CLEOPATRA:

A QUEEN'S DESTINY


Ook bekend als:   RIDDLE OF THE TOMB



Walkthrough door Marjo © 2007 www.adventurespel.nl

Uitgever: Nobilis/2007
Ontwerper: Kheops Studio

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



Start
Alexandrië: Tuin bij ObservatoriumAkkad's werkplaatsHeliolab
                    Tuin bij BibliotheekBibliotheekSlaapdrank
Pharos: Op het strandIn de vuurtoren
Alexandrië: KordaxVoorspelling



Start  

Na opstarten van het spel, sta je in Cleopatra's paleis, waar je rechts het optiemenu (options) op een grote zuil vindt. Op een laag tafeltje rechts van de zuil liggen rollen perkament, waarmee je de ondertiteling (subtitles) en de object-info aanzet.

Recht voor je is de deuropening, waar je uiteindelijk doorheen gaat om te spelen (play). Klik erop en je krijgt eerst het verzoek een persoonlijk profiel te kiezen
Op het kastje staan 5 beeldjes van Egyptische Goden. Kies er eentje uit. Dit is nu de God waaronder jouw spelvoortgang wordt opgeslagen. In de vakjes onderin het kastje, liggen de rollen met je opgeslagen spellen.

Kies daarna een teken van de dierenriem. Je keuze bepaalt op sommige momenten in het spel, of je geluk of pech hebt. Bij pech zijn de puzzels iets moeilijker.
N.B.: De walkthrough gaat ervan uit, dat je steeds pech hebt.
Daardoor is het mogelijk, dat met jouw sterrenbeeld, sommige voorwerpen niet te vinden/op te rapen zijn. Als je een geluksdag hebt, hebt je ze immers niet nodig.



Alexandrië - Tuin bij Observatorium  

Cleopatra en haar broer Ptolemeus storten het land in een bloederige burgeroorlog, in hun strijd om de heerschappij.
De Chaldeeër Thomas, een jonge leerling astroloog, is verliefd op Iris, de dochter van zijn leermeester Akkad. Als het te gevaarlijk wordt om elkaar te treffen, houden ze contact met elkaar, via briefjes, die ze verstoppen in een grote vaas. Maar op een dag zijn Akkad en Iris verdwenen en vindt Thomas bloedsporen in de tuin.


Informatie verzamelen
Draai naar rechts. Raap het strookje papier (papyrus strip) op, dat over de rand van de grote vaas hangt. Thomas herkent het handschrift van Iris, maar het briefje is geschreven in een soort code. Hij begrijpt de tekst niet.
Rechtsklik om je inventaris te openen.
Je ziet het briefje rechts in het bovenste vierkantje staan. Hier komen alle voorwerpen terecht die je opraapt. Pak het briefje en klik dan in een van de lege inventaris-vakjes in het middenveld, om het op te bergen. Of klik op "automatic storage of objects" knop, die je direct onder het vierkantje ziet.
Er zijn 6 tabbladen met inventaris-velden ter beschikking.

Bekijk de bloedsporen. Iemand is ernstig gewond geraakt.
Volg het bloedspoor over de brug. Na één stap, kijk je naar rechts. Op de grond ligt een papyrusstengel (papyrus stalk). Raap hem op.

Beklijk het bloed op de grond en loop verder rechtdoor, naar de piramide. De gouden platen met de afbeeldingen kun je niet aanraken. Ze zijn door de zon gloeiend heet geworden.
Op de grond voor de piramide vind je de helft van een gebroken stok (half of a broken stick). Het lijkt een stuk van een meetlat te zijn, die in het observatorium gebruikt worden.
Ook ligt hier het schrijfkistje van Iris (Iris's writing kit) Het is beschadigd en Thomas vraagt zich af wat er met Iris gebeurd is.

Loop over de brug, rechts van de piramide. Je kijkt dan recht tegen het mausoleum aan, dat Akkad voor zichzelf heeft laten bouwen.

Loop naar rechts, naar de volgende brug. Rechts voor de brug ligt de andere helft van de gebroken stok (half of broken stick). Loop verder over de brug. De deur die je hier ziet, wordt geflankeerd door twee nijlpaard-fonteinen. Ga met je rug naar de deur staan en je ziet op het pad een kostbare armband (precious bracelet) liggen. Raap hem op. Thomas herkent hem als de armband van Iris.

Loop verder over de volgende brug.
Je staat voor een muur met steigers. Aan de andere kant vliegen de pijlen heen en weer.
Op de grond vind je een metalen haak (metal hook) en een emmertje bitumen (pot of bitumen), dat nogal plakt. Op de stapel stenen vind je een leren riem (leather strap).
Bekijk het standbeeld van de god Eros. Als hij zijn liefdespijlen zou afschieten, was de oorlog snel voorbij, meent Thomas.

Loop rechtdoor, langs het standbeeld van Eros en je arriveert weer bij de grote vaas, waar je de tuin inkwam.
Wandel opnieuw richting piramide en ga ditmaal aan de linkerkant verder.

Draai naar links, naar de brug, waar je aan de andere kant een grote bol ziet. Links vóór de brug zie je weer een papyrusstengel (papyrus stalk) liggen. Raap hem op en loop dan verder langs de zijkant van de piramide. Ook hier staat een standbeeld van de god Eros, maar dit standbeeld mist zijn pijl.

Loop verder naar voren, naar de versierde muur.
Aan de linkerkant ligt de halve kroon van Akkad (Akkad's half crown) op de grond. Raap hem op. Kijk naar de struiken. Het lijkt wel alsof hier een gevecht heeft plaatsgevonden.
Aan de andere kant van het pad, vind je een deel van een toneelmasker (part of theatrical mask).

De grote deur in de muur leidt naar het observatorium. Thomas denkt dat Iris en Akkad misschien binnen zijn. Maar als hij op de deur bonkt, doet niemand open.

Loop verder over de brug in de richting van het mausoleum.
Aan de andere kant van de brug draai je je om.
Nu zie je links van de brug twee stenen nijlpaarden in het water. Een van de nijlpaarden heeft een pluk gras in zijn bek, waar zo te zien een strook papier op ligt.
Open je inventaris. Klik op een papyrusstengel of de metalen haak en daarna op het kruis rechtsonder. Het voorwerp verschijnt nu linksboven in je scherm. Klik dan met het radertjesicoon op de bek van het nijlpaard.
De pluk gras valt in het water en drijft weg.


Boodschap van Iris
Ga terug over de brug.
Afhankelijk van je sterrenbeeldkeuze, schijnt nu de zon, of gaat het even regenen.
Als het niet regent kun je de strook papier gewoon oprapen.
Als het wél regent, heb je pech en merkt Thomas op, dat de pluk gras in het midden van het water ligt. In dat geval open je je inventaris. Bind beide papyrusstengels aan elkaar met de leren riem om een lange paal (pole) te maken.
Dit doe je als volgt: Klik in je inventaris op een papyrusstengel en klik aansluitend op de andere papyrusstengel. Nu gaan beide stengels in het combineervak onder je inventarisvakjes. Je ziet dat er nog een vraagteken staat. Klik op de leren riem en daarna op het vraagteken. Nu wordt vanzelf alles samengevoegd tot een lange paal, die rechtsboven naar je verzamelvak gaat.

Vis met de lange paal de natte papierstrook (damaged papyrus) uit het water. Thomas zegt dat je de strook alleen kunt lezen als hij droog is.

Loop naar de voorkant van de piramide, waar de wand zo heet was, dat je hem niet kon aanraken.
Leg je natte strook papier op de wand en haal even later de gedroogde papierstrook (dried papyrus) ervan af.

Combineer nu de gedroogde papierstrook met het schrijfkastje van Iris. De inkt zorgt ervoor dat je nu een leesbare papierstrook (legible papyrus) hebt. Maar ook deze boodschap van Iris is onbegrijpelijk.

Combineer de twee halve stokjes met het emmertje bitumen. Nu heb je een gerepareerd stokje (mended stick).

Combineer de papierstrook die je in de vaas vond met het gerepareerde stokje. Thomas rolt de strook om het stokje en kan nu lezen wat Iris schreef: "Thomas, mijn vader is in groot gevaar. De man die de voorspelling heeft bevolen, heeft iemand gestuurd om hem te vermoorden. Ik moet hem helpen!"

Draai ook de gedroogde papierstrook om het stokje. Iris schreef: "Mijn vader is gewond. Help ons. Kom naar het observatorium. Maar benoem eerst het sterrenbeeld van de Pijl (arrow), dan de twee waarnaar hij wijst op de Hemelbol en daarna zullen de Boogschutter (sagittarius) en Eros de deuren voor je openen."


De Hemelbol
Loop naar de grote bol die je aan de andere kant van de brug ziet. Het is een hemelbol, waarop sterrenbeelden staan afgebeeld.

Ga met je cursor over een sterrenbeeld. Je ziet een balkje met de naam van het sterrenbeeld, gespeld in Griekse letters. (De Engelse benaming verschijnt rechts boven in beeld).
Midden over de bol loopt een brede band met Griekse letters. Ook hiervan verschijnt de Engelse naam rechts boven in beeld, als je er met je cursor op gaat staan. Je kunt zowel de bol als de band draaien, door je pijl-cursor erop te zetten, ingedrukt te houden en te slepen.


Volgens de aanwijzingen van Iris, moet je nu drie sterrenbeelden benoemen.
Als eerste de Pijl en daarna de twee waarnaar de Pijl wijst. Dat zijn Pegasus en Vissen (pisces).

Zoek, op de brede band, de Griekse letters die je op het balkje van de drie sterrenbeelden ziet en druk ze in volgorde allemaal achter elkaar in. Reeds eerder ingedrukte letters hoeven niet nogmaals ingedrukt te worden.





Pijl:         bêta, epsilon, lambda, omicron, sigma,
Pegasus: pi, êta, gamma, alfa, (sigma, omicron, sigma...zijn reeds ingedrukt)
Vissen:   'iota (let op de komma!), khi, thêta, upsilon (epsilon, sigma...zijn reeds ingedrukt)

Als je alles goed deed, branden de lampjes op de drie sterrenbeelden. Je ziet vervolgens, hoe het Eros-beeld naast de piramide, klaar gaat staan om een pijl af te schieten.


Eros
Loop naar de andere Eros, bij de muur met de steigers.
Oeps, dat is niet zonder gevaar. Als je bekomen bent van de schrik, raap je de gebroken pijl (broken arrow) op, die voor je in de grond steekt. Als je een geluksdag hebt, is de pijl niet gebroken.

Open je inventaris. Aan de rechterkant zie je een "disassemble"-knop (een kommetje en een hand die het deksel optilt). Met deze knop kun je dingen uit elkaar halen of iets leeggieten.
Klik erop met je gebroken pijl.
Hij wordt uit elkaar gehaald en je hebt een pijlpunt (arrow tip) en een staartstuk met veren (pijl met veren).
Combineer nu deze twee pijlstukken met je gerepareerde stokje en de pot bitumen. Het resultaat is een kant-en-klare pijl (assembled arrow).

Loop nu naar het Eros standbeeld, dat naast de piramide staat.
- Span de boog, door op de draad van de boog te klikken.
  Je ziet hoe het boogschutter-sterrenbeeld op de piramide actief wordt.
- Leg de pijl op de boog.
- Als je daarna op de pijl klikt, merk je, dat Eros in drie standen kan schieten. Zet hem op de
  middelste stand.
- Duw tenslotte op het boogschutter-sterrenbeeld op de piramide en Eros schiet de pijl af.

Als alles goed ging, gaat een geheime deur open in het observatorium.




Akkad's werkplaats  

Ga door de geheime deur het observatorium in. Terwijl je naar binnen loopt, gaan de grote deuren open. De geheime deur sluit achter je.

Kijk rond. Je ziet dat je in Akkad's werkplaats staat.
Draai je om naar de deur. Links van de deur zie je een stukje perkament op een plank liggen. Raap het op. Het zijn Akkad's notities (Akkad's notes) Hij schrijft dat hij zonder de tabletten van Enuma Anu Enlil, de toekomst van koningen en koninginnen niet in de sterren kan lezen. Maar nu Babylon en Niniva ruïnes zijn, weet hij niet waar hij deze tabletten kan vinden.

Op de stenen tafel onder het plankje, liggen tabletten. Ze zijn echter geschreven in oud Chaldees. En dat kan Thomas niet lezen.

Draai je om en loop naar de ander kant van de kamer. Open het deurtje van het wandkastje en haal de rol papier (story of Enuma Anu Enlil) eruit. Lees het verhaal van de tabletten, waarop de woorden van de God Enki geschreven staan. Met deze tabletten konden de wijzen in de sterren de toekomst lezen. Toen de koningen van Niniva aan de macht kwamen, vernietigden ze alle kopieën en bewaakten ze angstvallig het enige exemplaar dat nog bestond. Maar toen de barbaren het land binnenvielen, verdween ook dit exemplaar. Sindsdien kunnen astrologen de toekomst van koningen niet meer voorspellen.

Op het rek naast het kastje zie je een brief van de bibliothecaris (letter of librarian) liggen. Raap hem op en lees hem.
Aristion schrijft, dat de Grote Bibliotheek een versie heeft van de tabletten van Enuma Anu Enlil. Ze zijn onderdeel van de geheime geschriften, die de vorige bibliothecaris verborgen heeft. Maar Aristion heeft aanwijzingen waar hij ze kan vinden. Hij heeft echter hulp nodig en vraagt of Thomas kan komen.

Op de stoel, die voor het rek staat, ligt een stuk papier, waarop de namen van de maanden (papyrus of the months) genoteerd staan. Raap het op.

Draai naar rechts en loop naar de werktafel.
Rechts op de tafel ligt een brief van Akkad aan Iris (letter).
Hij schrijft, dat Cleopatra hem gevraagd heeft in de sterren te lezen, of een bondgenoodschap met de Romein Caesar, haar kan helpen om haar broer te verslaan. Akkad's antwoord bepaalt het lot van Egypte en daarom mag Iris dit aan niemand vertellen.


Labels
Op tafel zie je mogelijk ook nog twee gevlochten mandjes, een tangetje en een rechthoekig zwart stuk plank. Ook zie je een langwerpige vorm in de tafel, rechts van het volle mandje.

Raap de kleine zwarte plank (small board)op. Thomas zegt dat Akkad hiermee de machines maakt. Raap ook de kleine tang (small pliers) op.
Haal het kleine houten plaatje (small tassette) uit het bijna lege mandje.
Dat is pech volgens Thomas.
Open je inventaris en combineer het houten plaatje met de tang en het zwarte plankje. Met als resultaat dat je daarna een stapeltje kleine labels (tags) hebt. Leg ze in het lege mandje.

Kijk rechts van de tafel. Op een wandplankje staat een stok met gleufjes (notched rod) Die past precies in de langwerpige vorm op tafel. Leg hem daar dus neer.
Je kunt de kleine en de grotere houten labels uit het mandje pakken en in de inkepingen van de stok plaatsen. Aangezien je nog niet weet in welke volgorde, kijk je verder rond in de werkplaats.


Kalender
Boven de werktafel hangt Akkad's universele kalender, die volgens Thomas op vandaag staat.
Op de middelste rij lees je van links naar rechts, dat het Nieuwe Maan is, maimakterion (2de Griekse maand), Khoiak (4de Egyptische maand), Arassammu (8ste Chaldeese maand), dag 208, in het teken van de Schorpioen. Toevallig ook de herfst-equinox.

Loop naar rechts. Hier hangt een gordijn voor een deuropening.
Links van het gordijn vind je, op een laag krukje een aansteker (lighter).
Rechts van het gordijn kun je een tablet vorm (tablet mold) en vier handen vol klei (clay)oprapen.Rechts hiervan, op de hoek van de stenen tafel, vind je nog een notitie van Akkad over het heliolab. Lees het.
Akkad heeft gisteren aan Iris uitgelegd, hoe ze het heliolab moet gebruiken, om contact op te nemen met de afgezanten van Cleopatra. Hiervoor moet ze de labels gebruiken om de lopende chaldeese maand te coderen. Vandaag, de 208ste dag, had Akkad de voorspelling aan de koningin moeten overhandigen. Ze staat dus te wachten op bericht van Akkad.

Trek het gordijn opzij. Loop dan door de opening naar de hal van het Observatorium.
De deur aan de andere kant leidt naar een ontvangstkamer, maar is afgesloten.
Ga de trap op naar het dak.




Heliolab  

Dak van het observatorium
Als je op het dak van het observatorium aankomt, zie je als eerste Akkad's heliolab. Een apparaat waarmee hij lichtsignalen stuurt naar Cleopatra's paleis aan de overkant.
Aan de rechterkant van het apparaat zie je een stok, waarmee je het touw in het midden, strak als als een veer kunt aandraaien.
Aan de linkerkant van het apparaat zie je een oude stok met gleufjes en labels (ancient rod with tags). Neem hem mee.

Loop naar links.
In de hoek staat een apparaat waarmee je de boog van de zon kunt berekenen. Maar Thomas heeft hier nu geen tijd voor. Aan de voet van dit apparaat staat een pot met een deksel. Raap hem op. Het is een zogenaamde waterklok (clepsydra), die gebruikt wordt, om door middel van waterdruppels, het tijdverloop te meten (zo ongeveer als bij een zandloper).

Draai je om en Thomas kan staren naar een halfronde kom met een stok: een zonnewijzer.
Daarachter zie je een houten kist staan. Maak hem open en haal het vel papier met codes eruit.
Bekijk hem in je inventaris. De codes geven aan hoe je op een bepaalde chaldeese maand, de grote en klein labels op de stok met gleuven moet plaatsen. De kleine zwarte hokjes stellen klinkers (A,E,I,O Y) voor.

Nu weet je hoe je contact kunt opnemen met Cleopatra. Je hebt alle gegevens.
Ga de trap af, terug naar Akkad's werkplaats.


Code instellen
Ga naar de werkbank.
De mandjes heb je al gevuld met labels en de stok met de gleufjes heb je op tafel gelegd.
Bekijk de oude stok die je uit het heliolab haalde. Je ziet de labels in een bepaalde volgorde staan. Zo heeft Iris ze gisteren geplaatst. Vergelijk de volgorde met de code op het papier. Vandaag is het de code die eronder staat. En ook volgens de kalender boven de werkbank en Akkad's notitie, is het nu de 8ste Chaldeese maand: ARASAMMU.
Voor de klinkers plaats je een Klein label en voor de medeklinkers een Groot label in de gleufjes. Van links naar rechts dus: K - G - K - G - K - G - G - K.
Pak de stok met labels aan de linkerkant vast en raap hem op.


Contact met Cleopatra
1. Loop naar het dak en plaats de nieuwe stok met labels links in het heliolab apparaat.
2. Draai dan aan de rechterkant aan de stok en het touw wordt strak als een veer opgedraaid.
3. Klik tenslotte in het midden van het apparaat op het plaatje om de blokkade op de as op te heffen. Het heliolab-apparaat doet zijn werk en stuurt de code naar Cleopatra's paleis.

Niet veel later staat Thomas voor Cleopatra. Hij verneemt dat Ptolemeus, Iris en Akkad gevangen houdt. Hij wilde Akkad dwingen een valse voorspelling te doen.
Cleopatra geeft Thomas de opdracht om op zoek te gaan naar de tabletten van Enuma Anu Enlil. Intussen zullen haar soldaten de verblijfplaats van Akkad zoeken.

Na het gesprek sta je weer in het begin van de tuin, bij de grote vaas.
Draai je om en loop door de poort naar buiten.
N.B.: Als Thomas weigert om de tuin te verlaten, heb je in Akkad's werkplaats de brief van Aristion niet opgeraapt.




Tuin bij Bibliotheek  

Onverlaten hebben de deur open gebroken. Alles is vernield en er liggen krokodillen in de tuin van de bibliotheek.
Bij een plas bloed zie je een gebroken halsketting (crushed necklace) Raap hem op.
Hij is van Aristion, de bibliothecaris geweest. Er beweegt iets in de halsketting.
Als je geluk hebt, kun je de halsketting in je inventaris zo uit elkaar halen.
Heb je pech, dan zoek je de steen (stone) die op de rand van de vijver ligt. Gebruik hem (combineer) om de halsketting open te breken.
In de halsketting vindt Thomas aantekeningen van Aristion (notes), waarin hij vertelt, hoe de geheime kamer in de bibliotheek te vinden.


Aristion's aantekeningen:
A.: Maak een oplosmiddel dat door schilders gebruikt wordt.
     Voeg toe aan een kom water:
     - een handvol Lullibi bloemen
     - twee handjes Makkan zaden
     - twee handjes Uruku wortel
     - een handvol Amath bladeren

B: Een Euclidische (wiskundige) tip:
     "De eerste 4 priemgetallen zullen de deur openen."


Sobek's Wachter
Loop naar het bibiotheek-gebouw, aan de andere kant van de vijver. Bekijk het groene beeld van een krokodil. Dit is de God Sobek.
Een Wachter komt aanlopen. Hij vertelt dat de Grieken de tempel van Sobek vernield hebben. Daarna sprak Sobek tot hem en zei dat hij alle Grieken moest vermoorden. Thomas heeft geluk dat hij een Chaldeeër is, maar de Wachter is er dus verantwoordelijk voor, dat de krokodillen Aristion opgegeten hebben.

De Wachter is al een oude man. Hij wil Ushabti beeldjes om mee te nemen naar het hiernamaals. Als Thomas die kan leveren, mag hij de Bibliotheek in.

Op het lage tafeltje links van de krokodillengod, ligt een beeldje van Ushabti (figurine). Als je pech hebt, wil de Wachter meerdere beeldjes. Die zul je zelf moeten maken.
Raap het Ushabti beeldje op, om als voorbeeld te dienen.

Ushabti beeldjes
Loop terug naar de werkplaats van Akkad in het Observatorium.
N.B.: Je kunt sneller reizen, door op de plattegrond (de knop in je inventaris met het piramide-icoon), op het symbool van de werkplaats te klikken.

Combineer in je inventaris, het Ushabti beeldje met de tablet-vorm en een handvol klei.
Nu heb je een afdruk van de voorkant van het beeldje.
Combineer alles nogmaals om ook een afdruk van de achterkant te maken.

Loop naar de open haard.
- Raap rechts een paar droge bladeren (dry leaves) op en leg ze in de open haard.
- Steek de bladeren aan met je aansteker.
- Haal dan wat steenkool (coal) uit de bak onder de haard en leg ze op het vuur. Voeg zo nodig,
  extra kolen toe als het vuur uit dreigt te gaan.
- Plaats nu een halve vorm op de hete kolen.
- Wacht even en je kunt de gebakken halve vorm (baked half mold) weer oprapen, met behulp
  van de lange tang, die links van de haard hangt.
Herhaal het proces voor de andere halve gebakken vorm.

Ga naar de kleibak aan de andere kant van de kamer, naast de deuropening.
Raap een paar handen klei (clay) op.
Combineer de twee gebakken vormen met de klei. Het resultaat is een ongebakken beeldje (unbaked figurine).
Maak op dezelfde manier zoveel ongebakken beeldjes als je nodig hebt (2 of 3).
Neem ook wat extra klei mee in je inventaris.

Loop dan terug naar de open haard.
Bak de Ushabti beeldjes op dezelfde wijze als de vormen en haal ze met de tang uit het vuur.

Verlaat de werkplaats en ga terug naar de Wachter van Sobek.
Leg het aantal gevraagde Ushabti beeldjes op het kleine houten tafeltje.


Godenbeeldjes
Praat met de Wachter.
Hij is nog niet tevreden. Als hij dood is, zal zijn ziel gewogen worden in het bijzijn van 4 Goden. Aan Thomas de taak om de 4 godenbeeldjes te brengen.

Loop terug naar de tuin van het observatorium
Ga rechtdoor tot aan de piramide en dan naar rechts over de brug. Loop naar het mausoleum dat Akkad voor zichzelf bouwde.
Thomas merkt op dat hij hier vast wel de 4 godenbeeldjes kan vinden.
Bekijk de tekst die in Egyptische tekens op de deur staat.
"Bij 1 werd ik geboren, bij 3 was ik al een man, bij 5 was ik oud, voorbij mijn beste tijd, als het 9 slaat, zal de deur van het graf zich openen."
Het slot op de deur lijkt volgens Thomas op een waterslot. In de holtes boven de tekst giet je het water. En de groen bronzen dingen onder de tekst zijn stoppen in de afvoer. In elk van de gaten moet een bepaalde hoeveelheid water gegoten worden.

Ga naar rechts, over de brug, naar de deur die geflankeerd wordt door twee nijlpaard-fonteinen.
Open je inventaris en haal het deksel van de waterklok (clepsydra) af, die je op het dak van het observatorium vond.
Houdt lege pot bij de bek van een nijlpaard. Houd je muisknop ingedrukt en vul zo de pot met water, tot hij vol is (12 eenheden).

Loop terug naar de deur van het mausoleum.
Pak je emmer water en klik ermee op een gat. Elke keer als je klikt, giet je één eenheid water in het gat. Vervolgens komt een staafje, een stukje uit het gat omhoog, afhankelijk van de eenheden water die je erin giet. Als je teveel water in een gat giet, kun je stop onder de tekst eruit halen. Het water stroomt dan weg. Plaats de stop weer terug en begin opnieuw.

Als je pech hebt, is één van de stoppen verdwenen en zal tijdens het vullen ook een stop eruit vallen. Stop wat klei of bitumen in de opening en het probleem is opgelost.

Giet in het eerste gat van links, 1 eenheid water.
Giet in het volgende gat 3 eenheden water
Giet in het derde gat 5 eenheden water
Haal meer water en giet 9 eenheden water in het laatste gat.

De deur valt naar binnen.


Mausoleum
Loop het mausoleum in. Thomas vindt het nogal donker.
Recht voor je zie je een grote stenen kist met afbeeldingen. Links onderaan, aan de voet van de kist, zie je nog net een olielampje. Haal je aansteker tevoorschijn en steek het aan. Nu is er voldoende licht in de tombe.

Rechts zie je drie urnen staan. Loop er naar toe. Til elk deksel op en pak het beeldje van Isis, het beeldje van Thoth en het beeldje van Anubis.
Draai het deksel van Anubis' urn om en je vind het beeldje van Horus.

Loop naar de ander kant van de grote stenen kist.
Je ziet hier een muurschildering van de 4 Goden bij de "weging van een ziel".
Onder de afbeelding staat een kist op de grond.
Plaats elk van de godenbeeldjes op een zwart vierkantje op de deksel van de kist. Zet ze in dezelfde volgorde als op de muurschildering. Als je het juist deed, zal Thomas het laten weten (This one seems to fit).

Bekijk hoe de beeldjes staan en raap ze dan weer op.
Nu kun je het mausoleum verlaten.


Weegschaal

Keer terug naar de tuin bij de bibliotheek.
Plaats de 4 godenbeeldjes op het tafeltje met de afbeelding van de weegschaal, rechts van de Wachter van de krokodilgod.
Plaats ze op dezelfde plek als je eerder in het mausoleum oefende.
Isis helemaal links, Thot daarnaast.
Horus helemaal rechts en Anubis rechts van het midden.
N.B.: Het werkt ook als je de twee middelste zwarte vlakken leeg laat.

De wachter verjaagt de krokodillen en je krijgt toestemming de Bibliotheek te betreden.




Bibliotheek  

Loop de hal van de Bibliotheek in. Thomas vraagt zich meteen af, waar nou die geheime kamer is, waar Aristion over schreef.
Kijk om je heen. Recht voor je, zie je twee grote muurschilderingen, waartussen 4 marmeren zuilen staan. Hier en daar liggen krokodillen.
Links naast de deuropening zie je een mandje met krokodillen-eieren.
Loop naar links en je komt bij de resten van een vuurtje. Rechts hiervan, bij de brandende fakkel, ligt een metalen staaf (digging bar) op.

Loop verder omhoog in de richting van de muurschildering van Ptolemeus.
Loop naar links. Voor een deur ligt een krokodil. Naast hem zie je een opgerold touw (rope) op de grond liggen. Raap het op.

Loop terug naar de muurschildering van Ptolemeus en ga dan naar de marmeren zuil rechts hiervan. De zuil lijkt aan de voet beschadigd te zijn. Bekijk de beschadiging van dichtbij. Thomas merkt op dat het een houten zuil is, die met marmerverf beschilderd is. Vreemd!

Draai je om en loop naar de grote krokodil in het midden van de zaal. Bekijk hem. Hij draagt een halsband.

Draai verder naar rechts en je ziet een man in de hoek van de ruimte zitten. Ga naar hem toe en praat met hem. Het is de slaaf Kordax, Griek van geboorte, mismaakt en jongleur/musicus aan het hof. Hij vertelt dat Cleopatra uit is op macht en daarom Julius Ceasar tot bondgenoot wil maken. Hij vindt haar niet aardig en vertrouwt haar niet. En Julius Ceasar is er alleen maar op uit om Egypte te veroveren.
Kordax vraagt of je de Wachter kunt overhalen zijn leven te sparen.
Bekijk de tas en het mandje aan zijn voeten. In de tas zitten al zijn bezittingen en in het mandje zit vis, volgens Kordax.

Loop terug naar de deur. In de opening zie je een haak (grapplin hook) liggen. Raap hem op en loop naar buiten.
Praat met de Wachter. Hij weigert om de gevangen Kordax ongedeerd vrij te laten.

Loop terug naar Kordax en vertel hem het slechte nieuws. Hij vindt het erg jammer, want hij had je graag geholpen, zegt hij.


Voorraadkamer
Loop langs Kordax de zijkamer in. In deze ruimte worden allerlei potten met planten bewaard. Aan de rechterkant vind je een lijst met ingredienten (Inventory of ingredients) liggen. Hierop staan alle spullen vermeld, die in deze voorraadkamer bewaard worden.

Op de plank eronder zie je aardewerken kommetjes (bowl) staan, in stapeltjes van vier. Raap 4 stapeltjes van 4 op en je hebt 16 ongeschonden kommetjes.
Vul de kommetjes met de poeders die je in de potten op de planken en tussen de scherven op de grond vind. Klik met een stapeltje kommetjes op datgene wat je wilt oprapen.
Als je pech hebt, merk je dat je een poeder met de naam "grey nugget" niet kunt oprapen. Het is bedorven volgens Thomas. In dat geval heb je uiteindelijk 15 gevulde kommetjes met poeder.


Laboratorium
Loop de volgende ruimte in. Dit is het laboratorium, waar de diverse drankjes gemengd worden. In het midden zie je een groot leeg waterbekken, daarboven twee rekken met gaten en daarboven een plank waar 4 potten met poeders in hangen.

Plaats je kommetjes in de gaten boven het bekken. Klik daartoe met één van je kommetjes op een gat en de rest gaat vanzelf. Ook het ene lege kommetje wordt geplaatst.
Volgens de aantekeningen van Aristion moest je Lullibi, Makkan, Uruku en Amath mengen met water. Ga met je cursor over de kommetjes. Je ontdekt dat je alleen Lullibi, Makkan en Uruku kunt vinden. En volgens de ingredienten lijst waren er in de voorraadkamer geen Amath bladeren.

Raap het opgerolde document op, dat je links van het bekken ziet liggen. Lees dit "Prusias eigenschappen (property) document". Je leert dat je Amath bladeren (leaves) ook kunt vervangen door Canaan doornen (thorns). En dit poeder vind je wél in je kommetjes!

Raap het bekken op en vul het met schoon water.
Plaats het bekken weer terug en voeg toe:
- 1 portie Lullibi flowers
- 2 porties Makkan seeds
- 2 porties Uruku roots
- 1 portie Canaan thorns

N.B.: Als je een fout drankje maakt, kun je altijd je waterbekken leeg gooien in de urn met afvalwater, die links van de tafel staat.

Als je het juist deed, zal Thomas zeggen dat het oplosmiddel klaar is ("the solvent is done").
Draai naar rechts en pak van de plank een leeg flesje (empty decanter). Vul dit flesje met oplosmiddel (solvent) en Thomas zegt dat je hiermee verf kunt verwijderen.


Krokodil
Loop terug naar de hal van de bibliotheek. De grote krokodil gromt naar Thomas.
Ga naar de vier zuilen midden achter. Bekijk de onderkant van dichtbij en gebruik je oplosmiddel op de verf van alle vier de zuilen.
Bekijk de schoongemaakte zuilen. In elke zuil zit een gat, waarin je een staaf kunt steken volgens Thomas. Ook staan er Romeinse cijfers op en bij één van de cijfers staat een driehoekje. Klik op het onderste gedeelte van de zuil. Thomas zegt dat het lijkt alsof dit deel van de zuil kan draaien.

Herinner je dat Aristion schreef dat de eerste vier priemgetallen de deur zullen openen.
Een priemgetal is een getal dat je alleen door 1 en door zichzelf kunt delen.
3 is een priemgetal, want drie is alleen deelbaar door 1 en door 3 (zichzelf).
4 is géén priemgetal, want het is deelbaar door 1 en 4, maar ook nog door 2.
De eerste vier priemgetallen zijn: 2 - 3 - 5 - 7.

Haal je metalen staaf uit de inventaris en stop hem in het gat van de meest linker zuil. Hier staat het driehoekje namelijk bij de I.
De Wachter zegt nu tegen Souchous de krokodil, dat hij mag gaan spelen met zijn nieuwe kameraadje om te kijken wie het sterkste is... Een goed idee! Misschien kun je de zuilen wel draaien met behulp van een sterke krokodil.

Combineer in je inventaris de haak met het touw.
Loop naar Souchous en bevestig de haak aan zijn halsband.
Loop terug, pak het uiteinde van het touw en bind het vast aan de rechterkant van de staaf (= achterkant zuil).

Loop naar de krokodil en tik hem op zijn bek. De Wachter zegt dat Souchous alleen op een staf reageert, die je in de tuin kunt vinden.
Wandel naar buiten. Tegen het houten tafeltje bij de spulletjes van de Wachter, zie je Sobek's staf staan. Raap hem op en ga terug naar binnen.

Prik de krokodil met Sobek's staf en hij geeft een flinke ruk aan het touw. De zuil draait!
Loop naar de zuil en bekijk de onderkant. Het driehoekje staat nu bij de II (=2).

Maak het touw los. Haal de staaf uit de zuil en stop hem in de volgende zuil.
Maak het touw weer aan de rechterkant van de staaf vast.
Loop naar de krokodil en tik met Sobek's staf op zijn kop.
Weer geeft hij een ruk aan het touw en draait de zuil.
Ga naar de zuil en bekijk de onderkant. Het driehoekje staat bij de III (=3).

Draai op dezelfde wijze de volgende zuil totdat het driehoekje op de V (=5) staat (drie keer laten trekken door de krokodil).
Draai tenslotte de laatste zuil totdat het driehoekje op de VII (=7) staat (drie keer trekken).

Als alle zuilen in de juiste stand staan, zal aan de voeten van Ptolemeus een luik openen. Thomas heeft de geheime kamer gevonden!


Geheime kamer Ga door de opening de geheime kamer in.
Op een krukje vind je de lang gezochte tabletten (tablets). Raap ze op en verlaat de geheime kamer weer.

De wachter van Sobek komt op je af. Hij is kwaad omdat je de tabletten pakte en niet de bibliotheek verwoest hebt, zoals hij hoopte. Hij zet je gevangen bij de slaaf Kordax. Een paar krokodillen zorgen ervoor dat je niet weg kunt.




Slaapdrank  

Kijk in je inventaris. De Wachter heeft niet alleen de tabletten terug gepakt, maar ook Sorbek's staf, dus daarmee kun je de krokodillen niet wegjagen.
Praat met Kordax. Hij heeft een idee. Hij heeft het recept voor een pijnstiller. Als je hiervan een dubbele dosis maakt, is het een prima slaapmiddel voor de krokodillen. Haal het recept voor Morpheus Draft (formula) uit het mandje dat voor Kordax bij de zuil ligt. Haal meteen ook maar een handvol gedroogde vis (fillets of dried fish) eruit.

Ga naar het laboratorium.
Bekijk het recept voor "Kordax's soothing balm" in je inventaris (links bij de documents-knop).
Je hebt nodig:
- grijs Melukhkha-been poeder,
- korreltjes Ashod-hars,
- groen Canaan-doorn poeder
- wit Tjekker-bloemen poeder.

Melukkha-been poeder en Canaan-doorn poeder kun je vinden in de kommetjes.
De andere dingen staan wel op de ingediënten-lijst die je in de voorraadkamer vond. Maar jammer genoeg lagen die poeders los op de grond, dus weet je niet hoe ze heten. Daar moet je als eerste achter zien te komen.

Haal het blad papier, dat boven de werktafel hangt, van de muur af. Het is een lijst met Diomedes reacties.
Hierin lees je, dat als je een poeder van een kommetje mengt met een reagens en water, het een bepaalde reactie geeft.
- Canaan doorn mengen met Mitanni gom en Arsawa poeder.
- Tjekker bloemen mengen met Mitanni gom en 2x Arsawa poeder
- Arrapha hars mengen met Mitanni gom en Pitassa gom
- Ashod hars mengen met Mitanni gom en 2x Arsawa gom en 2x Pitassa gom


Raap het blad papier op, dat links op de bank naast de afvalurn ligt. Het is een lijst met Zoilos reacties. Hierin staan nog meer voorbeelden van plantenpoeders en de benodigde reagens.
- Nuzi bladeren mengen met Mitanni gom.
- Ashur zaden mengen met Mitanni gom en 2x Pitassa gom
- Kassite bast mengen met Kerma poeder
- Masa doorn mengen met Kerma poeder en Arsawa poeder
- Teresh wortel mengen met Kerma poeder en Arsawa poeder en Pitassa gom
- Ekron bladeren mengen met Kerma poeder en 2x Arsawa poeder en Pitassa gom
- Ataniya wortel mengen met Kerma poeder en 2x Arsawa poeder en 2x Pitassa gom
- Askelon zaden mengen met Mitanna gum en Kerma poeder en 2x Pitassa gom


Lees ook nog een keer het document dat je eerder vond (Prusias properties).
Hierin staat niet alleen beschreven welke planten dezelfde eigenschappen hebben.
- Amathe bladeren en Canaan doorn
- Atanyia wortel en Ashod hars.


Maar ook lees je, wát er gebeurt als je een reagens op de juiste manier mengt met een poeder.
- Mitanni gom geeft witte rook.
- Kerma poeder laat het water even koken
- Arsawa poedergeeft zwarte rook
- Pitassa gom laat het water even rood kleuren


Kijk naar de plank boven de werktafel, Hier hangen de 4 potten met reagens-poeder (reactans); namelijk: Mitanni gom, Kerma poeder, Arsawa poeder en Pitassa gom.

Je hebt nu alle gegevens om de 2 ontbrekende ingredienten te kunnen vinden.

Tjekker bloemen poeder
- Vul het bekken met schoon water (het oude water gooi
  je weg in de afvalurn)
- Voeg toe 1 portie Mitanna gom en 2 porties Arsawa poeder
- Voeg toe een handvol wit poeder (white powder) uit het
  kommetje midden in de onderste rij.
- Je ziet nu eerst witte rook en daarna zwarte rook.
Thomas zegt verheugd dat hij één van de poeders geïdentificeerd heeft.
Ga met je cursor over het kommetje met wit poeder en je ziet dat dit Tjekker-bloemen poeder is.

Ashod hars
- Vul het bekken met schoon water.
- Voeg toe 1 portie Mitanna gom en 2 porties Arsawa poeder en 2 porties Pitassa gom.
- Voeg toe het grijze poeder (gray powder) uit het 2de kommetje van rechts, onderste rij.
- Je ziet heel even een rode schijn in het water, dan zwarte rook en tenslotte witte rook.
Weer heb je een poeder geïdentificeerd!

Ataniya wortel
Als je pech had, toen je de kommetjes vulde in de voorraadkamer, kon je geen "gray nugget" (grijze korreltjes) oprapen, omdat ze bedorven waren. Je hebt dus 1 leeg kommetje. Uitgerekend het kommetje dat je nodig hebt! Gelukkig weet je ook dat Ashod hars dezelfde eigenschappen heeft als Ataniya wortel.

- Vul het bekken met schoon water.
- Voeg toe 1 portie Kerma poeder en 2 porties Arsawa poeder en 2 porties Pitassa gom.
- Voeg toe het grijze poeder uit het kommetje uiterst rechts, onderste rij.
- Je ziet een rode schijn en dan zwarte rook en tenslotte bubbeltjes.
Ook de Ataniya wortel heb je nu correct geïdentificeerd.

Slaapdrankje
Herinner je, dat je een dubbele portie moet maken!
- Vul het bekken met schoon water.
- Voeg toe 2 porties Melukhkha-bone poeder.
- Voeg toe 2 porties Ashod-hars poeder, of bij pech, Ataniya-wortel poeder.
- Voeg toe 2 porties Canaan-doorn poeder.
- Voeg toe 2 porties Tjekker-bloemen poeder.

Thomas zegt nu dat het drankje van Kordax klaar is en dat hij het wil mengen met voedsel.
Haal de gedroogde vissen uit je inventaris en doop ze in het bekken met slaapdrank.

Verlaat met de "gemarineerde" vissen het laboratorium en voer ze aan de krokodil.

Even later staat Thomas weer voor Cleopatra, die hem hartelijk bedankt voor het vinden van de tabletten. Nu wil ze nog de astroloog erbij, die de tabletten kan lezen. Ze vertelt Thomas, dat Akkad en Iris op het eiland Pharos gevangen worden gehouden. Hier heerst momenteel de pest. Gelukkig krijgt Thomas krijgt een antistof toegediend voor hij vertrekt.




Pharos - Op het strand  

Kordax heeft Thomas in contact gebracht met een zeeman, die hem naar Pharos brengt.
Op het strand van Pharos aangekomen, kijkt Thomas om zich heen. Aan een paal bij de aanlegsteiger hangt een hoorn. Hij kan erop blazen als hij Iris en haar vader gered heeft. Hij hoopt dat het schip van Kordax binnen gehoorafstand van zijn hoorn ligt. Bij de paal ligt ook een hoop zand, iets wat Thomas wel handig vindt.
Intussen moet hij een methode vinden om in de vuurtoren te geraken.

Loop naar de vuurtoren. Er is flink gevochten hier. Er staat een grote houten katapult en overal liggen lijken van soldaten.
Bij de vuurtoren aangekomen, flitst er een licht vanaf de top. Dit moet een signaal van Iris en Akkad zijn! Bekijk de half kapotgeschoten stenen in de muur. Hier moet doorheen te komen zijn, denkt Thomas.

Tegen de muur liggen opgewaaide hopen zand.
Op de grond liggen stukken van een plaquette, waarop je kunt lezen dat ene Sosastros, deze vuurtoren opgedraagt aan de redding van zeelui. Degene die de vuurtoren vernietigt, zal de wraak van de drie Gorgon Zusters voelen.... Raap de rondom liggende stukken op en plaats ze bij het grotere stuk. Je merkt dat je nog een paar stukken mist. Misschien vind je ze later nog.


Katapult
Loop terug naar de houten katapult. Bekijk hem.
Aan de linkerkant is een bak, half gevuld met zandzakken. Dit is het contragewicht.
Raap de 3 zakken zand (sandbag) op, die je rechts voor de bak ziet liggen op en plaats ze in de bak. Nog is hij niet helemaal vol en dat is wel nodig als je vér wilt schieten.

Draai je om. Achter je ligt een houten frame (wooden frame) met een rond gat. Raap het op. Raap ook de stenen kogel (ball of stone) op.

Loop dan naar de rechterkant van de katapult. Bestudeer het geheel.
Aan de lange arm boven je hoofd, hangt een katrol en een touw. Halverwege het touw is een leren zak, waarin de kogel geplaatst kan worden. Onderaan het touw zit een haak.

Op de grond ligt het einde van een opwindkabel (winch cable loop), die aan de katrol boven je hoofd vastgemaakt dient te worden.
Draai je om, pak de ladder en plaatst hem tegen de katapult (radertjes vind je links op de lange onderste balk). Pak het opwindkabelblok beet en klim de ladder op.
Plaats het opwindkabelblok in de katrol. Thomas zegt dat hij een wig nodig heeft om het ding op zijn plek te houden.
Klim de ladder weer af.
N.B.: Als Thomas zegt dat dat de kabel geblokkeerd is, dan hebt je het hendeltje voor het spakenwiel naar links gezet. Zet het dan weer terug naar rechts en probeer het opnieuw.

Op de grond voor je voeten, ligt een gebroken wig(peg). Raap hem op.

Ga naar het galleischip, dat beschadigd op het strand ligt.
Je ziet twee kisten liggen. Maak ze open en haal uit de linker kist, die van de timmerman, een hamer (hammer) en een beitel (chisel).
Tussen de twee kisten ligt een houten balk. Gebruik je beitel op de balk en Thomas snijdt er een mooi stuk hout (piece of wood) uit.
Open je inventaris. Pak de gebroken wig als voorbeeldje en combineer hem met de hamer, de beitel en het stuk hout. Thomas maakt een perfecte nieuwe wig (new peg).

In de kist van de zeilmaker vind je een naald en klosje garen (needle and reel of thread) en een rafelmes (fraying instrument).
Ook ligt er in deze kist een heel groot opgevouwen zeil, dat Thomas te zwaar vindt om mee te zeulen. Gebruik dus je rafelmes en snij er een groot stuk zeildoek (large section of sail) af.
Combineer in je inventaris het grote stuk zeildoek met het rafelmes en je krijgt 3 kleine stukken zeildoek (small strip of sail). Combineer elk klein stuk doek met de naald en draad en Thomas heeft 3 lege zandzakken (bags).

Loop terug naar de muur van de vuurtoren. Of ga naar de zandhoop bij de aanlegsteiger.
Vul hier je 3 zakken met zand (3 sandbags). Wandel naar de katapult, die door Thomas "Cyclops"(=eenoog) genoemd wordt en leg je drie zandzakken bij de andere in de bak. Nu heb je voldoende tegengewicht.

Klim nu de ladder weer op en plaats de wig in de katrol.
Als je pech hebt, breekt de wig en mag je een nieuwe maken.

Klim de ladder weer af, pak hem beet en leg hem achter je op de grond.
Zet nu het hendeltje voor het spakenwiel naar links en draai vervolgens aan het wiel.
De kabel wordt gespannen en de arm van de katapult komt naar beneden. Je kunt nu de leren zak (sling), waar de kogel in moet, oprapen en links van het wiel op de balk plaatsen.
Leg de stenen kogel er bovenop (1).
Raap de haak van de grond (2) en maak hem vast aan de ijzeren lus op de arm van de katapult (3).

Probeer het hendeltje onder het spakenwiel weer naar rechts te draaien. Dit lukt niet, hij zit muurvast.
Haal je houten hamer uit de inventaris en geef een flinke mep op de wig (4), die je eerder in de katrol stopte. Hij is nu beneden, binnen handbereik. Eindelijk doet de katapult zijn werk.

Loop naar de muur van de vuurtoren en bekijk de kapotte stenen. Thomas raapt meteen een stuk steen (rubble) op. Zo niet, dan heb je de metalen haak nodig om een stuk steen eruit te strekken.
Het gat is in ieder geval nog niet groot genoeg om erdoor te kunnen.
Als je geluk hebt, ligt de stenen kogel (ball) ongeschonden aan je voeten en kun je hem oprapen. Heb je pech, dan ligt hij aan gruzelementen en zul je een nieuwe kogel moeten maken.
Combineer dan in je inventaris het houten frame (voor de maat) met het stuk steen en de hamer en beitel. Het resultaat is een hele nette nieuwe stenen kogel (stone ball).

Loop terug naar de katapult en klik op het blok hout van de opwindkabel. De rest gaat helemaal vanzelf. Je hoeft allen nog maar met je hamer op de wig te meppen. Daarna kan Thomas door het gat de vuurtoren in.

N.B.: Mogelijk is het een ongunstige dag voor je en moet je de katapult helemaal schietklaar maken net als de eerste keer. En nogmaals met de originele kogel. In dat geval lukt het weer niet om de muur kapot te schieten. Je zult het dan een derde maal moeten proberen met een zelfgemaakte kogel.




Vuurtoren  

Kruip door de opening de vuurtoren in.
Kijk meteen naar linksachter. Op de grond ligt een malienkolder (chainmail) Raap hem op.

Loop verder de hal van de vuurtoren in. De grote dubbele deur aan de rechterkant is gesloten. Thomas is vertwijfeld omdat hij niet naar boven kan lopen.

Strijdwagen-lift
Loop naar de andere kant van de hal. Hier vind je een wagenwiel. Dit wiel behoort bij Apollo's strijdwagen (chariot), die als lift dient en nu halverwege de top van de toren hangt.

Kijk naar de metalen plaat, die tegen de muur hangt. Hij bestaat uit metalen schijven met Griekse letters. De schijven kun je draaien.
Als je pech hebt, zijn de schijven verbogen. Gebruik in dat geval je hamer om ze recht te kloppen.
Kijk daarna naar de tekst onder de schijven. Er staat: "Jij...die de vuurtoren gebouwd hebt, wordt de bewaker van de zonne-strijdwagen."

Zoals je buiten op de kapotte plaquette gelezen hebt, is ene Sostratos de bouwer van de vuurtoren.
Draai aan de schijven, totdat je de naam SOSTRATOS in Griekse letters in het midden kunt lezen.
Thomas hoort een klikgeluid.
Klik in het midden van de schijven om het paneel te openen.

In het bedieningskastje vind je een brief van de kidnappers aan de "favoriet van de koning". Ze schrijven dat ze het meisje boven in de toren heben opgesloten. Als je haar probeert te bevrijden, wacht je een onaangename verrassing. De vader hebben ze in zee gegooid, waar hij de god Neptunus gezelschap kan houden. Zelf zijn ze naar een kleine baai gevlucht, uit angst voor de pest. Ze verwachten de beloning te krijgen die hen beloofd is."
Thomas schrikt. Hij wil zich de woede van Cleopatra niet op zijn hals halen. Hij besluit Iris te bevrijden en dan de stad te ontvluchten.

Lift bedienen
Trek aan de hendel in het kastje. Het contragewicht van de lift zakt naar beneden.
Loop er naar toe en bekijk het van dichtbij. In de contragewichtkast zitten gewichten. Ook naast de kast staan gewichten. Als je pech hebt, zijn sommige van die gewichten kapot.

Haal alle gewichten uit de kast en stapel ze naast de kast op elkaar. Thomas merkt op een gegeven ogenblik op dat de strijdwagen net zoveel weegt als het contragewicht en dat hijzelf 6 of 7 gewichten zwaar zal zijn! Als je alle gewichten uit de kast hebt gehaald, zakt de strijdwagen naar beneden.

Plaats dan 11 gewichten (van de in totaal 20 bij een geluksdag) in de strijdwagen.
Je houdt er dan 9 over om straks in de contragewichtkast te leggen.
Maar als je een pechdag hebt en er liggen gebroken gewichten op de grond, dan ga je nar buiten en haal je 3 zandzakken uit de bak van de katapult.
Plaats dan 6 gewichten in de strijdwagen en leg de 3 zandzakken erbij.
Zo heb je ook nog 9 gewichtschijven over voor de contragewichtkast.
Trek nu aan het touw dat rechts van de strijdwagen vanaf het plafond hangt. Thomas trekt de contragewichtkast naar beneden en bindt het touw vast, zodat de kast niet terug omhoog kan schieten.
Leg nu de rest van je gewichten (9 stuks) in de kast. De kast is nu een béétje lichter dan de strijdwagen. Maak het touw los en je ziet dat de kast omhoog gaat en de strijdwagen naar beneden komt.

Stap in de strijdwagen.
Begin de gewichten en de zandzakken uit de strijdwagen te leggen. De gewichten op de steen en de eventuele zandzakken op de grond.
Als de strijdwagen, inclusief het gewicht van Thomas, lichter wordt dan het contragewicht, gaat hij vanzelf met de lift omhoog!


Hydrakamer
Loop de trappen op en je arriveert in de Hydrakamer, waar je een ronde open plek ziet, omgeven door een cirkel van stenen drakenkoppen.
Ga naar de deur rechts. Hij is zoals verwacht, gesloten.
Loop dwars door het midden naar de ander kant. Als je in het midden staat, hoor je de stem van Iris. Ze zit bovenin de toren, in de vuurkamer. Ze is vastgebonden aan een balk en metalen spiegels blokkeren een eventuele uitgang. De spiegels zijn via touwen in deze hydrakamer te bedienen. Maar ook de balken waar Iris aan vastzit, dus trek niet zomaar aan de touwen!
Ze vertelt nog dat iemand met een bochel de leider is van de kidnappers.

Kijk omhoog. Je ziet een prisma met de metalen spiegels. Volgens Thomas hangt het prisma te laag en kun je het bewegen.
Loop naar het putvormige ding aan de andere kant van de trapjes. Een touw is om een opwindas gebonden en het andere einde zit aan het prisma vast. Hiermee kun je het prisma omhoog trekken. De hendels willen echter niet in beweging komen.
De tekst op de put zegt: "Drie Gorgons bewaken de zon, roep ze en je zult het licht zien."
Een tekst over Gorgons heb je eerder gelezen op de kapotte plaquette!


Gorgons
Verlaat de Hydrakamer en ga via de trap naar beneden. Haal de balk van de deur en je kunt zo de hal inlopen. Verlaat de vuurtoren. Bij de muur ligt de kapotte plaquette. Misschien liggen de ontbrekende stukjes in het zand.

Open je inventaris en combineer het houten frame met de malienkolder. Je hebt nu een prima zeef (sieve). Zeef het zand dat naast de gebroken plaquette ligt, tot Thomas zegt dat het genoeg is.
Je hebt nu alle puzzelstukjes gevonden en kunt de plaquette helemaal compleet maken.
Lees de tekst en je ontdekt de namen van de drie Gorgons: Medusa - Euryale - Stheno, geschreven in Griekse letters.

N.B.: Als je het zand bij de muur gebruikt hebt om je zandzakken voor de katapult mee te vullen, dan zul je die zakken moeten gaan halen en hier leeggooien.
Heb je diezelfde zakken ook gebruikt om in de strijdwagenlift te leggen, dat kun je ze in toren halen en hier bij de muur leeggooien.
Vervolgens kun je alsnog het zand zeven voor de ontbrekende stukjes.

Ga terug de toren en in loop naar boven, naar de Hydrakamer.
Ga in het midden in de cirkel staan en kijk naar beneden. Om je heen zie je goudkleurige knoppen met Griekse letters.
Druk achter elkaar de namen van Medusa, Euryale en Stheno in. Reeds eerder ingedrukte knoppen hoef je niet nogmaals in te drukken. De Engelse namen van de letters verschijnen rechts boven in beeld, als je over een knop gaat. Let op: er zijn letters met en zonder komma.




Medusa: mu - epsilon - delta - omikron - upsilon - sigma - eta
Euryale: 'epsilon (let op komma) - rho - alpha - lambda
Stheno: theta - nu.

Thomas laat het weten als je weer een naam van een Gorgon juist hebt gespeld.
Na drie namen kun je naar de put lopen en aan de zwengel draaien.
Het prisma gaat nu omhoog.

Loop terug naar het midden van de kamer en kijk omhoog.
Je ziet op sommige vlakken van de prisma spiegels een bruine vlek. Dat zijn de balken waar Iris over sprak en die mag je niet bewegen.
Klik op de vlakken zonder bruine rechthoek en Thomas zegt dat hij veilig aan het touw van dit vlak kan trekken. Je zult op elk vlak moeten klikken. Kijk naar beneden. Langs de rand van de cirkel zie je touwen. Ze gaan via de stenen drakenkoppen omhoog naar het prisma.
Trek aan het touw, dat niet naar een spiegel met een bruine vlek gaat en het iris laat weten dat het paneel opengeklapt is.

Even later is Iris veilig beneden. Iris vindt dat ze aan haar vaders eer verplicht is, zélf de voorspelling te doen en haar vaders werk af te maken, dus vertrekken Thomas en zij naar Cleopatra. Cleopatra geeft Iris toestemming. Thomas en Iris gaan dan naar het dak van het observatorium.




Alexandrië - Kordax  

Observatorium
Praat met Iris. Ze heeft de Enuma Anu Enlil tabletten vertaald. Ze wil nog een paar sterren bekijken als het donker is en dan kan ze de voorspelling maken. Iris is er vrijwel zeker van dat Kordax degene is die haar vader vermoordde, al hield de kidnapper zijn gezicht verborgen achter een masker.
Spreek haar nogmaals aan en ze vraagt of je het heliolab in orde wil maken.

Ga naar het heliolab en je ontdekt dat de lange stok verdwenen is. Nu kun je geen contact meer maken met Cleopatra.
Loop de trappen af om een andere stok te zoeken.
Onderaan de trap hoor je Kordax roepen. Hij vraagt of je even in de zijkamer wilt komen. Draai eerst even naar links. Op de trap zie je een half masker (part of a mask) liggen. Raap het op en combineer het in je inventaris met die andere helft die je in de tuin vond. Ze passen precies tegen elkaar!

Ga terug de trap op, naar Iris en vertel haar over het masker. Nu is ze zeker dat Kordax de dader is en werkt in opdracht van Ptolemeus.

Loop naar beneden, naar de zijkamer en praat met Kordax. Spreek hem nogmaals aan en hij geeft toe dat hij voor Ptolemeus werkt en Iris' vader gedood heeft. Maar dat was een ongeluk, beweert hij. Het enige dat hij nu nog wil, is een valse Voorspelling, die Cleopatra vertelt dat ze geen bondgenoodschap met Julius Ceasar moet aangaan. Thomas mag Alexandria verlaten als hij wil, maar Iris niet. Kordax zegt, dat de soldaten die de stad bewaken, zich alleen terugtrekken als hij op zijn hoorn blaast.

Ga weer naar Iris en vertel haar alles.
Ze zegt dat ze helemaal geen Voorspelling kan maken, goed of vals, omdat de instrumenten hier niet voldoen. Maar ze weet dat haar vader een geheim observatorium had. Daar denkt ze de juiste instrumenten te kunnen vinden.
Ze weet echter alleen dat de ingang van dit geheime observatorium in het mausoleum te vinden is. Haar vader vertelde haar, dat de medaillons in zijn kroon en de fresco's de weg zullen wijzen.
Iris vindt dat je Kordax uit de weg moet ruimen. In ieder geval tijdelijk, door middel van vergif. Aangezien Kordax alleen maar fruit eet, op zijn nagels bijt en zijn handen wast, wil Iris dat je vergif in zijn wasbekken gooit. De slaapdrank die je eerder maakte is geen slecht idee.

Ga weer naar beneden en praat met Kordax. Thomas biedt aan het water in het wasbekken te verschonen en Kordax vindt het prima.
Raap de kom met vuile waswater (dirty washbowl) op.
Draai je om. Op een klein vierkant wandtafeltje ligt een stuk papier met een geurtjes recept (fragrance formula). Op dit recept staan de ingredienten die je nodig hebt om een lekker geurtje te maken voor gebruik in de wasbekkens: Nuzi bladeren, Ashur zaden, Kassite bast, Masa doorns en Teresh wortel


Laboratorium
Ga naar de tuin van de bibliotheek (te voet of via de map).
De oude wachter van Sobek ligt dood op de grond. Raap Sobek's staf op en tik de krokodil op zijn kop. Je kunt daarna doorlopen naar de bibliotheek. Ga naar binnen en loop verder naar het laboratorium.
Nu mag je, op dezelfde manier als je eerder deed, de gezochte ingredienten identificeren.

Nuzi Bladeren
- Vul het bekken met schoon water.
- Voeg toe 1 portie Mitanni gom.
- Voeg toe 1 handvol geel poeder (bovenste rij, 2de van rechts).
- Je ziet witte rook.
Je hebt de Nuzi bladeren geïdentificeerd.

Ashur bladeren
- Vul het bekken met schoon water.
- Voeg toe 1 portie Mitanni gom en 2 porties Pitassa gom.
- Voeg toe 1 handvol oranje poeder (bovenste rij, helemaal rechts).
- Je ziet een rode schijn en daarna witte rook.
Je hebt de Ashur bladeren geïdentificeerd.

Kassite bast
- Vul het bekken met schoon water.
- Voeg toe 1 portie Kerma poeder.
- Voeg toe 1 handvol okerkleurig poeder (onderste rij, helemaal links).
- Je ziet bubbeltjes opstijgen.
Je hebt de Kassite bast geïdentificeerd.

Masa doorns
- Vul het bekken met schoon water.
- Voeg toe 1 portie Kerma poeder en 1 portie Arsawa poeder.
- Voeg toe 1 handvol groen poeder (onderste rij, 2de van links).
- Je ziet zwarte rook en daarna bubbeltjes opstijgen.
Je hebt de Masa doorns geïdentificeerd.

Teresh wortel
- Vul het bekken met schoon water.
- Voeg toe 1 portie Kerma poeder, 1 portie Arsawa poeder en 1 portie Pitassa gum.
- Voeg toe 1 handvol zwart poeder (onderste rij, 3de van links).
- Je ziet een rood waas, dan zwarte rook en daarna bubbeltjes opstijgen.
Je hebt de Teresh wortel geïdentificeerd.

Vergif maken
Maak als eerste de slaapdrank die je eerder voor de krokodil maakte:
- Vul het bekken met schoon water.
- Voeg toe 2 porties Melukhkha-bone poeder.
- Voeg toe 2 porties Ashod-hars poeder, of bij pech, Ataniya-wortel poeder.
- Voeg toe 2 porties Canaan-doorn poeder.
- Voeg toe 2 porties Tjekker-bloemen poeder.

Voeg nu de ingrediënten van het geurtje toe:
- 2 porties Nuzi bladeren
- 1 portie Ashur zaden
- 2 porties Kassite bast
- 2 porties Masa doorns
- 1 portie Teresh wortel

Haal dan het wasbekken van Kordax uit je inventaris en gooi hem leeg in de afvalurn.
Vul het wasbekken met geurig vergif.

Kordax
Ga terug naar Kordax en plaats het wasbekken op het tafeltje voor hem.
Als je geluk hebt, valt hij in slaap.
Als je pech hebt, vertelt Kordax dat hij veel geleerd heeft van koning Mithridates. Kordax heeft ervoor gezorgd dat hij immuum is tegen de meeste soorten gif!

Raap het wasbekken op en neem het mee naar Iris op het dak. Vertel haar dat Kordax immuum is voor het gif. Geen probleem, denkt Iris. Ze had een armband die een tamelijk onbekend soort gif bevatte. Doop het in een oplossing van Melukkha been en zelfs Kordax zal dan in slaap vallen.

Als het goed is, heb je de armband al gevonden in de tuin. Zo niet, ga hem zoeken bij de nijlpaard-fonteinen. Ga daarna weer naar het laboratorium in de bibliotheek.
- Vul het waterbekken met schoon water.
- Voeg toe 1 portie Melukkha been.
- Haal de armband (bracelet) uit je inventaris en doop hem in het waterbekken.
- Haal het wasbekken uit je inventaris en gooi het leeg in de afvalurn.
- Vul het wasbekken met het nieuwe vergif.

Ga turg naar Kordax en plaats het vergiftigde wasbekken voor hem op het tafeltje.
Ditmaal werkt alles volgens plan. Kordax valt in slaap.
Open de tas die aan Kordax'voeten staat. Haal de andere helft van Akkad's kroon (crown) en de vermiste heliotroop staaf uit de tas.
Blaas tenslotte op de hoorn, zodat de mannen van Kordax de stad verlaten.




Voorspelling  

Mausoleum
Ga naar Iris op het dak en vertel haar dat het gif werkte.
Ga daarna naar Akkad's mausoleum om de ingang naar het geheime observatorium te zoeken.

Volgens Iris vormen de medaillons in Akkad's kroon de sleutel
Open je inventaris en combineer de twee helften van de kroon. Ze passen perfect en twee medaillons met sterrenbeelden vallen eruit, zodat je een kroon (crown), een Aries medaillon en een Taurus medaillon hebt.

Ga met je rug naar de ingang van het mausoleum staan en bekijk dan de schildering op de voorkant van de stenen kist. Je ziet Iris op een boot. Links van haar een Taurus-symbool en rechts een Aries-symbool.

Loop om de kist heen naar de achterkant. Hier zie je boven op de kist een houten bootje. Er staan twee mannen op met uitgestrekte handen.
- Leg het Aries medaillon in de handen van de rechter man.
- Leg het Taurus medaillon in de handen van de linker man.
Je hoort een geluid van steen over steen.

Loop terug naar de voorkant van de kist. Er is een paneel weggeschoven en je ziet een soort klok met sterrenbeelden en wijzers met een zon- en een maan-symbool.

Klok-puzzel
Ga naar de linker zijkant van de kist.
Hier zie je de sterrenbeelden Gemini, Cancer en Scorpio afgebeeld.
Ga naar de rechter zijkant van de kist.
Hier zie je de sterrenbeelden Capricorn, Sagittarius en Aquarius afgebeeld.
Dit zijn dus de 6 sterrenbeelden die je nodig hebt.

Ga terug naar de voorkant van de kist.
Zet de wijzers van de klok zó, dat de zon op "12" en de maan op "7" staat.
Nu kun je het sterrenbeeld van Scorpio, Sagittarius, Capricorn en Aquarius aan de linkerkant zien. En het Cancer en Gemini sterrenbeeld aan de rechterkant.
Maak je inventaris open. Gebruik je kleine tang (pliers) op de kroon en peuter er nog
10 sterrenbeelden medaillons uit.
Haal de zes bijpassende medaillons uit je inventaris en plaats ze op de juiste plek in de klok.

Bekijk je klok ng eens goed. Je merkt op, dat in elk medaillon 4 gaatjes zitten.
En onderaan in de hoek van de klok, ligt een stapeltje stokjes (rods). De bedoeling is dus dat je stokjes in de gaatjes stopt. Maar waar?
Bestudeer nogmaals de sterrenbeelden op de zijkanten van de kist. Elk sterrenbeeld wordt geflankeerd door een aantal kleine afbeeldingen. "Demons", noemt Thomas ze.
Noteer de plek wáár die demons zitten.
Dat is precies de plek waar je bij elk sterrenbeeld stokjes moet steken.
- Scorpio: links onder.
- Sagittarius: links boven, rechts boven, rechts onder.
- Capricorn: links boven, links onder, rechts onder.
- Aquarius: in alle gaatjes.
- Cancer: in alle gaatjes.
- Gemini: links onder, rechts onder.

De geheime ingang naar Akkad's observatorium gaat open, aan de achterkant van de stenen kist.


Geheim observatorium
Gebruik je aansteker op het rondje links onderaan bij de ingang. Meteen gaan overal lampjes branden en hoef je niet in het donker te struikelen.

Ga de trap af. Kijk onderaan de trap naar links. Thomas zegt dat hij in het waterreservoir onder de stad is. Het waterreservoir staat droog, hij zal het moeten vullen met water uit de basins.

Kijk rechts achter je. In een nis staat een klein kistje. Maak het open en je vindt Akkad's testament.Hij laat alles na aan Iris en hoop dat ze zijn werk als astroloog zal voortzetten, zonder de mensen te bedriegen. Hij denkt dat ze geen problemen zal hebben om de fantastische machine te bedienen die Heron voor hem maakte. Ze kan de machine gebruiken om dit geheime observatorium naar het dak op te tillen.

Kijk naar de grote kist die ook aan de rechterkant staat. Op het deksel zie je het sterrenbeeld van de weegschaal (libra). Haal dus het libra medaillon uit je inventaris en plaats het in de daarvoor bestemde opening.
Maak de kist open en haal er een buis (moldboard tube) en een brief van Heron aan Akkad over zijn machine, de Titan.

Loop verder rechtdoor over de houten brug. Hier zie je rechts twee grote stookketels op een fornuis en rechts hiervan een houten container zonder water. Op de zuil ertussin zie je drie symbolen: een zon, een maan en in het midden het vissen-sterrenbeeld. Haal het pisces medaillon uit je inventaris en leg het op zijn plek. Er gebeurt niets.

Loop nog een stap verder en raap rechts een houten looppad (gangway) op. Je ziet hier aan de wand ook een metalen schijf, waarop een holte voor een medaillon en drie kleinere ronde schijven.
Achter je staat weer een kist met een sterrenbeeld; ditmaal van de Leeuw (leo). Haal je Leo medaillon tevoorschijn en leg het in de opening. Maak de kist open. Als je pech hebt, is de kist leeg.
Als je geluk hebt, zitten er drie schijven in.

Beklim de trapjes naar een platform.
Hier zie je drie astrologische instrumenten staan. Raap de houten balk (beam) op, die je mogelijk links op de grond ziet liggen.

Intussen is Iris ook gearriveerd. Ga naar haar toe en spreek haar aan.
Ze vertelt dat haar vader haar niet verteld had over de plek van zijn geheime lab, uit angst dat kwaadwillenden haar zouden kidnappen. In het lab staan namelijk zeer speciale apparaten.
Het grote apparaat waar ze bij staan, de Titan, is speciaal gemaakt om het platform omhoog te tillen en hij werkt op water en vuur.

Titan vuur maken
Draai je om en je ziet de machine waar het om gaat. Open beide roosterdeurtjes van het fornuis. Er zit nog voldoende kolen in, om een vuur te maken, volgens Thomas. Haal dus je aansteker tevoorschijn en steek het vuur aan.
Het rookt nogal. Er is meer lucht nodig volgens Thomas.
Trek aan de hendel die aan kettingen boven de ketels hangt. Thomas denkt dat hij een kleine bries voelt.
Draai je om en trek ook aan de hendel boven de kolenbak.

Verlaat het laboratorium en het mausoleum.
Recht tegenover de ingang van het mausoleum zie je twee stenen standbeelden. Eentje met een valkenkop (Horus) en eentje met een jakshalskop (Anubis). Ze staan voor de rokende schoorstenen. Verwijder de deksels van de schoorstenen.
N.B.: Als dit niet lukt, omdat de deksels, volgens Thomas, vastzitten met haken, dan heb je vergeten aan de beide hendels te trekken.

Water bijvullen
Nu nog het water in de machine zien te krijgen.
Loop langs de fontein met de mijlpaarden, naar het standbeeld van Eros, waar je de pijl en de bitumen opraapte. Hier zie je in de vijver achter je, een standbeeld van vier nijlpaardkoppen. Dit moet een overloop zijn, zegt Thomas.

Gebruik je opgeraapte loopplank om een bruggetje te maken naar de nijlpaarden.
Loop naar de overloop en kijk in het gat.
Als je geluk hebt, is het gat open.
Heb je pech, dan is het afgesloten met een klapdeksel.
Gebruik in dat geval tweemaal de houten balk om het deksel open te beuken.
Trek dan het sluisplankje aan de rand omhoog en het water stroomt het gat in.

Loop terug naar het geheime observatorium.
Met het water is er ook een krokodil binnen gekomen. Jaag hem weg met Sobek's staf.
Bekijk de stookplaats. Het vuur brandt nu rookloos.

Kijk naar de zuil met symbolen rechts van de ketels. Als je het pisces medaillon al in de zuil gelegd hebt, kun je nu op het maansymbool duwen. De houten bak zakt in het water en als Thomas op het zonsymbool duwt komt hij gevuld weer omhoog.
Haal de buis uit je inventaris en plaats hem als verbindingsstuk tussen de bak en de ketels.
Trek dan het afsluitplankje tussen de buis en de bak omhoog en het water stroomt in de ketels. Je kunt het zien als je de klep in de ketel optilt.

Open, als ze weer dicht zijn, de roosterdeurtjes van het fornuis.
Pak achter je de kolenschop en schep kolen (heliolites) in het fornuis, tot Thomas zegt dat het voldoende is. Zet de schop weer terug.

Platform
Intussen is er ook een linnen zak te voorschijn gekomen in de hoop kolen (als je een slechte dag hebt en de kist leeg was). Maak hem open en je vindt een vuurschijf (fire disk), een luchtschijf (air disk) en een waterschijf (water disk).

Loop een stap in de richting van het platform en draai naar rechts. Als je het fornuis goed opgestookt hebt, komt er stoom uit de pijp boven de grote metalen schijf.
Haal je virgo medaillon uit je inventaris en stop hem in het middelste gat.
Plaats dan je vuurschijf links onderaan bij het vlamsymbool, de luchtschijf bovenaan bij het streepjessymbool en de waterschijf rechts onderaan bij het golfsymbool.

Het platform rijst omhoog en Iris kan eindelijk de sterren bekijken en Cleopatra haar Voorspelling geven.

N.B.: Als het spel uitgespeeld is, krijg je twee extra sterrenbeelden.
Met "Blessed Sign of the Gods" als profielkeuze, kun je het spel nogmaals spelen, zonder dat er een druppel regen valt.
Met "Cursed Sign of the Gods" kun je eveneens het spel nogmaals spelen. Maar dan heb je voortdurend pech en zul je álle problemen die in het spel voorkomen, moeten oplossen....................................................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.