GRIM FANDANGO


Walkthrough door Yvonne © 2023 www.adventurespel.nl

Uitgever: Lucas Arts / 1998 - Double Fine Productions / 2015
Ontwerper: Lucas Arts, Double Fine Productions

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening,
Jaar 1, Departement van de Dood, El Marrow,
Jaar 2, Rubacava,
Jaar 3, reis naar de rand van de wereld,
Jaar 4, de negende onderwereld.


Spelbediening  

In het startscherm kun je een spel opslaan (save game), een spel laden (load game) een nieuw spel beginnen (new game) of een opgeslagen spel wissen (erase saved game).

Bij de 'Options' kun je muziek en geluid instellen, een taal kiezen, de tekstsnelheid aanpassen en kiezen of je met ondertiteling speelt of niet.
In 'Change key bindings' zie je welke toetsen je kunt gebruiken naast de muis.
Ook kun je in 'Gamepad/Joystick Help' zien hoe je met een gamepad of joystick speelt.
Als je het spel beëindigt (met 'Exit') wordt het automatisch opgeslagen, zodat je een volgende keer meteen door kunt gaan met waar je gebleven was.

In het spel zie je rechtsonder een icoontje staan van een colbertje, waarin inventarisspullen worden opgeslagen.
Met de pijlen scroll je door de voorwerpen heen.
Met 'select' kies je er een uit. Er verschijnt dan een icoon van een handje boven de inventaris.
Als je het gekozen voorwerp dan met een ander voorwerp wilt combineren en op dat voorwerp klikt, zie je er zo'n zelfde handje bij staan. Klik dan op dat handje en je combineert de voorwerpen.
Als je op het handje boven de inventaris klikt, zet je het gekozen voorwerp weer in de inventaris terug.

In de inventaris kun je de voorwerpen met 'examine item' bekijken en met 'cancel' zet je het voorwerp terug.
Als je een persoontje aanklikt, zie je een oog om hem te bekijken en een ballonnetje om met hem te praten.
Meestal zie je een pijl, om een richting in te gaan. Soms moet je op het scherm klikken om ergens heen te lopen.
Dubbel klikken met de linker muisknop laat je sneller lopen.


Jaar 1, Departement van de Dood, El Marrow  

Start een nieuw spel en je ziet in de intro Manuel Calavero in het stadje El Marrow.
Hij werkt voor het†Departement van de Dood.
Hij is een soort reisagent die zijn dode cliënten naar het dodenrijk brengt, door ze tickets voor de 'reis van de zielen' te verkopen naar de 9e onderwereld.
Doden die goed hebben geleefd krijgen een kaartje voor een trein, zodat ze daar in 4 minuten zijn. De anderen krijgen bijvoorbeeld wandelstokken met een kompas erop en zullen er 4 jaar over doen.
De cliënt in Manny's werkkamer, Celso Floris krijgt een wandelstok.

Er komt post aan met de buizenpost.
Pak de post met het handje waarin een radertje zit. Manny's baas Don Copal schrijft dat er veel vergiftigingen zijn geweest en dat alle medewerkers hard moeten werken om die op te halen en op weg te helpen.
Bekijk de inventaris. Manny heeft een zeis bij zich.

Bekijk de archiefkast.
Tegenover die kast zie je een tafel, als je even doorloopt en op de pijl naar links drukt. Pak het kaartspel ervan af.

Ga terug en ga onderin het scherm het kantoortje uit. Je krijgt de melding dat er geen autosave is en je in het menu moet opslaan om geen gegevens verloren te laten gaan. De autosave is er echter wél in de 2015 versie.

De blauwe deur is de deur van het kantoortje van concurrent Domino Hurley. Die is op slot.
Loop naar achteren toe.
Praat met secretaresse Eva. Ze vraagt waarom hij niet bij zijn collega's bij de vergiftiging aanwezig is. Er zijn wat doden door soepvergiftiging gevallen en daar moet hij zijn cliënten ophalen. Zijn chauffeur weet de weg wel.
Praat verder met haar en gebruik alle opties. Het is de dag van de doden, dus is iedereen in het land van de levenden om familie te bezoeken. Alleen zijn concurrent Domino is ook aan het werk om commissie te krijgen.
Eva zegt dat Domino opslag heeft gekregen.
Achter de gouden deur is het kantoor van baas Don Copal.

Draai je om naar links en je ziet een perforator op Eva's bureau.
Pak de kaarten uit de inventaris (select) en druk er gaatjes in met de perforator (gebruik het handje).
Doe de kaarten in de inventaris.

Links achter Manny is een lift naar de parkeergarage en achteraan is een lift naar de benedenverdieping.
Neem de lift naar de garage.
Loop naar rechts en bekijk de paal bij de doorgang.
Achter de flappen ligt een snelweg en daarachter het land van de levenden. Je kunt er te voet niet door.
Rechts is een afgesloten rolluik.

Loop naar links en je ziet er auto's hangen.
Loop verder in de richting van het schuurtje.
Als je het gereedschappenkastje probeert te openen, komt Glottis uit het schuurtje. Hij is automonteur.
Praat met hem. Hij zegt dat Domino Manny's chauffeur een vrije dag heeft gegeven. Glottis wil Manny's chauffeur niet vervangen. Hij is te dik en het is tegen de regels. Hij wil de auto wel groter maken. Daar heeft hij een werkbriefje voor nodig ondertekend door de baas.
Manny krijgt een werkbriefje voor zijn inventaris.

Ga naar rechts, naar boven en naar onder tot je bij de lift bent.
Neem de lift en ga naar links, zodat je met Eva kunt praten. Ze legt contact met de baas, maar die wil niemand zien.
Ga naar links en neem de andere lift.

Loop naar onder en je ziet een zithoek.
Probeer de deur links. Die is op slot.
Nu kun je het bord bekijken en het beeld.
Links van het bord zie je een foto van trein nummer 9 aan de muur.

Ga naar rechts en je komt weer uit in de gang bij de bank.
Ga links van de deur de doorgang door.
Bekijk het beeld en het schilderij. Ook daar zit de deur op slot.

Ga naar links en open de grote deur. Die komt uit op straat.
Ga links de straat op en je bent bij een snelweg. Manny kan daar niet lopen.
Ga terug naar het gebouw en loop naar rechts. De pijl daarvoor staat iets hoger op het scherm.


Kantoor Don Copal, ballonnenkraampje clown
Ga de steeg links in en loop door tot je een touw van stropdassen ziet.
Klim omhoog. Ga het open raam door. Het is de kamer van baas Don Copal.
Bekijk de papieren op het bureau. Er liggen onder meer werkbriefjes, die je niet kunt pakken.

Bekijk de machine. Die beantwoordt de intercom.
Gebruik het rechtericoon en je ziet welke antwoorden de intercom kan geven.



Klik op het pijltje naar beneden en druk op het antwoord 'Ah, cripes.....I'm busy'.
Eva zal dan zelf werkbriefjes ondertekenen.
Ga door het raam, klim naar beneden en loop de steeg uit.

Ga de kraampjes bekijken.
Je ziet bij de clown stokbroden in een mandje.
Pak een stokbrood en praat met de clown.
Kies een kattenballon en vraag daarna om een dode wormballon.
Vraag weer om een dode wormballon.
In plaats van een kattenballon kun je ook vragen om bijvoorbeeld een dingo. Je hebt maar één opgeblazen ballon nodig.

Manny mag niet door de tent heen lopen om de parade te zien.
Ga terug het gebouw in.
Neem de lift. Ga links van het bureau staan en praat met Eva (Eva, I really...work order).
Eva tekent en even later zie je Glottis in een auto rijden met Manny als passagier.

Manny komt aan in een cafetaria in het land van de levenden. Er ligt een ingebakerde ziel op de vloer te kronkelen.
Gebruik de zeis en Manny haalt het skelet uit zijn omhulsel.
Baas Don is niet tevreden over deze cliënt, hij zou een betere willen hebben, zoals Manny's concurrent altijd meeneemt.
De cliënt wordt in een soort twee componentenschuim gegoten. Hij verdient geen beter vervoer, maar krijgt wel een mok mee.

Ga langs het bureau van Eva naar onder en zie dat de deur van Domino open is.
Domino is aan het boksen. Praat met hem. Hij heeft een non een kaartje voor de trein kunnen verkopen.
Vraag waarom hij altijd de betere cliënten krijgt.
Je schiet niets op met het gesprek.
Ga terug naar Eva en neem de lift aan het eind naar de lobby.


Buizenpost, cliënt Meche
Ga naar links en je ziet een mopperend wezen. De machine voor de buizenpost is kapot.
Ga, als de technicus weg is, naar links en je ziet dat de deur open is.
Als je bij de buitendeur staat en dan naar rechts gaat is daar ook de deur open.

Ga naar links en ga de deur door.
Bekijk de werktafel. Er hangen twee kabels waaruit chemicaliën komen als verpakkingsmateriaal. Je zag die aan het begin bij Manny's cliënt Celso.
Gebruik beide slangen en samen maken de chemicaliën schuim, dat je niet kunt pakken.
Gebruik een lege ballon op de ene slang en de andere lege ballon op de andere slang. Manny heeft nu twee gevulde ballonnen.

Ga terug en neem de doorgang rechts bij de buitendeur.
Ga in de andere kamer ook door de deur. Hier is de buizenpostmachine.
Bij de deur hangt een brandblusser. Neem die mee.

Ga de deur door, naar rechts en de lift in.
Ga bij het bureau naar links en de gang af naar onder.
Ga Manny's kamer in. Loop vooruit naar zijn bureau en stop een gevulde ballon in de postbuis. Je ziet dat de machine besmeurd raakt.
Doe de andere gevulde ballon in de buis en het schuim ontregelt de machine.

Ga de kamer uit en neem bij Eva de lift naar de lobby.
Ga bij de buitendeur naar rechts en daar de deur door. Je ziet de technicus bezig met de reparatie.
Ga naar links en je vindt een toegangsdeur.
Praat met de monteur. Er gaat iets fout en Manny pakt vanzelf de brandblusser. Die zou een enorme ontploffing veroorzaken, dus stopt hij hem terug in de inventaris.

Bekijk de grendel van de deur. Draai aan de knop en de deur zal niet in het slot vallen.
Ga de ruimte uit en de reparateur is klaar met zijn werk. Hij doet de deur dicht, die niet in het slot valt.

Ga terug. Loop naar links en open de deur van de machinekamer.
Bekijk de rode pijpleiding.
Selecteer de geperforeerde kaart uit de inventaris en stop hem in de gleuf van de pijpleiding. De aanvoer van post stopt zo en Manny pakt er een Meche Colomar klantenpakket uit. Zij heeft veel goede dingen gedaan, dus is ze een betere cliënt dan Manny meestal krijgt.

Praat met Meche. Ze heeft nooit iets strafbaars gedaan en ook geen andere laakbare dingen.
Gebruik de computer rechtsonder. Manny kan geen passend transportmiddel voor Meche vinden.

Ga de kamer uit en loop naar Eva.
Manny's baas Don roept Manny naar binnen en foetert hem uit. Hij wil Meche roepen, maar die is al gaan lopen.
De baas is nu nog bozer, want Meche had de trein verdiend en niet de wandeltocht. Hij sluit Manny op in een rommelkamer, de werkplaats van Glottis.


Salvador Limones, rebellen,
Zie op de tafel een machine staan die tanden vult. Je kunt daar nog niets mee.
Probeer de deur te openen en iemand spreekt Manny aan. Praat verder.
Klop weer op de deur, als het gesprek klaar is. Je praat met een bewaker.
Vraag of hij je eruit laat en zeg dat je nog steeds trouw bent aan het bedrijf (DOD).
Als je alle gesprekopties gebruikt, hoor je ook over 'sprouting', waardoor al het kalk in de botten als voedingsstof werkt voor bloemen en grassen die uit het lichaam groeien.

Klop op de deur en kies nu de optie dat DOD een frauduleuze business is en dat je dat wilt bewijzen.
Zeg daarna "I'm gonna blow the lid of this place".
Dat is het goede antwoord. Salvador Limones doet open. Hij leidt een groep rebellen tegen het corrupte DOD en wil dat Manny zich aansluit.

Manny is naar een geheime basis vervoerd. Ook Eva is daar als medewerker.
Praat met Eva. Ze wil zijn tanden waarmee hij computertoegang heeft.
Zie rechts de computer staan waarvoor Manny's tanden nodig zijn om in te loggen.

Limones staat naast het projectiescherm links. Zeg tegen hem dat je je aansluit bij de beweging.
Limones zegt dat de beloningen voor de 'goede' doden zijn gestolen en zij daarom nooit met de trein naar de negende onderwereld kunnen gaan. De gestolen treintickets worden verkocht aan criminelen. Die komen nooit uit de achtste onderwereld en hebben dus van alles nodig om daar zo prettig mogelijk te leven. De onschuldigen van wie de treintickets naar de negende onderwereld gestolen worden, zijn de dupe.


Eieren van postduiven, tandafdrukken
Manny moet eieren zoeken van postduiven die Limones als koerier wil gebruiken.
Ga de deur rechtsonder door.
Klim aan het touw omhoog en loop de richel af naar het laatste raam.
Open het en Manny gaat naar binnen.

Drink eventueel iets uit de fles op het hangtafeltje.
Je hebt Domino's wachtwoord nodig voor de computer.
Open de la in het rode kastje en zie dat er iets lichtgevends in zit.
Pak het voorwerp eruit, stop het in de inventaris en bekijk het. Het lijkt op lichtgevend koraal. Het is een cadeautje dat Hector, de opperbaas, aan Domino gaf toen hij zijn baan kreeg.

Aan de andere kant van het bureau hangt een boksbal.
Sla er 3x tegenaan en er valt een bit naar beneden.
Pak het mondstuk op en ga het raam uit.

Zet de koraal vast aan het los hangende stuk van het touw, pak het op en gooi het als klimhaak naar de ladder.
Klim de ladder op en klim verder naar het dak.

Loop naar de duiven toe bij de schacht en bekijk ze.
Pak het stokbrood tevoorschijn en leg dat in de ijzeren bak op het dak. De duiven eten het brood op, maar gaan dan weer terug naar hun plek bij de schacht.

Haal een nieuw brood bij de clown.
Ga het dak weer op.
Leg nu eerst de kattenballon of een andere gevulde ballon in de ijzeren bak en daarop het brood. De duiven schrikken van de knal en nu kan Manny in de schacht de eieren pakken.

Ga het dak af en de garage in.
Ga Glottis' schuurtje in.
Vul het mondstuk met het 'vul een tand'-apparaat.
Zet het in de inventaris en selecteer het mondstuk. Gebruik het op Manny door het gebruiksicoontje boven de inventaris aan te klikken. Hij heeft nu zijn eigen tandafdrukken bij zich.

Ga de garage uit naar de steeg.
Druk op de gevelsteen met het blauwe oog en Manny gaat de liftkooi in.
Geef de eieren aan Limones. Je hoeft ze niet te selecteren. Dat gaat vanzelf.
Praat met Limones.
Selecteer het mondstuk en geef het aan Eva. Nu kan Manny weg om Meche te zoeken. Hij komt bij het versteende woud en heeft El Marrow verlaten.


Het versteende woud, spinnenweb
Ga naar rechts en Manny ziet een diepbedroefde Glottis, die zijn hart eruit rukt. Glottis valt neer in een diepe slaap en spinnen nemen zijn hart mee.
Bekijk Glottis. Het lukt niet Glottis wakker te maken.

Bekijk de wegwijzer naar Rubicava waar Manny heen moet om Meche te vinden.
Loop naar de bovenkant van het scherm waar je Glottis' hart in een spinnenweb ziet kloppen.
Bekijk het hart en zie rechts beenderen liggen.
Pak een bot en gooi het in het web. De spinnen hebben er geen interesse in.
Selecteer de zeis en haak die vast aan het bot. Het hart vliegt uit het web.
Pak eventueel wat botten. Je kunt 5 botten pakken.

Loop naar links en dan naar boven naar Glottis toe. Daar ligt ook zijn hart.
Pak het hart en stop het in Glottis.
In de tussentijd zie je de grootste baas Hector Don neerschieten en Domino promoveren tot baas.


Kruiwagenpuzzel
Het beeld gaat terug naar Glottis, die in zijn auto zit.
Door op de auto te klikken kun je hem alle kanten op laten rijden. Probeer alle richtingen uit.
Rechts naar boven is een weg waar Glottis niet mag rijden.
Rechts is een fabrieksterrein.

Glottis komt aan met een kruiwagen. Praat met Glottis.
Voor hen uit zie je een machine die bomen uitholt.
Trek links aan de hendel en de boom die bewerkt wordt, begint te schudden. Glottis herstelt dat en de hendel staat weer naar boven.

Ga naar onder en bekijk de generator.
Ga naar de onderkant van het scherm en gebruik de auto om de rest van de plek te bekijken.
Ga naar linksboven. Je ziet allerlei bomen met 12 holtes waar je door kunt rijden. Het heeft geen zin dat te doen, ga dus rechts het gebied uit.
Kies nu de weg naar beneden. Dat is de route naar de stad, dus wil Glottis hier niet heen.
Ga naar rechts naar de kruiwagen toe.


De boommachine-puzzel
Dit wordt een lastige puzzel. Je ziet dat de machine 4 uitsteeksels heeft die om de beurt bewegen.
Als je de kruiwagen op een van de leidingen op de grond zet, zie je dat er een uitgeschakeld raakt of dat de snelheid van de uitsteeksels verandert.
Als je de kruiwagen neerzet en aan de hendel trekt, klimt Glottis in de machine om gewichten bij te stellen.
Als je de machine dan meteen aanzet, draait Glottis mee met de machine.

Het is de bedoeling dat de uitsteeksels links precies tegelijk bewegen.
De uitsteeksels aan de rechterkant moeten ook gelijk bewegen, maar tegengesteld aan de uitsteeksels links.
Beweeg dus steeds de kruiwagen van de ene leiding naar de andere.
Zet, als de snelheden op de goede stand staan, de kruiwagen neer.

Probeer het uit en concentreer je eerst op de linker kant.
Als alle uitsteeksels goed staan, zwaait de versteende boom heen en weer.
Zet de kruiwagen neer. Trek aan de hendel en Glottis gaat de gewichten beter verdelen.
Zet de hendel terug. Glottis zwiert rond en als hij valt, is de puzzel opgelost.


De wegwijzerpuzzel
Glottis verbetert de auto en je komt op de plek waar Glottis zijn hart verloor.
Stap uit door 'Exit' te gebruiken.
De wegwijzer staat bij de rotsen rechtsonder.
Bekijk de wegwijzer en pak hem op. Je ziet nu een icoontje waarmee je de wegwijzer neer kunt zetten.

Loop met de wegwijzer naar onder met de pijl.
Zet de wegwijzer neer ongeveer in het midden van de vlakte, links van waar je hem pakte.
Kijk waar hij heen wijst.

Ga met de wegwijzer met de pijl naar linksboven. Manny is in het gebied van de boomholtes.
Zet de wegwijzer in het midden neer.

Ga terug naar de auto en rij naar de boomholtes. Stap uit.
Zoek de wijzer met de cursor.
Pak de wijzer op en zet hem neer. De wijzer draait.
Pak de wijzer weer en zet hem dichter bij de plek waar hij naartoe wees.
Tip: Je hoeft de auto niet te gebruiken en ook geen boomholte door te gaan. Je moet alleen de plek vinden, waar de wegwijzer niet meer draait en naar beneden wijst.

Er gaat een luik open in de grond. Dat is ongeveer in het midden van het scherm tussen de tweede en derde holte aan de onderkant.
Ga niet met de auto, maar lopend het luik door.
Rechts zie je in een vaandel een rode sleutel hangen.
Bekijk de sleutel en stop hem in de inventaris.

Ga naar boven en ga nu met de auto het luik door. Daar is prikkeldraad.
Ga naar onder. Je ziet een loods en links zie je een deurslot aan een ijzeren poort.
Open de deur en Glottis waarschuwt dat er binnen bevers zijn, die Manny's beenderen zullen gebruiken om een dam te maken.
Als Manny naar binnen gaat, valt een brandende bever hem aan en vlucht hij naar buiten.
Doe de sleutel in het hangslot, maar Manny vindt het prettiger dat de poort gesloten blijft.
Stop de sleutel in de inventaris.
Ga naar binnen.


Beverpuzzel
Je ziet vier brandende bevers en een stapel botten.
Als je bij het spinnenweb geen botten had opgepakt, pak je 5 botten van de stapel.
Vergeet niet elk bot apart in de inventaris te zetten. Manny kan maximaal 5 botten in de inventaris meenemen.
Loop niet op de bottenstapel, want dan word je aangevallen.

Neem het pad naar links en ga onder het afdakje van de rots staan. Op het afdakje staat een brandende bever.
Bekijk het meer, dat met teer gevuld is.
Het is de bedoeling van deze puzzel de bevers uit te schakelen met de brandblusser als ze in de teer springen.

- Pak een bot uit de inventaris en gooi het in de teer.
- Haal de brandblusser uit de inventaris.
- Druk op het symbooltje rechtsonder om de brandblusser aan te zetten.
NB: je merkt dat je de bevers hebt uitgeschakeld als er geen bevers meer op het afdakje komen staan.
- Gebruik de brandblusser als de bever zijn bek open spert en je ziet de bever in de teer wegzakken. Haal als je meer botten nodig hebt, nog wat botten van de beverbrug.
- Zet de brandblusser in de inventaris als je alle bevers hebt uitgeschakeld.

Ga naar boven. Alle bevers zijn weg, loop dus over de bottenbrug heen naar boven.
Manny zegt dat het te voet ver zal zijn.
Ga dus terug naar onder en pak de sleutel uit je inventaris. Open het slot ermee.
Glottis rijdt met Manny over de botten heen en ze komen terecht bij een bouwwerk met een trap naar boven in Rubacava. Manny vraagt zich af of Meche hier al is aangekomen.


Rubacava
Als je voor de trap naar rechts gaat, valt Manny in het water en wordt hij gered door de havenmeester.
Ga de trappen op en dan naar rechts. Manny is in een soort restaurant waar een schoonmaker de vloer veegt.
Praat met schoonmaker. Het is Celso, die van Manny een wandelstok kreeg om naar de 9e Onderwereld te lopen. Hij heeft Meche niet gezien en wacht op zijn vrouw, die ook lopend naar Rubicava zal komen.
Manny belooft naar Celso's vrouw uit te kijken en krijgt een foto van haar.
Bekijk de foto in de inventaris.

Ga het restaurant uit en de twee trappen af.
Ga daar ook de trap af en je ziet de havenmeester in gesprek met Glottis.
Praat met Glottis. Manny zegt dat Glottis de auto moet verbergen.
Praat met de havenmeester. Hij is niet goed in namen en weet niet of Meche in de stad is. Er is werk te krijgen bij het dok, maar alleen voor vakbondsleden.
Laat de foto van Celso's vrouw zien. Ze is twee dagen geleden per boot vertrokken met een man.
Als Manny dat niet gelooft, geeft de havenmeester zijn logboek waarin het beschreven staat.

Ga de trappen op en het restaurant in.
Praat een paar keer met Celso en ga door tot het antwoord zich herhaalt. Manny krijgt geen slaapplek van hem. Hij mag Celso's baan overnemen als Celso niet meer op zijn vrouw wil wachten.
Pak het logboek en geef het aan Celso. Die vertrekt en Manny krijgt de mop in zijn handen gedrukt. Hij is nu de baas van het hotel.


Jaar 2, Rubacava  

Manny staat buiten te roken en wordt binnengeroepen, omdat een klant hem wil spreken.
Ga naar binnen en dan naar links waar een bureau staat.
Pak de pen op het bureau. Dat laat een roullettebord omdraaien. Je kunt het manipuleren. Je hoort wat er in de rouletteruimte wordt gezegd.
Je kunt hier nog niets doen.

Ga de tafel bekijken tegenover het bureau.
Pak daar de brief van Limones.
Lees de brief in de inventaris net zo lang tot je alle informatie hebt gelezen. Manny leest dat de postduiven personen kunnen vinden door naar een foto van een adres te kijken en hij wordt gewaarschuwd voor Hector LeMans die het Departement van de Doden corrumpeerde. Limones zegt zijn zoektocht naar Meche even op te geven.

Ga rechts van de tafel het zithoekje in en daar door de deur de trap af.
Loop dezelfde richting uit, naar de volgende trap. Je ziet Glottis piano spelen.
Ga de trap af en praat met Glottis.
Loop naar de bar, pak de goudlikeur en zet die in de inventaris.

Ga de deur achter de bar door en je ziet de speelzaal.
Bekijk Bogen de politiechef en praat met Charlie in de zithoek. Hij zegt dat hij niet meer bij de kattenraces mag zijn omdat hij weddenschapskaartjes had vervalst.
Manny pakt zijn kaartjesprinter af.
Hier is verder niets te doen.

Ga terug de trap op en praat met Lupe achter de balie. Ze maakt een nieuw systeem voor het afgeven en ophalen van jassen en heeft verder niets te vertellen.

Ga daarna links de deur door en de trappen af. Manny ziet een monsterachtige vogel die met Meches stem tegen hem praat. Hij kijkt vanzelf door de verrekijker waar de vogel heen gaat en ziet dat Meche gedwongen wordt het schip de Lambada op te gaan.

Manny valt in het water en wordt weer gered door de havenmeester. Die probeert een scheepje in een fles te stoppen.
Zeg hem dat je aan boord wil gaan van de Limbo. Dat is een vrachtscheepje en iedereen aan boord moet daar werken. Zeg dat je dat wilt en je hoort wat de eisen daarvoor zijn:
Er is werk voor Glottis, maar Glottis moet zijn eigen gereedschap meenemen.
Er is een lid van de bemanning dat nog niet aan boord is gegaan. Die heet Naranja en verzorgt het eten op het schip. Dat zou een baan kunnen zijn voor Manny, als hij tenminste een vakbondskaart heeft en Naranja niet op komt dagen.
Het Sea Bee gereedschap voor Glottis moet Manny maar vragen aan een Sea Bee en Naranja zal thuis zijn om recepten uit te zoeken.

Ga links de steiger op en je komt op een platform waar 4 doorgangen zijn.
Als je naar onder gaat, kom je bij spoorrails met links een afgesloten hek waarachter het dok van Meches schip was.
Als je naar links gaat, zie je in de verte wat bewegen. Ga er kijken. Het zijn Sea Bees.
Praat met hen. Een van hen heet Terry. Ze zijn geen lid van de vakbond. Ze noemen Maximino de grootste baas In Rubacava en kunnen verder niet helpen.
Ga naar rechts en loop naar de vuurtoren. Die is gesloten.

Ga dus terug naar de Sea Bees en daar naar links.
Ga bij het gebouwtje naar rechts en je bent bij de "Blue Casket" met een lift en een ingang.
Ga nog niet naar binnen, maar bekijk wat er rechts is. Je bent terug bij het platform.
Neem de noordelijke doorgang en je bent terug bij de "Blue Casket".

Ga links de lift in. Vandaar kun je met een trap naar onder of naar boven.
Ga eerst kijken wat er in de buurt te zien is.
Ga de trap af. Ga de boogpoort door en loop naar rechts. Je ziet een nieuwe zeppelin hangen.
Ga terug naar links tot je weer bij de lift bent.

Ga naar boven, volg de pijl aan de muur. Hier kun je naar rechts waar de verrekijker is, die je zag toen Meche aan boord ging. Ga echter de trap op naar café Calavera.
Ga naar binnen en dan naar beneden.
Praat met Glottis. Manny zegt dat hij een boot gaat regelen om achter Domino en Meche aan te gaan.

Ga de deur achter bij de bar door.
Vraag aan Charlie of hij vakbondskaarten kan namaken. Hij wil er een voor Manny maken als Manny Charlies geld terug haalt. Maximino heeft Charlies koffer met geld in zijn safe liggen in zijn wijnkelder.
Charlie geeft Manny zijn VIP-kaart voor de High Roller's club. Bekijk de kaart.

Ga terug en loop rechts naar Glottis toe.
Praat met hem en Glottis verdwijnt met de VIP-kaart.
Ga de trap op en links de deur door.
Ga de twee trappen af en door de boogpoort naar achteren.
Ga bij de neonpijl naar links en neem de lift naar beneden.
Ga daar naar rechts en je bent weer bij het platform.


High Roller's Club
Neem de onderste doorgang en je bent bij de spoorrails.
Je zag al eerder het gesloten hek naar het dok. Bekijk het deel waar een hendel staat. Daar is een vouwbrug naar de plek waar kattenraces gehouden worden.
Trek aan de hendel en loop over de brug heen.
Ga de trap op en je ziet toeschouwers van kattenraces.
Ga naar rechts en bekijk de kat in de vitrine. Lees de plaquette over de kat. Hierin staat een hint voor een later probleem. De kat kwam om tijdens een race in de 2e week van het seizoen, omdat een zeppelin insloeg in de racebaan.

Ga naar rechts en je ziet een enorme kattenbak en enorme blikken kattenvoer.
Pak de blikopener van het linker blik af en ga terug naar de vitrine en dan naar onder. Je bent weer bij de toeschouwers van de race.

Ga de trap op. Manny loopt vanzelf naar het balkon vanwaar hij de renbaan ziet.
Ga 2x naar rechts. Aan de linker kant van het loket is een doorgang naar de High Roller's Club. Ga erdoor en neem de lift voor je. Boven zie je Glottis.

Ga de boogdeur door van de keuken. Je ziet iemand een wijnvat naar de lift rollen.
Pak in de linker hoek onderaan de druppelaar (turkey baster) van het rekje.
De ober die af en toe binnen loopt, wil geen klanten in zijn keuken.
Bekijk de voorraadkamer als hij weg is en sluit hem op, als hij de voorraadkamer weer ingaat.
Zet de zeis in het slot van de deur, zodat de ober er niet uit kan. Je ziet kort dat de ober neer valt.

Het kan zijn dat Glottis nu binnenkomt om een wijnvat leeg te drinken. Zo niet, dan doet hij dat later.
Ga rechts kijken, waar een vatenbezorger in slaap staat bij een liftdeur.
Praat met hem. Manny mag de lift niet gebruiken om naar de wijnkelder te gaan waar ergens Charlies koffertje moet liggen.

Ga de keuken uit.
Zie rechts van de deur waardoor je naar binnen kwam een lichter deel. Daar is een trap.
Ga die trap op en je bent op de bovenverdieping.
Loop naar Glottis toe en praat 2x met hem. Glottis is duidelijk aangeschoten en te veel verdiept in de races.

Ga terug en loop naar rechts.
Bekijk het kattenbeeld. In de ruimte hier is niemand te vinden. Je ziet wel een tafeltje met papieren erop.

Ga links de boogdeur door en Manny is in het kantoor van Maximino.
Praat een paar keer met hem. Hij noemt de naam van zijn geliefde Olivia en wil Charlies geld niet teruggeven. Hij vertelt over de zeppelin die ontplofte en de dood veroorzaakte van Olivia's lievelingskat en zegt dat er nu een nieuwe zeppelin is.
Ga het kantoor uit en loop rechts van de banken met de pijl naar boven.


Liftpuzzel wijnkelder
Ga de keuken in.
Loop de ladder op. Er is geen pijl te zien, maar het kan wel.
Bekijk de bovenkant van het wijnvat.
Open het zegel met de blikopener.
Verberg je in het vat.
NB: als het vat nog niet is leeggedronken door Glottis, kun je aan de onderkant het kraantje opendraaien, zodat het vat leeg loopt.

Glottis komt naar beneden om zelf zijn drankje te halen. Hij bevrijdt de ober en hangt de zeis aan het vat waar Manny in zit. Manny wordt in het vat naar de wijnkelder gerold.


Liftpuzzel wijnkelder
Gebruik de vorkheftruck en rij ermee door de rolluikdeur de lift in.
Het is de bedoeling dat je de vorkheftruck zo draait, dat de voorkant in de richting staat van de rolluikdeur, maar de deur wel dicht blijft. Dan moet je de lift in beweging zetten, zodat het beschermingshek dicht gaat.
In het hek zie je twee uitsparingen. Je moet het hefboomgedeelte van de vorkheftruc in die uitsparingen rijden.
Halverwege een verdieping moet je het hek optillen met het hefboomgedeelte.
Hierna kun je de geheime verdieping in rijden, waar Charlies koffertje ligt.

Oplossing:
- Als je binnen bent en de deur weer dicht is, rijd je naar de rechter bovenhoek van de lift.
- Klik op het liftknopje om het wagentje goed neer te zetten.
- Stap uit met 'Exit'.
- Druk op de knop aan de muur en het beschermingshek komt naar beneden. Het wagentje staat dan bij de knop met de neus naar de liftdeur.

- Stap in het wagentje, als het beschermingshek naar beneden komt.
Let op: Aan de linker kant van het wagentje zitten knopjes om de hefboompjes naar boven of naar beneden te bewegen. Zorg ervoor dat het hefgedeelte naar beneden staat.

- Stuur het hefgedeelte van het wagentje via de pijl in het beschermingshek. Het hefgedeelte moet helemaal door het beschermingshek heen steken.
NB: Als het hefboomgedeelte vast zit en niet helemaal door het hek steekt, klik dan vlak naast de rechter kant van de hefboompjes om het wat bij te sturen. Klik dus niet op de pijl! Als het beschermingshek naar boven gaat, ben je te laat en moet je opnieuw beginnen.

- Stap uit, als het hefboomdeel goed door de uitsparingen heen steekt.
- Druk op de knopjes links aan het wagentje om een doorgang te forceren.

Als het gelukt is, ga je door de donkere doorgang heen en ben je in een gang met reliëfs op de muur.
Loop de gang door. Manny pakt vanzelf een koffertje met allemaal kaartjes voor Trein 9.
Charlie pakt het koffertje af onder bedreiging van een revolver. Hij geeft wel een vakbondskaart en zegt iets over een dinsdag.


De Blue Casket
Loop naar onder en ga de trap af.
Loop bij de toeschouwers naar links en naar onder. Je bent bij de spoorrails.
Loop naar links en je bent op het platform.
Neem het pad naar boven naar de "Blue Casket".

Ga eens kijken wat er achter de middelste deur gebeurt.
Zie een ober naar het onderste deel van het scherm lopen.
Praat met de twee personen aan het tafeltje onderaan het scherm. Het zijn communisten en ze willen niet met Manny praten.
Zet de microfoon aan en draag een gedicht voor. Kies willekeurige dichtregels.
Als je vraagt of Naranja in de zaal zit, hoor je dat die een tattoo laat zetten. Verder schiet je er niets mee op.

Praat weer met de communisten en laat de brief van Limones aan hen zien.
Pak het rode boek van tafel. Bekijk het in de inventaris. Het gaat over arbeiders en revolutie.

Ga naar de onderkant van het scherm. Praat met Lola.
Olivia en advocaat Nick komen een kamer uit en Lola maakt een foto van het kussende stel.
Nick is bang dat zijn opdrachtgever Maximino erachter komt, dat Olivia en hij een verhouding hebben.
Praat met Olivia. Zij draagt een gedicht voor.
Praat verder met haar en beëindig het gesprek.

Ga links de deur door van de keuken.
Vul de druppelaar met vuil afwaswater en zet hem terug in de inventaris.
Ga de keuken uit.

Ga bovenaan links het café uit.
Ga iets naar links met de lift naar boven en ga via de trap omhoog naar het Calavera café.
Praat met Lupe bij de garderobe. Ze heeft een briefje van Lola voor Manny, waar een sleutel in zou moeten zitten. De sleutel is weg, dus geeft ze hem niets.

Ga links naar buiten toe, tot je bij de lift bent.
Ga bij de lift de trap af. Ga de groene deur door tussen de twee trappen. Manny is in het mortuarium.
Praat met Membrillo. Hij onderzoekt wie de lichamen zijn, waarin de bloemen groeien.
Ga het mortuarium uit.

Loop naar boven over de middelste trap en zie daar de gevangenis. Op het prikbord staat dat een koffer van HL gestolen is. Er is een beloning uitgeloofd voor het terugbrengen ervan.

Ga terug naar de groene deur en neem de trap links naar boven. Neem dan de lift.
Loop langs de 'Blue Casket' naar rechts en ga bij het platform naar onder. Je bent bij de spoorrails.
Ga de vouwbrug over en neem de trap omhoog tot je bij de toeschouwers bent.

Ga de trap omhoog en ga de doorgang in naast het loket. Manny is nu in de High Roller's club.
Ga naar rechts, waar Maximo's advocaat Nick zit. Zeg dat je een advocaat nodig hebt. Geef een willekeurige reden op. Zeg dat de allerbeste goed genoeg voor je is. Zeg dat Nick de beste is.
Nick wil niet voor Manny werken omdat hij voor Max werkt.

Je hebt in de tussentijd gezien dat Nick een sleutel liet vallen, die hij in zijn sigarettendoosje doet.
Praat nogmaals met Nick en zeg dat je écht een advocaat nodig hebt. Dreig dan dat je Maximino over hem en Olivia zult vertellen (I could ...and Olivia).
Nick staat op om met Max te praten en laat zijn sigarettendoosje liggen. Pak het op en Manny hoort er iets in ratelen. Hij krijgt het doosje niet open.


Metaaldetector
Ga rechtsboven de zaal uit en links het gebouw uit.
Loop bij het loket de trap op.
Ga eerst eens kijken wat er links te zien is. De nieuwe zeppelin hangt boven de pier.
Als je verder naar links loopt en de trap opgaat, ben je weer bij het mortuarium.

Ga de groene trap op.
Praat met de beveiligingsbeambte achter het bureau. Later merk je, dat ze Carla heet. Vraag om haar metaaldetector en geef een willekeurige reden.
Ze onderzoekt of hij niets illegaals bij zich heeft.
Geef haar het sigarettendoosje en zeg dat je het onder haar bureau vond (I don't ... your desk) en dan een van de twee gesprekopties.
Carla laat het doosje ontploffen en Manny pakt uit de resten een sleutel. Hij gaat vanzelf het kantoor uit om de sleutel zogenaamd naar de politiechef te brengen.

Ga weer naar binnen om de metaaldetector te pakken te krijgen.
Selecteer de goudlikeur en neem er een slok van. Dat doe je met het icoontje boven de inventaris.
Ga onder het detectiepoortje staan en het poortje slaat aan. Carla onderzoekt Manny en vindt niks.
Neem nog een slok en weer slaat het detectiepoortje aan.
Blijf slokjes nemen tot Manny zegt, dat hij niet nog meer metaal kan drinken.
Ga met fles en al onder het detectiepoortje staan. Carla neemt Manny voor nader onderzoek mee.
Vraag om de metaaldetector, zeg dat je daarvoor terug kwam, anders blijft Carla maar door praten.
Carla gooit boos de detector naar buiten.

Ga het kantoor uit en loop de trappen af.
Ga bij de toeschouwers naar rechts en bij de vitrine ook. Je bent bij de kattenbak waar de metaaldetector moet liggen.
Ga op het loopgedeelte staan boven de kattenbak, ongeveer ten hoogte van de middelste lichte streep in de bak.
Pak de zeis en vis er de detector mee op. Zet de detector in de inventaris.

Ga uitzoeken waar de sleutel op past.
Ga terug naar de vitrine en ga bij de toeschouwers naar links.
Loop naar onder en je bent bij het spoor. De sleutel past niet op de deur aan het einde van de rails en ook niet op het hek.

Ga links de brug op en je bent bij het platform.
Neem het linker pad. Loop naar de Sea Bees.
Geef hen het rode boek en ze vinden de juiste woorden voor een revolutie. Sea Bee Terry wordt gearresteerd en zegt dat hij een advocaat nodig heeft.
Praat met de overgebleven Sea Bees. Manny realiseert zich dat hij degene moet zijn, die Terry bevrijdt.

Ga naar rechts waar de vuurtoren staat. Loop ernaartoe en gebruik de sleutel.
Lola is daar en vraagt hem Olivia te waarschuwen voor Max en Nick. Ze geeft de foto van Nick en Olivia niet en desintegreert. Het enige wat overblijft is een kaartje met een tong en de tekst Lenga #22. Het is een garderobekaartje.

Ga naar links waar de Sea Bees zijn en ga daar naar links en naar onder, zodat je weer bij het platform bent.
Neem de weg naar boven en stap in de lift.
Ga de trap op en ga naar rechts. Volg de neonpijl en ga de trap op café Calavera in.
Geef Lupe het garderobekaartje en ze geeft er een meisjesjasje voor terug.
Bekijk het in de inventaris en het jasje blijkt van Lola te zijn. Manny vindt er een papiertje met 'nummer 36 The Rusty Anchor' in.

Ga het café uit, loop de trap af en ga door de boogpoort heen.
Loop naar links en neem de lift naar beneden.
Ga rechts naar het platform toe en neem het pad rechtsonder naar het spoor.


Tattooshop, de baan van Naranja
Ga naar rechts, neem de trap onderaan het scherm en ga verder naar rechts. Manny komt aan bij een roestige loods.
Ga de tank in en je ziet een matroos die getatoeëerd wordt.
Praat met tatoeëerder Toto. Hij zegt dat hij bezig is met Naranja's tattoo. Naranja is degene die de baan heeft, die Manny over wil nemen.

Links staat een koelkast. Open hem en trek aan de groentela.
De tatoeëerder zal zeggen dat Manny de koelkast dicht moet doen, zodat het tatoeëren minder pijn doet.
Zet de koelkast open en loop naar Naranja toe.
Doe de druppelaar in de fles waaruit Naranja drinkt. Als dat niet lukt is de koelkast weer dicht gegaan. Zet hem dus weer open.
Naranja raakt bewusteloos en valt in een diepe slaap.

Onderzoek wat Naranja bij zich heeft en stop zijn identiteitsplaatje in de inventaris.
Laat het papiertje van Lola (the rusty anchor) zien aan de tatoeëerder. Het is een van zijn tattoovoorbeelden.
Toto geeft Manny een foto van een kattenrace. Er staat twee keer een 6 op.

Ga de ladder op, loop terug naar waar het spoor begint en ga naar links het platform op.
Neem het pad rechts boven en dan de lift.
Loop de trap af en ga het mortuarium in.
Geef Membrillo de metaaldetector. Hiermee kan hij misschien ringen of gespen vinden, waaraan een dode te identificeren valt.
Doe Naranja's naamplaatje tussen de bloemen van het lichaam dat Membrillo nog niet onderzoekt.
Membrillo belt de havenmeester om hem te vertellen dat Naranja dood is.


Kaartjesprinter, bevrijding Terry de Sea Bee
Manny heeft nu een vakbondskaart en Naranja is dood verklaard. Hij heeft alleen nog gereedschap voor Glottis nodig.
Ga de trap rechts op en ga rechts de gevangenis in.
Praat met Sea Bee Terry en Manny belooft hem vrij te krijgen.
Ga weg en neem de linker trap omhoog.
Neem de lift en loop rechts naar het platform toe.

Neem de weg naar onder en je bent bij het spoor.
Ga de vouwbrug over en de trap omhoog.
Loop bij de toeschouwers naar rechts en lees de plaquette nog eens bij het kattenbeeld. Je leest dat de kat in de 2e week omkwam.
Ga terug en bij de toeschouwers de trap op.

Selecteer de kaartjesprinter.
Druk op het icoontje boven de inventaris.
Vul de code in van de plaquette: 02.
Dan Tuesday volgens een tip van Charlie.
Kies daarna 6 (er stond 2x een 6 op de foto die je van de tatoeëerder kreeg).
Druk op het knopje onder de kat waar een papiertje op staat en je hebt een kaartje. Zet het in de inventaris.

Roep de loketbediende op door tegen het loket te praten. Manny geeft hem het kaartje, maar de bediende ziet dat het een vervalsing is.
Loop naar rechts waar een ander loket is.
Selecteer de printer en druk weer een kaartje af. Stop het in de inventaris.
Roep de medewerker en Manny geeft zijn kaartje. Hij krijgt Lola's foto met een kussende Nick en Olivia erop.

Loop naar links en neem bij het andere loket de doorgang naar de Roller's Club.
Loop de gang door en ga rechts naar het tafeltje waar Nick zit. Praat met hem en Manny laat vanzelf de compromitterende foto zien.
Meteen daarna zijn Manny en Nick bij de gevangenis, waar Terry de Sea Bee wordt vrijgelaten.
Nick vindt dat de zaken nu afgehandeld zijn.
Manny stompt hem op zijn gezicht.


Puzzel roulettetafel
Ga naar links en neem bij het mortuarium de trap links naar boven.
Neem naast de lift de trap naar boven.
Loop het Calavera café in.
Ga de trappen af en loop naar achter. Ga daar de deur door en je bent in de roulettezaal. Zie dat politiechef Bogen aan het roulettespelen is op de rechter tafel. Hij is flink aan het winnen.

Ga de zaal uit, ga naar rechts en de trap op.
Ga ook de volgende trap op en dan links het kantoortje in.
Pak de pen van het bureau en je ziet het bord met roulettegetallen erop. Hiermee moet je het spel van Bogen manipuleren.
Links zie je drie rode lampjes die de roulettetafels beneden voorstellen.
Het rechter lichtje geeft de rechter tafel aan, waaraan de politiechef speelt.
Rechts boven zie je op het bord een magneetje staan, waarmee je de balletjes bedient.
Oplossing:
- Wacht tot het rechter lampje brandt. Je hoort dan het gesprek aan die tafel.
- Druk op de magneetknop of op 'operate'. De politiechef verliest en sluit het casino. Ook Glottis wordt uit het casino gegooid.
Glottis en Manny zijn voorbereid en kunnen aan boord gaan. Dat gaat vanzelf.


Jaar 3, reis naar de rand van de wereld  

Manny staat aan dek. Daar krijgt hij van een postduif een bericht van Salvador Limones. Die zegt dat Meche zich overboord heeft gegooid bij 'De Parel' en niet in Zapata zal zijn. Hij waarschuwt Manny niet naar Zapata te gaan.

Ga naar onder via de pijl en bekijk eventueel de luchtkokers.
Ga naar boven en dan de deur links door naar rechts.
Bekijk de dode met bloemen en ga de ladder af, waar meer lijken met bloemen liggen. Daar wordt Manny aangevallen, maar gered door Glottis. Ze vluchten de machinekamer in.


Ankerpuzzel
Kijk links of rechts door de patrijspoort en je ziet kettingen van ankers hangen.
Bekijk de ketting. De ankers zijn neergelaten. Ga de close-up uit met de pijl bovenaan het scherm.
Met de rode knopjes onder de patrijspoorten controleer je de ankers.

Bekijk de machine onderaan het scherm. Glottis zegt dat hij die niet sterk genoeg heeft kunnen maken om het schip van de ankers los te scheuren.

Bekijk de machine achteraan. Er zitten hendels aan om de motoren te bedienen.
- Trek aan de hendels. Je ziet nu pijlpunten die 4 kanten controleren om het schip te bewegen. Klik op links en dan op rechts om het schip op dezelfde plek te laten liggen. Je ziet dan het schip van onderaf. Met twee ankers in de bodem krijg je het schip niet in beweging. Ga de close-up uit met 'Exit'.
- Haal het rechter anker op door op de knop te drukken bij de rechter patrijspoort.
- Bedien de hendels: kies de linker pijl en het schip ligt aan de linker kant van het scherm. Ga uit de close-up.
- Druk weer op de knop bij de rechter patrijspoort om het anker neer te laten en druk dan weer op die knop om het anker op te halen.
- Kijk door de rechter patrijspoort en je ziet dat de ankers in elkaar haken.
- Selecteer de zeis en gebruik die om de ankers vast te maken aan de patrijspoort.
- Druk op de knop bij de linker patrijspoort en de vastgehaakte ankers maken een scheur in het scheepswand.
- Gebruik de hendels en duw ze naar achteren met de bovenste pijl. Het schip scheurt in twee en het deel met Manny en Glottis erop vaart weg.


Chipito
Het schip zit vol water en zinkt.
Praat met Glottis. Die kan het daar niet lang uithouden. Hij wil niet dat Manny het donkere gedeelte in gaat.
Links zie je een lichtje van De Parel.

Er loopt een figuurtje voorbij met een lichtje. Als je te langzaam bent om met hem te praten, is dat niet erg. Chipito loopt alleen maar rondjes en komt meerdere keren voorbij.
Klik op Chipito om met hem te praten. Vaak lukt dat niet. Dan sta je op de verkeerde plek.
Tip: ga bij het heuveltje staan links van het scherm en vraag het figuurtje of je mee mag lopen. Ze lopen dan met zijn drieën zingend een rondje.

Stel alle vragen op het scherm. Chipito wil het licht niet afgeven. Hij heeft 'de Parel' nog nooit gezien. Hij denkt dat het lichtje links de maan is. Hij probeert uit het land van de doden te komen door zich op de maan te oriënteren. Hij heeft niet door dat hij zo steeds rondjes loopt. De koraal die hij heeft gevonden, blijft licht geven. Koraal is aan de rand van de wereld te vinden.

Chipito gaat weer een rondje lopen.
Klik op Chipito als weer bij het schip is en aan de rechter kant van het scherm staat.
Probeer de lamp te stelen en klik meteen daarna op Glottis. Die pakt zowel Chipito als diens lamp op.


De Parel, de rand van de wereld
De drie komen aan bij een octopus, die een onderzeeër bewaakt, vlakbij De Parel.
Loop door naar boven. Daar is een rots begroeid met eendenmossels.
Volg de pijl omhoog om om de rots heen te lopen. Chipito blijft vastzitten in tentakels. De octopus grijpt hem en Glottis en Manny gaan aan boord van de onderzeeër. Ze komen aan bij de rand van de wereld.

Boven het midden van het scherm is een pijl naar rechts. Ga kijken wat daar is.
Je ziet een lopende band die naar links beweegt en boven het water uitkomt. Je kunt erop springen en naar boven lopen. Dan sta je voor een enorme machine met een trap ernaast.

Ga terug en trek aan de hendel. De lopende band beweegt nu naar rechts waar een lang soort rails is. Aan het eind van de rails is een dikke ketting waarlangs je naar beneden kan klimmen. Dit wordt niet met een pijl aangegeven.
Ga terug en laat de lopende band weer naar links lopen door aan de hendel te trekken.
Ga terug naar links, waar Glottis is.

Loop vooruit met de pijl naar boven. Manny gaat kijken of hij Meche kan vinden.
Als hij uit de lift is, zie je links een afgesloten deur.
Ga over de brug heen naar rechts en volg de brug verder tot je in een kamer bent met een zitbank.
Zie dat er op de tafel kinderboeken staan. De prullenbak is leeg en de asbak is schoon en niet weg te nemen.

Ga naar links en de deur door.
Meche is daar en Domino komt binnen. Die laat Glottis door een valluik in zee vallen en zegt dat Manny zijn taak hier moet overnemen. Hij wil zelf terug naar de stad.

Manny is nu in zijn nieuwe kantoor. Daar zijn twee kinderen met engelvleugeltjes in een kooi opgesloten, omdat ze bijten.
Praat met hen en gebruik alle gesprekopties. Het is duidelijk dat Domino nare dingen over Manny heeft verteld. Ze maken gloeilampen en een van hen gooit een hamertje naar Manny.
Als Manny de deur van de kooi openzet gaan ze er niet uit weg, omdat ze bij Meche willen blijven.
Als Manny zegt dat hij hun ouders zal vervolgen als ze hem bijten, beginnen ze hard te huilen.
Pak na het gesprek het hamertje van de vloer, zet het in de inventaris en ga de deur door.

Volg het pad tot je weer in de kamer met de zitbank bent.
Praat met Meche en gebruik alle opties. Ze wil zijn revolver en hoe vaak Manny ook zegt dat hij niet voor Domino's organisatie werkt en geen revolver heeft, Meche gelooft hem niet.
Zeg dat je denkt dat ze moeten praten.
Vraag waarom ze voor Domino werkt. Dat is om de kinderen te beschermen. Ze kunnen niet ver vliegen maar wel om Domino heen vliegen en dan bijten. Domino heeft ze daarom opgesloten.

Ga links de deur door en praat met Domino. Hij wil weg van het eind van de wereld en Manny moet zijn taak overnemen.
Gebruik alle opties op het scherm. Het eiland is er om de bestolen doden gevangen te houden, zodat die niet gaan praten over de handel in hun treinkaartjes.

Loop naar Meche toe door de boogdeur.
Ga naar links en dan de deur rechts door.
Ga de lift in naar beneden.

Loop naar onder en dan naar links.
Praat met Chipito. Hij noemt zijn drilboor een bijtel.
Zeg dat je iets wilt ruilen. Vraag om een revolver. Het mannetje wil wel ruilen, maar Manny heeft niets wat hij wil.
Loop naar de onderkant van het scherm en ga rechts naar de lopende band toe. Je komt bij de hendel aan.
Loop de band op naar omhoog naar de machine.
Ga de trap op.

Je kunt met de pijlen de hijskraan bewegen in een half rondje.
Linksonder zie je een icoontje om de hijskraan te gebruiken.
Beweeg de kraan helemaal naar rechts en gebruik de kraan met 'operate'. Je hebt een vermaler aangezet waarmee je koraal kunt versplinteren.
Ga de close-up uit met 'Exit'.

Loop naar onder en bekijk de grijper.
Links zie je een rots, het eind van de wereld.
Ga bij de grijper naar rechts en je bent op een strand aan zee.
Ga terug met de pijl naar onder.
Klim bij de grijper omhoog langs de vermaler en ga de ladder op.
Zet de grijper van de kraan terug naar links en ga uit de close-up.

Ga de lopende band op en stap eraf bij de hendel.
Draai de lopende band naar de andere kant toe met de hendel en stap erop. Ga naar onder.
Manny klimt omlaag aan een kabel waaraan het schip hangt. Je ziet Glottis daar die een machine repareert. Praat 2x met hem.

Klim terug via de ketting, ga langs de lopende band en stap er bij de hendel af.
Loop naar links en dan naar achteren de lift in.
Loop de gang af naar rechts, tot je bij Meche bent.
Praat met haar en gebruik de asbak. Meche knoeit as op haar panties en gooit ze in de prullenbak.
Pak de panties en Manny stopt ze in de inventaris.

Neem de deur bij de zitbank.
Loop de gang af en neem de lift naar het onderwatergebied.
Ga onderaan het scherm naar links waar Chipito is.
Selecteer het hamertje en ruil het voor de boor. Stop de boor in de inventaris.
Selecteer de panties en ruil hem met Chipito voor een sprouter, een soort revolver.

Gebruik de pijl omhoog en ga niet de lift in, maar naar rechts.
Laat de lopende band naar boven gaan. Stap erop en loop omhoog.
Ga de ladder op.


Hijskraanpuzzel
- Beweeg de kraan helemaal naar rechts met de pijl en druk op 'operate'. Je ziet de grijper met de ketting en Manny is bij de vermaler. Loop langs de vermaler naar onder naar de grijper toe. Selecteer de boor en gebruik hem op de grijper. Manny boort de ketting ervan af.
- Ga terug naar de plek waar je de kraan kunt bedienen. Dus omhoog en de trap op. Druk op 'Operate' en de ketting komt in de vermaler terecht. Druk nog eens op 'Operate' en de ketting trekt de vermaler uit de houder.
- Verplaats de kraan naar de linker kant met de pijl naar links en druk op 'Operate'. De ketting komt op de lopende band terecht en blijft bovenaan liggen.
- Druk op 'Exit' en loop over de lopende band naar de hendel toe. Trek aan de hendel en de ketting komt van bovenaf over de hele lopende band terecht tot waar Glottis is.
- Als je naar boven loopt en de kraan bedient, schiet de ketting los. Trek daarom weer aan de hendel en je ziet de ketting in een kronkel een stuk omhoog de band opgaan en dan weer naar beneden.
- Trek nog eens aan de hendel en je ziet dat de ketting in een lus om de lopende band vast zit.
- Trek weer aan de hendel. De ketting schiet niet los en de lopende band gaat nu naar boven.
- Klim op de band, ga naar boven en klim op de ladder. Bedien de kraan (operate) en het schip Lamancha wordt, samen met Glottis aan land gehesen.
- Manny laat Glottis de vermaler zien die hij zou kunnen gebruiken voor het schip. Ga van het strand de kraan op en de ladder op. Beweeg de kraan naar links. Druk dan op 'Exit'.

Ga de lopende band af en bij de hendel naar links.
Loop achteraan de lift in, volg de gang naar rechts tot je bij Meche bent.
Praat met Meche en Manny geeft haar automatisch zijn revolver. Meche houdt hem ermee onder schot, tot ze van Domino hoort dat Manny niet voor hem werkt. Dan richt ze haar revolver op Domino, die haar gevangen zet.


Bevrijding Meche
Ga de kamer uit door de boogdeur.
Loop in Meches kamer naar links en ga de deur door bij de zitbank.
Achter de stalen deur zit Meche gevangen. Bekijk de deur. Je krijgt hem niet open.
Selecteer de boor en gebruik die rechts van het draaiwiel. Het grendelslot breekt open.
Zet de boor in de inventaris.

Het is de bedoeling dat je de gele grendels in het slot zo verdraait met het wiel, dat de platte kant rechts staat. Dan komt er namelijk een kier tussen de deur en het ijzer van de grendelhouder.

Oplossing:
- Draai het wiel net zo lang naar rechts tot het platte vlak van de bovenste grendel naar rechts staat. Je ziet nu een kiertje rechts.
- Draai nu het wiel naar links totdat het platte vlak van een volgende grendel naar rechts staat.
- Ga net zo lang door tot er bij elke grendel een kier te zien is.
- Zoom dan uit en selecteer de zeis. Zet de zeis in de kier. Manny zegt "Stay" tegen de zeis.
- Open de deur met de deurklink links en Manny stopt de zeis terug.
Tip: Je zult moeten proberen wat het draaien voor gevolg heeft, maar begin met de bovenste grendel. Draai steeds een andere kant op als je een grendel goed hebt neergezet.

Meche komt niet naar buiten, ga dus naar binnen toe.
Zie aan de deur een geel contact.
Doe de deur dicht en verbreek het contact met de zeis. Dat opent een geheime kamer, waaruit Meche komt.
Zet de zeis in de inventaris en volg Meche de kamer in.

Bekijk de koffertjes. Er zitten Double N-kaartjes in voor trein 9. Ze lijken 'dood'. Het zijn vervalste kaartjes. Echte kaartjes bewegen en komen dan altijd terecht bij de doden, die die kaartjes verdienden.

Bovenaan hangt een sprinklersysteem. Gebruik de zeis erop.
Manny hoopt dat de ruimte vol water loopt, zodat ze weg zullen drijven. Er ligt maar een klein laagje water op de vloer. De zeis is te kort om bij het ventilatierooster te komen. Zet hem terug in de inventaris.

Gebruik het draaiwiel rechts om de sprinkler uit te zetten en het water af te voeren. Zie dat het water verdwijnt onder de tegel die rechts van de middelste blauwe tegel ligt.

Ga de kamer uit en dan naar onder waar een harnas staat.
Pak de bijl. Die is zwaar, maar Manny kan hem wel meeslepen naar de plek met de sprinkler.
Loop naar onder toe met de bijl, ga rechts omhoog.
Ga op de blauwe tegel staan in het midden. De bijl moet op de tegel rechts van de blauwe tegel staan.
Laat dan de bijl vallen. Rechts van de blauwe tegel is nu een doorgang ontstaan.
Ga erdoor heen en Manny, Meche en Glottis zijn op het door Glottis gerepareerde schip Lamancha.

Domino is hen gevolgd. Hij heeft ook een zeis bij zich en daagt Manny uit voor een gevecht.
Je ziet achter Manny een felgekleurde octopus.
Selecteer de zeis. Sla met de zeis tegen het oog van de octopus. Glottis vermaalt Domino met de vermalers van Glottis' schip en de jongetjes met engelvleugels redden Manny.
Ze varen weg naar het volgende jaar.


Jaar 4, de negende onderwereld  

Glottis valt van het gebouw waar ze zijn aangekomen bij een toegangspoort.
Loop helemaal naar beneden.
Bekijk de auto's en het hek. Er is geen echo, Manny is bij het eind van de wereld.
Bekijk de doodskist en open hem. Bruno komt eruit en is boos dat hij 4 jaar geleden door Manny in deze kist is gestopt met alleen maar een mok.
Stop de mok in Manny's inventaris. In de inventaris zie je dat er inpakschuim in zit, dat Manny voor Bruno's verzending gebruikte.
In de auto's liggen lege doodskisten.

Ga de trap op. De bewaker van de 9e onderwereld zegt dat doden zonder kaartje niet worden toegelaten.
Bekijk de bewaker en praat met hem over de trein, die net aankwam en van het spoor afreed. Een dode mag zijn kaartje niet verkopen daarom zijn de doden gevangen gezet.
Manny zegt dat de kaartjes niet verkocht zijn, maar gestolen door Hector LeMans. Manny moet de echte kaartjes overhandigen, maar die zijn in El Marrow. De bewaker helpt hem niet.

Ga de poort onder de bewaker in en loop onderaan het scherm uit. Je ziet Chipito rondjes lopen. Praat met hem. Daarna vervolgt Chipito zijn weg naar zijn bestemming.
Ga de zwarte deur door. Manny wil niet weg zonder zijn vrienden.
Loop onderaan naar links en ga dan naar rechts bij de vijver. Als je dan dezelfde weg blijft gaan, kom je weer bij de bewaker.

Ga de richting op van de lucht waar je een pijl ziet. De bewaker geeft een briefje dat een vogel met doodskophoofd voor Manny heeft afgegeven.
Lees het briefje in de inventaris. Het is van Hector LeMans, die zegt hem te komen 'sprouten'.

Loop weer naar het licht en ga naar beneden.
Manny blijft halverwege de trap staan. Recht voor hem staat een stenen gebouwtje.
Ga dat gebouwtje in. Daar ligt Glottis met blauwe mannetjes om zich heen bij de trein.
Praat met de blauwe figuurtjes. Ze zeggen dat Glottis erg ziek is, omdat hij te lang geen auto heeft gereden, want daar is Glottis voor gemaakt.
Manny voelt zich schuldig, want door hem werd Glottis ontslagen.
Glottis kan genezen, als hij met een voertuig rijdt, dat sneller is dan een gewone auto. De vrachtwagens die de doden aanleveren zijn te langzaam om Glottis te helpen. De wezentjes zijn net als Glottis monteurs en geven Glottis weinig kans om te overleven.

Zeg tegen Meche dat ze naar El Marrow moeten om de kaartjes te halen. Ze staat links van Glottis' hoofd.
Bekijk de gondel. Die is te langzaam en te klein voor Glottis.

Ga de trap af en links de keuken in.
Lees het briefje op de koelkast. Die is afgesloten door het departement van faciliteiten.
Bekijk de spullen op het aanrecht. Er staat een mokkenrekje en een broodrooster met gebruiksaanwijzing.
Bekijk de mok in de inventaris. Er zit verpakkingsschuim in.
Pak een schoonmaakdoekje uit de la rechtsboven.
Ga de keuken uit.

Bekijk het rode kastje naast de vaten olie. Zo'n kastje had Glottis vroeger ook. Het kastje is gesloten.
Dip het doekje in de olie.
Ga de keuken weer in.
Olie het rooster met de lap. Manny doet er vanzelf brood in. Dat vliegt in brand en wordt geblust door een mecanicien.
Pak nog een lapje uit de la en doop hem weer in de olie.
Ga de keuken in en hang de mok aan het rek.
Doe de lap in het rooster. De mecanicien komt weer blussen.
De mok vliegt ook in brand en door het schuim vliegt de mok razendsnel door de lucht.
De mecaniciens zien dat dit brandstof voor een raket zou kunnen zijn en ze laten Manny met Glottis en Meche per raketsnelle trein vertrekken naar Rubicava. Glottis komt bij.


Rubacava, uitschakelen bom
Daar zien ze Glottis'autootje, waar een bom aan vast zit. De dominosteentjes zullen de wagen laten ontploffen.
Ga hier weg. Ga links de brug over en je bent bij het platform.
Neem het pad naar rechts en praat met de havenmeester.
Pak het flessenscheepje. Het is nog niet klaar.

Ga links terug naar het platform en naar onder waar Glottis bij het spoor staat.
Ga naar rechts en daar de trappen af naar de tattooshop. Ga er naar binnen.
Er klinkt gesnurk. Ga naar links waar tatoeëerder Toto slaapt.
Ga terug naar de ingang en open het kastje aan de muur. Zie in de inventaris dat Manny een flesje vloeibare stikstof heeft gepakt.

Ga de ladder op, loop terug naar waar Glottis is en ga links de brug over.
Neem de weg omhoog vanaf het platform naar de Blue Casket.
Ga naar binnen en loop naar de keuken onderaan het scherm en dan links de deur door.
Er staat een groot wijnvat vol gelatine.
Vul het flesje van het scheepje met gelatine en het lijkt of het scheepje in zeewater drijft.
Ga de keuken uit en Olivia spreekt Manny aan. Ze wil met hem mee.

Ga de Blue Casket uit, loop naar rechts en bij het platform naar onder.
Selecteer het scheepje in de fles en geef het aan Glottis. Die vindt het wel lekker en gaat naar de Blue Casket om het vat gelatine leeg te drinken.

Bekijk Glottis als hij terug is. Hij staat op ontploffen.
Praat met hem en Glottis geeft over.
Bekijk de auto en je ziet dat alle dominosteentjes omver zijn gekotst.
Bekijk de gelatine en selecteer de stikstof. Gooi die over de gelatine op de vloer.
Manny kan nu naar de wagen doorlopen. Activeer de explosieven.
In een tussenscene zie je dat de rebellengroep gegroeid is en dat Hector een van hun spionnen in zijn lab heeft gevonden en doodt.

Manny is in het hoofdkwartier van de rebellen. Eva en Meche zijn daar ook.
Praat met Meche en zij bedenken een plan.
Bekijk het dode lichaam en pak de arm.
Kijk in de vuilnisbak en Manny haalt er een foto uit van de rebel die door Hector werd gedood.
Bekijk het papier op Eva's werktafel en bedien de radio.
Bekijk de drie monitoren. Op de onderste zie je wapenhandelaar Bowsley, een bloemist die voor Hector werkt.
Achter de tralies zit een postduif. Geef het papier met de bedreiging van Hector aan de duif. Geef hem ook de foto van de gedode rebel en de duif gaat de post afleveren bij de bloemenman van Hector.
Bowsley denkt dat de dreigbrief voor hem is en vlucht.

Op de onderste monitor zijn nu nog alleen bloemen te zien.
Ga weg uit het hoofdkwartier en loop naar onder waar Glottis is.
Manny pakt de afstandsbediening af.
Probeer de afstandsbediening uit. Die laat de wagen omhoog of omlaag gaan.
Zet de afstandsbediening in de inventaris.

Rechtsachter is een doorgang waar schuilplaatsen lijken te zijn met rechts een andere doorgang. Ga ook daar even kijken. Manny denkt dat Bowsley daar in een doolhof gegaan is.
Ga linksboven terug naar Glottis en klim de ladder op.


Toneel, Casino
Bekijk de luchtroosters en ga naar het casino rechts. Zonder vermomming doet Manny dat niet.
Ga de ladder op. Manny kruipt een luik uit.
Bekijk de twee acteurs, die daar met elkaar staan te praten. Er is voor Manny geen rol. Zij hebben de laatste rollen gekregen.

Ga rechts van hen de trap af. Manny luistert ze af. Een van de acteurs zegt dat hij aan een Double N-kaartje voor de trein kan komen, omdat hij via-via iemand kent die Hector LeMans kent.
Pak de koffiepot onderaan het scherm. Die is te heet voor de inventaris, maar Manny kan er wel mee rondlopen.
Loop naar achteren. Boven de acteurs zie je een pijl daarvoor. Manny staat dan boven de acteurs op een ladder.
Gooi de koffie over hen heen. De mannen krijgen ruzie en lopen weg.

Ga de ladder af en zet de koffiepot op zijn plaats.
Ga dezelfde ladder weer op en zie links een sneeuw machine. Er staat een vermaler bij. Manny pakt de vermaler even op en zet hem weer neer.
Zet de arm in de vermaler en pak de vermaler met arm op.
Gebruik de vermaler en een deel van de arm wordt vermalen.
Pak de vermaler met het hand-icoon. Zet hem in de inventaris.

Ga de ladder af en bij de trap naar rechts door de deur. Manny wordt aangenomen als Thunderboy en wordt geschminkt.
Ga links het luik door en rechts het casino in.

Ga even het toilet in en loop dan naar links. Je ziet een deel van de zaal ingericht als ruimte met speelautomaten.
Links staat een bewaker voor de lift naar Hector LeMans' kantoor. Praat een paar keer met hem. Alleen topcliënten krijgen toegang.

Ga onderin naar de ruimte met speelautomaten.
Bekijk de man op de eenwieler links bij een spelautomaat. Praat drie keer met hem.
Praat met Meche. Ze herkent je niet door de vermomming.
Praat nog eens met haar. Ze haalt een wit laken tevoorschijn.

Gooi het laken over Charlie aan de spelautomaat.
Als Charlie het laken van zich af heeft gekregen, praat je weer met Meche. Ze zegt dat als Charlie in het laken gekleed is, Manny in Charlies kleren naar Hector kan gaan.
Gooi het laken weer om Charlie heen.
Praat met de rebel op de eenwieler en die klimt in de spelautomaat. Hij haalt er geld uit, dat hij in het bakje legt. Charlie denkt gewonnen te hebben en gaat met Meche naar het toilet om zich te verkleden voor een zogenaamde toga party.


Het doolhof
Ga het toilet in en Manny komt eruit met Charlies pak aan.
Neem de haast onzichtbare deur naast de toiletdeur.
Ga naar onder en de ladder af naar Glottis.

Ga rechtsachter naar het doolhof. Gebruik de botvermaler voor je naar binnen gaat.
Als je genoeg sporen hebt ontdekt, gaan Glottis en Manny vanzelf de grot in.
Een krokodil houdt ze tegen.
Ga zover mogelijk naar rechts en dwing de krokodil een stukje terug.
Als je niet verder kunt, gebruik je de afstandsbediening. Die staat als icoontje rechtsonder.
De auto gaat omhoog. Zet de afstandsbediening in de inventaris en stap uit.

Je ziet nauwelijks dat Manny uit is gestapt, maar hij staat op de richel langs de rechter muur.
Loop naar de ladder. De krokodil draait zich om.
Ga terug op de richel staan en selecteer de afstandsbediening. Gebruik die en de wagen gaat naar beneden. De wagen grijpt de staart van de krokodil. Die wordt nu vastgeklemd door het wagentje.
Ga de ladder af en loop naar rechts.

Manny is bij een bloemwinkel. Ga naar binnen.
De verkoper is doorgedraaid. Hij denkt dat Manny Hector is die hem komt 'sprouten'.
In de kisten zit sproutella.
Boven de deur hangt een bol die vast zit geschroefd aan de muur.
Gebruik de zeis om de bol los te krijgen.
Ga naar binnen toe en Manny krijgt een soort revolver (sprouter) en de munitie ervoor: sproutella.

Manny is automatisch teruggegaan naar Glottis en zijn wagentje.
Ga de ladder op, dan naar links.
Ga het casino in en loop naar links.
Zie dat er boven de speelzaal een bord hangt waarop getallen te zien zijn.
Er komt steeds een nieuw getal bij. Kijk goed welk getal dat is!

Praat met de bewaker voor de lift. Je ziet het getallenbord weer.
Hij stelt een vraag om te controleren of je Hector LeMans kent en mag worden toegelaten. Het antwoord is het meest recente getal op het bord dat je ziet.
Als je het fout hebt, kun je het opnieuw proberen. Ga dan even terug om het getallenbord te zien.
Manny mag de lift in.


Hectors bloemenkas, Salvadors lichaam
Klop op de deur maar je wordt niet binnen gelaten.
Loop de gang af naar onder.
Praat met Celso en zijn vrouw. Ze moeten wachten in Hectors wachtkamer.
Gebruik alle gesprekopties. Celso vraagt wat er aan de hand is met de Double N- treinkaartjes.
Zeg dat je begrijpt dat ze niet geïnteresseerd zijn in Manny's problemen en bied hulp (Well if you ... I'll be around!)
Praat nog eens met hen over Manny's ervaringen en het stel hoopt dat nooit mee te maken. Ze accepteren Hectors voorstel. Volg ze, als ze Hectors kantoor in gaan.
Hector wil Manny in dienst nemen, maar Manny pakt vanzelf zijn pistool en schiet de doodskopvogel van Hector neer.

Met een koffertje vol Double N-kaartjes komt hij op de richel van een gebouw terecht waarop een grote lichtreclame staat van een vrouw met hoge hakken.
Loop naar rechts. Manny is dan op het dak waar hij ooit de eieren vond.
Zie de scheur in een zijbalk waarop de reclame staat.
Gebruik de vermaler om wat botsplinters op de scheur te strooien.
Gebruik dan de sproutella.
Er groeien nu planten op de botsplinters en de zijbalk breekt af.

Klim de ladder op en je ziet een scene waarin Meches kaartje Meche vindt. Ze wordt aangevallen door een doodskopvogel en Manny valt onder de koffer met treinkaartjes.

Manny wordt door Olivia in een taxi meegenomen. Het hoofd van Limones ligt op de bank. Ze stoppen op een plek bij een heuvel.
Manny kan niet met Olivia praten of de auto nader bekijken. Ze bedreigt hem met een sprouter.

Gebruik de pijl links, naar boven. Daar is een watertank met water voor bloemen.
Ga de heuvel op en ga de bloemenkas in met het rader-handje. Manny wordt neergeschoten door Hector. Er groeit een bloem uit het kogelgat, maar de sproutella is langzaam, dus het kan nog even duren voor Manny echt uitgeschakeld is.
Selecteer de stikstof en spuit die op de schotwond. Dat helpt Manny en hij gaat de heuvel af.
Zet de stikstof terug in de inventaris.

Olivia is bezig haar persoonlijke kaartje te zoeken in het koffertje. Je kunt niet met haar praten of iets met de koffer vol tickets doen.
Stap de auto in.
Praat met het hoofd van Salvador. Hij zegt je zijn lichaam te zoeken voor een sleutel van de achterbak.
Olivia grijpt in, maar ze wordt door Salvador gedood.

Er liggen rode bloemen naast de auto.
Open het koffertje. Manny's zeis komt tevoorschijn en een kaartje waait naar de rode bloemen op de weg. Het is Salvadors kaartje. Pak het op met het rechter icoontje.

Ga de heuvel op. Manny wil de kas nog niet in.
Selecteer Salvadors kaartje en loop om de kas heen. De kas heeft 7 voetstukken. Het kaartje zal klapperen als het bijbehorende lichaam in de buurt is.
Loop vanaf links langs de voetstukken van de kas. Bij het 2e en 3e voetstuk klappert het kaartje.
Loop naar het 4e voetstuk toe en Manny stopt.
Loop naar beneden over het veld en het kaartje begint weer te klapperen. Het lichaam moet dus tussen het 3e en 4e voetstuk liggen, schuin onder het 4e voetstuk.
Loop daar wat rond en Manny pakt vanzelf de zeis om Salvadors lichaam op te graven.

Doorzoek het lichaam en Manny vindt een sleutel voor Salvadors kofferbak.
Ga via het pad het scherm uit en loop naar rechts waar de auto is.
Open de kofferbak met Salvadors sleutel. Manny vindt ammunitie en laadt vanzelf zijn sprouter.

Loop naar de watertank, selecteer de sprouter en schiet ermee op de watertank. Je ziet dat Hector problemen ondervindt van het groene gas dat in de kas komt.
Open de kas en je ziet dat Hector bloemen draagt.

Even later zijn Meche en Manny bij de bewaker die ze toelaat tot de trein.
Glottis blijft achter bij zijn nieuwe vrienden. Of Meche en Manny na de treinreis bij elkaar blijven weet Manny niet. Je kunt nergens zeker van zijn....................




KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.