiaal uit de bodem en wordt vanuit de Fabriek van energie voorzien.

Bekijk ook de luchtballon. Hier zitten bewakers in. Ze hangen normalerwijze hoger boven de stad en houden alles goed in de gaten.
De andere robots hebben ingebouwde stuwraketten en wieltjes om zich te verplaatsen.

Ga naar binnen en praat met Primo.
Echt mededeelzaam is hij niet. Hij wil niet zeggen waar hij dat ingeblikte voedsel vandaan haalt, maar hij belooft je wel een beter toilet als het paleis dat ze voor je gaan bouwen, klaar is. Vraag of je jezelf nuttig kunt maken.
Primo zegt dat je even Ilham in het Research Centrum kunt bezoeken. Hij wilde Bob iets vragen.
Verlaat de tempel.


Research centrum
Ga vanaf de tempelingang naar rechts, richting Pub.
Ga dan onder de luchtballon de deuropening van het 'Research Centre' in.

Binnen tref je Ilham. Spreek hem aan.
Vertel hem dat Primo je stuurde (optie 2).
Ilham heeft een delicate vraag. Hij vraagt of de 'Redder' ontevreden was met zijn creatie en of ze zijn geworden wat hij in gedachten had.
Zeg hem dat je wat problemen had met de secant en de tangent(optie 3). (+10)

Ilham vraagt zich af wat er gebeurt als ze ophouden te bestaan, of ze dan naar een betere plaats gaan.
Geef hem antwoord zoals je zelf wilt.

Ilham vraagt of hij iets voor Bob kan doen.
Bob zegt dat hij Neena en zijn gitaar mist.
Na 4 uur les in gitaren, heavy metal en wat daarbij komt kijken komt Ilham met een gitaar (guitar) voor Bob op de proppen, die min of meer aan de verwachtingen voldoet.

Maar wat belangrijker is, door Bobs woordgebruik heeft Ilham een conclusie getrokken.
Hij roept Eugene binnen en die vertelt dat Ilham en hij spionnen zijn voor Leonidas, de leider van de AtheÔsten.
Hij vraagt Bob om in zijn toilet te springen. Hij zal Bob dan naar zijn leider brengen, in de grotten onder de stad. Bob is geslaagd voor de test. Primo zal Bob zeker doden als hij in de stad blijft (+10).

Na het gesprek kijk je om je heen.
Bekijk de metalen arm en de cilinder waaraan Ilham werkt.
Bekijk (rechtsklik) ook de grote rechthoekige dubbele deur (portal) achter de cilinder.
Hij leidt volgens Ilham naar de Fabriek, via ondergrondse tunnels die verbonden zijn met het Research Centrum, de Fabriek en de Tempel. Maar alleen Primo mag er gebruik van maken. Niemand mag in de Fabriek in de Projectkamer komen (+10).

Verlaat het Research Centrum.


Bobs kamer
Ga de Pub in en loop naar links, naar Bobs kamer.
Ga het donkere gedeelte in en spring dan met frisse tegenzin in de toiletbuis.
Je hebt nu een totaal van 110 punten.




AtheÔsten  

Ondergronds aangekomen kijk je om je heen.
Daarna loop je naar links. Je arriveert in een grote grot, waar je een grote halfronde deur (portal) ziet. Hij is afgesloten en er is nergens een klink of ander openingsmechanisme te zien.
Aan de rechterkant zie je een kleine rechthoekige deur met een rode lens ernaast.
Gebruik je 'eye' op de lens.
Er gebeurt niets.


AtheÔstenkamp
Loop terug naar de grot waar je uit de buis viel en loop vanaf die plek verder naar rechts.
Je arriveert bij het kamp van de AtheÔsten.
Eugene komt je tegemoet.
Hij vertelt dat ze allang niet meer buiten de stad wonen. Ze werden daar aangevallen en verjaagd door Leviticus. Bob heeft geen idee waar hij het over heeft.
Eugene vraagt of Bob in hun pub wil gaan praten met Leonidas. Hij hoeft alleen maar het pad te volgen.


Leonidas
Ga de helling op en volg het pad tot je aan het einde voor de pub staat. Ga naar binnen.
Hier tref je Leonidas, een Werker met een hele grote bril op zijn neus en beschilderd in vrolijke kleurtjes.
Leonidas wil weten of Bob goddelijk is of meer lijkt op de figuren op de foto's die hier aan de muur hangen. Bob geeft toe dat hij menselijk is. De figuren op de foto lijken hem astronauten.
Dat is ook precies wat Sam, een spion van Leonidas vertelde, toen hij de foto's bracht. Sam heeft verontrustende dingen over Primo ontdekt, maar keerde niet terug van zijn laatste missie.
Leonidas vertelt ook dat Leviticus een aanvalswapen is, gemaakt en onder commando van Primo.

Bob wil graag vertrekken van de planeet Tir.
Leonidas denkt dat het antwoord op alle problemen in Agarthi ligt, achter de grote halfronde deur in de grot. Maar alleen Primo weet hoe je die deur moet openen.
Hij zag Primo uit de lift komen en iets doen bij die deur.

Spreek Leonidas aan en praat over alle onderwerpen om meer te weten te komen.
In Agharti zou een schip liggen van een alternatief levensproject. Spion Sam had foto's ervan gevonden.
De Atheisten proberen individualisten te zijn, door zichzelf uit te dossen met kleuren en ornamenten. Uiteraard is dit verboden door Primo.

Leonidas en zijn volgelingen hebben tunnels gegraven, maar de meeste zijn alleen groot genoeg voor de Denkers en de Kleintjes. Hij begrijpt niet hoe Leviticus de oppervlakte kon bereiken.
Waarschijnlijk kan Leviticus alleen verslagen worden door een Shaulud. Dat is het ding dat het ruimteschip van Bob uit de lucht haalde.

Als je eerder ontdekte dat de lift niet werkte, kun je Leonidas hier naar vragen (+10).
Hij zal meteen het 'eye' van Bob aanpassen.

Kijk om je heen. Bekijk de foto's aan de wand, de gekleurde robots en de blikjes Irradiux. Deze zijn puur en niet zo vervuild als die in de pub bovengronds. Die vervuilde Irradiux werkt als een slaapmiddel en maakt je verslaafd.
Neem afscheid


Edgard
Verlaat de ondergrondse pub en loop naar rechts. Ga het volgende gebouw in.
Dit lijkt een soort winkel te zijn, met achter de toonbank Edgard, die je welkom heet.
Praat met hem.
Hij zorgt voor verf en accessoires, zodat de rebellen hun eigen persoonlijkheid kunnen creŽren.
Hij is ook de uitvinder van de metalen feesthoeden die je op de toonbank ziet staan.
Pak een metalen hoed (metal hat). Je mag hem gratis meenemen.
Verlaat de winkel.


Lift
Ga terug naar de grot met de lift en de grote halfronde deur.
Gebruik je aangepaste 'eye' op de rode lens bij de lift.
Nu gaat de deur wel open en Bob stapt in.




Projectruimte  

Primo's geheime altaar
Boven aangekomen sta je voor een deuropening met laserstralen. Hier kun je voorlopig niet doorheen.
Loop naar links en je komt in een gang, waar Primo een soort altaar heeft gebouwd van blikjes en foto's. Op de foto's staan astronauten. De blikjes zijn waarschijnlijk het voedsel dat ze bij zich hadden.
Links en rechts van het altaar staan kapotte robots.

Op de blikjes zijn blaadjes papier geplakt.
Raap de vier blaadjes papier (diary pages) op.
Haal een blaadje uit je inventaris en klik ermee op Bob. Hij zal dan lezen wat er op het blad papier staat. Het zijn blaadjes uit het dagboek van een van de astronauten. Doe dit met alle blaadjes.

- De astronauten zijn overleden aan een dodelijk virus (+10). De dagboekschrijver wil een
  capsule gebruiken in de shuttle Kerubyn.

- De astronauten hebben een enorm grote deur gevonden (+10). Een van hen wist enkele
  symbolen te ontcijferen. Het is de weg naar het Zwarte Gat. Hun New Life Project heeft
  een onverwachte wending genomen. "Zij" hebben ook de energie uit het centrum van
  het universum gebruikt. De astronauten noemen GOD de weg naar de 'Keeper'.

- Ook de astronauten werden in hun shuttle Kerubyn door de grote wormen, of Shauluds
  naar beneden gehaald. Ze zakten door het ijs en kwamen in Agarthi terecht, een plek
  gebouwd door een oude, verdwenen civilisatie.
  Een van de astronauten ontdekte dat sommige deuren konden worden geopend door het
  woord A - KO - TEP te gebruiken. Dit woord staat nu in je inventaris (+10).
  De astronauten kunnen met hun eigen apparatuur de terminal in de fabriek bedienen.

- De astronauten hebben huizen gebouwd en robots.
  Er was ooit een Primo Denker, een Primo Werker en een Primo Kleintje. Zij moesten de
  andere robots in de fabriek bouwen.
  De Primo die Bob ontmoette heeft de andere twee dus uitgeschakeld en de rest van de
  robots onder zijn gezag gebracht. Die twee bij het altaar waren waarschijnlijk de andere
  Primo's (+20).


Laserdeur
Op de grond bij de blikjes van het altaar ligt een vreemde schroevendraaier (strange screwdriver). Raap hem op.

Loop rechts achteraan richting lift.
Bestudeer de deuropening met de laserstralen.
Links onderaan op het 'kozijn' zie je een heel klein, rood, metalen kastje.
Gebruik je vreemde schroevendraaier om het dekseltje open te maken.

Klik dan op het open kastje en je krijgt het in close-up te zien.
Je ziet drie dingen die op zuigers lijken. Er zitten rode schakelaartjes op.
Hiermee mag je proberen de laser uit te schakelen.

Zet het middelste schakelaartje naar beneden.
Zet het linker en rechter schakelaartje omhoog.
Je moet op elk schakelaartje geklikt hebben, anders werkt het niet.

De laserstralen verdwijnen (+10) en Bob kan door de deuropening verder lopen.


Projectruimte
Bob arriveert in een ruimte waar een hele grote spinachtige robot staat. Dit moet de 'Projectruimte' zijn en die robot is Leviticus!
Voor Bob kan rondkijken komt Primo aanlopen. Hij vindt het vreemd dat de laserstralen weg waren, maar denkt gelukkig dat het een storing was. Hij loopt weer weg, zonder Bob ontdekt te hebben.

Bekijk Leviticus. Hij is uit verschillende soorten robots samengesteld en is via een kabel verbonden met de fabriek hierboven.

Bekijk de roze monitor die aan de rechterwand hangt.
Gebruik je 'eye' om hem te activeren.
Je ziet drie regels in een vreemde taal.

Rechtsklik op de bovenste regel. Daar staat 'brain'(hersens).
Rechtsklik op de onderste regel. Daar staat 'temperature'.
Met deze twee regels controleert Primo de robot Leviticus.

Waarschijnlijk is de middelste regel dan om de grote halfronde deur te activeren, want ook Primo moet immers deze ruimte kunnen verlaten?
Klik dus op de middelste regel en er verschijnt nieuwe tekst op het scherm.
Klik dan op het woord linksonderaan. Misschien betekent dit wel zoiets als 'activeer'.
Met het woord rechtsboven ga je in ieder geval terug naar het vorige scherm.

Verlaat de close-up van het scherm en ga terug naar de gang.
Ga dan terug naar de lift en stap in.


Grote halfronde deur (portal)
Beneden aangekomen loop je naar de grote halfronde deur.
Als je ervoor staat, haal je het woord 'A-ko-tep' uit je inventaris.
Gebruik het op de deur (+10). Nu je de deur actief gemaakt hebt, reageert hij op het woord en gaat open.
Je hebt nu 190 punten.
Bob loopt door de open deur.
Achter hem komt Primo de grot inlopen. Hij verbaast zich over al die deuren die vanzelf open gaan. Hij zal nieuwe wachtwoorden moeten maken.




Agarthi  

Neena
Intussen vindt kolonel Fen'Herh dat het tijd wordt dat Neena een nieuwe man kiest.
Neena heeft daar een heel andere mening over. Zij wil aan de Raad een quantumschip vragen om terug te reizen in de tijd en Bob te gaan redden.
Uiteraard wijst Fen'Herh haar fijntjes op het feit dat de quantumnauts er juist zijn om tijdparadoxen te voorkomen en niet om ze te creŽren. En bovendien worden de beschuldigingen van Neena niet geloofd. Hij is immers het hoofd van de geheime dienst en zij slechts een nieuwe recruut. In een adem vraagt hij haar te huwelijk.
Neena wijst hem af.


Bob
Als Bob door onbekende ruimtes loopt, komt ineens Eugene aanrollen.
Loop achter Eugene aan.
Je komt in een ruimte waar weer zo'n grote, halfronde deur is. Gesloten natuurlijk en Eugene is nergens te zien.
Links en rechts naast de deur staan vierkante zuiltjes. Bekijk ze. Er staan symbolen op.
Op het linker zuiltje ziet Bob een lijn met drie cirkeltjes links ervan.
op het rechter zuiltje ziet Bob een lijn met vier cirkeltjes rechts ervan.


Zijkamer
Loop vanaf de halfronde deur terug naar de vorige ruimte.
Ga hier tussen al die kabels aan de rechterwand, naar een zijkamertje.
Hier zie je een monitor, waaronder een metalen kluisje staat. Het is natuurlijk afgesloten.
Bekijk de monitor. Bob heeft het idee dat hier drie civilisaties waren. Degenen die Agarthi bouwden, daarna een ras dat de slijmerige leidingen en tentakels installeerden en daarna degenen die de robots maakten.


Tentakels
Ga terug naar de vorige ruimte.
Loop dan naar links en je komt in een kamer met een grote hoop tentakels.
Klik op de tentakels tot Bob zijn handen erin steekt en twee draaibare hendels voelt.

Je ziet nu de pijlen waarmee je de hendels kunt draaien.
Herinner je de symbolen op de zuiltjes naast de deur.
Klik drie keer op de meest linker pijl.
Klik vier keer op de meest rechter pijl.
Bob hoort iets en de grond begint nu te trillen.

Loop terug naar de ruimte met de grote halfronde deur. Hij staat open! (+20)


Amphitheater
Loop door de tunnel.
Aan het einde komt Bob een gigantisch grote grot waarin een ruimteschip staat.
Het schip van de astronauten, de Kerubyn!

De ingang naar het ruimteschip zit aan de zijkant.
Loop er naar toe en probeer de deur. Hij is afgesloten.
Links van de deur is een kaartlezer, maar je hebt natuurlijk geen pasje.

Loop verder naar links.
In de linkerwand van de grote grot zit een verlichte deuropening. Ga er naar toe en je ziet Eugen die je maant op te schieten. Maar Eugene lijkt een beetje doorschijnend. Bob vraagt zich af wat er aan de hand is.
Links van de deur waar Eugene doorheen ging, zie je een grote ronde metalen cirkel. Waar zou dat voor dienen? Bob heeft geen idee, dus ga achter Eugene aan, naar binnen.


Worm
Bob arriveert in een ruimte waar middenin een heel groot gat is.
Voor hem ligt de eerste versie van Leviticus.
Aan de overkant is een deuropening, maar daar ligt een grote opgerolde worm voor. Bob is bang van wormen, je zult hem dus vanaf een afstandje moeten wegjagen.

Open je inventaris.
Gebruik het driehoekige plectrum op de gitaar.
Bob laat even horen hoe heavy metal klinkt en dat is genoeg om de worm kwijt te raken.

Loop naar de overkant. Hier zie je rechts van de deuropening een grote hoop stenen. Dit is een nest met eieren.
Doorzoek het nest en Bob vindt een pasje voor de Kerubyn.


Muziek
Ga dan door de deuropening waar de worm voor lag.
Je komt in een ruimte met meerdere deuropeningen. Bob hoort muziek.

Rechtsklik op de linker deuropening. Bob zegt dat hier de muziek vandaan komt (I can hear music coming from this direction). Ga dus door deze opening verder.

Zoek uit waar je nu verder moet (achterste opening) en ga verder.
Zoek nogmaals uit waar je verder moet (weer achterste opening) en ga verder.

Bob arriveert nu in een ruimte waar het apparaat staat dat de muziek maakt.
Het middenstuk lijkt wel wat op een geluidsbox, vindt hij.
Klik in je inventaris met het plectrum op de gitaar en Bob wil proberen of hij het melodietje van het apparaat kan naspelen.

Je ziet nu een gitaarhals met vier oranje bolletjes. Als je op een bolletje klikt, hoor je een toon.

Klik op do - fa - re - mi om het melodietje na te spelen.

Bob is heel tevreden over zichzelf.
In het midden van het apparaat verschijnen twee ronde schijven (disk). Neem ze mee en ga terug naar de enorme grot met het ruimteschip.


De Kerubyn  

Ga naar de zijkant van het grote ruimteschip.
Loop naar de ingang. Links ervan is een kaartlezer. Gebruik hier je gevonden pasje op.
De deur gaat open en je kunt naar binnen.

Het eerste dat Bob opvalt zijn de bedden die zo dicht bij de ingang staan.
Verder zie je overal dozen met lege capsules. Raap een lege capsule (empty capsule) op.

Op het bureau staat een witte fles (empty bottle).
Hij is zo te zien leeg, maar gebruik hem toch maar even op Bob.
In de fles zit een sleutel (key).

Op het bureau liggen ook wat paperassen. Doorzoek ze en Bob vindt een briefje (notes) dat hem wel interessant lijkt. Klik met het briefje op Bob om het te lezen.
Er staat op dat je de eerste knop op de server heel vaak moet induwen om de stroom in het laboratorium aan te zetten.


Laboratorium
Loop naar links, naar het laboratorium.
Hier zie je niet alleen een grote menselijke robot, maar ook een echt mens, hoewel hij ingevroren in een glazen capsule zit. Dit zal de man zijn die de dagboekpagina's schreef?
Hij heeft een briefje in zijn hand. Bekijk het. Er staat iets over een virus en een geneesmiddel op.

Rechts van de glazen capsule is een console, waarmee je het vriespoces controleert.
Hij werkt niet. Er is geen stroom. Dus toch maar eerst die server zoeken.


Server
Ga terug naar de kamer met de bedden. Loop vanaf het bureau naar rechts, naar de serverruimte.
Rechtsklik op de server om hem te bekijken (+10). Bob heeft op zijn schip net zo'n server, maar heeft er geen verstand van. Laika houdt zich daarmee bezig.

Klik op de server om de glazen deuren ervoor te openen.
Klik nog een keer op de server om hem van dichtbij te zien.

Vaak duwen op de eerste knop, stond op het briefje. Waarschijnlijk is de knop linksbovenaan de eerste knop. Het symbool erop lijkt op een omgekeerde A.

Duw 11 keer op die knop en de server start op.


Laboratorium
Loop terug naar het laboratorium.
Klik op de console, rechts van de capsule met de man.

De man ontdooit en stapt uit de capsule.
Maar als hij hoort dat Bob geen idee heeft over een geneesmiddel tegen het virus, wordt hij kwaad en vriest zichzelf meteen weer in.
Bob is teleurgesteld.
De ontmoeting met de eerste levende mens op deze planeet duurde nog geen 20 seconden.

Bekijk de robot. Hij is niet actief, maar hij heeft wel twee aansluitingen die gelijk zijn aan de aansluitingen op de console.
Misschien is hij met een kabeltje aan te sluiten en te activeren.

Kijk om je heen. Links van de ingevroren man zie je een apparaat met drie verticale buizen.
Rechtsonderaan van de rechter buis ligt geen kabeltje, maar wel een flesje olie (bottle of oil). Raap het op.


Kabel
Verlaat het ruimteschip.
Ga naar rechts, de trappen op. Ga door de tunnel terug naar de ruimte met de kabels.
Ga hier tussen de kabels naar rechts, naar het zijkamertje met de monitor en het kluisje.

Gebruik de sleutel die je in de fles vond, op het slot (lock) bovenop de metalen kist (strongbox) om hem te openen (+20).
Haal dan een kabel (cable) uit de kluis.

In het kluisje ligt ook nog een opgevouwen handdoek (towel). Haal die ook eruit.
Bekijk (rechtsklik) de handddoek in je inventaris (+10). Bob is er blij mee. Iedereen zou een handdoek moeten hebben als hij op een ruimtemissie gaat, vindt hij.
Je hebt nu in totaal 280 punten.


Robot Adama
Ga terug naar het laboratorium in het ruimteschip.
Nadat je de robot en de console bekeken hebt, klik je op een van beiden met de kabel.
Bob verbindt robot en console (+30).

De robot is er niet blij mee.
Bob heeft namelijk het brein van de ingevroren man via de console in de robot geladen.
En omdat het systeem nog niet helemaal klaar was, kan het proces niet omgedraaid worden.
Bob mag ook beslist niet meer aan de kabel komen, want dan zou dr. Adama zeker sterven.

Spreek de robot aan, want Bob heeft een paar vragen.
Vraag om te beginnen wat er op de planeet gebeurd is (optie 1).
Adama legt uit dat ze op de planeet de ontwikkeling va een civilisatie wilden bestuderen en daarom de drie soorten robots maakten. Het was de basis van een project om bewustzijn te leren begrijpen, zodat ze het uit een sterfelijk lichaam konden halen.
Bovendien ontdekten de wetenschappers de energie die uit het Zwarte Gat kwam. Ze leerden hoe ze het konden gebruiken.

Vraag meer over de robots die ze maakten (optie2).
Adama zegt dat de drie soorten ook drie verschillende persoonlijkheden, breinen en vaardigheden hadden. Nadat het virus uitbrak, kon hij ze niet meer bestuderen.
Bob vraagt of hij ook last kan krijgen van het virus, maar dat is waarschijnlijk niet het geval.
Adama wil weten hoe het met de robots gaat.
Als Bob uitlegt dat Primo Denker een dictator is geworden en dat er ook rebellerende groepen zijn, is Adama enthousiast.

Informeer naar het ruimteschip (optie 3).
de Kerubyn blijkt een shuttle te zijn. Het moederschip staat midden in een ring van bergen, maar iedereen is waarschijnlijk allang overleden.
Het moederschip is op zich operationeel, maar kan alleen met een volledige bemanning de ruimte in. De boordcomputer G.A.I.A. alleen, is niet voldoende. Hiermee kan Bob dus niet van de planeet af.

Informeer naar Agarthi (optie 4)
Adama heeft geen geduld om Bob meer te vertellen over een oude civilisatie.

Informeer naar dat grote ronde metalen ding dat links in de grot staat. (optie 5).
Adama zegt dat het een 'stargate' is, een poort naar GOD leidt. Je kunt hem activeren met het woord JA - UAS - EW. Dit woord zit nu in Bob's inventaris.
Adama kon de 'stargate' niet activeren, omdat het ding niet compleet was.

Vertel Adama dat je hersens zag in het laboratorium in Muttra (optie 5).
Adama weet er van. Ze gebruikten die hersens om bewustzijn en zielen in de robots te planten. Hij vraagt of Bob daar moeite mee heeft.
Zeg hem dat er een lijn is die niet overschreden mag worden (optie 2) en je krijgt er (+20) punten bij.

Vraag eventueel hoe je Adama kunt helpen (optie 1).
Bob krijgt de opdracht om een frequency differenciator in slot PDI1 te stoppen en dan de planeet te verlaten om een geneesmiddel tegen het virus te zoeken. Tja, de planeet verlaten wil Bob heel graag.
Neem afscheid en verlaat het ruimteschip.


Stargate
Ga naar links, naar de grote ronde 'stargate'.
Linksonderaan, aan de voet van de cirkelvormige poort, zit een ronde klamp (bracket).
Haal een van de schijven, die je bij het muziekapparaat vond, uit je inventaris en stop hem in de klamp. Hij past precies.
Er gebeurt nog niets met de poort.

Haal het woord JA-UAS-EW uit je inventaris en klik ermee op de 'stargate'.
De grond beeft en onderaan de cirkel, aan de rechterkant, verschijnt een nieuwe klamp.
Stop hier dus je tweede schijf in. Hij past niet helemaal!

Haal het flesje olie uit je inventaris en gebruik dit op de rechter klamp.
Stop dan nog een keer de schijf in de klamp en ditmaal glijdt hij erin en blijft zitten.
De 'stargate' komt tot leven (+50).
Stap er doorheen.




GOD  

Neena
Intussen is Neena van plan om Fen'Her een bekentenis over Bobs missie te ontlokken. Ze geeft het robotje de opdracht alles op te nemen.

Maar voor ze zover is, krijgt ze al de kans om een hologesprek op te nemen.
Fen'her blijkt de leiding te hebben over de ruimtepiraten!
Hij stuurt quantumschepen de ruimte in en geeft de ruimtepiraten de coŲrdinaten, zodat ze het schip kunnen overvallen en de Quintessence kunnen stelen.
Hiermee kan Neena naar de raad!


Pub 22
Bob arriveert op een hele vreemde plaats.
Hij staat op een schijf en aan de overkant ziet hij een pub.
Hij is vast dood en in de hemel, denkt hij.
Op de poster die aan de muur van de pub hangt, staat Bob met zijn band afgebeeld! Dat wil hij natuurlijk nader onderzoeken.

Loop naar links en Bob flitst naar een andere schijf.
Hier staat een lichtgevende deur. Gebruik hem niet, want dan kom je weer op je oorspronkelijke schijf terecht. Loop langs de lichtgevende deur naar rechts en je arriveert op een andere schijf.
Loop naar links en weer flits je naar een andere schijf.
Ga naar rechts en daarna weer naar links en je staat voor de pub.
Ga naar binnen.


God
Er is niemand te zien in de pub.
Maar dan verschijnt een half doorzichtige man. Het is God. Praat met hem.

Hij heeft niet alles gecreŽerd. Hij zegt tegen Bob dat hij op Bobs planeet 'Archon' genoemd wordt. Zijn vader is de maker van alles, de Demiurge. God gaat alleen maar over dit deel van het universum. Hij zorgt ervoor dat de dingen het geplande verloop hebben, dat is zijn taak.

Bob heeft niet ales over dat Archon en Demiurge gedeelte begrepen. Vraag ernaar (optie 1).
God legt uit dat elke civilistaie in de diverse multiverses tot dezelfde waarheid komen. Ze gebruiken andere namen, maar de inhoud is hetzelfde.
Op aarde is God een van de Archons, die hun vader Demiurge de Schepper dienen.

Vraag of God de dingen in dit universum controleert (optie 2).
God beaamt dat hij waakt over het universum met alle paradoxen, zoals die door Bob en zijn soortgenoten veroorzaakt worden.
De Demiurge probeerde zichzelf te begrijpen, zichzelf gereflecteerd te zien en daarom schiep hij alles om hem heen en verzamelde en bestudeerde ervaringen. Daarom is een deeltje van de Demiurge in sommige wezens aanwezig, zodat ze ervaringen kunnen verzamelen. Het wordt de 'Ziel' genoemd.

Bob heeft ook een stukje Ziel.
De anderen die geschapen zijn, hebben geen Ziel, maar wel bewustzijn en een geest.
De wezens met een Ziel zijn zich daar meestal niet van bewust. Zij zijn degenen die nieuwe realiteiten creŽren uit leegte en verzonnen modellen.
Bob heeft het gevoel dat hij het begrijpt. Alles wat hij de laatste tijd ervoer, was alleen echt omdat hij het zelf creŽerde.

Bob beseft dat alles wat hij zich kan voorstellen, ook werkelijk zal bestaan.

God zei dat het bestaan kort is. Bob heeft dat gevoel niet (optie 3).
God zegt dat het bbestaan zelfs nog korter is. Het is niet meer dan een moment. Geboren worden en sterven gebeurt vrijwel tegelijkertijd. Maar die tijd is lang genoeg voor de Demiurge om zichzlf te begrijpen.

Bob protesteert. Hij leeft, hij bestaat. Hij heeft een verleden en hopelijk ook een toekomst.
God antwoordt dat Bobs concept van tijd juist ervoor zorgt dat hij de illusie van oneindige tijd heeft geschapen. Degenen die de essentie van het bestaan begrijpen, staan buiten het continuum van degenen die in de tijd leven die aan fysieke en mathematische wetten is gebonden.
Maar nu raakt Bob echt in de war.

Vraag wat God bedoelde toen hij zei dat alles voorbestemd is (optie4).
God legt uit dat iedereen denkt dat hij keuzes heeft. Maar keuzes bestaan niet, maar tegelijk bestaan ze allemaal tegelijkertijd.
Wat Bob beleeft is anders dan wat de andere Bobs in andere delen van het universum beleeft. Alle mogelijkheden bestaan en zijn voorbestemd.
Bob raakt steeds meer de draad kwijt.

Probeer de bedoeling van Bobs bestaan samen te vatten (optie 6).
Hij moet ervaringen hebben om God te helpen, of liever gezegd de Demiurge, via zijn Ziel, die een stukje van de Demiurge is.
God is enthousiast. Bob is in staat om ieder onverklaarbaar aspect van het bestaan te begrijpen (+10).

Informeer wat er het eerste was, de kip of het ei (optie 6).
God zegt dat de kip er het eerste was, wie zou anders een ei moeten leggen.
De kip werd gecreŽerd door hetzelfde buitenaardse ras dat ook de mensen creŽerde.
De mensen werd niet door de Demiurge gecreŽerd. Ze denken zelf dat ze belangrijk zijn, maar eigenlijk zijn ze zo ongeveer het minst invloedrijke ras in de Creatie. Ook al zegt dat stukje Ziel in Bob dat het niet zo is.

Stel tenslotte de belangrijkste vraag: Kan God Bob terugbrengen naar het Quantumnaut Station (optie 5).
God observeert en is er niet om situaties te beÔnvloeden, zoals hij eerder zei. Maar hij wil Bob wel helpen omdat hij hier is met een reden.
Volgens Bob is dat een jaloerse vent die een val voor hem opzette.
God geeft toe dat Fen'Herh een vuil spelletje speelde, maar in een ander universum sloeg hij Fen'Herh en belandde in de gevangenis of werd hij door ruimtepiraten gedood of werd hij zelfs nooit Quantumnaut, enzovoorts.

Maar God houdt van spelletjes. Hij wil Bob wel helpen, als die de ware naam van God raadt.
Je krijgt immers nooit iets voor niets.
En Bob heeft zelf ook pseudoniemen, daar zorgde zijn stukje Ziel voor.
Hij was ooit Homerus of Higgins, of Doc Apocalyps of Oz Orwell.
Bob begrijpt er niets van, maar God zegt hem terug te komen als hij het wel begrijpt en hij geeft Bob een rond apparaatje (device).


Op zoek
Als God weg is, bekijk je de poster aan de wand.
Bob vindt het een mooie poster. Het is maar goed dat Elzebeth niet hier is, bedenkt hij. En staat zich vervolgens af te vragen wie Elzebeth is (+10).
Je hebt nu 400 punten.

Verlaat de pub.
Misschien moet je maar eens door alle deuren lopen die hier buiten op de schijven staan.
Loop naar rechts en je belandt op de schijf waar je arriveerde in deze vreemde wereld.


Odissea
Loop vanaf de beginschijf naar links en je belandt op de meest linker schijf.
Ga hier door de lichtgevende deur.

Je belandt in de wereld van het spel Odissea: an Almost True Story.
Je bent in Ithaka, in de woning van Odysseus. In het midden van de kamer brandt een vuurtje.
Op een van de zuilen zie je een foto van Neena.
Neem hem mee en verlaat de woning. Je bent weer terug op je schijf.


Oz Orwell
Loop naar rechts en je belandt op de schijf met de witte lichtgevende deur aan de rechterkant. Stap door de deur.

Je arriveert nu in een plek die thuishoort in het spel Oz Orwell and the Crawling Chaos.
Ook hier zie je een foto hangen, naast een hele hoge dubbele deur.
Bekijk de deur (portal). Er staan symbolen op, die erop duiden dat het mens gecreŽerd is door een ras van een ruimteschip-planeet. Bob begrijpt sommige symbolen, zoals die waarop goud gedolven wordt. Maar ook iets over sommige mensen die een creatieve gave hebben, die in hun DNA zit. En iets over de illusie van vrijheid. Bobs oorvertaler kan het niet allemaal bevatten (+10).

Pak de foto van een kleine jongen en verlaat de ruimte.


Doc Acopalyps
Ga naar links en je arriveert op de schijf met de geel/paarse deur.
Ga door de deur.

Je bent nu in een ondergrondse kamer op de wereld van het spel Doc Apocalyps.
Bob heeft het gevoel dat hij de machine en de omgeving kent. Twee jaar geleden was hij met andere Quantumnauts in een gebied dat bekend staat als Area 51. Hij zag hier in een ondergrondse ruimte wat voorwerpen die van aliens afkomstig waren.

Op de computer die naast de machine staat, zie je een foto van een jeugdig persoon. Neem hem mee en verlaat de ruimte.


Quantumnauts 1
Ga naar rechts en je arriveert op de schijf met de knipperende paarse deur.
Ga door de deur.

Je belandt op straat, op de plek waar het spel Quantumnauts 1 begon en Bob net uit de pub kwam, voor hij per ongeluk opgestraald werd naar een ruimteschip.
Probeer naar rechts te lopen, de trapjes op en de deur naar de oude kamer van Bob te openen. Hij heeft jammer genoeg zijn sleutels op het Quantumnauts Station laten liggen.

In de vuilnisbak bij de regenpijp zie je een foto van een klein blond meisje. Haal hem uit de vuilnisemmer en verlaat de straat.


Telemachus
Ga terug naar de meest linker schijf en stap door de deur.
Je bent weer in het huis op Ithaka. Probeer de vier foto's in het vuur te gooien dat midden in de kamer brandt.
Het lukt niet ze te verbranden. De foto's vibreren en gloeien en meer niet.

Bij de derde foto (van de man met het lange haar) komt ineens Telemachus aanlopen, die Bob begroet alsof het zijn vader is.
Bob ontkend, maar Telemachus houdt vol.
Dan herinnert Bob zich ineens Penelope en twijfelt hij.

Spreek Telemachus aan en vraag hoe het met ze gaat in Ithaca (optie 1).
Telemachus legt hem uit dat hij de boog moet spannen en door 12 ringen moet schieten om Penelope te winnen en zijn land terug te krijgen.

Vraag om advies (optie 2) en Telemachus zegt dat Bob snel zijn land moet heroveren. Met hulp van de Goden zal dat zeker lukken.

Praat verder over de goden (optie 3).
Bob heeft moeite met het spellen van de naam Poseidon.
Telemachus zegt dat hij een droom had waarin hij twee letters vernam, de Y en de A.
Bob heeft nu in zijn inventaris een Y - blokje en een A - blokje.

Neem afscheid van Telemachus.
Zorg dat je ook de vierde foto nog even in het vuur houdt en verlaat dan de woning.


Zoe
Loop naar rechts en je belandt op de schijf met de witte lichtgevende deur aan de rechterkant. Stap door de deur.

Je treft hier een klein meisje met blonde haren, de geest van Zoe, die je ontmoette in Angst Mansion toen je daar op zoek was naar nep-geesten.
Praat met haar.
Vraag Zoe wat ze je over Angst Mansion kan vertellen (optie 2).
Zoe hoort stemmen. Ze vertellen over de terugkeer van God en over de Crawling Chaos.

Vraag of deze Crawling Chaos ook een naam heeft.
Zoe kan zich alleen een paar letters herinneren, een H en een E.
Bob krijgt nu een H - blokje en een E - blokje in zijn inventaris.

Neem afscheid van Zoe en verlaat de ruimte.


Tachy
Ga naar links en je arriveert op de schijf met de geel/paarse deur.
Ga door de deur.

Je bent weer in de ondergrondse bunker in Area 51.
Hier tref je de halfdoorschijnende figuur van Tachy, die denkt dat je zijn vader Lewis Higgins bent.
Praat met Tachy en vraag of hij iets vreemds gezien heeft (optie 2).
Tachy heeft dus een klein groen mannetje met grote zwarte ogen gezien, die hem dingen over het einde van de wereld vertelde.

Vraag of de alien nog meer vertelde (optie 3).
De alien zei dat GOD in ons DNA zit. Hij zei dat zijn naam in het DNA zit. Tachy herinnert zich een W.
Bob heeft nu een W - blokje.
Neem afscheid en verlaat de ruimte.


Neena
Ga naar rechts en je arriveert op de schijf met de knipperende paarse deur.
Ga door de deur.

Een halfdoorschijnende Neena staat al op straat op Bob te wachten.
Ze zegt dat ze met Fen'Herh gaat trouwen.
Praat met Neena.
Nadat Bob zo lang wegbleef, is ze mettertijd van Fen'Herh gaan houden.
Vraag haar of iedereen Bob en het Quantumnaut Station vergeten is (optie 2).
Neena zegt dat iedereen druk bezig is met de huwelijksceremonie, die op de planeet waar Fen'Herh vandaan komt, nogal ingewikkeld is. Ze moet een purificatie ritueel leren voor de God van Fen'Herh.

Informeer naar die god van Fen'Herh (optie 3).
Neena zegt dat ze nog veel moet leren, ze weet niet eens de naam van de god. Het was iets met YHVV of JVHV.
Bob heeft nu een H - blokje in zijn inventaris.
Verlaat de straat.


God
Ga naar links en je staat weer voor de pub.
Open je inventaris en combineer de zes blokjes met het ronde apparaat dat je van God kreeg.

Klik met het apparaat op Bob.
Je ziet het nu in close-up. Je hebt de letters Y A H W E H in het apparaat gestopt.
Er zijn echter maar 4 blokjes zichtbaar, met dezelfde letter erop.
Je kunt hier andere letters op laten verschijnen, door op de sprietjes (tentacle) boven een blokje te klikken.

Klik op de sprietjes tot je de letters Y H W H hebt gevormd.
Daarna werkt het apparaat niet meer en verlaat je automatisch de close-up.

Ga de pub in.
God verschijnt en vraagt of je nu zijn naam weet.
Kies optie 3: YHWH (+50).

Bob vraagt meteen of hij nu terug kan naar het Quantumnaut Station.
En hij is blij te horen dat Neena nog steeds van hem houdt. De Neena van wie hij het blokje kreeg, kwam uit een andere realiteit.
Wat de rest was wil Bob eigenlijk niet eens echt weten.
Hij gaat terug naar het Station.

Neena en Bob
Intussen confronteert Neena Fen'Herh met zijn misdaden.
En ze heeft bewijs!

Fen'Her wil Neena uitschakelen voor ze alles aan de Raad kan laten horen.
Maar dan verschijnt Bob plotseling.

Neena en Bob zitten romantisch naar de sterren te kijken.
Neena vraagt wat er allemaal gebeurd is.
Bob legt het uit, maar Neena weet niet of ze het allemaal moet geloven.

Als Neena vraagt wat Bob nu wil gaan doen, kies je voor optie 4. Bob wil toch terug naar de planeet om dr. Adama en de robots te gaan redden (+40).
Je hebt nu het maximale aantal van 500 punten gehaald..........................



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.