GRANDMA BADASS![]() Uitgever: Adipson Studio / 2021/2022 Ontwerper: Adipson Studio Platform: PC. Systeemeisen: --- Windows XP of hoger - Processor: Pentium of hoger - 1 GB RAM - Grafische kaart: 1280 x 720 - 64 bits - 2 GB beschikbare opslagruimte - aanbevolen om in een 'window' van 1024 x 768 te spelen. Categorie: Humor, ontvoerde kat, coronatijd, geldgebrek, 2D en 2.5D cartoonstijl beeld, 3de persoon, point & click, leeftijd 16+. Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige walkthrough. Beschrijving en review door Yvonne: Hoofdstuk 1 en 2 werden in 2021 uitgegeven. In 2022 volgde een herziene en complete versie van 6 hoofdstukken. Oma Badass is een doortastend oud vrouwtje. Op de dag dat het verhaal begint, wordt ze drie keer in haar slaap gestoord door haar bovenbuurman. Hij gooit peuken en lege blikjes op haar stoep en hangt uiteindelijk stomdronken over de balustrade. Als ze opstaat, is het tijd haar kat Marius te voeren. Voordat ze zijn kattenvoer vindt, moet ze al veel problemen met slimmigheidjes oplossen en dan blijkt ook het kattenvoer op. Ze moet dus boodschappen doen en dat geeft ook al veel gedoe. Alleen al het maken van een mondkapje voor in de bus heeft veel voeten in aarde en Marius loopt steeds om haar voeten heen. Als ze thuis komt na het boodschappen doen, blijkt dat er is ingebroken en Marius verdwenen is. Ze doet aangifte bij de politie en gaat zelf op onderzoek uit en komt erachter dat Marius waarschijnlijk in Rusland gevangen wordt gehouden. Niet om opgegeten te worden, zoals 87 eerder verdwenen katten, maar om te dienen als bontmuts. Oma heeft helaas geen paspoort, maar dat probleem weet ze op te lossen en dan begint een groot en lang avontuur vol knotsgekke situaties, die Oma dapper op haar eigen manier het hoofd biedt. Grandma Badass is een klassiek, traditioneel adventure: voor een belangrijk doel moet veel ondernomen worden in moeilijke omstandigheden. ![]() ![]() Er zijn behoorlijk veel puzzels op te lossen. Op één puzzel na zijn het in de eerste twee hoofdstukken allemaal inventarispuzzels. Daarin moet je een waterpeil verhogen, wat niet zo moeilijk is als je de nodige spullen bij je hebt. Later in het spel is het soort puzzels gevariëerder. Je moet codes vinden die op verschillende manieren verkregen worden. Soms vind je ze op post-its, soms moet je ze afleiden uit aanwijzingen op muren of dozen en soms moet je even denken over de volgorde van de cijfers. Er is een weegschaalpuzzel, waarvoor je de hints in de buurt moet zien te vinden en deuren die door laserstralen worden gesloten, open je allemaal op een andere manier. Er is een puzzel waarbij je muziektonen in de goede volgorde moet zetten en een waarbij je datzelfde moet doen met kleuren. Er zit ook een zogenaamde "red herring" in het spel: een voorwerp dat je opraapt, maar nergens nodig hebt. Een hotspotfunctie helpt je om met één druk op de knop belangrijke punten te zien. Daar is niet altijd iets mee te doen. Zo blijft er wat te zoeken. ![]() ![]() Je kunt de puzzels over het algemeen goed oplossen en je komt geen enkele puzzel tegen, waarbij je de meest onwaarschijnlijke combinaties moet uitproberen. Soms loop je lang met spullen rond zonder er een bestemming voor te weten, andere keren weet je snel waarvoor ze dienen. Als je oma huilend in haar stoel ziet, terwijl ze herinneringen aan Marius ophaalt, is het doel meteen duidelijk en dan gaat ze er dus kordaat op af. Haar herinneringen zijn ontroerend. Vernieuwend is het spel niet: natuurlijk wordt er naar sleutels gezocht en een tegenwerkend persoon wordt met een laxeermiddel onschadelijk gemaakt. Bekende situaties dus, maar leuk en logisch om te doen. Zowel beginnende spelers als gevorderde spelers zullen er plezier aan beleven. Ook voor jongere spelers is dit spel geschikt, ondanks de dronken buurman en verwijzingen naar oma's koerierschap met wiet. Om Marius' voer te vinden deinst oma er namelijk niet voor terug wiet te vervoeren. ![]() ![]() Oma is een leuk figuurtje. Ze kan rake klappen uitdelen met haar wandelstok en doet dat dan ook regelmatig en met veel plezier. Toch kijkt ze wel uit aan wie ze een mep geeft. Ze maakt het gebaar met haar wijsvinger tegen haar hoofd Ik ben toch niet gek?, als je haar een politieman wilt laten slaan. Ze loopt rond op pantoffels en valt meteen in slaap als ze in een stoel gaat zitten. Mensen in een coffeeshop mogen echter niet slapen. Die krijgt ze wel wakker! Oma is een pittig type! Dit leuke figuurtje loopt rond in een wereld die grappig getekend is. In de disco zijn bijzondere mensen te vinden. Er is een fanatiek danser en in een hoekje zit de dikke eigenaar in een Borat-badpakje Chihuahua te eten. Het humoristische van dit adventure is vooral te vinden in de tekeningen en animatie, soms in de gebeurtenissen. Lola die een foto signeert en er een kus op drukt, de buurman die laveloos over de balustrade hangt of een DJ die last heeft van zijn darmen. Het zijn grappige plaatjes. ![]() ![]() Hoewel de achtergrondanimatie als verkeer op straat, wind door de bomen miniem is, valt er genoeg te zien. Er zijn veel gevarieerde locaties om te bezoeken. De speelse tekenstijl in heldere kleuren, met slechts een paar donkere plekken waar een lichtknopje gevonden moet worden, is een lust voor het oog. De maker is met zijn beeldtaal, maar ook met de animatie van de figuurtjes zéér communicatief. Het gebaar Ik ben toch niet gek, of het wijzen naar een foto en een figuurtje om uit te drukken Ben jij dit op de foto?komt levensecht over. De maker brengt perfect over wat de figuren bedoelen in een enkele tekening of gebaar. Mimiek is aanwezig op de gezichtjes en oma's verdriet om het verdwijnen van haar katje wordt direct zichtbaar. De tekeningen zijn knap gemaakt. Zonder problemen is het verhaal makkelijk te volgen. Leuk om te weten is misschien dat de kat Marius echt bestaan heeft. Uit de aftiteling blijkt dat hij niet lang geleden is gestorven. ![]() ![]() De muziek is zeer gevarieerd. Soms licht klassiek, een écht muziekstukje, met een weemoedig geluid en andere keren een vrolijk huppelend geluid. In het centrum klinkt popmuziek en in de achterbuurt hoor je rap. In de kroeg daar klinkt het licht jazzy. Reggae is te horen bij de bovenbuurman, die blijkbaar van Zuid-Amerika houdt en ook een poster van Che Guevara en een wietplantposter aan de muur heeft. Er is discomuziek en elektronische muziek in de nachtclub. Het licht klassieke muziekje bij oma thuis is prettig om te horen en verveelt niet, ook niet als je het lang aan laat staan. Er zijn ook ruim voldoende omgevingsgeluiden. Voetstappen, openende deuren, een typmachine, het zwiepen van oma's wandelstok, oma's gesnurk zijn bijvoorbeeld te horen, maar worden soms overstemd door de muziek, die niet los van de omgevingsgeluiden te wijzigen is. De sambaballen in de coffeeshop hoor je bijvoorbeeld nauwelijks. ![]() ![]() Wat een aardig aspect is van dit spel is de mogelijkheid uit veel talen te kiezen. Een hele klus, maar de maker heeft hier een goede oplossing voor gekozen. Er zijn geen stemacteurs, maar de maker heeft die niet nodig. De figuurtjes spreken namelijk een taal die niet bestaat. Klanken waarin af en toe een woord te ontdekken valt als porca, mangiare, nono, trois euros, lock lockenzovoort. Het is mooi om te zien hoe de maker met deze mummelgeluidjes en kleine tekeningetjes duidelijk weet te maken wat de figuurtjes bedoelen. Door alleen met deze murmelgeluidjes en tekeningen te werken, gaat geen informatie verloren en wordt het verhaal perfect duidelijk. De keuze voor de taal is alleen belangrijk voor de tekstlabels bij de te vinden voorwerpen en te bezoeken plekken. Het Engels hierin is nu goed. In de eerste versie waren er nogal wat Franse, i.p.v. Engelse woorden te lezen. Dat heeft de maker in de nieuwe versie opgelost. De keuze voor Nederlands is verdwenen. In de vorige versie pakte Google translate niet goed uit. Irritaties over slechte vertalingen en woordkeuze zijn dus weggenomen en de teksten worden nergens onbegrijpelijk. ![]() ![]() Samengevat is Grandma Badass een leuk en lang spel. Het verhaal is goed en logisch opgebouwd en het spel ziet er verzorgd uit en past binnen wat je hoopt van een traditioneel point and click verhaal. Het maakt de verwachtingen waar. De tekeningen en beeldtaal zijn geweldig en de muziek is gevarieerd en passend bij de bezochte plaatsen. De maker is sinds 3 Geeks enorm 'gegroeid'. Er zijn wat puberale grapjes te zien, wat de jongere spelers wel aan zal spreken, maar voor volwassenen is er ook veel te beleven. Het is te hopen dat Adipson nog andere adventures zal gaan uitbrengen. Grotere plaatjes bekijken? Ga naar de screenshots. Andere adventures van Adipson Studio: 3 Geeks |