LEGEND OF THE CRISTAL SKULL

Nancy Drew 17



Walkthrough door Marjo © 2007 www.adventurespel.nl

Uitgever: Her Interactive/2007
Ontwerper: Her Interactive

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



Nancy: New Orleans: Henry Bolet's huisWoonkamer en knikker-puzzel
            Tuin en kerkhofMausoleum en tegel-puzzel
Bess:    Zeke's en niespoeder-puzzel en letterslot-puzzel
Nancy: Boeken-puzzel, schilderijen-puzzel en spinnenweb-puzzel
            Geheime kamer, ogen-puzzelsEasteregg
            Bibliotheek, boektitel-puzzel en tanden-puzzel
Bess:    Dr. BufordEasteregg 2 voorbereiding
Nancy: Melodietje-puzzel, klok-puzzel en hoodoo-puzzelsEasteregg 2 uitwerking
            Easteregg 3Kerkhof-puzzel
Bess:    Bruno's hond
Nancy: Grant, paddenstoelen en Charley Wicker Draken-puzzel en Iggy's verkleedkist
Bess:    Jolly Rogers
Nancy: Glazen ogen-puzzel



Intro

Het spel begint in Nancy's kamer, waar je midden op haar bureau de map "Case Files" vindt. Hierin lees je, dat Nancy en haar vriendin Bess een gezellig weekendje naar New Orleans gaan om te genieten van de muziek, het eten en de zee.
Ned heeft gevraagd of Nancy ook even een bezoekje wil brengen aan zijn oude schoolvriend Henry Bolet. Henry's oudoom is pas overleden en hij heeft daarom misschien wat behoefte aan gezelschap.

Klik op het vliegticket, kies of je wilt spelen als Junior of Senior Detective en het avontuur begint.
N.B.: Het spelverloop is gelijk, maar als Junior zijn de puzzels iets eenvoudiger op te lossen en krijg je aanwijzingen via het aantekenboek in je inventaris.



N A N C Y


New Orleans: Henry Bolet's huis  

Het weer is niet zo best als Nancy bij Henry Bolet's huis arriveert.
Klop op de deur. De deur is open, dus ga naar binnen. In de hal zie je voetstappen op de vloer.
Als Nancy in de kamer rechts kijkt, ziet ze iemand die verkleed is als skelet. De lichten flikkeren, het skelet loopt op Nancy af en gooit haar een bewelmend poeder in het gezicht.

Bibliotheek
Als Nancy een poosje later weer bijkomt in de bibliotheek, krijgt ze iets te drinken van Renée Amande, de huishoudster van de overleden Bruno Bolet. De bliksem is ingeslagen, dus de verlichting is niet optimaal. Nancy vertelt haar verhaal. Renéé wil de politie erbij halen, maar Henry ziet dat niet zitten.

Sta op, draai je om en klik met de vraagteken-cursor op de stoel. Praat met Henry. Hij was al vroeg wees geworden en zijn oom Bruno zorgde sinds die tijd voor hem. En nu is hij aangewezen om de nalatenschap van Bruno te inventariseren en eventuele schuldeisers te betalen. Jammer genoeg hield Brubo geen perfekte administratie bij, dus Henry is nogal kribbig over het vele werk. Hij heeft geen behoefte aan Nancy's medeleven.
Maar Nancy krijgt wel toestemming nog wat rond te snuffelen op zoek naar aanwijzingen over het vreemde skelet. Henry tipt haar voorzichtig te zijn, want Bruno liet exotische "huisdieren" vrij rondlopen in zijn huis.

Bekijk de boekenkasten in de bibliotheek.
Links van Henry staat een boekenkast die tevens lades heeft. Bekijk de lade in het midden. Hierin staan kaarten waarop Bruno zijn boeken heeft gecatalogiseerd.

Links van deze boekenkast zie je een aantal bekers. Dit zijn prijzen die Bruno heeft gewonnen met zijn modelbouw. De grote zilveren beker uit 1991 kun je open maken, door eerst op de tekst en dan op het deksel te klikken. Je vindt een glazen oog in de beker. Klik erop en Nancy bewaart het oog in de rugzak, het icoon links onder in beeld.

Bekijk de hoek-boekenkast, links van de open haard. De boekensteunen zijn grote kiezen en ook op de rug van de blauwe en grijze boeken staan tanden afgebeeld. Als je op de boeken klikt, schuift iets op en neer.

Links van deze boekenkast staat nog een kast met boeken. Je ziet hier een hagedis liggen, op een aantal vreemd vierkant gestapelde boeken.

Je kunt door de tuindeuren naar buiten, maar het regent nogal. Ga dus liever eerst door de dubbele deuren de hal in.

Hal
In de hal vind je een staande klok, waarvan je de wijzers kunt bewegen. Verder staat er nog een tafeltje met foto's.
Loop richting voordeur en ga dan links de woonkamer in.




Woonkamer en knikker-puzzel  

Miniatuurkerkhof
Loop rechtdoor naar de tafel waarop Bruno een miniatuur kerkhof heeft gebouwd.
Bekijk het van dichtbij. Houd je hand-cursor ingedrukt om met het beeld te kunnen schuiven.
Vooraan zie je een fontein. Klik erop en de fontein verandert even van kleur.
Verder omhoog is een kale boom die beweegt als je erop klikt.
Links van deze boom zie je een groot mausoleum. Bekijk het dak van dichtbij. Er staan 4 tegels met dierenfiguren op. Je kunt met de pijltjes, links van de tegels, door andere afbeeldingen met figuren klikken.
Rechts van de kale boom zie je een soort stenen ereboog met drie kleine tombes staan. Bekijk het van dichtbij. Ook de boog verandert van kleur als je erop klikt.
Rechts van de boog zie je een krokodil bij een vijvertje. De krokodil beweegt zijn bek.
Verder zijn er nog diverse ommuurde stukken kerkhof, die van een naam voorzien zijn.
Bekijk rechtsonder het "Forty Winks Mausoleum". Bekijk het grootste gebouwtje. Maak de deur open en je vindt een tweede glazen oog.

Verlaat de tafel met het miniatuur-kerkhof.
Draai naar rechts en kijk naar het opengeslagen boek, dat in de hoek op een standaard ligt. In het boek staan de namen van overledenen, compleet met datum van overlijden en de plek waar ze begraven zijn. Je kunt door het boek bladeren, door rechtsonder op de omgekrulde bladzijde te klikken.


Knikker-puzzel
Draai verder naar rechts en bekijk de salontafel die voor de bank staat. Er ligt een puzzel op.
Je ziet een lichtbruin houten blokje, groene knikkers en gele laserstralen.
De bedoeling is om de laserstralen te blokkeren, met behulp van het houten blokje en de knikkers, zodat je het metalen duwblokje (linksonder in de hoek), naar het oog (rechtsonder in de hoek) kunt schuiven.
Klik op de pijltjes om met het metalen blokje tegen de knikker en het houten blokje te duwen. Het lichtbruine blokje schuift steeds één plaats op. De knikkers rollen rechtdoor tot ze ergens tegenaan komen.
Zet de puzzel in de beginstand, door op het sterretjes-blokje te klikken.

Junior-oplossing

1   2  
Schuif het houten blokje 4 plaatsen omhoog
en 2 plaatsen naar rechts.
Rol de knikker omhoog tegen het houten blokje.
Schuif het houten blokje 2x naar rechts,
1x naar beneden, 2x naar rechts.
Het blokkeert nu de rechter laserstraal.
Rol de knikker naar rechts, tegen het houten blokje en dan omhoog.

3   4  
Je kunt nu met het metalen blokje onder
de laserstralen door.
Rol dan de knikker naar links.
Schuif het houten blokje naar de laatste
laserstraal.
Schuif tenslotte het metalen blokje op het oog en je verdient een glazen oog.



Senior-oplossing
1   2  
Schuif het houten blokje 3x omhoog en 4x naar rechts. Hij blokkeert de eerste straal.
Nu kun je achter de knikker komen. Rol hem naar links, omhoog en naar rechts.
Schuif het houten blokje 2x naar rechts. Hij blokkeert zo de derde straal.
Rol de knikker omhoog, naar rechts tegen het houten blokje en weer omhoog.

3   4  
Schuif het houten blokje 1x omhoog en 1x naar rechts. Hij blokkeert de vierde straal.
Rol de knikker tegen het houten blokje aan en dan omhoog.
Rol de laatste knikker naar links.
Schuif het houten blokje naar rechts.
Schuif de knikker omhoog.
Schuif het houten blokje nu naar de laatste laser. Schuif het dan bovenaan in de straal.
Schuif tenslotte het metalen blokje op het oog en je verdient een glazen oog.


Nadat je het glazen oog hebt opgeraapt, kijk je verder rond in de kamer.
Links van de tafel met het miniatuurkerkhof zie je een wand met schilderijen. Bekijk ze van dichtbij. De lijst rechtsboven is leeg. De geportretteerde personen hebben allemaal iets aparts in hun handen, zoals een tandenborstel, een bijl of een banaan.

Verlaat de close-up en raap het stuk papier van de grond. Het is een tekening van een kraai. De tekening ziet er precies zo uit als de tegels op het dak van het miniatuurmausoleum. Ook zie je er een voetstap op.

Draai verder naar links en bekijk de open haard. Je vindt een half verbrand reçu van "Zeke's". Raap ook een stuk steenkool op en verlaat dan de woonkamer.




Tuin en kerkhof  

Bibliotheek
Loop naar Henry in de bibliotheek en praat met hem. Oom Bruno was een tandarts, maar Henry weet niet of zijn oom rijk was. De spullen in huis heeft hij niet laten taxeren. Maar Henry heeft wel iemand van een curiosawinkel laten rondkijken.
In de lege schilderijlijst zat een portret van Henry's ouders. Het verdween kort na Bruno's overlijden en Henry denkt dat Renée het wegpakte.
Bruno maakte het miniatuur-kerkhof, omdat hij vanuit het raam van zijn kamer op het echte kerkhof uitkeek en bij wilde houden wie er allemaal lag.

Serre
Ga door de tuindeuren naar buiten.
Draai naar links en je ziet Renée bezig met het verpotten van planten. Spreek haar aan. Ze is niet zo dol op Henry, die ze ervan beschuldigt dat hij Bruno's bezittingen stiekem onderhands verkoopt. Iets wat hij rechtens niet mag. Henry krijgt namelijk slechts 30% van de erfenis. Dan gaat er nog 30% naar huisarts Gilbert Buford, 30% naar een school voor tandartsen en kosmetologie en de resterende 10% zijn voor Renée.
Renée kookt nog voor Henry, omdat Bruno haar vooruit betaalde en ze haar verplichtingen wil nakomen. Ze weet niets van het verdwenen schilderij, zelfs niet wie er op stond.
Het kleine buideltje dat Renée om haar hals heeft hangen bevat geheime voorwerpen, waardoor Renée in contact kan komen met de energie van het universum. Renée vertelt dat ze de skeletman ook gezien heeft, na het overlijden van Bruno. Ze denkt dat het de Dood is en waarschuwt Nancy.

Klik op de lantaarn rechts boven. Je ziet in de close-up, dat aan de wand een schop hangt, met een steel gemaakt van beenderen.

Tuin
Kijk verder rond in de tuin.
Doe een stap naar voren en loop over de stapstenen naar de boom.
Er zit een wespennest in de boom. Bedwelm de wespen met behulp van de insectenspuit die onder de boom staat. Zorg dat je de rode wespen meteen uitschakelt. Ze steken en zijn dodelijk voor Nancy. Je beloning is een sappige zoetgeurende loquat vrucht.

Loop terug over de stapstenen en ga naar rechts, naar de fontein.
Er zit geen water in de fontein. In het afvoerputje zie je een sleutel liggen, bewaakt door een bijtende spin. Rond het putje zitten metalen snaren, die elk hun eigen toon voortbrengen als je erop klikt. Je kunt er nog niets mee, dus verlaat de close-up.

Ga over het pad, rechts van de fontein. Het leidt naar Bruno's mausoleum, dat bewaakt wordt door twee grote draken met rode edelstenen ogen.
Draai je om en loop terug richting fontein.

Ga het volgende pad rechts in, naar de poort van het kerkhof. Maak hem open en ga naar binnen.

Kerkhof
Loop vanaf de poort rechtdoor en volg het pad aan de andere kant van de fontein.
Je arriveert bij de kale boom.
Loop weer rechtdoor over het pad aan de andere kant van de boom.
Je ziet nu het Bolet Mausoleum. De ramen zijn rood verlicht. Aan de schaduw zie je dat Nancy van rechts komt. Loop naar het mausoleum.
Bekijk de vierkante stukken steen onder het raam en aan de onderkant van de zuilen. Nancy zegt dat ze papier nodig heeft als ze wil ontdekken of er iets op de steen staat.

Serre
Loop terug naar de serre, waar Renée nog aan het werk is.
Vraag haar of je een stuk papier kunt krijgen en ze geeft Nancy een sleutel van Renée's kamer. Het papier ligt in het laadje van het nachtkastje. Ze vraagt of Nancy haar meteen even een stuk chocolade kan meebrengen.




Mausoleum en tegel-puzzel  

Slaapkamer
Loop het huis in, door de bieb naar de hal en ga de trap op.
Bovenaan de trap sta je recht voor een deur. Ga naar binnen. Dit is een onbewoonde, kale kamer. In de la van het nachtkastje vind je een glazen oog. Neem hem mee, verlaat de kamer en ga de volgende trap op.

Nu sta je voor de deur van Renée's kamer, die op slot is. Haal de sleutel uit je inventaris, klik ermee op het slot en de deur gaat open. Ga naar binnen. Deze kamer is niet echt vrolijker dan de vorige.
Kijk naar de lege schommelstoel die rechts aan het voeteneinde van het bed staat.

Loop naar het nachtkastje, open de lade en haal er een stapeltje tekenpapier uit.
Kijk dan naar beneden en open het deurtje van het nachtkastje. Je ziet een aardig voorraadje chocolade. Neem een stuk Koko Kringle voor Renée en neem er ook eentje voor jezelf. Klik erop en Nancy eet hem meteen met veel smaak op.

N.B.: Grapje van de makers: Blijf chocolade eten, totdat Nancy groen en misselijk wordt. Kijk daarna naar de schommelstoel. Er zit ineens een pop op, die er voorheen niet was!

Bekijk de rest van de kamer.
Links in de hoek staat een soort werktafel, waar Renée blijkbaar haar kruiden mengt. Op de tafel staat een flesje "hiccup powder" (hik-poeder). Open het en Nancy krijgt prompt de hik.
Verder naar links zie je, bij de scheur in het behang, diverse vreemde symbolen getekend.
En op de kist in de andere hoek van de kamer zie je vier soorgelijke symbolen. Ook zie je boven op de kist een blauwglanzende cirkel omgeven door knopjes. Als je op een knopje duwt verschijnt er in de cirkel een symbool. Je kunt er nog niets mee, dus verlaat de kamer.

Serre
Ga terug naar Renée in de serre en geef haar het stuk chocolade.
Informeer naar de symbolen op de muur. Renée heeft ze gemaakt. Ze hoorde in de muur een geest fluisteren en was bang vervloekt te worden. Dus heeft ze het woord dat de geest steeds sprak, in Hoodoo-taal op de muur geschreven.

Bolet Mausoleum
Verlaat de serre en ga naar het kerkhof.
Loop naar het Bolet Mausoleum.
Leg een vel tekenpapier op het vierkante vlak onderaan de zuil. Als je niet vergeten bent om het stuk kool uit de open haard te halen, zal Nancy nu een afdruk van een afbeelding maken.
Doe hetzelfde met de andere zuil en met de vierkante platen onder de beide ramen, zodat je nu 4 afdrukken van een afbeelding hebt.

Woonkamer
Verlaat het kerkhof en ga naar de woonkamer in het huis.
Bekijk de tafel met het miniatuur-kerkhof van dichtbij.
Schuif naar het miniatuur-mausoleum in de linker bovenhoek.
Bekijk het dak van het mausoleum van dichtbij.
Nu kun je met behulp van de pijlen de juiste afbeelding tevoorschijn roepen. Bekijk je tekeningen en let op het frame waar de tegel in zit. Elk frame is anders.
Zet linksboven de kraai, linksonder de worm, rechtsboven de gekruiste beenderen en rechtsonder de doodskist.
Het deksel van het mausoleum klapt open en je kunt er een bronzen sleutel uit halen.

Bolet Mausoleum
Loop helemaal terug naar het mausoleum op het kerkhof.
Henry zit op zijn knieën voor het mausoleum te huilen. Als hij Nancy ziet, rent hij weg.
Open de deur met je bronzen sleutel en ga naar binnen.
Links in de muur zie je de grafplaten van Henry's ouders, Marianne en Claude Bolet. Rechts achteraan, op de grond bij de zuil, zie je een opgerold stuk papier liggen. Raap het op. Het blijkt het vermiste schilderij van Henry's ouders te zijn.
Verlaat het mausoleum.

Woonkamer
Ga terug naar de woonkamer.
Plaats het schilderij van Henry's ouders in de lege lijst.

Op dit moment is er voor Nancy niets meer te doen in en om het huis. Tijd dus om Ned even op te bellen en hem op de hoogte te brengen van de ontwikkelingen.
Klik op het mobieltje-icoon links onderaan in je scherm en kies voor "Ned".
Na het gesprek bel je de "Cab Company". Vanwege het slechte weer rijden er geen taxi's. Nancy zit dus voorlopig vast in dit huis.
Bel dan Bess op, om haar te vertellen dat je niet kunt komen. Tijdens het gesprek schakel je vanzelf over naar Bess in het hotel.




B E S S


Zeke's en niespoeder-puzzel en letterslot-puzzel 

Nancy vertelt dat ze een halfverbrand reçu van "Zeke's" heeft gevonden en vraagt of Bess kan uitzoeken waarvoor het diende. Bess is niet enthousiast over het idee, maar belooft toch om Zeke's te bezoeken. De winkel ligt namelijk recht tegenover het balkon waarop ze staat.

Klik op de rode deur van "Zeke's" aan de overkant van de straat. In een flits staat Bess voor de deur. Ga naar binnen en bekijk wat voorwerpen in de zaak. Praat dan met eigenaar van de zaak, die rechts achteraan achter de toonbank staat. Hij heet Lamont. Zeg dat je alles in de zaak leuk vindt. Hij is dan bereid te vertellen, dat het reçu voor een doos met ongesorteerde voorwerpen was, die hij kocht van Henry Bolet. De doos staat nog in het achterkamertje en daar kun je niet zomaar naar binnen.

Loop richting uitgang. Rechts hiervan is een raam, waarvoor je een duikershelm ziet. Bekijk het houten kastje, dat rechts van de duikershelm staat. Er staan 5 flesjes in. Bekijk ze en maak ze open. Er zit huilpoeder, giechelpoeder, jeukpoeder, stinkpoeder en niespoeder in. Als Bess al met Lamont gepraat heeft, houdt ze het flesje met niespoeder.

Draai vervolgens naar links en je ziet een oude piano. Boven de piano hangen planken, waar diverse voorwerpen op staan. Als je een voorwerp opraapt, zie je kadertjes verschijnen. Je kunt het opgeraapte voorwerp binnen zo'n kadertje plaatsen.
Rechts van de piano staat een ouderwetse weegschaal met een houten trapje. En rechts daarvan zie je een gasfles. Ga op het trapje staan. De arm van de weegschaal trekt aan de hendel van de gasfles, een smiley-ballon wordt opgeblazen en die duwt een plank omhoog. Bess denkt dat ze hier meer mee kan.

Misschien is het een leuk idee, om de voorwerpen zó te plaatsen, dat Lamont een dosis niespoeder krijgt, als hij op het houten trapje gaat staan. Bess kan dan van de gelegenheid gebruik maken om naar de doos met spulletjes te zoeken.

Niespoeder-puzzel
- Plaats de antieke platenspeler rechts op
  de piano.
- Ga op het trapje staan en je ziet hoe de
  platenspeler in beweging wordt gebracht.
  Dit is het "begin" van je "machine".
- Zet het danspoppetje links van de
  platenspeler.
- Zet het rijtje boeken links van het
  danspoppetje.

- Zet het brede bruine boek links van het rijtje boeken.
- Het verschrompelde hoofd zet je op de houten ton, op de plek van de groene ventilator.
- De ventilator zet je op zijn beurt op de tweede plank helemaal links.
- Zet de zeilboot rechts van de ventilator.
- Leg het rode opwindbare gebit op de plek van de bowlingbal, boven de gasfles.
- Plaats het flesje niespoeder rechts op de bovenste plank.
- Zet de accordeon links van het flesje niespoeder.
- Leg de blauwe bowlingbal links boven op het kleine plankje.

Als je nu op het krukje gaat staan, werkt je zelfgebouwde "machine" perfect.
Bess roept Lamont erbij, die prompt een enorme niesbui krijgt. Hij vraagt of Bess in het achterkamertje zijn neusdruppels wil halen.

Letterslot-puzzel
Ga achter de toonbank naar rechts en loop door het kralengordijn het achterkamertje in. Bekijk de inhoud van de kartonnen doos.
Je ziet een foto van een jonge Bruno met zijn hond.
Een foto van een hagedis met piratenhoed en vogel op zijn schouder. Voor de hagedis ligt een loquat vrucht.
Ook zie je een skelet-costuum met een blauwe sjaal.

En er is nog een grote kist met een letterslot.
Op de kist ligt een aantal brieven. Lees ze.
Er is een brief van Amelinda over een vakantie in Frankrijk.
En een briefje waar een aantal verwijzingen op staat naar hoofdstukken in Hamlet. Op het bijgaande blauwe papiertje staat dat sommige verwijzingen niet bestaan.

Gebruik de Hamlet verwijzingen om letters te vinden in de brief van Amelinda.
Bekijk de eerste zinnen: "La Vergne was just wondrous this summer. We both stayed....
Pas je Hamlet 1.3.32 toe, dan noteer je dus de 1ste letter (L), dan vanaf de L, de 3de letter (e) en vanaf de e, de 32ste letter (b).

Hamlet 1.3.32 geeft: L - E - B
Hamlet 8.3.6   geeft: E - N - U
Hamlet 8.14.4 geeft: N - D - T
Hamlet 1.12.X geeft: O - D

Klik deze letters in volgorde in, op het letterslot van de kist.
De kist gaat open en Bess vindt een brief, waarin staat dat Bruno de "Whisperer" kocht. Aan de binnenkant van kist te zien, is dit een schedel.

Bess belt Nancy op en vertelt haar over de Whisperer en over de piraat-hagedis op de foto.
Je schakelt vanzelf over naar Nancy.




N A N C Y


Boeken-puzzel, schilderijen-puzzel en spinnenweb-puzzel 

Boeken-puzzel
Loop naar de bibliotheek, waar je eerder al een hagedis in de boekenkast zag.
Bekijk de hagedis van dichtbij. Hij leeft! Als hij wegspringt vallen alle boeken uit de kast. Henry vertelt dat Iggy een van Bruno's huisdieren is. Hij steelt papier, waarschijnlijk om er een nest van te maken.
Nancy mag een boek lezen als ze eerst het stapeltje boeken opraapt en terugzet in de kast.

Pak de boeken beet en sleep ze stuk voor stuk in de kast. Plaats ze zo, dat alle boeken erin passen. Er zijn diverse oplossingen. Let erop dat je de boeken goed tegen de zijwanden en elkaar aansluit.


Als alle boeken op hun plaats staan, haal je het blauwe boek met de titel "The Crystal Skulls: Fact or Fable?", weer eruit.

Boek over schedel
Lees het boek. Het is geschreven door Beatrice Hotchkiss en haar telefoonnummer staat op de eerste pagina (en nu ook in Nancy's GSM).
In het boek vind je ook een kaartje met letters. Volgens legendes zouden er 13 kristallen schedels bestaan. Één van die schedels, de "Whisperer" (fluisteraar), werd door de Spanjaarden gestolen van de Inca's. Deze schedel zou de eigenaar behoeden voor dodelijke ziektes. Via Spanje en Oostenrijk kwam het in Frankrijk terecht. Later nam een Franse ontdekkingsreiziger de schedel mee terug naar de Nieuwe Wereld.
In de eeuwen die volgden, zwierf de schedel rond in Amerika en Canada. Hij werd in 1881 voor het laatst gezien in handen van een rondtrekkende kermisklant. Deze Curtis Caldwell vestigde zich uiteindelijk in Louisiana, waar hij op 93-jarige leeftijd stierf toen zijn huis in brand werd gestoken.
Als je het spoor van de schedel volgt, zul je ontdekken, dat alle eigenaren lang leefden en dat ze uiteindelijk allemaal vermoord werden.

Hotchkiss
Je telefoon werkt niet in de bibiotheek, dus loop naar de gang om Prof. Hotchkiss op te bellen.
Bruno en Hotchkiss hebben telefonisch contact gehad. Toen Hotchkiss aan Bruno vroeg of hij wist waar de schedel was, antwoordde hij: "The ayes have it".
Als Bruno werkelijk de echte schedel bezat, gelooft Hotchkiss niet dat hij overleden is aan een hartaanval.

Open je inventaris en bekijk het kaartje dat je in het boek van dr. Hotchkiss vond.
Je ziet dat de randversiering op het kaartje heel erg lijkt op de lijst van een schilderij.

Schilderijen-puzzel
Ga naar de woonkamer en bekijk de schilderijen van dichtbij. De lijst is inderdaad gelijk aan de versiering op het kaartje. Je ziet ook dat bij de personen op elk schilderij, een speciaal voorwerp geschilderd is.
Hang de schilderijen nu zó op, dat de volgorde van de letters op het kaartje overeenkomen met het voorwerp op het schilderij.

Bovenste rij van links naar rechts:
Toothbrush (tandenborstel) - Banana (banaan) - Fan (waaier) - Monkey (aap)

Onderste rij van links naar rechts:
Lollipop (lolly) - Hat (hoed) - Axe (bijl) - Poodle (poedel) - Umbrella (paraplu).

Je ziet hoe in de nis achter de vaas een geheime deur zichtbaar wordt.

Geheime gang
Maak de deur open en ga naar binnen.
Je hoort een telefoongesprek tussen Henry en ene Summer. Ze hebben woorden over geld.
Gluur, rechts van de trap, door het kijkgat. Je ziet een deel van de bibliotheek.
Klik rechts van de opening op het +teken en je zoomt in. Nu zie je een boek, met de titel "The Eye of the Beholder", van dichtbij. Verlaat het kijkgat.

Spinnenweb-puzzel
Loop de trap op. Bovenaan sta je voor een afgesloten deur.
Op de koperen slotplaat zie je een afbeelding van een spinnenweb.
De buitenste ronde rand van het web lijkt op de metalen draden, die je al eerder zag in het afvoerputje van de fontein, in de tuin.
Bekijk de rechte draden buiten het web. Het zijn stippellijnen.
Tel de streepjes op elke stippellijn en noteer ook de plek van de stippellijn.


Verlaat de geheime gang en ga naar de fontein in de tuin.
Kijk in het afvoerputje. Daar zit nog steeds de spin, die je bijt als je de sleutel probeert te pakken.
Klik nu in de volgorde van de stippellijnen, op de muzikale metalen staafjes rond het gat. (D - A - E - B - high C - F - G - middle C)
De sleutel komt omhoog en je kunt hem nu zonder gevaar pakken.

Ga terug naar de woonkamer en ga door de geheime deur, links van de open haard, de gang in. Beklim de trap en maak de deur open met de sleutel.
Ga het geheime kamertje in.




Geheime kamer, ogen-puzzels  

Kegelbak
Als je de kamer ingaat, zie je recht voor je, een lange rode bak met sterren. Bekijk hem van dichtbij. Het is een soort kegel-spelletje. De bedoeling is, dat je met de ballen mikt op de afbeeldingen van tanden. Als je een plaatje raakt, verandert het in de afbeelding van een kip en als je het weer raakt, in een oog.

- Pak een balletje rechts-boven. Het gaat vanzelf op het cirkeltje rechts in de bak
- Klik op het balletje en houd je muisknop ingedrukt. Je ziet een rood pijltje aan de bal.
- Sleep het pijltje groter en in de richting waarin je wilt schieten.
- Laat los en het balletje schiet weg naar een afbeelding, die dan verandert.

Verander alle afbeeldingen in ogen en je wordt beloond met een glazen oog.

----------------------------------------------------------------------
Easteregg
Een easteregg is een grapje dat de makers van het spel ingebouwd hebben.
Verander alle afbeeldingen in kippen en je hoort gekakel.
Verander meteen daarna alle afbeeldingen in tanden en je krijgt je paasei.
----------------------------------------------------------------------

Ogenkastje
Kijk verder rond in de kamer. Links van de kegelbaan, zie je een "schilderij" van een schip en een grote inktvis aan de muur hangen. Bekijk het van dichtbij. Het is een kastje. Maak de deurtjes open en je ziet dat hierin Bruno's glazen ogen bewaard worden. Klik op het oog in het kastje. Nancy concludeert dat ze 25 glazen ogen nodig heeft en plaatst de 5 ogen uit haar inventaris bij het aanwezige oog. Als je het deurtje sluit, gaan de 6 glazen ogen van het kastje naar Nancy's inventaris.

Piraat
Rechts van de kegelbak zie je een piratenpop. Kijk naar het kastje op zijn schoot. Druk op de knopjes en daarna op het woord "TALK" (praat), links op het kastje. De piratenpop opent zijn mooie blauwe oog en spreekt de klanken die je indrukte.

Iggy
Boven de piraat zie je een open ventilatiekanaal. Waarschijnlijk rent de hagedis hierin rond, maar hij is niet te zien.
Rechts van de piraat staat een werkbank, met een klein kleerkastje erop. Open het deurtje en je ziet de verkleedkleertjes van Iggy.

Zoals Bess op de foto zag, houdt de hagedis van zoete loquat vruchten.
Bekijk het ventilatiekanaal van dichtbij, haal de loquat vrucht uit je inventaris en leg hem in het ventilatiegat. Iggy komt aanlopen en gaat naast het kleerkastje zitten.
N.B.: Als je geen loquat vrucht hebt, zul je die eerst moeten gaan plukken bij de wespenboom in de tuin.

Maak het kleerkastje open en haal de verkleedspullen voor een opticiën eruit.
Het speciale brilletje op Iggy's kop.
Het kraagje met naamplaatje om zijn hals.
Het kijkinstrument aan een gordel om zijn middel.
Verlaat de close-up en Iggy komt in beweging.
Even later kun je een glazen oog oprapen.

Bureau
Boven het bureau, rechts van de werkbank, hangt een schilderij met de afbeelding van een kindergebit en een volwassen gebit.

Bekijk de voorwerpen die op het bureau liggen.
Midden op het bureau ligt een boek: "Short Stories for Tired Eyes" (korte verhaaltjes voor vermoeide ogen), geschreven door Bruno Bolet. Raap het boek op en open het. Het is opgedragen aan hen die het gefluister horen!
Het boek staat vol met hints die je later in het spel goed kunt gebruiken.

Rechts ligt een kaart met een uitnodiging. Bruno werd in 1952 uitgenodigd om lid te worden van de "Jolly Roger krewe of New Orleans". Gilbert Buford zal hem begeleiden in het ritueel.

Rechtsboven op het bureau staat een foto van de "Jolly Rogers". Ze dragen allemaal skelet-pakjes. Op de insciptie kun je lezen dat de foto een cadeautje is van Gilbert.

Links op het bureau ligt een agenda. Open hem.
Je ziet op 22 januari een schedel-met-gekruiste-beenderen getekend. De tekst zegt "Shiver Parlor House". Blader verder. Ook in de volgende maanden zie je weer de schedel en een tekst.
Als je op de mei-pagina komt, zegt Nancy dat de schedel op vandaag 31 mei getekend is. De tekst zegt: "Scuttled Bones Rampart and Dumaine".

Linksboven op het bureau staat een slinger-met-bolletjes ding. Bekijk het van dichtbij.
Het meest rechtse bolletje is een glazen oog!
Duw op het hendeltje en probeer het glazen oog te pakken. Je krijgt 2 kansen om op het actieve oog te klikken, als het nét buiten het rechter spijltje is! Daarna moet je opnieuw uit- en weer inzoomen om het nogmaals te proberen.

Rechts van het bureau zie je een bijna onzichtbare, afgesloten deur in de muur. Hij moet op de een of andere manier toch open kunnen, denkt Nancy.

Spin-in-de-doos
Draai verder naar rechts en bekijk het geelblauwe doosje op het tafeltje.
Draai aan het hendeltje. Je hoort een toon. Onderin beeld wordt aangegeven hoe de toon heet. Draai weer aan het hendeltje en je hoort een volgende toon. Blijf draaien totdat het dekseltje open gaat en een plastic spin naar buiten komt. De tonen die je hoorde waren:
middle C - middle C - middle C - D - E - E - E - D - middle C - D - E - middle C.
Noteer het melodietje en klik op het oog om het deksel te sluiten.
Je zag eerder in het afvoerputje van de fontein ook tonen en een spin bij elkaar!

Links van het doosje staat een kauwgumballen-automaat. Als je wilt horen hoe smakelijk Nancy kauwt, trek er dan een of meerdere kauwgumballen uit.

Zoom uit van het tafeltje en kijk dan naar de twee-armige wandkandelaar, die bij het schilderij boven het tafeltje, aan de muur hangt.
Trek eraan en rechts van het tafeltje gaat een deur open.

Bruno's slaapkamer
Loop door de deuropening en je arriveert in het kale slaapkamertje, dat blijkbaar van Bruno was. Als je dit nog niet eerder hebt gedaan, kun je uit het laadje van het nachtkastje een glazen oog halen.




Bibliotheek, boektitel-puzzel en tanden-puzzel 

Loop naar beneden, naar de bibliotheek en praat met Henry.
Hij heeft al gehoord dat er geen taxi's rijden. Nancy mag blijven logeren.
Als Nancy vraagt hoe oom Bruno is overleden, vertelt Henry dat hij in de hal een hartaanval kreeg. Hij was al 95 jaar, dus Henry was niet verbaasd. Hij laat Nancy de overlijdensverklaring zien, die ondertekend is door Gilbert Buford, vriend en huisarts van Bruno. Buford's telefoonnummer staat nu in Nancy's GSM.

Henry heeft geen idee waarom de crypte van Bruno in de tuin en niet op het kerkhof staat. Bruno heeft hem zelf gebouwd en Henry heeft zijn as dus maar in die crypte bijgezet.

Nancy ziet tijdens het gesprek de sleutelhanger, die Bruno bij zich had toen hij overleed. Er hangt een glazen oog aan. Vraag of je de sleutelhanger mag lenen. Henry is bang dat je het oog kapot maakt. Vertel hem dat je weet van de dingen die hij verkocht aan Zeke's. Nancy zegt dat ze begrijpt dat hij geld nodig heeft voor zijn vriendin Summer. Henry zegt dat Summer steeds meer dure cadeautjes eist en hij is bang dat ze hem dumpt als hij haar niet geeft wat ze vraagt.
Beloof te zwijgen en Nancy krijgt haar volgende glazen oog.
Henry weet overigens niet of de kristallen schedel bij de spulletjes zat die hij verkocht.

Na het gesprek kijk je naar de boekenkast, die rechts van de tuindeuren in de hoek staat. Deze kast zag je door het kijkgat in de geheime gang.
Pak het boek "Eye of the beholder". Open het en je vindt een glazen oog.

Boektitel-puzzel
Open het boek "Short Stories for Tired Eyes" in je inventaris. Lees het verhaal: "A Librarian's Tale" (verhaal van een bibliothecaris). Het staat vol hints.
Er wordt verteld over "cards that keep track of every book" (katalogus kaartjes voor ieder boek).
Ga nu naar het kleine boekenkastje met lades, links van Henry. Open het middelste laadje. Hier zie je de cataloguskaartjes voor Bruno's boeken.
In het boek lees je ook "get such an eye" (verkrijg zo'n oog) en "the title's the thing, addition's the hook" (de titel is het ding, optellen is de haak). Ook dit zijn hints.

- Blader door de cataloguskaartjes.
- Noteer van elke titel waar het woord "eye"(oog) in voorkomt, het getal dat erbij staat:
  Eye Candy (004) - Grinding Fake Eyes (511) - Turn a Blind Eye (006) - My Eye and Other Tall
  Tales
(401) - The Camel in the Needle's Eye (608) - Cat's Eye (010).
- Tel de getallen op. Het totaal is 1540.

Nancy zag tussen de catalogus kaartjes ook de titel "A Librarian's Tale". Zoom uit en kijk omhoog. Rechts bovenaan op de plank kun je nu A Librarian's Tale pakken. Het boek is afgesloten met een cijferslot. Bekijk het slotje van dichtbij en klik de cijfers op: 1 5 4 0.
Het boek gaat open en je kunt je volgende glazen oog eruit nemen.

Tanden-puzzel
Open het boek "Short Stories for Tired Eyes" in je inventaris. Lees over het tandarts bezoek: "The History of Quincy T. Booker's Teeth" (de geschiedenis van de tanden van Quincy T. Booker).

Ga dan naar de boekenkast links van de open haard. Hier zie allemaal boeken met een afbeelding van een tand. De bovenste grijze boeken staan per 8 op iedere plank gerangschikt. Dit moet een volwassen gebit voorstellen. De onderste blauwe boeken zijn per 5 gerangschikt en stellen een kindergebit voor.

De bedoeling is, dat je op de boeken klikt, in de volgorde waarin het verhaal verteld wordt. Op het schilderij in de geheime kamer staan de namen en de plaats van de genoemde tanden. Bedenk daarbij wel dat je náár het schilderij kijkt, en de boeken dus het spiegelbeeld weergeven. Dus right=left (rechts=links) en andersom.


Primary teeth (melktanden) die genoemd worden:
Upper right second molar - upper right central incisor -
lower left lateral incisor - lower right canine.
Klik in die volgorde op de boeken.



Permanent teeth (blijvend gebit) die genoemd worden:
Lower right canine - upper left first bicuspid - lower left canine - lower left 3rd molar.
Klik in die volgorde op de boeken.

De boekenkast klapt open en je kunt het glazen oog eruit halen.


Serre
Ga naar buiten, naar de serre, waar Renée nog steeds met haar plantjes bezig is.
Praat met haar. Ze heeft nooit iets gehoord over een kristallen schedel.

Ze vertelt ook dat ze in de bibliotheek was, toen ze in de hal een klap hoorde. Ze ging kijken en zag Bruno op de grond bij de voordeur liggen. Op datzelfde moment kwam Gilbert Buford binnen, die haar meteen wegstuurde om een ambulance te bellen. Terug in de gang zag ze Buford over Bruno gebogen zitten, waarschijnlijk om (vergeefs) te reanimeren.

Informeer naar de hagedis. Renée vertelt dat Bruno de dieren allerlei trucjes leerde. Ze heeft geen idee hoe Bruno dat precies aanpakte.

Gilbert Buford
Bel dr. Buford op. Je krijgt een assistent aan de lijn, die vertelt dat Buford niet thuis is. Je kunt hem vinden in een restaurant op de hoek van Rampart en Dumaine. Dat is dus precies waar Bess in het hotel verblijft.

Bess
Bel Bess op en je schakelt automatisch over. Nancy vraagt of Bess even met dr. Buford wil gaan praten over de dood van Bruno.




B E S S


Dr. Buford 

Gilbert Buford zit aan het tafeltje aan de overkant van de straat. Begin een praatje over Bruno en Buford bevestigt, dat hij de voordeur opende en Bruno op de grond zag liggen. Reanimatie hielp niet meer.
Buford herinnert zich dat Bruno een brief in zijn hand had en dat er een envelop op de grond lag. Toen de ambulance Bruno wegbracht, was de brief nergens meer te zien. Buford veronderstelt dat hagedis Igyy het papier meegenomen heeft in de ventilatiekanalen. Buford weet ook dat Iggy getraind werd om de dingen terug te brengen die hij meenam.

Buford vertelt ook dat hij de kristallen schedel al een keer gezien heeft. Maar hij gelooft niet in de magische kracht ervan. Wel gelooft hij in de kracht van Hoodoo. En hij gelooft ook dat Renée in staat was om Bruno dusdanig te beïnvloeden, dat hij een hartaanval kreeg.

----------------------------------------------------------------------
Easteregg 2 voorbereiding
Ga even bij Zeke's naar binnen.
Loop naar de bewerkte sarcofaag, die links achteraan in de winkel staat.
De kist staat half open en je ziet een mummie. Bekijk de mummie van dichtbij.
Als je goed kijkt, zie je ter hoogte van de schouder iets waar je cursor een actief handje laat zien. Klik erop en je ziet een briefje met de tekst:
At midday, during math, a teacher once said,
"Let's stop and try rhyming, yes rhyming, instead.
Rhyming is heaven," this teacher exclaimed.
Some students said, "Great!" bust most just complained.
"Fine," said Teacher. "Another math score in that case".
Thus having fun rhyming did numbers replace.


Zoek woorden in de tekst die rijmen op getallen.
Midday rijmt niet, maar is gewoon 12 uur.
heaven rijmt op seven = 7
great rijmt op eight = 8
fine rijmt op nine = 9
score rijmt op four = 4
fun rijmt op one = 1
----------------------------------------------------------------------

Bel Nancy op om te vertellen wat je te weten bent gekomen.




N A N C Y


Melodietje-puzzel, klok-puzzel en hoodoo-puzzel  

Tijd om meer te weten te komen over Hoodoo en nog wat ogen te zoeken.

Melodietje-puzzel
Als je nog in de tuin staat, ga je nu eerst naar de fontein.
Kijk in het afvoerputje. Als je op een staafje klikt, hoor je een bepaalde toon.
Herinner je het melodietje dat je in de geheime kamer hoorde toen je het gele spin-in-het-doosje opende: middle C - middle C - middle C -
D - E - E - E - D - middle C - D - E - middle C.
Klik in deze volgorde op de metalen staafjes.

Als je het melodietje correct hebt nagespeeld, rolt er een glazen oog onder in het putje.
Neem het oog mee en ga terug het huis in.


Klok-puzzel
Loop naar de grote staande klok in de hal. Bekijk de wijzerplaat van dichtbij.
Open het boek "Short Stories for Tired Eyes" in je inventaris. Lees het verhaal "Time Will Tell" (de tijd zal het leren).
Bekijk in "part 1" de woorden die met tijd te maken hebben en noteer de tijd die erbij hoort.
- exactly midday (precies midden op de dag) = 12 uur
- when three hours have past (als drie uur voorbij zijn) = 12+3= 3 uur
- move ahead two hours more (ga nog twee uur verder = 3+2= 5 uur)
- it's nine hours before (het is negen uur ervoor) = 5 namiddag-9= 8 uur 's morgens
- six hours before (zes uur ervoor) = 8-6= 2 uur
- moved ahead nine (negen vooruit) = 2+9= 11 uur.

Zet de wijzers van de klok op 12 uur en klik dan op het oog boven de wijzerplaat.
Zet de wijzers van de klok dan op 3 uur en klik weer op het oog.
Ga zo door met 5 uur, 8 uur, 2 uur en tenslotte 11 uur.
De klok slaat en je krijgt als beloning een glazen oog.

Lees nu "part 2" van het verhaal.
- at high noon (op het noenuur) = 12 uur
- five hours ago (vijf uur geleden) = 12-5= 7 uur
- be gone in three (weg zijn in drie) = 7+3= 10 uur
- would be five hours (zou vijf uur zijn) = 10 voormiddag+5 = 3 uur namiddag
- two hours from now (vanaf nu, twee uur verder) = "nu" is 12+2= 2 uur
- an hour later (een uur later) = 12+1= 1 uur.

Zet achtereenvolgens de klok op 12 - 7 - 10 - 3 - 2 en 1 uur en klik tussendoor op het oog.
Je wordt weer beloond met een glazen oog.

Lees nu "part 3" van het verhaal.
- midnight (middernacht) = 12 uur
- four hours before (vier uur eerder) = 12-4= 8 uur
- mere two hours (een kleine twee uur) 8+2= 10 uur
- six hours after (zes uur later) 10 's ochtends+6= 4 uur 's middags
- usual five hours (gebruikelijke vijf uur) 4+5= 9 uur
- two hours later (twee uur later) 9+2= 11 uur

. Zet achtereenvolgens de klok op 12 - 8 - 10 - 4 - 9 en 11 uur en klik tussendoor op het oog.
Je wordt weer beloond met een glazen oog.


----------------------------------------------------------------------
Easteregg 2 uitwerking
Denk aan het rijmverhaal en de getallen, die Bess las op het briefje van de mummie.
- zet de wijzers op 12 uur. Klik op het oog boven de wijzerplaat.
- zet de wijzers op 7 uur. Klik op het oog.
- zet de wijzers op 8 uur. Klik op het oog.
- zet de wijzers op 9 uur. Klik op het oog.
- zet de wijzers op 4 uur. Klik op het oog.
- zet de wijzers op 1 uur. Klik op het oog.
De klok kakelt en uit het oog komt een paasei. Raap het op.
----------------------------------------------------------------------

Hoodoo-puzzel - Renée's kamer
Loop de trap op en gebruik je sleutel om de deur van Renée's slaapkamer open te maken.
Loop naar de kist, rechts in de hoek.
Je ziet een blauwe cirkel met 18 knopjes rondom. Op elke hoek van de kist is een hoodoo-symbool geschilderd.
Als je op een knopje drukt, verschijnt een lijn in de cirkel. Door op een aantal knopjes achter elkaar te drukken, kun je elk hoodoo-symbool "natekenen" in de blauwe cirkel.

Nummer de knopjes 1-18, met de klok mee, te beginnen bovenaan.
- Klik voor het symbool links-boven, op knopje: 1 - 4 - 7 - 15.
Als je correct getekend hebt, draait het symbool om en wordt de blauwe cirkel weer blank.
Doe hetzelfde met de andere symbolen.
- Klik voor het symbool rechts-boven, op knopje: 5 - 8 - 10 - 12.
- Klik voor het symbool rechts-onder, op knopje: 11 - 13 - 14 - 18.
- Klik voor het symbool links-onder, op knopje: 2 - 9 - 16 - 17.

Als alle symbolen omgedraaid zijn, gaat de kist open.
Haal het Hoodoo-boek eruit en lees hoe je de Hoodoo-symbolen moet uitspreken.


Draai je om en loop naar de muur, waar Renée rondom de scheur symbolen heeft getekend. Vergelijk de symbolen op de muur, met de symbolen in het boek. Je leest van links naar rechts: BAH - ZAH - LOO - PAH - DEE - MOO - KAH.


----------------------------------------------------------------------
Easteregg 3
Bezoek op het internet de site www.iamhotchkiss.com Dit is de site van Professor Hotchkiss, waar je een plaatje ziet met drie symbolen die ze vond in haar onderzoek naar de "kristallen schedels".
Maak deze drie symbolen na op de kist.
symbool links boven, klik op knopje: 3 - 12 - 13 - 17
symbool rechtsboven, klik op knopje: 1 - 2 - 6 - 9
symbool midden onder, klik op knopje: 3 - 4 - 11 - 14

Je hoort gekakel en de kist gaat weer open.
Ditmaal kun je er een prachtig paasei uit halen.

----------------------------------------------------------------------

Hoodoo-puzzel - Geheime kamer
Herinner je dat Renée door de muur de geluiden hoorde die ze opschreef. En aan de andere kant van die muur ligt de geheime kamer met een piratenpop die klanken spreekt.

Verlaat Renée's kamer en ga de trap af naar de woonkamer.
Ga via de geheime deur links van de open haard, naar de geheime kamer.

Bekijk de piratenpop van dichtbij.
Bekijk het kastje op zijn schoot van dichtbij en druk de knoppen in, boven de woorden: BAH - ZAH - LOO - PAH - DEE - MOO - KAH.
Duw dan op TALK en je krijgt als beloning het mooie blauwe
glazen oog van de piraat.
In de oogkas vind je nog een automaatmuntje met een oog en een briefje met een tekening van een schedel met gekruiste beenderen.

Draai je om en ga naar de kauwgumballen-automaat op het tafeltje.
Bekijk hem van dichtbij, gooi het automaatmuntje in de opening. Ditmaal krijg je geen kauwgumbal maar een glazen oog.




Kerkhof-puzzel  

Lees het briefje, dat je in de piratenpop vond.
*** The last denizen buried on my guard, Will start you a hunting through the graveyard, What's written on the headstone will lead you to another, And so on and so forth til tiny treasure you discover.***
(De laatste bewoner die begraven is tijdens mijn wacht, Zal het begin zijn van een zoektocht over het kerkhof, Wat geschreven staat op de grafsteen zal je naar een andere leiden, en alsmaar door tot je een kleine schat ontdekt.)

Ga naar de woonkamer.
In de hoek, rechts van de tafel met het miniatuur-kerkhof, staat een sokkel met een boek.
In dit boek heeft Bruno de namen van overledenen genoteerd, compleet met de plek waar ze werden begraven.
Blader naar de laatste pagina (91). Je leest dat Tammy Tassleman de laatste persoon is, die Bruno genoteerd heeft. Ze werd begraven in het Terra Siesta gedeelte van het kerkhof.

Open je inventaris en open het papiertje met de schedel-afbeelding.
Je ziet dat er een cursor knippert op het stuk papier.
Typ (op je eigen toetsenbord) Tammy Tassleman. Nancy zegt dat het de juiste naam is.
Duw op de enter-toets en Terra Siesta is nu geactiveerd.

Bekijk het miniatuur-kerkhof om de locatie Terra Siesta te vinden (rechts bovenaan).
Ga dan naar buiten, naar het echte kerkhof. Ga rechtdoor bij de fontein en naar rechts bij de kale boom. Ga rechts van de stenen boog die in de bocht van de weg staat en je ziet een bordje waar "Terra Siesta" op staat. Klik op het naambord en je krijgt de grafsteen van Tammy Tassleman te zien. Noteer de tekst die er op staat.

*** Couldn't sleep without a peep, so when she died we buried her deep.***
(Kon niet slapen zonder geluid, dus toen ze stierf, hebben we haar diep begraven)

Ga terug naar Bruno's boek met overledenen.
Zoek naar de naam die bij de zojuist gekregen hint hoort.
Op pagina 79 vind je Constance Norring in Crowing Crypts. (Spreek de naam hardop uit en hij klinkt als "constant snoring", oftewel "voortdurend snurken". Dat pas dus bij de hint, "niet slapen zonder geluid")
Haal je schedel-papiertje tevoorschijn en type in: Constance Norring. Duw op de enter-toets. Nancy denkt dat het correct is.
Zoek zo nodig de locatie op het miniatuur-kerkhof (rechts van de fontein).
Ga naar het echte kerkhof en klik op het naambord voor je volgende hint.

***Never early, never late.***
(Nooit te vroeg, nooit te laat)

Ga terug naar de woonkamer en blader door het boek met overledenen.
Op pagina 84 vind je Justin Thyme in Sorrow Park (just in time - net op tijd)
Typ de naam op het schedel-papier en duw op enter.
Zoek zo nodig de locatie op het miniatuur-kerkhof (achter de kale boom).
Ga naar het echte kerkhof (links langs de Bolet-crypte) en klik op het naambord voor je volgende hint.

***All dressed up with no place to go.***
(Helemaal opgedoft en niet weten waarheen te gaan)

Ga terug naar de woonkamer en blader door het boek met overledenen.
Op pagina 85 vind je Manny Kinn in Writhing Roots Memorial (many kin = veel bloedverwanten, dus niet eenzaam zoals in de hint)
Typ de naam op het schedel-papier en duw op enter.
Zoek zo nodig de locatie op het miniatuur-kerkhof.
Ga op het echte kerkhof bij de boom naar links en klik op het naambord voor je volgende hint.

***Died in debt.***
(Gestorven met schulden)

Ga terug naar de woonkamer en blader door het boek met overledenen.
Op pagina 77 vind je Owen Moore in Sorrow Park (owe more - meer verschuldigd)
Typ de naam op het schedel-papier en duw op enter.
Zoek zo nodig de locatie op het miniatuur-kerkhof (achter de kale boom).
Ga naar het echte kerkhof en klik op het naambord voor je volgende hint.

***A standup person.***,
(Iemand die rechtop staat)

Ga terug naar de woonkamer en blader door het boek met overledenen.
Op pagina 84 vind je Neil Down in Crowing Crypts (kneel down - knielen, tegenovergestelde van rechtop staan)
Typ de naam op het schedel-papier en duw op enter.
Zoek zo nodig de locatie op het miniatuur-kerkhof.
Ga op het echte kerkhof bij de fontein naar rechts en dan naar links. Klik op het naambord voor je volgende hint.

***All that's left of me are these old bones.***
(Alles wat van me over is, zijn deze oude botten)

Ga terug naar de woonkamer en blader door het boek met overledenen.
Op pagina 86 vind je Myra Maines in Terra Siesta (My remaines - mijn overblijfselen)
Typ de naam op het schedel-papier en duw op enter.
Zoek zo nodig de locatie op het miniatuur-kerkhof.
Ga naar het echte kerkhof en klik op het naambord voor je volgende hint.

***Bloomed too late, pruned too early.
(Bloeide te laat, te vroeg gesnoeid)

Ga terug naar de woonkamer en blader door het boek met overledenen.
Op pagina 85 vind je Rose Winterspring in Slumber Gardens (roos en winter)
Typ de naam op het schedel-papier en duw op enter.
Zoek zo nodig de locatie op het miniatuur-kerkhof (rechts van Sorrow Park).
Ga op het echte kerkhof rechts bij de boom en links van de stenen boog in de bocht. Klik op het naambord voor je volgende hint.

***She would have given you the shirt off her back.***
(Ze zou je de kleren van haar lijf gegeven hebben)

Ga terug naar de woonkamer en blader door het boek met overledenen.
Op pagina 78 vind je Polly Ester Givens in Forty Winks Mausoleum (polyester geven)
Typ de naam op het schedel-papier en duw op enter.
Zoek zo nodig de locatie op het miniatuur-kerkhof (rechts onderaan).
Ga op het kerkhof bij de fontein naar rechts en weer naar rechts.
Klik op het naambord. Er staat geen grafschrift op de steen.
Klik vervolgens op de naam Givens en een luikje schuift open.
Haal het opgerolde stuk papier eruit.

***Same name as my dog at ten, Moved from his grave and buried again.***
(Dezelfde naam als mijn hond toen ik 10 was, Verwijderd van dit graf en opnieuw begraven.)

Je hebt nu dus de naam van Bruno's hond nodig. Herinner je dat Bess een foto zag van Bruno met zijn hond, in de doos met spulletjes bij Zeke's. Bel Bess dus op en vraag haar of ze even wil gaan kijken..




B E S S


Bruno's hond  

Bess staat in Zeke's winkel. Loop naar de toonbank en praat met Lamont.
Vraag hem of de Gumbo's van de rijdende kraam lekker zijn. Lamont vindt ze uitstekend, al heeft hij wel altijd last van de hete saus die erbij geserveerd wordt.
Bied aan, in ruil voor dat nies-incident, een schaal met gumbo's voor hem te halen.

Loop naar buiten en klik daarna op de vrachtauto.
Je ziet een menu-plaat op de zijkant van de wagen, met drie specialiteiten.
Bestel (klik erop), als je zin hebt de onderste twee gerechten en eet ze op.
Bestel het bovenste Gumbo gerecht.
Als het bakje voor je staat, pak je de fles met hotsaus.
Ook dit gerecht kun je, met en zonder saus, eerst zelf proeven en dan nogmaals bestellen.

N.B.: Grapje van de makers: Laat Bess 5 bakjes Gumbo met hotsaus eten en je ziet daarna de vlammen eruit slaan als ze praat.

Bestel tenslotte voor Lamont het Gumbo gerecht. Leg het deksel op het bakje en raap de Gumbo-maaltijd op.

Als je wilt, kun je nog even met dr. Buford praten. Hij legt je uit wat Krewe's zijn en waarom ze geen parades meer houden op mardi gras. Hij geeft niet toe dat hij of Bruno lid zijn van de Jolly Rogers Krewe.

Ga bij Zeke's naar binnen en geef Lamont zijn bakje Gumbo's met saus.
Even later heeft hij grote haast...
Loop achter de toonbak en ga door het kralengordijn naar het achterkamertje.
Klik op de kartonnen doos en klik daarna op de foto. Klik nogmaals op de foto om hem uit zijn frame te halen. Nu ziet Bess de naam van de hond: Grant.
Ze verlaat de zaak en belt meteen met Nancy.




N A N C Y


Grant, paddenstoelen en Charley Wicker  

Grant
Nancy staat inmiddels in de gang.
Ga naar de woonkamer en blader door het boek met overledenen.
Op pagina 82 vind je Derek Grant in Writhing Roots Memorial
Zoek zo nodig de locatie op het miniatuur-kerkhof.
Ga op het echte kerkhof bij de boom naar links en klik op het naambord.
Klik dan op de grafsteen onder de tekst op de rechthoek. Een laadje gaat open en je krijgt eindelijk de beloofde beloning: een glazen oog en een piratenhoedje. Dit hoedje is net zo klein als de andere verkleedkleren van Iggy, die je in de geheime kamer zag.

Paddenstoelen
Je hebt nog niet alle 25 glazen ogen gevonden, dus open je "Short Stories for Tired Eyes" boek en lees het volgende verhaal, getiteld "Steps in the Right Direction". (Stappen in de juiste richting)
Hierin lees je, dat je moet zoeken naar het graf van Charlie Wicker. Hij zal je de richting wijzen, maar je hebt daarbij ook een schop nodig.

Ga naar de serre en kijk rechts naar de schop met de steel die gemaakt is van beenderen.
Spreek Renée aan en vraag of je de schop mag lenen. Dat mag als Nancy aanbiedt om vijf speciale paddenstoelen voor haar te zoeken. Ze heten painted conks, hebben rode vlekken en zijn voornamelijk op het kerkhof te vinden. Renée geeft Nancy een stoffen zak om de paddenstoelen in te verzamelen.

Loop naar de droogstaande fontein in de tuin. Loop links van de fontein verder en na twee stappen, zie je links je eerste paddenstoel. Pluk hem.

Loop verder tot aan het hek van het kerkhof. Draai je om en je ziet je tweede paddenstoel op het gras staan. Pluk hem.

Draai je weer om en ga door de poort het kerkhof op. Ga bij de fontein naar links. Op het doodlopende stuk staat je derde paddenstoel. Pluk hem.

Ga terug naar de fontein en ga nu naar rechts. Loop rechtdoor en bij de splitsing ga je naar rechts, door de poort. Je arriveert in het moerasgedeelte. Op een boomstam aan de rand van het moeras pluk je je vierde paddenstoel. Ook ontmoet Nancy hier een krokodil.

Verlaat het moeras. Ga naar de kale boom en volg het pad omhoog.
Bij het Bolet Mausoleum ga je recht ertegenover, het pad in. Loop de trappen op en ga bovenaan door de boog. Geniet van het uitzicht en raap je laatste paddenstoel op.

Ga terug naar de serre en geef Renée het zakje met de paddenstoelen.
Als Nancy vertelt dat ze bijna was opgegeten door een krokodil, verontschuldigt Renée zich. Ze was helemaal vergeten te vertellen dat Bernie, de gedresseerde krokodil, steeds tevoorschijn komt als je die boomstam aanraakt.
Pak na het gesprek je schop van de wand.

Charlie Wicker
Ga het huis in. Je kunt, als je wilt, in de bibliotheek nog met Henry praten, maar het interesseert hem helemaal niet dat oom Bruno lid was van de Jolly Roger krewe.

Ga naar de woonkamer en blader door het boek met de overledenen.
Op pagina 82 vind je Charlie Wicker in Seeping Meadow. Zoek zo nodig de locatie op het miniatuur-kerkhof.

Ga op het echte kerkhof alsmaar rechtdoor naar het Bolet-Mausoleum. Ga hier het pad tgenover het mausoleum in en loop de trappen op. Loop aan de andere kant de trappen weer af en je bent op Seeping Meadow.
Bekijk de tombe van Charlie Wicker van dichtbij.
Onder zijn naam zie je een hele rij letters gebeiteld. Haal een stuk tekenpapier uit je inventaris, klik ermee op de letters en Nancy maakt met de kool een afdruk van de letters.

Bekijk de afdruk in je inventaris: W N E S W N W S E N E N E S W.
Volgens de tekst in het boek zou Charlie de richting wijzen, dus dit zijn waarschijnlijk windrichtingen: W=west N=noord E=east (oost) en S=south(zuid).

Loop rechts van Charlie's tombe omhoog, door de poort het bos in.
Je ziet nu een bovenaanzicht van het bos.
Rechts onderaan kun je op het kompas bepalen welke kant je uitloopt.
Klik daartoe op een windrichting en duw dan op de blauwe "move" knop.
Rechts bovenaan zie je een skelethand. Het aantal vingers dat je ziet, geeft het aantal stappen aan dat je moet zetten.
N.B.: Let alleen op het aantal vingers dat je ziet, als je een nieuwe windrichting gekozen hebt.

- Klik de kompasnaald op W. Tel het aantal vingers (4) en duw dan 4 x op de blauwe knop.
- Klik de naald op N - duw 2 x op de knop.
- Klik de naald op E - duw 1 x op de knop.
- Klik de naald op S - duw 3 x op de knop.
- Klik de naald op W - duw 2 x op de knop.
- Klik de naald op N - duw 2 x op de knop.
- Klik de naald op W - duw 3 x op de knop.
- Klik de naald op S - duw 3 x op de knop.
- Klik de naald op E - duw 1 x op de knop.
- Klik de naald op N - duw 2 x op de knop.
- Klik de naald op E - duw 1 x op de knop.
- Klik de naald op N - duw 3 x op de knop.
- Klik de naald op E - duw 4 x op de knop.
- Klik de naald op S - duw 5 x op de knop.
- Klik de naald op W - duw 2 x op de knop.

Als je het allemaal goed deed, zie je nu een close-up van de grond.
Haal de schop uit je inventaris en begin te graven.
Na een poosje zie je een zeskantige metalen doos. Maak hem open met de schop.
De schop breekt, maar Nancy weet de doos te openen.
In het midden ligt een glazen oog. Raap het op.
Raap ook de "steel" van de schop op en verlaat dan het bos.




Draken-puzzel en Iggy's verkleedkist  

Draken-puzzel
Open het boek "Short Stories for Tired Eyes" in je inventaris en lees het volgende verhaal, getiteld: "The Key to the Statues, the Statues are Key" (De sleutel tot de standbeelden, de standbeelden zijn de sleutel).
Je leest over "vliegende standbeelden" en "metalen veren die kunnen bewegen", bij de "meester van de buizerds". Ook staat er een tekeningetje bij, dat de oplossing van het raadsel is.

Herinner je de grote drakenstandbeelden bij de crypte van Bruno.
Ga dus naar de crypte, naast de droge fontein in de tuin bij het huis.
Loop tussen de drakenbeelden door naar de grafsteen.
Je hoeft niet met je vergrootglascursor naar de cirkel op de grond te kijken.
Er verschijnt namelijk boven de rechtopstaande steen een pijl-cursor. Dit is de enige keer in het spel, dat je niet vooruit gaat, maar omhoog kunt kijken!! Kijk dus omhoog en nogmaals omhoog. Op het dak van de crypte zie je een drakenkop met rood-metalen "veren" op zijn kop.
Deze veren moet je in de juiste stand zetten, volgens de tekening in het boek.

Draai je om. Je ziet de 4 draken bij de ingang, of buizerds, zoals ze in het boek genoemd worden.
Als je op een van de rode ogen klikt, verandert de stand van de rode veren op de kop van de draak op het dak.
Nummer de draken 1-4, van links naar rechts.
Druk dan op oog 3 - 3 - 2 - 1 - 1 - 4.

N.B.: Deze oplossing werkt alleen als de veren in de beginstand staan. Loop even naar de fontein en weer terug om alles in de beginstand te zetten.

Als alles goed ging, laat de draak op het dak, iets uit zijn bek vallen.
Raap de apart gevormde sleutel op.

Draai je om en stop de sleutel in de opening op de sokkel, waar de vier draken op staan.
Je vindt de volgende 4 glazen ogen.


Iggy's verkleedkist
Je weet inmiddels van dr. Buford dat Iggy waarschijnlijk de brief van Bruno meegenomen heeft.
Misschien dat je hem zover kunt krijgen de brief terug te brengen.
Loop naar de wespenboom in de tuin en haal nog een loquat vrucht, door de wespen plat te spuiten.

Ga dan naar de geheime kamer.
Leg de loquat vrucht in het ventilatiegat boven de piratenpop. Iggy komt aanlopen en gaat naast zijn verkleedkast staan.

Maak het kleerkastje open en haal de verkleedspullen voor een postbode eruit.
Het blauwe petje op Iggy's kop.
Het blauwe kraagje met stropdas om zijn hals.
De posttas aan een gordel om zijn middel.
Verlaat de close-up en Iggy komt in beweging.

Even later kun je de brief oprapen, die Bruno in zijn hand had, toen hij stierf.
De brief is van een research-laboratorium, waar Bruno en ms Amande (dat is dus Renée) de kristallen schedel brachten om onderzocht te worden. Volgens hen is de schedel met moderne werktuigen gemaakt en dus een vervalsing!

Van Bess hoorde je, dat Iggy ook op de foto stond in een piratenpakje.
Wie weet wat hij brengt als je hem daarin kleedt.
Ga eerst naar de wespenboom in de tuin om een loquat vrucht te halen.

Ga dan terug naar de geheime kamer en leg de loquat vucht in het ventilatiegat.
Iggy komt weer aanlopen en gaat naast zijn verkleedkast staan.
Maak het kleerkastje open en haal de verkleedspullen voor een piraat eruit.
De piratenhoed op Iggy's kop.
Het witte kraagje met papegaai om zijn hals.
Het zwaard aan een gordel om zijn middel.

Verlaat de close-up en Iggy komt in beweging.
Ditmaal brengt de hagedis je een kleine schatkist. Bekijk hem van dichtbij. Hij is afgesloten met een letterslot!
Bekijk het metalen plaatje op het deksel van de kist. Er staat "The name that opens every Jolly Roger meeting opens me. (De naam waarmee iedere Jolly Rogers bijeenkomst opent, opent ook mij)

Loop naar het bureautje hier in de geheime kamer.
Als je dat niet eerder deed, open je de agenda, die links op het bureau ligt. Blader naar May 31. Nancy zegt dat dit vandaag is. De bijeenkomst van de Jolly Rogers is op Rampart en Dumaine, waar ook het hotel is, waar Bess verblijft. Het wachtwoord is Scuttled Bones.

Bel Bess op en vraag haar undercover de bijeenkomst bij te wonen. Ze heeft dan wel een skelet-kostuum nodig. En zo'n kostuum lag bij de spulletjes die Lamont van Henry kocht!




B E S S


Jolly Rogers  

Zeke's winkel
Bess heeft er helemaal geen zin in, maar besluit het uiteindelijk toch te doen.
Zeke's winkel is echter op dit tijdstip van de dag gesloten en ook de gumbo-wagen is weg.
Ga het steegje rechts van het gebouw in.
Zet een stap voorbij de groene afvalcontainer en draai naar links. Je staat nu voor de achterdeur van Zeke's.

De deur is afgesloten met een cijferslot.
Open de inventaris van Bess. Ze heeft een poederdoosje bij zich.
Strooi poeder op de toetsen van het slot. Je ziet dat de toetsen 2 5 8 9 en 0 gebruikt worden, maar in welke volgorde?
Let op de hoeveelheid poeder die op de toetsen ligt. Het getal met de meeste poeder, werd als eerste ingetoetst. Ontcijfer nu de code.

Toets 2 8 9 0 5 in en de deur gaat open.
Ga naar binnen, open de kartonnen doos en trek het skelet-kostuum aan. Het staat nu als icoon links boven in je scherm.

Loop door de "emergency exit" terug naar buiten, het steegje in.

Jolly Rogers
Loop naar de twee metalen deuren, achter in het steegje.
Klop op de deur en kies "Scuttled Bones" als om het wachtwoord gevraagd wordt.
Bess wordt binnengelaten en hoort hoe iedereen "Jean Lafitte" roept, bij aanvang van de bijeenkomst.
Maar dan rinkelt haar GSM en wordt Bess betrapt door dr. Buford.

Later belt Bess naar Nancy en vertelt het hele verhaal.
Dr. Buford heeft op Bruno's verzoek het schilderij van Henry's ouders in de crypte verstopt, omdat het een aanwijzing was voor de verblijfplaats van de schedel.
Na Bruno's crematie wilde Buford de schedel voor zichzelf hebben. Hij was dus degene die in de woonkamer het kleine sleuteltje zocht, toen Nancy arriveerde.
Buford beweert nu dat hij de schedel niet meer wil hebben.

Het gesprek wordt verbroken na een harde donderslag.




N A N C Y


Glazen ogen-puzzel  

Schatkistje
Kijk naar de ventilatie opening boven de piratenpop in de geheime kamer.
Bekijk het letterslot van het kleine schatkistje en klik op de toetsen: J E A N L A F I T T E.
Het kistje gaat open en Nancy kan het laatste glazen oog eruit halen.

Glazen ogen-puzzel
Ga naar het kastje met de afbeelding van een schip en een inkvis op de deurtjes.
Open de deurtjes en het kastje wordt automatisch gevuld met de 25 glazen ogen.
Als je op de ogen klikt, merk je dat je de pupil kunt draaien.

Haal voor de laatste maal je boek "Short Stories for Tired Eyes" tevoorschijn.
Lees het verhaal "Plentiful Pirates and Nautical Nonsense" (Heel veel piraten en zee-nonsens).
Zoek in het verhaal naar woorden die een richting aangeven, zoals south, east, north, south, maar ook left en down, up en right. De cijfers onderaan de pagina, geven aan hoeveel richting-woorden er op die pagina staan.

Let op! De letters van een richtingwoord hoeven niet aan elkaar geschreven te zijn. Bijvoorbeeld: anxious, out hunting. Of sea-stricken.

Laat nu de ogen in het kastje kijken in de richting die de hints in het boek aangeven.

  1 -   5:  south - west - south - east - left
  6 -   7:  down - down
  8 - 12:  up - down - east - east - left
13 - 16:  east - down - down - down
17 - 20:  down - left - north - west
21 - 22:  right - left
23 - 25:  down - right - left

Als je alle ogen in de juiste richting liet kijken, gaat de achterwand van het kastje open en zie je een geheime bergplaats.
Raap het opgerolde stuk papier en het oog-juweel op.
Bekijk het stuk papier. De tekening geeft aan hoe je een soort scepter in elkaar zet met beenderen en een metalen stok. Het juweel dat je opraapte is de kop van de scepter.
De metalen stok lijkt sprekend op de bliksemafleider, die op een zuil naast de ingang van het kerkhof staat.
Verlaat de geheime kamer.

Brief van research lab
Ga naar buiten, naar de serre en praat met Renée.
Vertel haar over de brief waarin stond dat de schedel namaak was. En dat je gelooft dat Bruno door dit bericht een hartaanval kreeg.
Renée geeft nu toe dat ze wel degelijk wist van het bestaan van de schedel, maar dat ze geheimhouding gezworen had. En bovendien wilde ze zelf de schedel vinden.
Zij was degene die twijfelde aan de echtheid en Bruno overhaalde het ding te laten onderzoeken. Nu ze de brief gelezen heeft, wil ze de schedel niet meer, zegt ze.

Draai je om en neem je GSM. Bel de "authenticator" op. Dat is Milo van het research-laboratorium. Als Nancy naar de brief informeert, hoort ze dat Milo een hele andere brief verstuurde! In zijn brief verklaarde hij dat de schedel helemaal handgemaakt en gepolijst was, zonder de moderne instrumenten van de laatste drie eeuwen!

Scepter
Om de scepter in elkaar te zetten heb je, volgens de tekening, beenderen met een skelethand, een puntige metalen stok en een oogjuweel nodig. Het enige dat ontbreekt is die puntige stok, die op de bliksemafleider lijkt. Als je tenminste niet vergeten bent om de "steel" van de schop op te rapen in het bos.

Loop naar de fontein in de tuin. Ga links van de fontein verder tot je vuurvliegjes boven het gras ziet dansen.
Loop naar de muur achter de vuurvliegjes. Hij is begroeid met klimop.
Duw de klimop aan de kant en je ziet dat de muur gebroken is. Duw, op twee plaatsen, de losse stenen naar achteren.

Loop dan naar het kerkhof. Ga door de poort en draai je dan om.
De stenen die je doorschoof, dienen nu als opstapjes om bij de bliksemafleider te kunnen komen. Haal hem van de zuil af en verlaat het kerkhof.

Ga naar Bruno's crypte in de tuin.
Bekijk de cirkel op de grond voor de grafsteen.
- Zet de bliksemafleider in het gat. Hij past precies.
- Plaats de beenderen met de hand bovenop de bliksemafleider.
- Leg het oogjuweel in de skelethand.

Schedel
Nancy daalt af in de crypte en je ziet de lang gezochte schedel. Raap hem op.

Als Nancy in het donker opgesloten zit, draai je je meteen om, en klik je op de muur.
Je krijgt nu een memory-puzzel om op te lossen.
Je ziet de afbeelding op de vakjes heel even als het bliksemt.

Als de puzzel is opgelost gaat de crypte weer open.
Ga naar buiten en loop naar de fontein. Volg de modderige voetstappen naar het kerkhof.
Daar aangekomen hoor je een boot.
Ga bij de fontein op het kerkhof rechts en vervolgens rechtdoor tot aan het moeras.
Duw op de boomstam om krokodil Bernie roepen...............................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.