THE CAPRI CONNECTION



Walkthrough door Marjo © 2014 www.adventurespel.nl.

Uitgever: G+S Software/2014
Ontwerper: Gey en Silvio Savarese
Platform: PC

Voor meer spelinformatie en screenshots, ga naar: Marjo's spelinfo.



Spelbediening
Capri - Nicks huisNapels - Parco VirgilianoCastel dell'Ovo - Mata Haprik
Capri - Nicks huis 2Napels - Mariolina's huisProcida - Quizboek en Adele
Pogerola - elfjesNapels - Mariolina's kristalAmalfi - ESA 37 puzzel
Capri - Almartino's muziekNapels - Diana's armbandNog een kristal van Mariolina
Positano - kasteelpuzzelNapels - Rotonda DiazPositano - strand
Mariolina's laatste kristalNapels - Cumaean Sybil



Spelbediening  

Installatie
Nadat je het spel installeerde, lees je de 'read me' file voor instructies.

Als je het spel als download kocht, volg je de aanwijzingen voor de beveiliging.
Duw op de 'generade code' knop en je krijgt een code.
Email die code naar capri@caprisaga.com.
Je krijgt per ommegaande mail een activatiecode, die je kunt invoeren.

Klik voor je het spel start, op het vlaggetje 'Italiaanse tekst met Engelse ondertitels' of 'Italiaanse tekst met Franse ondertitels' of 'Engelse tekst' (zonder ondertitels) of 'Italiaanse tekst' (zonder ondertitels).
Kies daarna voor de optie 'Adventuregame' als je het spel met de puzzels wilt spelen.

 

Kies in het volgende scherm ervoor om de 'hotspots' op 'yes' te zetten.
Dit vergemakkelijkt het zoeken naar moeilijk vindbare voorwerpen. Je kunt het overigens ook nog tijdens het spelen instellen.

Klik dan op 'start' en je krijgt de gelegenheid om het spel vanaf het begin te spelen, of een eerder opgeslagen spel (er zijn 9 saves) op te starten.

In het speelscherm klik je met de rechter muisknop om een menubalkje op te roepen, aan de onderkant van je scherm.
 

- Via het monitor-icoon kun je alle gesprekken in het spel nalezen.
- Via het schaar-icoon ga je terug naar het menu, waar je o.a. het spel kun opslaan.
- De gele pijltjes dienen om je om te draaien of een scherm terug terug te gaan.
- Het wereldbol-icoon laat je de map zien en de plek waar je op dat moment bent.
- Het rugzak-icoon bevat je inventaris.

Je inventaris bevat alle voorwerpen (objects) die je opgeraapt of gekregen hebt.
- Klik hier op een voorwerp om het te selecteren.
- Met het hand/use-icoon kun je daarna het voorwerp in het speelscherm gebruiken.
- Met het oog-icoon kun je het voorwerp in je inventaris van dichtbij bekijken.
- Via de witte pijl ga je terug naar je speelscherm.




Capri - Nicks huis 

Anacapri, 29 april 2013.
Nico Fredi kijkt TV als er plotseling iets vreemds gebeurt. De kamer wervelt rond en als het voorbij is, blijkt de TV van een nieuwer, groter model te zijn.

Zoek met je cursor over het scherm, tot hij verandert in een blauwe pijl.
Als je de hotspots hebt ingeschakelt, zie je rechts van de salontafel een grijs raamwerk, dat een actieve plek aangeeft. Ga met je cursor in het raamwerk en de blauwe pijl verschijnt. Klik om naar voren te lopen.

Loop nogmaals richting TV.
Links naast de TV staat een schaal met stenen. Ga hier met je cursor over en hij verandert in een oog. Dit betekent dat je het voorwerp van dichtbij kunt bekijken.
Klik en je ziet de schaal met stenen in close-up.
Links achteraan zie je iets roods, half verborgen achter de schaal.
Als je hier met je cursor overheen gaat, verandert hij in een grijphand. Klik en je raapt een kaartje (ticket op. Het gaat rechtstreeks naar je inventaris.

Rechtsklik ergens in beeld en onderaan in je scherm verschijnt een menubalkje.
Helemaal recht staat een rugzak-icoon. Klik erop om je inventaris te openen.

Klik in je inventaris op het rode kaartje.
Klik dan onderaan op het oog-icoon (examine) en je ziet het kaartje van dichtbij.
Het is een enkele reis Frigo-T transportkaartje!
Sluit de close-up van het kaartje met de witte pijl rechtsonderaan.

Je ziet dat je nog meer in je inventaris hebt.
Een huisdeursleutel en een zilverkleurig kaartje.
Bekijk het zilverkleurige kaartje van dichtbij.
Het is een creditcard, op naam van Nick Freud!

Degenen die de eerdere Capri spellen gespeeld hebben, weten nu dat Nico Fredi weer in de parallelle wereld, in het lichaam van Nick Freud beland is.

Sluit de close-up van het kaartje.
Sluit je inventaris met de witte pijl (back) rechtsonderaan.
Doe een stap terug en verlaat de close-up van de schaal met stenen, met de gele pijl rechtsonderaan.

Bekijk dan het schaakspel dat aan de rechterkant in de kast staat, van dichtbij.
Pak het geld dat onder het schaakspel ligt.
Bekijk het in je inventaris. Het zijn 50 caprini.
Verlaat de inventaris en verlaat de close-up.


Telefoontje
Klik op de gele draaipijl en je draait je om.
Loop om de bank heen, naar de ronde eettafel.
Op de tafel ligt een GSM. Raap hem op.
Bekijk hem in je inventaris. Het is een interdimensionaal toestel.

Draai je om en loop richting kast.
Je telefoon gaat nu over.
Open je inventaris en bekijk je telefoon van dichtbij. Klik erop en je hoort de stem van Gennaro Gravitiello. Hij vertelt je dat er een scheur is ontstaan tussen Univerum 1 en Universum 3. Duizenden mensen zijn van universum gewisseld. Zijn equivalent, professor Constanzo Gravitiello is hier verantwoordelijk voor.
Jij, Nico Fredi ben naar het lichaam van Nick Freuds in Universum 3 getransporteerd.

Sluit je inventaris.
Rechtsklik om je menubalkje op te roepen.
Aan de linkerkant zie je een monitor-icoon. Klik erop om het te openen.
Op het scherm zie je het portretje van Gennaro Gravitiello.
Klik erop en je kunt de tekst nalezen.
Dit kun je in het vervolg met alle gesproken tekst doen.
Sluit de close-up van de monitor.

Draai je om en loop naar de blauwe deur.
Klik op de klink om de deur te openen.
Stap naar buiten.


Op straat
Draai op straat naar rechts.
Blijf rechtdoor lopen, tot de telefoon gaat.
Open je inventaris en bekijk hem om op te nemen.
Het is weer Gennaro Gravitiello.
Hij zegt dat de situatie ernstig is. De scheur blijft zich verwijden en er zijn zelfs grote voorwerpen van Universum gewisseld. Ze verwachten een ramp en hebben de hulp nodig van Constanzo Gravitiello, die zich waarschijnlijk Capri verlaten heeft en zich in Napels verborgen houdt. Jij mag hem gaan zoeken, omdat je erder al eens goed werk verrichtte met de Obsidian Disc.

Loop verder tot je weg versperd wordt door een oude, grote koelkast.
Open je inventaris.
Klik op het rode transportkaartje en Klik dan op het gereedschap-icoon (use).
Het rode kaartje blijft aan je cursor plakken. Klik ermee op de gleuf in de deur van de koelkast.

De deur van de koelkast gaat open.
Klik op de monitor in de koelkast.
Het apparaat laat weten dat je zo te zien geen idee hebt waar je heen wilt.
Klik op de rode knop rechtsonder.
Het apparaat besluit je naar Napels te brengen, naar het Virgiliano park.
Klik weer op de rode knop en je vertrekt.




Napels - Parco Virgiliano  

Als je je omdraait, zie je de koelkast staan. Een handig transportmiddel, maar je hebt geen kaartje meer.
Je kunt, als je wilt, langs de koelkast lopen en van het prachtige uitzicht genieten.

Loop dan terug langs de koelkast, tot aan het hoofdpad.
Draai naar rechts en volg het hoofdpad. Voorbij de plas water krijg je weer telefoon. Neem hem op. Het is Gennaro, die je nu vertelt over de toerist die in Capri een rustig weekend wilde hebben en naar Universum 3 werd getransporteerd. Ze gebruikten toen een tijdmachine die vermomd was als een kapotte hydrolische pers, om de man terug te halen. Jammer genoeg werd de pers later bij het schroot gegooid en vernietigd.
Genaro zal je weer bellen als hij een andere oplossing heeft gevonden.

Loop verder over het pad, tot je aan de rechterkant een mogelijkheid ziet om via een trap naar beneden te gaan.

Uitvindingenboek
Ga de trappen helemaal af.
Onderaan draai je naar rechts.
Loop naar het oude hekwerk. Rechts van het hek is ruimte waar je langs kunt lopen. Ga verder over het lang niet gebruikte terrein.

Je hoort ineens gitaarmuziek.
Vervolg je weg en je vindt aan het einde twee jongemannen met gitaren. Praat met ze.
Ze ambieerden tot nu toe vruchteloos een carrière in de country muziek, maar kregen onlangs een contract aangeboden door hun muziekagent, die plotseling verandert leek. Ze hebben dus liever niet dat je de situatie weer herstelt. Toch geven ze je het advies om in "Castel dell'Ovo" te zoek naar iemand die je kan helpen.
Bovendien bieden ze je een boek met uitvindingen van Costanzo Gravitiello aan. Pak het boek.

Blader in je inventaris door het boek en bekijk de uitvindingen.
Je leest onder andere dat je een nieuw ticket voor je reis-koelkast kunt kopen bij een rode brievenbus, die automatisch verschijnt als je hem nodig hebt. Goed om te weten.


Marina Piccola's verhaal
Loop terug en ga de trappen op naar boven.
Daar draai je naar links, om terug te gaan richting koelkast. Je krijgt prompt weer een telefoontje van Gennaro.
Hij geeft je drie aanwijzingen.
Je mag zoeken naar een interdimensionale bril en die opzetten. Zo kan Gennaro door je ogen meekijken. Een afbeelding van de bril heb je in het uitvindingenboek gezien.
Verder mag je gekleurde kristallen zoeken, die oplichten als de zon erop schijnt.
De artieste Mariolina Angelone, die de Log-Art uitvond maakte een kunstwerk met kristallen. Gennaro zegt dat je kunt proberen een paar van deze kristallen te krijgen.

Loop verder terug richting koelkast.
Na twee passen zie je aan de rechterkant van de weg een gesloten kiosk met rode stoelen.
Een stap verder kun je naar links lopen, tussen de ver van elkaar staande bomen, naar de reling met uitzicht op zee.
Hier staat een jonge vrouw. Praat met haar.
Ze vertelt je het verhaal van de geheimzinnige man die haar van verdrinking redde met behulp van dolfijnen, toen ze op een mooie nacht op Capri te ver in zee ging zwemmen. Weer op het strand vond ze een armband met een groot kristal.
Ze is verliefd geworden op de man, maar kan hem niet meer vinden. Als jij hem weet te vinden, zal ze de armband aan je geven.
Intussen krijg je van haar het boek van Donna Ovist, 'Bracelets of Light', waarin haar verhaal opgeschreven staat.

Draai je om en loop terug naar links, richting koelkast.
Loop alsmaar verder, tot je weer een telefoontje krijgt van Gennaro.
Hij zegt dat hij de oplossing voor het probleem gevonden heeft in de chaostheorie. Volgens het 'vlinder effect' kan een kleine verandering op de ene plaats, ergens anders een groot effect hebben. Hij weet dat hij de lichtkristallen nodig heeft, maar nog niet hoe hij ze kan gebruiken. Hij dringt aan op het zoeken naar Constanzo.

Loop verder tot je in de verte aan weerskanten van de weg rode stoelen ziet.
Je bent dan weer op de plek waar je begon.
Draai naar links en je ziet tussen de bomen de koelkast.
Loop er naar toe en plotseling verschijnt de rode brievenbus, die automatisch een kaartje voor je koopt.

Loop naar de koelkast.
Haal het transportkaartje uit je inventaris en stop het in de gleuf.
De koelkast gaat open. Klik op de monitor en daarna op de rode knop. Het apparaat brengt je naar Castel dell'Ovo.




Castel dell'Ovo - Mata Haprik  

Mata Haprik
Loop de weg omhoog.
Na twee passen wordt je geroepen. Draai je om.
Twee motorrijders komen op je af en slaan je neer. In opdracht van ene Mata Haprik beroven ze je van al je spullen, behalve je huisdeursleutel.

Als je weer bijkomt, zie je voor je op de grond een muntje liggen.
Kom overeind en sta op. Raap dan het muntje op, dat aan je voeten ligt.

Loop door de boogdoorgang naar de binnenplaats van het fort.
Schuif naar links en ga de trappen op.
Schuif weer naar links en je ziet een vrouw bij het meest linker kanon staan. Loop naar haar toe en praat met haar.

Ze heet Mata Haprik en wil niet dat je de scheur tussen de Universums herstelt.
Ze is de ex-vrouw van de koning Caprillo 5 van Capri. Hij is een echte despoot, waar zelfs de inwoners van Capri vanaf willen. Maar na het onstaan van de scheur kreeg hij de geest van een zachtaardiger iemand. Niemand wil de oude koning nog terug.

Zonder geld kun je niet reizen en zonder je telefoon krijg je geen adviezen meer.
Natuurlijk leg je je niet hierbij neer.
Loop Mata Haprik een pas achterna en ga dan naar rechts, waar je een smalle stenen trap ziet naar een hogere verdieping.


Fotopuzzel
Loop helemaal naar boven naar het grote, roodbetegelde dak.
Loop een stap naar voren en draai je dan om.
Nu zie je tegen het muurtje naast de trap een plakkaat hangen.
Bekijk het van dichtbij.
Het is een fotopuzzel voor toeristen, die een muntje kost. Gelukkig heb je dat gevonden.
Stop het muntje dus links van het plakkaat in de gleuf.

Klik dan op de foto's om ze van dichtbij te zien.
De bedoeling is dat je de juiste naam onder de foto zet.
Aanwijzingen kun je bekijken op het tegelplateau op het muurtje boven de puzzel.

Klik op een foto en aansluitend op een naam in het rijtje dat je rechts van de foto's ziet.
Als je de juiste naam aanklikte, krijg je onder het rijtje namen een punt erbij.
Als je alle veertien namen correct invulde, win je en krijg je een kaartje, waarmee je door een kijker kunt kijken.

Oplossing:
De rijen van links naar rechts:
Nunziatella - Castel Sant'Elmo - Villa Floridiana - Camaldoni
Mergellina - Acquario - Palazzo Donn'Anna - Rotonda Diaz
Sepolcro di Virgilio - Caserma Nino Bixio - Chiesa della Cencezione
Palazzo Lamont Young - Capo Posillipo - Villa Comunale

Verlaat de close-up en pak het kijkerkaartje onder de gleuf waar je het geld in stopte.


Verschillenpuzzel
Ga de trappen af om het dak te verlaten.
Loop over het plein terug, in de rechting van de inganstunnel.
Voor de tunnel ga je naar links, naar de balustrade.

Hier staat een paal met een kijker, die uitkijkt over de haven.
Stop je kijkerkaartje in de kijker.
je ziet nu tegelijkertijd de haven in universum 1 en in Universum 2.

De bedoeling is dat je het beeld van Univerdum 1 de tien verschillen aanklikt.
Als dat gelukt is, win je tien caprini.
Verlaat de close-up en pak het geld uit de gleuf van de kijker.

Verlaat dan het fort door de tunnel.
ga op straat naar links, richting koelkast.
Als je vlakbij bent, verschijnt de rode postbus.
Hij gebruikt automatisch je tien caprini om een transportkaartje te kopen.

Stop het transportkaartje in de gleuf van de koelkast.
Klik op de monitor en de rode knop en je wordt naar huis getransporteerd.




Capri - Nicks huis 

Aangekomen in de straat waar Nick woont, loop je naar het roze geschilderde huis.
Gebruik je sleutel om de deur te openen en ga daarna naar binnen.

Draai naar rechts en ga naar de wandtafel waar de vaas met bloemen staat.
Er zit een laadje in de voorkant van de tafel.
Maak het laadje open en haal er geld en een transportkaartje uit.

Verlaat Nicks huis en ga naar rechts door de straat, tot je bij de koelkast bent.
Stop het transportkaartje in de gleuf.
Klik op de monitor en de rode knop en je wordt naar Napels getransporteerd, rechtstreeks voor de deur van kunstenares Mariolina Angelone.




Napels - Mariolina's huis  

Duw op de bel, rechts van de deur.
Mariolina doet open en laat je binnen. Ze kent je naam nog van het akkefietje met de Obsidian disc.
Ze heeft veel raadsels in huis en denkt dat ze je wel kan helpen. Per slot is zij de uitvinder van de Log Art, een nieuwe vorm van moderne kunst. In elk van haar werken zit een open vraag.

"Vesuvius and the Napolitan ties" bestaat uit twee schilderijen. De vraag is of het werk dat door Andy Warhol werd gesigneerd, echt is.
"The Cows"is gemaakt van twee koeien en 26 spiegels. Hoeveel koeien zijn er?
En dan is er nog de "7 Sisters and 7 Brothers". In een van de panelen zie je dit werk hangen in een tweedehands winkel. In het andere paneel zie je het werk in het Museum of Modern Art in New York. Is dit werk nu 110 of 1 miljoen dollar waard?

Draai je om en volg Mariolina naar een werk dat gemaakt is van gekleurde kristallen.
Het zijn precies het soort kristallen dat je zoekt. Ze wil je wel een reserve exemplaar geven als je eerst een paar vragen over Log Art goed beantwoordt.
Ze stuurt je naar Procida eiland, waar je de directuer van de locale Art Gallery moet opzoeken. Hij zal je een quizboek geven.
Breng haar het quizboek met de juiste antwoorden en je krijgt een kristal.

Verlaat de woning van Mariolina. draai je even om en draai dan weer terug naar de koelkast. Klik erop en de bekende rode postbus verschijnt, die je een transportkaartje geeft.
Gebruik het op de koelkast en je reist naar het visserseiland Procida.




Procida - Quizboek en Adele  

Art Gallery
Je belandt op de kade.
Loop alsmaar rechtdoor. Over het grote plein, tussen de caroussel en de gele kerk door.
Volg de weg naar rechts langs de betonnen paaltjes, de winkelstraat in.
Hier zie je aan de linkerkant, net na een grote groene poort in een gele gevel, de kunstgalerie waar je naar op zoek bent.
Voor de glazen pui staan links en rechts slanke koperen beelden.

Ga naar binnen en praat met de eigenaresse die je aan de rechterkant bij de balie vindt.
Zij geeft je een rondleiding en toont je wat interessante werken.
Als ze hoort waarnaar je op zoek bent, verontschuldigt ze zich. Mariolina's werk met de kristallen is toevallig net verkocht aan de ex-vrouw van de koning. Aan Mata Harik dus!
En een ander werk werd door een verdwaasde bezoeker omver gelopen en is kapot.
Wel geeft ze je een Quizboek nr 9 over Log Art.


Kunst quiz
Bekijk (examine) in je inventaris het quizboek.
Klik onderaan op de gele 'turn' pijl om een bladzijde om te slaan.

Op de eerste pagina zie je het werk van Andy Warhol met de twee stropdassen.
Op de volgende pagina krijg je informatie over de verkoop van het werk.
Op de derde pagina volgt de quizvraag.
Is het werk echt of niet.
Kruis aan: GENUINE (echt).

Op de volgende pagina staat een vraag over de koeien.
Hoeveel koeien zijn er gebruikt?
Kruis aan: TWO (twee).

Op de volgende pagina zie je het werk dat in een museum en in een tweedehandswinkel hangt.
Blader verder en je krijgt de laatste vraag.
Wat is het echte werk waard?
Kruis aan: 1,000,000 $ (1 miljoen).

Sluit het quizboek.
Verlaat de winkel en draai naar rechts.


Adele
Loop een stukje terug door de straat. Als je bij de ronde zitplaats met bloembak komt, ga je naar rechts, de volgende winkelstraat in.
Loop door de straat, tot de muziek begint te spelen, bij een grijze opel die rechts geparkeerd staat.
Net voorbij de auto zie je een jonge vrouw op de trapjes zitten, die klaarblijkelijk op je gewacht heeft. Ze roept je.
Ga naar haar toe.

De vrouw heet Adele en weet dat je kristallen zoekt. Die zul je hier niet meer vinden, zegt ze. Ze vraagt of het je al is opgevallen dat er geen mensen te zien zijn. dat komt omdat die bang zijn. Ze wil je wel laten zien waarom aan de andere kant van het eiland.
Ze haalt een koffiepercolator tevoorschijn en even later worden jullie beide getransporteerd.

Volg de weg vooruit en ga naar rechts, naar de rand van de kade.
Adele staat weer op je te wachten. Ze vertelt je dat de koffiepercolator net zo goed werkt als de koelkast, maar handiger is om mee te nemen. Ze kreeg hem van haar oom.
Draai een paar keer naar links en ga dan alsmaar rechtdoor langs de kade, tot je niet verder kunt.
Draai dan naar rechts en Adele staat er weer. Ze zegt dat de bootjes allemaal aangemeerd liggen, omdat de toeristen niet meer durven uit te varen.
Bekijk haar van dichtbij en ze zegt dat zelfs de bars leeg zijn.
Draai naar links en je kunt weer recht vooruit lopen, langs de kade.

Als je op een klein plein komt, ga je links van de scooters naar restaurant Crescenzo.
Van daaruit blijf je rechtdoor lopen, langs de huizen.
De weg gaat omhoog. Na een paar passen kun je aan de rechterkant over de balustrade kijken. Hier staat Adele weer te wachten.
Ze neemt je via haar percolator in een oogwenk mee naar het strand.

Loop over het strand rechtdoor, tot je Adele weer ontmoet.
Ze zegt dat Procida via een brug verbonden is met een ander eiland, Vivara, een ecologisch park. Ze wijst je de brug aan.
Bekijk Adele en ze vertelt dat via de scheur zo nu en dan ook grote objecten verplaatst worden. Dit is ook met de brug gebeurd. Hij is vervangen door de Golden Gate brug.
Het probleem is natuurlijk dat de oude Procida brug smaller is, waardoor de auto's in San Francisco nu in zee vallen.
Kijk naar rechts, over de zee naar de brug.
Kijk weer naar links en Adele brengt dichter bij de brug.

Zet een stap naar voren over de schaduwrijke laan en draai naar rechts.
Adele zegt dat je niet bang hoef te zijn als de brug verschijnt. Stilstaan is voldoende.
Loop verder over de weg.
Op een gegeven ogenblik zie je hoe de oude brug voor je ogen verandert in de Golden Gate brug.
Draai naar rechts. Adele zegt dat je nu begrijpt waarom de bewoners van Procida bang zijn. Ze vrezen dat ook het eiland zal verdwijnen en dat het onomkeerbaar is.

Kijk weer naar de brug en loop er naar toe.
De brug verandert weer in de oude Procida brug.
Loop verder, over de brug, tot je voor een hek staat.
Draai je om en ga terug naar de brug.
Nu zie je Adele langs de weg zitten. Praat met haar.

Ze vertelt dat een paar dagen geleden een klant in de galerie was, toen via de scheur zijn geest omgewisseld werd met dat van een man uit het andere Universum.
Hij schrok er zo van, dat hij de winkel uitrende en een Log Art kunstwerk met kristallen omver liep. Adele hielp de glasscherven opruimen en vond nog een ongebroken kristal. Ze biedt hem je aan.
Pak het oranje kristal.

Adele vertelt dat er op het eiland Pogerola een waterval is, waarvan eens in de drie jaar het water verandert in een helder kristal. Ze adviseert je het kristal te zoeken en biedt je tevens een gelukshanger aan. Pak de sleutelhanger van haar vinger.

Loop terug over de brug.
Halverwege kun je naar de rechterkant kijken. Hier staat Adele te wachten.
Ze zegt dat haar oom, de maker van dit spel, veel vertrouwen in je heeft.
Daarna brengt ze je met de percolator terug naar de plek waar je haar het eerst ontmoette, bij de trapjes.

Loop terug naar de haven.
Ga de trapjes op naar de kade, waar de koelkast staat.
De rode brievenbus verschijnt en regelt een transportkaartje.
Gebruik het op de koelkast en je wordt naar Pogerola gebracht.




Pogerola - elfjes  

Op Pogerola aangekomen loop je rechtdoor, onder de boogdoorgang, door nauwe straatje met hoge trappen. Ga verder alsmaar rechtdoor over oeroude paadjes hoger de bergen in.
Loop over het bospad tot je uiteindelijk een toeristisch informatiebord in de bocht van een pad ziet staan. Bekijk het van dichtbij.
Je wordt gewaarschuwd voor elfen, leprechauns en heksen. Verdergaan is op eigen risico.

Loop alsmaar verder omhoog door het bos, tot je stemmen hoort die zich afvragen waarom je hier bent en of ze je aan een boom zullen hangen.
Loop verder en volg het bospad tot je uiteindelijk niet verder kunt.
Hier zie je aan de rechterkant van het pad een plek met paarse bloemen. Bekijk ze van dichtbij, maar pluk ze niet.
Verlaat de close-up en je kunt weer verder lopen over het pad.

Een paar passen verder hoor je de stemmen weer. Ze hebben ontdekt dat je Nick Freuds bent en bij de waterval een kristal wilt zoeken.
Een van de stemmen zegt dat je daarvoor 7 gelukshangertje nodig hebt.
Een andere stem wil je beroven en weer een ander zegt dat het beter is om je te helpen.
Loop verder over het pad.

Dan verschijnen ineens twee elfen en een kleine heks.
De vriendelijke elf vertelt je dat je de zes andere gelukshangers kunt vinden in de oude boomstronken langs de kant van de weg.
Je moet vervolgens de hangers op takken hangen die samen een driehoek vormen. Je vindt deze driehoek ook langs de kant van de weg.
Je vindt de aanwijzingen voor de juiste positie van de hangers in een vervallen huis.
De sleutel van dit huis vind je bij de kastanjes, die door een stenen wolf gegeten worden.


Gelukshangers
Negeer de elfen en loop een stukje verder. Ineens zie je aan de linkerkant van het pad, voor een dikke witte steen, twee kruislings geplaatste oude takken.
Bekijk het van dichtbij.
Dit is de driehoek waar de elfen over spraken!
Er zijn spijkers in de driehoek gemept.

Misschien houden de elfen je toch niet voor de gek en is het verstandig om te zoeken naar die gelukshangers.

Draai je vanaf de ontmoeting met de elfen om en loop terug, richting stadje.
Zet je hotspotindicator aan, als je dit nog niet eerder deed. Kijk zorgvuldig of je langs de kant van de weg oude boomstronken ziet liggen.

Twee stuks zie je duidelijk als je naar beneden, richting stad loopt.
Bekijk de stronken van dichtbij en zoek naar de gelukshanger. Raap ze op.

       



Loop verder richting stad, tot je een zestal passen voorbij het betonnen bunkerachtige gebouw aan de linkerkant bent. Hier zie je een bankje staan voor een gestapelde muur, aan de rechterkant van de weg.

Kijk naar de actieve plek naast dit bankje. Het is een steen in de vorm van een dierenkop, waar een paar kastanjebollen op liggen. Tussen de kastanjes die ervoor liggen, ligt ook een roestige sleutel. Raap hem op.



Draai je om en loop een flink stuk terug, richting waterval.
Op een gegeven ogenblik kun je naar rechts, naar een oud stenen huis.

Gebruik je roestige sleutel om de deur open te maken.
Kijk naar binnen. Vreemd genoeg zie je nu de hal van het Walldorf Hotel. Dit kan toch niet zijn wat de elfen bedoelden.

Verlaat het huis en loop terug naar het pad.
Ga naar rechts en loop verder richting waterval.
Na een paar passen verschijnt de aardige elf. Ze verontschuldigt zich. Ze wist niet dat het interieur van het huis ook al van Universum gewisseld had. Gelukkig heeft een andere elf het blad perkament met aanwijzingen al eerder uit het huis gehaald. De elf belooft het stuk papier in een boom voor je achter te laten.

Loop verder richting waterval en kijk uit naar boomstronken met de resterende vier gelukshangers.

       

       


Loop verder en je ziet aan de rechterkant van de weg een helder verlichte tak met berkenbladeren waarin een bruin, plat opgevouwen stuk papier hangt. Raap het op.
Bekijk het in je inventaris.
Het is een tekening waarop de plaats staat waar je de gelukshangers moet ophangen.



Loop vanaf de vindplaats van het papier een stap verder, richting waterval.
Hier staan aan de linkerkant van de weg de driehoekige takken.
Bekijk de driehoek van dichtbij.

Haal dan de juiste gelukshanger uit je inventaris en hang hem aan de bovenste spijker (dit is de enige spijker die dan actief is).
Pak dan de volgende hanger en hang hem aan de volgende spijker.

Als je alle hangers aan de juiste spijkers hebt gehangen, verlaat je de close-up.


Wit kristal
Loop verder naar de waterval.
Bekijk het stroompje water aan de voet van de waterval van dichtbij.
Na enkele seconden verschijnt er een witte kristal in het water.
Raap hem op.

Loop terug naar het dorp.
Onderweg in het bos, verschijnt de elf. Ze vertelt je dat er bij het stenen huis een onbekende zit, die honderden foto's gemaakt heeft van het gebied.


Donya Ovist
Ga naar het stenen huis met het interieur van het Walldof Hotel.
Naast het huis zie je een onbekende vrouw. Praat met haar.
Ze heet Donya Ovist en is de auteur van "Bracelets of Light".
Ze vertelt dat niet alleen echte mensen, maar ook fictieve figuren materialiseren in Universum 3. Diana, de hoofdpersoon uit het boek en de man met de dolfijnen, Arion Gavino leven hier nu ook. Ze geeft je een enveloppe met het adres van Arion. Je mag de enveloppe naar Diana brengen.

Donya Ovist heeft geen lichtkristallen, maar ze weet dat ene Al Martino je kan helpen. Al Martino maakt magische muziek, waarmee hij zonder koelkast kan reizen.

Als je afscheid hebt genomen, loop je terug naar het stadje.
Ga naar de koelkast. De rode brievenbus verschijnt en je krijgt een kaartje.
Gebruik het kaartje op de koelkast en hij brengt je naar Mariolina's huis.




Napels - Mariolina's kristal  

ESA puzzel zoeken
Duw op de bel, rechts van de deur.
Mariolina doet open. Geef haar het ingevulde quizboek.
Ze is blij dat je het zo goed hebt gedaan en geeft je een paars kristal.

Daarna laat ze je een ESA 331 puzzel zien, die ze opgelost heeft en aan de muur hangt.
Ze vertelt dat ze een doos met een ESA 37 puzzel gaf aan een vriend in Amalfi. Hij kon hem niet oplossen. Als jij haar die puzzel opgelost brengt, krijg je nog een kristal.
Neem afscheid.

Ga naar de koelkast. De rode brievenbus verschijnt en je krijgt een kaartje.
Gebruik het kaartje op de koelkast en hij brengt je naar de kust van Amalfi.




Amalfi - ESA 27 puzzel  

Je arriveert boven in het stadje.
Loop over de smalle straten naar beneden, richting zee.
Als je bijna onderaan bent en de parkeerplaats in zicht hebt, kun je naar links draaien, naar een openstaande, brede garagepoort.
Hier tref je de monteur die de puzzel van Mariolina kreeg. Hij had geen tijd om hem op te lossen. De kathedraal van Amalfi is namelijk verdwenen en dat hield hem meer bezig.
Hij gaf de puzzeldoos aan de eigenaar van de Lido delle Sirene, een strandhuis vlak bij zee.
Neem afscheid.

Loop langs de parkeerplaats verder naar beneden, tot je uiteindelijk via heel veel trappen voor een bord met toeristische informatie in de haven belandt.
Ga voor het bord naar rechts.
Blijf de weg volgen en je komt vanzelf in het strandhuis.
Ga naar binnen en ga aan de linkerkant het restaurant in.

Praat met de eigenaar die aan een tafeltje zit en zich beklaagt over het gebrek aan toeristen, nu de kathedraal er niet meer is.
Hij laat je een tablet zien. Pak de tablet, druk op het 'aan' knopje en je ziet een foto van de kathedraal. Klik op de foto en er volgt een foto zonder kathedraal.
Zet de tablet weer uit met het knopje.
De eigenaar zegt dat hij de ESA puzzel aan zijn neef gaf, die op het strand zit.
Neem afscheid.

Verlaat het restaurant en loop naar links, naar het strand.
Ga onderaan de houten trapjes naar rechts en loop langs de lege strandstoelen verder.
Een stukje verder tref je de neef op een afgeschermd gedeelte met rode strandstoelen.
De man zegt dat hij de verdwenen kathedraal in zee gezien heeft.
Draai naar links om naar de zee te kijken. Geen kathedraal, maar wel een paar zeemeerminnen.
Draai je om.
De man zegt dat het heel normaal is dat je daar zeemeerminnen ziet en vraagt je om nog eens te speuren naar de kathedraal.
Kijk weer naar links.
Ditmaal verschijnt op magische wijze de kathedraal.
Draai je weer om.

De man is blij dat jij de kathedraal ook in zee gezien hebt.
Hij heeft geen idee hoe hij het gebouw weer op zijn plaats kan terugzetten, maar als die ESA puzzel helpt, mag je hem gaan halen in zijn huis vlak voor de kleine kerk, bovenop de heuvel.
Hij biedt zijn huisdeursleutels aan en vraagt of je ze in het huis wilt achterlaten als je weer vertrekt. Neem de sleutels aan en draai je om.


Woonhuis
Ga helemaal terug, over het strand, dwars door het strandhuis, naar het infobord in de haven.
Ga hier naar links, de prachtige tegeltjestrappen op en blijf nog een poos trappen lopen. Ga dan verder over de smalle weg tot aan de hoofdweg.
Steek het zebrapad over en ga weer wat trappen op, voorbij de garage, die nu gesloten is.
Loop alsmaar verder tot je bij een appartementencomplex komt, waar veel paarse bloemen langs de gevel hangen. Even verderop kun je aan de rechterkant dit appartementencomplex ingaan.

Binnen loop je de trappen op, tot bij een deur waar je de sleutel kunt gebruiken die je van de man op het strand kreeg.
Ga naar binnen.
Kijk rond in dit mooie appartement met een balkon met prachtig uitzicht (Het appartement is overigens te huur via de site van de spelmakers).

In de eetkamer staat een dressoir met een porceleinen beeldje dat een lampje is.
Bekijk het van dichtbij. Half onder het beeldje vind je een mysterieus briefje waarin staat dat je alles het juiste gewicht moet geven, anders kom je niet ver.

Achter de bank kun je een wenteltrap af. Via de keuken kom je in een extra slaapkamer.
In de hoek staat een bureautje en hierop vind je de ESA 37 puzzeldoos.
Raap hem op en bekijk hem in je inventaris.


ESA 37 puzzel
De bedoeling van de puzzel is, dat je de rondjes in het raster plaatst.
In elke rij mag nooit twee keer dezelfde kleur voorkomen.

Als het je niet lukt de puzzel op te lossen, kun je het opgeven.
Klik op het witte vlaggetje dat middenonder in beeld verschijnt en je kunt hem automatisch laten oplossen.


Weegschaal
Ga terug naar boven, naar de voordeur. Je kunt hem niet open maken.
Links van de deur staat een dressoir. Bekijk hem van dichtbij.
Herinner je het briefje dat je onder het lampje vond en bedenk dat je de sleutels moet achterlaten.

Pak de gewichtjes van de weegschaal.
Leg de sleutels op het linker schaaltje.
Plaats het grootste en het kleinste gewichtje op het rechter schaaltje, zodat alles in evenwicht hangt.

Nu kun je de deur openen en het appartement verlaten.
Ga naar beneden en verlaat het gebouw.

Draai naar rechts en ga terug naar de koelkast.
De rode brievenbus verschijnt en even later kun je met het kaartje de koelkast gebruiken om naar Capri te reizen.




Capri - Almartino's muziek  

Onder begeleiding van mooie fluitklanken, draai je je om en loop je verder omhoog naar een terras met schitterend uitzicht.
Ga rechtdoor, de trapjes af naar een laag gebouw dat eruit ziet als een kantine.
Hier ga je naar rechts en meteen weer naar links, over het smalle tuinpad, de berg af.

Als je bij een hekwerk komt, verschijnt aan de andere kant een man die geheel in wit gekleed is. Het is Almartino, die je wellicht nog kent van "Anacapri", deel 2 uit de trilogie.
Geef hem de kans muziek te maken en hij tovert een blauw kristal voor je tevoorschijn. Pak het van zijn hand.

Kijk, als je wilt nog even rond en ga dan terug naar de koelkast.
De rode brievenbus verschijnt en bezorgt je ditmaal een versnipperd kaartje.
Bekijk het kaartje in je inventaris van dichtbij.
Puzzel de stukjes dan in elkaar tot een correct kaartje.
Gebruik het op de koelkast en je vertrekt naar Napels.




Napels - Diana's armband  

Parco Virgiliano
Je arriveert in het Virginliano park.
Loop naar het hoofdpad en draai naar rechts.
Blijf het pad volgen tot bij de kiosk. Kijk in de kiosl. Ditmaal staat er een verkoopster. Ze vertelt je dat ze de dame in de zwarte jurk gezien heeft. Die wilde whiskey, iets wat zij niet verkoopt. De dame is waarchijnlijk naar het teraas even verderop gegaan.

Draai je om en ga naar links.
Steek het terras over en ga achter de struikjes naar rechts. Volg het pad naar het andere terras. Hier tref je inderdaad Diana op een van de bankjes.
Geef haar de brief met het adres van de dolfijnman.
Ze is je dankbaar en geeft, zoals belooft, haar armband met robijn.

Neem afscheid en ga terug naar de koelkast.
De rode brievenbus verschijnt en je kunt even later weer via de koelkast reizen.
Hij brengt je naar Mariolina.




Nog een kristal van Mariolina  

je arriveert weer voor de deur van mariolina's appartement.
Bel aan en ze doet open. Nick geeft haar automatisch de opgeloste ESA puzzel.
Ze biedt hem in ruil een groen kristal aan. Pak het.

Ze zegt dat ze nog één kristal heeft, maar ook dat moet je verdienen.
Ze neemt je mee naar binnen en laat je het geometrische figuur "Quatto" zien. Ze zegt dat ze een quiz heeft gemaakt, die hierop gebaseerd is. Je kunt hem bij haar kunstadviseur in de Franco Senesi Fine Art Galery vinden.

Neem afscheid en gebruik de koelkast om naar Positano te reizen.




Positano - kasteelpuzzel  

De koelkast brengt je naar de straatjes van het toeristische Positano.
Volg het nauwe winkelstraatje twee passen. Nu zie je aan de rechterkant de galerie van Franco Senesi. Ga naar binnen.

Bekijk de kunstwerken en zoek Franco, die aan zijn bureau in een zijkamer zit.
Hij geeft je een korte rondleiding door de galerij, waar ook een werk van Mariolina hangt. dan overhandigt hij je boek 13 met de logart puzzel.

Ineens gaat de telefoon en het is voor Nick!
Het is je oude vriend Genaro, die je via de gestolen telefoon natuurlijk niet meer te pakken kreeg.
Hij vertelt dat de situatie langzaamaan onhoudbaar wordt. Zelfs vreemde, iet bestaande figuren materialiseren zich in Universum 3. Een van die personen is hier op het strand. Het is een oude vriend van Nick, die hem misschien kan helpen.

Genaro adviseert je om als eerste naar de Rotonda Diaz in Napels te gaan. Hier tref je Paola de Vito, een wiskundeprofessor op de Uni van Napels. Zij kan Nick naar Constanzo Gravitiello brengen.


Kasteelpuzzel 13
Verlaat de winkel.
Buiten op straat kijk je in je inventaris.
Maak het bruine boek met de kasteelpuzzel open.
De "quatto" puzzel bestaat uit hokjes, die de kamers in een kasteel voorstellen.

De bedoeling is dat je de deuren in de kamer open of dicht maakt.
Klik op een deur of een muur om de deuren bewegen.
Het gele getal geeft aan hoeveel kamers je ziet als je in het midden van een kamer staat en door de open deuren kijkt.
Het blauwe getal geeft aan hoeveel kamers je eigenlijk zou moeten zien.
Als het je niet lukt, kun je altijd op het witte vlaggetje onderin klikken. De puzzels wordt dan automatisch opgelost.


Draai buiten de galerie naar links en loop naar de koelkast.
De rode brievenbus verschijnt en je kunt even later naar de Rotonda Diaz in Napels reizen.




Napels - Rotonda Diaz  

Paola de Vito
Op het grote plein aangekomen, draai je naar rechts.
In de verte zie je Paola de Vita op de reling zitten. Loop naar haar toe en praat met haar.
Ze verwachtte je al en vertelt dat Constanzo Gravitiello zich verborgen houdt op de universiteit. Ze wil je wel naar hem toe brengen, maar dan moet je eerst bewijzen dat je goed bent in wiskunde. Ze geeft je een ruimtepuzzel (space math) om op te lossen.
Intussen gaat zij een wandeling maken in de Villa Communale.


Ruimtepuzzel
Open je inventaris en bekijk het 'space math' boek.
Open het en je ziet een rode enveloppe. Je kunt hem nog niet pakken.
Blader verder en je ziet de rekenpuzzel.

Elke planeet stelt een getal voor.
De bedoeling is dat je in de hokjes de juiste planeten plaatst, zodat het sommetje klopt.
Ook deze puzzel kun je met het witte vlaggetje oplossen als het je niet lukt.


Constanzo's brief
Als de puzzel opgelost is, sluit je het boek.
De rode enveloppe zit in je inventaris. Open hem.
Het is een brief van Constanzo Gravitiello! Hij schrijft dat hij spijt heeft van zijn mislukte experiment. Hij is in gevaar, Napoleon zit achter hem aan. Maar hij doet er alles aan de fout te herstellen met behulp van de chaos theorie.
Hij zegt dat er een hexagon gevormd moet worden met een robijn in het midden en lichtkristallen rondom in een bepaalde patroon. Als er licht op valt, zal een vlinder verschijnen en haar vleugelslag zal het Universum herstellen.

Constanzo heeft contact gehad met luitenant Nelson die een x-straal kan maken om de kristallen en de robijn te laten oplichten.
Constanzo schrijft welke voorwerpen hij gemaakt heeft, die je nodig hebt.
- Een kaart op halfverbrand papier, waarop met een X staat aangegeven waar de kristallen
  en de robijn geplaatst moeten worden.
- Een mat waarop je de kristallen en de robijn kun neerleggen.

Constanzo weet alleen nog niet waar je die mat neer moet leggen.
Sommige berekeningen zeggen dat het op een vochtige plaats moet, hoewel vlinders in de open lucht vliegen. Hij wil er nog eens over nadenken.

Constanzo voelt dat hij in gevaar is. Daarom heeft hij deze brief zonder medeweten van Paola in het puzzelboek gelegd. Verder heeft hij medewerkers van de universiteit opdracht gegeven om de kaart en de mat in de Villa Communale te verbergen tussen andere voorwerpen van weinig waarde. Zo zullen Napoleons mannen het niet vinden.


Villa Communale - papier
Draai je om en loop richting het standbeeld op de grote witte zuil
Ga voor het standbeeld naar rechts en blijf over het trottoir lopen tot je niet verder kunt.
Ga hier naar links en steek een stukje verder de straat over.
Volg het trottoir en je komt bij een paar tafels met straathandel.
Bekijk de achterste tafel van dichtbij.
Midden op tafel ligt een stukje papier bij een paar houten klompen. Raap het op, het is de kaart die je zoekt.


Paola de Vito
Draai je om en ga na twee passen naar rechts, tussen twee kiosken door, het park in.
Loop naar voren tot je aan de linkerkant een wit gebouw met slanke witte zuilen ziet. Hier staat Paola op je te wachten. Loop naar haar toe.

Geef Paola de opgeloste rekenpuzzel.
Ze is tevreden over het resultaat, maar heeft slecht nieuws voor je. Professor Gravitiello werd gekidnapped door iemand die zich uitgaf als Napoleon. Beide mannen zijn sindsdien onvindbaar.
Ze zegt dat je haar kunt opzoeken op de uni, maar dat ze je verder niet kan helpen.


Zee-aquarium
Draai je om en loop alsmaar rechtdoor door het park, tot je bij een open gazebo bent, die blijkbaar gebruikt wordt als podium voor muziekoptredens.
Ga hier naar rechts en loop dan weer rechtdoor langs de gebouwen, tot je aan de rechterkant een binnenplaats op kunt lopen.

Ga hier aan de rechterkant het zee-aquarium in, waar je welkom wordt geheten door Sandra Hochscheid, zee-biologe, die je het een en ander over het aquarium vertelt.

Volg Sandra op haar rondleiding en bekijk alle aquariums. Ze vertelt je wetenswaardigheden over de vissen. Probeer de namen en uiterlijk van de vissen te onthouden.
Als je weer bij de ingang bent, neemt Sandra afscheid.

Draai je om en je wordt staande gehouden door een suppoost die vraagt of je een entreekaartje hebt. Hij gelooft Nick niet als die zegt dat hij een beroemd zoöloog is.
De man geeft Nick een vissen quizboek om te bewijzen dat hij veel van vissen weet.

Open het quizboek.
Je ziet een aantal plaatjes en een rijtje namen. De bedoeling is dat je de juiste namen onder de plaatjes zet. Maar eerst mag je het aquariumnummer invullen, waarin de zee-anemonen verblijven, die op het kleine blauwe plaatje te zien zijn.
Je kunt het juiste nummer alleen activeren, als je eerst dat aquarium bezocht en bekeken hebt.

Draai je dus om en ga naar rechts. Het achterste aquarium aan de linkerkant, met nummer 19, bevat uitsluitend zee-anemomen. Bekijk ze van dichtbij.
Hierna kun je het juiste nummer vinden in het quizboek.
Vul daarna de vissennamen in.

Oplossing vissennamen:
De rijen van links naar rechts:
Scorpionfish - Dogfish - Rainbow wrasse - Squid
Cardinal fish - Sea bream - Brown meagre - Moray eel
Grey mullet - Eagle ray - Grey trigger
Dusky grouper - Octopus - Damsel fish.

Als het je gelukt is, breng je het ingevulde quizboek naar de suppoost.
Hij bekijkt het en is ervan overtuigd dat je een zee-bioloog bent. Hij geeft je het boek weer terug, Neem het aan.


Matje
Dan vraagt de suppoost of je toevallig Nick Freuds bent. de portier van de wiskunde afseling van de universiteit was hier. Hij zei dat hij een mat voor Nick Freuds had achtergelaten bij de 'Sound of Music' gazebo in het park.

Loop langs de suppoost naar buiten.
Ga langs de huizen terug naar het park.
Loop recht op de gazebo af. Ga dan rechts erlangs.
Kijk naar de trappen.
Nu kun je links van de trappen een actieve plek zien.
Bekijk het van dichtbij. Klik op het stenen paneel en het schuift een stukje open.
Haal de opgerolde mat uit de holte.

Verlaat het park, steek twee straten over en loop terug naar de koelkast.
De roede brievenbus verschijnt en regelt een transportkaartje.
gebruik het op de koelkast en hij brengt je terug naar Positano aan de Amalfi kust.




Positano - strand  

Nelson
Je ariveert weer in het gezellige winkelstraatje in Positano.
Volg de weg naar beneden.
Het maakt niet uit hoe je loopt, uiteindelijk zul je beneden op de wandelboulevard langs het strand terecht komen.
Volg de boulevard naar links of rechts, tot je het restaurant "Chez Black" uit 1949 ziet.
Ga hier naar binnen.

Je treft aan een tafeltje luitenant Nelson, die zich beklaagd over zijn vreemde kleding. Hij wil terug naar 1808 om Napoleon en de Fransen te bevechten, die Capri willen aanvallen.
Maar ook Napoleon zit nu in deze eeuw. Hij heeft een verbond gesloten met Mata Haprik en professor Gravitiello ontvoerd. Hij is blij dat je uit Castle dell'Ovo bent onsnapt en hem wil helpen Napoleon hier te bevechten.

Nelson vertelt dat er twee geschikte wapens zijn, waarvan hij de handleiding had. Jammer genoeg is hij die handleiding hier op het strand verloren.
Ook heeft Nelson gehoord dat de Cumaean Sybil naar dit Universum is getransporteerd en in het ondergrondse museum van Napels verblijft. Zij zou je kunnen vertellen waar die wapens zijn. De Multiple Laser projector zou je kunnen helpen bij de kristallen en de Microwave Reflector kan je beschermen als je aangevallen wordt.
Neem afscheid en verlaat het restaurant.


Handleiding
Volg de boulevard naar links tot het einde.
Ga hier om de toren heen het strand op.
Loop verder over het strand. Ga trappen op en een eind verder weer af, zo dicht mogelijk bij de zee blijvend.
Loop over de rotsen verder en je ziet uiteindelijk tussen de grote rotsblokken een groen boek liggen. Raap het op, dit is de handleiding die Nelson verloor.

Loop terug naar de koelkast.
Gebruik het kaartje van de rode brievenbus en hij brengt je naar Mariolina om je laatste kristal te halen.




Mariolina's laatste kristal  

Duw op de bel, rechts van de deur.
Mariolina doet open. Geef haar het ingevulde boek met de kasteelpuzzel.
Ze is blij dat je het zo goed hebt gedaan en geeft je haar laatste gele kristal.

Draai je om en de rode brievenbus verschijnt.
Gebruik het kaartje op de koelkast en hij brengt je naar Napels, naar het ondergrondse museum.




Napels - Cumaean Sybil  

Ondergrondse museum
Je arriveert voor de deur van het ondergrondse museum.
Ga naar binnen.

Loop de volgende kamer in, waar je een jongeman achter een bureau treft. Hij vertelt dat hier oude Griekse en Romeinse grotten te bewonderen zijn, die in WO2 gebruikt werden als schuilkelders. Hij weet dat de Cumaeaanse Sybil soms hier is en zegt dat je maar naar beneden moet gaan om te kijken of je haar toevallig treft.

Draai je om en loop rechtdoor. Rechts van de kast met oranje helmen is een gat in de vloer met een trap. Ga naar beneden.

Ga onderaan de trap meteen naar rechts.
Loop de trap op en bovenaan weer naar beneden.
Je ziet aan de rechterkant een nis, waar de uitbaters van het museum wijn verkopen.
Loop rechtdoor naar een grote ruimte waar overal langs de wand rijen oude tegels te bekijken zijn.
Achteraan staat een vrouw in een roze mantel. Loop naar haar toe. Ze kent je van naam en is eigenlijk niet blij met je komst, maar zegt dat het haar niets kan schelen dat je de wereld probeert te redden. Je missie is bijna ten einde en ze zegt dat je er maar mee moet stoppen, omdat het ver boven je hoofd gaat.

Natuurlijk geef je nu niet meer op, dus draai je om en ga naar de andere kant van de ruimte.
Ga hier naar rechts, door een gang met trappen, naar een brede gang met een brede zuil recht voor je. Aan weerskanten van de zuil zijn nissen waar allerlei oudheden tentoongesteld liggen.
Ga rechts van de zuil de nis in en loop naar achteren.
Hier vind je onder een steen een plattegrond van het museum.


Wijn
Draai je om, verlaat de nis en loop naar rechts.
Aan het einde van de ruimte ga je rechtdoor, de trappen op.
Volg de route tot je weer bij de nis met de wijnbar komt. Ditmaal staat de jongeman achter de balie. Hij bied je een drankje aan.
Daaran belt hij met de Sybil. Die wil alleen tevoorschijn komen als je een fles wijn op haar altaar achterlaat.
Pak de fles wijn die de jongen aanbiedt.
Haal dan caprini geld uit je inventaris en betaal hem.

Hij zegt nog dat de Sybil haar woorden altijd in de verkeerde volgorde zegt als ze gedronken heeft. Maar het is zelfs niet altijd duidelijk als ze wel in de juiste volgorde staan.

Draai je om en loop terug naar links. Loop dan alsmaar rechtdoor naar de brede gang met de zuilen en nissen. Helemaal achteraan staat een soort stenen altaar waar brokken steen op liggen. Plaats hier de fles wijn.

Draai je dan om en loop twee passen weg.
Je hoort een gesuis achter je.
Draai je om en je ziet de Sybil tussen de steenbrokken op het altaar staan.


Sybil woordpuzzel
Loop naar de Sybil en ze begint te praten. Onbegrijpelijk zoals de jongeman al zei.
De bedoeling is dat je op een woord klikt en vervolgens op een ander woord, om ze van plaats te laten verwisselen.
Als de woorden in de juiste volgorde staan, spreekt de Sybil de volgende zin uit.
Er zijn zes zinnen die je op deze manier in elkaar moet puzzelen.
Je kunt als je wilt, de puzzel weer overslaan met het vlaggetje.

Oplossing
- The interdimensional glasses are under the esoteric swastica.
- De interdimensionale bril ligt onder de esoterische swastica.

- The microwave reflector is among the four amphoras.
- De magnetron reflector ligt tussen de vier amphora's.

- The strongbox near the red ghost contains the remote control.
- In de safe bij de rode geest ligt de afstandsbediening.

- The strongbox's keys are close to the museum's maps.
- De sleutels van de safe liggen vlakbij de plattegronden van het museum.

- Find everything, then come back here to get my gift.
- Vind alles en kom dan hier terug om mijn geschenk te ontvangen.

- Lay the mat on the green carpet here behind me.
- Leg de mat op het groene tapijt achter me.


Interdimensionale bril
Draai je om vanaf het altaar en loop twee passen door de gang.
Ga door de kleine opening aan de linkerkant de lage gang in.
Loop rechtdoor in de grote ruimte met de wandtegels en kijk achteraan bij de paarse banner naar rechts.
Hier zie je een rode interdimensionale bril hangen aan het handvat van een verroeste kruiwagen. Raap hem op.

Meteen 'zie' je op je bril Gennaro Gravitiello die je vertelt dat hij nu door jouw ogen mee kan kijken.


Reflector
Ga terug naar de brede gang met de zuilen.
Draai naar links. Het altaar is nu achter je rug.
Kijk in de laatste nis aan de rechterkant, waar je nog net een ton ziet uitsteken.
In deze nis staan een aantal amphora's.
Bekijk de amphora's van dichtbij en je ziet ook een oranje diabolo-achtig ding. Raap het op, het is de gezochte magnetron reflector.
Verlaat de close-up.
Gravitiello blijft je intussen berichtjes via de bril sturen.


Sleutel en safe
Ga aan het einde van de brede gang rechts de trappen op om het ondergrondse deel van het museum te verlaten.

Loop langs het bureau waar de jongeman eerder zat, verder het bovengrondse deel van het museum in.
Kijk in de achterste ruimte naar links en je ziet twee plattegronden aan de wand hangen. Ertussen hangt een sleutelbos aan een haakje. Pak hem.

Ga weer naar het ondergrondse deel van het museum. Draai onderaan de trap meteen naar rechts.
Ga de trap op, links weer de trap op en dan een stap naar voren, waar de trap weer naar beneden gaat.

Draai om. Je ziet nu tegen de muur bij de vorige trap een vierkante knop. Bekijk het van dichtbij. Dit is de safe.
Maak de safe open met je sleutel en haal de afstandsbediening eruit. Verlaat de close-up.

Ga de trap af waar je vandaan kwam, loop rechtdoor en je bent weer in de brede gang met de zuilen en nissen.
Loop naar het altaar.


Kristallen
Als je het altaar van dichtbij bekijkt, verschijnt de Sybil even.
Ook materialiseert een driepoot met een rechthoekige camera/lichtbak erop.

Haal de opgerolde mat uit je inventaris en leg hem op het groene tapijt op de vloer.
De mat rolt uit en je ziet waar je de kristallen neer moet leggen.
Haal ze dus stuk voor stuk uit je inventaris en plaats ze op de juiste plek op de mat. Als laatste leg je de armband in het midden van de cirkel.

Haal het halfverbrande stukje papier, waarop het schema van die kristallen staat, uit je inventaris en gebruik het op de camera op het statief. De camera scant het patroon in.
Pak dan de afstandsbediening en gebruik hem de camera op het statief.

Net als Nick de knop wil indrukken, wordt hij geroepen.
Draai je om.
De vrouw met de rode jas staat in de doorgang. Loop naar haar toe.
Ze haalt een wapen tevoorschijn en wil je doden.

Professor Gravitiella laat via je bril weten dat je onmiddellijk moet bukken.
Klik dus op de pijl naar beneden.
Nick gebruikt automatisch zijn reflector en het wapen verbrandt.
De vrouw loopt weg om een nieuw wapen te zoeken.

Draai je om en loop naar het altaar.
Haal de kleine afstandsbediening tevoorschijn en gebruik hem op de camera.
Duw op de rode 'fire' knop.

De laserstralen schijnen op de kristallen.
Er verschijnt een vlinder die op de armband gaat zitten.
Bekijk de vlinder van dichtbij.

Als je weer thuis bent in je eigen Universum, haal je de langwerpige afstandsbediening uit je inventaris. Zet de TV aan..........................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.