AGON 4:

THE LOST SWORD OF TOLEDO



Walkthrough door Marjo © 2008 www.adventurespel.nl

Uitgever: Kalypso Media /2008
Ontwerper: Private Moon Studio's

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



N.B.: Het spel is non-lineair. Je kunt veel plaatsen in je eigen volgorde bezoeken. Gebeurtenissen kunnen dan op een ander tijdstip plaatsvinden, als in deze walkthrough wordt beschreven.
Sommige problemen zijn op meerdere manieren op te lossen.


Voorgeschiedenis
Plaza de la ManchaHuis van Salvador Diez PalenciaHuis van CandelasPolitiebureauMuziekdoosjePaleis van Garcia de la RicaToestemmingsbewijsFrancisco Candelas
Diez Palencia's huis - donkere kamerMuziekdoosje, 2de slot
Foto makenFoto ontwikkelen en afdrukken
Muziekdoosje, 3de slotTunnelsKerktoren
ArriagaSleutel makenArriaga's schuilplaatsAlquerque



Voorgeschiedenis  

Professor Samuel Hunt, werkzaam in het British Museum, ontvangt een geheimzinnige brief met een pagina uit een middeleeuwse Codex. In de codex is sprake van 12 bordspellen , die door 12 families door de eeuwen heen bewaard worden. Er ligt een vloek op elk spel.
Professor Hunt gaat op reis om deze 12 bordspellen te zoeken. Zijn zoektocht heeft hem tot nu toe al in Londen, Lapland en Madagascar gebracht.

N.B.: In het hoofdmenu, vind je onder "Extra Features", niet alleen de brieven die Hunt aan zijn vrouw schrijft, maar ook een incident dat plaatsvond toen Hunt 12 jaar oud was. Verder vind je hier een samenvatting van de vorige drie AGON delen, inclusief de reeds gevonden pagina's uit de Codex.




Plaza de la Mancha  

Na een reis per koets, arriveert Hunt in Toledo, in Spanje. Hij schrijft zijn belevenissen aan zijn vrouw Dorothy. Hunt is van plan de dochter van Dorothy's oude tekenleraar Salvador Diez Palencia te bezoeken. Maar uiteraard is zijn voornaamste reden, de zoektocht naar de familie Candelas, die de bewaarders zijn van het vierde bordspel.
Hunt stapt uit de koets op de Plaza de la Mancha.

N.B.: Houd je linker muisknop ingedrukt en sleep de cursor, om rond te kunnen kijken.

Je staat voor een helling naar een boogdoorgang die naar een ander stadsdeel voert.
Aan de linkerkant zie je een pottenbakker in zijn kraam.
Zet een stap naar voren, houd je muisknop ingedrukt en draai naar links. Klik dan op de koopman en vraag hem vervolgens of hij weet waar de schilder Diez Palencia woont.
De koopman zegt, dat de schilder ergens op de Plaza San Pedro woont, rechts door de boogdoorgang.

N.B.: Je kunt ook de gitaarspelende man, die op het plein zit, vragen naar het adres. Heb je met de ene man gepraat, dan kun je niet meer over hetzelfde onderwerp met de andere man praten.

Draai naar rechts en loop naar de boogdoorgang.
Je krijgt nu een plattegrond van Toledo te zien. De Plaza de la Mancha en het huis van Diez Palencia zijn actief aanklikbaar.




Huis van Salvador Diez Palencia  

Carmen Diez Palencia
Hunt wordt bij aankomst op de binnenplaats, begroet door Salvador's dochter Carmen. Ze vertelt dat haar vader een jaar geleden aan tuberculose is overleden, maar dat Hunt van harte welkom is. Hij krijgt een sleutel (painter's door key) die op de voordeur en op de oude kamer van Salvador past.

Praat uitgebreid met Carmen over haar vader.
Salvador ging als jonge man naar Engeland en gaf daar trompetles aan de zonen en schilderslessen aan de dochters van de rijke families.
Een gravin werd verliefd op hem en raakte zwanger. Carmen werd geboren. De gravin moest haar dochtertje meteen afstaan en Carmen werd naar een vrouw in een dorp gebracht. De gravin pleegde binnen twee jaar na de geboorte zelfmoord. Salvador, die inmiddels door het schandaal nergens meer welkom was, haalde zijn dochtertje op en ging terug naar Spanje.
Toen Salvador's moeder overleed ging hij in het ouderlijk huis in Toledo wonen. Hier woonde en werkte hij tot hij een jaar geleden overleed. Carmen erfde het huis en een muziekdoosje, waar haar vader zo'n grote waarde aan hechtte, dat hij het speciaal in zijn testament noemde. Carmen begrijpt niet helemaal waarom, al waardeert ze het lievelingsmuziekje van haar vader wel.
Ze vertelt ook dat haar vader een groot bewonderaar was van het werk van de schilder El Greco. En dat Salvador in de maanden voor zijn dood, veel rondliep in de omgeving, om foto's te maken.
Vraag naar het muziekdoosje en Carmen zegt dat je het gerust mag bekijken. Het opwindsleuteltje ligt in de lade van het bureau.

Informeer naar Carmen zelf. Ze wordt over een maand 21. Voor die tijd moet ze getrouwd zijn met iemand die bezittingen heeft, ter waarde van Carmen's huis. Lukt dit niet, dan moet ze trouwen met Eugenio, de zoon van de rijke Alonso Garcia de la Rica en vervalt al haar bezit aan deze invloedrijke man. Dit staat in een door haar vader ondertekend document, waarmee de la Rica plotseling kwam aanzetten..
Carmen is echter verliefd op smid Francisco, die onlangs door Alonso beschuldigd werd van diefstal en nu in de gevangenis zit.

Vraag door over Francisco en je verneemt dat hij Francisco Candelas heet. Hij is de Candelas die Hunt zoekt voor het bordspel!
Grootvader Candelas maakte ooit een kostbaar ceremonieel zwaard, dat in het huis van de la Rica hangt. Francisco wordt ervan beschuldigt dit familiestuk gestolen te hebben. Francisco ontkent alles en Carmen vraagt professor Hunt om hulp, die hij graag wil verlenen. Hij krijgt het adres van de familie Cabelas.


Kamer van Salvador
Draai na het gesprek naar rechts en je ziet een deur onderaan een trapje.
Open je inventaris door op de I-knop rechts bovenaan in je scherm te klikken (of duw op de spatie-toets). Je inventaris klapt naar beneden. Klik op de sleutel en klik dan op de deur om hem te openen. Klik daarna nog eens op de deur om naar binnen te gaan.

Kijk rond in de kamer.
Op het schrijfbureautje ligt een rood boek. Open het boek. Salvador noteerde hier de namen van zijn trompetspelende leerlingen in, met de werken die ze speelden en hun vorderingen.

In een vakje van het schrijfbureautje zie je een rood plat doosje. Klik erop en je krijgt een brief te zien van Alonso, vriend van Salvadore. Alonso stuurt sigaren, verpakt in een Chinees doosje met een puzzelslot. Save hier even je spel.
Als je het doosje aan de bovenkant beetpakt, kun je het draaien (muisknop ingedrukt houden). Je ziet dat er 8 knoppen aan de zijkanten van het doosje zitten. Als je op één knop klikt, draaien de wijzertjes van 4 andere knoppen mee. De bedoeling is, dat je de wijzertjes van alle knoppen naar rechts zet, om het kistje te openen.


Oplossing:
Als je nog niet met de knoppen gespeeld hebt, draai je het kistje zó dat je de rechter zijkant ziet. Duw op de voorste en de middelste knop.
Dit is voldoende. Nu gaat het kistje op en kun je er een sigaar (cigar) uithalen.

N.B.: Lukt het openen van het Chinese doosje niet, dan is er later in het spel ook nog een andere mogelijkheid om een sigaar te verkrijgen.

Bekijk de rechter ingelijste foto, die boven het schrijfbureau aan de muur hangt. Je ziet een tegeltje met een bloemmotief, onder een tegeltje met huisnummer 10.

Draai naar het lage bureau, dat rechts van het schrijfbureautje, onder het raam staat. Maak de linker bovenste lade open en haal hier een opwindsleuteltje (winding key) uit.

Rechts van het lage bureau staat een schildersezel. Naast de ezel zie je 3 schilderijen op de grond staan. Bekijk ze. Ze hebben een gemeenschapelijk thema: mensen met opgeheven armen.

Aan de muur, rechts van de schildersezel zie je een foto hangen van Dorothy, de vrouw van professor Hunt! De deur rechts van de schildersezel is afgesloten.

Draai verder naar rechts. Aan de muur hangt de trompet van Salvadore.
In de boekenkast, links van de trompet, kun je op de planken drie mappen met bladmuziek inkijken.
In de boekenkast rechts van de trompet, vind je op de bovenste plank een boek met schilderijen van El Greco en een boek over de "Man van La Mancha", Don Quichote. Op de tweede plank staat een boek met meeesterwerken uit de schilderskunst.
In de boekenkast rechts hiervan, zie je nog een boek over astronomie op de bovenste plank, een boek over stierenvechten op de tweede plank en een boek met de tekst van een toneelstuk op de derde plank.

Loop naar het nachtkastje aan de linkerkant van het bed. Hier staat het muziekdoosje. Boven het nachtkastje hangen foto's van London.
Maak het deksel open en bekijk de muziekdoos van dichtbij. Rondom het danseresje, zie je 8 draaiknoppen met letters. Onder elke knop zitten 12 letters. Hunt denkt dat het muziekdoosje een soort safe is.
Pak je opwindsleuteltje en steek het in het vierkante gaatje links onderaan. Klik op de sleutel en luister naar het melodietje. Probeer het te onthouden.
Klik, terwijl het danseresje danst, op haar rokje van opgerolde stukjes papier. Een van de rolletjes valt eruit. Raap het op. Het is een briefje (small letter) van Salvadore aan zijn dochter. Hij schrijft dat Carmen de enige is, die hem zó goed kent, dat ze het doosje kan openen. Er zit een schat in het doosje!


Binnenplaats
Verlaat de kamer van Salvadore en ga terug naar de binnenplaats. Geef het opgerolde briefje aan Carmen. Praat daarna met haar.
Ze heeft geen idee hoe het muziekje heet, dat de muziekdoos speelt.
En ze weet ook niet wat de combinatie van het letterslot is.

Draai je om en klik op de poort om naar buiten te gaan. Carmen zal Hunt dan een koekje aanbieden. Neem een koekje (biscuit) van de schaal, die op de rand van het vijvertje staat.
Ga dan terug naar de poort en verlaat het huis van Carmen.
Klik op de plattegrond op het huis van de Candelas familie.




Huis van Candelas  

Praat met Isabella Candelas. Haar man Carlos overleed 2 jaar geleden. Haar zoon Francisco wil graag met Carmen trouwen, maar zit nu vast op het politiebureau op de Plaza St. Pedro.

Isabella weet helemaal niets over AGON.
Het gestolen zwaard was een familie-erfstuk, gesmeed door grootvader Juan Candelas, een meester-zwaardmaker. De naam van Juan staat in de kling, van het met een juweel versierde, zwaard gegraveerd. Carlos gaf het zwaard aan Alonso Garcia de la Rica, vanwege een verloren weddenschap, zei hij zelf, maar zijn vrouw gelooft dat niet.

Salvadore, Carlos en Alonso waren sinds hun jeugd vrienden. Maar Alonso veranderde een paar jaar geleden, na een tragedie. Hij is nu een knorrige oude man en Isabella denkt dat hij uit wraak, haar zoon Francisco van diefstal beschuldigde.

Draai naar links. Bekijk de foto die links van het raam aan de muur hangt. Je ziet weer zo'n versierd bloemtegeltje, maar nu bij nummer 8.
Verlaat het huis van Candelas.




Politiebureau  

Na het gesprek met Isabella staat ook het politiebureau (policía lokal) op de kaart. Ga er naar toe.
Praat met agent Reoyos. Het gestolen zwaard heeft hij weliswaar niet gevonden, maar zijn er ook nog andere bewijzen voor de schuld van Francisco. Al weegt de beschuldiging van Alonso het zwaarst.
Hunt heeft een schriftelijke toestemming van Alonso nodig, om met Francisco te mogen praten. Alonso woont aan de Plaza de la Mancha. Hij is echter een weekje de stad uit. In zijn huis is alleen de butler achtergebleven.

Praat nogmaals met Reoyos en hij vertelt je het een en ander over de familie Diez Palencia, Candelas en Garcia de la Rica.

Kijk rond. Boven het groene bankje hangt een kalender aan de muur. Bekijk hem van dichtbij. Het is een kalender van vorig jaar, waar maanstanden op vermeld worden.
Verlaat het politiebureau weer en merk op, dat naast de deur een telefoon aan de muur hangt.




Muziekdoosje  

Plaza de la Mancha
Ga naar de Plaza de la Mancha. Je ziet hier een man met een gitaar. Herinner je het melodietje in het muziekdoosje. Misschien kent deze man het liedje.

Spreek de man met de gitaar aan. Hij heet Domingo en hij wil je graag iets voorspelen als je hem geld of iets te eten geeft.
Overhandig hem het koekje, dat je van Carmen kreeg.
Luister naar de drie liedjes die Domingo voor je speelt. Hij vertelt je ook hoe ze heten.
Het nummer uit het muziekdoosje is er niet bij, maar Domingo kent nog meer liedjes.

Huis van Diez Palencia
Ga naar de binnenplaats van het huis van Diez Palencia.
Pak een koekje (biscuit) van de schaal die nog steeds op de rand van de vijver staat.

Plaza de la Mancha
Ga weer naar het plein en geef Domingo het koekje.
Hij speelt weer drie nummers voor je. Maar ook ditmaal zit het juiste nummer er niet bij.

Huis van Diez Palencia
Ga nogmaals naar de binnenplaats van het huis van Diez Palencia.
Pak voor de derde maal een koekje (biscuit) van de schaal.

Plaza de la Mancha
Ga weer naar het plein en geef Domingo het koekje.
Als hij weer begint te spelen hoor je het juiste nummer! Het heet "El Nenufar".
Luister ook nog even naar de andere twee liedjes en neem dan afscheid.

Kamer van Salvador
Ga naar het huis van Diez Palencia. Open de deur van Salvador's kamer en ga naar binnen.
Loop naar de boekenkast, links van de trompet die aan de muur hangt.
Helemaal links, op de bovenste plank, vind je een map met bladmuziek. Op de kaft zie je al de naam het gezochte stuk staan: "El Nenufar".
Blader door de map tot je het stuk gevonden hebt. Het is opus 28 van A.Lozano.

Het muziekdoosje heeft een letterslot van 8 letters en "lozano" zijn slechts 6 letters.

Blader door het rode boek op het schrijfbureautje.
Op twee pagina's zie je onderaan "Lozano Op. 28" staan.
Bovenaan de bladzijdes, zie je dat ene Carlos Juarez en Gorge Fonseca dit nummer speelden. Beiden zaten in Clase VI (klas 6).
Nu heb je je 2 ontbrekende letters erbij: VI.


Open het muziekdoosje op het nachtkastje.
De letterknoppen zijn genummerd. Begin links bovenaan bij I en ga met de klok mee. Draai de knoppen op L O Z A N O V I.
Duw dan op de grijze knop onderaan.
Hunt zegt dat dit de oplossing moet zijn en de eerste bodem opent.

In een blauw doekje ligt een kostbaar juweel, een medaillon.
Raap de brief van Salvador (letter) op, die ook in het muziekdoosje ligt. Carmen komt binnen en Hunt overhandigt haar de brief van haar vader. Dan trekt hij zich discreet terug.




Paleis van Garcia de la Rica  

Terwijl Carmen haar brief leest, kun je een bezoek brengen aan het huis van Alonso.
Ga naar de Plaza de la Mancha. Draai naar rechts en je ziet een groot wit huis met trapjes en drie hoge bruine deuren. Dit is het paleis van Alonso Garcia de la Rica.

Loop naar het huis. Draai naar links en je ziet naast de rechter deur weer zo'n tegel met bloemmotief onder een tegel met huisnummer 3.

Draai naar rechts en je ziet een spijlenpoort in de tuinmuur.
Loop er naar toe en trek aan de bel, die links van de poort hangt.
Butler Hugo doet open. Praat met hem. Hugo denkt ook dat Francisco onschuldig is. Hij wil Hunt wel helpen en een valse handtekening plaatsen onder een toestemmingsbewijs, waarmee Hunt Francisco in de gevangenis kan bezoeken.
Hunt mag als wederdienst dan een postzegel (stamp) verkopen aan de plaatselijke antiekhandelaar. Hugo heeft de zegel gevonden in een boek over wijndruiventeelt, dat Alonso waarschijnlijk van zijn schoonvader erfde. Er is namelijk nog een tweede exemplaar in de bibliotheek. De 50 jaar oude zegel (uit 1854) is kostbaar vanwege zijn blauwe kleur en Hugo wil er 1500 pesetas voor hebben.

Hunt vraagt of hij ook het boek mag hebben. Dat is geen probleem, want Alonso leest nooit, dus zal dit boek niet missen. Hugo zal alles in orde hebben als Hunt later terugkomt.

Praat nog even met Hugo over het zwaard. Hij vertelt dat het zwaard in de hal van het paleis hing, bewonderd en voor iedereen zichtbaar. Velen, waaronder ook antiekhandelaar Arriaga, wilden het kopen.
Alonso kreeg het zwaard van Francisco's vader, 10 jaar geleden, vlak nadat Alonso's vrouw Alma overleed. Sinds de dood van Alma, is Alonso bitter en kwam er ook een einde aan de vriendschap tussen Alonso, Carlos en Salvador.




Toestemmingsbewijs  

Antiekhandelaar Arriaga
Loop na het gesprek met Hugo, naar de boogdoorgang bij de pottenkraam.
Ga via de plattegrond naar de winkel van Arriga.
Hunt voert een toneelstukje op, waarin hij doet voorkomen dat hij een verzamelaar van antiquiteiten is. Arriaga wil hem later wel byzondere (en illegaal verkregen) stukken laten zien, als Hunt kan aantonen dat hij over geld beschikt.
Laat Arriaga de postzegel zien en hij is overtuigd. Verkoop de zegel dan aan hem. Zeg dat je 1700 pesetas wilt hebben en je krijgt er uiteindelijk 1600 pesetas voor.

Spreek Arriaga nogmaals aan en praat over de personen die je tot nu toe ontmoet hebt. Je verneemt dat Isabella Candelas hem al 3 jaar niet meer groet, omdat hij hun zwaarden en dolken niet verkoopt tegen een fatsoenlijke prijs. Arriaga beweert dat er geen vraag naar is. Het verdwenen zwaard zegt hij niet te kennen.
Verlaat de winkel weer.

Butler Hugo
Ga terug naar de Plaza de la Mancha en loop naar de spijlenpoort bij het paleis. De poort staat open, dus loop naar binnen en kijk rond.
Volg het pad en loop naar Hugo, die in het prieel zit te lezen. Vertel hem dat je de postzegel verkocht hebt. Hugo wilde er 1500 peseta's voor en die kan hij dan ook krijgen. Open je inventaris, pak het stapeltje geld en klik ermee op Hugo. De resterende 100 pesetas gaat weer terug in je inventaris.

Hugo is zeer tevreden en geeft Hunt de vervalste toestemmingsbrief (permission) en het boek over wijndruiventeelt (winery).
Informeer naar Arriaga en Hugo zegt dat je de man niet moet vertrouwen. Hij schijnt connecties te hebben met de onderwereld.
Rechtsklik in je inventaris op de brief en op het boek om ze te lezen. In het boek zie je ook een afbeelding, waarbij de zonnewendes (equinoccio) vermeld worden.
Verlaat de tuin.




Francisco Candelas  

Politiebureau
Ga naar de Policía Local. Geef Reoyos het vervalste toestemmingsbewijs en hij zegt dat je Francisco kunt bezoeken, wanneer je maar wilt.
Praat nog even met hem. Hij vertelt dat de politie anonieme tips binnenkrijgt over de louche handel en wandel van de antiekhandelaar. Maar zonder bewijs kan hij niks beginnen.
Ook kom je te weten dat Reoyos een groot liefhebber is van sigaren.


Francisco
Loop door de spijlendeur, rechts van Reoyos, naar de cel waar Francisco gevangen zit.
Francisco wil weten wie je bent. Zeg hem dat je een vriend van de schilder bent (painter's friend). Praat met Francisco over AGON. Hij is blij dat eindelijk de legendarische redder is gekomen, die zijn familie van de vloek komt verlossen. Hij wil Hunt dan ook graag het spel Alquerque leren, als hij vrij komt.

Praat over het zwaard. Francisco vertelt dat hij onlangs ontdekt heeft, dat de initialen die op het zwaard gegraveerd staan, niet kloppen. Hij denkt dat dit de reden is, waarom zijn grootvader het zwaard niet verkocht.
Hij heeft geen idee waar het zwaard nu is. Iedereen kon het stelen.

Informeer naar antiekhandelaar Arriaga. Francisco vindt de man totaal onbetrouwbaar. Francisco's slaapkamer kijkt uit op de winkel van Arriaga. Hij zag 's nachts vaak vreemde figuren in en uit lopen. Als Hunt hem pen en papier wil brengen, zal Francisco een brief aan zijn moeder schrijven, met het verzoek de winkel van Arriaga in de gaten te houden.


Reoyos
Loop naar Reoyos, die nog aan zijn bureau zit. Praat met hem. Hij wil niet zomaar papier en potlood geven. Hunt zal hem moeten omkopen met een sigaar.
Als je het Chinese doosje in Salvador's kamer al geopend hebt, kun je Reonos meteen een sigaar geven.

Heb je het doosje nog niet geopend, of wil je deze sigaar voor jezelf houden, dan kun je ook even naar butler Hugo gaan. Vraag hem om een sigaar. Als hij weg is om er een te halen, lees je de brief die hij op de bank achterliet. Het is een brief aan zijn broer in Frankrijk, waarin hij melding maakt van de, door Hunt, verkochte postzegel. Loop daarna terug naar de poort en Hugo komt met de sigaar (cigar) aanlopen.

Als je een sigaar aan Reonos hebt gegeven, mag je zelf papier en potlood (paper and pencil) gaan pakken op het grote bureau, links van de deur.
Bij het papier zie je ook twee foto's op het bureau liggen. Bekijk ze. Het zijn afbeeldingen van bloemtegeltjes met een huisnummertegel 18 en 16.

Loop terug naar Francisco in zijn cel en geef hem papier en potlood. Hij schrijft meteen een brief aan Isabel, zijn moeder, waarin hij haar verzoekt een oogje op Arriaga te houden en Hunt toe te staan in zijn kamer rond te kijken. Lees de brief in je inventaris (rechtsklik).
Verlaat het politiebureau.


Francisco's kamer
Ga naar het huis van de Candelas familie. Geef Isabella de brief van haar zoon. Daarna mag je in huis rondkijken.
Kijk eerst even naar links en je ziet aan de muur een foto van een bloemtegeltje en een tegeltje met huisnummer 8.

Draai dan naar rechts en loop de trap op. De deur aan de linkerkant, is de kamer van Francisco. Ga naar binnen en kijk rond. Op het bureau ligt een fotoalbum. Hierin zie je onder andere veel foto's van bloemtegels, met huisnummers 11, 5, 7, 14, 15, 19, 1, 12, 4.

Achter je, op het nachtkastje, ligt een almanak uit 1902, met horoscopen. Er staat ook een kalender in, waarmee je kunt berekenen op welke dag van de week een bepaalde datum valt.

Als je uit het raam Kijkt, zie je dat je een perfect zicht hebt op de ingang van de antiekwinkel.
Rechts van het raam, staat een spiegel op een tafeltje. Je kunt de spiegel oprapen, maar niet stelen. Als je de kamer verlaat, zijn alle voorwerpen die je hier opraapt, weer weg uit je inventaris.
Als je alles bekeken hebt, verlaat je de kamer en het huis van Candelas.




Diez Palencia's huis - donkere kamer  

Brief van Salvador
Ga naar het huis van Diez Palencia, waar je Carmen in tranen vindt, op een bankje op de binnenplaats. Ze geeft je de brief van Salvador, die je in het muziekdoosje vond. Lees de lange brief (rechtsklik).

Salvador beschrijft zijn vriendschap met Carlos en Alonso.
Op een dag vond Carlos de dubbele sleutel van een grote ijzeren deur in de kerk. In de torenkamer achter de deur, lagen oude magische boeken en alchemistische laboratoriumspullen. De drie vrienden bestudeerden de boeken en raakten zeer geïnteresseerd in de dingen die ze hier vonden. Ze stichtten, met Pasen precies 14 jaar geleden, een geheim genootschap dat ze "De Andere Zon" noemden.
Op een dag ging Alonso naar Madrid om te solliciteren naar een baantje in Mexico, dat hij al jaren begeerde. Carlos en Salvador besloten Alonso een handje te helpen, op de alchemistische manier, die ze uit de boeken geleerd hadden. Ze schreven een magische spreuk op, die ervoor moest zorgen dat alle obstakels voor Alonso uit de weg geruimd werden. Diezelfde nacht stierven de echtgenote en de neef van Alonso.
Alonso hield Carlos en Salvador verantwoordelijk. In ruil voor zijn stilzwijgen, eiste hij van Carlos het kostbare zwaard en de dienstbaarheid van zijn zoon. Van Salvador wilde hij het huis en de hand van zijn dochter, voor zijn zoon Eugenio.
Later voegde hij daaraan toe, dat hij genoegen nam met de waarde van het huis, als Carmen voor haar 21ste trouwde met iemand die hem dat geld kon geven.

Salvador schrijft dat er drie belangrijke periodes in zijn leven waren: De 15 jaar die hij in Engeland doorbracht, De tijd die hij met Carmen in Toledo verbleef, en de paar jaar met zijn vrienden in "de Ander Zon".


Carmen
Praat na het lezen van de brief met Carmen.
Ze vertelt dat Salvador, Carlos en Alonso vaak tot diep in de nacht in Salvador's kamer gesprekken voerden. Toen ze op een dag door het raam keek, zag ze echter niemand. De gesloten deur in Salvador's kamer geeft toegang tot een donkere kamer, maar die is te klein om lang te verblijven, zegt ze. Carmen geeft de sleutel van de donkere kamer (dark room) aan professor Hunt.

Carmen vraagt ook hulp. Het muziekdoosje heeft nóg een slot en ze durft het zelf niet te openen.

Ook vertelt ze dat pater Perez gevraagd heeft of Hunt hem wil bezoeken. De pater reisde met Hunt in de koets en zweeg de hele reis. Daar voelt hij zich nu schuldig over.

Hunt vraagt aan Carmen of hij het kostbare medaillon mag lenen, dat in het muziekdoosje zat. Hij heeft een plannetje. Carmen geeft hem het medaillon.


Donkere kamer
Ga de kamer van Salvador in. Loop naar de andere kant van de kamer en gebruik je sleutel om de deur naar de donkere kamer te openen.
Ga naar binnen. Het is donker in de kamer. Draai naar rechts. Je ziet in de hoek nog net een laag tafeltje met een olielamp, die je niet kunt oppakken. Links ernaast zie je een hogere tafel. Op de hoek van deze tafel ligt een doosje lucifers (matches).

Pak de lucifers, draai naar links en strijk met het doosje langs de nauwelijks zichtbare zijwand van de kast. Hunt steekt een rode lamp aan, die boven op de kast staat en sluit automatisch de deur.

Draai terug naar rechts. Je kunt nu de olielamp pakken van het het kleine tafeltje. Jammer genoeg zit er geen olie in.

Van de grote tafel kun je nu een fototoestel (camera), een lege fotoplaathouder (empty photo cassette) en een lensdop (lens cap oprapen.

Op de poster die boven de tafel hangt, staat de gebruiksaanwijzing van de camera.
Kijk naar het kleine kastje, dat links van de poster aan de muur hangt. Hier vind je, onderaan, een glazen negatiefplaat (glass negative), die bedoeld is om in de houder te plaatsen, als je een foto gaat maken. Je kunt dit echter alleen doen als het helemaal donker is, zoals je op de poster las.
Op het bovenste plankje kun je een vel fotopapier pakken.

Kijk in de kast, links van de tafel. Hier staan een hoop potten met chemicaliën, die je deels nodig hebt om foto's te kunnen ontwikkelen. Er staat ook een boek in de kast, met een uitgebreide beschrijving van de chemicaliën.
Bovenop de kast staat een fles "Paraffin Oil" (paraffine olie). Haal de olielamp uit je inventaris, klik ermee op de fles paraffine olie en je hebt een gevulde olielamp (filled oil lamp).

Links van de kast staat een stoel. Op de zitting ligt een leeg kopieerframe (copy frame), dat je nodig hebt, als je een foto wilt afdrukken.

Naast de stoel ligt een tapijt. Schuif het tapijt opzij en je ziet een klapluik. Bekijk het van dichtbij. Het luik is afgesloten met een hangslot.
Verlaat de close-up en draai je om.

Aan deze kant van de kamer zie je een metalen container met water, naast de ontwikkeltafel met drie spoelbakken staan. Aan de bovenkant van de spoelbakken staan 3 maatbekertjes met een inhoud van 10 oz, 1 oz en 1 gr.

In de kast boven de spoelbakken staan nog meer chemicaliën.
Op deze kast staat ook de rode lamp. Klik erop om hem uit te maken.
Open dan je inventaris, pak de glazen negatiefplaat beet en klik ermee op de plaathouder. Je hebt nu een gevulde fotoplaathouder (loaded cassette).
Maak de lamp weer aan en verlaat daarna de donkere kamer.




Muziekdoosje, 2de slot  

Muziekdoosje
Bekijk het muziekdoosje op het nachtkastje. Hunt denkt dat deze code een datum is, in combinatie met een dag van de week. Het zal waarschijnlijk een belangrijke dag in het leven van Salvador zijn.

Een belangrijke dag was bv. de dag waarop Salvador en zijn vrienden "De Andere Zon" stichtten. Dat was, toen Salvador die lange brief schreef, met Pasen precies 14 jaar geleden.


Carmen
Loop naar de binnenplaats en vraag Carmen naar de sterfdag van haar vader.
Salvador is vorig jaar eind mei overleden.

Pater Perez vroeg al om een bezoekje. Misschien dat hij je ook kan vertellen wanneer het Pasen was, toen Salvador die brief schreef.


San Pedro kerk
Ga via de plattegrond naar de Iglesia San Pedro. Loop naar binnen en praat met pater Perez. Hij vertelt waarom hij zo zwijgzaam was in de koets. Hij maakte zich zorgen. Hij was namelijk in Madrid om een zieke vriend op te zoeken, maar moest zonder hem gezien te hebben terugkeren.
Gelukkig gaat het weer beter met de vriend. Perez heeft vanuit de telefoon in het politiebureau naar het ziekenhuis gebeld. De enige andere telefoon in Toledo is een een café en daar komt hij niet graag.

Informeer naar Pasen (Easter) en Perez vertelt Hunt, dat Pasen altijd valt op de eerste zondag na de eerste volle maan na de lentezonnewende. De dag valt meestal tussen 22 maart en 15 april.



Open in je inventaris het boek over wijndruiventeelt, dat je van Hugo kreeg. Op een van de pagina's staat een bol getekend. In de tekst erboven lees je dat de lentezonnewende op 21 maart is (21 de marzo, Equinoccio de primavera).


Draai na het gesprek naar rechts en loop naar de grote metalen deur. Je ziet de twee sleutelgaten.
Praat daarna met Perez over de deur. Perez zegt dat de deur al in geen 100 jaar open is geweest. Ze konden de sleutel niet vinden en het was niet verstandig om de deur te slopen.
Verlaat de kerk.


Politiebureau
Ga via de plattegrond naar de Policía local.
Bekijk de kalender die van 1903 is, het jaar dus waarin Salvador overleed. Hij hangt boven het groene bankje aan de muur.
Blader naar de "March" (maart) bladzijde.
De eerste volle maan (leeg bolletje), na de zonnewende op 21 maart, valt op 24 maart.
Pasen, de eerste zondag na volle maan, valt in 1903 op 30 maart.
Volgens Salvador stichtte hij het geheime genootschap precies 14 jaar geleden, dus op 30 maart 1889.
Nu moet je nog uitzoeken op welke dag van de week dit viel.


Kamer van Francisco Candelas
Ga nu naar het huis van Candelas. Begroet Isabella en ga dan de trap op naar de kamer van Francisco.
Open het horoscoopboek dat op het nachtkastje ligt. Blader naar de pagina's met de "perpetual calender". Op de linker pagina zie je een tabel met de jaartallen tussen 1801 en 1900. Op de rechter pagina zie je een tabel van de maanden van het jaar (in Romeinse cijfers) en getallen. Bovenaan de bladzijde een tabel met de weekdagen.

Je zoekt de weekdag die hoort bij 30 maart 1889. Volg de gebruiksaanwijzing.
- Zoek op de linker pagina naar het jaar '89.
- Zoek in dezelfde horizontale rij, naar het getal dat in kolom III
  (maart is de 3de maand) staat, namelijk: 5
- Tel de dag van de maand op bij het gevonden getal,
  dus 30 + 5 = 35.
- Zoek bovenaan de rechter pagina in de weektabel bij 35.
  Dit is Saturday.

30 maart 1889 viel op een zaterdag!
Met deze wetenschap kun je het muziekdoosje openen.


Muziekdoosje
Ga naar het huis van Diez Palencia. Loop de kamer van Salvador in.
Bekijk het muziekdoosje op het nachtkastje van dichtbij.
Begin linksboven en ga met de klok mee
- Draai de knoppen op 1 8 8 9 MAR 3 0 SAT.
- Duw op de grijze knop onderaan.
- Het tweede deel van het muziekdoosje klapt open.
in het doosje ligt een sleutel voor een hangslot (padlock key) en het aantekenboek van de schilder (painter's notebook).

Professor Hunt merkt op dat er nog een derde slot in het muziekdoosje zit. En waarschijnlijk heeft dit iets met de bijbel te maken.

Bekijk (rechtsklik) het aantekenboek in je inventaris. Het is een gebruiksaanwijzing voor het ontwikkelen en afdrukken van foto's!

Carmen
Loop naar buiten en praat met Carmen. Ze heeft geen idee welke bijbelse tekst je zou kunnen gebruiken op het muziekdoosje. Haar vader was niet kerkelijk, maar sprak de laatste tijd voor zijn dood veel met Pater Perez. Ze veronderstelt dat dit te maken had met de onvoltooide schilderijen van El Greco, die een bijbels thema hebben. ook heeft hij pater Perez gevraagd een bepaalde bijbeltekst voor te lezen op zijn begrafenis. Carmen was te verdrietig en kan zich de tekst niet meer herinneren.

Nu je Carmen met het muziekdoosje geholpen hebt, is het eerst tijd om weer iets voor Francisco te doen. Te beginnen met een bezoekje aan antiekhandelaar Arriaga, die meer van het zwaard weet, dan hij doet voorkomen.




Foto maken  

Arriaga
Ga via de plattegrond naar Arriaga's winkel. Laat hem het kostbare medaillon zien, dat je van Carmen leende. Arriaga wil dit eventueel wel accepteren als betaling. Hij zegt Hunt hem te volgen naar de kamer waar hij zijn byzondere collectie bewaart.
Volg Arriaga door het gordijn achter in de winkel. Loop door de gang, de trap op, naar de kamer links achteraan.

Bekijk enkele dingen in de kamer. Loop dan naar het geblindeerde raam en draai je om. Hier staat het gestolen Zwaard van Candelas! Hunt herkent het meteen. Ook ziet hij de initialen, die niet JC (Juan Candelas), maar CC zijn. Precies zoals Francisco vertelde!
Draai terug naar het raam en klik op de jalouzieën. Arriage vraagt of je ze dicht wilt laten. Praat met hem. Hij is bang dat de buren zien wat hij hier bewaart en wil de jaloezieën niet open maken. Zeg je dat later nog eens terugkomt (no choise is made) of zeg dat je het zwaard wilt kopen (I choose the sword). In het laatste geval vraagt Arriaga je om terug te komen als het donker is.
Verlaat dan de kamer en de winkel.


Francisco's kamer
Ga naar het huis van de Candelas' en loop naar Francisco's kamer.
Kijk door het openstaande raam. Je ziet aan de overkant het geblindeerde raam van Ariaga's kamer. Een prima plek om een foto te maken.

- Haal het fototoestel uit je inventaris en plaats het op de vensterbank.
- Pak de vishengel (fishing rod), die je links naast het bureau in de hoek ziet staan. Klik met de
  vishengel aan de onderkant van Arriaga's geblindeerde raam. Hunt is een uitstekend hengelaar!

- Draai naar rechts. Op een muurplankje zie je een speelgoed
  driewielertje (toy tricycle)
staan. Raap het op en ga terug naar het open
  raam. Kijk omhoog en hang het driewielertje aan de middelste haak in
  het raamkozijn.
- Kijk naar beneden, pak het opgerolde vistouw, kijk omhoog en klik op
  het driewielertje om het touw te bevestigen.


Nu eerst de camera focussen.
- Klik op de achterkant van het toestel. Het beeld is helemaal wazig en
  er is niet genoeg licht.
- Klik op de voorkant van het fototoestel om de lens van dichtbij te
  kunnen bekijken.
- Klik dan op het meest rechter koperen gaatje van de glijgoot.
- Klik weer op de achterkant van het toestel en je ziet het geblindeerde
  raam nu scherp.

- Draai naar rechts en pak de spiegel (mirror) van het tafeltje.
  Plaats hem rechts op de vensterbank.
- Klik tweemaal op de bovenkant van de spiegel (pijl-cursor) en je ziet hoe het zonlicht vol op
  het geblindeerde raam reflecteert.
- Klik weer op de achterkant van het toestel en professor Hunt is tevreden.


Tenslotte het fototoestel knipklaar maken.
N.B.: Als je de glazen negatiefplaat nog niet in de houder gestopt hebt, zul je dat eerst even moeten gaan doen in de donkere kamer van Salvador.

- Kijk naar de voorkant van het toestel en plaats de lensdop (lens cap) op de lens.
- Pak dan het uiteinde van het vistouw en klik ermee op de lensdop.
- Haal de gevulde fotoplaathouder (loaded photo cassette) uit je inventaris en klik ermee op de
  achterkant van het fototoestel. De matte glasplaat (frosted glass) zie je nu in je inventaris.

Hunt zegt, dat hij wel nog de beschermlaag van de glasplaat moet halen, zodat de plaat belicht kan worden.
- Dus klik op de achterkant van het toestel en Hunt schuift het beschermframe naar buiten.

Nu is de val opgezet en is Hunt helemaal klaar om een belastende foto te maken.


Ariaga
Ga terug naar Arriaga. Spreek hem aan en zeg dat je het zwaard nog even wilt zien (Wants to see the sword again). Dat is geen probleem, dus volg Arriaga naar boven.

Spreek Arriaga weer aan en zeg dat je het zwaard absoluut in het licht wilt zien.
Na enige aarzeling krijgt Hunt toestemming om de jaloezieën heel even omhoog te trekken.
Loop naar het raam en klik op de jaloezieén. Hunt maakt zijn foto.

Neem afscheid van Arriaga en verlaat daarna de kamer en het huis.


Francisco's kamer
Ga terug naar het huis van Candela loop naar Franciso's kamer.
Haal de matte glasplaat uit je inventaris en klik ermee op de achterkant van het fototoestel. Je krijgt nu een belicht negatief in een houder (exposed negative in cassette) in je inventaris.

Nu kun je de foto gaan ontwikkelen. Verlaat het huis van Candela.




Foto ontwikkelen en afdrukken  

Ga naar het huis van Diez Palencia. Vertel Carmen dat je bewijs hebt gevonden voor de onschuld van Francisco, maar dat je het nog even zichtbaar moet maken.
Ga dan de kamer van Salvador in en loop verder naar de donkere kamer.

Loop naar de boekenkast voor je en pak het boek van de bovenste plank. Hierin lees je de naam en de bijbehorende formule van de chemische stoffen.
Open in je inventaris het aantekenboek van Salvador. Hierin lees je, welke stoffen je nodig hebt om een foto te ontwikkelen.

Spoelbakken vullen voor ontwikkelen negatief
Loop naar de werktafel met de drie spoelbakken.
Rechts van de tafel zie je een vat dat water bevat.
Pak, als je dit nog niet eerder deed, de maatbekertjes van 10 oz en 2 oz van de werktafel.

N.B.: Als je per ongeluk iets verkeerd deed, draai je aan het kraantje boven de spoelbak om hem te laten leeglopen.

1. - Vul de linker spoelbak met 4 x 10 oz water.
    - Voeg toe 1 x 10oz developing solution (ontwikkelvloeistof)
      (kast tegenover de deur, bovenste plank, links)

2. - Vul de middelste spoelbak met 4 x 10 oz water.
    - Voeg toe 1 x 10oz Natrium thiosulfate
      (Na2S2O3, kast tegenover de deur, 2de plank, links)

3. - Vul de rechter spoelbak met 5 x 10 oz water.
    - Voeg toe 5 x 1 oz Natrium carbonate
      (Na2CO3, kast tegenover de deur, 2de plank, fles smalle hals)


Negatief ontwikkelen
Het moet donker zijn in de kamer, dus klik om te beginnen op de rode lamp om hem te doven.
Rechtsklik dan in je inventaris op de belichte glasplaat-in-houder en je krijgt een belicht glazen negatief (exposed glass negative) en een lege photo houder (empty photo cassette).

- Leg het negatief 30 seconden in de linker spoelbak. (let op de stopwatch)
- Leg het negatief 30 seconden in de middelste spoelbak.
- Leg het negatief 60 seconden in de rechter spoelbak.

Als je alles correct deed, is het resultaat een natte ontwikkelde glazen negatief (wet developed glass negative).
Maak het licht weer aan. Plaats het natte negatief in het rekje, rechts van de spoelbakken, om te drogen.


Fotopapier voorbereiden
Nu mag je het fotopapier gaan voorbereiden. Mocht je het nog niet hebben, dan vind je het onbewerkte papier in het kleine hangkastje naast de poster boven de tafel.

Laat om te beginnen, de spoelbakken leeglopen, door boven elke spoelbak aan het hendeltje te draaien.

1. - Vul een spoelbak met 4 x 10 0z distilled water (gedestilleerd water),
      (kruik op de middelste plank links, boven de spoelbakken).
    - 1 x 10 oz Silver Nitrate (AgNO3)(op de plank boven gedestilleerd water)

2. Leg het onbewerkte fotopapier 10 seconden in het badje.
3. Hang het natte gevoelige papier te drogen aan de waslijn achter je,
    naast een foto van een bloemtegel met huisnummer 11.


Foto afdrukken
- Pak het, inmiddels gedroogde, glazen negatief (dry developed glass negative) uit het rekje
  naast de spoelbak.
- Stop in je inventaris het gedroogde negatief in het lege kopieerframe, dat je op de stoel vond.
  Je hebt nu een kopieerframe met negatief (copy frame with glass negative).
- Pak het inmiddels droge gevoelige papier van de waslijn.
- Combineer in je inventaris het droge gevoelige papier met het kopieerframe-met-negatief en
  je hebt een gevuld kopieerframe (loaded copy frame).

Loop naar buiten.
Leg het gevulde kopieerframe in het zonnetje op de hoek van de vijverput, om de foto op het papier te branden.

Praat, als er nog iets te zeggen is, even met Carmen. Raap dan het zonbeschenen gevulde kopieerframe (sundried loaded copy frame) weer op.

Rechtsklik in je inventaris op het gevulde kopieerframe. Het splitst zich in een zonlicht fotokopie (sunlight copy photo), een ontwikkeld glazen negatief (developed glass negative) en een leeg kopieerframe (empty copyframe)
Professor Hunt zegt dat hij de foto nu alleen nog maar hoeft te fixeren.
Ga terug naar de donkere kamer.


Foto fixeren
Laat alle spoelbakken leeglopen.

1. - Vul de linker spoelbak met 6 x 10 oz water.

2. - Vul de middelste spoelbak met 4 x 10 oz water.
    - Voeg toe 1 x 1 oz of Gold chloride
      (AuCl3, kast boven spoelbak, bovenste plank, links)
    - Voeg toe 1 x 1 gr (schepje!) Ammonium rhodanide
      (NH4SCN, kast boven spoelbak, bovenste plank, middelste rij links)

3. - Vul de rechter spoelbak met 4 x 10 oz water.
    - Voeg toe 1 x 10 oz Natrium carbonate
      (Na2CO3, kast tegenover de deur, 3de plank, fles smalle hals)


Haal de door het zonlicht gemaakte fotocopie uit de inventaris.
- Dompel de foto 20 seconden onder in de linker spoelbak.
- Dompel de foto 80 seconden onder in de middelste spoelbak.
- Dompel de foto 80 seconden onder in de rechter spoelbak.

Laat de natte foto(wet photo) even in je inventaris zitten.
Maak alle spoelbakken leeg, door aan het kraantje erboven te draaien.
- Vul dan 1 spoelbak met 6 x 10 oz water.
- Leg de natte foto nog 60 seconden in het schone water.
Hunt is zeer tevreden over het resultaat.
Hang tenslotte het natte eindresultaat (wet final photo) te drogen aan de waslijn.

Wandel even door de kamer op en neer.
Haal dan je zelfgemaakte en ontwikkelde, droge foto (final photograph) van het lijntje.

Professor Hunt wil de foto meteen naar Carmen brengen.
Loop dus naar buiten en geef Carmen de foto, die de onschuld van Francisco bewijst. Ze moet de foto aan agent Reoyos geven en erbij vertellen dat ze ook het negatief heeft. Hunt weet immers niet of Alonso het zwaard aan Arriaga gegeven heeft.
Hunt vraagt, of Carmen en Francisco in het huis van Candelas op hem willen wachten. Hij heeft nog enige zaken af te handelen, zoals onder andere, het openen van de laatste bodem van het muziekdoosje.




Muziekdoosje, 3de slot  

Herinner je dat Carmen sprak over de bijbelse taferelen van de schilder El Greco, waar haar vader een bewonderaar van was en over de bijbeltekst die bij Salvador's begrafenis voorgedragen werd.

Pater Perez
Ga naar de Iglesia San Pedro om met pater Perez te praten.
Hij weet het een en ander over de schilder El Greco, die zijn hart aan Toledo verloren had en bijbelse taferelen schilderde, maar kan je niet verder helpen.

Ook kan hij zich niet meer herinneren welke bijbeltekst hij aan het graf uitsprak. Hij geeft Hunt een bijbeltje (small bible) waarin de meest voorkomende passages gemarkeerd zijn.

Informeer nog even naar de zieke vriend van Perez. Hij heeft niets meer van hem vernomen, zegt hij. Neem dan afscheid en ga terug naar het huis van Diez Palencia.


Salvador's kamer.

Kijk in Salvador's kamer naar het schilderij dat naast de schildersezel op de grond staat.
Pak dan het boek over El Greco uit de kast. (De kast rechts van de trompet, bovenste plank, het ietwat uitstekende groene boek). Blader naar de laatste pagina. Hier zie je het originele schilderij, dat Salvador naschilderde. Het is getiteld: "The Fifth Seal" (Het Vijfde Zegel).

Open het bijbeltje in je inventaris (rechtsklik) op pagina 712, Revelation.
Onderaan lees je vers [06.09] "And when he opened the fifth seal, I saw under the altar the souls......"

Dit moet de code voor het slot op het muziekdoosje zijn! Boek Revelation, vers 0609! Klik op het muziekdoosje. Begin links bovenaan, ga met de klok mee en voer de volgende code in: R E V 0 6 0 9.

Op de bodem van het doosje vindt Hunt een vreemde sleutel (weird key) en een korte brief (short letter) van Salvador voor Carmen. Lees hem in je inventaris. Salvador vraagt zijn dochter die laatste stap te zetten, die hijzelf nooit durfde te zetten.

Hunt heeft nu alle dubbele bodems in het muziekdoosje geopend. Er zijn echter nog steeds onopgeloste zaken. Tijd om je daar mee bezig te houden.




Tunnels  

Herinner je nu het luik dat je onder het tapijt in de donkere kamer vond. Het was afgesloten met een hangslot. In het muziekdoosje vond je eerder een sleutel voor een hangslot.

Ga naar de donkere kamer. Bekijk het hangslot van dichtbij en open het met de juiste sleutel (padlock key) uit je inventaris.
Klik op het slot en Hunt maakt het luik open. Een ladder voert naar het riool.
Als je de olielamp al van de tafel hebt gepakt en gevuld met paraffine olie uit de fles die boven op de kast staat, Kun je afdalen in het gat.

Onderaan sta je voor een gesloten spijlendeur. Draai naar links en loop naar de volgende spijlendeur die je weg verspert.
Draai hier naar rechts en je ziet hoe een paar tredes een donker tunnel in leiden.

Loop de tredes op, de tunnel in. Na twee passen sta je bij een splitsing: een tunnel rechtdoor en eentje aan de linkerkant.
Draai hier naar rechts en kijk naar het houten bordje aan de wand. Er staat een symbool op, van een ovaal schild met kroontje en een zwaard.
Je hebt dit symbool eerder gezien!
Haal het aantekenboek van Salvador (painter's notebook) uit je inventaris. Hierin staan niet alleen aanwijzingen om een foto te ontwikkelen. Kijk naar het symbool onderaan op de eerste pagina. Dit is hetzelfde symbool als je hier op de muur ziet!

Het volgende symbool in het aantekenboek is een paardenhoofd.
De bedoeling is nu, dat je een tunnel inloopt en om je heen kijkt of je dit symbool ziet. Dan ben je namelijk nog steeds op de goede weg. Zie je het niet, dan moet je een andere tunnel proberen.
Volg zo alle symbolen in de juiste volgorde uit het boek.


Je staat met je gezicht naar het bordje met het ovaal en het zwaard.
Draai naar links en zet 1 stap de tunnel in. Je staat voor een muur.
Draai naar rechts en zet 1 stap de tunnel in. Je staat voor een muur met een bordje: een paardenhoofd.

Draai bij het paardenhoofd naar links en loop 1 stap de tunnel in.
Hunt arriveert bij een gesloten hek en een metalen ladder naar boven. Hij hoort geluiden.
Klim de ladder op. Als Hunt door het rooster kijkt, ziet hij een mooie tuin met een fontein en een vogelkooi, waar misschien een papegaai in zit. Klim de ladder weer af.
Bekijk het slot in de spijlenpoort van dichtbij. Het is een vreemd soort slot.
Draai bij de poort naar rechts en zet 1 stap de tunnel in.
Draai naar links en je ziet het volgende symbool: een zon.


Als je met je gezicht naar de zon staat, draai je naar rechts.
Loop 3 passen de tunnel in.
Draai dan naar rechts en je ziet op de muur een symbool van een zittend aapje.
In Salvador's aantekenboek staat het in spiegelbeeld, maar dat maakt niets uit. Je bent nog op de goede weg.


Ga met je rug naar het aapje staan en zet 1 stap naar voren, de tunnel in.
Draai naar rechts en je ziet een symbool met drie in elkaar gevlochten cirkels en een kroon.




Als je met je gezicht naar de cirkels en kroon staat, draai je naar links.
Ga 1 stap naar voren. Draai naar links en volg de tunnel 1 stap.
Draai hier naar rechts en je ziet het volgende symbool: een hand.



Als je met je gezicht naar de hand staat, draai je naar links.
Zet 1 stap de tunnel in en draai naar rechts.
Hier is alweer het volgende symbool: een portret en een dolk.



Ga met je gezicht naar het portret staan.
Draai naar links. Volg dan de bochtige tunnel 5 passen, tot je pal voor een bordje met een afbeelding van een rozet staat.

Nu heb je een klein probleem. Want dit rozet is de laatste afbeelding in het aantekenboek en je kunt hier je twee kanten uit.
De linker gang loopt dood. Ga dus naar rechts, tot je voor een gat in de muur staat. Hunt heeft de indruk dat hij hier op de goede weg zit. Kruip door het gat.

Aan de andere kant ziet Professor Hunt, dat hij gearriveerd is in de ontmoetingsplaats van de drie vrienden van "de Andere Zon"!


Geheime kelderruimte
Kijk rond in de kelder. Aan de rechterkant zie je een laag opbergkastje staan. Links bovenop het kastje ligt een foto van een bloemtegel bij huisnummer 14.

Loop verder de kelder in, om de zuil heen naar rechts. Hier staat een boekenkast. Links naast de boekenkast, staat een laag tefeltje, waar 2 dikke boeken en een paar rollen papier op liggen. Schuif het groene boek opzij en je vindt je tweede vreemde sleutel (weird key).
Daarna kun je het groene boek doorbladeren en een rol papier bekijken.

Bekijk enkele boeken in de boekenkast.
Op de bovenste plank zie je een boek van Andreae Veslati, een boek over de microcosmos en een boek met diagrammen.
Op de plank daaronder, ligt een boek over magie en een boek uit de tijd van de spaanse inquisitie, met namen van ketters. Gevarieerde en interessante lectuur, zegt Hunt. Rechts daarnaast liggen foto's van tegels met bloemmotieven en huisnummers 2 en 12.

Loop verder naar rechts. Op de muur is met rode verf een getal geschreven.
Noteer het: 111412310 WK. Bekijk het van dichtbij. Kijk dan naar beneden. Op de grond ligt een lange smalle kist. Afgesloten met een hangslot, waarvan je de sleutel niet bezit.
Links in de hoek ligt een zeldzaam boek, volgens Hunt.
Tegen de linker muur staat een primitief altaar. Er liggen 2 foto's op van tegels met bloemmotieven en huisnummer 13 en 3.

Aangezien er verder niets te ontdekken valt, verlaat je de geheime ontmoetingsplaats weer, door het gat in de muur. Je hoeft niet meer door de gangen te dwalen, want er verschijnt een plattegrond. Links bovenaan zie je de uitgang naar de binnenplaats met de vogelkooi. Omdat daar het deksel nog op de put lag, kun je die niet gebruiken. Klik dus op "Diez Palencia".
Klim dan via de ladder omhoog en je staat weer in de donkere kamer.




Kerktoren  

Je hebt nu twee vreemde sleutels gevonden. Eentje in het muziekdoosje en de andere in de ontmoetingsplaas van "De Andere Zon". Herinner je, dat Carlos een vreemde dubbele sleutel had gevonden, die op de deur van de kerktoren paste.

Open je inventaris. Rechtsklik op een van de sleutels en je krijgt een close-up. Pak (linksklik) dan de andere sleutel en klik ermee op de close-up. Je ziet de twee sleutels naast elkaar. Klik op het haakje en de sleutels klikken aan elkaar, tot een vreemde dubbele sleutel (weird double key).


San Pedro kerk
Ga naar de Iglesia San Pedro. Loop naar de grote ijzeren deur, en bekijk het sleutelgat van dichtbij. Pak je dubbele sleutel en klik op het slot. Professor Hunt zegt dat hij dit niet kan doen, zolang pater Perez in de buurt is. Hij zal Perez moeten weglokken.


Plaza de la Mancha
Ga naar het Plaza de la Mancha en vraag gitaarspeler Domingo of hij iets voor je wilt doen. Geef hem je 100 pesetas en leg hem uit dat hij vanuit het café naar het politiebureau moet opbellen.
Hij moet doen alsof hij vanuit het ziekenhuis in Madrid belt, in naam van de zieke vriend van pater Perez, die om de rozenkrans van Perez vraagt.
Domingo moet nog een half uurtje wachten, zodat Hunt de tijd heeft naar de kerk te gaan. Als je naar de boogdoorgang loopt, zie je overigens aan de rechterkant huisnummer 1 met een bloemtegeltje.


San Pedro kerk
Ga naar de Iglesia San Pedro. Praat met pater Perez. Even later komt Reoyos opgewonden naar binnengestormd en vertrekt weer, samen met Perez.

Ga naar de grote ijzeren deur, bekijk het slot van dichtbij en stop je dubbele sleutel erin. Klik en de deur is open! Ga naar binnen en Hunt klimt naar de torenkamer.

Kijk rond. Bovenaan de kapotte ladder kan alleen een duivennest zijn.
Op een klein tafeltje in de hoek, vind je een sleutel (key from tower) en een brief van Carlos.
Lees de brief. Carlos heeft hem achtergelaten voor Salvador. Hij weet dat hun kinderen op elkaar verliefd zijn en wil ze helpen. Hij spreekt over het juweel, dat Salvador van Carmen's moeder kreeg en over een "reserve" die hijzelf verborgen heeft.

In de boekenkast kun je boeken inkijken over alchemie, demonen, hekserij, folteringen en chemie. Ook een van de schriftrollen kun je bekijken.


Kaleisdoscoop
Bij het raam staat een vreemsoortige telescoop. Klik erop om hem van dichtbij te bekijken en klik daarna op de lens. Kijk erdoor. Je ziet een bekend soort bloemmotief. Het apparaat is een kaleidosoop! Met de pijlcursor aan de zijkant van je scherm, kun je door 8 verschillende motieven bladeren.

Verlaat het kijken door de lens en bekijk de zijkant van het apparaat. Je ziet dat er meerdere kokers zijn, die je voor de lens kunt draaien.
6 kokers, om precies te zijn. Je kunt een andere koker voor de lens zetten, door aan de knop te draaien, die je in het midden van de kokerhouder ziet.
Onder de draaiknop zie je een web-motief, met 1,2,3,4,5 of 6 draden per vlak.

Vooraan, aan de zijkant van de kaleidoscoop, is een slot. Maar hoe gaat dat open?
Daarvoor heb je dus die tegels met bloemmotieven nodig en de bijbehorende huisnummers.
De juiste huisnummervolgorde staat, in code, in rode letters op de muur in de kelder.
De bedoeling van deze puzzel is namelijk, dat je door alle kokers kijkt in de volgorde 1 t/m 6 en dan het juiste bloemmotief uit elk van de 8 motieven zoekt.


Huisnummers en motieven bepalen
Je hebt huisnummers met bloemmotieven op de volgende plaatsen gevonden:
Salvador's kamer: 10.
Donkere kamer: 11.
Plaza de la Mancha: 1 - 2 - 3.
Arriagas huis: 10.
Candelas huis: 8.
Francisco's kamer: 1 - 4 - 5 - 7 - 11 - 12 - 14 - 15 - 19.
Politiebureau: 16 - 18.
Geheime kelder: 2 - 3 - 12 - 13 - 14.

Bekijk de code die je in rode letters op de muur vond: 1 1 1 4 1 2 3 1 0.

koker 6
Huisnummer 0 bestaat niet.
Dus het achterste getal, voor de zesde koker, moet huisnummer 10 zijn.
Je vond dit huisnummer op twee plaatsen, namelijk in Arriaga's huis en in Salvador's kamer. Kijk door koker zes om de juiste te vinden. Slechts één van de twwe staat erin, namelijk die van Salvador's kamer.

koker 5
Voor de 10 staan de getallen 23.
Huisnummer 23 ben je nergens in de stad tegengekomen.
Dus het huisnummer voor de vijfde koker, moet dan 3 zijn.
Je vond dit huisnummer op twee plaatsen, namelijk op het paleis van Alonso en in de geheime kelder. Kijk door de vijfde koker om het juiste motief te vinden, namelijk die van Alonso's paleis.

koker 1
Blijven over, de getallen: 1 1 1 4 1 2.
Dit zijn 6 getallen, die je moet verdelen over 4 kokers. Dat kan dus worden:
  1   11   4     12
  1   1     14   12
11   1     4     12
11   14   1     2

Hier kun je achter komen, door te proberen.
Het eerste getal kan huisnummer 1 of 11 zijn.
Je hebt in de stad twee huisnummers 1 gevonden: op de Plaza de la Mancha en in het fotoalbum van Francisco.
Ook zijn er twee huisnummers 11: in Salvador's kamer en het fotoalbum van Francisco.

Kijk door de eerste koker.
Je vindt nergens het bloemmotief van huisnummer 11.
Dus het juiste huisnummer voor de eerste koker is 1.
Zoek je de bloemmotieven van huisnummer 1 in de eerste koker, dan ontdek je dat alleen het motief van het huisnummer van de Plaza de la Mancha erin staat.

koker 2
Als huisnummer 11 afvalt voor het eerste getal, dan blijft voor het tweede getal, weer een 1 of een 11 over:
1   11   4     12
1   1     14   12

Kijk door de tweede koker.
Je vindt hier alleen het bloemmotief voor huisnummer 11, uit het fotoalbum van Francisco in.

koker 3 en 4
Als het eerste huisnummer een 1 is en het tweede een 11, dan blijven voor de derde en vierde koker maar één mogelijkheid over, namelijk huisnummer 4 en 12.
Het motief van huisnummer 4 vond je in het fotoalbum van Francisco.
Huisnummer 12 kom je twee keer in de stad tegen, dus moet je even in de vierde koker kijken, welke de juiste is. Dat wordt dan die van de foto uit de geheime kelder.


Oplossing
Zet de motieven van huisnummer 1 - 11 - 4 - 12 - 3 - 10, in die volgorde, in de kokers 1 t/m 6.

- Zet de draaiknop zó dat het verdikte gedeelte aan de punt, naar het web-deel
  met 1 lijn wijst.
- Kijk door de lens en zoek het juiste bloemmotief.
- Laat de afbeelding zo staan en verlaat de lens.

- Klik aan de linkerkant van de draaiknop, om hem naar het web-deel met 2 lijnen te draaien.
- Kijk door de lens en zoek weer het juiste bloemmotief......
- Ga zo door tot je in alle zes de kokers het juiste motief hebt staan.

          koker 1
  
            koker 2
  
           koker 3
  

            koker 4
  
           koker 5
  
            koker 6
  


Als je alles goed deed, hoor je nu een klik en de zijkant van de kaleidoscoop klapt open.
Raap het opgerolde document op, dat je in de onderste koker ziet. Het is precies wat professor Hunt verwachtte: de 4de codexpagina!

N.B.: De vorige 3 pagina's vond Hunt in AGON: London, Lapland en Madagascar.


Candelas's zwaard
Herinner je de afgesloten langwerpige platte kist in de geheime kelder.
Je hebt in de torenkamer een sleutel en een brief van Carlos Candelas gevonden.

Verlaat de torenkamer en de kerk en ga naar het huis van Diez Palencia.
Open in de donkere kamer het luik en klim erin. Zet een stap in de tunnel en je ziet de plattegrond. Kies op de plattegrond voor "Secret cellar".

In de geheime kelder aangekomen, loop je naar de muur, waar de rode letters op staan.
Kijk naar beneden en je ziet een lange smalle kist. Bekijk de kist van dichtbij. Maak het slot open met de sleutel die je in de toren vond.
In de kist ligt het
originele zwaard van Juan Candelas, zoals je aan de initialen JC kunt zien, die op het schildje gegraveerd zijn.

Verlaat de kelder en ga via de plattegrond terug naar de donkere kamer in het huis van Diez Palencia. Verlaat de donkere kamer en het huis.




Arriaga  

Huis van Candelas
Ga naar het huis van de Candelas, waar je alleen moeder Isabel aantreft. Francisco schreef haar, dat hij het Alquerque bordspel nodig had, als hij thuiskwam. Isabel heeft echter, toen ze in geldnood zat, het bordspel verkocht aan Arriaga. En Arriaga en het bordspel zijn van de aardbodem verdwenen.

Toen de inspecteurs uit Madrid kwamen om Francisco op te halen, vernamen ze van zijn onschuld. Ze gingen meteen op weg om Arriaga te arresteren. Maar daar troffen ze alleen Arriaga's neergeslagen winkelhulp, die vertelde dat Arriga met een aantal kostbaarheden naar de binnenplaats gevlucht was. Maar daar verdween hij spoorloos.

Hunt herkent die binnenplaats uit zijn tochtje in de tunnels en informeert of Arriaga toevallig een papegaai heeft. Isabel bevestigt dit en zegt dat de papegaai Ricardo heet.
Hunt belooft te helpen en krijgt de sleutel van de smidse (forge key) omdat hij wat gereedschap nodig heeft. Verlaat het huis.


Smidse
Kijk op de plattegrond naar het huis van Candelas. Je ziet dat de onderkant blauw is. Als je met je cursor over het blauwe gedeelte gaat, zie je dat dit deel "Candelas II" genoemd wordt. Dat is de smidse. Klik erop.

Kijk rond in de smidse, waar veel dingen zijn die Hunt interessant vindt. Op tafel zie je een kleibakvorm liggen. Daar zou hunt wel iets mee kunnen, als hij het juiste materiaal had, zegt hij. Raap voorlopig alleen maar het mes (knife) op, dat naast de kleibakvorm ligt
Op een laag wandrek, dat links van de smeedoven staat, vind je een grote koevoet (crowbar). Die kan goed van pas komen. Op de onderste plank ligt een paar handschoenen (gloves) dat je kunt oprapen. Aan een rekje boven de koevoet hangen enkele handgemaakte sleutels. Neem een onafgemaakte sleutel (metal unfinished key) mee en verlaat dan de smidse weer.


Tunnel
Ga naar de donkere kamer in het huis van Diez Palencia. Klim door het luik en klik onderaan op de tunnel. Klik dan, op de plattegrond, op "exit" (links boven).
Hunt arriveert even later in de tunnel, bij de metalen spijlenpoort en de ladder die omhoog gaat naar de binnenplaats.

Aan de andere kant van de spijlenpoort zie je iets roods glinsteren op de grond. Kijk ernaar. Het is een ring. Arriaga is dus hierlangs gevlucht! Gebruik de koevoet om de robijnen ring (ruby ring) naar je toe te trekken.
De deur krig je niet open met de koevoet.

Draai dan naar links en klim de metalen ladder op. Bovenaan gebruik je de koevoet om het putdeksel open te wrikken.


Arriaga's binnenplaats en huis.
Kijk rond op de binnenplaats. Klik op de kooi met de papegaai en Hunt vraagt zich af wat het beestje weet van zijn meester's geheimen.

Ga door de deur het huis in en loop verder naar de winkel.
Meteen links, ligt een schaakspel op de grond. Bekijk het van dichtbij. Het zijn metalen schaakstukken, maar er zit vreemd genoeg, geen enkel paard (knight) bij.
Het schaakspel dat in de kast staat, lijkt wél compleet. Steel het witte ivoren paard (ivory knight piece).
Op het hoekje van de toonbank, bij de zuil, staan drie kommetjes met zaden. Eén kommetje is omgevallen. Had Arriaga haast? Pak uit elke kommetje een handvol vogelzaad (birdseeds).

Loop terug naar de binnenplaats.
Geef de papegaai het witte zaad. Tot Hunt's verbazing begint Ricardo te praten.
Geef de papegaai het lichtbruine zaad en hij noemt Arriaga's naam. De papegaai is het geheugen van Arriaga, vermoedt Hunt.
Geef de vogel het gemengde zaad uit het omgevallen bakje en Ricardo zegt: "Ik ken een Weense wals. Volg deze stappen: voorwaarts - links - voorwaarts - rechts - rechts - links - voorwaarts - voorwaarts - rechts - rechts - voorwaarts - links - links - rechts - links.
Dat klinkt dus meer als een routebeschrijving, dan als danspasjes.


Tunnels
Ga via de ladder in het mangat weer de tunnel in.
Bekijk het slot van de spijlendeur. Steek het ivoren schaakstuk in het slot. Het past, maar Hunt durft het niet om te draaien. Het zou zeker breken en daarbij heeft hij geen "handvat" om het schaakstuk mee vast te houden. Er was dus een reden waarom alle metalen paarden verdwenen waren!
Misschien kan Hunt zélf een metalen schaakpaard maken!
Loop een van de tunnels in en je ziet weer de plattegrond.
Ga terug naar het huis van Diez Palencia.




Sleutel maken  

Plaza de la Mancha
Ga naar de Plaza de la Mancha.
De man die hier de hele tijd op een bankje zijn krant zat te lezen is weg. Ga naar de bank en raap de krant (newspaper) op.

Loop dan naar de pottenbakker, die nog altijd achter zijn kraam staat. Vraag om wat klei en bied in ruil de robijnen ring aan.
Pak daarna een homp klei (clay) van de linkerkant van de tafel.


Smidse - kleivorm maken
Naar via Candelas II op de plattegrond, naar de smidse.
Loop naar de tafel, waar je eerder de kleibakvorm zag.
- Open je inventaris en snijd het stuk klei met het mes in twee stukken.
- Bekijk de kleibakvorm van dichtbij en leg de 2 stukken klei op de kleibakvorm.
- Leg het ivoren schaakstuk op de linker kleihelft.
- Klik op de rechter kleibakvorm om de twee helften op elkaar te drukken.
- Open de helften weer.
- Haal het ivoren paard eruit. Je ziet de indruk die het schaakstuk achterliet in de klei.
- Gebruik je mes op de linker helft om een gietgootje in de klei te maken.
- Leg de onafgemaakte sleutel op de linker kleihelft. Nu heb je een handvat voor het paard!
- Sluit de kleibakvorm (casting frame) en raap hem op.


Kleivorm bakken
Loop naar de smeedoven.
- Pak, links van de oven, een houtblok en leg hem onder het rooster in de oven.
- Leg de oude krant, die je op Plaza de la Mancha vond, op het houtblok.
- Steek het papier/hout aan met je lucifers. Het vuur brandt, maar is niet heet genoeg.
- Klik 3 x op de blaasbalg, links van de oven, om een stabiel brandend vuurtje te krijgen.
- Leg de kleibakvorm op het rooster in de oven.
- Loop een rondje door de smidse om de klei te laten bakken.
- Gebruik dan je handschoenen en schuif de gebakken kleivorm aan de kant.


Sleutel gieten
- Kijk op de grond rechts naast de oven. Raap het steelpannetje met metaalresten op.
- Zet het potje op het rooster.
- Klik 3 x op de blaasbalg om het vuur op te stoken.
- Loop een rondje door de smidse om het metaal de tijd te geven te smelten.
- Gebruik je handschoenen om de hete pot op te rapen.
- Giet het gesmolten metaal in de gebakken kleivorm.
- Raap de gevulde kleivorm op.
- Plaats de vorm op het aambeeld, dat voor de tafel staat.
- Open de vorm met je mes.
- Nu kun je de zelfgegoten schaakstuksleutel (moulded chessman key) uit de vorm pakken.

Verlaat de smidse en ga naar de donkere kamer in het huis van Diez Palencia.




Arriaga's schuilplaats  

Tunnel
Ga de tunnel in en kies op de platttegrond voor "exit", linksboven.
Bij de metalen poort onder Arriaga's binnenplaats aangekomen, bekijk je het sleutelgat van dichtbij. Haal je schaakstuksleutel tevoorschijn, maak de spijlenpoort open, maar blijf nog even staan.

Loop dan door de tunnel, volgens de "danspassen" van de papegaai:
voorwaarts (dit is dus door de poort gaan) - links - voorwaarts - rechts - rechts - links - voorwaarts - voorwaarts - rechts - rechts - voorwaarts - links - links - rechts - links.

Loop de trap op en duw tegen de deur.
Professor Hunt wordt door Arriaga opgesloten bij de gestolen schatten.


Ontsnappen
Kijk rond in de kamer. In de kast staat de zak met kostbaarheden. Haal hier het Alquerque bordspel uit, dat al eeuwen in het bezit was van de familie Candelas.

Kijk omhoog. In een hoek van de kamer zie je een vierkant gat in het plafond. Ga eronder staan en kijk omhoog. Je ziet een ventilatie schacht, afgesloten met een rooster. Klik erop. Hunt zegt dat het weliswaar hoog is, maar dat dit de enige mogelijkheid is om te ontsnappen. Dus op zoek naar spullen die je kunnen helpen.


Kratje op kast
Op de kast waar de zak kostbaarheden in staat, zie je een kratje staan. Erboven hangt een ketting met een haak. Die zouden nuttig kunnen zijn. Maar Hunt komt er zo niet bij.
Naast de deur staan twee zware houten vaten.
- Pak een vat beet en draai naar rechts.
- Je kunt het vat nu neerzetten op een van de lichte vat-afbeeldingen.
- Loop richting kast, pak het vat weer op en zet het dichter bij de kast.
- Blijf op deze wijze het vat verplaatsen, tot het aan de linkerkant voor
  de kast staat.
- Pak het kratje dat links van de kast staat en plaats dit op het vat.
- Pak dan het andere vat en plaats dit pal voor het eerste vat-met-
  kratje.
- Haal het stoeltje uit de hoek en zet dit links tegen dit tweede vat aan.

Hunt heeft een trappetje gebouwd. Klik op de krat die boven op de kast staat en hij klimt omhoog. Haal een opgerold stuk touw (rope) uit het kratje.
Pak daarna het lege kratje en breng dit naar beneden. Zet het ergens op de grond.
Klim weer omhoog en raap, tegelijkertijd, het blad van een spade (spade) head en een gebroken steel (broken spade handle) op.
Je kunt proberen of je bij de haak aan de ketting komt, maar die hangt nog te hoog, dus klim weer naar beneden.


Lift
Om het rooster uit het ventilatiegat te trekken, moet je er natuurlijk wél eerst bij kunnen. Daartoe zul je onder andere een stellage moeten bouwen, die wat hoger en steviger is, dan het trappetje voor de kast.

Loop naar de lift, rechts van de kast. Op de muur achter de lift hangt een poster. Daarop kun je lezen wat de lift maximaal kan dragen, namelijk: 2 volwassenen, of een volwassenen met een halfvol vat, of een volwassene met 2 kratjes.

Links in de lift, zie je een hendel waarmee je de lift van de rem afhaalt.
Rechts van deze hendel is een draaiwiel, zonder handvat. Haal je gebroken steel uit de inventaris en plaats hem in het draaiwiel.
Klik dan op de hendel om de lift van de rem te halen.
Klik tenslotte op de steel aan het draaiwiel en Hunt gaat met de lift naar beneden.

Stap uit de lift en loop naar links. Hier zie je twee vaten staan.
Pak het vat-zonder-deksel en plaats het in de lift.

Pak de lange paal (long pool) die achter de vaten tegen de muur staat. Combineer in je inventaris de lange paal met het blad van de spade en je hebt een prima complete spade (shovel)
Neem nu met je spade een schep grond, van de berg voor de lift, en gooi de grond in het lege vat. Doe dit 4 keer en het vat is halfvol.

Stap in de lift, maak de rem los en draai aan het handvat van het draaiwiel. De lift met Hunt en het halfvolle vat gaat omhoog.
Stap uit en haal het halfvolle vat uit de lift. Zet hem ergens waar hij je niet in de weg staat.

Pak nu het lege kratje, dat je van de kast haalde, en zet dat in de lift.
Ga met de lift naar beneden en stap uit.
Pak je spade en vul het kratje met 2 scheppen grond.
Stap in de lift en ga weer naar boven.

Stap uit de lift, pak het kratje en gooi het leeg in de halfgevulde ton.
Zet het kratje terug in de lift en ga weer naar beneden.
Vul het kratje nogmaals met 2 scheppen grond en ga weer naar boven.
Gooi ook deze portie in de ton en je hebt een volle ton met grond.

Ga nu voor de derde keer met het kratje naar beneden.
Vul het weer met 2 scheppen grond en ga weer naar boven.
Stap uit en zet het volle kratje ergens waar het niet in de weg staat.

Ga voor de laatste maal met de lift naar beneden.
Pak de lege ton-met-deksel en breng die ook naar boven.


Rooster verwijderen
Om te beginnen klim je even op het zelfgemaakte trappetje voor de kast. Haal je spade uit de inventaris en trek de ketting-met-haak (chain) los van de muur. Hij zit nu in je inventaris.

Nu kun je een stellage gaan bouwen onder het ventilatiegat.
En dat wordt even manoevreren met alle vaten en kratjes.

Zet alvast het met-grond-gevulde-vat in de lift. Het makkelijkste is: voor de lift zetten, in de lift gaan staan, pakken en neerzetten.
Plaats het met-grond-gevulde-kratje bovenop. Je hebt het straks hier nodig en het staat meteen niet meer in de weg.

- Zet een van de zware vaten vóór de linkerkant van de opbergkast.
- Zet het andere zware vat rechts van het eerste. Niet ertegen,
  maar 1 plaats verder.
- Pak de plank die rechts tegen de gammele opbergkast staat en leg
  hem over beide vaten heen (klik op rechter vat).
- Pak het lege vat-met-deksel en zet dit aan de linkerkant op de plank.
- Zet het lege kratje midden op de plank.
- Zet het stoeltje rechts van het rechter vat.

Als je het correct deed, is Hunt tevreden. Ga voor de linkerkant van je stellage staan en klik op de pijlcursor boven het lege vat om naar boven te klimmen.
Kijk omhoog, haal je ketting-met-haak uit de inventaris en haak hem vast aan het rooster in het ventilatiegat. Klim dan weer naar beneden.

Ga weer voor de linkerkant van de stellage staan.
Pak vervolgens de ketting beet, die je links boven het lege vat ziet hangen.
N.B.: Als het niet lukt om de ketting te pakken, zet dan even het lege vat naast je op de grond.

Maak de ketting daarna vast aan de zijkant van de lift.
N.B.: Als je de vastgehaakte ketting beetpakt, zit hij als het ware weer in je inventaris, zodat je hem daar kunt pakken en ermee op de zijkant van de lift kunt klikken.

Ga voor de lift staan.
Als het goed is, staan daar nog het met grond gevulde vat en kistje in. Zo niet, zet ze dan alsnog op elkaar in de lift.
Haal je spade uit de inventaris en geef een flinke mep op de remhendel.
De lift dendert naar beneden en het rooster valt uit het ventilatiegat.

Draai je om. Raap de haak (hook) op, die tusen de lift en de deur op de grond ligt.
Maak, in je inventaris, het opgerolde touw vast aan de haak en je hebt een zelfgemaakte werphaak (rope with hook).

Klim nogmaals op je zelfgebouwde stellage. (Zet zo nodig de lege ton weer op zijn plek)
Pak je werphaak en gooi hem omhoog in het ventilatiegat.
Klim tenslotte omhoog, de vrijheid tegemoet.




Alquerque  

Professor Hunt heeft het Alquerque bordspel aan Isabel gegeven, die het zal poetsen, totdat Francisco erom vraagt.
De politie kan in de schuilplaats wachten, totdat Arriaga terugkeert om zijn schatten op te halen en hem dan inrekenen.

Verlaat de smidse en Hunt gaat automatisch naar Francisco's kamer. Professor Hunt praat Francisco bij en geeft hem dan het originele zwaard van Juan Candelas.
Nu de jonge mensen het zwaard en het medaillon bezitten, zijn ze vrij van hun verplichtingen aan Alonso en kunnen ze trouwen.

Francisco haalt het Alquerque bordspel tevoorschijn: de reden van Hunt's komst naar Toledo.

Lees de spelregels.
De bedoeling is dat je alle stenen van je tegenstander van het veld "slaat", door eroverheen te "springen", langs verticale en horizontale oranje lijnen. Als je kunt slaan, moet je dit ook doen. Je mag niet een pion verplaatsen en in de daarop volgende beurt diezelfde zet terug zetten.

Je kunt, als je dat wilt, in het Main Menu, je spelsterkte (difficulty) op makkelijk (easy) zetten en dan het bordspel spelen.

Win het spel 1 keer en Professor Hunt krijgt een granieten steen.
Daarna neemt hij afscheid van Toledo en zijn nieuwe vrienden..............................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.