Walkthrough door Marjo © 2010 www.adventurespel.nl
Uitgever: Absolutist/2009
Ontwerper: Absolutist
Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar:
Marjo's Spel-Info.
|
In het geërfde huis,
Taak 1: Zoete koffie zetten en drinken,
Taak 2: Magische schoenen maken,
Taak 3: Brood bakken,
Taak 4: Afstanden overbruggen,
Taak 5: Tijdreizen,
Taak 6: Helend vermogen,
Taak 7: Zwarte Steen localiseren,
Taak 8: Altaar van Lucht activeren,
Edelstenen,
Taak 9: Maan verwarmen,
Vuursteen,
Taak 10: Altaar van Water activeren,
Taak 11: Maan beplanten,
Taak 12: Een groene Maan maken.
In het geërfde huis 
Intro
Een man zit aan tafel en drinkt een beker koffie. Hij ziet je, kleedt zich snel om in een net pak en laat je dan een document zien, waarin staat dat je een huis geërfd hebt. Hij toont je ook een foto van het huis en even later sta je ervoor.
Woonkamer - controles leren
Kies voor New Game en ga het huis in.
Je krijgt als eerste een lesje in het gebruik van je muisknoppen.
Pak de pook (rake) bij de open haard, door erop te klikken met je linker muisknop. Hij blijft aan je inventaris hangen.
Linksklik met de pook op een van de lege vakjes onderaan het scherm en je hebt hem in je inventaris geplaatst.
Linksklik op de pook in je inventaris om hem op te rapen en linksklik op de plek naast de open haard om hem weer op zijn plaats terug te zetten.
Pak het wijnglas van de tafel en plaats het in je inventaris.
Pak de karaf met wijn en klik ermee op het wijnglas in je inventaris. Je schenkt op deze manier het wijnglas vol. Zet de karaf terug op tafel.
Linksklik op het volle wijnglas, zodat hij aan je cursor blijft plakken. Klik dan met je rechter muisknop om het glas leeg te drinken.
Linksklik met het lege wijnglas op tafel op het terug te zetten.
Op de schoorsteenmantel van de open haard ligt een doosje lucifers. Raap het op (linksklik).
Rechtsklik vervolgens en je steekt een lucifer aan. Hij zal 45 seconden branden.
Linkslik met de brandende lucifer op de open haard om hem aan te steken.
Leg de lucifers terug op de schoorsteenmantel.
Je weet nu wat je met je muisknoppen moet doen.
Linksklik om met het spel te beginnen.
N.B.:
De walkthrough beschrijft alleen de noodzakelijke stappen, maar er is nog veel meer te ontdekken en te zien. Kijk dus op je gemak overal rond voor je verder gaat.
Je hebt maar 14 vakjes in je inventaris.
Het is erg handig om overtollige voorwerpen op een vaste plaats bij elkaar te leggen, zodat je ze makkelijk vindt als je ze nodig hebt. Leg ze bijvoorbeeld op de vloer van de woonkamer of keuken. Dit doe je door met het voorwerp te rechtsklikken op de vloer.
Sleutel zoeken
Links van de open haard en rechts van de trap zie je een deur. Ze zijn beiden afgesloten.
Op het salontafeltje ligt een krant. Schuif hem op de grond en je vindt een oude sleutel (old key).
Linksklik met de oude sleutel op de deur links van de open haard.
Ga dan door de deur en je staat in de kelder (basement) voor een volgende gesloten deur.
Klik op het balkje met het groene driehoekje onderaan in je scherm, om terug te gaan naar de woonkamer.
Keuken
Gebruik de sleutel op de deur aan de rechterkant van de kamer.
Ga dan door de deur de keuken (kitchen) in.
In de keuken klik je aan de rechterkant van je scherm op het groene driehoekje, om naar rechts te draaien. Je ziet nu de achterdeur.
Rechts van de achterdeur hangt een oude klok.
Maak het glazen deurtje van de klok open en haal er een sleutel (key) uit.
Kelder
Ga terug naar de woonkamer en van daaruit door de deur links van de open haard, de kelder in.
Gebruik de sleutel van de klok om de kelderdeur open te maken.
Stap naar binnen. Het is te donker in de kelder om iets te kunnen zien.

Ga naar de woonkamer en pak de lucifers (matches) van de schoorsteenmantel.
Ga terug de donkere kelder in.
Steek een lucifer aan. Linksklik op de lucifers in je inventaris en rechtsklik om een lucifer aan te steken.
Zoek aan de linkermuur in de kelder een toorts. Steek de toorts aan.
Children of the Moon (kinderen van de Maan)
In de kelder zie je een standaard waarop een boek ligt. Lees het magische boek.
Het is geschreven door "kinderen van de Maan".
Zij hebben door de eeuwen heen getracht dingen te verwezenlijken. Maar nu zijn ze verdwenen of gestorven en is er niemand meer die hun taak kan volbrengen.
In dit boek hebben ze al hun wijsheid en kennis verborgen en ze hopen dat de lezer hun taken zal overnemen en alle beproevingen zal doorstaan om een grootste bestemming te bereiken.
Sluit het boek en het zal nu als een icoon rechtsbovenaan in je scherm blijven staan, waar je het altijd kunt raadplegen.
Taak 1: Zoete koffie zetten en drinken 
Open het boek (op de standaard of rechtsboven in je scherm) en blader naar de volgende pagina, door met het handje aan de rechterkant van de eerste pagina te klikken.

Er verschijnt een afbeelding van een "alchemie-apparaat".
Je eerste taak is het zetten en drinken van zoete koffie, zodat je het apparaat leert gebruiken.
Je taak is onderverdeelt in 5 subtaken:
- het apparaat activeren.
- alle ingrediënten vinden.
- koffie zetten.
- koffie in een kopje schenken en suiker toevoegen.
- koffie opdrinken.
Sluit het boek weer.
Alchemie-apparaat activeren
Loop langs het boek op de standaard naar achteren, verder de kelder in.
Draai naar links en je ziet het alchemie-apparaat.
Steek een lucifer aan en gebruik hem vervolgens op de brander, onder de ketel aan de linkerkant van het apparaat.
Als je daarna in je boek kijkt, zie je dat de eerste subtaak is afgevinkt.
Ingrediënten vinden
Draai vanaf het alchemie-apparaat naar rechts en je ziet een wandrek met allerlei spulletjes.

Op de onderste plank staat een tinnen beker (mug). Raap hem op.
Klik met de beker op de metalen container waar water uitdruppelt en plaats de beker met water in je inventaris.
Op de grond naast de kapotte schoen zie je een kromme spijker (iron nail). Raap hem op en gebruik hem om de liggende zak rechts van het rek kapot te scheuren.
Haal vervolgens een handvol koffiebonen uit de zak.
Aan de muur links van het wandrek hangt een briefje. Lees het. Er staat op, dat koffiebonen altijd gemalen moeten worden in een mortier, zodat de koffie smakelijker wordt.
Pak van de onderste plank van het rek de stenen mortier+stamper (mortar) en klik daarmee in je inventaris op de kofiebonen, zodat je nu gemalen koffie (ground coffee) hebt.
Koffie zetten

- Giet de beker water leeg in de ketel van het alchemie-apparaat.
Er klapt een schermpje open, waarop je de ketel met kokend water ziet.
- Giet de gemalen koffie in de ketel van het alchemie-apparaat.
Het hoopje gemalen koffie staat nu linksboven in het geopende schermpje.
- Klik linksonderaan naast je inventaris op de grote groene "done" knop en je koffie wordt gezet.
Koffie in een kopje schenken en suiker toevoegen
Ga naar de keuken.
Op tafel staat een kop en schotel. Raap het kopje (cup) op.
Haal uit het glazen schaaltje dat achteraan op tafel staat een suikerklontje (sugar).
Ga terug naar het alchemie-apparaat in de kelder.
Pak je kopje en klik ermee op de metalen bol aan de rechterkant van het apparaat. Zo vul je het kopje met koffie. Stop daarna het suikerklontje in het kopje koffie.
Rechtsklik om de zoete koffie op te drinken. Je hebt nu je eerste taak volbracht.
Taak 2: Magische schoenen maken 
Open je magische boek.
Nu je taak 1 volbracht hebt, zal het boek vanzelf doorbladeren naar de volgende taak.
Je leest dat je nu magische schoenen mag gaan maken. Je hebt hier uiteraard schoenen voor nodig en je mag tevens je eerste magische drankje maken.
Schoenen
Op de grond voor het rek in de kelder staat een kapotte schoen (boot). Raap hem op.
Ga naar de keuken.
Draai naar rechts en je ziet de achterdeur. Maak de deur open met de oude sleutel en ga dan naar buiten.
In de achtertuin zie je aan de linkerkant een werkbank tegen de muur staan.
Onder de werkbank staan nog zo'n oude, kapotte schoen (boot). Raap hem op en zet hem in je inventaris in hetzelfde vakje als de andere schoen, zodat je nu een paar schoenen hebt en het afgevinkt wordt in je takenlijstje.
Ingrediënten
Om je magische drankje te kunnen maken heb je volgens het boek een aantal dingen nodig:
- water
- 2 oude hoefijzers
- sterk garen
- een kei
- zand

In de achtertuin zie je achter de emmer een hoop zand (sand). Neem een handvol.
Op het pad lig een paar keien. Zoek met je cursor bij de voorste keien tot er "stone" bij het handje staat en raap dan de kei (stone) op.
Het afdakje boven de werkbank wordt gestut door een paal en hieraan hangen twee oude hoefijzers (horseshoes). Neem ze mee.
Ga terug naar de kelder.
Vul je tinnen beker met water bij de druppende container.
Draai naar rechts en je ziet een scheepskist waar een groot scheepswiel tegenaan staat. Op de kist vind je ook een klosje garen (spool thread). Raap het op.
Magisch drankje
Ga naar je alchemie-apparaat.
Giet als eerste het water in de ketel, zodat het schermpje weer uitklapt.
Gooi daarna het zand, de steen, de hoefijzers en het klosje garen in de ketel.
Klik op de groene "done" knop.

Draai naar rechts, naar het wandrek.
Links van het rek zie je een grote houten ton op een houten vlonder staan.
Half onder het vlondertje steekt een stuk papier uit. Bekijk het (vergrootglascursor). Je leest dat je magische drankjes altijd in een glazen fles moet bewaren.
Draai naar de muur links van het alchemie-apparaat. Daar zie je een rek vol glazen flesjes.
Pak een glazen flesje (retort).
Klik met het glazen flesje op de metalen houder van het alchemie-apparaat.
Als je alles correct deed, heb je nu een flesje met gele vloeistof (yellow liquid).
Verlaat de kelder.
Ga in de woonkamer de trap op, naar de slaapkamer.
Onder het voeteneinde van het bed, ligt een stuk papier (paper) op de grond. Raap het op en stop het in een inventarisvakje.
Rechtsklik nu op het stuk papier om het te kunnen lezen:
Water turns to stone. Spider web to steel thread. Even the air becomes thick and crisp.
(Water verandert in steen. Spinnenweb in staaldraad. Zelfs de lucht wordt dik en krakend.)
Dit soort briefjes zijn toverspreuken die je eenvoudig kunt gebruiken!
Combineer het stuk papier met het flesje en de gele vloeistof begint te glinsteren.
Combineer de glinsterende vloeistof met de schoenen (die in hetzelfde vakje moeten staan!) en je hebt magische schoenen gemaakt.
Rechtsklik op de magische schoenen om ze aan te trekken.
Taak 3: Brood bakken 
Klik op je magische boek om je derde opdracht te lezen: het bakken en eten van vastentijd-brood. Natuurlijk moet ook dit brood magisch gemaakt worden, zodat je aan een kruimeltje genoeg hebt om je honger te stillen.
Ingrediënten
Voor het deeg heb je nodig:
- meel
- water
- ei
Ga naar de kelder.
Nadat je de zak met koffiebonen hebt opengescheurd, is de spijker op de grond voor het rek gevallen. Als je hem niet meer kunt vinden, kun je altijd een spijker van de werkbank in de tuin gaan halen. Gebruik je kromme spijker op de zak die rechts tegen het wandrek staat. Haal dan een handvol meel (flour) uit de zak.
Vul je tinnen beker met water bij de druppende container in de kelder.
Ga naar de keuken.
Open de koelkast en haal er een ei (egg) uit.
Combineer in je inventaris het meel, water en ei om deeg (dough) te krijgen.
Zoals in je magische boek stond, kun je het brood eenvoudig bakken door er een lucifer bij te houden. Steek dus een lucifer aan (rechtsklik), combineer hem met het deeg en je hebt al snel een vastentijd-brood (lenten bread).
Boven op de koelkast ligt een briefje (note). Raap het op, stop het in je inventaris en rechtsklik dan erop om het te lezen:
The large is hidden in the little. And even a bread crust can still any hunger.
(Het grote is verborgen in het kleine. En zelfs een broodkruimel kan elke honger stillen.)
Combineer het briefje met het brood en je hebt magisch brood.
Rechtsklik erop om het op te eten.
Taak 4: Afstanden overbruggen 
Open je boek om je vierde opdracht te lezen: het overbruggen van grote afstanden!
Het is de bedoeling dat je op magische wijze naar de maan kunt reizen. Natuurlijk weer met behulp van een magisch drankje.
Ingrediënten:
- water
- een heel licht stofje
- een vogelveer
- een maretak
- een zijden draad
- een magneet
- een kristallen lens
Water
Vul je metalen beker met water bij de druppende container in de kelder.
Heel licht stofje
Ga naar de keuken.
Op het aanrecht naast de koelkast staat een grote kookketel. Kijk erin en je ziet een briefje waarop het gewicht van verschillende soorten poeder en stof staat aangegeven. Zoals je ziet is gezichtspoeder (face powder) het allerlichtste.
Ga naar de kelder.
Op de tweede plank in het wandrek vind je een rood vierkant poederdoosje (powder box) met gezichtspoeder. Raap het op.
Vogelveer
Ga naar de keuken.
Kijk naar de foto die op de tafel bij de suikerschaaltje ligt. Je ziet hoe de poes met haar nagel een kussen opentrekt.
Ga naar de slaapkamer
Op het bed liggen een paar kussens, gevuld met veren. Gebruik een kromme spijker (van werkbank of kelder) om het rechter kussen open te scheuren. Haal er dan een vogelveer (feather) uit.
Maretak
Lees het boek dat op het nachtkastje naast het bed ligt. Je ziet een plaatje van een heks met een bezem. Eronder staat dat heksenbezems gemaakt zijn van maretakken.
Ga naar de kelder.
Links van de houten ton staat een heksenbezem. Haal er een takje maretak (mistletoe) uit.
Zijden draad
Ga naar de kelder. In de ruimte bij de binnendeur en ook in ruimte waar het magische boek op de standaard staat, zie je spinnenwebben. Pak een draad van een spinnenweb (silk spider thread). Je kunt deze draad overigens overal pakken waar je spinnenwebben ziet, niet alleen in de kelder.
Magneet
Loop verder de kelder in.
Draai vanaf het wandrek naar rechts. Je ziet nu die grote kist met het stuurwiel.
Tegen een plank links van het stuurwiel hangt een briefje. Lees het. Er staat, dat een krom stuk ijzer met behulp van electriciteit een magneet kan worden.
Ga naar de slaapkamer.
In de hoek achter de stoel zie je een paar blootliggende electriciteitskabels knetteren.
Gebruik de spijker op de kabeltjes en je krijgt een gemagnetiseerde spijker (magnetized iron nail).
Kristallen lens
Ga naar de keuken.
Op het aanrecht naast de grote kookketel ligt een bril (eyeglasses). Neem ze mee.
Magisch drankje
Ga naar de kelder, naar het alchemie-apparaat.
Giet het water als eerste in de ketel.
Voeg dan poeder, veer, maretak, spinnenwebdraad, gemagnetiseerde spijker en de bril toe.
Klik op de "done" knop.
Vul een glazen flesje met het blauwe drankje.
Ga naar de keuken en draai naar rechts, naar de achterdeur.
Links van de achterdeur staat een servieskast met glazen deuren. Op de kast zit een briefje. Pak het beet en stop het briefje (note) in je inventaris.
Rechtsklik er aansluitend op en je leest de toverspreuk:
You are here and there. You are everywhere. Your thoughts wander.
(Je bent hier en daar. Je bent overal. Je gedachten dwalen.)
Combineer het briefje met het blauwe drankje en je krijgt een magisch drankje
Naar de maan
Rechtsklik op het magische drankje.
Onderaan, in de rechterhoek van je scherm, verschijnt nu een geactiveerde blauwe knop met spiraal. Klik op de knop en je reist naar het heelal, een soort map.
Klik op de kleine bol aan de linkerkant en je reist naar de maan.
Je krijgt onmiddellijk de mededeling dat er op de maan geen zuurstof is. Je kunt hier maar tien seconden blijven. Als je langer blijft, ga je dood.
Duw dus weer op de blauwe knop onderaan in je scherm.
Je krijgt nu een keuzemenu.
Kies voor "select outside moon" (verlaat de maan) en je gaat weer naar de map.
Op de map zie je ditmaal een kleine bol met een huis-icoon. Klik erop en je bent weer terug in het huis.
Taak 5: Tijdreizen 
Open je boek om je vijfde opdracht te lezen: Ditmaal mag je een magisch drankje maken, waarmee je kunt reizen naar het verleden en de toekomst.
Je hebt er natuurlijk een toverspreuk voor nodig en diverse ingrediënten.
Ingrediënten
- azijn
- een klok
- de snorhaar van een muis
- maretak
- bruin glas
- ijzer
- granaat edelsteen
- stukjes koper
Maretak
Ga naar de kelder.
De maretak (mistletoe) pak je weer uit de bezem die links van het houten vat in de kelder staat.
Klok
Aan de linkerkant, op de tweede plank van het voorraadrek, zie je een klein antiek klokje (clock) staan. Raap dat op.
Azijn
Op het voorraadrek, rechts van de groene jas, zie je een halfvolle fles wijn staan, die in de loop van de tijd veranderd is in azijn(vinegar). Raap hem op.
Bruin glas
Naast de azijn ligt een lege bruine fles (brown bottle). Raap die ook op.
Snorhaar van een muis
Op dezelfde plank als de flessen staat ook een oude muizenval (old mouse trap). Raap hem op en verlaat de kelder.
In de woonkamer hangt boven de open haard een schilderij. Klik erop en er schuift een foto achter het schilderij uit. Bekijk de foto van dichtbij. Je ziet dat er in de keuken een muis huist. Het holletje is onder de jas, die links van de achterdeur hangt.
Ga naar de keuken.
Klik op de jas die links van de achterdeur hant. In de jaszak zit een briefje. Bekijk het van dichtbij. Je ziet op de tekening, dat je een muis kunt vangen met behulp van een muzienval en een stukje kaas.
Haal een stukje kaas (cheese) uit de koelkast en combineer dat in je inventaris met de muizenval. Nu is je val gebruiksklaar.
Zet de val voor het holletje onder de jas bij de achterdeur.
Loop dan even door de achterdeur naar buiten of draai even naar links.
Kijk daarna naar de muizenval en je ziet er een muis in rondrennen. Klik erop om een snorhaar van de muis (mouse whisker) te pakken.
IJzer
Ga door de achterdeur naar buiten.
Pak van de werkbank een kromme spijker (iron nail). Je had ook de spiker kunnen pakken, die in de kelder op de grond voor het voorraadrek ligt.
Stukjes koper
Op het afdakje boven de werkbank zie je een rol koperdraad (copper wire). Raap hem op.
Op het gras voor de werkbank ligt een draadkniptang (steel nippers). Raap hem op en combineer hem met je rol koperdraad om een handvol stukjes koper te maken. Je kunt de tang daarna weer in het gras leggen, als je wilt.
Granaatsteen
Ga naar de woonkamer.
Klik op de kussentjes die op de bank liggen. Bekijk ze dan van dichtbij. Onder de kussentjes lag een ring zonder steen en een briefje, waarop staat de de steen in de slaapkamer weggeraakt is.
Pak de koperen pook (rake) bij de open haard.
Ga dan de trap op naar de slaapkamer.
Links van het nachtkastje zie je een losse vloerplank.
Wrik hem open met de pook. In het gat eronder vind je de kwijtgeraakte granaatsteen (garnet) van de ring.
Magisch drankje
Ga naar het alchemie-apparaat in de kelder.
Giet als eerste azijn in de ketel.
Voeg dan de klok, snorhaar, maretak, bruine fles, spijker, granaat en koperstukjes toe.
Klik op de "done" knop.
Vul een glazen flesje met roze vloeistof (pink liquid).
Verlaat de kelder.
Ga naar de achtertuin.
Op de muur onder het afdakje boven de werkbank hangt een briefje (note). Haal het eraf en rechtsklik erop om het te lezen.
Everything will be diffused in time. Past and future will become present.
(Alles zal verstrooid worden in de tijd. Verleden en toekomst zullen heden worden.)
Combineer dit briefje met je roze drankje en je hebt een magisch drankje.
Rechtsklik erop om het op te drinken en je hebt vanaf nu het vermogen om door de tijd te reizen, zoals je ziet aan de roze knop rechtsonder in je scherm.
Taak 6: Helend vermogen 
Klik op je magische boek om de volgende opdracht te lezen.
Je mag nu een heel bijzonder drankje gaan maken. Een drankje waarmee je veilig naar de luchtloze maan kunt reizen en waarmee je anderen kunt genezen.
Voor dit drankje heb je onder andere een zwarte parel nodig. Die ligt onder de naam "Black Tear" in het Godsbury Aqua Museum, waar je met behulp van je magische reisvermogen naar toe kunt gaan.
Ingrediënten
- moeraswater
- een zwarte parel
- zeep
- schimmel
- gedroogde korenbloemen
- gedroogde kamille
- een aangevreten blad van de weegbree
- modder
- kolen
Kolen
Ga naar de woonkamer.
Pak de pook en gebruik hem op de open haard. Een paar gloeiende kooltjes vallen op de grond voor de haard. Ze koelen snel af. Raap een kooltje (coal) op.
Modder
Ga naar de kelder.
Vul je tinnen beker met water uit de druppende container.
Ga naar de achtertuin.
Raap daar een handvol aarde (soil) op van het pad.
Gooi de aarde in de beker met water en het resultaat is een handvol modder (mud).
Aangevreten blad van de weegbree
Ga naar de keuken.
Op het aanrechtblad rechts van de achterdeur ligt een briefje. Bekijk het. Het is een poster van een rups die een blad aangevreten heeft.
Ga door de achterdeur weer de tuin in.
Op de struik aan de linkerkant zie je een groene rups (caterpillar)kronkelen. Raap hem op.

Voor de dikke kei aan de rechterkant van het pad staat een weegbree plantje (plantain). Pluk een blad van de weegbree (plantain) en voer het in je inventaris aan de rups. Klik een paar maal met het blad op de rups. Je kunt de rups daarna terugzetten op de struik. In je inventaris heb je nu een aangevreten blad van de weegbree (eaten plantain leaf).
Schimmel
Ga naar de kelder.
Onder het voorraadrek zie je een koperen schaal staan, waarin stinkend groen water zit, moeraswater. Er drijven schimmels op. Pak een handvol schimmel (mould).
Moeraswater
Vul je lege tinnen beker dan met het moeraswater (swamp water).
Zeep
Naast het wasbekken onder de druppende watercontainer ligt een stuk zeep (soap). Raap dat ook op.
Ruimte- en tijdreizen
Om de andere ingrediënten te vinden, zul je gebruik moeten maken van je nieuwe vermogen om te reizen.

Rechtsonder in beeld zie je een grote knop, met een cirkel eromheen. Op de cirkel staan nu twee gekleurde rondjes.
Klik je op het kleine blauwe rondje, dan wordt de knop wordt blauw, geschikt om snel over grote afstanden te reizen.
Klik je op het kleine roze rondje, dan wordt de knop roze, geschikt om in de tijd te reizen.
Aqua Museum
Klik op de blauwe knop en je komt op de blauwe map in het heelal.
Kies hier voor het onderste ronde icoon, waarop je een man in gedachten ziet.
Aangekomen in het Aqua Museum, spreek je de man aan. Het is de museumdirecteur.
Hij heeft geen tijd voor je. Hij is namelijk een speciale schelp kwijtgeraakt, die ooit in de 17de eeuw door een visser aan het museum geschonken werd.
Als je hem de schelp terugbrengt, wil hij je wel graag de zwarte parel geven.
Vissershut
Klik rechtsonderaan in je scherm op het kleine roze rondje.
Klik dan op de grote knop, die nu roze is, om in de tijd te reizen.
Je komt nu in een roze heelal, waar je twee iconen ziet, eentje van een vissershut en eentje van een vulkaan. Klik op de vissershut.
Praat met de oude vrouw die je voor de hut ziet zitten.
Ze kan de hunt niet meer in. Haar man is op zee en zij heeft de sleutel laten vallen in het meer. Een vis slokte hem meteen op.
Ze wil je wel een hengel geven. Als je dan de vis met de sleutel vangt, geeft ze je graag de schelp cadeau, die in het huis ligt.
Pak de hengel (fishing rod) die tegen het huis staat.
Ga naar de onderkant van je scherm en je staat voor het meer.
Klik met de hengel op het water. Je activeert nu een minispelletje.
Klik naast de haak+worm op het water om te vissen.
Klik op de dobber om een vis omhoog te halen, als je denkt dat er eentje aan de lijn hangt.

Kijk goed naar de gevangen vissen.
Als je eentje ziet met een dikke buik, dan is dat de juiste vis (fish).
Om te stoppen met vissen, klik je links op de groene "done" knop.
Als je inventaris vol verkeerde vissen zit, kun je hem leeg maken, door rechts op de "clear" te klikken.
Ga terug naar de vissershut. Je hebt automatisch de sleutel (key) al uit de buik van de vis gehaald. De oude vrouw is er niet meer. Maak met de sleutel de deur open en ga naar binnen.
Op de schoorsteenmantel ligt een grote witte schelp (shell). Raap hem op.
Gedroogde korenbloemen en gedroogde kamille
In de hoek van de kamer zie je ook gedroogde bloemen ophangen.
Steel een bosje gedroogde korenbloemen (cornflowers) en een bosje gedroogde kamille (chamomiles).
Klik op de roze knop en ga terug naar je eigen tijd in je eigen huis.
Aqua Museum
Zwarte parel
Klik op het kleine blauwe bolletje en aansluitend op de blauwe knop en reis naar het museum.
Geef de directeur de grote schelp. Hij is er erg blij mee en biedt je de zwarte parel aan. Pak hem en reis terug naar je huis.
Magisch drankje
Ga naar het alchemie-apparaat in de kelder.
Gier als eerste het moeraswater in de ketel.
Voeg dan de parel, gedroogde kamille en korenbloemen, modder, kooltje, aangevreten blad, schimmel en zeep toe.
Klik op de "done"knop.
Vul een glazen flesje met de groene vloeistof.
Onder het wasbekken in de kelder ligt een briefje (note). Raap het op.
The weak turns strong. The disease dies away. The pain soothens.
(De zwakke wordt sterk. De ziekte verdwijnt. De pijn verzacht.)
Gebruik dit briefje op de groene vloeistof om een magisch drankje te maken.
Rechtsklik om het drankje op te drinken.
Je krijgt meteen je helende kracht en een groen bolletje op de schijf rechtsonder in beeld.
Taak 7: Zwarte Steen localiseren 
Open je magische boek om de zevende opdracht te lezen.
Je mag de "Zwarte Steen" gaan localiseren. Het is een altaar, dat ergens ten oosten van de Grey Ravine op de maan te vinden is. Bedenk dat er op de maan geen lucht is.
Op de maan
Ga via de blauwe knop naar het blauwe heelal en klik dan op het maan-icoon.
Als je aankomt op de maan, klik je meteen op het kleine groene cirkeltje rechtsonderaan.
Klik daarna op de groene knop en je activeert de genezende werking, zodat je kunt ademhalen op de maan. Het is echter niet onbeperkt, dus treuzel niet te lang, anders ga je dood.

Klik op het plattegrond-icoon van de maan, linksonderaan in je scherm.
Je ziet nu een plattegrond, met namen van de gebieden en je ziet ook jezelf staan, links van "Star Hills".
Als je op het kleine driehoekje rechts naast het plattegrond-icoon klikt, schuift de plattegrond naar de volgende pagina.

Zoek op dit deel van de plattegrond naar "Grey Ravine" (midden onderaan).
Hier moet je als eerste naar toe, want zoals je weet kun je ten oosten hiervan de Zwarte Steen vinden. Je ziet drie hokjes verder naar rechts een zwart rondje, boven de "Celestial Mountains". Dit zou wel eens de juiste plek kunnen zijn.
Klik weer op het plattegrond-icoon om terug te keren naar normaal zicht.
Loop 10 keer naar rechts, 2 keer naar beneden en 3 keer naar rechts.
Je ziet nu de grote Zwarte Steen midden in het landschap staan.
Als je op het plattegrond-icoon zou klikken, zou je zien dat je precies op de plek staat boven de "Celestial Mountains".

Rechts van de Zwarte Steen ligt een stuk papier. Raap het op en lees het.
I found out that this Black Stone of unknown origin is the so-called Altar of Air...
But I don't know how to activate it yet.
(Ik ontdekte dat deze Zwarte Steen van onbekende afkomst, het zogenaamde Altaar van Lucht is...Maar ik weet nog niet hoe ik het moet activeren.)
Je weet dus nu dat deze zwarte steen eigenlijk het Altaar van Lucht is.
In de altaarsteen zie je een grote en drie kleine uitsparingen.
Maar je magische boek knippert intussen, dus open het boek.
Taak 8: Altaar van Lucht activeren 
Je leest de volgende taak in je magische boek.
Om het Altaar van Lucht te kunnen activeren, heb je een gegraveerde stenen tablet en drie edelstenen nodig.
Het stenen tablet is in vier stukken gebroken, die verpreid zijn in tijd en ruimte. Van de saffier en de diamant weet niemand waar ze te vinden zijn. De maansteen zou in grotten in een dicht woud liggen. Op zoek dus naar al die voorwerpen.
Eerste deel van het tablet - Griekenland
Klik op het roze bolletje voor tijdreizen en dan op de roze knop.

Je ziet dat je op de roze map nu veel meer bestemmingen hebt.
Ga naar Griekenland, via het icoon met de Griekse soldaat erop (onder de vissershut, links boven).
Aangekomen op het plein waar de twee Griekse dames staan te praten, kun je eventueel naar rechts gaan. Hier zie je een groot stenen bekken, gevuld met schoon water. Je kunt hier, als je wilt, je tinnen beker met water vullen.
Draai rechts van de dames en je ziet een trap.
Loop de trap op en ga bovenaan naar links. Nu zie je twee soldaten bij een grote ketel kokende teer op de kantelen staan.
Draai hier naar links en je ziet de commandant. Spreek hem aan en vraag of hij iets weet van een stene tablet.
Hij heeft geen tijd met je te praten. Romeinse schepen staan op het punt de stad aan te vallen en hij geeft je het advies te vluchten nu het nog kan.
Bied hem aan om een machine te bouwen, waarmee hij zich tegen de ROmeinen kan verdedigen.

Ga via de roze tijdreisknop terug naar het huis.
Loop de kelder in, naar het rek met al die flesjes.
Bovenop dit rek zie je een aantal opgerolde papieren liggen.
Pak de derde rol van links. Rechtsklik om hem te openen. Als je de juiste hebt gepakt, zie je een bouwtekenng van een katapult.
Ga via de roze tijdreisknop terug naar Griekenland.
Geef de commandant de bouwtekening en zijn manschappen gaan meteen aan het werk.
Als ze klaar zijn wordt een minispelletje geactiveerd. Jij mag op de schepen schieten.
Je hebt maar beperkte tijd om alle schepen te zinken, dus save je spel voor je begint.
Mikken doe je met de pijltjestoetsen op je toetsenbord, schieten met de spatietoets.
Je kunt ook de knoppen onderaan op je scherm gebruiken.
Als het je gelukt is alle schepen te zinken, zal de commandant vertellen dat ze ooit een steen hebben gevonden met vreemde inscripties.
De steen is gebruikt bij de bouw van het ford en die muur ligt nu onder water.

Spring rechts van de commandant over de balustrade het water in.
Duw meteen op je groene geneesknop, zodat je wat langer onder water kunt blijven.
Op de zeebodem zie je een wiel van de katapult (wheel) liggen. Raap het op, het kan misschien nog van pas komen.
Zoek dan op de muur naar de platte steen met inscripties (part of wall). Neem hem mee en ga omhoog, uit het water.
Tweede deel van het tablet - Egypte
Duw op de roze knop om naar de roze tijdreismap te gaan.
Klik hier op het icoon met de grote steenblok en arbeider (midden links, onder Griekenland), om naar Egypte te gaan.
In Egypte aangekomen loop je twee keer naar links. Je ziet nu de ingang van een piramide. Een paar arbeiders werken aan een groot steenblok. De architect staat nadenkend bovenop de steen. Spreek hem aan.
Hij jaagt je weg. Hij heeft problemen met het verplaatsen van de steenblokken.

Ga via de tijdreismap terug naar huis.
Ga de kelder in, naar het rek met de flessen.
Pak het eerste opgerolde papier. Rechtsklik erop om het te bekijken. Als je de juiste rol pakte, zie je een bouwtekening voor een hijskraan (crane).
Ga via de roze tijdreisknop terug naar Egypte en geef de architect het bouwplan.
Nadat hij de hijskraan gebouwd heeft, is hij zeer enthousiast. Je mag hem als beloning alles vragen wat je wilt. Informeer naar de steen met vreemde inscripties.
De architect kent het maanfragment, dat ooit door de ambassadeur werd achtergelaten.
De steen ligt in de piramide. Hij geeft je een rol perkament waarop een hint staat hoe je het fragment kunt vinden.
Klik met de perkamentrol op de piramide en je gaat naar binnen.
In de piramide sta je voor een beschilderde muur. Klik erop en je leest dat je spiegelfragmenten nodig hebt.
Ga via de roze tijdreisknop terug naar het huis.
Loop naar de achtertuin.
Bekijk hier de emmer die op het pad ligt, van dichtbij. Je ziet een tekening, waaruit je kunt afleiden, dat je een spiegel met een hamer kapot moet slaan, als je spiegelstukjes wilt hebben.
Ga de kelder in.
Pak de spiegel (mirror) die boven de druppende watercontainer hangt.
De hamer (hammer) vind je op de onderste plank van het voorraadrek.
Sla in je inventaris de spiegel kapot met de hamer en je krijgt 9 spiegelstukjes (mirror fragments).
Ga via de roze tijdreisknop terug naar Egypte.
Loop twee keer naar links en ga de piramide in.
Klik met de spiegelstukjes op de beschilderde achterwand en hij schuift open, Ga naar binnen.

Je activeert nu een puzzel.
De bedoeling is, dat je op negen hoekpunten van de lijnen op de vloer een spiegel plaatst, zodat het licht vanaf de opening aan de onderkant, naar de sarcofaag gaat.
Als je alle 9 stukjes geplaatst hebt, klik je op de "done" knop.
Tip: Begin met het eerste hoekpunt vanaf de sarcofaag. Zet daar je eerste spiegelstukje. Volg de lijn en zet onderweg op elk hoekpunt een spiegelstukje, tot je aan de onderkant bent.
Als je de spiegelstukjes correct plaatste, krijg je het tweede stenen fragment met inscripties.
Derde deel van het tablet - Prehistorie
Duw op de roze knop om naar de roze tijdreismap te gaan.
Klik hier op het icoon met de mammoet (onder Egypte).
In de prehistorie aangekomen, zie je voor je een struikje met rode bessen. Rechts daarvan liggen droge takken (brushwood) op de grond. Raap ze op.
Ga een scherm naar voren. Als je hier naar rechts zou gaan, vind je nog meer droge takken, maar die heb je nu niet nodig.
Loop nogmaals naar voren en je ontmoet een aantal prehistorische mensen die proberen om een gedode mammoet op een slee te hijsen. Spreek de man linksachter aan. Hij vertelt je dat de sjamaan die je zoekt, in de grot verderop woont.
Loop twee keer naar rechts en je komt bij de grot van de sjamaan. Ga naar binnen.
Het is nogal donker in de grot. Klik op de sjamaan. Hij heeft het koud en daarom weinig zin om te praten.
Leg de droge takken in de hartvormige vuurkuil aan de voeten van de sjamaan.
Rechtsklik op het doosje lucifers om een lucifer aan te steken. Steek dan met de lucifer de droge takken aan.
Praat daarna met de sjamaan en je krijgt je derde stenen fragment met inscripties.
Vierde deel van het tablet - Bos met stenen hoofden
Ga via de roze map terug naar je huis.
Duw daar op het blauwe bolletje en dan op de blauwe knop om naar het blauwe heelal te gaan, waarmee je snel over grote afstanden kunt reizen.
Klik hier op het icoon met het bos en de stenen hoofden (rechts onderaan).
Je arriveert in een dicht begroeid bos. Voor je zie je twee grote stenen hoofden op de grond, die wel iets weg hebben van Maya standbeelden.
Loop naar voren, het bos in. Nu zie je recht voor je een boom met een gat. Haal uit het gat je vierde stenen fragment met inscripties.
Combineer in je inventaris de 4 fragmenten tot een stenen tablet. Het eerste deel van je taak is volbracht.
Zoals je weet zou de maansteen in een grot in een dicht bos liggen. Nu je toch hier bent, kun je ernaar op zoek gaan.
Edelstenen 
Maansteen - Bos met stenen hoofden
Op de grond voor de boom zie je een deel van een dikke slang. Hij is giftig. Als je hem vastpakt, word je gebeten. Klik dan onmiddellijk op je groene bolletje en de groene knop om jezelf te helen, anders ga je dood.
Loop vanaf de boom met het gat rechtdoor. Je arriveert voor de ingang van een donkere grot.
Je kunt een lucifer aansteken en de grot doorzoeken. Het is echter een doolhof in die grot en je aantal lucifers is beperkt. Verstandiger is om een andere manier van licht te vinden.
Voor de grot zie je een standbeeld met 1 geel oog. Misschien gebeurt er iets als je dat andere oog vindt?
Ga via de blauwe reismap terug naar huis.
Maya's tijdperk

Klik op het roze bolletje en klik daarna op de roze tijdreismap op het icoon met de trappiramide (links onderaan, naast mammoet). Je arriveert in het tijdperk van de Maya's.
Op de grond, rechts van de trappen, vlakbij de muur, zie je een stuk papier op de grond liggen. Raap het op. Het is een stuk perkament met hiërogliefen (parchment).
Loop verder naar rechts en ga dan naar voren, naar de grote piramide.

Midden op het grote, ronde schild, dat een maya-kalender is, zie je een gele edelsteen. Steel de topaas (topaz).
Rechts en links tussen de varens zie je, als je goed kijkt, een gouden munt (gold coin). Neem die ook mee en ga via de roze tijdreismap terug naar je huis.
Bos met stenen hoofden
Ga via de blauwe map naar het bos met de stenen hoofden.
Loop rechtdoor langs de boom, naar de ingang van de grot.
Plaats je gevonden topaas in het oog van het standbeeld dat voor de grot staat.
Op de "neus" tussen de ogen verschijnt nu een lichtgevend stuk krijt (chalk). Raap het op.
Loop de donkere grot in.
Klik met je lichtgevende krijt midden in beeld en je zet een lichtgevend kruisje op de wand. Dat is handig! je hebt licht en weet waar je al geweest bent in dit doolhof.
Ga naar rechts en zet weer een lichtgevend kruisje op de wand. In deze grot zie je op de grond een paarse amethist edelsteen op de grond liggen. Raap hem op.
Loop dan door de opening in de wand naar voren.
Zet een kruisje en loop dan naar rechts.
Zet een kruisje en loop weer naar voren.
Zet een kruisje en loop dan naar links.
Zet een kruisje en loop weer naar voren en je arriveert in de grot waar je de glanzende maansteen (moonstone) op een vierkant rotsblok ziet liggen. Raap hem op.
Je hoeft niet het hele stuk terug te lopen. Klik gewoon op je roze knop om naar de roze tijdreismap te gaan.
Diamant - Middeleeuwen
Klik op de roze tijdreismap op het icoon met de koning (links onder, naast maya's) om naar de middeleeuwen te gaan.
je arriveert in een bos. Links vooraan zie je paddestoelen groeien. Raap ze niet op en eet ze absoluut niet, ze zijn giftig.
Loop naar rechts en je ziet een haveloze man langs de kant van de weg zitten. Praat met hem. Hij was de kok van de koning en hij heeft honger. Hij werd ontslagen omdat hij net meer aan de eisen van de konng kon voldoen.
Als je hem iets te eten geeft, wil hij je wel zijn koksdiploma geven, zodt je toegelaten wordt bij de koning.
Huis
Ga via de rose tijdreismap naar je huis.
Ga naar de keuken. Haal een stuk pizza uit de koelkast, of bak een brood.
Open de middelste lade in het linker aanrecht en haal er een kookboek (cookbook) uit.
Middeleeuwen
Ga via de roze tijdreismap naar de middeleeuwen.
Loop naar de kok en geef hem het stuk pizza. Je krijgt zijn koksdiploma (certificate).
Loop vanaf de kok naar rechts en dan rechtdoor naar het kasteel.
Geef het koksdiploma aan de soldaat die voor de ingang van het kasteel staat. Je wordt dan meteen toegelaten tot de koning.
De koning wil dat je drie bijzondere gerechten voor hem klaar maakt.
Om de drie gerechten klaar te maken, heb je slechts een beperkte tijd. Save dus even je spel voor je eraan begint.
Links zie je een meter, die vol loopt, steeds als je iets klaar hebt.

Bovenaan zie je de schaaltjes voor je gerechten, houten lepels (spoon), messen (knife) en helemaal rechts een garde (whisk).
Onder de diverse ingrediënten zie je twee kommetje en een houten snijplank. Het linker kommetje is voor de saus, het rechter om je gerecht te maken.
Rechtsonderaan zie je de afvalbak. Alle restjes die je overhoudt na het snijden van groente en de schillen van eieren en dergelijke, moet je meteen daarin gooien. Ook gerechten die niet goed zijn, kun je daarin kwijt.
Rechtsbovenaan zie je het kookboek.
Bekijk de ingrediënten die op tafel liggen en zoek dan drie recepten die je daarmee kunt maken. Dit zou dan recept 5, 10 en 13 worden.
De saus is voor deze drie recepten precies hetzelfde, dus die hoef je dan maar één keer te maken.
Saus
- 1 rauw ei (raw egg)- linksboven, naast ui
- 1 lepel mosterd (mustard) - schaaltje linksboven met groene massa
- 1 portie olie (oil) - flesje met gele vloeistof
- 1 portie azijn (vinegar) - flesje met witte vloeistof
Klik met het ei op het kleine kommetje en gooi de eierschaal in afvalbak.
Gooi de andere ingrediënten ook in de klein kom bij het ei.
Meng daarna met de garde (whisk).
Gerecht 5
Hak apart fijn en gooi in de grote kom. Gooi de resten meteen in de afvalbak:
- 1 komkommer (cucumber)
- 1 kipfilet (chicken breast)
- 2 gekookte eieren (boiled eggs) - middenboven, naast flesje azijn
- 1 wortel (carrot)
- 1 appel (apple)
Voeg toe:
- groene erwten (green peas)
- 3 lepels saus
Gebruik nu de lepel om alles door elkaar te mengen en klik daarna op de "done" knop linksonder.
Gerecht 10
Hak apart fijn en gooi in de grote kom:
- 1 wortel (carrot)
- 1 ui (onion)
- 1 haring (herring)
Voeg toe:
- 1 lepel saus.
Nog niet roeren!!
Hak apart fijn en gooi in de grote kom, op de vorige massa:
- 1 rode biet (beet)
- 1 haring (herring)
Voeg toe:
- 1 lepel saus.
Nog niet roeren!!
Hak apart fijn en gooi in de grote kom, op de vorige massa:
- peterselie
Roer nu pas alles door elkaar met een lepel. Klik daarna op de "done" knop.
Gerecht 13
Hak apart fijn en gooi in de grote kom:
- 3 kreeften (crayfish meat)
Voeg toe:
- kommetje rijst (rice)
Hak apart fijn en gooi in de grote kom:
- 1 gekookt ei (boiled egg)
- 1 maiskolf (corn)
- 3 teentjes knoflook - Je ziet naast de grote bolletjes knoflook ook 2 teentjes liggen. Hak eerst om beuren de kleine teentje fijn en gooi ze in de kom. Pak dan een grote bol. Snijd er met een mes een teentje uit, gooi de rest weg en hak dan het derde teentje klein.
Voeg toe:
- 2 lepels saus.
Roer nu alles met een lepel door elkaar en klik aansluitend op de "done" knop.
Als alledrie de gerechten goed klaargemaakt zijn, geef je ze automatisch aan de koning.
Die is zeer enthousiast en geeft je een diamant (diamond) als beloning.
Saffier - Gouvernement
Ga via de roze tijdreismap naar het icoon met het ruiterstandbeeld (rechtsonder). Je arriveert in de Gouden Eeuw.
Loop door de straat naar het gouvernemenstsgebouw op de achtergrond.
Spreek de linker bewaker aan. Hij wil zo'n zwerver als jou niet binnen laten. Als je blijft aandringen, zul je in de gevangenis gegooid worden.
Huis
Ga via de roze tijdreismap terug naar huis.
Bekijk het schilderij rechts van de deur naar de keuken. Hierop zie je hoe een keurig gekleedde heer door de gouverneur ontvangen wordt. Hij heeft een groen jas aan, een hoed en een zwaard.
Ga naar de kelder. Pak van het voorraadrek de groene jas (green coat), de hoed met veer (feathered hat) en het roestige zwaard (rusty sword). Rechtsklik erop om je nieuwe kleding aan te trekken.
Gouvernement
Ga via de roze tijdreismap naar het ruiterstandbeeld in de Gouden Eeuw.
Loop naar het gouvernementsgebouw en spreek de linker bewaker aan. Nu je er zo keurig uitziet, mag je meteen naar binnen.
Spreek de gouverneur aan. Hij heeft geen tijd voor je. Zijn schrijfveer (quill) is gebroken en er is nergens een nieuwe te vinden, nét nu hij een belangrijk stuk moet schrijven.
Huis
Ga via de roze tijdreismap terug naar huis.
Loop de trap op naar de slaapkamer. In de bovenste lade van het linker nachtkastje vind je een ballpen. Neem hem mee.
Gouvernement
Ga via de roze tijdreismap naar het ruiterstandbeeld in de Gouden Eeuw.
Loop naar het gouvernementsgebouw, ga naar binnen en geef de gouverneur de pen.
Hij is er erg blij mee en wil hem graag houden. In ruil kun je zijn ring met een hemelsblauwe saffier (sky blue sapphire) krijgen. Natuurlijk accepteer je dat aanbod.
Ga daarna via de roze tijdreiskmop terug naar huis.
Altaar van Lucht activeren
Ga via de blauwe snelreisknop naar de maan.
Klik daar onmiddellijk op je groene bolletje en groene knop, zodat je even lucht krijgt.
Je kunt nu stap voor stap naar de plek gaan waar het altaar staat.
Je kunt ook iets sneller op een andere manier over het maanoppervlak reizen.
Klik daartoe nogmaals op de blauwe knop.
Klik in het optieschermpje, waarin gevraagd wordt waar je heen wilt (Where do you want to travel?), voor de knop "on the moon" (op de maan).

Op de plattegrond die je nu te zien krijgt, heeft je knipperende cursor een snelreisfunctie.
Klik op het rechter knopje naast de maan om naar de volgende pagina van de plattegrond te gaan.
Dubbelklik op de donkere vlek boven de "Celestrial Mountains" en je bent onmiddellijk op de plek waar het altaar staat.
Plaats de edelstenen in de uitsparingen op het altaar.
Plaats de samengevoegde stenen tablet in het altaar.
Er gebeurt nog niets bijzonders. Misschien moet je ook nog lucht toevoegen?
Ga vanaf het altaar één keer naar beneden en dan twee keer naar links.
Je ziet nu een Amerikaanse vlag. Was dit de plek van de maanlanding?
In ieder geval heeft iemand hier een zuurstoftank (air tank) achtergelaten. Neem hem mee en ga terug naar het altaar (2x rechts, 1x omhoog).
Klik met de zuurstoftank op het altaar.
Even later heeft de maan een zuurstofrijke atmosfeer en kun je in het vervolg gewoon ademhalen. Je hebt je taak volbracht.
Taak 9: Maan verwarmen 
Open je boek om je volgende opdracht te lezen. Er is nu zuurstof op de maan, maar het is er nog veel te koud. Je mag een magisch drankje gaan maken, waarna je het Altaar van Vuur, dat diep in de maan in "quick soil" (drijfzand) verborgen ligt, kunt activeren. Hiervoor heb je diverse ingrediënten nodig en een magische Vuursteen, die je bij Guran, de heks van het Zwarte Woud kunt krijgen.

Altaar
Ga naar de maan en klik daar op de blauwe reisknop.
Kies voor "on the moon" en je maan-snelreismap opent.
Zoek het gebied dat "Quick Ground" heet. Je vindt het schuin rechtsboven van de Valley of Dreams. Dubbelklik om er meteen naar toe te gaan.
Als je op de juist plek aankomt, begint het drijfzand onder je weg te zakken. Je valt in een kuil, waar je het Altaar van Vuur ziet. Hier moet je dus naar toe nadat je het magische drankje gedronken hebt.
Maar eerst op zoek naar de ingrediënten voor je magische drankje.
Ingrediënten
- alcohol (strong spirit)
- gemalen chilipepers (ground hot peppers)
- zwart kruit
- goud
- lava
- dun glas
- kwik (mercury)
Lava
Klik op de blauwe snelreisknop als je op de maan bent.
Kies er dan voor om "outside the moon" te reizen en je komt op de blauwe map met iconen.
Ga eerst even naar huis.
Klik hier op het roze bolletje en de roze tijdreisknop.
Kies voor het icoon met de vulkaan (links boven).
In het vulkanische gebied aangekomen, ga je twee keer naar rechts.
Raap hier wat afgekoelde lava (cooled lava) op, rechts of links van de hete lavastroom.
Zwart poeder
Klik op de roze tijdreisknop.
Kies voor het icoon met de slapende dronkaard naast de ton.
Je arriveert in een westernstadje.
Recht voor je zie je een los wagenwiel (wagon wheel) tegen een huifkar staan. Neem het mee.
Loop naar rechts en je ziet de dronkaard liggen. Ga de saloon in.
Spreek hier de cowboy aan en vraag om een kogel. Daar zit namelijk kruit in.
Hij wil hem wel geven als je kunt aantonen dat je kunt schieten.
Je activeert nu een behendigheidsspelletje. Save je spel.
De bedoeling is, dat je 3 van de 6 glazen kapot schiet.
Je hebt slechts 6 kogels en je bent dronken, het is dus niet eenvoudig.
Als het gelukt is, krijg je automatisch een kogel (bullet).
Lukt het niet, dan kun je de cowboy om nog een kans vragen. Dat kost je dan wel een goudstuk. Je kunt steeds weer een nieuw goudstuk vinden tussen de varens bij de Maya trappiramide, elke keer als je daar via de roze tijdreisknop naar toe reist.
Ga met je kogel via de roze tijdreisknop terug naar huis.
Loop naar de achtertuin. Raap de draadkniptang (steel nippers) op, als je hem niet bij je hebt of ergens anders neergelegd hebt. Knip daarmee de kogel kapot, zodat je los zwart kruit (gunpowder) krijgt.
Alcohol, chili, glas, kwik
Op de salontafel in de woonkamer staat een karaf met wijn (decanter). Daar zit alcohol in, dus raap hem op.
Ga naar de slaapkamer.
In de onderste lade van het linker nachtkastje vind je een kwikthermometer. Raap hem op en je hebt dun glas en kwik.
Ga naar de kelder.
Aan de linker kant van het voorraadrek hangt een streng chilipepers. Pak een chilipeper (red hot pepper) en maal hem tot chilipoeder in de mortier (mortar), die oorspronkelijk ook in het voorraadrek stond.
Goud
Als je de gouden munt nog niet had, ga je via de roze tijdreisknop naar de Maya trappiramide. Daar vind je een gouden munt (gold coin) tussen de varens, rechts en/of links van de kalenderschijf.
Heb je de munt aan de cowboy gegeven, dan kun je een nieuwe munt verdienen, door een spelletje kaart met de piraat te spelen en te winnen (save dus je spel voor je speelt).
De piraat wil wel eerst wijn. De karaf en een glas vind je in de woonkamer op tafel. Zorg ervoor dat je eerst wijn in een glas schenkt en goed bewaard; je hebt het nodig voor het drankje! De karaf kun je daarna aan de piraat geven. Hij zit in de piraten herberg aan de linkerkant.
Rood drankje
Ga naar het alchemie-apparaat in de kelder van het huis.
Gooi als eerste een scheut wijn in de ketel.
Voeg dan de chilipoeder, zwart kruit, gouden munt, lava en de thermometer toe.
Duw op de "done" knop.
Vul een glazen flesje met het rode drankje (red potion).
Vuursteen 
Guram, de heks
Voor je op reis gaat, neem je uit de woonkamer de pook (rake) mee, die naast de open haard staat.
Klik dan op de roze tijdreisknop.
Kies op de map het icoon met de vrouw achter de waarzeggersbol (midden rechts).
Je arriveert in een donker kaal bos. Ga naar voren en daarna naar rechts.

Je ziet nu rechtsonder in beeld een platte deksteen onder een boom. Gebruik de pook om de steen op te tillen.
Eronder blijkt de groenverlichte ingang naar het hol van de heks te zijn.
Ga naar binnen en spreek Guram aan.
Ze wil je wel de Vuursteen geven, maar alleen als je haar een drakenschub brengt.
Dinosaurus
Klik op de roze tijdreisknop en kies op de map voor het icoon met de dinosaurus (rechtsboven).
Je arriveert aan de rand van een oeroud tropisch varenbos.
Ga 3 keer naar rechts en je ziet een geschubde T-Rex. Hij kan je zien en het is een vleeseter, dus is het niet verstandig er zomaar op af te gaan.
Ga via de tijdreismap terug naar de heks Guram. Vertel haar dat je geen schub kan pakken, als de T-Rex je ziet. Guram wil wel een onzichtbaarheidsdrankje voor je maken, maar daar heeft ze een tand van een zeer grote wolf voor nodig. Dat soort wolven leefde vroeger in de préhistorie.
Wolventand
Ga via de roze tijdreismap naar de préhistorie (icoon met mammoet).
Loop daar naar de mensen die nog steeds bezig zijn de gevelde mammoet op een slee te hijzen.
Praat met de prëhistorische mens. Hij heeft een ketting van wolventanden om zijn nek. Hij wil je wel een tand geven, als je hem helpt met het vervoer van die grote mammoet.
Dat zou het beste gaan, als er wielen onder die slee zaten.
Als het goed is, heb je al een wiel opgeraapt in zee in Griekenland en een wiel bij de huifkar in het westernstadje.
Ga via de roze tijdreisknop naar huis.
Loop naar de achtertuin en raap rechts van het pad het autowiel (car wheel) op.
Klik op het blauwe bolletje en dan op de blauwe snelreisknop. Ga via de map naar de maan.
Niet alleen de Amerikanen, maar ook de Russen zijn op de maan geweest. En zij hebben daar met een karretje rondgereden.

Klik op de maan op de blauwe knop en daarna op de "on the moon"knop.
Klik met de driehoekjes naast de bol, op de plattegrond één pagina naar rechts. Je ziet nu op de kaart een gebied dat Foggy Valley heet. Dubbelklik op het vierkantje bij de letters FO.
Je ziet nu het Russische voertuig. Pak het wiel (wheel) dat voor het karretje in het zand ligt.
Ga eerst via de blauwe knop terug naar huis.
Ga dan via de roze tijdreisknop teug naar de préhistorie.
Loop naar de mammoet op de slee. Bevestig je vier wielen aan de slee. De man met de halsketting vindt je oplossing wonderbaarlijk en geeft je meteen als beloning een wolventand (wolf fang).
Drakenschub
Ga via de roze tijdreisknop naar het bos waar de heks woont.
Ga haar hol in en geef haar de wolventand.
Dat was precies wat ze nodig had. Ze maakt het drankje, maar vraagt nu om een schoon leeg flesje.
Ga via de roze tijdreisknop naar huis.
Loop naar de kelder en haal een leeg flesje (retort) uit het flessenrek.
Ga via de roze tijdreisknop terug naar Guram, de heks.
Geef haar het lege flesje en je krijgt een geel magisch onzichtbaarheidsdrankje (invisibility potion).
Drink het gele drankje op en je krijgt een geel bolletje en gele knop erbij, zodat je nu tijdelijk onzichtbar kunt worden, als dat nodig is.
Vuursteen
Ga via de roze tijdreisknop naar de vissershut.
Loop naar binnen en pak het mes (knife) dat daar op tafel ligt.
Ga daarna via de roze tijdreisknop naar het dinosaurustijdperk.
Loop naar de T-Rex.
Klik daar op het gele bolletje en aansluitend op de gele knop. Je wordt nu tijdelijk onzichtbaar.
Gebruik het mes om een schub (scale) van de Dino af te snijden.
Ga daarna via de roze tijdreisknop terug naar heks Guram.
Wacht zo nodig even tot je onzichtbaarheidsdrankje is uitgewerkt.
Geef haar dan de drakenschub en je krijgt in ruil de gewenste vuursteen (firestone).
Combineer de vuursteen met je rode drankje en je krijgt een magisch vuurdrankje. Drink het op en je krijgt nu een rood bolletje en een rode vuurknop erbij.
Altaar van Vuur
Ga vanaf de heks via de roze tijdreisknop naar huis.
Ga vanaf het huis via de blauwe snelreisknop naar de maan.
Reis hier via de blauwe knop, of ga 5 stappen naar rechts, naar de "Quick Ground".
Weer zak je door het drijfzand en kom je voor het Altaar van Vuur terecht.
Klik op het rode bolletje en aansluitend op de rode vuurknop. Aan je cursor plakt nu een vlam. Steek met de vlam het Altaar van Vuur aan en de maan wordt opgewarmd.
Taak 10: Altaar van Water activeren 
Open je magische boek om de volgende opdracht te lezen.
De maan heeft nu een atmosfeer en is warm, maar hij is niet vochtig genoeg. Aan jou de taak om het Altaar van water te vinden, noordelijk van de Valley of Dreams.

Ga naar het deel van de plattegrond, waar je de Valley of Dreams ziet. Helemaal bovenaan zie je de "Twoheaded Mountain". Op het vierkantje waar "Twohead" staat, vind je het Altaar van water, een groot blauwwit kristal waar een symbool op staat.
Om dit altaar te activeren heb je volgens je boek, de oude magische spreuk van Atlantis nodig, die voorheen in het bezit was van Poseidon, de God van de Zee.
Spreuk van Atlantis
Ga vanaf de maan naar huis.
Ga dan naar je roze tijdreismap.
Bij de Maya trappiramide heb je een stuk perkament gevonden met hiërogliefen. Zo niet, dan is het nu tijd om het te halen.
Heb je het stuk perkament, dan ga je op de roze tijdreismap naar het icoon rechtsboven, waarop je een tempel op een heuvel ziet en twee zuilen met groene verlichting.
Je arriveert in Atlantis, aan de voet van een tempel. Ga naar voren en je ziet een zuil met inscripties. Draai hier naar links en je ziet een standbeeld van de God Poseison. Hij heeft een drietnd in zijn hand.
Pak de groene smaragd (emerald) uit de sokkel van het standbeeld.

Draai terug naar rechts en dan nogmaals naar rechts.
Nu zie je een schuifpuzzel met 16 vakjes.
Klik rechtsboven in je scherm op het perkament dat je bij de Maya's vond. Zo moet de puzzel er uiteindelijk uitzien.
Klik op een steen en daarna op het knipperende rondje op het lege vakje ernaast, om de steen te verschuiven.
Klik nogmaals op de steen en je merkt dat de afbeelding op de steen draait. Je zult dus ook nog elke steen in de juiste positie moeten draaien! En niet alleen om hem te herkennen.
Als het je gelukt is om de puzzel op te lossen, krijg je auitomatisch een ronde blauwe steen met een symbool erop. Dit is de magische waterspreuk (magic spell).
Altaar van Water
Ga via de roze tijdreismap terug naar huis.
Ga dan via de blauw snelreismap naar de maan, naar het altaar van water.
Gebruik je magische spreuk op het altaar en het begint te regenen.
Taak 11: Maan beplanten 
Open je magische boek om de volgende opdracht te lezen. Nu het maanoppervlak doordrenkt is met water, is hij gereed om te beplanten. Dit kan met speciale zaden van planten die geschikt zijn voor de lagere zwaartekracht. Je kunt de zaden in de toekomst vinden.
Zaadbank
Ga vanaf de maan, via de blauwe map, terug naar het huis.
Loop naar de kelder. Hier vind je op de scheepskist, links van het garenklosje, een magneetpasje (electronic card).
Raap het op en ga dan naar de achtertuin. Rechts van de zandhoop ligt een opgerold stuk papier in het gras. Raap het op en bekijk het. Het is een tekening van de maan en 7 planten (scroll).
Ga via de roze tijdreismap naar de toekomst, het icoon rechtsbovenaan, met de robot achter de balie. Loop de de "4 S" deur naar binnen en praat met de robot-bewaker.
Je mag alleen langs als je een pasje hebt.
Laat hem na het gesprek dus het magneetpasje zien, dat je in de kelder vond en je mag doorlopen.
Nu zie je de opslagloods met planten, maar de deuropening wordt beschermd door laserstralen!
Klik op het gele bolletje rechts onderaan in je scherm en duw dan op je gele knop.
Als je onzichtbaar bent, kun je daarna zonder problemen de loods in.

Je mag nu 7 planten selecteren.
Klik rechtsbovenaan op je stuk papier met de afbeeldingen, zodat je ziet wat je zoekt.
Pluk dan 7 planten en zet ze in je inventaris. De afbeelding licht op, als je de juiste plant hebt.
Als je ze allemaal gevonden hebt, klik je linksonder op de "done" knop. Je krijgt dan een container met zaden (seeds canister).
Zaden planten
Ga via de roze tijdreismap terug naar het huis.
Ga dan via de blauwe snelreismap naar de maan.
Klik bij aankomst de zaden op een willekeurig stuk maanoppervlak, om de zaden uit te strooien.
Nu rest je nog maar één ding te doen.
Taak 12: Een groene Maan maken 
Open je magische boek en je leest je laatste opdracht: alle gezaaide planten laten bloeien.
Hiervoor heb je een magisch regenboogdrankje en een magische spreuk nodig.
Magische spreuk
Ga via de blauwe snelreisknop naar het icoon met de rode zonsondergang boven het meer (rechtsmidden).
Loop naar voren en dan naar links.
Helemaal links in beeld zie je een rotsblok. er ligt een blad papier op. Raap de magische spreuk op.
The shades faid... Everything around acquires the colours of the rainbow...
(De schaduwen verdwijnen langzaam... Alles om je heen krijgt de kleuren van de regenboog...)
Ingrediënten
- water
- rode viscose suspensie
- tijgerlelie (tiger lily)
- narcis (daffodil)
- smaragd (emerald)
- chicorei bloem
- lapis lazuli (lazurite)
- amethist
- sneeuw
- steenkool
Smaragd
De smaragd heb je al gepakt in Atlantis, aan de voet van het standbeeld van Poseidon.
Amethist
De amethist vond je eerder al in de grot bij het bos met de grote stenen hoofden.
Chicorei en narcis
Ga via de blauwe snelreisknop naar het icoon met het lichte groene bos (linksbovenaan).
In het bos aangekomen sta je op een grasveldje met madeliefjes. Aan de rechtrkant groeit een bluw bloemetje. Raap het op, het is chicorei (chicory).
Loop dan twee keer naar voren en één keer naar rechts.
Links van de waterval zie je gele bloemen. Pluk ze, het zijn narcissen (daffodils).
Sneeuw
Ga via de blauwe snelreismap naar het icoon met het besneeuwde landschap (onder het groene bos)
Als je aankomt, kun je meteen een handvol sneeuw) oprapen.
Of kijk, als je wilt, nog even rond in dit prachtige gebied en raap de sneeuw ergens anders op.
Lazuriet en tijgerlelie
Ga via de blauwe snelreismap naar het icoon met het landschap met de bloesems (linksonder).
Je arriveert in Japan.
Loop tussen de bloesemenden takken naar voren, richting tuinhuis.
Je ziet hier aan de linkerkant een struik met een oranje tijgerlelies.
Rechts ligt een blauwe lazuriet edelsteen op de grond. Neem beide mee.
Water, rode viscose suspensie en steenkool
Ga via de blauwe snelreisknop terug naar het huis.
Raap in de woonkamer wat kooltjes (coal) op van de vloer voor de open haard. Als er geen kool mear ligt, kun je die eerst met behulp van de pook uit de open haard wippen.
Ga naar de keuken. In de deur van de koelkast staat een halfvolle fles ketchup. Dat is een prima rode viscose suspensie.
Ga naar de kelder en vul je tinnen beker met water bij de druppende container.
Magisch drankje
Ga naar de kelder, naar het alchemie-apparaat.
Giet als eerste het water in de ketel.
Voeg dan de tomatenketchup, tijgerlelie, narcis, smaragd, chicorei, lazuriet, amethist, sneeuw en kooltjes toe.
Klik dan op de "done"knop.
Vul een leeg flesje met de regenboogkleurige vloeistof
Voeg je magische spreuk toe aan het flesje.
Drink dan het magische regenboog drankje op.
Rechtonderaan verschijnt een regenboogkleurige knop.
Ga via de blauwe snelreisknop naar de maan.
Activeer hier je regenboogknop.......................................................

Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.
|