DETECTIVE GRIMOIRE:



SECRET OF THE SWAMP


Walkthrough door Marjo © 2014 www.adventurespel.nl.

Uitgever: Armor Games/2014
Ontwerper: SFB Games
Platform: PC, Mac, Linux, Android, iOS.

Voor meer spelinformatie en screenshots, ga naar: Marjo's spelinfo.



Plaats delictCameraman en regisseurMuseumEcho en SallyHarpers restaurantBoomhuis en Remingtons kantoorLaatste bewijsstukken



Plaats delict  

Intro
Politie-inspecteur James zit met detective Grimoire in een bootje.
Hij vertelt dat afgelopen nacht om 20.25 uur uur een moord werd gepleegd in een afgelegen deel van het moeras, waar een toeristische atrractie is aangelegd.
De detective vraagt zich af waarom iemand een atractiepark in een moeras zou willen bezoeken. Er is zestig jaar geleden een alien gezien in dit moeras. Volgens James is deze alien de hoofdverdachte in het moordonderzoek.

James geeft Grimoire het politiedossier. Lees het.
- Richard Remington, eigenaar van de toeristische attractie, werd om 20.45 uur dood
  aangetroffen buiten zijn kantoor.
- Doodsoorzaak onbekend. In zijn hals drie kleine wondjes die een aanval met een klauw
  suggereren.
- Slijm rond de wond en voetafdrukken op de plaats delict suggereren dat dit het werk van
  het legendarische moerasmonster "Boggy" was.
- De zeven andere personen in het moeras kunnen belangrijke informatie hebben.

Grimoire kent Boggy alleen van cartoons en vindt het vreemd dat dit niet-bestaande wezen de moord zou hebben gepleegd.


Steiger - Spelbediening
Even later legt het bootje aan bij de steiger buiten het attractiepark.
De hoed van Grimoire waait weg.

James legt uit hoe het moordonderzoek werkt.
Rechtsbovenaan zie je een vraagteken-icoon. Klik erop en je vindt tabbladen met de lijst met verdachten, de aanwijzingen die Grimoire verzamelt in de loop van het spel en de notities die hij maakt.

James blijft in de boot. Je kunt hem altijd om raad vragen als je niet meer weet wat je moet doen. Klik op James en je krijgt een meerkeuze dialoogmenu.
Tip: Praat met iedereen over alle onderwerpen. Spreek ze meerdere keren aan.

Je cursor verandert niet van vorm als iets aanklikbaar is. Je kunt overal in je omgeving ergens op proberen te klikken. Belangrijke informatie die je zo opdoet, wordt in de notities opgetekend.
Tip: Klik overal op plekken die je interessant lijken, om een 100% score te halen.

Linksonderaan zie je een moersleutel-icoon. Klik erop om in het optie-menu te komen.
Om het spel te verlaten, gebruik je de ESC toets op je toetsenbord.

Rechtsonderaan zie je een lopend poppetje-icoon. Klik erop en er verschijnen witte pijlen, die aangeven waarheen je kunt lopen. Klik op de pijl om daarheen te gaan.


Ingang
Klik op de grote witte pijl om verder te lopen over de steiger.
Bij de ingang van het park aangekomen, zie je een meisje met rood haar op een steen zitten. Spreek haar aan en ze geeft Grimoire een plattegrond van het park.
Het plattegrond-icoon staat nu linksbovenaan in beeld. Klik erop om hem te openen. De plekken waar je reeds eerder was, kun je nu in een oogwenk bereiken, door erop te klikken.

Kijk om je heen.
Bekijk aan de rechterkant het standbeeld van Boggy. Het beeld staat met de voeten in het water. Zo wordt Boggy meestal afgebeeld.
Links van de poort is een automaat waar je een foto kunt laten maken van jezelf met een bordkartonnen Boggy en de onderzoeker die hem ooit ontdekte.

Klik op het loop-icoon en dan op de witte pijl om naar de poort te gaan.
De poort is afgesloten.
Grimoire denkt dat hij de poort kan openen, door een van de metalen schijven uit het 'doolhof' te slepen, naar de rode punt onderaan. Beide schijven zitten met een ketting aan elkaar. Je hebt dus maar een beperkte ruimte om te manoevreren.

Tip: Zet de linker schijf ongeveer halverwege, dan lukt het in één keer om de rechter schijf helemaal naar onderen te schuiven.


Kruispunt (crossroads)
Als het gelukt is, kun je op de poort klikken om naar binnen te gaan.
Detective Grimoire denkt na. Dit "Boggy's Bog" park ligt wel erg ver van de bewoonde wereld.

Je krijgt nu je eerste deductie-puzzel.
De bedoeling is, dat je een volledige zin maakt, die weergeeft wat de detective denkt.
In dit geval zijn twijfels over de locatie van het attractiepark.
- Sleep twee plaatjes in de onderste vakjes.
- Gebruik de pijltjes om de twee juiste zinsnedes erbij te vinden.
- Klik op de "confirm" knop om je keuze te bevestigen.

 

Oplossing:
"The Swamp" + "is far too remote for" + "the tourist attraction" + "to make any money"
(Het moeras + ligt veel te afgelegen voor + een toeristische attractie + om geld mee te verdienen.)

Als je deductie correct was, gaat het spel verder.
Je kunt nu rondkijken op het kruispunt.

Als je alles gezien hebt, klik je weer rechtsonderaan op het loop-icoon.
Kies dan voor de pijl naar links, over de houten brug.


Buiten het kantoor (outside office)
Blijf vanaf het kruispunt naar links lopen, voorbij de protestplek (protest). Op de open plek (clearing) ga je omhoog het bos in. Je arriveert bij een wit, houten gebouwtje op palen. Dit is het kantoor van Remington (outside office).

Bekijk alles om je heen.
Bekijk in ieder geval de krijttekening op het houten bruggetje, die de politie maakte. Hier werd slachtoffer Remington gevonden. Het wordt in je aantekeningen genoteerd.

Probeer het kantoor in te gaan.
Dat lukt niet. De deur is afgesloten, je hebt een sleutel nodig.
Bekijk het raampje. Het wapperende gordijn is kapot.

Klik op het bubbelende moeraswater links van de houten brug.
Grimoire ziet dat een inbrekerstangetje verstrengeld in het wier.
Volg het wier om de juiste knop te vinden.
Oplossing: Klik op knop 3.

Grimoire raapt het inbrekerstangetje (lockpick) op.
Het is bedekt met groene slijm en werd waarschijnlijk door de moordenaar gebruikt om in het kantoor van Remington in te breken.
Het wordt allemaal genoteerd in Grimoires aantekeningen, maar je ziet dat er ook nog vraagtekens bij staan. Door met allerlei mensen te praten worden uiteindelijk ook deze vraagtekens vervangen door conclusies. Je kunt een 100% score halen als je verder onderzoek doet en met iedereen over alles praat.

Bekijk de vreemde voetsporen van en naar het gebouw. Ze gaan tot in het riet bij het water.
Bekijk het riet tussen de brug en de oever.
Grimoire ziet iets en bekijk het van dichtbij.
Sleep de rietstengels en lisdoddes opzij en hij vindt een paar vreemde, groene flippers.




Cameraman en regisseur  

Open plek (clearing) - Cameraman Bobby Burle
Ga terug naar de open plek.
Hier zie je nu cameraman Bobby Burle en filmregisseur Vincent Van De Peer.
Het zijn verdachten die je kunt ondervragen.

Spreek de cameraman aan.
Als je een verdachte ondervraagt, opent een nieuw scherm.
Hierin staan vragen die je kunt stellen, maar ook de mogelijkheid om een voorwerp te laten zien (present clues) of over andere verdachten te praten (present a profile).
Verder zie je nog een knop die met een ketting en slot vast zit. Dit is je "Challenge" knop, die je kunt ontsluiten door de juiste vragen te stellen aan deze of aan een ander persoon.

Informeer naar Bobby's werk (your job).
Hij vertelt dat hij al jaren voor Vincent van de Peer werkt, die hier een film wil maken. Vincent wilde dat al jaren, maar kreeg pas vorige week toestemming om hier te filmen.
Bobby heeft meestal zijn camera bij zich.
Belangrijke informatie zie je in geel. Deze informatie wordt meteen aan je aantekeningen toegevoegd.

Vraag Bobby wat hij afgelopen avond gedaan heeft (last night).
Hij vertelt dat hij slachtoffer Remington de vorige avond in het restaurant zag. Reminton zag er ziek uit toen hij het restaurant verliet.

Klik op "back" om het ondervragingsscherm te verlaten.


Regisseur Vincent Van De Peer
Praat met de regisseur, die nogal ingebeeld is.
Grimoire vraagt zich af of iedereen zomaar in dit stuk moeras kan binnenwandelen om te filmen.
Je tweede deductie volgt.
Gebruik wat je hoorde van de cameraman en combineer weer de juiste plaatjes en zinnen.

 

Oplossing:
"Vincent Van De Peer" + "only recently got permission from" + "Richard Remington" + "to film here in the swamp".
(Vincent Van De Peer + kreeg pas onlangs permissie van + Richard Remmington + om hier in het moeras te filmen.)

Als het correct was, krijg je nu te zien dat je de "Challenge" van Van De Peer ontsloten hebt.
Het is een serie extra vragen en antwoorden waarmee je eventueel een verdachte kunt uitsluiten. Klik op "confirm" om het scherm te verlaten.

Spreek Van De Peer nogmaals aan.
Doe nog niet de Challenge, maar vraag hem wat hij hier precies doet (your job).
Hij zegt dat hij de sfeer van de omgeving proeft om te zien of die geschikt is voor zijn volgende meesterwerk, een film over Boggy.
Verder zegt hij dat Bobby al jaren een trouwe cameraman is, maar dat hij ook een hobby heeft, die hem soms van zijn werk afhoudt.

Vraag Van de Peer wat hij afgelopen avond deed (last night).
Hij zegt dat hij hard aan het werk was, maar zijn cameraman niet kon vinden. Dus ging hij zelf op weg om deze open plek te filmen, vermoedelijk op het tijdstip van de moord. Hij heeft niets bijzonders gezien, maar wel een paar vreemde geluiden opgenomen.
Grimoire krijgt de film- en geluidsopnames (film footage)

Grimoire vraagt zich af of hij wellicht nog eens met de cameraman moet praten (Is there something I should ask the cameraman..)
Weer volgt een deductiepuzzel.

 

Oplossing:
"Vincent Van De Peer" + "told me that" + "Bobby Burle" + "was no where to be found last night".
(Vincent van de Peer + vertelde me dat + Bobby Burle + nergens te vinden was afgelopen avond.)

Als je het correct deed, is ook de Challenge voor Bobby Burle nu ontsloten.


Challenge Vincent Van De Peer
Klik bij Vincent Van De Peer op de "Challenge Unlocked" knop.
Kies vervolgens bij de gespreksopties voor:
"Remington has denied you the filming permission in the past".
(Remington gaf je in het verleden geen toestemming om te filmen)

Vincent zegt dat dit heel normaal is in zijn branche, maar als je het op de juiste manier benadert, lukt het allemaal best wel.
Grimoire haalt zijn aantekeningen erbij om te beredeneren waarom Van De Peer ineens wél toestemming kreeg.
Sleep de zak met geld op het vraagteken op het aantekenboekje.

Van De Peer geeft nu zeer omzichtig toe dat hij Remington omgekocht heeft.
Je extra ondervraging is afgerond (challenge complete).

Je kunt nu, als je wilt, de filmbeelden bekijken en de geluiden afspelen, die je van Van de Peer kreeg.


Challenge cameraman Bobby Burle
Spreek de cameraman aan en duw op de Challenge knop.
Confronteer Bobby met datgene wat je hoorde van de regisseur.
Bobby vertelt dat hij na het eten zonder zijn camera het restaurant verliet.

Kies bij de gespreksopties voor:
"You left it with Van De Peer, and he used it instead".
(Je liet hem achter bij Van De Peer en hij was degene die hem gebruikte.)

Bobby zegt dat hij die avond niemand gezien heeft.
Kies bij de gespreksopties voor:
"Van De Peer said you had a hobby on the side".
(Van De Peer zei dat je ook nog een hobby had).

Bobby zegt dat hij ook nog een fototoestel heeft waarmee hij zwart/wit foto's van de omgeving maakte. Hij heeft slecht 1 foto gemaakt, vlakbij het bos, achterin het moeras. Hij laat de foto aan Grimoire zien.
De foto is nog niet ontwikkeld, maar Bobby zegt dat je alleen maar met je vinger over de foto hoeft te wrijven om te zien wat erop staat.
Houd dus je muiscursor ingedrukt en veeg over de foto.
Het blijkt een foto van Boggy te zijn! Boggy staat met zijn voeten in het water. Grimoire mag de foto hebben.


De Challenge is compleet. Sluit het gesprek af.




Museum  

Voor het museum
Loop vanaf de open plek naar rechts (loop-icoon, dan pijl) en je arriveert voor het museum.
Kijk om je heen.

Bekijk het raampje, links van de ingang. Grimoire kan niet naar binnen kijken, maar merkt wel op dat hier overal groene en blauwe bloemen bloeien.
Bekijk de onderkant, het museum staat op houten palen.

Loop naar de deur (loop-icoon, dan pijl).
Er zit een puzzelslot op de deur.
- Sleep de linker hendel een stukje omhoog.
- Sleep de rechter hendel helemaal naar rechts.
- Sleep de linker hendel dan helemaal naar beneden.
- Sleep tenslotte de bovenste hendel naar rechtsonder en de
  deur is open.


In het museum
Kijk om je heen.
Bekijk het boek dat voor je neus op een zuiltje ligt. Dit dagboek van de onderzoeker (explorer's journal) wordt aan je bewijsstukken toegevoegd.
Grimoire leest het een en ander over Boggy. Merk op dat hij op de tekening met zijn voeten in het water staat en dat hij drie kleine klauwtjes als hande heeft.
Grimoire ziet ook dat er een pagina uit het dagboek verdwenen is.

Lees het kleine informatieplaatje op het zuiltje.
Het dagboek is geschreven door de onderzoeker die 60 jaar geleden Boggy voor het eerst zag.

Bekijk de vitrinekast.
Grimoire ziet voorbeelden van Boggy's klauwen. Hij besluit ze te sorteren en in paren bij elkaar te leggen.

Sleep de juiste klauwen naast elkaar in de buitenste vakken.
Plaats de handschoenen in het middelste vak.
Grimoire zal de handschoenen (gloves) daarna uit de vitrinekast halen. Ze horen duidelijk niet echt in het museum thuis.


Agent Folder
Spreek de enige gast in het museum aan. Hij heet Agent Folder.
Vraag hem wat hij hier doet (your job).
Folder vertelt dat hij een student is en hier dag en nacht onderzoek doet naar de geheimen rondom Boggy. Hij is een expert, beweert hij.
Hij geeft Grimoire informatie over Boggy, die in je Boggy map worden genoteerd. Zo weet je nu dat er nooit voetsporen van Boggy zijn gevonden.

Vraag Folder wat hij afgelopen avond gedaan heeft (Last night).
Folder zegt dat hij in het museum was om te studeren. Het museum is 's nachts gesloten, maar Folder laat zich door zoiets triviaals niet tegenhouden. Hij gebruikt een inbrekerstangetje en laat het aan Grimoire zien.
Hij vertelt erbij dat hij zijn beste inbrekerstangetje in het moeras verloren heeft.

Er volgt een deductiepuzzel.
Grimoire zegt dat hij zijn vraag zorgvuldig moet formuleren.
(I need to 'pick' my questions carefully.)

 

Oplossing:
"The lock pick" +"I found near" + "Remington's body" + "might belong to Agent Folder".
(Het inbrekerstangetje + dat ik vond bij + Remingtons lijk + is misschien van Agent Folder).

Als je het correct deed, wordt nu ook de "Challenge" van Folder ontsloten.


Folders Challenge
Spreek Agent Folders weer aan en klik op "Unlocked Challenge".
Grimoire vraagt zich af wat hij Folder moet laten zien.
Klik op "Present a Clue" en klik daarna op het inbrekerstangetje (lockpick).

Grimoire probeert zich dan te herinneren waar hij het tangetje vond.
Klik op "Present Map Location" en klik op de plattegrond op "Outside Office", want je hebt het buiten het kantoor van Fremington gevonden.

Kies vervolgens bij de gespreksopties voor:
"You already admitted to owning a lock pick and using it to open locked doors."
(Je gaf al toe dat je een inbrekerstangetje bezat en het gebruikte om afgesloten deuren mee te openen>)

Kies daarna bij de gespreksopties voor:
"You lost your lock pick in the swamp and had to buy a new one."
(Je verloor je inbrekerstangetje in het moeras en moest een nieuwe kopen.)

De Challenge van Folder is hiermee goed afgesloten.


Echo en Sally  

Protestplek
Ga via de plattegrond of te voet naar de protestplek (protest).
Hier zie je een man met een protestbord staan. Spreek hem aan.
Hij heet Edward Everstone, bijgenaamd Echo.

Vraag hem wat hij hier doet (your job).
Echo staat duidelijk te protesteren. Hij wil weten wat Grimoire voelde toen hij het park betrad. Grimoire antwoordt naar waarhied dat hij het gevoel had dat een pretpark niet in het moeras thuishoorde. Echo is blij met dat antwoord, want dat is precies waar hij ook voor staat. Hij wil dat het moeras met rust gelaten wordt. Dieren moeten hier in vrede kunnen leven, ook Boggy.
Echo zegt van zichzelf dat hij geen speciale opleiding heeft, maar wel opkomt voor degenen die helemaal geen stem hebben.

Vraag Echo waar hij afgelopen avond was (Last night).
Hij vertelt dat hij een hapje ging eten in Harper's restaurant. Daarna heeft hij de hele nacht op de protestplek doorgebracht. Hij heeft niets bijzonders gezien, maar wel veel geluiden van dieren gehoord.
Zoals je gezien hebt, staat er een tent op de protestplek.
Neem afscheid.


Sally's souvernirs
Ga via de plattegrond naar het kruispunt (crossroads).
Ga hier naar rechts en je arriveert bij Sally's souvenierswagen.

Klik op de wagen om de souvenirs van dichtbij te bekijken.
Klik op de baseball caps. Grimoir ziet dat er iets achter ligt.
Klik op het lichtgroene ding. Het is een stoffen boggyhoofd (head piece). En in het hoofd vindt Grimoire een stukje rood gordijn (curtain piece). Dat zijn sterke aanwijzingen.

Spreek Sally aan.
Ze heeft de hoed van Grimoire voorbij zien vliegen.
Vraag wat ze precies doet in het park (your job).
Sally legt uit dat ze hier pas een jaar werkt en dat het echt tijdelijk is. Ze vindt het niet leuk in het attractiepark. Ze heeft hier een hoop reservekleding nodig.

Vraag wat Sally afgelopen avond deed (last night).
Ze heeft overdag in de souvenirswinkel gewerkt en is 's avinds naar huis gegaan. Ze laat de rijdende winkel onbewaakt achter, hij is immers nauwelijks te verplaatsen in een moeras en niemand steelt de souvenirs. Ze laat zelfs haar reservekleding hier achter.
Dat ging altijd goed, maar vanochtend vond ze haar zwarte leggins terug, bedekt met een groen slijm. Ze denkt dat het een flauwe grap was. Grimoire krijgt de zwarte legging (black leggings).

Klik op "Present a Profile" en klik aansluitend op "Echo".
Sally zegt dat ze hem vanuit deze plek goed kan zien. Ze vindt hem aardig en een goede activist, hoewel hij de laatste tijd meer tijd in zijn tent verblijft. Wat hij daar doet, weet ze niet.

Nu volgt een volgende deductiepuzzel.
Grimoire probeert te bedenken wat hij echo kan vragen. (There might be something I can ask Echo about.)

 

Oplossing:
"Echo" + "spends less time holding" + "his protest sign" + "and more time in his tent"..
(Echo + spendeert minder tijd aan het omhooghouden + van zijn protestbord + en meer tijd in zijn tent).

De Challenge voor Echo is nu ontsloten.


Echo's Challenge
Ga terug naar de protestplek en spreek Echo aan.
Klik op de Challenge knop.
Echo geeft toe dat hij de laatste tijd meer in zijn tent zit, maar hij wil niet zeggen waarom.
Wel belooft hij dat hij het niet zal ontkennen als Grimoir de juiste reden raadt.

Grimoire haalt zijn notitieblokje tevoorschijn.
Je mag nu een van de vier plaatjes op het notitieblokje slepen.
Het maakt niet uit of je de regenwolk, het spook, de belastingkoffer of Boggy kiest.
Echo ontkent niets en je Challenge is compleet.




Harpers restaurant  

Boggykostuum
Ga naar Sally's winkel en van daaruit verder over de houten brug.
Je arriveert voor het restaurant.
Doorzoek de vuilnisbak aan de rechterkant van de weg.
Sleep het afval opzij en je ontdekt een tekening. Raap hem op. Het is een ontwerp voor een Boggy kostuum (costume designs).

Je krijgt je volgende deductiepuzzel.
Grimoire vraagt zich af of dit een kostuum voor een moeraswezen is. (Are we really talking about a swamp creature here?)

 

Oplossing
"The costume design" + "I found in the trash can explain what" + "Burle's B&W photo" + "is showing me".
(Het kostuumontwerp + Dat ik in de afvalbak vond, kan verklaren wat + Burle's zwartwit foto + me toont.)

Grimoire vraagt zich af of de Boggy op de foto wel de echte Boggy is. Het kan een foto van iemand in het kostuum zijn. Hij besluit iedereen te ondervragen over het kostuum en ook op zoek te gaan naar de onderdelen ervan.


Kleine meisje
Het kleine roodharige meisje verschijnt en geeft Grimoire de sleutel van Remingtons kantoor (key).


Restaurant - Harper
Ga naar restaurant, dat eruit ziet als een boot en praat met de man onder de luifel. Hij heet Harper en geeft Grimoire het advies naar het verleden te kijken als hij deze moordzaak wil oplossen.
Praat met Harper over zijn baan (your job).
Hij is kok en serveert maaltijden voor personeel en toeristen. Harper werkt hier bijna net zo lang als Remington. Hij kende hem nog van vroeger.
Hij kent het favoriete voedsel van iedereen. Remington was dol op een bog-dog, een specialitiet die alleen Harper kan maken. Remington at deze bog-dog bijna elke dag.
Harper kan de bog-dog vandaag niet serveren, omdat hij een groen poeder op zijn volledige voorraadje gevonden heeft.

Harper geeft Grimoire het favoriete drankje van het attractiepark: moerassap (swamp juice). Hij zegt dat dit het laatste flesje is. De drankjes verdwijnen de laatste tijd op mysterieuze wijze.

Je mag je volgende deductiepuzzel oplossen.
Grimoire vraagt zich af of gisteren iets vreemds gebeurde in het restaurant. (Did something strange happen at the cafe yesterday?)

 

Oplossing
"Richard Remington" + "left the cafe feeling ill after" + "Harper" + "sold him a Bog-Dog".
(Richard Remington + verliet zoek het restaurant nadat + Harper + hem een bog-dog verkocht.)

De Challenge voor Harper is nu ontsloten.

Vraag Harper nog even wat hij afgelopen avond deed (last night).
Harper was de hele avond in het restaurant om klanten te bedienen. Daarna heeft hij de voorraadkamer afgesloten en is hij naar huis gegaan.

Vraag Harper ook wat hij weet over het Boggykostuum.
Hij is verbaast te horen dat iemand zoiets gemaakt heeft en zegt dat Grimoire moet proberen uit te zoeken of het een vermomming is en met welk doel.


Harpers Challenge
Klik op de Challenge knop.
Grimoire zegt dat hij gehoord heeft dat Remington zich niet lekker voelde toen hij het restaurant verliet. Harper zegt dat Remington oud was en geen goede gezondheid had, maar hij vindt het ook verdacht.

Grimoire probeert de reden te bedenken.
Je mag een van de vier plaatjes op de bog-dog slepen.
Kies voor de onderste, het groene vergif.
Grimoire concludeert dat Remington een voedselvergiftiging opliep.

Kies bij de gespreksopties voor:
"The store room was broken into with a lock pick."
(Er werd ingebroken in de voorraadkamer met behulp van een inbrekerstangetje.)

Iemand wist dat Remington elke dag een bog-dog at.
Harper vraagt zich af of dit ook de verdwenen drankjes verklaart.
De Challenge is compleet.




Boomhuis en Remingtons kantoor  

Loop aan de linkerkant van het scheepswrak de helling op naar een pad, hoog tussen de bomen.
Grimoire arriveert voor een boomhut.
Klik op de deur. Hij is afgesloten, maar er brandt wel licht in het huis.

Loop (met het loop-icoon) naar het huis.
Grimoir mag nu de deur openen, door radertjes tussen de klink en het slot te slepen.
Een aantal radertjes ligt al op de juiste plaats. Je hoeft niet alle radertjes te gebruiken om de verbinding te maken.
Klik daarna op het draaipunt van de klink en de deur gaat open.


Lady Weybridge
In het boomhuis ontmoet je Lady Weybridge, een vrouw met haren als een herfstblad, die drankjes maakt in haar grote kookketel. Praat met haar.
Vraag haar of ze voor Remington werkt (your job).
Ze vertelt dat ze hier al woonde, voordat Remington geboren werd. Ze heeft niets te maken met het attractiepark en woont al zestig jaar in het boomhuis. Ze bestudeert de bloemen en planten in het moeras. Lady Weybridge geeft Grimoire een bloemenboek (flower book), dat hij bij zijn hints (clues) opbergt.
Als Grimoire haar iets brengt waar vloeistof in of op zit, wil ze het wel voor hem onderzoeken.

Vraag Lady Weybridge wat ze afgelopen nacht deed. (Ask about last night)

Ze zegt dat ze helemaal alleen in haar huis was.

Vraag Lady Weybridge ook of ze iets weet over het Boggykostuum.
Ze denkt dat Grimoire het vraagt omdat hij gezien heeft dat ze goed is in naaiwerk en haar eigen kleding maakt. Ze vindt de ontwerpen voor het Boggykostuum heel slecht. Zij zou het beter doen. Toen Remington in het moeras arriveerde, bood ze hem iets aan dat ze genaaid had. Dat moet het gordijn zijn geweest, waarvan je een afgescheurd stukje vond.

Laat Lady Weybridge de dagboekpagina zien uit je map met bewijsstukken (present a clue - Journal Page)
Er volgt weer een deductiepuzzel.
Grimoire bedenkt dat hij naar het verleden moet kijken. (I'm supposed to 'look to the past', right?).

 

Oplossing
"Lady Weybridge" + "was living in the swamp when" + "the swamp creature" + "was discovered by the explorer 60 years ago".
(Lady Weybridge + woonde in het moeras toen + het moeraswezen + 60 jaar geleden werd ontdekt door de ontdekkingsreiziger).

Als je heet goed deed, ontsluit je de Challenge van lady Weybridge.


Lady Weybridge's Challenge
Klik op de challenge en kies bij de gespreksopties voor:
"You were already living in the swamp when the explorer visited 60 years ago".
(Je woonde al in het moeras toen de ontdekkingsreiziger 60 jaar geleden arriveerde.)
Lady Weybridge is verbaasd. Bedoelt Grimoire de man waarover ze in het museum praten? Grimoire heeft toch al zijn dagboek, wat wil hij nog meer?

Grimoire denkt dat de Lady weet waar de vermiste pagina van het dagboek is.
Kies voor:
"There's a page missing from the journal".(Er is een pagina weg uit het dagboek).
Lady Weybridge vraagt of Grimoire echt denkt dat ze zo'n pagina heeft gestolen.

Kies voor:
"I really have no idea. If I could see it, I might be able to make up my mind".
Ik heb echt geen idee. Als ik het kon zien, zou ik het mischien weten.)
Lady Weybridge zegt dat die pagina niet in het museum thuishoort, maar bij haar.
grimoire belooft om de pagina terug te brengen als hij de moordzaak opgelost heeft.
Lady Weybridge geeft hem dan de vermiste dagboekpagina (missing journal page).
Het is een tekening van de Lady in haar jonge jaren. De ontdekkingsreiziger tekende de Lady en gaf haar de pagina.

Pak de tekening beet en draai hem om.
Op de achterkant staat een tekening van de voetafdrukken van Boggy, hij heeft twee tenen aan de voorkant en eentje aan de achterkant.
Dit bewijst dat de afdrukken voor het kantoor van Remington niet door de echte Boggy gemaakt zijn.
Verlaat het boomhuis.


Remingtons kantoor
Ga naar het kantoor van Remington.
Klik op de deur. Nu je de sleutel van het meisje hebt, kun je de deurpuzzel oplossen.
Kijk naar de vorm van de sleutel en het sleutelgat.

Oplossing
Sleep de blauwe sleutel in het onderste sleutelgat.
Sleep de groene sleutel in het bovenste sleutelgat.

Nu gaat de deur open en kun je naar binnen.
Kijk om je heen.

Bekijk de schilderijen die boven de open haard hangen. Grimoire zegt dat een van de lijsten leeg is. Dan vindt hij snippers papier op de grond. Het is de foto, die je nu in elkaar mag puzzelen.

Grimoire ziet dat er zes mannen met geweren op de foto staan. Hij wil Harper vragen of hij weet wie die mannen zijn.

Bekijk het jachtgeweer (hunting rifle) dat midden in de kamer op de grond ligt. Grimoire vindt het belangrijk bewijsmateriaal.

Bekijk de omgevallen inkpot op het bureau.
Bekijk de brief met de inktvlek. Remington schreef dat hij een brief twee weken geleden kreeg en verwachtte dat er eindelijk een einde kwam aan zijn tijd in dit vreselijke moeras.
Schuif de papieren aan de kant en Grimoire ontdekt een briefje, waarin Richard Remington om hulp wordt gevraagd. De schrijver zegt dat hun pogingen met betrekking tot hun moeilijk te vinden kleine vriend vergeefs waren. De brief is ondertekend met F.F. Bovendien is een wazige foto van een metalen insect toegevoegd.
Helemaal onderaan ligt een plattegrond van het moeras, waarop enkele plekken zijn omcirkeld.

Bekijk de drietand pook (fireplace poker) die achter de deur tegen de muur staat.
Grimoire merkt op dat de wonden op Remingtons lijk met de vorm van deze drietand overeen komen.

Er volgt weer een deductiepuzzel. Grimoire vraagt zich af of hij een belangrijk geheim ontdekt heeft (Have I uncovered a secret in here?)

 

Oplossing
"The hunting photo" + "is historical evidence that" + "Richard Remington" + "belonged to a secret society".
(De jachtfoto + is historisch bewijs dat + Richard Remington + lid was van een geheime organisatie.)

Grimoire begint te geloven dat Richard Remington eigenlijk de boef was.
Hij wil rondvragen of iemand weet waarom Remington in werkelijkheid in het moeras verbleef.
Vanaf nu kun je iedereen vragen over Remington stellen.




Laatste bewijsstukken  

Boomhuis
Ga via de plattegrond naar het boomhuis.
Vraag Lady Weybridge naar Remington.
Ze is van mening dat het moeras beter af is zonder Remington. Ze hoopt dat het attractiepark nu ook zijn deuren sluit.
Ze vertelt dat er eerder al jagers/moordenaars in het park waren. Ze joegen op Boggy en bleven komen en het moeras vernielen omdat het niet lukte Boggy te vinden. Ze probeerden haar ook te verjagen. Het moeras is beschermd gebied, maar daar trokken ze zich niets van aan.

Klik op Lady Weybridge en laat haar een bewijsstuk zien (present clues).
Je kunt haar alles laten onderzoeken, waarvan groene druppels afdruipen.

Klik op het moerassap (swampjuice).
Je krijgt nu een ketel met een kraantje te zien, waaronder een fles staat.
- Sleep het groene moerassap-plaatje in de ketel.
- Klik op het tapkraantje en het sap gaat in het monsterflesje (sample).

Nu mag je de test uitvoeren.
Het is de bedoeling dat in het testflesje dezelfde kleur vloeistof komt.
- Sleep de blauwe bessen en de gele bloem in de ketel.
- Klik op het tapkraantje en er stroomt groene vloeistof in het testflesje.

Als het gelukt is, ga je verder met het volgende druppende bewijsstuk.
Klik bij de bewijsstukken (present clues) op de drietand en voer dezelfde test uit.
Het resultaat is hetzelfde.

Klik daarna bij de bewijsstukken op de zwarte legging en voer de test uit.
En weer is het resultaat hetzelfde.

Er volgt nu een deductiepuzzel.
Grimoire vraagt zich af wat er aan de hand is met dat groene slijm (There's something about that green slime).

 

Oplossing
"The fireplace poker" + "found at the crime scene and" + "the black leggings" + "are covered in the same swamp slime".
De haardpoker + die ik vond op de plaats delict + de zwarte leggings + zijn bedekt met hetzelfde moerasslijm.)

Als je het correct deed, is Sally's Challenge nu ontsloten.
Verlaat het boomhuis.


Sally's Challenge
Ga via de plattegrond naar de souvenirswinkel (gift shop).
Spreek Sally aan en klik op de ontsloten Challenge.

Grimoire zegt dat Sally's leggings bedekt waren met groen moerasslijm.
Sally zegt dat alles in dit moeras daarmee bedekt is en vraagt zich af wat Grimoire nou wil zeggen.

Kies bij de gespreksopties voor:
"Your black leggings were part of the murderer's costume"
(Jouw zwarte leggings maakten deel uit van het verkleedkostuum van de moordenaar.)

Sally zegt dat zij de leggings vast en zeker niet aan Grimoire zou hebben gegeven, als zij de moordenaar zou zijn. Ze vraagt Grimoire of hem iets opvalt aan de leggins.

"They're loose and stretched" (Ze zijn helemaal uitgerekt.)
Sally denkt dat ze gedragen zijn door iemand die grote was dan zijzelf.

Dan bedenkt ze dat Grimoire wel een souvenir kan gebruiken. Ze geeft hem een opwindspeeltje (boggy toy).
Klik op het opwindwieltje en houdt het ingedrukt.
Laat het los als Grimoire het zegt en het speeltje huppelt verder.
Als het omvalt kijkt Grimoire er bedenkelijk naar. De voeten van Boggy staan altijd in een plas water.


Laatste gesprekken
Om al je bewijsmateriaal en aantekeningen over de verdachten 100% bij elkaar te krijgen, mag je met iedereen gaan praten over Remington en het Boggykostuum, als je dat nog niet eerder deed.
Nu je hier bij Sally bent, begin je bij haar.
Ze vertelt dat ze altijd zwarte leggings draagt.
Ze vertelt dat ze Remington nauwelijks kent. Hij was meestal in gedachten als ze hem zag.

Ga via de plattegrond naar de open plek (clearing) en praat met Burle over Boggy en Remington.
Burke denkt dat de kostuumontwerpen tekeningen van een kind zijn.
Burle had geen contact met Remington. Hij liet dat over aan zijn baas. Burle vond het geen prettig idee dat het moeras een toeristisch park werd. Hij had het idee dat Remington een man met geheimen was.

Praat met Van De Peer Boggy en Remington.
Hij zegt dat hij nooit een film zou maken met iemand in een Boggykostuum. Hij wil het echte monster voor zijn camera of hij maakt er een via de computer.
Van De Peer heeft Remington meerdere malen ontmoet. Hij vond Remington wel een geschikte man met een goede neus voor zaken.

Ga via de plattegrond naar de protestplek en praat met Echo.
Hij vindt het kostuum van Boggy wel lijken. Hij is een echte fan Boggy en dol op de cartoons en strips over Boggy. Hij heeft nog nooit iemand gezien die dit kostuum droeg.
Echo zegt dat Remington hem volledig negeerde, zoals hij alles negeerde wat hem niet beviel. Hij hoopte dat Echo zou vertrekken, zodat hij het moeras weer voor zichzelf had. Remington wilde geen pottenkijkers en dus ook geen toeristen.

Ga via de plattegrond naar het restaurant (café) en praat met Harper.
Harper kende Remington al erg lang. Hij vindt het leuk om hier in het moeras te werken, dus bleef hij. Hij weet dat Remington wat hobbies en geheimen had, maar daar bemoeide hij zich niet mee. Remington was een man met een droom, volgens Harper.
Laat Harper de foto zien van de jagers. Hij zegt dat deze mannen over de hele wereld bijzondere diersoorten zoeken.

Ga via de plattegrond naar het museum.
Praat met Agent Folder.
Hij denkt dat het ontwerp van het Boggykostuum een slechte kruising is tussen de echte Boggy en het cartoonfiguurtje. De flippers deugen niet, want niemand weet hoe Boggy's voeten eruit zien. Er is nooit een voetafdruk gevonden.
Zijn mening over Remington is duidelijk. Hij vond hem een lafaard die de geschiedenis geweld aandeed. En het museum maakt geen deel uit van de toeristische attractie.

Als je met iedereen gesproken hebt, zal Grimoire zeggen dat het tijd is om te gaan praten met politieman James.


Politieagent James
Ga via de plattegrond naar de aanlegsteiger (swampdock).
Spreek James aan.
James wil weten of Grimoire het moeraswezen gevonden heeft.
Zeg dat je hem niet vond. (I didn't find him.).

James wil Grimoire terug het moeras in sturen.
Zeg dat het niet nodig is. (I don't need to)

James vraagt zich af waarom niet. Hij wil weten of Grimoire bewijsmateriaal zoals foto's heeft van Boggy.
Laat James de zwartwit foto zien.

Als dat niet Bogguy is, wat is het dan wel, wil James weten.
Laat James de kostuumontwerpen zien. Grimoire toont tevens de onderdelen van het kostuurm die hij verzameld heeft. Ze kloppen niet met de werkelijkheid.

James wil nu weten hoe Grimoire zo zeker weet dat ze niet van het echte wezen zijn.
Laat de dagboekpagina zien, waar aan de achterkant de voeten van Boggy zijn getekend. Ze tekening klopt niet met de gevonden flippers.

Nu merkt James op dat het kostuum geen klauwen, maar handschoenen heeft. Hij wil een verklaring voor de drie klauw merktekens op de borst van Remington.
Laat hem dus de haardpoker zien.

James ziet het groene slijm op het handvat en denkt dat dit toch wel in de richting van Boggy als dader wijst.
Grimoire zegt dat dit slijm niet is wat James denkt. Het is moerassap. Laat hem het flesje moerassap zien, waarvan een aantal zijn gestolen uit de voorraadkast van het restaurant.

Grimoire vertelt James over de vergiftigde bog-dog met groene spikkels. Dit is de tweede reden dat de moordenaar inbrak in de voorraadkamer.
Hij vergiftigde de hele voorraad omdat hij zeker wilde zijn dat Remington ziek werd en terugging naar zijn kantoor. (To make sure Remington got ill and had to return to his office).


Geluidsfragmenten
James leest de bewijsvoering van Grimoire en is overtuigd.
Hij denkt dat ze wel nog even moeten kijken naar de beelden met geluid die Van De Peer maakte, op het precieze tijdstip van de moord.

Je mag nu de juiste tekst bij de juiste geluidsfragmenten slepen.
Je kunt op de geluiden klikken als je ze nog eens wilt horen en ook Grimoires aantekeningen raadplegen. Klik zo nodig op het vraagteken rechtsboven.

 

Oplossing

1. Dader opent Remingtons kantoordeur
2. Remington schreeuwt in shock als "Boggy" verschijnt
3. Remington vuurt zijn geweer af op de dader
4. Dader pakt de haardpook en steekt Remington neer
5. Remington schreeuwt in shock en valt achterover
6. Remington trekt ook een stuk van het gordijn af
7. Remington beland op de planken buiten zijn kantoor
8. Dader laat de pook vallen in het kantoor
- creaking
- outcry
- blast
- clang
- outcry
- ripping
- thud
- clang


Als je alles op de juiste plaats sleepte, zal Grimoire het aan James laten zien.
James is tevreden, maar zit nog met een paar vragen.

Kostuum
James wil weten waarom het afgerukte stuk gordijn niet buiten het kantoor in het moeras lag.
Klik bij je bewijsstukken op het kostuumhoofd van Boggy, dat je in de souvenirswinkel vond. Hier zat het stukje gordijn in.
Grimoire legt uit dat de dader het stukje gordijn opraapte en in het hoofd verstopte. Hij verstopte ook alle andere delen van het kostuum op diverse plekken in het moeras.

James wil nu weten hoe de moordenaar wegkwam. Remington had immers op hem geschoten en een man met zijn ervaring zal zeker niet mis schieten op die korte afstand.
Grimoire heeft daar ook aan zitten denken en wil de bewijzen nog eens bekijken.
Sleep de diverse onderdelen van het kostuum op de juiste plaats op het notitieblokje.

James ontdekt dat Grimoire nooit het rompstuk van het kostuum vond.
Grimoire zegt dat de romp niet zomaar verstopt werd in het moeras. Het is waarschijnlijk van heel dik materiaal gemaakt, dat de kogel kon opvangen.

James wil nu weten waar het rompstuk kan zijn.
Klik op de plattegrond op de protestplek.
Grimoire denkt dat de dader het rompstuk nog steeds draagt en dat ze het daarom niet vonden.


De dader
Echo komt aanlopen en zegt dat Grimoire slim genoeg was om de werkelijke dader te vinden, namelijk Remington. Die zag "Boggy", pakte onmiddellijk zijn geweer en schoot op hem.
Echo is van mening dat Remington geen recht had om op een uniek wezen te schieten. James vindt het vreemd dat Remington op de hoofdattractie van zijn park schoot.
Grimoire denkt daar anders over. Hij kent het geheim van Remington (Not unless. you're in on the secret).
Vul je laatste deductiepuzzel in.

 

Oplossing
"The hunting photo" + "leads me to believe" + "Richard Remington" + "was here to hunt Boggy". (De jachtfoto + zorgt ervoor dat ik geloof dat + Richard Remington + hier was om op Boggy te jagen.).

Echo legt uit dat er een geheime club jagers was, die op zeldzame dieren joeg. Niet alleen hier in het moeras, maar overal op de wereld.
Remington was lid van die club en de jacht op Boggy werd zijn persoonlijke obsessie.
Toen het moeras beschermd gebied werd, maakte hij er een attractiepark van, zodat hij in het geheim verder kon gaan met de jacht.

Echo legt uit dat hij van Boggy een 'gevaarlijk monster' maakte door de moord in zijn schoenen te schuiven. Zo hoopte hij dat er onderzoek zou worden gedaan naar de kwalijke praktijken van de jachtclub en het park gesloten zou worden.

Ga in je eigen volgorde door de rest van Grimoire's vragen. Grimoire ontdekt uiteindelijk het werkelijke moerasmonster en krijgt zelfs zijn hoed terug.........................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.