Daemonica



walkthrough door Marjo © 2006 www.adventurespel.nl

Uitgever:Meridian 4/2006
Ontwerper: RAimages

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



Act 1: Blind Justice: AankomstInwonersDuncombeTempelBelofte en broche
Act 2: Voice and Darkness: Smid en DokterMaudKloosterBuiten de stadHarrel's ziel
Act 3: Shadow of Past: EmmaDokter BakerSteenMeer doden
Act 4: Onset of Darkness: ZombiesHelenCrypte
Act 5: Face to Face: Keuzes



Intro

Een kapelletje in de regen. Een stem die vertelt dat het altijd degenen zijn die je het minste verdenkt. Maar ze laten altijd een spoor achter en daar zal hij zoeken.

Lees onder "story" het levensverhaal van Nicholas Farepoint, de "Beast Hunter". Via de oeroude taal "daemonica" kan hij spreken met de doden, om zo moordenaars op te sporen.



Act 1: Blind Justice


Aankomst  

Nicholas komt aan bij het dorpje Cavorn.
Kijk links onder in beeld, dubbelklik op de brief van de burgemeester. Nicholas wordt gevraagd de verdwijning en waarschijnlijke moord op twee inwoners op te lossen.

Duw je muiswieltje in en draai met de camera. Links van de weg zie je een kleine gekleurde plant in het gras. Pluk de plant, een "Bloodstone Weed".
TIP: Pluk onderweg overal waar je kunt, dit soort kruiden en planten. Je hebt ze nodig om drankjes te maken. Je kunt er maximaal 10 van een soort dragen
De soorten die je overal kunt vinden zijn: paars "Bloodstone Weed" en oranje "Devil's Luck".
Bij de rivier vind je lila "Watersleep" en in het moeras gele "Gwynlock".
In de buurt van rotsen kun je nog witte "Tear of Stone" plukken.

Klik linksonder op "inv". In je inventaris vind je naast de brief nog een zwaard (dagger), een kruidenzak (herbs) en een lab-uitrusting (potion preparation set) om drankjes mee te prepareren.
Ook zie je rechts bovenaan je dagboek (diary). Hierin wordt alles genoteerd wat Nicholas van belang vindt tijdens zijn onderzoek, alsmede de samenstelling van de diverse drankjes.

Als je voldoende hebt rondgekeken, volg je de weg tot aan de stadspoort.
Praat met de stadswacht Richard Tanner en geef hem de uitnodiging van de burgemeester.

Praat daarna met de burgemeester, Philip SaintJohn en volg hem naar het huis dat voor Nichalas in gereedheid is gebracht, compleet met kelder.
Aangekomen bij het huis vertelt de burgemeester dat niet alleen het echtpaar Greer is verdwenen, maar dat er inmiddels ook nog een gruwelijke moord heeft plaats gevonden. Eleanor Woodbridge, de verloofde van begrafenisondernemer Roger Duncombe, is vermoord. En de moordenaar heeft haar letterlijk het vel van haar rug af gesneden.
Praat met SaintJohn.
Hij vertelt dat ze Duncombe met bebloede handen, wezenloos starend, naast het lijk hebben gevonden. Dus nam iedereen aan dat hij de dader was en is hij de volgende ochtend opgehangen. Hij hangt nog steeds aan de galg. Eleanor's lijk is gecremeerd.
SaintJohn vraagt aan Nicholas om bewijstukken te zoeken die aantonen dat Duncombe ook de twee andere dorpelingen heeft vermoord.
Nicholas twijfelt aan Duncombe's schuld.
Doel: Hij neemt zich voor het lijk van de galg af te halen, naar zijn kelder te brengen, een drankje te maken en met de dode praten. Maar als eerste heeft hij behoefte aan een slot op zijn deur.

Loop de trap af, de kelder in. Kijk rond door je muiswiel ingedrukt te houden. Nicholas is tevreden met de ruimte. Raap de lege emmer (bucket) op, die in de hoek staat.
Verlaat de kelder en het huis.

Kijk in je inventaris en klik op de map links (of duw op M).
Je ziet een plattegrond van het dorp. Bij het huis waar je nu bent staat een rood kruis.
Loop door het dorp en bezoek alle andere huizen, zodat ook die op de plattegrond aangetekend worden. Je kunt vanaf dan, door op een rood kruisje te klikken, rechtstreeks terug gaan naar die plek. Klik met een groene kruis-cursor in de plattegrond. Het betekent dat je daar nog niet geweest bent. Je krijgt vervolgens een richtingwijzer op je scherm.



Inwoners  

Praat met zoveel mogelijk mensen over alle onderwerpen. Je hebt de informatie later nodig en je krijgt inzicht in de inwoners en hun onderlinge verhoudingen.
Alles wat je ontdekt en wat van belang is, wordt in Nicholas' dagboek genoteerd onder "people".

Achter Nicholas' huis ligt het schavot. Je kunt Duncombe zien hangen, maar niet meenemen. De bewaker staat het niet toe. Ook wil hij niet praten. Hij staat al 7 uur op wacht en heeft dorst.

Ga naar de herberg en praat met herbergier Robert Mollins. Hij wil je niets geven voor de bewaker.
Praat hierover en over alle inwoners met burgemeester Philip SaintJohn. Hij kan niet goed overweg met smid John Cobb. Cobb zei namelijk dat de burgmeeester genoot van het ophangen van Duncombe, die volgens de smid onschuldig was.
Praat daarna nogmaals met de herbergier over de bewaker en nu zal hij Nicholas met tegenzin een lege wijnzak geven. Praat met Old Harrel, een oude, dronken man, die stemmen hoort en bang is dat men naar zijn geld kijkt. Geld dat hij niet eens lijkt te hebben.
Praat met Galfrid Limsey, de landlord. Hij bezit het grootste deel van de stad. Hij kende het verdwenen echtpaar Greers, omdat ze in een van zijn huisjes woonden. Hij heeft een stiefzoon, die nogal heetgebakerd is.

Ga naar de smidse en praat met smid John Cobb, die buiten aan het werk is. Cobb heeft een hekel aan de burgemeester, omdat hij met kennelijk plezier Duncombe liet ophangen. Duncombe die in september pas 19 jaar zou worden en bij hem in de leer als smid was, is volgens Cobb totaal onschuldig.
Simon Lynse, de visser, is een broer van zijn vrouw. Vraag Cobb ook naar een slot voor je deur. Cobb heeft wel een slot, maar is de sleutel verloren bij het meer naast het moeras. Als je de sleutel vindt, krijg je het slot.

Ga naar het huis van dokter Clement Baker, aan de andere kant van het riviertje. Als Nicholas binnenkomt, wordt hij begroet met een zin, die de helft van een wachtwoord lijkt. De dokter hield hem even voor iemand anders? Praat met de dokter en je verneemt dat Eleanor door messteken om het leven is gekomen. Waarschijnlijk een gekarteld mes. Er zaten steentjes in de wond en de huid van haar rug is niet teruggevonden.
De dokter schrijft een kroniek over het dorp. Nicholas kan hem de dag erna komen halen.
Achter het huis van de dokter ligt een put. De dokter is bang dat de kruidenvrouw hier gif in gooit.

Steek tegenover de dokter nogmaals het riviertje over en loop naar het huis van landlord Limsey. Achter het huis is stiefzoon John Limsey met zijn zwaard aan het oefenen. Praat met hem, maar maak hem niet kwaad, anders zul je moeten vechten.

Tegenover Limsey's huis staat een oude vrouw op de akker te werken. Spreek haar aan. Het is Mary Harrel, de vrouw van Old Harrel. Ze is bang en wil dat je weggaat. Haar man slaat haar als ze met vreemden praat.

Loop langs de rivier noordwaarts. Simon Lyse, de visser zit langs de oever, nťt voor de bocht naar het oosten. Hij blijft alleen in het dorp omdat hij een oogje heeft op Emma, de dienstbode van de burgemeesters vrouw.

Loop verder naar het noorden, naar het huisje van kruidenvrouw Maud Litcott. Ze zag Nicholas in haar dromen arriveren. Ook ziet ze de schaduw van Nicholas'dode vriendin Clarice naast hem. Steel de lege emmer (bucket, die naast de deur staat en verlaat het huisje.

Ga verder naar het noorden, naar het moeras. Bij het linker meertje vind je, begeleid door twee bewakers, de burgemeesters' vrouw Helen SaintJohn. Ze maakt op Nicholas' een onwezenlijke indruk en hij is een beetje bang van haar. Hij denkt dat ze met een reden in het dorp is.

Loop terug naar het dorp, naar het huis van de burgemeester. Op tafel staat een wijnkaraf. Maar je mag van dienstmeid Emma je lege wijnzak er niet mee vullen. Praat met haar. Ontdek dat ze een zwak heeft voor visser Simon. Vertel haar dan dat Simon ook om haar geeft. Ze is blij met het nieuws. Vraag daarna of je wat wijn mag. Nu zal ze de wijnzak vullen.
Bij de open haard zie je nog een lege emmer (bucket). Neem hem mee.



Duncombe  

Loop langs de rechtervork van de rivier naar het noorden. Steek de brug over en ga naar rechts. Hier vind je een eenvoudig houten kruis in een helling. Aan de voet ligt een stapeltje hout. Dit is de crematieplaats.

Raap hier en daar wat kruiden op en ga dan weer naar de brug. Ga verder naar rechts, over de houten brug over de kloof. Je komt aan bij het klooster. Ga langs het klooster naar het zuiden, tot bij het huis van Roger Duncombe. Hij was een begrafenisondernemer en heeft een huisje bij het kerkhof.

Ga naar binnen en kijk rond. Nicholas vindt het vreemd dat hij niets voelt in dit huis, ondanks de gepleegde moord.
Bij de open haard staat een schop (spade) en in de kist ligt een tondeldoos (tinderbox). Neem beide mee. Aan het voeteneinde van het bed staat nog een lege emmer (bucket). Verlaat het huis.
Kijk nog even rond op het kerkhof en ga dan weer terug over de kloof en de brug over de rivier.

Loop naar het noorden, naar het rechter meertje bij het moeras.
Er staat een dode boom in het water. Loop ernaar toe en Nicholas zal iets zien glinsteren in het water. Het is waarschijnlijk de sleutel die de smid hier verloor. Hij kan niet het moerassige stuk inlopen om hem te pakken. Hij heeft een hulpmiddel nodig.

Ga naar visser Simon Lynse.
Vertel hem dat dienstmeid Emma hem erg aardig vindt. Hij is erg blij dat te horen.
Vraag dan of je zijn vishengel mag lenen. Simon zal met Nicholas meegaan en de sleutel (key) voor hem uit het meertje vissen.

Ga naar de smid John Cobb en vertel hem dat je de sleutel gevonden hebt. Hij zal Nicholas het bijpassende slot (door lock) geven.

Nu kun je naar Nicholas' huis (my home) gaan en het slot op de deur bevestigen. Haal het slot uit je inventaris en klik ermee op de deur. Je eerste doel is bereikt.

Ga dan naar binnen, naar de kelder.
Haal je labspullen (potion preparation set) uit je inventaris en plaats ze op de tafel.
Dubbelklik daarna op de zak verzamelde kruiden. De zak opent en je ziet welke kruiden erin zitten. Nu kun je een drankje maken, door de kruiden aan te klikken die je wilt gebruiken. Het aantal groene punten geeft aan hoeveel je hebt geselecteerd. Met rechtsklikken kun je ze weer verwijderen.
In je dagboek staat onder "potion making" wat je voor welk soort drankje nodig hebt.
Klik na het selecteren op het flesje links bovenaan in je inventaris. Je kant en klare drankje verschijnt dan in een inventaris-vakje.

Maak als eerste een "Drowsy Eyes potion", een drankje waar je slaperig van wordt.
Voeg daartoe samen: 1 Gwynlock, 1 Watersleep en 1 Devil's Luck.
Pak dit drankje in je inventaris beet en sleep het op de volle wijnzak. Klik en Nicholas voegt een paar druppels toe. Je hebt nu gedrogeerde wijn.

Verlaat de kelder en ga naar het schavot.
Bied de gedrogeerde wijn aan de bewaker aan. Hij valt rechtop in slaap.
Snijd nu met je zwaard het touw door waaraan Duncombe bungelt. Nicholas zal het lijk vanzelf naar zijn kelder brengen en daar aan een balk hangen.
Tijd om het Soulgreep drankje te maken!



Tempel  

Lees eerst even in het dagboek het hoofdstuk over de Temple of Sacrifices (Offer Tempel).
Voor je de tempel betreedt, moet je aan enkele voorwaarden voldoen:
1. Het slachtoffer van de geweldadige dood moet op een plek zijn, waar je niet gestoord kunt worden tijdens het ritueel.
Je hebt inmiddels een slot op je deur, dus hieraan is voldaan.

2. De hunter Nicholas moet een Soulgreep potion drinken. (Verzamel de benodigde planten.)

Kijk in je dagboek welke ingrediŽnten je nodig hebt voor Soulgreep.
Klik je lab spullen op de tafel. Open de zak kruiden en voeg samen: 2 Gwynlock, 2 Watersleep, 1 Devil's Luck en 2 Tears of Stone.
Klik daarna met het Soulgreep Potion op Nicholas.

3. Zorg dat je alle informatie hebt waarmee je de ziel van het slachtoffer kunt identificeren. (Als je met iedereen gepraat hebt, heb je de info inmiddels in je dagboek staan.)

In de tempelhal ga je als volgt te werk:
a. Kies de juiste kamer, afhankelijk van de wijze waarop het slachtoffer gedood is.
Duncombe werd opgehangen, dus ga door de deur rechts van de muurschildering met de gehangene, naar een kamertje met drie altaren.

b. Klik op de 3 altaren in de Hall of Revelation (Hal van Openbaring)
Linksklik door de gegeven opties heen en rechtsklik om het juiste antwoord te activeren.
Altar of Sign: De geboortemaand van het slachtoffer (september). Kies: Rephen
Altar of Path: De levensweg/doel van het slachtoffer. Kies: Love
Altar of Demon: Naam van de Demon die een Hunter aanroept. Kies Dahn-en-nyan

Loop vervolgens terug naar de tempelhal.
Draai je om en je ziet dat de deur rechts naast de muurschildering met de donkere zon, open is.
Loop naar binnen, door de lange gang, naar een kamer waar Nicholas vanzelf de ziel van Duncombe aanroept.
Duncombe is niet erg behulpzaam, maar uiteindelijk geeft hij Nicholas de tip om te zoeken naar een broche (brooch) die op bed naast de vermoorde Eleanor lag. Hij denkt dat de burgemeester hem weggenomen heeft.
Ook moet Nicholas beloven, dat hij het lijk van Duncombe zal cremeren.



Belofte en broche  

Grijp Duncombe's lijk vast en Nicholas zal hem automatisch naar de crematieplaat bij het klooster brengen. Haal de tondeldoos (tinderbox) uit je inventaris en gebruik hem om de brandstapel aan te steken.

Ga naar het huis van de burgemeester en praat met SaintJohn.
Hij geeft toe dat hij in Duncombe's huis een waardeloze broche heeft opgeraapt. Hij zegt dat hij hem heeft weggegooid, maar weigert zich te herinneren waar.

Ga naar smid John Cobb. Vertel hem dat de burgemeester bewijsstukken wil achterhouden en hij belooft eens met SaintJohn te gaan praten.

Ga terug naar het huis van SaintJohn. Ditmaal is hij bereid te vertellen dat hij de broche op het kerkhof achter Duncombe's huis heeft weggegooid.

Je kunt de broche vinden achter Duncombe's huis, onder een varen, vlakbij de achterdeur.
Raap hem op en laat hem vervolgens aan de burgemeestersvrouw en de smid zien. Zij herkennen de broche niet. Laat hem aan de herbergier zien en hij zegt dat het een kostbaar stuk is, dat de landlord misschien zou kunnen betalen.
Laat hem dan aan Landlord Limsey zien. Hij zit nog steeds in de herberg. Hij zegt dat zijn stiefzoon onlangs zo'n broche verloren is.

Ga naar het huis van de landlord, waar John Limsey nog steeds te oefenen met zijn zwaard. Vink in het menu bij "options" zo nodig aan "simplified combat" (eenvoudig gevecht).
Spreek John aan. John vertelt hoe hij de broche verloren is. Hij vond Eleanor zwaar gewond bij de brug naar het klooster, tilde haar op en droeg haar naar de poort. Niemand kwam op zijn geroep en Eleanor stierf. Toen heeft hij haar naar Duncombe's huis gebracht, haar in het bed gelegd en het huis overhoop gehaald. Vervolgens rende hij naar de burgmeester met het verhaal dat hij een vrouw hoorde gillen in Duncombe's huis.
John Limsey valt na de bekentenis Nicholas aan met zijn zwaard. Vecht (blijven linksklikken) en als John uiteindelijk verslagen op zijn knieŽn valt, heb je de keus tussen hem doden of hem aan de dorpelingen overlaten.

De burgemeester is kwaad op Nicholas. De dorpelingen zullen hem niet in dank afnemen, dat hij een onschuldige heeft opgehangen. Maar Nicholas moet blijven zoeken naar de werkelijke dader.
De burgemeester maakt zich zorgen over de veiligheid van zijn vrouw. Hij vraagt of Nicholas haar wil zoeken en naar huis wil sturen.

Ga naar het moeras en praat met Helen SaintJohn. Ze weigert de veiligheid van 4 muren op te zoeken.

Praat nog even met smid John Cobb. Hij vraagt Nicholas de volgende ochtend terug te komen, hij wil hem iets vertellen.
Praat met dokter Baker. Hij wil Nicholas de volgende dag zijn kroniek en enkele documenten geven.

Ga naar Nicholas' huis en klik op het bed.




Act 2: Voice and Darkness


Smid en Dokter  

Na een onrustige nacht is Nicholas' gezondheid niet optimaal.
Hij neemt zich voor eens te gaan praten met de monniken in het klooster, omdat Eleanor voor hun brug werd gevonden.

Verlaat het huis. Onmiddellijk ziet Nicholas al het bloed in het gras en tegen de muur van zijn huis. Ook ligt er een gebroken hengel. Maar waar is het lijk van visser Simon?
Raap, in het gras, rechts van het bloed, de gebroken vishengel (broken fishing rod) op.

Ga naar de herberg en praat met de burgmeester. Zolang als er geen lijk is, verbiedt hij Nicholas te praten over een eventuele moord op Simon.
Praat ook even met landlord Limsey. Hij neemt je de dood van zijn zoon niet kwalijk en hij hoopt zijn verloren eer weer terug te vinden.

Loop langs de galg, waar je nu John Limsey ziet hangen.
Ga verder naar het moeras en praat hier met Helen, de vrouw van de burgemeester. Ze doet een beetje vreemd en praat ineens met de stem van Clarice, Nicholas' dode vriendin.

Pluk overal kruiden en loop verder door het moeras, waar je oude Mary Harrel tegenkomt, die haar man zoekt.
Bezoek ook kruidenvrouw Maud. Ze vindt Nicholas een gevaarlijk man. Hij heeft de naam van Duncombe gezuiverd, maar tegelijk voor een nieuwe dode, Limsey, gezorgd. Ook heeft ze het bloed gevoeld van een ander slachtoffer. Ze weet niet of het Simon was.

Ga naar smid John Cobb. Hij wil je graag beter leren zwaardvechten. Oefen met hem.
Als je gezondheid laag is, ga je naar de kelder van Nicholas' huis. Hier kun je een "Sneeya's Breath Potion" maken om kleine verwondingen te helen. Als je geen plaats meer hebt in je inventaris kun je bijvoorbeeld een paar emmers weggooien.
Vecht verder met Cobb, totdat hij je een nieuwe techniek leert (another type of thrust).
Hierna zul je even "Sneeya's Touch Potion" moeten maken voor het helen van grote wonden.
Oefen verder met Cobb, totdat hij zegt dat het genoeg is (it's enough). Je bent nu een excellent zwaardvechter.

Loop even naar het huis van de burgemeester en praat met Emma. Vertel haar, dat je vermoedt dat Simon dood is. Ze wil je niet geloven en gaat weg om Simon te gaan zoeken.

Ga nu naar je afspraak met de dokter. Hij beloofde je wat documenten, maar ze blijken te zijn gestolen.
Praat met hem over alle details. De documenten waren erg belangrijk. Je verneemt dat hij ze onder zijn matras verborg, toen hij even voor 5 minuutjes achter het huis ging. De enigen die ooit belangstelling hadden voor de complete geschiedenis van het dorp, zijn de monniken.

Neem een kijkje achter het huis van de dokter en ook in het maisveld tegenover zijn huis.
Een paar maisplanten liggen plat. Nicholas vermoedt dat iemand hier heeft gewacht totdat de dokter zijn huis verliet.
Ga naar binnen en vertel de dokter over het maisveld. Hij zegt dat het veld aan landlord Limsey toebehoort.

Ga naar de herberg en praat met Limsey. Deze vertelt dat hij de oude Harrel al tot twee maal toe heeft betrapt, terwijl hij midden in het maisveld stond te staren.

Ga nu terug naar de dokter en vertel hem dat de oude Harrel waarschijnlijk de dief is.
De dokter heeft stemmen gehoord en maakt zich nu erg ongerust over Harrel. Hij vraagt Nicholas om Harrel onmiddellijk te gaan zoeken.
Maar waar hem te vinden? Je hebt inmiddels al gemerkt dat zijn vrouw hem ook zoekt.



Maud  

Ga naar John Cobb en vraag hem of hij Harrel gezien heeft. Hij vertelt je dat Harrel een touw van hem kocht.
Praat nogmaals met Limsey in de herberg over Harrel. Hij heeft geen idee waar Harrel is.

Ga naar kruidenvrouw Maud en vraag haar naar Harrel.
Ze kan je helpen hem te vinden, maar daar heeft ze een speciaal kruid voor nodig. Je kunt dit "Snake's Tongue" kruid alleen zien nadat je het speciale drankje "AzraÔms Eye" hebt gedronken.
Maud geeft Nicholas alvast 1 van de bestanddelen van dit drankje, namelijk Serpentica.
Ook vertelt ze hem via een raadseltje waar hij Snake's Tongue kan vinden: "Als je het geluid van de houten wachter hoort, die dag en nacht het moeras bewaakt, loop je onder zijn starende blik, totdat het land in de diepte verdwijnt. Wacht hier op je gevleugelde gids. Hij zal je de weg wijzen. Als je Snake's Rongue brengt, moet het hele drankje uit je lichaam zijn verdwenen."

Ga naar Nicholas' kelder en prepareer "AzraÔms Eye Potion" met 1 Serpentica, 1 Tear of Stone, 2 Devil's luck and 2 Gwynlock.

Verlaat het huis en loop over het pad naar het noorden, tot op het punt waar de weg naar rechts over de brug draait. Loop vanaf dit punt naar links, over het gras, langs de houten palen, tot je bij een "houten wachter" komt, een staketsel met een masker.
Blijf staan totdat Nicholas zich afvraagt wat dat voor geluid was (what was that sound).
Loop dan verder naar het noorden tot aan de rivier.
Drink hier "AzraÔm's Eye Potion".

Wacht todat een vogel overvliegt naar rechts (terwijl je naar het noorden kijkt).
Volg de vogel, of de schaduw van de vogel op de grond.
Hij gaat in de richting van het bruggetje naar het klooster.
Net voor de brug loop je rechts van het pad over het gras.
En hier zie je, als je er vlak bij staat, een rode bloem verschijnen.
Dit is Snake's Tongue.

Pluk de bloem en ga meteen terug naar kruidenvrouw Maud. Want nadat je AzraÔms drankje gedronken hebt, loopt je gezondheid terug.
Praat met Maud. Ze haalt het gif uit je bloed, maar daarna heb je nog maar heel weinig gezondheid.

Maak een drankje om je gezondheid wat op te krikken, of verlaat Maud's huisje even om wat kruiden te plukken. Ga daarna weer naar binnen en spreek Maud aan. Ze heeft intussen gedroomd en kan je vertellen dat Harrel onder de grond zit, wellicht in een mijn.



Klooster  

De mijnen liggen buiten de stad, dus loop naar het zuiden, naar de stadspoort. Praat hier met Peter Walding, de stadswacht. Hij heeft orders niemand naar buiten te laten.

Ga naar de herberg en praat met de burgemeester.
Hij weigert toestemming te geven om de stad te verlaten, vanwege rondzwervende roversbendes.

Loop naar buiten en ga langs de smid over het pad verder naar het noorden.
Even verderop, bij een fakkel rechts van de weg, staat een Benedictijner monnik. Hij heeft inderdaad, zoals je al van de dorpelingen hoorde, geen bruine maar een grijze pij aan. De kap heeft hij over zijn hoofd getrokken.
Spreek de monnik aan. Hij zegt dat abt Michael graag even met Nicholas wil praten.
De monnik geef Nicholas de sleutel van het klooster.

Loop verder over het pad naar het klooster. Ga over de lange houten brug en open vervolgens de metalen poort met je sleutel.
Op de binnenplaats staan 2 monniken. De linker is abt Michael. Spreek hem aan. Hij vraagt je om te praten met broeder Thomas, die voorbij Duncombe's huis op de rand van de klip staat en zelfmoord wil plegen.

Loop dus naar de rand van de kloof, waar je inderdaad broeder Thomas vind. Hij vertelt iets warrigs over gedoemd zijn en iets verloren hebben en springt dan naar beneden. Zo te zien is hij aan de andere kant van de stadsmuur belandt.

Loop terug naar de abt en vertel hem dat Thomas toch gesprongen is. Nu wil de abt graag dat je je bekommerd om het lijk van broeder Thomas. Hij zal zorgen dat Nicholas toestemming krijgt de stad te verlaten.
Praat ook met abt Michael over Eleanor en over de beschuldigingen van de dorpelingen, dat de broeders in het dorp spioneren. Je verneemt dat het klooster vroeger een zeer kostbare steen bezat, die echter verdwenen bleek, toen ze hem uit de crypte wilden halen. Ook zijn ze de oude kronieken van het klooster kwijt. Abt Michael zegt dat zij niet geÔnteresseerd waren in de documenten van dokter Baker, omdat die slechts een periode van 10 jaar beschreven.



Buiten de stad  

Loop naar de herberg en praat met de burgemeester. Zeg hem dat je naar Harrel ťn naar de monnik wilt zoeken buiten de stad. Hij geeft je nu toestemming de stad te verlaten.

Loop naar de stadspoort en praat met de stadswacht. Hij heeft inmiddels van de burgemeester gehoord dat Nicholas de stad mag verlaten. Hij zegt dat je maar hoeft te roepen en dan zal hij de poort openen. Roep dus naar hem.

Ga buiten de poort naar links. Volg de stadswal en daarna de rivier, tot je bij de klip komt, waar broeder Thomas vanaf sprong. Op de grond ligt een plas bloed, maar geen Thomas.
Dan komt een rover op je af. Praat even met hem. Hij vertelt dat hij de monnik zijn pij afgenomen heeft en hem daarna met een steen aan zijn voeten in de rivier gooide. Hij wilde geen lijk zo dicht bij zijn kamp. Je geld of je leven geef je vervolgens uiteraard niet, dus versla hem in een zwaardgevecht.
Neem de rover de gestolen monnikspij (monk's soutane) af.

Loop verder door het bos naar het zuiden. Je komt langs het kampvuur van de rover en een stukje verderop zie je 3 menhirs in een cirkel staan. Nicholas zegt dat hij dit een vreemde plek vind.
Loop verder tot je uiteindelijk bij de mijn komt: een toren en een aantal gebouwtjes.

Ga de mijn in. Links aan de wand zie je een toorts. Steek hem aan met je tondeldoos (tinderbox).
Loop verder door de gang en steek onderweg alle toortsen aan.
Tenslotte kom je in een ruimte, waar je een touw in een gat ziet hangen. Het touw dat Harrel van de smid leende. Klim het gat in.

Onder in de mijn verbaast Nicholas zich erover dat hier reeds toortsen branden.
Loop verder tot Nicholas ineens vanuit een ooghoek iemand op zich af ziet komen. Het blijkt Greer te zijn, de verdwenen dorpeling die Nicholas kwam opsporen. Hij is nogal agressief en valt Nicholas aan. Verdedig je. Als Nicholas hem bijna verslagen heeft, verdwijnt Greer plotseling.
Nicholas vermoedt dat Greer een zombie is.

Kijk in de gang waar Greer uitkwam. Je vindt hier het lijk van Harrel.
Trek Harrel de monnikspij aan en Nicholas zal hem terug naar het dorp, naar zijn huis dragen.



Harrel's ziel  

Om met Harrels ziel te kunnen praten heeft Nicholas nog wat persoonlijke gegevens nodig.
Loop dus naar buiten en ga op zoek naar Mary, Harrel's vrouw. Ze is waarschijnlijk in de buurt van de stadsmuur in de zuidwesthoek. Praat met haar en ze vertelt je dat Harrel geboren is op St. Patricks Day. (Dit Ierse feest valt op 17 maart). Volgens je dagboek komt dat overeen met "Lertyan".

Ga nog even naar het klooster en vertel Abt Michael dat broeder Thomas in de rivier rust.
Ga dan naar je kelder en prepareer het Soulgreep drankje (2 Gwynlock, 2 Watersleep, 1 Devil's Luck, 2 Tear of Stone). Drink het daarna op.

In de tempelhal kies je voor de deur rechts van de muurschildering, waarop iemand met een wapen vermoord wordt.
Loop naar de Hall of Revelation.
- Kies bij het Altar of Path voor wealth (rijkdom)
- Kies bij het Altar of Sign voor Lertyan, de Shephard of Dreams.
- Kies bij het Altar of demons voor Dahn-en-nyan.

Loop terug naar de tempelhal en ga de deur naast de zon in.
Nicholas roept de ziel van Harel op. Praat met hem. Hij vertelt dat hij in ruil voor geld, de kronieken en documenten naar de mijn moest brengen. Daar werd hij echter overvallen door Greer.
Neem afscheid en Nicholas gaat terug naar de kelder.

Loop even naar dokter Baker en vertel hem wat er met Harrel gebeurd is. Hij zegt je de volgende dag terug te komen. Hij zal dan vertellen wat er in de documenten stond.
Nu is het tijd om terug te gaan naar Nicholas' huis en te gaan slapen.




Act 3: Shadow of Past


Emma  

Nicholas heeft een onrustige nacht vol angstige dromen. Hij wordt wakker door een luid gebonk op zijn deur. Sta op en maak open.
Fabius, een Romein, staat voor de deur. Hij zegt meermalen dat Nicholas het dorp moet verlaten.

Loop naar het moeras om je kruidenvoorraad aan te vullen. Je vindt hier Emma, helemaal in de war en nog steeds op zoek naar Simon. Ze heeft een halve hond aan de lijn die haar moet helpen.

Ga naar Maud en vraag haar of ze Emma kan helpen. Ze geeft Nicholas een recept voor "Mist of Recollections potion", een drankje dat je tijdelijk doet vergeten.

Ga naar de kelder en maak het drankje met behulp van 3 Watersleep, 1 Gwynlock en 1 Tear of Stone. In het recept staat Waterleaf, maar je kunt gewoon Watersleep gebruiken.

Breng het drankje naar Emma en zeg dat het haar helpt Simon te vinden, anders wil ze het niet opdrinken. Daarna stuur je haar naar huis.



Dokter Baker  

Tijd om met de dokter te gaan praten. Hij blijkt echter niet aanwezig. De enige in zijn huis is de burgemeester die nu ook al wartaal begint uit te kramen.

Praat met de nog overgebleven dorpelingen.
De smid heeft de dokter niet gezien.
De herbergier heeft de burgemeester zien praten met Fabius, de Romein. Maar waar de dokter is, weet hij niet.
Kruidenvrouw Maud weigert om de dokter te zoeken in haar dromen, zoals ze bij old Harrel deed.
Ga tenslotte naar stadswacht Peter, bij de poort. Hij geeft aarzelend toe dat hij de dokter na lang aandringen buiten de poort heeft gelaten.

Ga via je map naar de 3 menhirs. Pluk in de buurt kruiden en praat met de angstige dorpeling, die een boom omklemd houdt.
Loop daarna verder naar de mijn-ingang en ga naar binnen.

Ga via het touw naar de onderste verdieping, waar je zombie Greer tegenkomt. Versla hem ditmaal definitief.
In de gang achter hem, ligt dokter Baker zwaargewond door zombie-vergif. Hij was zeer eigenwijs alleen op zoek gegaan naar zijn documenten.
Als je het bij je hebt, kun je hem meteen "Sneeya's Touch potion" geven.

Heb je het niet, loop dan terug door de gang, totdat je aan de rechterkant een stuk touw in het 'niets' ziet hangen. Klim hier omhoog naar de bovenste verdieping en verder naar de uitgang van de mijn.
Buiten kun je weer je plattegrond gebruiken om rechtstreeks naar Nicholas' huis te gaan.
Maak hier Sneeya's Touch potion met 3 Bloodstone en 3 Watersleep.
Ga dan via de plattegrond weer terug naar de mijn en geef dokter Baker het drankje.

Nadat hij "Sneeya's Touch potion" gedronken heeft, zijn Nicholas en de dokter automatisch terug in het huis van Nicholas. De dokter ligt op het bed en ziet er niet al te best uit. Het gif van de zombie is te sterk. Vraag hem onmiddellijk al eerste om zijn geboortedatum (Quickly, what is your birthday).
De dokter overlijdt meteen nadat hij vertelt dat hij in juni geboren is.



Steen  

Breng het lijk van de dokter naar de kelder en prepareer je "Soulgreep potion".
Drink het op en ga door de deur naast de wandschildering, waarbij iemand door toediening van gif gedood wordt.
Loop naar de Hall of Revelation.
- Kies bij het Altar of Path voor knowledge (kennis)
- Kies bij het Altar of Sign voor Talanos.
- Kies bij het Altar of demons voor Dahn-en-nyan.

Loop na het geven van je bloed weer naar de kamer waar je de geest van de dokter oproept. Hij zal je vertellen dat, in een ver verleden in Rome, per ongeluk een kwade demon in de mensenwereld werd losgelaten. Hij werd later gevangen gezet in een kooi, afgesloten met twee byzondere stenen. De demon en 1 van de stenen werden naar Cavorn verscheept, waar na een aardverschuiving, de demon diep in de aarde begraven werd.
De dokter vermoedde dat de demon een manier ontdekt heeft om de mensen in Cavorn te beÔnvloeden en voor hem te laten werken, zoals Greer en old Harrel. Zij moesten op zoek gaan naar informatie over de verblijfplaats van de slotsteen.
De dokter vroeg hulp vanuit Rome. De Romein en de dokter zouden via een geheim wachtwoord contact met elkaar maken. Daarom sprak de dokter Nicholas bij aankomst met die vreemde zin: "For so is the will of God, that with well doing" aan. Het antwoord hierop had moeten zijn: "ye may put to silence the ignorance of foolish men."

In de kronieken en documenten die gestolen werden, stond een raadsel dat aanwijzingen gaf over de verblijfplaats van de steen. "Where I stood, autumn had surrendered its reign, but spring still slept. It slept like the dead in their dreamless sleep, lying all around. And before my eyes, in the direction where the day falls asleep, in the ground I found what I sought."

Na het gesprek met de ziel van de dokter, verlaat je het huis en ga je naar het klooster.
Praat met abt Michael en je verneemt dat twee monniken verdwenen zijn.

Loop naar het kerkhof. Hier vind je Fabius, de Romein. Probeer het wachtwoord op hem uit. Hij heeft geen idee waar je het over hebt.
Als hij zegt dat hij nog op zoek is naar een bewaker, vertel je hem dat je de man gezien hebt bij het huisje van kruidenvrouw Maud, in het moeras.

Kijk rond op het kerkhof. Achter Fabius zie je een gebouwtje met een groen dak. Voor deze crypte ligt een stukje stof (piece of cloth) op de grond. Raap het op.

Loop terug naar de abt en laat hem het stukje stof zien.
Nicholas adviseert de abt, om de crypte te openen. Hij gaat accoord en zegt dat hij later een van de jongere monniken zal sturen.

Denk nu aan het raadsel van de steen: "It slept like the dead in their dreamless sleep, lying all around". "Hij (de steen) sliep zoals de doden in hun droomloze slaap, overal om hem heen."
Loop naar het kerkhof, dit de plaats waar overal doden liggen.
"Where I stood, autumn had surrendered its reign..." "Waar ik stond, had de herfst zijn heerschappij opgegeven..." Lees de opschriften op de grafstenen. Tegenover de crypte, naast een conifeer, staat het scheefgezakte kruis van Jonathan Winter: "Winter by name, fire by heart"
"...direction where the day falls asleep." "...de richting waar de zon ondergaat." Zet een paar stappen naar het westen, voorbij de conifeer, richting muur. Hier vind je met je cursor een plek met zachte grond (soft ground).

Gebruik de schop uit Duncombe's huis en graaf de steen (stone) op. Nicholas besluit de steen voor de veiligheid bij zich te houden.



Meer doden  

Loop naar het huis van kruidenvrouw Maud. Ga naar binnen.
Maud blijkt te zijn gewurgd, maar niet door de zombie die Nicholas hier aantreft.
Vecht met de zombie en versla hem.

Raap daarna Maud op en Nicholas brengt haar naar zijn huis.
Hier treft hij Helen, de vrouw van de burgemeester aan.
Ze komt Nicholas vertellen dat ze bij hem blijft en gaat met hem naar bed.

Na een aantal uren wil Helen haar spullen thuis gaan ophalen.
Voor de deur van Nicholas' woning komen ze de burgemeester tegen. Deze zwamt wat over een nieuwe orde en macht voor hem in het dorp. Hij vraagt of Nicholas naar het burgemeester's huis wil komen voor een regeling.

Ga naar het huis van SaintJohn. Hij zit aan tafel en nodigt je uit te gaan zitten en een slok mee te drinken. Nicholas gaat erop in.
SaintJohn blijkt een volgeling van de demon te zijn geworden.
Hij heeft Helen in de rivier verdronken en gif in de wijn van Nicholas gedaan.
Hij steelt de steen van Nicholas en laat hem voor dood achter in de kamer.

Nicholas is echter gedeeltelijk immuun voor het gif en overlijdt niet. In zijn droom praat hij met Clarice, die hem zegt onmiddelijk actie te ondernemen tegen de demon.
Nicholas wil echter eerst zijn geliefde Helen terugroepen uit de dood.




Act 4: Onset of Darkness


Helen  

Om Helen uit de dood te kunnen opwekken, heb je haar lichaam nodig.
Ga eerst even naar de kelder. Je ziet dat de lijken verdwenen zijn. Zou de burgemeester ze opgehaald hebben? Dan zijn het nu zombies!
Maak een voorraadje "Sneeya's potions" om jezelf en anderen zo nodig te kunnen helen. Als je plaatsgebrek hebt in je inventaris, kun je enkele overbodige voorwerpen in de kelder op de grond leggen (vishengel, broche, emmers).

Loop dan naar buiten, om meer kruiden te gaan zoeken.
Het blijkt inderdaad niet pluis in het dorp. Praat met smid Cobb. Hij blijkt een zombie te hebben gedood en is er erg mee in zijn nopjes.

Ga de herberg in. Red de herbergier en dood de zombie die hier rondloopt.

Loop voorbij het huis van de dokter, in de richting van het huis van landlord Limsey. Je vindt hem links van de weg gewond liggen tegen een boom. Genees hem met Sneeya's Breath potion.
Loop dan verder naar zijn huis om te zien of de weg veilig is.
Dood de zombie die je tegenkomt.
Ga dan terug naar Limsey om te vertellen dat hij veilig naar zijn huis kan gaan.

Loop vervolgens langs Limseys huis naar de linker tak van de rivier. Je vindt hier het lijk van Helen.
Neem haar mee naar de kelder en maak je Soulgreep potion klaar.
Drink het op en ga door de deur naast de wandschildering, waarbij iemand door verdrinking om het leven komt. Loop naar de Hall of Revelation.
- Kies bij het Altar of Path voor love (liefde) - Kies bij het Altar of Sign voor Rephen, the blacksmith of destiny. - Kies bij het Altar of demons voor Marghet-en-dryat, de levenbrenger.

Ga hierna naar de kamer naast de zon. Ditmaal verschijnt hele even een groene bolvorm in de deuropening, maar komt niet dichterbij.
Daarna is Nicholas weer terug in zijn kelder. Hij heeft het ritueel goed uitgevoerd, maar Helen is niet levend geworden.



Crypte  

Zorg dat je gezondheid optimaal is en ga dan naar het klooster. Praat met de abt. Hij heeft de crypte laten openen. Zeg dat je persť de crypte wilt bezoeken en Nicholas zal er automatisch in terecht komen.

Praat met Fabius, die links achter een gesloten traliedeur staat. Hij en de leden van de broederschap willen de demon bevrijden. Ze denken dat ze hem onder controle kunnen houden en zijn macht kunnen gebruiken.
Fabius heeft de andere sluitsteen uit Rome meegenomen en inmiddels van de burgemeester de sluitsteen die Nicholas vond, gestolen.

Loop verder door de gang, over een houten hangbrug, tot in een grote kamer.
Rechts zie je hier een deuropening geflankeerd door wandtapijten.
Ga door de linker deuropening. In de lange gang vind rechts deuren die naar lege cellen voeren.
Achter de deur links kom je een zombie tegen. Versla hem en doorzoek zijn lijk. Nicholas vindt een onbekend voorwerp (unknown object 1). In deze kamer zie je ook langs de wand een drinkbak met water. Loop erlangs door de deuropening. In de gang rechts vind je een toorts (torch die niet brandt. Neem hem mee.

Loop naar links tot je bij een smalle stenen kronkelige brug komt, die over een ravijn gaat.
Loop over de brug. In de cel aan de linkerkant zie je 6 hendels tegen de muur. De tweede hendel van links ontbreekt. Stop je toorts in het gat om hem als hendel te gebruiken. Trek dan aan alle hendels en je ziet dat alle cellen in de gang openen. De deur naar de stenen brug over het ravijn is nu achter je gesloten.

In de cel aan de rechterkant vind je een emmer (bucket). Je hebt later 2 emmers nodig, dus raap hem zo nodig op. In de kist vind je nog een dolk(dagger).

In de tweede cel aan de rechterkant zie je een matras met een bobbel erin (swollen part). Steek met je gevonden zwaard een gat in de matras en Nicholas haalt een tweede onbekend voorwerp (unknown object) eruit.

In de derde cel aan de linkerkant kun je zo nodig nog een emmer (bucket) oprapen.

In de achterste cel aan de rechterkant zit een zombie, die niet onder invloed van de demon staat. Praat met hem! Hij wil bevrijd worden uit dit ellendige bestaan en in ruil biedt hij informatie. Ga erop in en hij vertelt je dat je zeker de bibliotheek moet bezoeken. In de kamer naast de bibliotheek is een geheime doorgang. Geef de zombie daarna zijn bevrijding (liberation).

Ga terug naar de kamer met de hendels. Zet ze weer allemaal omhoog en de deur naar de brug gaat weer open.

Loop terug over de brug naar de cel met de dode zombie en de waterbak. Vul hier je twee emmers met water.

Verlaat de cel door de andere deur en ga naar rechts. Aan het einde van de gang sta je voor 2 tonnen. Ga hier links de kamer in, waar je een grote houten bewerkte deur ziet.
Duw op het ornament in het midden van de deur. Het is een geheime knop.

Loop de bibliotheek in. Rechts zie je een boekenkast. Lees het document dat je onderin vindt:
"3 mensen zijn nodig om de gevangenis van de demon te openen.....Beslis hoe je de vloertegels moet leggen. Alleen hij, die de elementen van aardse krachten, de doodzonden en het getal van het beest kent, verkrijgen toegang....bewijs hun identiteit om toegang te verkrijgen een van de sleutels van de noordelijke poort, moet hier in deze ruimte blijven."
Loop naar de deur, tegenover de deur waar je binnenkwam. Rechts hiervan vind je een bewerkte sleutel (decorated key). Neem hem mee.

Verlaat de bibliotheek en ga terug naar de grote kamer, waar je de deuropening zag met de twee wandtapijten. Loop door de opening naar de gesloten deur aan het einde en maak hem open met de bewerkte sleutel.




Act 5: Face to Face


Keuzes  

Loop over de brug, waar je burgemeester SaintJohn tegenkomt.
Nadat hij dood is loop je verder.

Loop verder. Je kunt hier naar links en naar rechts. Rechts zie je aan het einde een halve brug.
Ga naar links, naar de kamer waar je vloertegels ziet met nummers.
Hier zijn 4 zijkamertjes, 2 aan elke kant.
Ga naar de eerste kamer rechts en zet hier een "onbekende voorwerp" in de muur.
Ga naar het eerste kamertje links en zet hier ook een "onbekende voorwerp" in de muur.
Nu zijn in de centrale kamer de genummerde vloertegels geactiveerd.

Doe nu wat je in het document las:
- Ga op tegel 4 staan en plaats hier een emmer water (element van aardse kracht).
- Ga op tegel 7 staan en plaats hier een emmer water (doodzonden).
- Ga op tegel 6 staan (6 is het getal van het beest).
Nicholas zegt nu dat dit goed is.

Loop terug naar de halve brug. Je ziet dat hij nu tot aan de overkant reikt.

Aan de overkant zul je moeten kiezen.
Elke keuze geeft een ander einde.
Loop naar de overkant, waar je Fabius ziet, die op het punt staat de ziel van de demon (rook) te inhaleren.
Keuze 1: Laat Fabius zijn gang gaan.

Keuze 2: Stop Fabius en dood hem in een zwaardgevecht. Helen zal dan arriveren.

Nu kun je de keuze maken om bij Helen te blijven.........of....... haar te doden...........................



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.