BLUE MADONNA

Carol Reed Mystery 7



Walkthrough door Marjo ę 2011 www.adventurespel.nl

Uitgever: MDNA Games/2011
Ontwerper: Mikael Nyqvist, MDNA Games

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



N.B.: Het spel is non-lineair. Dat betekent dat je veel dingen in je eigen volgorde kunt doen. Gebeurtenissen kunnen dan ook op een ander tijdstip plaatsvinden dan in de walkthrough beschreven.
Het spel heeft tevens een uitstekende hintfunctie.



SpelbedieningEen nieuwe opdrachtChristina Falk's huis en atelier
Alvastra klooster en zomerhuisNylonfabriekSchuur en Kerkru´nes
Christina's kamertje in de fabriekSt. LydiaExtra sleutel
StalkerChristina's minnaarGouden en houten doosChristina's geheimIkonen



Spelbediening  

Nadat je het spel opgestart hebt, kun je ervoor kiezen om de instructies te volgen (click to proceed), of meteen door te gaan naar het spel (skip).

Als je de instructies volgt, leer je hoe je iets van dichtbij kunt bekijken met de vergrootglascursor en iets kunt oppakken met de handcursor.
Raap de verfkwast en het blik met verf op.
Daarna ga je naar de bovenkant van je scherm, waar je inventaris is. Haal de verfkwast of het blik eruit door erop te klikken en sleep hem in het speelscherm. Rechtsklik om hem weer terug in de inventaris te stoppen.
Door in je inventaris op een voorwerp te rechtsklikken, kun je het in close-up bekijken. Linksklik om die close-up te verlaten.

Verlaat de close-up van de tafel met de gebogen pijlcursor aan de onderkant van het scherm.
Ga naar je inventaris en klik met het ene voorwerp op het andere om ze te combineren.
Gebruik de kwast met verf op de plek waar een radertjes-icoon verschijnt.

Linksboven in je inventaris vind je het dagboek van Carol.
Hierin staan je taken vermeld.
Klik op een taak op de linker pagina en op de rechter pagina verschijnt dan een hint.



Een nieuwe opdracht  

Intro
Carol zegt dat dit de warmste zomer is die ze meemaakte, sinds ze zes jaar geleden hier in Zweden kwam wonen. En aangezien het aantal misdaden stijgt met de temperatuur, heeft ze haar advertentie in de lokale kranten laten staan. Carol is een privÚ detective.


Carol's appartement
Carol's mobieltje gaat over. Klik op de GSM (cell phone) om hem op te nemen.
Het is Christina Falks, een kunstenares die momenteel een expositie heeft in het Art Museum. Christina denkt dat ze gevolgd wordt en dat er iemand in haar huis is geweest. Ze wil er met Carol over praten en maakt een afspraak om haar morgen in het Art Museum te ontmoeten.
Het Art Museum is na het telefoongesprek aan je plattegrond toegevoegd.

Kijk rond in de keuken.
Op de keukentafel ligt een brief aan Lovisa, die Carol nog moet afmaken.
Klik op het oranje papiertje dat je achter de brief ziet liggen. Dit is een advertentie voor Stina's Smoke Shack. Stina is een vriendin van Carol en haar winkeltje is nu ook aan je plattegrond toegevoegd.

Kijk verder rond in het appartement en als je daarmee klaar bent, ga je door de buitendeur (de deur met de foto van het jongetje) naar de plattegrond. Klik op de klink om de deur te openen.


Stina's winkeltje
Op de plattegrond klik je op Stina's shop.
Klik op de deur en Carol gaat naar binnen. Klik op Stina om met haar te praten. Je ziet vervolgens een stuk papier, waar je op de gewenste dialogen kunt klikken. Stina heeft de tabakswinkel overgenomen van haar vader, die vorig jaar met pensioen ging.

BeŰidig het gesprek en Carol gaat weer naar buiten. Het is avond geworden en ze besluit naar huis te gaan.


Carol's appartement
Weer thuis draai je naar rechts en ga je naar de badkamer (deur met "WC" erop).
Draai hier naar rechts, naar de wasbak. Bekijk de wasbak van dichtbij. Pak de tandenborstel en Carol zal hem automatisch gebruiken.
Verlaat het toilet.

Draai naar rechts en ga de woonkamer in.
Hier draai je naar rechts en ga je de slaapkamer in. Klik op het bed (sleep) om te gaan slapen.


Art Museum
De volgende dag klik je op de plattegrond op het Art Museum.
Hier aangekomen klik je op de tekst "I'm looking for Christina Falk". De man die voor je staat, vertelt dat Christina afgelopen nacht zelfmoord heeft gepleegd. In de kranten staan meer bijzonderheden.
Neem afscheid.


Stina's winkeltje
Op de plattegrond klik je op Stina's shop.
Ga naar binnen en praat met Stina. Vraag om de krant en je leest wat er met Christina Falk is gebeurd. Ze belde na elven 's avonds de eerste hulp omdat ze pijn op de borst had en niet goed meer zag. Toen de ambulance 25 minuten later arriveerde, was ze al dood. Ze is 48 jaar geworden.
Christina Falk's huis staat nu ook op je plattegrond.
Verlaat de winkel.


Christina Falk's huis en atelier  

Christina Falk's huis.
Dat Christina Falk zo snel stierf nadat ze de hulp van Carol inriep is toch wel eigenaardig, vooral omdat Christina het gevoel had dat ze gevolgd werd. Misschien kun je proberen meer over haar dood te weten te komen.

Ga via de plattegrond naar Christina's House.
Kijk in de brievenbus die links van het toegangspoortje staat. Hij is leeg.
Ga dan door het poortje naar voren en naar links, naar de voordeur. Die is uiteraard gesloten.

Loop terug en ga naar links, naar de voorkant van de garage. Raap hier een houten klapstoel op.

Draai je om en loop langs de voorkant van het huis. Hier zie je een raam open staan. Klik erop. Carol kan er zo niet bij.
Haal de klapstoel uit je inventaris en zet hem onder het raam. Klim op de stoel en ga via het raam het huis in.

Hal
Carol komt uit in de eetkamer. Loop ÚÚn stap naar voren en je staat in de gang.
Kijk om je heen. Bekijk het kastje onder de spiegel. Naast de lamp ligt een zelfgemaakte ansichtkaart. Aan de voorkant zie je foto van een ru´ne. Klik erop en aan de achterkant zie je dat de kaart van Gerard is. Hij schrijft dat de foto van het klooster is en dat Christina een rode steen in de kamer van de abt kan zoeken.

Klik en je ziet een voorbeeld van Christina's visitekaartje, dat onder de ansichtkaart naast de lamp ligt. Het adres van haar Studio staat nu ook op je plattegrond.

Woonkamer
Loop de woonkamer in en kijk rond. Hier zie in de hoek een donkergroen, houten hoekkastje staan. Het is afgesloten.

Zitkamer
Ga door de boogdoorgang naar de grote zitkamer en kijk om je heen.
Op de bar staat een miniatuur biljardtafel. Raap de miniatuur biljardkeu op.

Kelder
Ga terug naar de gang. Ga met je gezicht naar de voordeur staan en draai dan naar rechts. Je ziet nu de deur naar de kelder en de trap naar boven.
Open de deur en ga de kelder in.


Onderaan de trap zie je recht voor je een slaapkamer. Ga naar binnen.
Draai naar links en je ziet in de schrootjeswand een los, klein, rechthoekig plankje, rechts van de stoel.
Klik erop om het van dichtbij te bekijken en klik er nogmaals op om te proberen het uit de wand te trekken. Dat lukt niet. Je hebt meer dan je vingernagels nodig.

Verlaat de slaapkamer en maak de deur recht tegenover open.
In deze inbouwkast zie je planken met ceedeetjes. Op de plank voor je ligt rechts een ingelijste tekening van Sahar. Het is een deel van een schaakbord met schaakstukken. De zwarte koning en de witte koningin geven elkaar een hand.
In het midden ligt een ingelijst schilderijtje met een schaakbord, waarop twee zwarte pionnen samen tussen de witte stukken op een vlak staan.
Aan de linkerkant ligt een map. Open hem. Het is een 9 stappenplan voor alcoholisten, speciaal voor Christina. Was Christina een alcoholiste?

Verder vind je in de kelder achter de diverse deuren nog een wasruimte, een sauna en een kast met de watermeter.

Bovenverdieping
Verlaat de kelder en ga in de gang de trap op naar de bovenverdieping.
Ga de slaapkamer van Christina in. Kijk rond.
Bekijk de blauwe dekenkist van dichtbij. Op de hoek ligt een briefje. Lees het. Christina schrijft dat de deur van haar studio kan worden geopend, door tegen de rechteronderkant te schoppen. Ene Len belooft volgende week het slot te vervangen.

Loop door de deuropening de kleedkamer in.
Open de deur van de inbouwkast aan de rechterkant van de kamer. Op de plank voor je staat een houten doosje met een moza´ekdeksel van ingelegd hout. Als je op de vier ruiten in het midden klikt, veranderen ze van kleur en hoor je een klopgeluid! Een codeslot?

Verlaat de slaapkamer. Aan de rechterkant vind je op de overloop nog een gesloten deur.

Zolder
Ga de steile zoldertrap op, links van de slaapkamerdeur.
Afgezien van een paar potjes verf die op iets staan dat met plastic is afgedekt, is de zolder leeg.

Kijk omhoog boven de verfpotjes en je ziet in het plafond een luik. Carol weet niet hoe ze dat luik open moet krijgen.

Ga naar beneden en verlaat Christina's huis door de voordeur.


Christina's Art Studio
Ga via de plattegrond naar Christina's Art Studio.
Draai naar links en je ziet een geelgeverfd oud huisje en de bruine deur naar de Studio.
Als je het briefje in Christina's slaapkamer hebt gelezen, kun je nu tegen de onderkant van de deur schoppen, zodat de deur open gaat.

Atelier
Loop het atelier in en kijk rond.
Aan de rechterkant staat een bruinhouten dekenkist, versierd met houtsnijwerk. Bekijk hem van dichtbij. Op het deksel zie je vier symbolen die van kleur veranderen als je erop klikt. Weer een codeslot?

Op een schildersezel staat een schilderij dat "Alvastra" heet. Het is de ru´ne die je ook op de ansichtkaart zag.
Onderaan, op de richel waar het doek staat, ligt een nagelvijl. Raap hem op.


Loop langs deze schildersezel verder naar achteren het atelier in en draai naar rechts. Je ziet op de grond vellen papier geplakt met gele en oranje rechthoeken. Achter deze schilderijen zie je een rond blikje en een dekseltje op de grond staan. Bekijk het dekseltje van dichtbij. Onder de verfspatten, zie je gedeeltelijk net zulke symbolen als op de houten kist. Is dit de code om de kist te openen? Als je die symbolen wilt lezen, zul je de verfspatten moeten verwijderen.


Draai om je as en loop naar de lichthouten tafel onder het raam met allerlei tekenspullen. Raap op de linkerkant van de tafel een artikel uit een tijdschrift en een magneetpasje op.
In het artikel lees je, dat Christina niet alleen schilderde, maar ook vier doosjes met codesloten tentoonstelde. De vier doosjes symboliseren aspecten in haar leven die ze voor zichzelf of anderen wilde verbergen. Op de foto zie je twee van de doosjes.
Aha! De doosjes en de kist met codesloten. Die verdienen nader onderzoek!
Draai vanaf de tafel naar rechts.
Op de houten keukenstoel zie je een tekening van de schroef van Archimedes. Bekijk hem.

Opslagruimte
Loop naar de andere kant van de kamer.
Links van de leren leunstoel is de doorgang naar een opslagruimte.
In de opslagruimte is aan de rechterkant een deur met een groene ster erboven. Loop er naar toe. De deur is afgesloten met een magneetslot.
Gebruik het magneetpasje om de deur te openen.
In het piepkleine kamertje zie je een paar schilderijen op de grond staan. Rechts, half verborgen achter het schilderij voor je, staat een plastic flacon slotolie. Neem hem mee en verlaat het kamertje.

Carol wordt nu opgebeld door Jonas, haar vriend.
Hij werkt momenteel bij een opnamestudio en graag een afspraakje voor later op de dag maken. Hij geeft ook meteen zijn nieuwe telefoonnummer door. Als je hem in het vervolg wilt bellen, kan dat door je GSM in je inventaris van dichtbij te bekijken (rechtsklik).

Verlaat Christina's Art Studio door de witte deur in de opslagruimte.


Christina's huis
Ga via de plattegrond naar Christina's huis. Carol heeft de voordeur van het slot af gehaald en je kunt dus hierdoor naar binnen.

Ga de kelder in, naar de slaapkamer.
Bekijk het losse houten plankje aan de wand en peuter het met behulp van de nagelvijl eruit.
Haal een sleutel uit het geheime bergvak.


Doos met codeslot 1
Verlaat de kelder en ga de woonkamer in.
Loop naar het hoekkastje en bekijk het van dichtbij. Maak het open met de gevonden sleutel.
In het kastje zie je een houten doosje met een deksel als een half schaakbord. Dit is een van die doosjes met codeslot!
Herinner je het ingelijste schilderijtje in de kelder, waarop een schaakbord stond met twee zwarte pionnen tussen de witte schaakstukken.
Klik twee keer op hetzelfde vlak op dit doosje en het gaat open.
Lees wat Christina verborgen wil houden voor de buitenwereld.
Ze schrijft dat haar vader haar vroeger, na haar moeder's dood, altijd opsloot in een kamertje op de bovenverdieping van zijn fabriek. Na de dood van haar broer, erfde Christina het vervallen fabrieksgebouw, maar ze heeft geen idee wat ermee te doen. Ze weet zelfs niet of ze het gebouw nog kan vinden op het grote industrieterrein. Ze weet alleen dat het een groen dak had.
Sluit het doosje weer.

Aan de rechterkant in het hoekkastje is een envelop geplakt. Pak hem en maak hem open. Lees het briefje van Ann Nygren van de Norrk÷ping Historical Society. Ze bedankt Christina voor het schilderen van historische plekken en noemt het adres van het Alvastra Klooster, een mijl westelijk van Madeleenia.

Het adres van de Alvastra kloosterru´ne staat nu ook op je plattegrond.
Misschien moet je daar maar eens gaan kijken om meer inzicht te krijgen in Christina en wat haar interesseerde. Verlaat het huis.




Alvastra klooster en zomerhuis  

Alvastra klooster ru´nes
Ga via de plattegrond naar de The Alvastra Monastery Ruin.
Voor je zie je trappen en een donkere doorgang.

St. Lydia
Draai naar links en lees het stenen infobord dat in het gras staat, met informatie over zuster Lydia, een van de meest vereerde heiligen in Zweden. Ze woonde van 1403 tot 1433 in dit klooster en had diverse visioenen over Christus.

Ulf's graf
Verlaat de close-up, draai weer naar rechts en nog een keer naar rechts.
Loop dan rechtdoor tot bij de hoge muur met de hoge raamopening. Draai hier naar rechts en je ziet in het gras nog een infobord bij een grafsteen.
In het graf ligt Ulf, de echtgenoot van Lydia. Ze leefden in de buurt van het klooster en na zijn dood trad Lydia in.

Muurgaten
Loop terug, draai naar rechts en loop richting trappen.
Ga links van de trappen de donkere doorgang in. In deze ruimte zie je in een van de muren een viertal vierkante gaten. Carol vraagt zich af waar die gaten voor dienden.

Trappen
Verlaat de ruimte en ga de trappen op. Vanaf hier heb je een mooi overzicht over het kloostercomplex. Recht voor je zie je nog een infobord in het gras en aan de rechterkant zie je een kruidentuin. Nog verder naar rechts zie je een aantal boogdoorgangen van een zijbeuk van het klooster.

Ikonen
Loop de trap weer af, draai naar links en loop een stap door de zijbeuk. Draai naar links en ga langs het muurtje naar een pad. Als je nu om je heen kijkt, zie je links een doorgang naar een omsloten grasveldje, waar weer een infobord van st. Lydia staat. Hierop staat dat het klooster in bezit was van een aantal ikonen. Vlak voor ze overleed, heeft sint Lydia die ikonen verborgen, omdat ze in een visioen zag dat het klooster overvallen en beroofd zou worden. De ikonen zijn nooit meer teruggevonden.
Verlaat het omsloten grasveldje.

Kruidentuin
Aan de rechterkant van het pad zie je de kruidentuin. In de kruidentuin staat een infobordje op een paaltje. Een A4-tje met tekst zit achter een plastic plaat die met schroeven vastzit. Op de plastic plaat is een sticker met "GameBoomers" geplakt! (GameBoomers is een website voor adventurespelers)

Ga weer terug naar het pad en loop verder, richting het roodgeschilderde houten schuur.
Als je midden in het veld staat, draai je naar links. Je ziet nu een oud, laag stenen gebouw. Dit is het huis van de abt.

Huis van de abt
In het midden van de muur is een open doorgang, waardoor je het gebouwtje in kunt gaan.
Recht voor je zie je een kleine nis in de muur, waarin een roze geverfde steen ligt. Klik op de steen en Carol pakt het briefje dat eronder lag.
Op het briefje staat dat iemand (Christina?) hier onderzoek deed. Ook staan er tekeningetjes op van de vier gaten die je in de kamer naast de trap zag. Bij de bovenste staat een pijl.

Muurgaten
Loop terug naar de donkere kamer naast de trap.
Ga naar binnen en bekijk de vier gaten in de muur nog een keer van dichtbij. In het bovenste gat vind je een briefje van Gerard en Christina's GSM. Gerard schrijft dat hij de GSM gerepareerd heeft, maar dat alle data verloren is gegaan. Ook schrijft hij dat hij gelukkig ongemerkt Christina's zomerhuis kon verlaten. De sleutel ligt onder de deurmat.
Christina's zomerhuis staat nu ook op je plattegrond.


Christina's zomerhuis
Ga via de plattegrond naar Christina's Summerhouse.
Loop tussen de huizen door, twee stappen naar voren en draai dan twee keer naar links. Je zie nu Christina's zomerhuis, met een rood dak, witte muren en een grijze voordeur.
Loop naar de voordeur en haal de sleutel onder de mat uit.
Maak met de sleutel de deur open en ga naar binnen.

Badkamer
Als je binnenstapt, is recht voor je de deur naar de badkamer.
Ga naar binnen en draai naar rechts. In het medicijnkastje ligt op het onderste plankje een schaar. Neem hem mee en verlaat de badkamer.

Keuken
Draai naar links en ga de keuken in.
Bekijk de eettafel van dichtbij. Haal het rietje uit het melkpakje.

Draai je om en je ziet een open haard waar een houtkachel in staat.
Aan de rechterkant zie je een kussen op een bankje liggen. Pak het kussen op en je vindt Christina's aantekenschrift. Ze schrijft dat ze dat sint Lydia ding niet uit haar gedachten kan zetten. Ze heeft een nieuwe theorie waar ze zelfs met Gerard niet over kan praten. Ze denkt dat ze in de kerk meer aanwijzingen kan vinden. Op de rechter pagina staat ook nog het getal 3412 gekrabbeld.

Leg het kussen weer op zijn plaats en verlaat de keuken.

Zolderkamer
Loop richting trap. Net voor de trap is aan de rechterkant een afgesloten deur.
Ga de trap op en je komt op de zolderkamer, die als slaapkamer dient.
Op de wite lage kastjes onder het schuine dak aan de rechterkant, staat een gevlochten rieten schaal. Kijk erin en je vindt een camera batterij.
Loop naar het raam. Op de vensterbank ligt een briefje onder een steen. "Tekeninspiratie van jou. Ik zal deze keer een doos voor jou maken. Je kunt de code op een groene steen in het roze water vinden." Interessant!

Verlaat de zolderkamer en verlaat het huis om op zoek te gaan naar dat roze water.


Roze water
Loop vanaf de deur rechtdoor, door de openstaande houten poort, naar het weiland.
Draai hier naar links en ga verder door het kleine dichte poortje.
Ga rechtdoor tot je net verder kunt en een meer ziet.
Draai hier naar rechts en loop naar voren naar een soort paadje van keien in het water.
Het water lijkt hier roze, door de ijzerhoudende bodem!

Loop verder over de keien en je ziet vanzelf een kleine groengeverfde steen op een dikke kei liggen. Raap hem op.
Draai de steen om. Op de achterkant zijn vier gekleurde stippen geverfd: rood-wit-geel-zwart.

Draai je om. Loop terug naar het zomerhuis en verlaat dan het gebied via het pad links van het huis.


Nylonfabriek  

Stina's winkel
Je hebt nu Christina's huis, atelier en zomerhuis bezocht, evenals de kloosterru´ne waar ze een schilderij van maakte. Misschien is het nu tijd om op zoek te gaan naar de fabriek die ze erfde.
Maar waar ligt die fabriek? Je kunt wellicht even met Stina gaan praten, die heel goed op de hoogte is van alle gebouwen en speciale plekjes in de stad.

Ga via de plattegrond naar Stina's Shop.
Vraag Stina of ze een fabrieksgebouw kent met een groen dak. Ze begint te lachen en zegt dat je beter even naar het Industrieel Museum kunt gaan. Daar hebben ze miniatuurmodellen van oude en nieuwe industriegebieden.
Het museum staat nu op je plattegrond.


Industrieel Museum
Ga via de plattegrond naar het Industrial Museum.
Kijk rond in het museum. In Norrk÷ping was vroeger een bloeiende textielindustrie, zo te zien. Je vindt hier ook een unieke jaqurd weefmachine.

Loop naar voren en dan naar rechts. Daarna ga je de trap op naar de bovenste verdieping. Hier vind je een expositie over de geschiedenis van de nylonkousen-industrie.
Aan de rechterkant, onder de diverse voorbeelden van nylonkousen hangt een foto waarop je Sten Falk, Christina's vader, kunt zien.
Aan de linkerkant van de ruimte zie een vitrinekast met een maquette. Bekijk de maquette van dichtbij en kijk aan de rechterkant. Hier zie je gebouwtjes met een groen dak. Klik erop en Carol maakt er een opmerking over. De fabriek staat nu ook op je plattegrond.

Loop weer naar beneden. Ga onderaan de trap naar rechts, de hal met de weefmachines in en verlaat het gebouw door de deur aan het einde van de ruimte.


Nylonfabiek
Ga via de plattegrond naar de Nylon Factory.
Om het hele terrein staat een groen hekwerk. Klim erover.
Loop naar voren, naar het lelijke geelgeverfde gebouw. Probeer de deur te openen. Dat lukt niet. Je zult een sleutel moeten hebben. Misschien heeft Christina die?
Draai je om en klim weer terug over de schutting.


Christina's huis - Doosje met codeslot 2
Ga via de plattegrond naar Christina's House.
Ga naar binnen en loop de trap op naar boven naar de slaapkamer.
Ga de kleedkamer in en maak hier de deur van de inbouwkast open. Zoals je weet, staat hier zo'n doosje met een codeslot. Bekijk het van dichtbij.

Op het deksel kun je op de vier ruiten klikken, die dan van kleur veranderen en een kloppend geluid laten horen.
De bovenste ruit wordt groen en je hoort 1 klop.
De linker ruit wordt blauw en je hoort 2 kloppen.
De onderste ruit wordt paars en je hoort 3 kloppen.
De rechter ruit wordt rood en je hoort 4 kloppen.

Herinner je de aantekening in Christina's dagboek in het zomerhuis.
Daar had ze op de rechter pagina de getallen 3412 geschreven. Dat is de volgorde van het aantal klopgeluiden. Klik dus nu in die volgorde van klopgeluiden op de ruiten van het doosje.
Als je op de deur van de fabriek geklikt hebt, zal het doosje nu opengaan en kun je er een deurklink uithalen.

Verlaat de kleedkamer en ga naar de zolder.
Kijk omhoog en je ziet een klapluik. Gebruik de deurklink erop en het luik klapt open.
Pak de brief van Stephen Lorman, advocaat, die Christina de eigendomspapieren en de enige sleutel van de fabriek toestuurt.
Pak de sleutel en verlaat het huis.


Nylonfabriek
Ga via de plattegrond naar de Nylon factory.
Klim over de schutting, loop naar het geelgeverfde gebouw en probeer de deur open te maken met de sleutel. Dat lukt niet omdat het slot verroest is.
Knip in je inventaris met de schaar een stukje van het rode rietje af.
Stop het afgeknipte rietje dan in het plastic flaconnetje met slotolie.
Gebruik dan het flaconnetje met tuitje op het verroeste slot.
Gebruik tenslotte de sleutel op het slot en daarna kun je naar binnen.

Benedenverdieping
Kijk rond in de vervallen fabriek.
Loop naar voren, naar de trap. Rechts van de trap zie je een openstaande deur, waarnaast een sticker met "25" geplakt is. Ga door deze deur.

Ruimte 25
Kijk rond en Carol zal zeggen dat in het plafond een klapluik zit. Kijk omhoog en je ziet het luik.
Kijk verder rond en je ziet een rode metalen deur in de linker wand. Hij is afgesloten.

Aan de rechterkant van de ruimte staat een machine. Loop er naar toe.
Rechts van de trapjes naar een platform, zie je een vuil geel bordje bevestigd. je kunt niet lezen wat erop staat.
Klim de trapjes op naar het platform. Bekijk de machine. Je ziet een grote grondboorschroef in de machine, die lijkt op de tekening van de schroef van Archimedes.

Verlaat kamer 25 en loop de trappen op naar de bovenverdieping.

Bovenverdieping
Bovenaan de trap zie je een paar gele kasten en een gesloten blauwe metalen deur. Zou dit de kamer zijn waar Christina vroeger werd opgesloten?

Er is ook een openstaande deur. Ga hierdoor een kamer in.
Draai naar rechts en je ziet een groen geverfde smalle kast. Bekijk hem van dichtbij.
In het rechter gedeelte ligt het werkrooster van ene Alice Svensson.
In het linker gedeelte ligt een doosje met een scheermes. Haal hier een een scheermesje uit. Handig om bijvoorbeeld verfspatten mee te verwijderen?
Verlaat de close-up van de kast.

Links naast de kast is een blauwgeverfde deur. Hij staat open. Loop het kamertje in en kijk rond.
Verlaat het kamertje weer.
Draai naar rechts en loop langs de oranjegeverfde deur een grotere kamer in.
Kijk rond. Je ziet aan de linkerkant een kast met vakjes. In een van de vakjes vind je een touw. Neem het mee, verlaat de kamer en ga weer naar beneden.

Verlaat de fabriek en klim over de schutting om weer op straat te belanden.


Christina's atelier - kist met codeslot 3
Ga via de plattegrond naar Christina's Art Studio.
Loop naar de rechter achterkant van het atelier, waar het blikje met dekseltje en verfspatten staat.
Bekijk het dekseltje van dichtbij. Haal het scheermesje uit je inventaris en verwijder hiermee de verfspatten op het dekseltje. Nu kun je de symbolen lezen. Raap het dekseltje op.

Ga naar de dekenkist, rechts vooraan in het atelier en bekijk hem van dichtbij.

Klik nu op de symbolen in de volgorde zoals je ze op het dekseltje zag staan. (linker-rechter-tweede van links-rechter). De kist gaat open.

Je vindt een brief, waaruit blijkt dat Christina op de zolder van de Tived Schuur heeft gelogeerd. De Tived Barn wordt nu aan je plattegrond toegevoegd.

Ook zit er een aantekenbriefje van Christina in de kist. Ze schrijft dat ze nu zeker weet dat Lydia op haar sterfbed over het graf van haar echtgenoot Ulf sprak. Christina heeft de schilderijen van Lydia bestudeert en concludeert dat het aantal sterren rond de Blauwe Madonna in de kerk van betekenis zijn. Ze denkt dat ze het aantal meters aangeven vanaf Ulf's graf tot de bergplaats van de ikonen. Tevens onthult het de kompasrichting.

Christina's onderzoek naar sint Lydia en de ikonen, wordt steeds interessanter. De moeite waard om verder te onderzoeken! Te beginnen met de schuur waar Christina logeerde.




Schuur en Kerkru´nes  

Tived schuur
Ga via de plattegrond naar de Tived Barn.
Loop tussen de bomen door twee keer naar voren en draai dan naar links. Loop naar het roodgeschilderde huis met de groene parasol en barbecue.
Draai hier naar links en je ziet een briefje op de rode deur gespijkerd, waarin Christina welkom wordt geheten. De eigenaren van het huis zijn een paar dagen weg en Christina wordt gevraagd een oogje in het zeil te houden. Ze mag alles van de onderste verdieping van de schuur gebruiken, behalve de tractor, die al verkocht is. Verder wordt gemeld dat het huis na de zomer afgebroken zal worden.

Slaapkamertje
Ga naar binnen.
Loop de trap op naar de zolder en kijk rond.
Kijk in het laadje van het nachtkastje aan de andere kant van het bed. Hierin vind je een schets van de ligging van plaatsen die Christina hier in de omgeving bezocht heeft: de kerk en de "rauks".
Beide plaatsen staan nu op je plattegrond.
Ook vind je een foldertje met informatie over "rauks". Het zijn vreemdgevormde kalkstenen zuilen, die op diverse plaatsen in Zweden voorkomen en ontstaan zijn na eeuwen erosie.

Gereedschapskamer
Ga naar beneden en kijk rond op de benedenverdieping van de schuur.
Onder de trap vind je een ruwhouten deur naar een kamer vol gereedschap. Kijk hier rond.
Naast de werkbank is een deur die naar een donkere hok leidt, waar je vaag wat planken en een rode afvalbak ziet staan. Hier kun je zonder licht niets beginnen.

Ruimte met trap
Ga terug naar de ruimte met de trap.
Aan de linkerkant is de trap naar boven, aan de rechterkant zie je een hoge dubbeldeurs koelkast. Links daarvan is een witgeverfde deur.

Opslagruimte
Ga via de witgeverfde deur naar een rommelige opslagruimte van planken, machines en quads onder een groen zeil.
Bij de planken poort aan de voorkant, staat een gele emmer, waar een witte emmer in zit. Bekijk hem van dichtbij en haal er een oud schuursponsje uit.

Aan de achterkant zie je een effen bruine deur met vlekken. Open hem en ga naar de ruimte waar de tractor staat.

Tractorruimte
Tegen de voorkant van de tractor staat een hooivork. Neem hem mee en loop terug naar de ruimte met de trap. Van daaruit verlaat je de schuur, door de deur tegenover de trap.
Verlaat het gebied.


Rauks
Ga via de plattegrond naar de Rauks.
Daar aangekomen loop je naar voren over het brede pad en over het kiezelpad tussen de rotsen, tot het niet meer rechtdoor gaat.
Dan draai je naar links en ga je twee stappen naar voren. Je kunt weer niet verder.
Nu draai je naar links. Je ziet dan tussen de groene planten een werphaak liggen. Raap hem op en combineer hem in je inventaris met het touw dat je in de fabriek vond. Nu heb je een werphaak met touw, die wellicht nog goed van pas komt.
Loop terug naar de ingang van het gebied.


Kerkru´nes
Ga via de plattegrond naar de Church Ruins.
Loop de ru´ne in en kijk rond. Hier komen blijkbaar nog mensen bij elkaar. Er staan houten banken in een rij.

Aan de achterkant in de kerk, zie je een deuropening. Stap erin en draai naar rechts. Nu zie je een smalle, steile, stenen trap naar boven.
Beklim de trap en kijk boven rond.
Op de vensterbank van een kleine raamopening in de muur ligt een kompas. Christina's kompas? Neem het mee en ga weer naar beneden.
Verlaat de kerkru´nes.




Christina's kamertje in de fabriek  

Nylonfabriek
Ga via de plattegrond naar de Nylon Factory.
Loop kamer 25 in.
Kijk hier omhoog naar het luik in het plafond.
Haal de hooivork uit je inventaris en duw het luik open.
Gooi dan de werphaak met touw omhoog.
Klim tenslotte via het touw de zolder op.

Loop naar de deur aan andere kant van de zolder.
Het slot van deze deur heeft 4 sleutelgaten! Je kunt de sleutel van de voordeur van de fabriek in de sleutelgaten steken. Je hoort dan dat elk slot een aantal klikken geeft. Dit is dus net zo'n soort codeslot als op de kist in het atelier. Maar wat is de juiste volgorde van klikken?

Draai vanaf de deur naar rechts en je ziet op de vloer een oud doosje met lucifers liggen.
Neem het mee en verlaat de fabriek weer.


Tived schuur
Ga via de plattegrond naar de Tived Barn.
Loop de schuur in. Ga door de deur onder de trap naar de kamer met het gereedschap.
Maak hier de deur naast de werkbank open.
Haal het doosje lucifers uit je inventaris en klik ermee op de donkere kast.
Nu zie je de rode afvalbak beter. Kijk erin en je haalt er foldertje van het Qwarn's Art Museum uit.

Lees het foldertje, waarin informatie staat over de vier speciale dozen met codesloten, die Christina maakte.

- De "Schaakdoos" is gemaakt omdat Christina's vader een verwoed schaakspeler was. Je kunt
  hem, zoals je inmiddels al ontdekt hebt, open maken door twee keer op het F1 vlak te klikken.

- De "Fabrieksdoos" is gemaakt omdat Christina altijd in een kamertje in de fabriek werd
  opgesloten. Als Christina's vader de deur open maakte, hoorde ze een aantal klikken. Deze doos
  kun je, zoals je ook al hebt ontdekt, open maken door te klikken in een bepaalde volgorde.
  Deze volgorde is omgekeerd aan de volgorde van de sloten van het kamertje!

- De "Gouden Doos is ook gemaakt voor de traumatische en eenzame kindertijd van Christina.
  Er zijn twee 'sleutels' voor het openen van de doos. Eentje is een gecodeerd nummeriek systeem
  dat Christina zelf verzonnen heeft terwijl ze opgesloten zat. Het andere is het getal op de schroef
  van Archimedes, gevolgd door het getal van de kamer waar hij zich bevindt.

- De "Laatste Doos" bevat iets waar niemand iets van weet en dat Christina zelf probeert te
  vergeten. De doos kan niet geopend worden en ze zal hem ergens begraven waar hij niet
  gevonden kan worden.

Met de informatie over het kamertje in de fabriek, kun je nu het slot open maken.
Verlaat dus het gebied van de Tived schuur.


Nylon Fabriek
Ga via de plattegrond naar de Nylon Factory.
Loop naar binnen en ga de trap op. Loop door de blauwe deur aan de linkerkant de zolder op en loop verder naar de deur met de vier klikkende sloten.
Op het doosje met de gekleurde kloppende ruiten (de fabrieksdoos) in Christina's huis, gebruikte je de code 3-4-1-2 klopgeluiden. Zoals je in het foldertje las, opent de deur met de omgekeerde code, dus: 2-1-4-3 klikgeluiden.
Stop achtereenvolgens de sleutel in het slot rechtsboven-linksboven-rechtsonder-linksonder en de deur gaat open.

Loop de kamer in waar Christina werd opgesloten en kijk rond.
Onder een werktafel staat een stapeltje witmetalen dozen, waar waarschijnlijk ooit papieren handdoekjes of iets dergelijks in zaten. Bekijk ze van dichtbij. In een van de dozen vind je een blad papier met symbolen en getallen. Dit moet de numerieke code zijn die Christina verzonnen had!

Verlaat de fabriek weer.
Als je buiten staat, ontvang je een SMS-je op Christina's GSM, met de openingstijden van St. Lydia's Kerk. De kerk staat nu ook op je plattegrond.




St. Lydia  

St. Lydia's kerk
Ga via de plattegrond naar St. Lydia's Church.
Als je binnenstaat, zie je aan de linkerkant tafels met kaarsen, kaarten en boeken.
Zet twee stappen naar voren en je ziet aan de linkerkant drie informatieborden.
Op het middelste bord staat informatie over de kerk, die gewijd is aan St. Lydia. Lees de vier pagina's.

- Deze kerk werd tussen 1426 en 1435 volgens aanwijzingen van St. Lydia gebouwd.
  Tien jaar eerder werd, ook op aanwijzingen van Lydia, in Gann een kerk bij het Alvastra klooster
  gebouwd. De kerk werd in 1471 door vuur verwoest, maar de ru´nes staan er nog. Deze ru´nes
  worden aangeduid als St Lydia's Oude Kerk.
  De Oude Kerk in Gann staat nu op je plattegrond.

- Lydia overleed op 70-tig jarige leeftijd in 1433. Ze had haar dood en de verwoesting van de
  Oude Kerk in visioenen voorzien.

- In de kerk, achter het doopvont, kun je de Blue Madonna bewonderen.
  St. Lydia's graf is in de zuid-oost hoek van de kerk.
  Er wordt beweerd dat Lydia de zeven missende ikonen van Andrei Rublev hier in de kerk verborg
  tijdens de bouw.

- Het laatst levende familielid van St. Lydia, was de naaister Eva, die gehuwd was met Stebon de
  wagenmaker. Het stel overleed kinderloos in 1879. Hun huis in west Elodia is nu een museum.
  St. Lydia had twee tekeningen nagelaten aan haar familie, die nu tentoongesteld worden in het
  museum.
  Het museum wordt aan je plattegrond toegevoegd.

Loop langs de muur naar de voorkant van de kerk. Ga hier naar rechts tot je niet verder kunt. Ga vervolgens langs de andere kant van de kerk weer langs de muur naar beneden en je komt vanzelf bij het doopvont.
Achter het doopvont hangt een houten paneel aan de wand, met een blauwgeschilderde Maria-met-kind erop. Dit is de Blue Madonna. Bekijk het van dichtbij.
Rond het blauwgeschilderde houtsnijwerk van de Madonna, zijn 8 blauwe sterren geschilderd.
Verlaat de kerk weer.


St. Lydia's Oude Kerk
Ga via de plattegrond naar St. Lydia's Old Church Ruins.
Ga de kerk in en kijk rond. In het achterste gedeelte van de ru´nes zie je een raamnis met een houten plank erin. Bekijk hem van dichtbij en pak de rolmaat die daar ligt.
Verlaat de Oude Kerk weer.


Eva's huis
Ga via de plattegrond naar Seamstress Eva's Home.
Oude schuur
Kijk rond op het terrein dat een soort openluchtmuseum lijkt. Loop een stap langs de stenen muur en draai naar links. Nu zie je de ingang naar de oude schuur. Ga naar binnen en kijk rond. Er staan twee oude koetsen en oude machines.
Verlaat de oude schuur weer.

Gereedschapsschuur
Als je naar buiten stapt, draai je naar links.
Loop naar het kleine schuurtje en ga naar binnen. Hier ligt allerlei oud gereedschap uitgestald. Er ligt ook een bijl. Je kunt de bijl oppakken, maar uiteraard niet stelen en mee naar buiten nemen.
Verlaat het gereedschapssschuurtje weer.

Woonhuis
Draai naar links en je ziet een aantal houten huizen, omgeven door een laag houten hekwerk. Loop door het openstaande poortje naar het huis erachter. Maak de deur open en ga naar binnen.
Bekijk de keuken, woonkamer en slaapkamer.

In de slaapkamer zie je een alkoof met beddegoed.
Links daarvan hangt een schilderijtje aan de wand met een schets van de Blauwe Madonna. Bekijk hem van dichtbij. Op de schets zie je de Madonna-met-kind, sterren, een kruis en een kompas, waarop de richting zuidwest blauw is geschilderd.
Verlaat het huis en verlaat het museum.


Alvastra kloosterru´nes
Zoals je weet van de notitie in Christina's kist in het atelier, denkt Christina dat Ulf's graf het beginpunt is van de aanwijzingen die naar de ikonen moeten leiden.

Ga dus via de plattegrond naar de Alvastra Monastery Ruins.
Loop naar Ulf's graf (rechts, voren, voren, rechts).
Leg het kompas op het graf.
Haal de rolmaat uit je inventaris en klik ermee op het graf. Carol zal automatisch 8 meter (8 sterren) afmeten.
Ze eindigt in de donkere kamer naast de trap.

Kijk naar beneden.
Carol merkt op dat de vloer hier van massief steen en ondoordringbaar is. Hier kunnen de ikonen niet liggen.

Verlaat de donkere kamer en je krijgt weer een SMS-je op Christina's GSM.
Ralph laat weten dat hij Christina de extra sleutel toestuurde.




Extra sleutel  

Christina's woonhuis
Ga via de plattegrond naar Christina's House.
Open de brievenbus die links naar het poortje op een paal staat. Haal er een brief en de sleutel uit, die Ralph stuurde. De sleutel is voor Christina's woonhuis en ook voor haar zomerhuis!

Ga het woonhuis in en loop de trap op.
Links bovenaan de trap is een afgesloten kamer. Maak hem open met Ralph's sleutel.
Als je binnenstapt, sta je meteen voor een andere deur. Hierachter is een piepklein kamertje waar alleen een ladder in staat.
Verlaat het kamertje weer en kijk rond in de afgesloten kamer.

Op de vloer van het toilet ligt een zwart schriftje. Raap het op en lees het.
Christina schrijft dat ze nu zeker weet dat een geheimzinnige man haar volgt. Zij op haar beurt wist de man te volgen naar een wit huis naast de methodistenkerk. Ze durfde de man niet te confronteren en vindt het jammer dat ze zijn gezicht niet gezien heeft. Ze wil een privÚ detective inschakelen.
Het huis van de onbekende stalker staat nu op je plattegrond.

Verder schrijft Christina nog dat ze de spullen in het appartement van haar overleden broer nog moet nakijken.
Ze heeft ook een geel papiertje in het schrift geplakt. "Kamer 17 op de eerste verdieping" staat erop. Klik op het papiertje en blader verder in het schrift.

Op de volgende pagina staat dat Christina haar camera bij "Het Oog" heeft verloren toen ze in de Schuur logeerde.
Klik op die tekst en Carol zegt dat Stina wel weet waar dat is.
Misschien moet je daar dadelijk maar eens naar toe.

Blader verder en je ziet dat Christina noteerde dat dezelfde man haar alweer volgde naar het hotel. Wat deed Christina in een hotel? Was ze misschien in kamer 17?

Op dezelfde pagina ligt een bankafschrift, waarop staat dat Christina 5000 Zweedse kronen aan een zekere M. Lombard overmaakte. Wie is dat nu weer?
Verlaat het huis weer.


Stina's winkeltje
Ga via de plattegrond naar Stina's Shop.
Als je binnenstapt, laat Stina je meteen het laatste nieuws over Christina lezen.
Na autopsie werd een grote hoeveelheid van het hartmiddel Digitalis in haar lichaam gevonden. Christina gebruikte deze medicijnen echter niet en in haar huis werden verder ook geen digitalistabletten gevonden.

Volgens collega-kunstenaar Burhan was Christina ook niet depressief. Ze verheugde zich juist op de aanstaande tentoonstelling.
Burhan ontmoette Christina op "Het Oog", een groepje rauks op een heuvel in Bolgia.
Deze plaats is nu toegevoegd aan je plattegrond.
Verlaat Stina's winkeltje weer.


Het Oog
Ga via de plattegrond naar The Eye. Je ziet waarom deze plek "Het Oog" genoemd wordt.
Loop door het poortje. Draai dan naar rechts en loop vooruit.
Draai weer naar rechts en je ziet Christina's fototoestel op een rots staan. Raap hem op.
Bekijk de camera in je inventaris. Carol zegt dat de batterij leeg is.
Stop de batterij die je op het zolderkamertje van het zomerhuis vond, in de camera en hij werkt weer.


Draai naar rechts en loop rechtdoor tot aan het poortje.
Draai naar rechts en je hebt het Oog in beeld. Loop daar naar toe.
Loop door het oog, draai naar rechts en ga een stap vooruit.
Draai dan naar links en je ziet een bruine zakje op de grond liggen. Raap het zakje op, maak hem open en je vindt Christina's zonnebril.

Draai je om, loop terug naar het poortje en verlaat het gebied.


Christina's zomerhuis
Tijd om de extra sleutel ook in het zomerhuis uit te proberen.
Ga via de plattegrond naar Chistina's Summer House.
Loop naar het huisje en ga naar binnen.
Loop dan naar de gesloten deur net voor de trap aan de rechterkant.
Gebruik de extra sleutel op deze deur en stap naar binnen.

Op het tafeltje voor je zie je een koperen doosje staan. Bekijk het van dichtbij.
Dit is het "Gouden Doosje" van Christina en er staan 4 symbolen op. Het briefje met de getallen die de symbolen voorstellen heb je ook al gevonden.
Zoals je weet zijn dit het getal dat op de schroef van Archimedes staat en het kamernummer waarin de schroef staat. De schroef staat in kamer 25 in de fabriek. Het getal op de schroef ken je nog niet.

Op het tafeltje ligt ook een witte envelop. Maak hem open. Er zit een brief in van Christina's advocaat, die haar eraan herinnert de spullen in het appartement van haar overleden broer na te kijken. Er is haast bij, de huur van het appartement verloopt 31 juli.
Het adres van Christina's broer staat nu ook op je plattegrond.

Draai naar rechts. Hier zie je op een ander tafeltje weer zo'n zwart schriftje liggen.
Raap het op en lees Christina's aantekeningen.
Ook Christina heeft ontdekt dat de ikonen niet in de donkere kamer kunnen liggen, vanwege de massieve vloer.
Ze schrijft dat ze haar dozenproject wil afronden en de vierde niet-te-openen doos zal begraven op dezelfde afstand als waar ze dacht dat de ikonen lagen, maar dan in tegenovergestelde richting.
Verlaat de kamer en het zomerhuis.


Appartement van Christina's broer
Ga via de plattegrond naar Christina's Brother's Apartment.
Daar aangekomen draai je naar rechts en bekijk je het bord met namen van bewoners. Carol zegt dat Christina's broer daar niet meer schijnt te wonen. Is ze te laat?
Verlaat het gebouw weer.




Stalker  

Het lijkt er steeds meer op dat Christina geen zelfmoord pleegde en dat ze inderdaad door een geheimzinnige man gevolgd werd.
Nu je een adres hebt, is het tijd om dat eens nader te onderzoeken.


Geheimzinnig Wit Huis
Ga via de plattegrond naar het Mysterious White House, waar de stalker woont.
Probeer op de deurbel de duwen, links van de deur. Carol zegt dat ze eigenlijk niet goed weet wat ze moet zeggen als iemand open komt doen.
Dan hoort ze geschreeuw en besluit toch maar naar binnen te gaan.
Klik op de deur en Carol gaat naar binnen en de trap op.

Boven ontmoet ze een zingende schoonmaker. Hij maakt het huis schoon voor de eigenaar, die 's zomers altijd in het buitenland zit, maar het huis de afgelopen twee weken verhuurd heeft. De schoonmaker weet niet aan wie.
Met de schoonmaker die haar in de gaten houdt, kan Carol natuurlijk niet in huis rondsnuffelen.

De schoonmaker wil graag zanger worden en een plaatje opnemen. Carol zegt dat ze hem misschien wel kan helpen, maar de schoonmaker wil bewijzen zien. Ze loopt naar buiten en denkt dat ze Jonas eens kan opbellen.
Haal dus Carol's GSM uit je inventaris, rechtsklik erop en bel Jonas op. Hij zegt dat je hem in Oscar's Water Bibliotheek kunt ontmoeten.
De bibliotheek staat nu op je plattegrond.


Oscar's Water Bibliotheek
Ga via de plattegrond naar de Oscar's Water Library.
Praat met Jonas over zijn opnamestudio, de CD Sanitarium. Hij vertelt dat een groep met de naam Rawhypnols daar momenteel opnames maakt.


Geheimzinnig Wit Huis
Ga via de plattegrond naar het Mysterious White House.
Ga naar binnen en vertel de schoonmaker de naam van de studio en over de Rawhypnols.
Hij gelooft pas dat Carol daar binnen kan komen, als ze hem een foto brengt van het logo op de basdrum van de groep.


Oscar's Water Bibliotheek
Ga via de plattegrond naar de Oscar's Water Library.
Vraag Jonas of je even de studio in mag om een foto te maken. Jonas heeft geen bezwaar.
De studio staat nu op je plattegrond.


Muziekstudio
Ga via de plattegrond naar de Music Studio.
Daar aangekomen zie je dat er een kleurcodeslot zit op de deur naar de opnameruimte.
Als je op de gekleurde rondjes klikt, hoor je muziektonen.

Kijk om je heen. In de hoek staat een kast. Maak hem open.
Op de onderste plank ligt een geel notitieblokje. Raap het op en je ziet dat er een notenbalk met vier noten op gekrabbeld is. Dit zou wel eens de code voor het slot kunnen zijn.

Draai vanaf de kast naar links en je staat voor de opnametafel.
Helemaal links in het vakje, staat een echo boomer. Bekijk hem van dichtbij. Op de echoboomer liggen wat paperassen. Raap ze op en klik op het afgescheurde stuk papier.
Aan de achterkant staat een liedje. Tekst, noten Ún de namen van de noten!
Nu kun je aflezen hoe de noten op het gele papiertje heten, namelijk: A E G D.

Bekijk nu het kleine blauwe apparaatje, dat boven de rechter monitor op tafel staat. Het is een Digifork stemapparaat.
Zet het stemapparaat aan met de rode knop.
In het display verschijnt een noot, bijvoorbeeld A. Druk op de witte "sound note" knop en je hoort hoe de A klinkt.
Gebruik de witte omhoog-omlaag knoppen om een volgende noot te zoeken, bijvoorbeeld de E.
Duw weer op de "sound note" knop om te horen hoe de E klinkt.
Doe hetzelfde met G en D.

Bekijk nu het codeslot op de deur van dichtbij.
Door het stemapparaatje weet je nu de A E G en D klinken. Druk op de gekleurde knoppen om te horen welke kleur welk geluid maakt.

Duw tenslotte de gekleurde knoppen in volgens de notenvolgorde op het gele papiertje.
A E G D = groen - geel - paars - rood
(van links naar rechts, 3de - 2de - 5de - 1ste knop).

Als de deur open is, kun je de opnameruimte ingaan.
Draai naar rechts en je ziet het logo op de basdrum.
Haal het fototoestel uit je inventaris en maak een foto van het logo.
Verlaat de studio weer.


Geheimzinnig Wit Huis
Ga via de plattegrond naar het Mysterious White House.
Ga naar binnen en laat de schoonmaker de foto zien. Nu gelooft hij dat Carol toegang tot een opnamestudio heeft.
Carol vraagt of hij een demo heeft, zodat ze hem kan aanbevelen.
De schoonmaker heeft nog geen muzikanten kunnen vinden die voldoen aan zijn eis voor perfectionisme. Carol zegt dat ze dan misschien op een ander gebied kan beoordelen of hij inderdaad zo perfect is en ze vraagt of ze zijn schoonmaakwerk mag bekijken.
Daar heeft hij geen bezwaar tegen en Carol krijgt toestemming om het huis te doorzoeken.

Loop door de gang en ga de kamer linksachteraan in. Hier verbleef de geheimzinnige stalker.
Open het laadje van het nachtkastje. Er ligt een papiertje in, waarop staat "Het Sylvia Hotel in Bernom Street. Ik denk dat haar minnaar daar verblijft."
Het Sylvia hotel staat nu ook op je plattegrond.

Maak het laadje van het nachtkastje weer dicht.
Onder het nachtkastje ligt een kofferlabel. Raap hem op.
De naam "Lombard" staat op het label. Klik erop en Carol zegt dat ze de naam eerder zag op het bankafschrift in Christina's huis!
Verlaat de kamer en verlaat het huis.




Christina's minnaar  

Sylvia Hotel
Op Lombard's briefje stond dat Christina's minnaar in het Sylvia Hotel verbleef. En op het gele papiertje in Christina's zwarte schriftje stond kamer 17, eerste verdieping genoteerd.
We weten genoeg om daar eens te gaan kijken.

Ga via de plattegrond naar het Sylvia Hotel.
Loop door de gang tot aan het zitje. Draai hier naar rechts en loop verder door een andere gang, waar je vier deuren ziet.
De linker deur vooraan is van een voorraadkast. Maak hem open en steel een spuitfles blauw schoonmaakmiddel van het karretje en de hotelsleutels, die op de handdoeken liggen.

Loop verder naar achteren en je staat voor kamerdeur 17.
Klop op de deur. Niemand doet open.
Gebruik de hotelsleutel om de deur open te maken en ga naar binnen.
Kijk rond. Maak de lades van het nachtkastje open. In de bovenste lade zie je een folder van Norrk÷ping en een J.U.L.I.A ansichtkaart. (J.U.L.I.A is een science fiction spel dat in het eerste kwartaal van 2011 verwacht wordt)

In de onderste lade vind je een eenvoudig ruwhouten kistje. Steel het, dit is het doosje dat Gerard speciaal voor Christina maakte. Carol zegt dat ze iets puntigs nodig heeft om het doosje te kunnen openen.

Sluit de lade en verlaat de close-up. Nu hoort Carol iemand aankomen aan aan de deur morrelen. Ze moet snel weg!
Draai je om en ontsnap door het open raam.




Gouden en houten doos  

Je hebt nu het houten doosje van Gerard en je weet hoe je de "Gouden Doos" moet openen.
Tijd om daar eens werk van te maken.

Gouden Doos getallen - Nylon fabriek
Probeer via de plattegrond naar de nylon fabriek te gaan. Carol zegt dat ze eerst de hotelsleutels wil terugbrengen en gaat automatisch naar de voorraadkast in het hotel.
Verlaat het hotel daarna weer en ga dan via de plattegrond naar de Nylon Factory.

Ga kamer 25 in (het tweede getal voor de gouden doos).
Stap naar voren, draai naar rechts, ga naar voren en draai weer naar rechts. Je staat nu voor de trapjes van het platform waar je de schroef van Archimedes zag.
Rechts naast de trapjes zie je een vuil gelig bordje op de zijwand van het platform.
Combineer in je inventaris het schoonmaakmiddel met het sponsje dat je in de Tived Schuur vond.
Maak dan het gele bordje schoon met het vochtige sponsje.
Je ziet nu het getal 67 op het bordje staan. Je eerste getal voor de gouden doos.
Verlaat de fabriek weer.


Gouden Doos - Christina's zomerhuis
Ga via de plattegrond naar Christina's Summer House
Ga de kamer in, die rechts voor de trap ligt.
Bekijk het goudkleurige doosje dat op het tafeltje staat van dichtbij.
Je weet dat de code het getal van Archimedes'schroef is, gevolgd door het kamernummer waar de schroef staat. Dus 67 25.
Bestudeer in je inventaris (rechtsklik) het papier dat je in Christina's kamertje in de fabriek vond en waarop ze de symbolen en de bijbehorende getallen noteerde.
Klik daarna op de "Gouden Doos" op de juiste symbolen voor het getal 6 7 5 2.

In het doosje vind je een brief van Olof aan zijn zus Christina. Hij zegt dat ze beiden geen leuke kindertijd hadden, maar dat hij niet verantwoordelijk is voor Christina's opsluiting. Hij heeft haar sinds de dood van hun vader niet meer gezien en mist haar.
Hij nodigt haar uit en schrijft dat de naam op de deur die van Lola Engstrom, zijn ex-vriendin is.

Aha, nu weet je dus waarom je het appartement niet kon vinden.
Verlaat het zomerhuis.


Appartement van Christina's broer
Ga via de plattegrond naar Christina's brother's apartment.
Als je nu het geboouw betreedt, sta je automatisch voor de juiste deur. De deur is niet op slot, ga dus naar binnen.

Draai je om en raap de post op.
Er zit een brief bij van de garageverhuurder. Hij schrijft dat het slot van garage 38, die Olof huurde, kapot is.

Ga de slaapkamer met de rode wanden in en bekijk de computer op het bureautje.
Bekijk de muis van dichtbij en haal het briefje onder de muismat uit. Hier staat het adres van Olof's garage op.
Het adres wordt meteen toegevoegd aan je plattegrond.
Kijk wat rond in het appartement als je wilt en verlaat het dan weer.


Garage
Ga via de plattegrond naar Christina's brother's garage.
Open de rechter (38) garagepoort, ga naar binnen en kijk rond.
Het nummerbord van de motor is LEN GRN. "Len Green" is een bekende adventure-reviewer en wordt bij dit spel in de aftiteling als consultant genoemd.

Linksachteraan zie je een rode en grijze gasfles tussen de rommel staan. Het is een complete snijbrander. Neem hem mee en verlaat de garage.

Als je de garage uitstapt, zie je een auto staan met het nummerbord ELN NYK. Dit is geen bestaand nummerbord. De letters staan waarschijnlijk voor Eleen Nyqvist, die ook op de aftiteling van dit spel voorkomt.

Nylon fabriek
Ga via de plattegrond naar de Nylon Factory.
Ga kamer 25 in. Hier is aan de linkerkant een rode afgesloten deur.
Als je de zonnebril gevonden hebt om je ogen mee te beschermen, kun je de snijbrander gebruiken om een gat uit de deur te snijden.

Ga daarna de kamer in.
Het is donker. Haal het luciferdoosje uit je inventaris en licht jezelf bij.
Op een plankje tegenover je aan de muur, zie je iets liggen. Carol komt er niet bij.
Haal de miniatuur biljardstok uit je inventaris en gebruik hem om het voorwerp van de plank te wippen. Het valt op de grond.
Kijk naar beneden en raap een hele oude, leren portefeuille op.

In de portefeuille vind je het overlijdensberichtje van Christina's moeder, die op 33-jarige leeftijd aan botkanker overleed en haar echtgenoot en twee kinderen achterliet.
Ook zit er een visitekaartje van de nylonfabriek in.
In het midden van de portefeuille zit een potlood. Neem hem mee en verlaat de kamer.


Gerard's ruwhouten kistje
Zoals Carol eerder zei, heb je iets puntigs nodig om Gerard's houten kistje te openen.
Combineer dus in je inventaris het potlood met het houten doosje. Je ziet ze nu samen.
Gebruik het potlood op elk gat en je ziet dat het gat van kleur verandert.

Herinner je de hint op de groene steen in het roze water. Bekijk desnoods de steen nog even in je inventaris (rechtsklik). Er staan, van links naar rechts, verfstippen op in de kleur: rood - wit - geel - zwart.


Gebruik je potlood in dezelfde kleurvolgorde op het kistje, dus van links naar rechts op het 4de - 1ste - 3de - 2de gat.
Het kistje gaat open.

Op de bodem van het kistje heeft Gerard een uitnodiging geschreven. Hij werkt momenteel aan de renovatie van de Roma Theatre ru´nes en vraagt of Christina zin heeft daar een romantische wandeling met hem te maken.
De Roma ru´nes staan nu op je plattegrond.
Verlaat de fabriek.


Gerard
Ga via de plattegrond naar de Roma Ruins.
Loop de oude Romeinse ru´nes in en kijk rond. tegen een muur staat een schop. Klik erop en Gerard verschijnt. Praat met hem.

Gerard heeft net gehoord dat Christina dood is. Hij gelooft niet in zelfmoord. Dat was niets voor Christina, zegt hij.
Gerard is getrouwd en probeerde zijn relatie met Christina zo geheim mogelijk te houden.
Carol mag de schop lenen, dus raap hem op en verlaat de ru´nes.




Christina's geheim  

Nu is er nog ÚÚn doos die je niet geopend hebt, namelijk de doos waarin Christina een geheim bewaarde, dat niemand mocht weten.
Herinner je dat Christina schreef dat de doos begraven was in de tegenovergestelde richting als de plek waar zij de st. Lydia's ikonen vermoedde, acht passen vanaf Ulf's graf.


Ulf's graf
Ga via de plattegrond naar de Alvastra Monastery Ruins.
Loop naar rechts, twee keer naar voren en weer naar rechts. Je staat nu voor Ulf's graf.
Klik op het graf en Carol zal automatisch de passen naar de juiste locatie afmeten.

Bij de boom aangekomen, kijk je naar beneden.
Haal de schop uit je inventaris en begin te graven tussen de klavertjes drie.
Gebruik de schop drie keer op de grond en Carol vindt de niet-te-openen doos.


Niet-te-openen doos
Ga via de plattegrond naar Seamstress Eva's Home.
Aangekomen in het openluchtmuseum, loop je naar het kleine gereedschapsschuurtje achterin.
Pak de bijl van de plank en combineer hem in je inventaris met het houten doosje. Carol slaat de doos stuk.

Lees het krantenartikel, dat in de doos lag.
Helena Lombard was met haar man Michael op weg naar het ziekenhuis om te bevallen, toen ze werden aangereden door een witte sedan. Helena overleed ter plekke en het kind kon niet meer gered worden.
De bestuurster van de sedan stapte even uit, maar stapte daarna weer in en reed weg. Michael heeft de vrouw even gezien en beschreef haar als een vrouw van midden veertig, die op dat moment klaarblijkelijk dronken was.
Michael en Helena woonden in Avon, maar waren voor de bevalling naar Norrk÷ping gekomen.

Leg de bijl weer terug op de plank en verlaat het schuurtje.
Carol zegt dat ze Michael Lombard in Avon wil opzoeken. Ze moet dan wel even haar koffer inpakken.
Verlaat het museum.


Carol's huis
Ga via de plattegrond naar Home.
Loop naar de slaapkamer, draai hier naar rechts en raap de koffer op, die naast het poppenhuis op de grond staat.
Verlaat Carol's woning.


Avon
Klik op de plattegrond op het vliegtuig naar Avon.
Als Carol in Avon is aangekomen, ga je door de geopende groene poort.
In de doorgang draai je naar rechts.
Probeer de rode deur open te maken. Dat lukt niet.
Links naast de deur hangt een kastje met een cijfercodeslot.

Loop verder de binnenplaats op.
Draai naar links en je ziet een stapel vuilniszakken liggen. Bekijk ze van dichtbij.
In het midden van de rotzooi zie je nog net de punt van een wit papiertje. Raap het op.
Er staat een getal op het papiertje: 2668. Zou dit de code van het slot zijn?

Loop terug naar de rode deur.
Bekijk het slot van dichtbij en toets de code 2 6 6 8 in.
De deur gaat open en je kunt naar binnen.


Michael
Binnen lees je het briefje dat op de deur van Michael's woning is geplakt. Hij is even weg en bezoekers kunnen in zijn studio op hem wachten.

Draai je om en ga door de deur tegenover de woning, de studio van Michael in.
Loop de kamer in en Carol merkt op dat Michael, net als Christina een kunstenaar is.
Bekijk de tafel naast het raam van dichtbij.
Midden op tafel vind je een recept voor Digitalis harttabletten!

Kijk verder rond.
Op de plank boven het koffiezetapparaat op het rek, vind je een blik zwarte verf. Raap hem op en loop naar de volgende kamer, het atelier.

Kijk rond. Loop naar de lage wandkast en bekijk hem van dichtbij. Pak de rode schroevendraaier die op de kast ligt.
Lees het krantenartikel dat Carol ook opraapt.
Michael Lombard begon na de dood van zijn vrouw met schilderen als therapie in het rouwverwerkingsproces. Hij bleek talent te hebben en had verscheidene exposities.

Als je wegdraait van het kastje, komt Michael binnen. Praat met hem.
Carol zegt dat ze de dag voor Christina's dood ingehuurd werd om uit te zoeken wie de stalker was. Ze weet nu dat het Michael was.
Michael ontkent en Carol zegt dat ze er ook zeker van is, dat hij Christina gedood heeft en de digitalis in Christina's medicijnen heeft gestopt.
Nu verdedigt Michael zich door te wijzen op de dood van zijn vrouw en ongeboren kind.
Als Carol zegt dat hij geen eigen rechter kan spelen, bedreigt Michael Carol. Hij wil haar niet levend hier vandaan laten gaan.

Gebruik in je inventaris de schroevendraaier op het blik zwarte verf om het blik open te maken.
Gooi het geopende blik verf naar Michael's hoofd.
Daarna loop je langs hem naar buiten.

Carol vertelt dat ze de politie belde om Michael aan te geven, maar dat Michael zich intussen zelf al gemeld had.




Ikonen  

Michael verdween achter de tralies.
Carol is weer thuis en denkt dat er nog een ander geheim is dat ze moet oplossen.


Alvastra kloosterru´nes
Ga via de plattegrond naar de Alvastra Monastery Ruins.
Loop naar de kruidentuin en bekijk daar het infobordje waar de "gameboomers" sticker op zit.
Je kunt de sticker niet eraf trekken.
Haal de schroevendraaier uit je inventaris en schroef de vier schroeven los, waarmee de plastic afdekplaat vastzit.

Lees daarna de informatie op het bord.
Klik erop en Carol merkt op dat ze vroeger de afstanden in yards maten en niet in meters!
Het is maar goed dat Carol's meetlint niet alleen in meters, maar ook in yards de afstanden aangeeft.
Ga naar Ulf's graf.
Haal het meetlint uit je inventaris en klik ermee op Ulf's graf.
Carol meet nu 8 yard af en eindigt net vˇˇr de donkere kamer!
Kijk naar beneden en gebruik je schop op de grond.
Na een poosje graven vindt Carol een metalen kistje waar twee ikonen in zitten.
Bekijk ze en verlaat daarna de close-up.........................................



KopiŰren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.