S P E L - I N F O

         

FUNNYPIZZALAND 2: The Last Supper


Uitgever: GOBBOGOES / 2022
Ontwerper: Roman

Platform: PC, Mac, Linux.

Systeemeisen:
Vereist een 64-bitsprocessor en -besturingssysteem.
--- Windows 7/10 - Processor: Dual Core 2.60 GHz - 4 GB RAM - Grafische kaart: Intel HD 3000 of beter - DirectX 11 - 600 MB beschikbare opslagruimte.
--- MAC X 10.7 - Processor: Dual Core 2.60 GHz - Geheugen: 4 GB RAM - Grafische kaart: Intel HD 3000 of beter - 600 MB beschikbare opslagruimte.
--- LINUX Ubuntu - Processor: Dual Core 3.00 GHz - 4 GB RAM - Grafische kaart: NVIDIA NVS 5200M - 600 MB beschikbare opslagruimte.

Categorie:
Fantasie, duistere humor, pizzaland, zoektocht, tijdpuzzels, handgetekend 2D en 2.5D cartoonbeeld, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige walkthrough.

Extra info:
Het humoristische avontuur speelt zich af vierhonderd jaar vóór de gebeurtenissen in het zeer korte, surrealistische FunnyPizzaLand 1, dat in 2002 als experimenteel interactief schilderij gemaakt werd en kan volledig onafhankelijk daarvan gespeeld worden.

Beschrijving:
FunnyPizzaLand 2 is een prequel op FunnyPizzaLand, een spel dat al in 2002 werd uitgebracht. Het vertelt het verhaal van een ver familielid van de hoofdpersoon en geeft de speler inzichten in alle grote gebeurtenissen bijna 400 jaar vóór het originele spel.

Het is 1632 als Pedro, de officiële kok van de koning, besluit dat hij een nieuwe overheerlijke pizza wil maken. Geobsedeerd door voedsel trekt hij het land in, op zoek naar het juiste ingrediënt, de Morakpaddenstoel. Pedro weet niet waar die paddenstoel groeit, hij weet zelfs niet hoe hij eruit ziet! Een beetje hulp van landgenoten is dus welkom en leidt ertoe dat hij ook nog onvrijwillig de duistere waarheid achter de legende van Pizzaland ontdekt.

      

Het spel is non-lineair. Je kunt dus op verschillende plekken rondlopen en dingen onderzoeken of oppakken. Dat hoeft niet in een door het spel gedicteerde volgorde. Dat neemt niet weg dat je pas, nadat je bepaalde plekken hebt onderzocht een stap verder kunt komen.
Er zijn dus verschillende plekken te onderzoeken en wat wel prettig is, is dat je de routes zélf moet ontdekken. Er is slechts op één plek een pijl te zien waardoor je weet waar je naartoe moet. Het is dan wel jammer dat je soms moeite moet doen, omdat de cursor niet altijd goed reageert op de keuze 'walk to path'.

De dialoog- en inventarispuzzels zijn redelijk makkelijk op te lossen.
Er zijn vier puzzels waarbij het op snelheid aan komt en dat kan bij twee puzzels lastig zijn.
De spelbediening is namelijk niet zo makkelijk als bij de meeste point and click spelen. Je moet, net als bij klassieke adventures, commando's aanklikken als "look at", "talk to", "use" en "pick up". Als je daarna het betreffende voorwerp moet kiezen, kost dat tijd. Het geeft echter veel voldoening als het dan toch lukt.
Een leuke puzzel is die met de kaartspelers, waar je ervoor moet zorgen dat een speler verliest. Je moet dan even uitzoeken hoe je winst of verlies kunt beïnvloeden, wat niet te moeilijk is.

      

De wegen leiden door landschappen die mooi getekend en gekleurd zijn. Ook de andere tekeningen zijn goed gedaan. De kleuren zijn niet te fel, maar wel kleurrijk en helder. Alleen in de catacomben is het donker, maar dat geeft geen problemen.
Pedro is een mannetje met schots en scheef staande tanden en heeft op zijn hoofd een pluimpje dat vrolijk op en neer wiebelt als hij loopt. Een poes bij een vijver heeft natuurlijke bewegingen als er een vis uit het water moet worden gevist.
Naast Pedro en enkele andere 'normale' figuurtjes, krijg je ook te maken met figuren met hoofden in de vorm van een kubus of doos. Het meisje in het park is weergeven als een wat realistischer persoon.

Er zijn wat figuurtjes die bewegen en dat doen ze goed. Anderen slapen maar laten door hun houding ook beweging zien. De mondjes bewegen als ze praten.
De figuur met het kubushoofd speelt op een natuurlijke manier met een Rubik's cube.
De achtergronden kennen voldoende beweging. Er zijn wat dampen die opstijgen, rimpelingen in water, rondvliegende vuurvliegjes, stoom als je een heet kraantje met water afkoelt en flikkerende kaarsjes. Maar de speelse tekeningen van de voorgrond en de achtergrondgeluiden verhullen het gebrek aan veel achtergrondanimatie ruim voldoende, zodat je niets mist aan sfeer.

      

De achtergrondgeluiden zijn prima. Aan het begin het hoorbaar terugdraaien van de klok van 2022 naar 1632, vallende druppels, onweergeluid bij een picknickveld, viooltonen en trommelslagen in een park, klokgeluiden bij de kardinaal en zacht gefluit van kleine vogels of gekras van kraaien. Als Pedro een verroeste spijl probeert te pakken, hoor je de spijl flink piepen en als er kaarten worden geschud en gedeeld hoor je dat ook.

In het begin klinkt de muziek als een symfonieorkest dat de instrumenten aan het stemmen is. Verder hoor je korte stukjes van fluittonen, die zich na korte tijd herhalen. Ook hoor je korte stukjes met trommelslagen of zoemtonen die als losse tonen in elkaar overlopen. Er is een stukje langere muziek: La vie en rose.

De personen hebben geen stemacteur die het woord voor hen doet, ze spreken met grommende stemmen met wat lalala-klanken erin. Dat stoort niet, want de teksten zijn duidelijk leesbaar en handmatig weg te klikken, zodat niets van de boodschap verloren gaat.
Er zitten wat slordigheidjes in de spelling, zoals juce en theese, maar de tekst blijft begrijpelijk.

      

Samengevat is dit middellange adventure goed te doen, ook voor beginnende spelers.
Je hoeft deel 1 niet te kennen. Het spel staat er los van. Het verhaal is tamelijk simpel. Het gaat er alleen om een paddenstoel te vinden.
Toch zou iets meer achtergrondinformatie bij Pizzaland en de rol van Pedro in het koninkrijk het spel aantrekkelijker kunnen maken en meer diepgang geven. Het zou prettig zijn als de speler zou weten waarom Pizzaland vernietigd moet worden en wie er achter dat plan zitten.
Ook een minder abrupt einde zou het spel voor veel spelers aantrekkelijker maken. Dat Pedro zijn mop heeft opgehaald en een nieuwe pizza bakt wordt in een enkel zinnetje vermeld.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.