IF ON A WINTER'S NIGHT, FOUR TRAVELERS


Walkthrough door Yvonne © 2022 www.adventurespel.nl

Uitgever: Dead Idle Games
Ontwerper: Laura Hunt, Dead Idle Games

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening en intro,
Deel 1: The silent room (Carlo),
Deel 2: The slow vanishing of Lady Winterbourne,
Deel 3: The nameless Ritual (Jordan Samuels).


Spelbediening en intro  

Spelbediening
Na het opstarten zie je het hoofdmenu waarin je een spel kunt beginnen (new game), het spel kunt voortzetten (continue) of beëindigen (quit). Je kunt daar ook de credits zien.

Met de escapeknop zet je het spel op pauze.
Dan kan je het geluid bijstellen (audio) en de tekstsnelheid regelen (text speed).
Je kunt daar ook het spel opslaan (save), het spel voortzetten (resume) of naar het hoofdmenu gaan (back to main menu).

Als je terug gaat naar het hoofdmenu kun je je spel opslaan door op "yes" te klikken.
Je kunt slechts één spel opslaan en er is geen hotspotfunctie.
Ook is er geen inventaris. Als je spullen vindt, moet je die vrijwel meteen gebruiken.
De cursor wordt rood als er iets belangrijks te zien is.

Intro
Kies een nieuw spel.
Het is 1929. Je ziet een rijdende trein in centraal Azië.
In de rechter coupé bevindt zich een aantal mensen op een gemaskerd bal.

Een jongeman, Carlo, gaat naar een coupé waar een man zit, die hem aanspreekt. Die man heet Laylah.
Carlo zegt dat hij niet weet hoe hij in de trein terecht is gekomen. Hij herinnert zich dat hij in een hotel in Rome was om zijn minnaar te ontmoeten.
Hierna begint Carlo's verhaal.

NB: Carlo's verhaal kan twee kanten op gaan, omdat je andere gespreksopties kunt kiezen. De kern blijft hetzelfde.


Deel 1: The silent room (Carlo)  

Carlo vindt een briefje van zijn vriend Patrick, waarin staat wanneer Patrick zal aankomen.
Kies een gedachte die Carlo heeft. Je kunt kiezen voor de optie "He's thrilled to see me! Thrilled!" of voor "Oh, my. This is going to be rough."


He is thrilled to see me! Thrilled!
Bekijk het ladekastje linksonder en Carlo doet een horloge om dat Patrick hem gegeven heeft.
Ga de badkamer links in. Bekijk het bad en kijk in de spiegel.

       

Loop via de slaapkamer de woonkamer in en bekijk wat er te zien is.
Hoe de radio werkt weet Carlo niet. Zet hem aan en uit. Die moet Patrick maar bedienen.

Kijk uit het raam. Het lawaai komt van de markt.
Links van de bar staat een bos bloemen (flowers). Zet die op de tafel. Carlo zet er een kaartje bij.
Bekijk het Romeinse borstbeeld en de bar.

Ga in de slaapkamer naar het bed kijken. Carlo hoort de bel van de voordeur.
Ga naar de voordeur en Patrick komt binnen.
Kies een gespreksoptie en volg Patrick als die naar het schilderij of de badkuip is gaan kijken.

Praat met Patrick en hij zegt dat hij wat wil drinken.
Loop naar de bar en geef Patrick een drankje. Patrick zet de radio aan.
Wijs Patrick op de bloemen (oh...for you) en kies een gespreksoptie.
Patrick wil dan de relatie beëindigen. Hij gaat op de bank zitten.

Haal het telegram van de schrijftafel uit de slaapkamer en praat verder met Patrick. Hij wil therapie ondergaan om te veranderen en bij zijn vrouw blijven. Uiteindelijk vraagt Patrick aan Carlo een taxi te bellen.
De telefoon staat naast het raam in de slaapkamer.
Praat verder. Uiteindelijk ontstaat er ruzie en slaat Carlo Patrick neer bij de bar. Klik op Carlo om op te staan.

Ga je gezicht wassen in de badkamer, maar de telefoon rinkelt.
Pak de telefoon op en je leest een tekst die -omgekeerd- zegt: My car is ready.
Was je gezicht en kies een gedachte-optie. Carlo vraagt vergiffenis.
Ga de badkamer uit en pak de envelop op het bed. Daar zit een uitnodiging in voor een gemaskerd bal.
Carlo hangt zich op.


Oh, my. This is going to be rough.
Ga de badkamer links in en kijk in de spiegel.
Bekijk het bad.

Loop via de slaapkamer de woonkamer in en bekijk wat er te zien is.
Zet de radio aan en uit. Patrick moet die maar bedienen.
Kijk uit het raam en pak de bloemen om ze op de tafel te zetten. Carlo zet er een kaartje bij.

Ga in de slaapkamer naar het bed kijken en pak het horloge van het tafeltje links. Carlo laat het liggen.
Ga de woonkamer in, bekijk het borstbeeld en Carlo hoort de deurbel.

Open de deur en Patrick komt binnen.
Kies "Oh...sure!....guest." en volg Patrick naar de slaapkamer.
Bekijk het bed en praat met Patrick. Hij wil iets drinken.
Kies een antwoord en kies daarna de optie een cocktail te drinken.

Volg Patrick naar de woonkamer, maak cocktails en geef Patrick een glas.
Patrick zet de radio aan.
Zeg dat de bloemen voor hem zijn en Patrick vraagt wat er aan de hand is. Hij had nooit eerder bloemen van Carlo gekregen.

Patrick gaat op de bank zitten.
Kies een gesprekoptie. Het maakt niet uit welke, want in beide gevallen beëindigt Carlo hun relatie.
Praat verder en kies de opties die je wilt.

Patrick staat op en wil dat Carlo een taxi bestelt. Ze maken ruzie en die loopt uit de hand.
Carlo duwt Patrick die door het glas van de bar valt.
Klik op het scherm om op te staan en probeer de deur uit te gaan.

Carlo wil zijn gezicht wassen. Ga dus naar de badkamer.
Maar als hij in de slaapkamer is gaat de telefoon. Pak hem op en hij hoort een omgekeerde tekst: My car is ready.
Ga in de badkamer je gezicht wassen, kies een optie en Carlo voelt zich schuldig om Patricks dood.
Ga de slaapkamer in en pak de envelop op het bed. Het is een uitnodiging voor een gemaskerd bal.
Carlo hangt zich op.

Even later is Carlo weer in de coupé bij Laylah.
Een vrouw onderbreekt hun gesprek. Ze is op zoek naar haar man Henry Winterbourne, maar ziet hem nergens.
Laylah vraagt wanneer ze hem voor het laatst zag en Lady Winterbourne vertelt haar verhaal.


Deel 2: The slow vanishing of Lady Winterbourne  

In een donkere, kleurloze kamer ligt Lady Winterbourne op bed. Klik ergens en zij staat op.
Bekijk het medicijn naast haar bed. De fles Laudanum is bijna leeg.
De meubelstukken zijn afgedekt met lakens en niet te bekijken.
Kijk uit het raam. Ze weet niet hoe lang het al regent en wat voor dag het is.

Ga de kamer uit naar de hal. Ze denkt dat dat niet kan omdat het 'gisteren' is.
Bekijk het kastje (armoire) rechts maar dat is voor 'morgen'.
Ze wil niet in de spiegel naast haar bed kijken en het licht niet aandoen.

Bekijk het bed. Bij het voeteneind ligt nu een bol wol. Ze vraagt zich af waar haar kat Lord Socks is.
Kijk nog eens naar de bal en kijk dan 2x uit het raam. Ze vraagt zich af of haar dienstmeisje de kat heeft gezien.
Nu wil ze de slaapkamer uit naar de hal om haar dienstmeisje te zoeken. Ze moet echter iets warms aandoen omdat het er koud is.
Ga naar de kast rechtsonder en Lady Winterbourne denkt dat ze maar wat moet gaan slapen.
Klik op het bed en gebruik het medicijn. Ze hoort iets en als je het medicijn weer wilt gebruiken, zegt Lady Winterbourne dat er zo weinig van over is.

Wat Lady Winterbourne had gehoord, was een envelop die naar binnen was geschoven.
Pak de envelop. Die ligt tussen het raam en het meubelstuk met het stoflaken.
In de envelop zit een condoleancebrief van Lord Cavendish. Lady Winterbourne vraagt zich af of het dienstmeisje de envelop heeft gebracht en waar het dienstmeisje is. Ze kan nu de gang op.

Op de gang naar de trap toe staan beelden die bedekt zijn met stoflakens.
Lady Winterbourne kan de trap niet af. Ze moet haar dienstmeisje vinden.

Op de gang naar rechts staat een tafeltje. Bekijk het. Er ligt een boek op, een vaas en een versierd glas.
Open de deur aan het eind van de gang. Ze hoort stemmen, maar hoort niet wat die zeggen.
Pak het glas van het tafeltje en hou het tegen de deur. Lady Winterbourne hoort dat de laudanum niet is bijgevuld en de rest in een afgesloten kastje staat, beneden in de conversatieruimte.
Ze wil slapen en de volgende dag de laudanum zien te pakken.
Ga de slaapkamer in en pak de laudanum.

De kamer krijgt kleur en de stoflakens zijn weg.
Bekijk het boek naast het bed. Het is Prousts "A la recherche du temps perdu".
Kijk in de spiegel en Lady Winterbourne maakt plannen voor de dag, die voor haar ligt.
Speel harp en klik ergens op het scherm om ermee te stoppen.
Kijk uit het raam. Lady Winterbourne verwacht iemand.
Bekijk de fotolijstjes. Er is een foto van haar en haar moeder in Parijs uit 1923, een foto in Wenen uit 1926 en een van New York in 1925. Ze herinnert zich dat ze daar grammofoonplaten kocht, die mooie herinneringen brengen, als ze ze beluistert.

Ga naar de hal. Bekijk de schilderijen en de spullen op het tafeltje.
Een mingvaas is een van de weinige objecten die de familie zich nog kan veroorloven te houden. De veilingcatalogus waarin de mingvaas staat, ligt ernaast en er staat een versierd glas, een souvenir van haar huwelijksreis.
De deur is van de studeerkamer van haar man Henry. Ze hoopt dat hij zich daar niet in opsluit, als hij terugkomt.

Ga de gang af naar onder. Bekijk de beelden daar, het raam en de schilderijen bij de trap.
Ga de trap af, maar dan weet Lady Winterbourne niet meer waarom ze dat wil.
Ga terug naar de slaapkamer. De kamer wordt kleurloos en de meubels zijn weer afgedekt.
Ga op bed liggen.

Even later staat Lady Winterbourne bij het raam. Klik ergens op het scherm en er wordt weer een envelop onder de deur doorgeschoven. Pak de envelop en ze leest een condoleance van Lord Windsor. Ze begrijpt de brief niet, waarin hij over het enige waardevolle dat ze nog heeft, schrijft. Dat is de mingvaas. Ze wil haar dienstmeisje spreken. Bekijk de laudanum. De karaf is leeg.
Ga de gang op en bekijk het kapotte glas. Ze vraagt zich af of de kat dat heeft gebroken. Bekijk de mingvaas en Lady Winterbourne gooit hem aan diggelen.

Ga de trap af naar de zitkamer.
Bekijk de boekenkast links. Een van de boeken is poëzie, er is er een die over klokken gaat en een boek waarvan ze niet weet waar het vandaan komt.
Bekijk het vitrinekastje. Daar staat haar laudanum in.
Bekijk de dode bloemen op het tafeltje.
Pak een poker naast de open haard.
Sla de vitrine kapot met de pook en Lady Winterbourne haalt er de laudanum uit.
De kamer vult zich met kleur.

Bekijk nu de boeken weer. Je krijgt meer informatie dan eerder.
Bekijk de tafelklok en de grammofoonspeler. De plekken waar ze met haar moeder was, waren Parijs 1923, New York 1925 en Wenen 1926.
Speel de muziek af in goede volgorde. Kies dus eerst "Parigi.Verdi", dan "My New York ...orchestra" en ten slotte "Three old ...Keisler". Hierna is Lady Winterbourne duizelig en wil ze naar haar kamer.

Ga de trap op en ga haar kamer in.
Kijk uit het raam. Ze snapt niet waar haar man blijft.
Bekijk de harp en ze voelt dat er iets niet pluis is. De kleur verdwijnt uit de kamer.
Ga op bed liggen.

De volgende dag ziet Lady Winterbourne weer een brief liggen. Pak hem op. Ze leest hem niet, want ze heeft haar medicijn nodig.
Ga via de hal naar beneden.
Pak de laudanum uit het vitrinekastje en er is kleur, als ze de laudanum drinkt.
De brief is een huwelijksaanzoek. Ze wil dus haar dienstmeisje spreken om naar de bezorgers van de brieven te vragen. Ze dacht dat ze het meisje in de foyer had gehoord.

Ga rechtsonder de foyer in.
Je ziet de geestelijke vorm van Lady Winterbourne voor de klok staan. Ze lijkt te huilen.
Lady Winterbourne kan de herinnering niet zien. Ze kan de serre niet in, maar op weg daarnaartoe ziet ze een krant met daarin een verslag van haar huwelijk. Ze was uit liefde met de verarmde Winterbourne getrouwd en in zijn huis getrokken. Ze is de erfgenaam van een juwelen imperium en liet het luxueuze leventje achter.
Bekijk de klok. Die is stil blijven staan op 3 uur.
Pak de opwindsleutel uit de onderkant van de klok. Ze kan niet bij de klok om hem op te winden.

Ga terug naar de woonkamer en lees het boek over klokken in de boekenkast. Ze leest dat tafelmodel klokken 7 minuten achter lopen bij staande klokken.
Bekijk de tafelklok naast de trap. De sleutel van de staande klok past.
Je kunt de gewenste tijd nu intypen. Zet de klok op 14.53. Lady Winterbourne hoort dat ook de andere klok nu tikt.
Ga naar de staande klok toe en bekijk hem. Ze zegt dat de klok nu loopt, net als op 'die' dag. Welke dag ze bedoelt is niet duidelijk.

Ga de serre in. Bekijk de planten bij het linkerraam en Lady Winterbourne ziet vaag haar eigen geestelijke vorm. Ze loopt ernaar toe en zegt dat ze bladeren hoort ritselen.
Bekijk de witte bloemen bij het tweede raam en de bosjes rechts- en linksonder. Je ziet de geestelijke vorm weer bij het bosje links onderaan.
Bekijk de planten bij de vijver, het zitje en de klimop bij de deur. Af en toe zul je haar geest iets zien doen op die plekken.
Het is de bedoeling dat je de geest volgt om te zien wat er eerder in de tijd gebeurd is met Lady Winterbourne. Je moet je aan de goede volgorde van tijd houden. Als je opnieuw wilt beginnen kun je even de serre uitlopen en opnieuw de serre ingaan.

Oplossing:
1. Bekijk de bloemen bij het linker raam. Nadat je de geest bij het linker raam hebt gezien, hoort Lady Winterbourne geritsel van bladeren.
2. Bekijk de bosjes (shrubbery) links onderaan. De geest is daar en Lady Winterbourne zegt dat er iets bewoog. Ze hoorde gerinkel van porselein. Ze loopt vanzelf naar het bosje toe. De geest ging naar rechts.
3. Klik het tafeltje met de stoeltjes aan. De geest is daar. Ze lijkt de vloer te boenen. Daarna loopt Lady Winterbourne naar het tafeltje toe en herinnert ze zich een schreeuw van pijn, rode vegen, koude handen en witte knokkels.
4. Klik op de vijver waar de geest naartoe is gegaan. Lady Winterbourne heeft het over grote droefheid die ze voelt.
5. Klik op het bankje waar de geest nu op zit en de droefheid wordt veel groter. Lady Winterbourne loopt vanzelf naar de vijver. Er ligt iets op de bodem. Ze wil dat er niet met blote handen uithalen.

Haal de paraplu in de linker hoek van de foyer om het voorwerp uit de vijver te halen.
Klik op de vijver en ze haalt kat Lord Socks dood uit de vijver. Ze weet niet hoe dat kan.
Bekijk de kat. Lady Winterbourne heeft hulp nodig. Als je de vijver bekijkt, merk je dat ze gelooft dat Lord Socks niet uit zichzelf verdronken is.
Ga de foyer in. Er is niemand, de geest is er wel.
Bekijk de krant die nu op de grond ligt. Er staat in dat lord Winterbourne overleden is door een aanrijding en de chauffeur ook de kat raakte. Ze gelooft het niet en denkt dat haar man Henry in zijn studeerkamer is.
Het wordt weer schaduwdonker.

Ga naar de woonkamer waar nog kleur is en ga naar boven. De schaduw gaat met haar mee.
Boven is nog kleur. Loop met de schaduw achter je aan langs de beelden en klop op de studeerkamerdeur.
Daar omarmt ze een schilderij van haar man Henry en spreekt ze haar spijt uit. Ze zegt dat ze hem zal ophalen.
Ze heeft haar medicijn nodig.
Ga de deur uit naar de slaapkamer. Daar wil ze niet in. Ze wil niet meer slapen en dromen.
Ga de trap af. Onder een lichtbundel ligt een envelop. Bekijk de envelop. Het is de uitnodiging voor een gemaskerd bal. Ze denkt dat die van Henry is.

Terug in de trein wordt ze aangesproken door doctor Jordan Samuels. Die denkt dat geen van hen hier in de trein hoort en hij vertelt zijn verhaal.


Deel 3: The nameless Ritual (Jordan Samuels)  

Er is een studiezaal waar 4 artsen een lichaam onderzoeken. Op de tribune zitten studenten toe te kijken.
De leidende arts is Hayward. Dr Samuels moet een diagnose stellen.
Klik op galstenen en een student maakt een opmerking waar iedereen om moet lachen.
Kies Cystadenoma en het publiek zegt nu dat Samuels de vermoedelijke dief is van geneesmiddelen en instrumenten.
Samuels wordt aangevallen en je ziet hem later in zijn eigen woning.

Bekijk de woning. Je ziet kruidenpotjes, een astronomisch boek, een medische kaart met astrologische tekens erop en een sterrenkaart.
Zie 3 potjes bij een driehoek op de grond staan en bekijk het bed met een jasje erop. Samuels haalt er morfine uit.
Lees de schrijfsels op de grond. Samuels weet er niets van te maken.
Hij is omringd door wetenschappelijk materiaal en wil een ritueel uitvoeren.
Bekijk de spiegel. Als Samuels het ritueel goed uitvoert zal een 'Guardian' zich hierin manifesteren.

Lees het boek "Planetary Correspondences" en je leest over planeten en de bijbehorende bloemen. Hij leert het uit zijn hoofd.
In de potjes zitten kruiden die hij voor het ritueel nodig heeft. Maar hij moet eerst morfine geven aan Mr Williams.
Bekijk de afbeelding van de man met wonden (wound man). Die heeft hij later pas nodig.
Bekijk de sterrenkaart en bekijk het boek "Beyond the veil" dat er iets onder ligt.
Op het kastje tegenover de sterrenkaart ligt "The fiery summons". Ook daarvan leert Samuels de belangrijkste passages uit zijn hoofd.
Daarnaast ligt een ceremonieel mes (athame).

Ga onderaan het scherm de gang op. Samuels woont in appartement B03.
Bekijk B02 en klop op de deur van B01. Mrs Williams doet open. Hij geeft haar de morfine voor haar doodzieke man.

Samuels wil niet de trap op naar buiten, maar het ritueel uitvoeren.
Ga B01 in. Bekijk de kruidenpotjes. Het is de bedoeling dat je de juiste kruiden in de potjes doet.
Doe willekeurig wat kruiden in de potjes en als je er drie hebt gevuld, wordt aangegeven dat het fout was en je je boeken moet raadplegen.


Het ritueel
De aanwijzing uit de boeken zijn:
- Uit het planetenboek: Zon-Heliotroop, Mercury-hyssop, Mars-wormwood, Venus-roos, Jupiter-sage, Saturnus-hemlock.
- In het Fiery summonsboek: Zon-goud, mercury-violet, Venus-emerald, Mars-crimson, Jupiter-azuur, Saturnus-zwart.
- De loden pot is zwart, de koperen pot is groen en de ijzeren pot is rood.

Oplossing:
De zwarte loden pot hoort dus bij Saturnus en bij Saturnus hoort hemlock (dollekervel).
De groene koperen pot hoort bij Venus en bij Venus hoort de roos.
De rode ijzeren pot is van Mars. Daarbij hoort wormwood (alsem).

Bekijk de kruidenpotjes en pak er de dollekervel uit. Doe die in de loden pot.
Pak uit de kruidenpot de roos en doe die in de koperen pot.
Pak de alsem en doe die in de ijzeren pot.

Je hebt de kruiden in de goede potten gedaan.
Pak nu de dolk en steek die in de afbeelding van de wondenman.
Je leest op een vaak cryptische manier in welke lichaamsdelen je de dolk moet steken, zoals bijvoorbeeld: Mercury is the hand in the darkness, Mars wields the sword, Jupter hungers for power.
Hou de dolk op Samuels (flesh) en je kunt kiezen uit lichaamsdelen.
- Kies de borst (chest), en zet daarna de dolk weer in Samuels vlees.
- Kies de rechter hand en zet de dolk weer in Samuels lichaam.
- daarna kies je het kruis (groin).

Samuels zegt dat hij nu in het midden van de driehoek moet staan. Doe dat en Samuels merkt dat de Guardian niet naar hem toe komt, maar dat hij zelf de spiegel door moet, naar de andere kant ervan.

Bekijk links het beeld van de wounded man. Er worden niet samenhangende teksten getoond.
Vraag om kennis. Het antwoord is weer niet te begrijpen.
Samuels denkt dat hij niet de Guardian heeft opgeroepen, maar iets anders. Hij verwachtte dat de Guardian helder zou spreken.
Praat verder. Weer is het antwoord onduidelijk.
Beëindig het vage gesprek met "I'm wasting my time".

Pak de lamp van de wounded man en praat weer met hem.
Je kunt niet terug de spiegel in.
Ga aan de onderkant de gang in. De doorgang is pas te zien als je die richting op loopt.

Bij appartement B02 is iets ergs gebeurd.
Klop aan bij B01. Je wordt beschuldigd van het doden van Williams.
Bekijk het gezwel dat er hangt. De trap leidt niet zoals eerder naar boven, maar naar beneden.


Doolhof-moeras
Ga de trap af, de uitgang door en je bent in een soort donker moeras.
Het is de bedoeling dat je de bibliothecaris vindt en hem 5 boeken geeft. De bibliothecaris maakt daarmee een beschrijving van Samuels leven compleet.
De watergangen hebben als oevers boekenkasten.
Tip: bekijk de boekrol. Je kunt dan zien over welke onderwerpen de bibliothecaris informatie wil.

Er drijven boekbladen in het water waar Samuels is binnengekomen. Bekijk ze.
Loop naar rechts. Samuels stopt vanzelf bij een boekenkast.
Bekijk de boekenplanken twee keer en hij ziet meer dingen dan boeken alleen. Er is overigens niets te pakken.
Rechts van de boekenkast staat er nog een en daar tegenover op de andere oever staan klassieke romans.
Ga langs de romans naar rechts de onderste watertak in, daar staan muziekboeken.
Vervolg het onderste pad en je komt bij oorlogsboeken terecht.
Volg de weg met de oorlogsboeken tot de weg afgesneden is en je naar links moet afbuigen. Ook daar staan oorlogsboeken.

Vervolg je weg tot je bij een watertak bent waar rechts nog oorlogsboeken staan en links bladmuziek.
Ga tussen deze twee boekenkasten door naar boven.
Je ziet een vreemd wezen: de bibliothecaris. Onder hem ligt een boekrol (scroll).
Praat met hem, maar hij luistert niet.
Bekijk de boekrol. Verschillende facetten van Samuels leven staan in de boekrol genoemd.
Bekijk de bibliothecaris nog eens. Hij schijnt aandachtig naar iets te luisteren.

Loop naar rechts. Op de boekenplanken zie je kinderboeken. Ook aan de overkant ervan staan kinderboeken.
Loop verder naar rechts langs de boekenplanken en Samuels ziet in een soort nis een kast met een fotoboek van zijn familie en hem als baby.

Ga terug en geef het foto-album aan de bibliothecaris
Zie dat er op de boekrol een onderwerp verdwijnt.

Ga naar linksboven waar dagboeken en manuscripten zijn.
Loop iets verder naar onder waar recente boeken staan van bijvoorbeeld Austen.
Ga verder naar onder toe tot de muziekboeken en ga verder naar onder rechts, langs de muziekboeken heen.
In de laatste boekenkast, voordat je bij de oorlogsboeken bent, vind je een muziekboek dat op Samuels leven betrekking heeft.

Loop terug en ga bij de eerste plek met meer gangen omhoog tot je bij Austins boekenkast bent.
Ga daar naar rechts waar de bibliothecaris is.
Geef hem het boek en weer verdwijnt er een onderwerp van de boekrol.
Kijk naar de bibliothecaris. Hij luistert naar iets.

Loop naar links. In het midden van het water staat een eiland van boekenkasten.
Als Samuels aan de bovenkant van dat eiland staat, zegt hij dat het geluid hier vandaan komt.
Ga de watergang naar boven in.
In de laatste boekenkast links vindt hij een boek met een dreigbrief en zegt hij dat die naar de bibliothecaris gebracht moet worden.

Ga naar onder en bij het boekenkast-eiland naar rechts.
Geef het boek. De bibliothecaris luistert nog steeds en er staan nog 2 punten op de boekrol.

Ga bij het boekenkast-eiland naar onder en schuin naar links.
Bij de onderste gang naar links hoort Samuels geluid.
Je ziet een schuinstaande boekenkast.
In de boekenkast links van de schuinstaande boekenkast vindt Samuels een boek met daarin een brief, waarin hij het uitmaakt met zijn vriendin.

Ga terug naar rechtsboven en bij het eiland naar rechts.
Geef het boek aan de bibliothecaris. Die luistert nog steeds naar iets.
Bekijk de boekrol. Er ontbreekt nog iets over Samuels leven als arts van een veldhospitaal.

Ga zo ver mogelijk naar onder tot een T-splitsing.
Ga naar rechts. Daar staan kasten met oorlogsboeken.
Het pad maakt een bocht naar links. Precies in de bocht staat een kast half in het water. Pak er een boek uit.

Vervolg je pad en ga bij de eerste afslag naar boven tot je bij de bibliothecaris bent.
Geef het boek en Samuels wordt naar de diepte gezogen, waar hij neerkomt op een kale vlakte bij een brug over een kloof. Er ligt een dood paard bij een bomkrater.
Klik op het scherm om op te staan.


Het slagveld
Bekijk de krater en het paardenkadaver en ga de brug over.
Bekijk de vlag. Die komt Samuels bekend voor.
Bekijk alles. Het is een veldhospitaal.
Kijk naar de doopvont achter de vlag. Er zit vies regenwater in.
Bekijk het laken rechts. Er ligt een lijk onder.

In het midden staat priester Williams en er is een biechtstoel.
Praat met de dominee. Hij verwachtte Samuels al. De last die Samuels droeg door geen volle verantwoording te nemen voor zijn daden toen hij jong was, kan hij kwijtraken door te biechten.
Er zijn nu geesten van soldaten te zien bij de vlag, op een stretcher links en een stretcher rechts.


De soldaten en de biecht
Praat met de soldaat op de linker stretcher. Kies alle opties.
Pak opiumpillen uit de medische voorraad en geef die aan de soldaat. De voorraad is links bij de vlag te vinden.
Samuels moet water vinden om de pillen door te laten slikken.
In de doopvont zit water, maar dan moet je wel een container hebben om het water in te doen.
Je kunt een fles (container) vinden bij het laken onder de stretcher met de dode soldaat aan de rechterkant. Hij staat in de rechter bovenhoek van het laken.
Pak de fles en vul de fles in de doopvont.
Geef de fles met pillen aan de soldaat en hij verdwijnt in vlammen. Zijn pijn is eindelijk over.
De soldaat laat een kussen vallen.

Praat met de soldaat op de stretcher rechts. Die is nauwelijks in leven en praat dus niet terug.
Pak het kussen bij de stretcher linksboven.
Druk het kussen op het gezicht van de soldaat en Samuels verlost hem uit zijn lijden.
Samuels kan zijn ammunitie pakken en de soldaat gaat in vlammen op.

Praat met de soldaat bij de vlag. Die neemt hem kwalijk dat hij de soldaten aan hun lot heeft overgelaten. Hij had Samuels om een kogel gevraagd, zodat hij zijn leven kon beëindigen.
Samuels herinnert zich niks van zijn leven en dat hij de soldaten aan hun lot had overgelaten.
Gebruik elke gespreksoptie. De soldaat schiet zich dood en er blijft alleen as van hem over.

Ga de biechtstoel in.
De priester zegt dat hij nu de Guardian kan ontmoeten en over de 'drempel' kan.


De collegezaal
Even later is Samuels terug in de collegezaal.
Hij kan praten door gespreksflarden van de studenten aan elkaar te rijgen.
Praat met Dr Hayward. Hij zegt je te luisteren en de studenten zeggen "I have given my mind to the waters"
Je moet nu de studenten aanklikken, die de woorden hebben uitgesproken. Dat moet je in de goede volgorde doen, zodat Samuels de zin van de studenten herhaalt
Let op: het zijn steeds dezelfde studenten die iets zeggen, maar de woorden verschillen.
Als je niet goed hebt gezien welke student sprak, kun je dat nog eens bekijken door Dr Hayward aan te klikken.

Linksboven zei de student "I have". Klik die student aan.
Diagonaal naar rechts op de hoek van de 2e bank zei een student "given".
Precies onder Samuels stoel is een student die "my mind" zegt.
Rechts van de trap zit in de middelste rij een student die "to the" zegt en rechts van Samuel zit een student die "waters" zegt.

       

Hierna moet Samuels een tweede zin naspreken: "I have/consigned/my soul/to the/flames"
Klik op de student die een stukje onder de stoel van Samuels zit.
Klik dan op de student rechts van Samuels.
Dan de student links bovenaan.
Dan op de student diagonaal onder die student en als laatste klik je op de student rechts van de trap.


De derde zin luidt: "I now/surrender/my flesh/to the/blade".
Kies de student rechts van de trap, de student rechts van Samuels, de student onder Samuels, dan de student links boven. Als laatste de student die er diagonaal onder staat.

       

De laatste zin luidt: "And I/offer/my blood/to the/mirror"
Kies de student die diagonaal zit van de student links bovenaan, dan de student rechts van de trap, kies dan de student onder Samuels, de student rechts van Samuels en als laatste de student linksboven.

Klik op Samuels en ga de uitgang (exit) door.
Klik op de gesprekopties. Samuels wordt door de gemaskerde uit de spiegel de 'hollow one' genoemd en neergehakt.
Er verschijnt kleur op het scherm en je ziet dat Samuels terug is op de plek waar hij door de spiegel verdween.
Bekijk het lichaam (flesh). Dat is alles wat we zijn.
Kijk in de spiegel. Samuels heeft geen uitnodiging en kan er niet door.
Pak de uitnodiging van het bed en ga door de spiegel heen.
Samuels is in de wagon.

Laylah aan wie de drie hun verhaal hebben verteld, wordt naar een andere coupé geroepen en krijgt op zijn donder dat hij deze mensen uitgenodigd en zo gered heeft. Ze waren bestemd voor 'beneden' en nu hebben ze een iets makkelijker bestaan.
Laylah belooft dat nooit meer te doen, maar vindt dat ze een tweede kans verdiend hebben..............




Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.