FUNNYPIZZALAND 2: The Last Supper


Walkthrough door Yvonne © 2022 www.adventurespel.nl

Uitgever: GOBBOGOES / 2022
Ontwerper: Roman

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening,
De pizzeria,
Park, strand en waterwerken,
Wijngaard, catacomben en kaarten.

Spelbediening  

Op het beginscherm zie je "New game" om een nieuw spel te starten en met "Load game" kun je een opgeslagen spel laden. Je kunt één spel opslaan en er is geen autosave.
In het menu kun je het spel ook beëindigen (Let me out here).

In "How to play" zie je aanwijzingen hoe je met de muis moet werken: met links klikken voer je acties uit zoals gebruiken (use), oppakken (pick up), bekijken (look at) en praten (talk to).
Die acties waaruit je kunt kiezen, zie je onderaan het scherm, als je het spel hebt gestart.
Als je de linker muisknop vasthoudt, kun je de hoofdpersoon Pedro sneller laten bewegen.
Klikken met de rechter muisknop laat je voorwerpen beter bekijken. Het is een snellere manier dan met de linker muisknop het commando 'look at' te gebruiken.

Start een nieuw spel en je ziet de tijd teruglopen naar 1632.
Onderin het scherm zie je een nu nog lege inventaris en rechts daarvan een slotje en een radertje.
Met het slotje kun je de inventaris groter of kleiner maken.
Met het radertje kom je in een menu terecht, waarin je behalve de eerder genoemde categorieën ook de mogelijkheid ziet om een spel op te slaan (save game) en het spel voort te zetten (resume).
Als je het spel wilt saven, lees je dat het spel geen dode eindjes kent en Pedro niet dood kan gaan.

Er is geen hotspotfunctie.
Als je met de muis over een voorwerp gaat, zie je een tekstlabel.

Start een nieuw spel.
NB: Er zijn meer plekken te bekijken dan in deze walkthrough wordt beschreven. Kijk dus goed om je heen.


De pizzeria  

Bekijk de dozen die goed zijn dichtgemaakt.
Pedro wil het mes niet pakken.
Gebruik het mes met de doos en Pedro snijdt het touwtje door.

Bekijk de doos, Er zitten houten eetstokjes in voor beginners.
Pak de doos en Pedro haalt er eetstokjes (chopsticks) uit.
Bekijk de oven. De oven is niet te gebruiken voor hij is schoongemaakt.

Helemaal rechts ligt een oude bal (ball) tussen een boom en een bosje. Pak hem op.
Bekijk het label aan de zakken in de buurt van de oven. Pedro herinnert zich niet dat hij iets uit El Salvador besteld heeft.
Bekijk de pizza-oven en de bladeren erachter.
Bekijk het afgesloten hek naar een park en het vaandel. Hij is de officiële kok van de koning, dus heeft Pedro een vaandel.
Helemaal rechts heb je uitzicht op het koninkrijk.
Bekijk eventueel ook de andere dingen die er rond de pizzeria zijn te zien.

Pak de bladeren op en Pedro ziet achter in de oven een stuk metaal. Hij kan er niet bij.
Gebruik de bel, maar die is er alleen voor degenen die goederen leveren.
Ga de keuken in. Het is de achterdeur van Pedro's Pizzeria, waar hij niet ingaat voor de oven werkt.
Gebruik de eetstokjes om het stuk metaal (broken tool) te pakken. Het is een gebroken stuk gereedschap.
Ga het pad af naar achteren, langs het bruine gebouw naast de keuken.

Bij het vuilnisvat links vliegen insecten. Die verjagen Pedro, als hij iets probeert te pakken.
Klik een paar keer snel met de rechter muisknop op het krat naast de vuilnisbak en Pedro is ze te snel af. Hij vindt een halve nijptang (half pincer).
Combineer die met het kapotte gereedschap om een nijptang te maken.

Bekijk het promotiebord van een levensgrote Pedro.
Zie dat er op de grond een wit kruisje staat.
Zet de bal daarop en gebruik hem. Pedro schiet het promotiemateriaal weg.

Gebruik de nijptang op de planken bij de ingang en ga naar binnen.
Bekijk wat aan de muur hangt en probeer de mop te pakken.
Ga iets naar links.
Bekijk het kistje op hoge poten en praat met het wezen in de doos. Het maakt niet uit welke begroetingszin je kiest.
Kies dan de optie over de pizza veggie double cheese. Het wezen zegt dat een speciale paddenstoel goed is voor een perfecte pizza. Waar je die 'Morak mushroom' kunt vinden, zegt het niet.
Vraag naar de mop. Pas als het figuurtje een Morakpaddenstoel krijgt, mag Pedro de mop hebben.

Hij heeft iets raars op zijn neus. Praat daarover tot het wezen boos wordt, omdat je de wrat vergelijkt met een dikke vlieg. Hij schudt uit boosheid heen en weer.
Je kunt nu een foto pakken, die uit de zijkant komt van de doos, maar je moet snel zijn. Kies, meteen na het heen en weer schudden van de doos, de optie "pick up" en pak de foto (picture).
Bekijk de foto in de inventaris door er rechts op te klikken. Er staat een Morakpaddenstoel op.
NB: Als het je niet lukt de foto te pakken, kun je het opnieuw proberen door nog eens met hem te praten.

Ga weg het pad af.
Ga links het bos in. Je komt op de plek waar vandaan je verschillende plekken kunt bezoeken.
Lees het briefje aan de boom. Het is een bevestiging dat er een pakket geleverd zal worden van Gelateria (ijssalon) Giacomo.
Bekijk het grote hoofd.
Links kun je naar een picknickveldje en helemaal achteraan kun je door een poort heen.
Het pad naar onder leidt je naar een plattegrond.

Bekijk de spin en de veren op het grote hoofd en loop naar links naar het picknickveld.
Bekijk het veld. Er is niemand omdat er storm op komst is.
Pak de sandwich van het ruiterstandbeeld en ga terug naar het pad bij het grote hoofd.
Ga de donkere poort door aan het eind van het pad.


Park, strand en waterwerken  

Morak Mosquito Park
Met de dronken tuinman is niet te praten.
Als je de grijpertjesmachine wilt gebruiken roept het meisje achter de kraam dat je eerst een contract moet tekenen.
Praat met het meisje van de kraam. Ze vertelt over de geschiedenis van het park. Een visser was op zoek naar het goud van pizzaland. Zijn schip 'De Morak' ligt nu boven op de berg. Ze zegt dat er ondergronds goudstof ligt en een betoverde flora.
Praat nog eens met haar en vraag wat je krijgt als je lid wordt. Je kunt dan onder meer onbeperkt punch uit de dispenser halen.

Meld je nog niet aan maar begin opnieuw een gesprek om naar de tuinman te vragen.
Hij is te dronken om over zijn probleem te praten. Als je je als lid aanmeldt, kun je het contract niet tekenen omdat de tuinman de pen kapot heeft gemaakt.
Ga over het pad terug naar het grote hoofd en loop naar onder het scherm uit.

Je komt in een plattegrond terecht van waaruit je je snel kunt verplaatsen naar verschillende andere plekken.
Je ziet er een strand, waterwerken, de 'Áhappel docks' en in de verte zie je de pizzeria en het open veld waar het grote hoofd staat.
Als je op Pizzeria klikt kom je óók bij het grote hoofd terecht.
Ga vanaf het grote hoofd naar onder en kies het strand.


Verkennen strand en waterwerken
Bekijk de pijpleiding. Dat is een toegang tot een doolhof dat vol zit met rommel, zodat Pedro er niet in kan.
Bovenop staat een toilet. Gebruik het en Pedro zet de zitting omlaag.
Bekijk de zitting, die zo heet is dat je er een ei op kunt bakken.
Bekijk het kraantje op de zitting dat door de hitte niet is te pakken, ook niet met de nijptang.
Het deksel van het rooster is te zwaar.
Loop de trap op.

Pedro staat op het dak van een gebouwtje van de waterwerken. Er liggen tuinhandschoenen over de railing van het balkon onder hem.
Ga terug, dan naar links en ga op het strand het pad af naar boven.
Kies via de plattegrond de waterwerken.

Pedro is nu op de begane grond bij de waterwerken. In de verte ligt het huis van oma die al 25 jaar haar huis niet uit is geweest.
Gebruik de brievenbus. Pak de brief uit de postbus ('use mailbox'). Het is een lot van de loterij (lotto ticket). Bekijk het lootje.

Bekijk de fontein met schoon water en bekijk het briefje aan de deur. Het is een briefje van de tuinman, die terug zal komen na zijn werk in de bergen.
Ga naar de rode rozen toe en bekijk ze.
Bekijk de kat op het olievat in het water.
Bekijk de wijwaterbak. Er zit iets in. Pak de slijmbal (slimeball) eruit.

Bekijk de ingang bij het hek. Die is al lang niet toegankelijk.
Bij de vuilnisbak is een kardinaal met wie je niet kunt spreken, omdat hij te ver weg staat.
Ga langs het hek naar de ruïnes en de kerk toe en je bent weer in de plattegrond.

Kies de waterwerken weer. Ga bij het hek naar links tot de roze boom.
Was de slijmbal in het schone water van de fontein. Onder het slijm zat een jojo (yoyo).

Ga het gebouw met de handschoenen langs aan de kant van de postbus.
Ga bij de postbus naar links en je bent weer in de plattegrond.
Ga naar het strand en zie dat de zitting weer omhoog staat.

Loop de plattegrond in en kies de pizzeria om bij het grote hoofd aan te komen.
Ga de helling op naar rechts en Pedro is bij de pizzeria. Er staat een pallet met ijsjes.
Bekijk de ijsjes van het merk Sharky Ice cream. Pak een ijsje (ice cream) dat vrijwel meteen in de inventaris smelt.

Ga het bos in en je bent terug bij het hoofd.
Doe het ijsje in de mond van het grote hoofd. Het maakt niet uit dat het gesmolten is. De spin gaat het opeten.
Pak nu een veer (down feather) van het hoofd.


Lidmaatschap van het Morak Mosquito Park
Neem de weg omhoog naar het park. Praat met de vrouw achter het kraampje (What are you doing here?) en zeg daarna dat je lid wilt worden.
Vraag naar de pen en zeg dat je met je vingers wilt ondertekenen.
Gebruik de veer op het contract op de toonbank en bekijk het.

Praat met het meisje (what are you doing here?) en je kunt de gesprekoptie "I've signed up, what's next?" kiezen.
Je mag de attracties gebruiken en zoveel muggenpunch drinken als je wilt.
Beëindig het gesprek.

Bedien de grijpertjesmachine en pak de hengel (fishing rod). Bekijk hem rechtsklikkend. Er zit geen spoel aan.
Zet de jojo vast aan de hengel. Die is nu gerepareerd.

Haal uit de dispenser een bekertje (cup).
Rechtsklik om te zien dat er muggenpunch in zit.
Praat met de tuinman en geef hem de beker. Hij zegt iets, maar zijn zin is niet af.
Gebruik de dispenser weer en geef het volle bekertje aan de tuinman. Blijf dat doen tot je zijn hele zin hebt gehoord. Je zult hem totaal 4 keer een bekertje punch moeten geven.
Hij zegt dat iemand bij de waterwerken zijn sleutels heeft gestolen.


Waterwerken, strand, de kardinaalpuzzel
Ga naar onder naar het grote hoofd toe en loop door tot je bij de plattegrond bent.
Ga naar de waterwerken.
Bekijk het lootje rechtsklikkend. Je hebt een prijs gewonnen. Die krijg je als je het lot terugstuurt.
Met de hengel zijn de handschoenen niet te pakken.

Open de deur van het waterwerkgebouw en ga naar binnen. Er is daar nog niets te doen, ga dus weer naar buiten.
Vul je bekertje met water uit de fontein.
Ga aan de achterkant van het waterwerkgebouw naar links en dan naar het strand.
Zet de toiletzitting omlaag en giet het water uit het bekertje op de hete kraan.
Pak de kraan (water tap) en ga de trap op.
Hier zijn de handschoenen (gloves) wél op te halen met de hengel!

Ga naar links en via het strandpad naar boven toe naar de plattegrond. Kies daar de waterwerken.
Loop via de brug langs de kat heen en loop door tot het hek.
Zie tegenover de ingang van het hek een baluster staan, die nogal scheef staat.
Bekijk de baluster. Die is instabiel. Duw hem uit balans met het veertje en de stenen bal van de top van de baluster rolt de muur naast het hek omver.

Ga door de omgevallen muur en praat met de kardinaal. Die heeft sinds zijn kindertijd niet meer van Morakpaddenstoelen gehoord. Hij laat Pedro zien waar wijnbouw is en zegt dat er een geheime ingang is naar de catacomben van Pizzaland, waar de stank van rotting en paddenstoelen hangt.
Hierna blijft hij maar doorpraten over wijn. Hij zegt bijvoorbeeld dat 1581 een goed wijnjaar was.
Verder is er niet met hem te praten en zegt hij niets van belang.

De puzzel die je nu op moet lossen, is een lastige. Je hebt er weinig tijd voor.
Zoek eerst uit hoe de puzzel in elkaar zit.

Pak het oliekannetje naast het gebouwtje bovenaan de trap. Dat zit echter vast met een ketting aan de muur. Met de nijptang lukt het niet het te pakken. Dat vindt de kardinaal niet goed.
Het is de bedoeling dat je het oliekannetje heel snel met de nijptang losmaakt, maar daarvoor moet je verschillende handelingen verrichten.
Bekijk eerst de vuilnisbakken (look at) als de kardinaal bij het hek staat. Er komen ratten uit. De kardinaal let nu meer op de ratten dan op het kannetje.

Oplossing: Pak meteen, heel snel, de nijptang (use) om het kannetje los te maken. Hou de linkerknop vast om sneller te kunnen lopen. De kardinaal grijpt niet in als er nog een rat te zien is.
Als het kannetje is losgemaakt, moet je het ongezien zien te pakken. Dat gaat ongeveer op dezelfde manier.
Zorg er dus voor dat de kardinaal bij het hek staat, bekijk de vuilnisbak en kies meteen 'pick up' om het kannetje in de inventaris te stoppen.


Wijngaard, catacomben en kaarten  

Wijngaard, sleutel
Neem nu, langs het hek en de kardinaal heen, de weg naar boven.
Je komt in de plattegrond, maar er is nu een nieuwe plek toegevoegd. Aan de rechterkant, ongeveer in het midden van het scherm zie je de wijngaard liggen. Ga ernaartoe.

Bekijk de klok zonder wijzers en de ingang van de catacomben, waar de Morakpaddenstoel moet groeien.
Probeer de beschadigde spijl uit het hek te krijgen. Die zit onder roest en is niet te verwijderen.
Bekijk het oliekannetje. Er zit geen olie in.

Bekijk de postbus.
Doe het loterijbriefje in de bus (use). De postbus spuugt het briefje uit.
Stop het briefje in de sandwich en stop de sandwich in de bus. Het briefje wordt geaccepteerd.

Ga rechts via de trap terug naar de plattegrond en kies daar de waterwerken.
Loop naar links de brug over. Zie dat er bij de postbus een pakje ligt. Pak de prijs (prize) op. Er zit een bakvorm met een pastei (pie pan) in het pakje.

Loop naar de rozen en gebruik de handschoenen om een doorgang te maken.
Ga erdoor heen en Pedro komt uit bij het gesloten hek bij de pizzeria.
Ga dus terug via het pad.

De tuinman had gezegd dat er een sleutel van hem was gestolen bij de waterwerken.
Ga de trap af naar de deur van de waterwerken waar het briefje van de tuinman hangt.
Open de deur (use) en ga naar binnen.

Het is er donker. Bekijk de troep onder het krukje, waar een bakvorm ligt en bekijk het mandje rechts op een andere kruk.
Loop naar links het donker in en je hoort knagende eetgeluiden.
Zet de bakvorm met het pasteitje op het linker krukje (stool) en ga naar buiten.
Ga weer naar binnen en je ziet dat de vlaai in de vorm is opgegeten. Je ziet dat een hand een sleutel in het mandje rechts legt.
Pak de gouden sleutel (golden key) uit het mandje. Het is de sleutel waarover de tuinman sprak.

Ga de waterwerken uit en loop door de doorgang bij de rozen.
Gebruik de sleutel op het hek. Hij past. Je hebt nu een kortere route van de pizzaria naar de waterwerken gemaakt.


IJsjespuzzel, toegang catacomben
Voor de volgende puzzel moet je weer snel zijn. Het is de bedoeling dat je een ijsje in de vijver gooit, voor het gesmolten is. De kat in de vijver zal dan van het olievat springen en het ijsje proberen te pakken.
Tip: Het helpt als je de inventaris op slot zet, zodat je het pad door de poort makkelijker vindt en de muis niet een inventarisvoorwerp aanklikt.
Hou ook de linker muisknop vast, zodat je sneller loopt.

Zorg dus voor een gesloten inventaris en pak een sharky ijsje (ice cream).
Ga door het hek naar de rozen, terwijl je de linker muisknop ingedrukt houdt.
Gooi het ijsje in de vijver (use).
De kat springt van het olievat en duwt die zo naar rechts.

Ga naar het olievat en zet er het kraantje op.
Gebruik daarna het oliekannetje met het vat. Dat is nu gevuld met olie.
Loop naar rechts, en ga langs het hek naar boven tot je in de plattegrond bent. Kies de wijngaard.
Smeer de spijl in met olie en haal de spijl uit het hek. Ga naar binnen.


Catacomben
Loop door het donker naar rechtsonder. Je komt op een verlicht plekje terecht.
Bekijk de foto daar en ga naar rechts. Ga de trap af.
Bekijk de schedel aan de poort en ga die door.
Loop door en ga de trappen af. Er zijn geen zijwegen waardoor je kunt verdwalen.

Je ziet op een gegeven moment een kooi hangen. Bekijk hem en loop eronder door, waar een trap is naar beneden.
Ga die trap af en vervolg je route.
Je komt op een trap die diagonaal naar links gaat.
Halverwege die trap is er een pad naar links. Volg dat pad naar links en vervolg je route.
Ga bij de trap onder de fakkel naar beneden en vervolg je route naar rechts.
Als je bij de laatste trap bent is er meer licht.

Je ziet een bord met world wide web en een goudgele kubus waar je in kunt.
Ga daar naar binnen en Pedro is buiten de grot gekomen waar frisse lucht is. Paddenstoelen heeft hij niet gevonden.

Bekijk de fakkel, de vuurvliegjes en het grote hoofd.
Je kunt links terug het grote hoofd in of je kunt naar rechts langs de vuurvliegjes heen.
Ga naar rechts en je ziet paadjes die van elkaar zijn gescheiden door bosjes.
Bekijk de feesttent.
Je kunt het doolhofje in gaan tussen de twee bosjes, maar je kunt ook naar rechts, waar een T-splitsing is.
Verderop zie je rechts een poort, een trap en een andere poort met tralies erin.

Ga bij de T-splitsing naar links, maar Pedro wil niet dat de feestgangers hem zien.
Ga dus terug en ga de doorgang tussen de bosjes door.
Loop door en Pedro is bij een tent waar mensen onder meer iets naars over zijn oma zeggen en allerlei snode plannen bespreken. Ze spelen kaart.
Bekijk de 4 kaartspelers en luister naar hun gesprek.
Links zit de 'box guy' met een clownsmasker. Daarnaast een slapende figuur. In het midden zit een figuur met een kubushoofd en rechts de 'grunge dude'.

Loop het pad af naar beneden. Als dat niet makkelijk gaat, ga je iets omhoog en daarna naar beneden. Ga door de ingang tussen de bosjes en loop naar de T-splitsing.
Je kunt niet naar links omdat de kaartspelers Pedro dan zullen zien. Ga de poort rechts door.
Recht voor je ligt een terrasmuur (terrace wall). Je kunt niet door de getraliede poort door. Zie dat er een raam in de terrasmuur zit, waar Pedro niet bij kan.

Ga de trap op en je komt in een soort voorraadkamer terecht.
Bekijk de chiliplant, de vijzelpot met stamper en het wijnvat.
Open de kastdeur rechts (use) en bekijk de kaartspelen. Pak kaarten (card games) uit de kast en Pedro zegt dat je daarmee nooit een spel kunt verliezen.
Pluk een pepertje (chili pepper). Je kunt een vers pepertje niet vermalen.

Pedro hoeft niet naar de wc. Ga naar buiten.
Bekijk de postbus rechts naast de trap. Als je rijk en beroemd wilt worden moet je er een formulier in doen.


Kaartspel
Ga naar de kaartspelers en zie de kaarten in de mouw van 'het kubus hoofd' en de kaarten onder de stoel van de 'box guy'. De 'grunge dude' heeft kaarten in zijn stoelzitting verstopt. De slapende man speelt niet mee.

Doe Pedro's kaarten bij de kaarten van de box guy, maar Pedro wil hem niet steunen.
Ondertussen blijven de figuren aan een stuk door praten over steeds dezelfde onderwerpen.
Trek aan de draad en het kaartspel begint. Klik op het scherm en de box guy wint.
De wijn is op, dus willen ze dat de verliezer de fles vult.

Je kunt eventueel gaan kijken in de voorraadkamer om te zien wie de verliezer is. Je moet dan op de terrasmuur klimmen (use) en het raampje gebruiken.
Om terug te gaan, klik je op de pijl bij het raam naast de chiliplant.

De spelers praten hierna verder over de brandkast waarin goud zit.
Trek weer aan het touw en na even wachten wint de box guy alweer en wordt er nog eens wijn gehaald door de verliezer.
Je weet nu hoe het kaartspel zal gaan: als je niets onderneemt, zal de box man winnen.

Ga door de toegang in de wallen naar links en hou de peper in de fakkel bij het grote hoofd. Pedro heeft nu een gedroogd pepertje (dried chili) in zijn inventaris.
Loop naar rechts en ga de voorraadkamer in.
Doe het pepertje in de vijzel en Pedro heeft geplette stukjes peper (crushed chili) bij zich.

Ga naar de kaartspelers. Het is de bedoeling dat de box guy verliest en de wijn gaat halen.
Wissel de kaarten van de man met het kubushoofd om met de kaarten uit de inventaris van Pedro.
Doe dat ook met de kaarten van de grunge dude.
Trek aan de draad. Klik eventueel op het scherm, zodat de boxman zegt dat hij de wijn moet halen.
Ga achter hem aan naar de voorraadkamer.
Gebruik de muur en kijk dan door het raam.

Als de box man de verliezer is, zie je hem met een paddenstoel in zijn hand. Hij legt de paddenstoel even neer bij het raam, als hij naar de wc gaat. Hij wil de paddenstoel aan een medicijnman brengen, zodat Pizzaland vernietigd zal worden.
Strooi (use) de gemalen peper op de paddenstoel.

Ga de voorraadkamer in om te schuilen voor de spelers.
Er is een ladder te zien. Trek de ladder naar beneden met de hengel en Pedro komt op het dak terecht, waar hij de boxman ziet met de paddenstoel in zijn hand. Hij wil die offeren aan een medicijnman die ook op het dak zit.
In de kookpot zit een drank die de macht geeft om over heel Pizzaland te heersen.
De boxman voegt de paddenstoel toe aan de kookpot.
De medicijnman zei nog zó dat er geen peper in zijn brouwsel mag ..............................



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.