GRANDMA BADASS


Walkthrough door Yvonne © 2021 www.adventurespel.nl

Uitgever: Adipson Studio / 2021
Ontwerper: Adipson Studio

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening en proloog,
Episode 1: a very bad day

Spelbediening en proloog  

Spelbediening
Op het openingsscherm zie je Grandma Badass met haar kat Marius en kun je uit 8 talen kiezen door een vlaggetje aan te klikken.
Daarna zie je het hoofdmenu.
In het hoofdmenu kun je een nieuw spel starten (new game), een opgeslagen spel laden (load) of een spel beëindigen (leave the game).

In 'configuration' kun je het volume instellen (sound volume) en de snelheid (game speed).
Je kunt daar ook een spel laden, opslaan of beëindigen, het spel opnieuw beginnen, teruggaan naar het spel waarmee je bezig was en de oorspronkelijke instellingen terug krijgen.
Kies back to the game en je bent weer in het hoofdmenu.

Daar kun je de credits zien met onder meer de naam van de maker en de makers van de muziekstukjes.
Er is ook een link naar twitter.
Kies 'new game'.


Proloog: Lockdown
Je ziet oma Badass gestoord worden in haar slaap door haar bovenbuurman. Hij gooit blikjes en peuken naar beneden vlak voor haar raam.

Daarna zie je haar in haar huis.
Bovenaan het scherm staat een schriftje waarin oma's taken staan vermeld.
Klik op het schriftje en je ziet dat kat Marius gevoerd moet worden.

Daarnaast zie je twee disks om te saven en te laden, gereedschap om bij de instellingen terecht te komen en een tekening van oma Badass.
Hierin zie je de spelbediening nog eens uitgelegd. Tip 4 en 5 zijn voor het spelen van belang, de andere heb je al eerder kunnen lezen: als de kat je voor de voeten loopt, moet je hem aanklikken om uit de weg te gaan en als je vast zit in het spel, kun je een briefje op de koelkast gebruiken.

Bij de kampioensbeker komen je prestaties terecht die je in het spel kunt ontgrendelen.
Rechtsonder zie je een vakje waarin een actief voorwerp wordt weergegeven en een muzieknoot die aangeeft of het geluid aan of uit staat.
Bij de omhoog- en omlaagpijlen komt de inventaris te staan.

Het spel heeft een autosave, maar je kunt ook zelf spelen opslaan.
Hotspots met tekstlabels zie je, als je met de muis over het scherm gaat.

Het spel heeft een hintfunctie. Je vindt aan het begin van het spel een internetlink op een briefje op de koelkast. Met die link kom je op de website terecht van de maker. Daar kun je een walkthrough raadplegen.


Slaapkamer
Klik op Marius en hij springt in oma's armen.
Open het nachtkastje en oma vindt twee batterijen (two batteries).
Druk op het lichtknopje aan de muur. Links gaat er een lamp branden.
Doe de schemerlamp aan, maar die is kapot.

In de kast en de bovenste la is niets te vinden.
Er staat een klein blauw doosje, waar oma niet bij kan.
In de onderste la zit een knotje wol (ball of wool).
Als je links de leunstoel aanklikt, gaat oma een dutje doen.
Ga de deur door naar rechts.


Huiskamer
Bekijk de foto (family photo) op het dressoir. Oma en Marius staan erop. Ze doet de foto in haar schriftje en hij staat ook in de inventaris onderaan.
In het rechter laatje vindt oma een naald (sewing needle).
Achter de deurtjes ligt niets.

Als oma de leunstoel gebruikt, dut ze weer in.
Bekijk de veer (spring) in de bank en zet een plaatje op.
De boekenkast zit op slot. Oma heeft een gouden sleuteltje nodig om de kast te openen.

De lichtknop hier doet het. Zet het licht aan.
Lees oma's schriftje. Ze heeft een tweede opdracht voor zichzelf opgeschreven. Behalve het voeren van Marius zal ze de sleutel van de boekenkast moeten vinden.
Ga naar rechts en je bent in de hal.


Hal, WC, badkamer
In de hal doet het lichtknopje het ook. Doe het licht aan.
Bekijk de handtas en oma pakt haar portemonnee met 3 euro (3 euros) eruit.
In de middelste la van het kastje links kan oma een gloeilamp (light bulb) pakken.

Ga naar de slaapkamer en zet de gloeilamp in de schemerlamp.
Doe het licht van de schemerlamp aan.

       

Ga naar de hal en ga de WC in.
Oma's beeltenis is afgeplakt en er lijkt niets te doen of te vinden.
Loop iets naar links, zodat je naast de deur een lichtknopje kunt zien. Doe het licht aan.
Pak de wandelstok (the lethal weapon). Ga iets naar rechts en pak de WC-borstel (toilet brush).

Ga de deur door naar de hal.
Ga de woonkamer in en sla met de wandelstok op het vaasje.
Pak het blauwe sleuteltje (blue key op.

Ga terug naar de slaapkamer.
Sla met de wandelstok het blauwe doosje uit de kast en er valt een gouden sleuteltje (small golden key) uit.
Pak het sleuteltje en ga naar de hal.

       

Ga de badkamer in.
Oma staat ervoor, maar rechts van de deur is een lichtknopje.
Doe het licht aan en pak de tandenborstel (toothbrush) naast de spiegel.
Open het deurtje van de wastafel en pak er douche gel (shower gel) uit.
Open de douchedeur, pak de douchekop en oma neemt een douche.

Ga terug naar de hal.
Open het geheime laatje in het kastje rechts van de deur. Oma laat merken dat ze daarvoor een blauwe sleutel nodig heeft. Die had je net gevonden in het vaasje. Open het laatje ermee en oma pakt er een klosje garen (sewing thread spool) uit.


Keuken
Ga de keuken in. Je moet Marius ten slotte voeren.
Doe het licht aan.
NB: Je hebt alle lichten in huis aangedaan en ontgrendelt hiermee de eerste Grandma Badass prestatie.

In de onderste vier kastjes is niets te vinden. Open ze en open ook de oven en de magnetron.
Pak een olijf (small black olive) uit de stopfles op de tafel en laat het mes liggen. Die wordt je buiten namelijk meteen afgepakt.
Geef de olijf aan Marius. Marius vindt die wel lekker en eet hem op.
Pak een nieuwe olijf.

Pak het briefje op de koelkast en lees het in oma's schriftje. Het is een internetadres dat je naar de site van de maker leidt. Je kunt hier een walkthrough vinden in meerdere talen.

De keukenkastjes bovenaan zijn niet te openen. Oma is te klein.
Gebruik de wandelstok en uit het kastje rechtsboven valt een zak kattenvoer (cat food).
Pak het kattenvoer.
NB: Met het openen van alle kastjes, de oven en de magnetron ontgrendel je de 2e prestatie.

Doe kattenvoer in het etensbakje van Marius. Er komt maar één kattenbrokje uit en oma laat merken dat ze boodschappen moet doen.

Ga de keuken uit en open de buitendeur.
Bekijk oma's schriftje. Je moet ervoor zorgen dat Marius niet mee naar buiten gaat en daarna pas kun je boodschappen doen.

Ga naar de huiskamer en open de boekenkast met het gouden sleuteltje.
Pak het lapje (piece of fabric).

Repareer de bank: doe eerst de draad door de naald en leg dan het lapje op de veer.
Gebruik daarna naald en draad.

Leg de olijf op het lapje en Marius springt op de bank om de olijf te pakken. De bank werkt als een trampoline en Marius komt op de boekenkast terecht. Oma kan nu zonder Marius het huis verlaten.

Zet eerst de muziek af door met de wandelstok een mep op de grammofoon te geven. De plaat blijft draaien, maar je verdient hiermee de derde prestatie.
Ga nu terug naar de gang en ga het huis uit.


Episode 1: a very bad day  

Huis buurman, mondkapje, bus
Er staat een politieman en oma zegt hem dat ze met de bus meegaat om boodschappen te doen. Hij zegt dat ze een mondkapje moet dragen om met de bus mee te mogen.
Als oma het mes uit de keuken heeft meegenomen, vraagt hij haar ook of ze wapens bij zich draagt. Oma ontkent, maar wordt betrapt. Ze heeft een mes bij zich en moet dat inleveren.
NB: als je geen mes hebt gepakt, spreekt de agent oma alleen aan over het mondkapje.

Loop naar rechts waar oma's bovenbuurman over de balustrade hangt.
Kijk naar de viezigheid onder de regenpijp. De buurman heeft onder invloed van cannabis en drank overgegeven.
Pak met de wandelstok de prospectus weg van de regenpijp. Dat lukt niet.
Geef de buurman een mep met de wandelstok en de prospectus valt in de vuilcontainer.
NB: Sla de buurman totaal 10 keer en je ontgrendelt de 4e prestatie.

Pak de prospectus. Die komt in de inventaris én het schriftje terecht.
Kijk in het schriftje. Oma's taak is een mondkapje te vinden en met de bus te gaan om kattenvoer te kopen. De prospectus gaat over miam woof hondenvoer, dat wordt aangeprezen door een rondborstig model.

       

Ga de trap op en stap de woning van de buurman in.
Pak de schaar (pair of scissors) uit de stoelleuning.
Pak van de fles op het kastje rechts van de tv een elastiekje (rubber band).

Ga de slaapkamer in en bekijk de laatjes in het kastje links. In de onderste la ligt een nietmachine (stapler).
Links naast het blauwe overhemd staat een rugzak. Oma neemt de wiet erin niet mee uit angst voor de politie.
propje papier van de grond. Ze stopt het niet in haar inventaris, maar in het schriftje. Bekijk het. Het is een instructie voor het maken van een mondkapje. De helft ontbreekt.

       

Ga via de woonkamer terug naar buiten.
Ga links de trap af en je ziet waar de bushalte is. Ga erheen.
Bekijk het bosje. Oma is bang dat er een eng dier in zit.
Sla met de wandelstok op het bosje en er blijkt een perverse man in te schuilen. Sla hem neer met de stok en pak het papier op. Het komt in het schriftje terecht. Kijk in het schriftje en oma ziet de andere helft van de instructie voor het maken van een mondkapje.

Ga naar het huis van de buurman en ga zijn slaapkamer in.
Knip een lapje uit het blauwe t-shirt voor een mondkapje.
Knip het elastiekje in tweeën en zet de elastiekjes aan het lapje stof.
Gebruik de nietmachine om ze aan het stukje stof vast te maken.
Oma heeft een mondkapje (covid mask) gemaakt.

Ga het huis uit en loop naar de bushalte.
Klik op het bord voor de bus en oma zet haar mondkapje op.
Even later zit ze in de bus. Ze heeft 1 euro voor de rit betaald.
Je ziet nu een plattegrond met daarop de plek waar je bent en twee plekken om naartoe te gaan: oma's huis en het stadscentrum (downtown).


Kruidenierszaak
Kies voor het centrum en oma staat even later bij de bushalte in het centrum.
Rechts zie je Raouls kruidenierswinkel. Ga ernaartoe en doe je mondkapje voor. Oma doet hem snel af.
Bekijk de afvalbak en oma pakt er een potje vitamine (super vitamins) uit.
Zie een poster van het meisje dat je ook zag op de prospectusfoto.
Pak de zak kattenvoer achter Raoul op de plank. Oma heeft een euro te weinig bij zich.
Ga dus de winkel uit.

Raoul roept oma terug. Hij zet een papieren zak op de toonbank.
Als zij de zak naar Kevin brengt, krijgt ze een zak kattenvoer in ruil.
Oma vraagt aan Raoul wat er in de zak zit. Door het nee-schudden of ja-knikken van Raoul, merk je dat er wiet in zit.
Neem de papieren zak (mystery paper bag) mee en ga de winkel uit.


Cosmeticawinkel
Ga naar links. Het tweede gebouw links van het politiebureau is een cosmeticawinkel. Ga er naar binnen toe.
Het meisje achter het bureau is het model dat de hondenvoer aanprijst op de foto van de prospectus.

In het kastje links van de deur kun je een haarborstel (hair brush) pakken uit het laatje linksonder.
In de andere laatjes zit niets.
Ga iets naar links en pak de lege plastic beker (empty plastic cup) van de bovenste plank in het schap daar.

Laat de foto van de prospectus zien.
Oma vraagt of het meisje hetzelfde meisje is als op de foto. Ze heet Lola en denkt dat oma een handtekening vraagt.
Lola laat merken dat ze een pen wil hebben en houdt de foto.
Ga naar buiten en neem de bus.


Coffeeshop, Kevin, kattenvoer
Bekijk het schriftje. Bij de taak Kevin de zak te bezorgen zie je op het plaatje, dat je bij een coffeeshop moet zijn.
Op de plattegrond is een nieuwe plek te bezoeken: de slecht bekendstaande buurt.
Ga erheen en loop naar de coffeeshop.

Oma vraagt naar Kevin, maar geen van de klanten heeft belangstelling voor haar. Ze zijn diep in slaap.
Ze hebben alle drie een lege koffiekom voor zich staan.
Pak de koffiepot (hot coffee)rechts van de kassa.
Los de pilletjes op in de koffiepot en schenk koffie in de koffiekom van Luc.
Sla dan op zijn hoofd met de wandelstok en Luc gaat hyperactief met sambaballen spelen.
Zie een armpje achter de bar met de muziek meebewegen.
Maak Maurice op dezelfde manier wakker en hij speelt trompet.
Ondertussen zie je een tweede handje omhoog steken van achter de bar.
Maak ook Omar wakker. Hij bespeelt de bongo.

Achter de bar zijn nu niet alleen armen maar een héle persoon te zien. Het is Kevin.
Praat met hem en oma geeft hem de papieren zak. Hij geeft niets terug.

Ga de coffeeshop uit en neem de bus naar het centrum.
Ga naar Raoul toe. Hij geeft oma de zak kattenvoer (cat food).
Ga naar buiten, neem de bus en ga naar oma's huis om Marius te voeren.


Inbraak
Ga rechts oma's huis in.
Er is ingebroken en Marius is zoek.
Oma roept Marius. Ga Marius in elke kamer zoeken. Begin in de woonkamer.
Pak de LP (33 rpm vinyl record) en ga de slaapkamer in.
Pak het blauwe doosje (smal empty box en ga Marius zoeken in de keuken, op de wc en in de badkamer. Pak hier het badeendje (rubber duck).

Ga naar de woonkamer.
Marius is nergens te vinden en oma gaat huilend in haar stoel in de woonkamer zitten. Ondertussen krijg je haar herinneringen aan Marius te zien.
Oma wil de politie inschakelen.
Ga het huis dus uit. Ze is vastbesloten Marius op te sporen.


Politiebureau
Neem de bus naar het centrum.
Ga het politiebureau in. Praat met agent Bernard. Dit lukt niet. Hij blijft wel in je buurt als je ergens heen loopt.

Loop de gang in naar rechts en open de eerste deur die je tegenkomt. De zwijgzame agent houdt je tegen.
Loop naar links en vul je plastic beker met water (cup with water).

Ga aangifte doen bij de agent aan de balie. Ze heeft een foto van Marius nodig.
Geef de foto van oma met Marius aan de agent en ze vindt Marius een schatje. Ze zet al haar charmes in om haar baas zo ver te krijgen zich over de zaak te buigen.
De baas neemt oma mee naar zijn kantoor en adviseert haar te praten met de eigenaar van de nachtclub.

Bekijk het schriftje om de nieuwe taak te zien.
Loop iets naar links en pak een pen (pen) uit het pennenbakje op het bureau.
Ga naar buiten en ga Lola's winkel in.


Cosmeticawinkel, Nachtclub
Geef de pen aan Lola. Ze zet een handtekening op haar foto, drukt er een kus op en geeft de foto aan oma.
Behalve Lola's fotokrijgt oma iets later ook de pen terug.
Ga de winkel uit en ga naar rechts de nachtclub in.

De portier laat oma niet naar binnen gaan. Ze heeft er te weinig geld voor.
Aan zijn shirt te zien is hij een groot fan van Lola. Geef hem Lola's foto.
Nu kan oma de disco in. Praat met de DJ, die een glaasje water wil. Die heeft oma bij zich.
Geef het bekertje water aan de DJ en praat met hem. De DJ laat alleen maar merken nóg een beker water te willen.

Pak het lege bekertje op en ga naar het toilet.
Open het linker hokje. Er zit een enge clown in.
Ga iets naar rechts en open de gereedschapskist. Pak de dopsleutel (pipe wrench eruit, maar de kraan is er niet mee te repareren.

Ga naar het politiebureau om je bekertje te vullen en ga terug naar de DJ om het bekertje aan hem te geven.
De man wil nog meer water en als oma de draaitafel aanraakt, maakt hij een snijgebaar langs zijn keel.
Pak het bekertje weer op.

Ga de wc in. Bekijk de deur van de wc naast die met de wc-rol. Oma pakt de deurknop (door handle).
Zet de deurknop op de tweede deur van links en open de deur. Op de wc-rolhouder staat een flesje met een laxeermiddel (liquid laxative).
Pak het op en haal nog wat water uit het politiebureau.

Ga terug naar de dancing en doe het laxeermiddel bij het water.
Sla met de wandelstok 3x op de draaitafel om van muziek te veranderen. De discogangers blijven door dansen. Oma kan nog steeds niet tussen hen door naar achteren lopen, maar ze ontgrendelt wel de vijfde prestatie.
Geef het bekertje water aan de DJ. Die krijgt last van zijn darmen en verdwijnt naar de wc. Oma volgt hem.
Ga terug en zet de LP uit de inventaris op de draaitafel. De bezoekers stoppen met dansen en je kunt doorlopen naar rechts.

Bekijk het bordje eten van de eigenaar van de dancing. Oma vraagt zich af of het Marius is die op het bordje ligt.
Praat met de eigenaar. Hij eet hondenvlees, geen kattenvlees en zegt dat Marius ergens in Rusland gevangen wordt gehouden.
Oma heeft geen paspoort, maar de eigenaar geeft haar een tip.
Bekijk het schriftje waar oma die heeft opgeschreven. Een hacker zou een vals paspoort kunnen maken.
Haar volgende taak is die hacker te vinden.
Sla de eigenaar met de wandelstok en oma ontgrendelt de 6e prestatie.


Geheime trap hacker
Bekijk het schriftje en zie hoe het huis van de hacker eruit ziet.
Ga de dancing uit en neem de bus naar de achterbuurt.
Als je daar bent, zie je links van het bushaltehokje een gebouw waar je in kunt: het adres van de hacker.
Ga naar binnen.

       

Je ziet een kast die voor een deel gevuld is met water.
Je ziet ook een beeld met 4 armen. In een van de handen zit een bezem, de andere handen zijn leeg.

In het bureau zit aan de rechterkant een gaatje.
Doe de dopsleutel erin en draai eraan. Je ziet een kwart van de grote kast blauw worden, doordat de kast gevuld wordt met water.

Aan de bovenkant zit een knop waar oma niet bij kan komen en aan de onderkant zit een klein rooster.
Open het rooster. Zet de badeend in het open vak en draai aan de dopsleutel. Het waterpeil stijgt om even later weer te dalen.

Bekijk het beeld met de vier armen nog eens.
Doe de wc-borstel in een hand en draai de dopsleutel. Het water komt een niveau hoger te staan.
Doe de tandenborstel en de haarborstel in de andere handen en de kast vult zich met water zonder leeg te lopen.
Het bandeendje drukt de knop in en het bureau schuift opzij. Je ziet er een trap onder.

Ga de trap af. Daar is het te donker om iets te zien.
Loop iets naar links het donker in.
Helemaal links, ongeveer in het midden, zit een lichtknopje. Doe het licht aan. Oma krijgt een lapje met een bedwelmende vloeistof tegen haar neus gedrukt en raakt bewusteloos.

Met het beëindigen van episode 1, heb je de laatste, 7e, prestatie ontgrendeld.



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.