THE ADVENTURES OF NICK & WILLIKINS


Walkthrough door Yvonne © 2020 www.adventurespel.nl

Uitgever: Pinhead Games / 2018
Ontwerper: Pinhead Games, AAlgar Productions

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening en intro,
Slaapkamer, badkamer en kleedkamer,
Woonkamer, eetkamer, keuken,
Voorraadkamer, wijnkelder, kelder,
Het lijk, detective Ruse,
1. Het motief,
De tuin,
2. De getuige,
3. De geestelijke gezondheidsverklaring,
Het doolhof, de satellietschotel,
Decoderen geheimschrift, gezondheidsverklaring,
4. Het moordwapen,
De politie.


Spelbediening en intro  

Als je het spel start, zie je het hoofdmenu waarin je een nieuw spel kunt starten (new game) of een gesaved spel kunt laden (load).
Hier kun je ook de opties (options) bekijken en het volume van spraak, muziek en SFX bijstellen.
Verder kun je het spel beëindigen (quit).
Start een nieuw spel.

Het spel begint met een toelichting dat Het Engeland waarin het verhaal zich afspeelt niet het echte Engeland is. De stemacteurs komen uit Noord-Amerika en zijn nooit eerder in Engeland geweest. Vooral in het begin zul je dan ook met grapjes gewezen worden op de taalverschillen.

Daarna zie je Willikins op de butlerschool.
Zijn leraar legt uit dat er 3 manieren zijn om de werkgever te benaderen, de Engelse methode beleefd (polite), de Amerikaanse methode vriendelijk (friendly) en de Duitse methode agressief (aggressive).

Willikins moet daar een voorbeeld van geven.
Op je scherm zie je de drie mogelijkheden.
In het spel zul je ook vaak moeten kiezen op welke toon je iemand bejegent. Het maakt niet veel uit welke je kiest, alleen de tekst is dan anders.
Kies er een en daarna begint het spel.

NB: In je inventaris zul je voorwerpen krijgen, die je in het hele spel niet nodig zult hebben. In een adventurespel worden ze red herrings (rode haringen) genoemd, voorwerpen bedoeld om je te misleiden. Je denkt dat ze nodig zijn om een puzzel op te lossen, maar dat is dus niet het geval.

TIP: De walkthrough beschrijft een route tot aan het einde van het spel. Er is veel meer te genieten, dus bekijk en probeer alles uit wat mogelijk is.

Slaapkamer, badkamer en kleedkamer  

Willikins is in de slaapkamer van zijn werkgever Nick.
Die vraagt je onder zijn bed te kijken.

Pak de telefoonlader (phone charger) eronder vandaan en bekijk eventueel de andere voorwerpen die er liggen.
Links onderin in het scherm, zie je een koffertje, de inventaris van Willikins. In de inventaris zit behalve de oplader ook een pizza hamburger.

Nick wil nu zijn ontbijt.
Geef de pizza hamburger, maar Nick wil dat je die door de wc spoelt.

Bekijk het schilderij van het paard en ga de badkamer in.
Pak het potje medicijnen (medication) uit het medicijnkastje.
Het telefoonnummer van Nicks psychiater dr. Gesund staat op het potje en wordt opgeslagen in de telefoon.
Gooi de pizza hamburger in het toilet en Willikins spoelt door.

Ga de slaapkamer weer in en Nick zegt dat hij zijn ontbijt wil, een combinatie van 2 voedingsmiddelen die niet bij elkaar lijken te passen.

Ga de kleedkamer in.
Pak uit het stoeltje een textielpotlood (fabric pencil). De kleur is wit.

Bekijk de telefoon en pak hem. De telefoon blijft maar een korte tijd opgeladen.
Laad de telefoon op met de oplader uit de inventaris en pak hem.
Er zijn 2 nummers te kiezen. Een ervan is het noodnummer 999 en het andere is van Nicks psychiater Gesund.
Druk op de uitknop van de telefoon.

Ga de kleedkamer en slaapkamer uit en ga dan naar de danszaal.

Woonkamer, eetkamer, keuken  

Ga de trap af en kies de woonkamer.
Pak de biljartbal (8 ball) van de grond en praat met oudtante Petunia. Ze heeft niets te vertellen maar laat merken seks en vooral Willikins' billen, belangrijk te vinden.

Zet de tv aan en bekijk het scherm.
De antenne moet worden bijgesteld, want programma's zijn niet te bekijken.
NB: Gebruik de spatiebalk om uit te zoomen.

Ga de kamer uit, nadat je eventueel de andere voorwerpen hebt bekeken en ga de eetkamer in.
Bekijk het schilderij van Lady Beatrice en loop verder naar onder.

Ga de trap af naar de keuken.
Open de vuilnisbak, kijk erin en pak de rubberen handschoenen (rubber gloves) eruit.
Pas op, als je niet kijkt wat erin zit, pak je de handschoenen niet, maar doe je de vuilnisbak weer dicht.

Open rechts de kastjes van de keuken en het gordijntje.
Pak van achter het gordijntje het pakje rattengif (rat poison).
In de kastjes boven de gootsteen is niets te vinden.
Pak de toast (toast) uit de gootsteen. Het is een ingrediënt dat voor Nicks ontbijt te gebruiken is.

Open de koelkast.
Pak er de worstjes (sausages) uit. Je hoort dat dit óók een van de mogelijke ingrediënten is van Nicks ontbijt.
Pak de magneet (magnet) van de koelkast, het telefoonnummer voor noodsituaties.

Ga naar links en ga de voorraadkamer in.

Voorraadkamer, wijnkelder, kelder  

Bekijk de zak aardappelen en pak er de frietjes (chips) uit. Ook de frietjes zijn een ingrediënt voor het ontbijt.
Pak ook de vis (haddock) van de haak en ga terug naar de keuken.

Ga de trap af naar de wijnkelder en pak het touw (rope).
Pak de post-it (sticky note) van de fles wijn op de wijnvaten. Er staat no op geschreven.

Ga de ladder af naar de kelder. Er is daar niets belangrijks te zien, ga dus weer naar boven naar de keuken toe.

Maak Nicks ontbijt door uit de inventaris de toast te combineren met de worstjes.
Je kunt ook de vis combineren met de frietjes of de toast.

Breng de toast met worstjes (sausages on toast), de friet met vis (fish and chips) of de vis op toast (haddock on toast) naar Nicks slaapkamer.
Geef Nick zijn ontbijt, maar die wil dat je dat wegspoelt.

Ga de badkamer in en spoel het ontbijt door het toilet.

Ga terug naar de keuken, want Nick wil een ander onbijt en je kan alleen in de keuken iets te eten maken.
In de keuken hoort Willikins onbekende geluiden. Het lijkt of het spel is afgelopen, maar dat is een grapje van de spelmaker.
Een nieuw ontbijt is niet te maken, want Willikins moet onderzoeken waar het lawaai vandaan kwam.

Ga dus naar de eetkamer en loop dan de hal in.

Het lijk, detective Ruse  

Gebruik de handschoenen om het lijk te onderzoeken, maar Willikins wil eerst de politie bellen.

Ga dus weg en ga dan naar boven.
Praat met Nick, die daar geen zin in heeft en ga de kleedkamer in.
Pak de telefoon en kies 999.

Even later is er een agente in het huis, die Nick verantwoordelijk houdt voor de moord.
Praat met Nick en detective Clever Ruse komt binnen. Hij geeft Willikins een kleurboek (colouring book, een detectiveboek voor beginners met kleurplaatjes.

Willikins zal zélf vier zaken moeten onderzoeken.
Hij moet het wapen en het motief voor de moord uitzoeken en verder moet hij een getuige zien te vinden en een bewijs dat Nick geestelijk gezond is.
Daarna moet hij Ruse bellen. Het telefoonnummer van Ruse wordt in de telefoon opgeslagen.

Bel Ruse eventueel om nog eens te horen wat hij van Willikins wil. Het is duidelijk dat Willikins Ruses werk moet doen.

Ga terug naar de hal waar het lijk ligt.
Praat ondertussen in de slaapkamer nog even met Nick over de vier puzzelstukken die Wilikins moet vinden.
Nick zegt niets belangrijks over het lijk in de hal en Willikins mag niet onder zijn bed kijken.

1. Het motief  

Onderzoek het lijk met de handschoenen aan en je vindt een portemonnee (wallet). Pak hem op.
Het lijk is van een dief, Errol, die vaker iets uit het huis had gestolen.
Er zit een telefoonnummer in zijn portemonnee, dat gebeld moet worden bij noodgevallen. Het nummer wordt toegevoegd aan de telefoon in de kleedkamer.

Ga in de hal rechts de gallerij in waar schilderijen hangen en bekijk ze.
Ga aan het einde de deur door. Je ziet dat een van de schilderijen geen ogen heeft, maar kijkgaatjes.

Ga terug naar de hal en ga de voortuin in, links van het lichaam.

De tuin  

Op de deur zijn een zwart briefje en een wit briefje geplakt.
Pak het zwarte briefje (activist flyer), dat van een activist is en het witte briefje (delivery notice) van een koerier, die een pakketje kwam bezorgen. Daarop stond een QR code die leek op een uil.

Beiden zouden getuige kunnen zijn van de moord. Er staan telefoonnummers op, die worden toegevoegd aan de telefoon.

Bekijk de tuinkabouter. Vroeger stonden er twee naast de deur.

Loop het pad af.
In het bassin van de fontein ziet Willikins een glinstering.
Bekijk de glinstering en pak een munt (coin) uit de fontein.
Aan beide kanten staat er een kop op, geen munt.

Ga de tuin in.
Je hoort een vrouw allerlei soorten bloemen opnoemen.

Pak de sikkel (sikkel) bij de bloempot naast het schuurtje.
Op de deur van het schuurtje hangt een plan voor de tuin (blueprints). Bekijk het. Het is een plan voor een doolhof.
Neem het plan mee en bekijk hem in de inventaris. Het plan is nog niet af.

Bekijk de heg en praat ertegen.
Een tuinarchitecte komt tevoorschijn. Praat met haar over het doolhof, en de 4 puzzelstukken die Willikins moet onderzoeken. Doe dat op de toon die je wilt.
De vrouw werkt aan een doolhof volgens Nicks plannen en weet niets van het wapen, motief en Nicks geestelijke gezondheid. Ze heeft wel iemand langs horen rijden.

Bekijk de brievenbus. Er staat een postcode-label op.
Het telefoonnummer dat erop staat, wordt toegevoegd aan de telefoon.

Willikins kan niet verder de tuin in, ga dus terug naar het huis.

Ga naar de kleedkamer en pak de telefoon.
Bel eerst met het nummer dat je vond in de portemonnee van de dode Errol.
Nick beantwoordt de telefoon! Hij is bevriend met Errol, maar heeft hem wel met de dood bedreigd als Errol nog eens in zou breken in zijn huis.

Willikins heeft een motief voor de moord gevonden, ook al is dat in het nadeel van Nick.
Zie in de inventaris dat het puzzelstukje in het kleurboek gekleurd is.

2. De getuige  

Bel de activist, die niets belangrijks te melden heeft en bel dan de posterijen.
De vrouw wil weten hoe de barcode op het pakket eruit zag.
Als je dat vergeten bent, kijk je in de inventaris.
Kies de tekening van de uil.

     

De postcode had Willikins op de brievenbus gezien, dus kan hij daarop het antwoord geven.
Praat verder. De vrouw wil weten of Willikins de familie Nick wel kent en vraagt familieleden te noemen.
Kies de eerste 2 tekeningen, de eerste van oudtante Petunia en daarna de tweede tekening van de vrouw op het schilderij in de eetkamer, Lady Beatrice.
Als je deze vraag niet kunt beantwoorden kun je met de oudtante gaan praten die je een hint geeft.

Na het gesprekje verbindt de vrouw hem met de pakketbezorgster.
Wat ze gezien heeft vertelt ze niet, maar ze zal de politie daarover informeren.
Willikins heeft in ieder geval puzzelstukje 2 opgelost door een getuige te vinden.
Zie dat er in het kleurboek twee puzzelstukjes zijn gekleurd.

3. De geestelijke gezondheidsverklaring  

Bel de psychiater. Ze kan geen privacygevoelige informatie doorgeven aan een laaggeplaatste, maar zegt dat ze al papieren heeft gegeven aan het enige levende familielid. Dat moet oudtante Petunia zijn.

Ga de slaapkamer in en praat met Nick over het motief en de getuige.

Ga daarna naar de woonkamer.
Oudtante Petunia klaagt over het lawaai van de moord.
Praat met haar en kies de agressieve manier.
Vraag op vriendelijke toon naar het wapen, het motief, een gezondheidsverklaring en de getuige.
Op een gegeven moment reageert Petunia niet meer.
Probeer dan de beleefde toon als het gaat om de gezondheidsverklaring.

Ze geeft een papier met daarop in code een plek waar ze de gezondheidsverklaring gestopt heeft.
Ook als je op agressieve toon met haar praat, vertelt ze niets meer.
Beëindig het gesprek.

Bekijk het codepapier (note) in de inventaris.
Petunia zegt dat de code met een code-ring uit een Amerikaans tv-programma ontcijferd kan worden.

Het doolhof, de satellietschotel  

Ga de tuin in en teken met het potlood op de blueprints.
Willikins heeft een route in het doolhof getekend (changed plans).

Roep de tuinarchitecte en praat over de veranderde plannen. Het doet er niet toe welke toon je kiest. Alleen als Nicks handtekening er op staat, zal ze haar plannen wijzigen.

Ga dus terug naar het huis en naar de slaapkamer.
Geef de plannen aan Nick om te ondertekenen.
Willikins heeft nu ondertekende plannen (signed plans) bij zich.

Ga het huis uit, de tuin in en roep de vrouw bij de heg.
Praat over de gewijzigde plannen en kies de agressieve toon. Ze gaat meteen aan de slag om de plannen uit te voeren en maakt een nieuwe doorgang.

Ga de doorgang door en Nick komt bij een machine waarop vlaggenstickers staan.
Bedien het controlepookje en je leest dat het een satelliet-schotel is.
Willikins denkt dat er iets kapot aan is.

1. Doe de plug in het stopcontact en er gaat een rood lampje branden onder de Engelse vlag.
2. Zet met het controlepookje het lichtje aan onder de Amerikaanse vlag. Oudtante Petunia had haar geheimschrift ten slotte van een Amerikaanse zender.
3. Bekijk de Amerikaanse vlag en ga terug naar het huis.

Decoderen geheimschrift, gezondheidsverklaring  

Ga het huis in naar de woonkamer en bekijk de tv. Er is een advertentie te zien voor een decoder ring.

Ga naar de kleedkamer toe en gebruik de telefoon.
Klik op Sarcastic Voyage. Willikins bestelt een decoder.

     

Ga het huis uit en dan naar de brievenbus toe. Er ligt een brief in met een decoder ring (decoder ring) in de bus, pak het op.

Klik met de decoder ring op het geheimschrift en Willikins leest dat de gezondheidsverklaring in de bibliotheek is, in het boek The lion, the witch and the very big fish.

Ga terug naar het huis en ga dan de woonkamer in.
In het linker deel van de boekenkast zie je op de 2e plank van boven, op de voorlaatste plaats het boek staan.
Pak het op en er valt een papier (certificate) uit.
Pak het en bekijk het in de inventaris. Nick is wettelijk gezien geestelijk gezond en Willikins moet nu alleen nog het puzzelstukje wapen oplossen.

Het moordwapen  

Ga naar de slaapkamer en praat met Nick. Die antwoordt niet.
Kijk onder het bed en je kunt wél met hem praten.
Je kunt alleen maar vragen of je onder het bed mag kijken.
Nick heeft hulp nodig om die vraag te beantwoorden, hij kan niet zelf beslissen.
Geef de munt aan Nick om kop of munt te doen. Nick laat Willikins expres verliezen.
Willikins is zo slim dat hij met een leugentje Nick zo ver krijgt, dat die opdracht geeft onder het bed te kijken.

Onder het bed ligt een tuinkabouter. Willikins kan die niet met blote handen pakken, omdat zijn vingerafdrukken er dan op komen en de kabouter wel eens het moordwapen kan zijn.
Doe de handschoenen aan, maar dan wil Nick niet dat hij de kabouter pakt en stuurt hem weg.

Automatisch gaat Willikins naar de kleedkamer.
Nick spoelt intussen de kabouter door de wc. Daardoor gaat de leiding kapot en loopt de kelder onder.

Ga terug en kijk weer onder het bed.
Nick heeft de kabouter vervangen door een andere pop (Mustache Charlie).
Pak hem en bekijk hem in de inventaris.

Ga naar de kelder en kijk naar het water.
Daar ligt de doorgespoelde tuinkabouter. Willikins kan er niet bij.
Je kunt de inventaris ook onder water gebruiken. Bind de sikkel dus vast aan het touw in de inventaris en er zit een touw met haak (rope and hook) in.
Pak het touw met de haak uit de inventaris en probeer er de kabouter mee op te vissen.

De rat in de kelder bijt echter aan het touw, zodat Willikins de haak maar omhoog trekt.
Geef rattengif aan de rat maar Willikins zegt dat de rat daar te slim voor is.
Doe in de inventaris rattengif op de patat (of de vis of de worst) en Willikins heeft giftige patat (poisoned chips) bij zich.
Pak de giftige patat en klik ermee op de rat.
De rat sterft en ligt dood onder de kabouter.

Vis nu de kabouter op met de haak aan het touw.
Willikins ziet dat de punt van de puntmuts de wond in Errol waarschijnlijk heeft veroorzaakt en heeft het moordwapen gevonden. Hij heeft het laatste puzzelstukje opgelost.
Bekijk het kleurboek daarvoor.

De politie  

Ga naar de slaapkamer en praat met Nick over het moordwapen.
Ga naar de kleedkamer en bel Clever Ruse. Willikins denkt dat hij een en ander moet veranderen in zijn verhaal om zijn werkgever niet te laten oppakken.

Ruse ontmoet Willikins bij het lijk en zal de eer voor het onderzoek naar zich toetrekken.
Ruse gaat even telefoneren in de gallerij.
Ga de gallerij in en Ruse stopt met het telefoongesprek omdat Willikins erbij is. Ruse wil niet met hem praten.

Loop naar rechts en open de deur daar. Willikins gaat uit zichzelf achter het schilderij staan waar je door de ogen heen kunt kijken. Hij luistert het gesprek van Ruse zo af.
Ruse is niet wie hij zei te zijn en is van plan de bewijzen van zijn eigen misdaad door de wc te spoelen.

Automatisch belt Willikins deze informatie door.
Kies de beleefde toon, maar de telefoniste wil Willikins met zijn lage status niet doorverbinden met de politie. Dat moet Nick maar doen.

Ga dus naar de slaapkamer.
Kies de agressieve toon en praat met Nick, maar die lijkt weg te zijn.
Bekijk het bed en praat tegen het bed aan. Je hoort dat Nick in de keuken is.

Ga dus naar de keuken, waar Nick bij de koelkast Willikins uitfoetert omdat die niet voor zijn ontbijt heeft gezorgd. Hij heeft ook geen zin de politie te bellen.
Praat verder met Nick over de wijnkelder door op de icoontjes te klikken. Willikins geeft toe dat hij voor niets deugt, maar Nick wil ook laten merken dat hij ontevreden is met de ondergelopen kelder.
Praat verder door op de icoontjes te drukken en ook nu geeft Willikins zijn nutteloosheid toe.
Nick is nog niet klaar. Hij is ook ontevreden over de tuin met het verpeste doolhof.
Probeer het weer uit te leggen, maar ook dan moet Willikins zich een sukkel noemen.

Na deze drie beledigingen en veel vragen over onbenulligheden, belt Nick de politie en geeft hij Willikins niet de kans zijn verhaal te vertellen.
Nick geeft zijn versie van de moord waarbij zijn hondje de boosdoener is.................


Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.