ADAM'S VENTURE

The Search for the Lost Garden



Walkthrough door Marjo © 2009/2012 www.adventurespel.nl

Uitgever: Iceberg Interactive/2009 - Steam/2012
Ontwerper: Vertigo Games

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



N.B.: Stap met de pijltjestoetsen door het menu en duw op "enter" om je keuze te
         bevestigen. Je muis is niet actief in dit spel!
         Het spel heeft een automatische savefunctie op vaste checkpoints.

De versie uit 2012 heeft extra puzzels, die apart in de walkthrough vermeld worden.



Intro
Bij de poort van EdenDe zoektocht begintGeloof, Hoop en Liefde
Een sprong van vertrouwenEen volledig spectrumHoud vast aan je geloof
De leeuw en de slangKrachtig geloof



Intro  

Februari 1928.
Als de jonge onderzoeker Adam Venture oude relieken bestudeert, die zijn gevonden bij een opgraving van een oude tempelkerk in Luz, Frankrijk, vindt hij de memoires van Charles L'Heureux, een kruisridder.
Deze Charles L'Heureux schrijft dat hij in 1191 een oude boekrol kreeg, die hem op het spoor van iets belangrijks zette.

Adam vindt met behulp van het dagboek de originele boekrol, die in een tombe onder de kerk begraven lag. De boekrol staat vol oude vreemde symbolen en beschrijft een mysterieus labyrint van grotten, die de bron van vier rivieren beschermd: De Pishon, de Gihon, de Tigris en de Eufraat.
Adam herkent de namen van de rivieren die in het boek Genesis in de bijbel genoemd worden. Deze rivieren markeren de locatie van het Hof van Eden, het Paradijs.
Dankzij de Clairvaux Corporatie en de expertise van professor Jacques Saint-Omair van de Clairvaux Corporatie, expert in oude talen en antiquiteiten, kan er een expeditie worden uitgerust en wordt de bron van de vier rivieren gevonden.




Bij de poort van Eden  

Adam, zijn vriendin Evelyn, zijn hond en professor Jacques Saint-Omar staan bij de poort naar de Verloren Tuin, het befaamde Eden.

Loop met behulp van je pijltjestoetsen naar Evelyn.
Op dit punt wordt je spel automatisch opgeslagen. (Checkpoint) Als je vlakbij Evelyn bent, verschijnt een optie-schermpje om met haar te praten (TALK). Klik op de enter-toets om de conversatie te starten.
Adam heeft vergeten de kratten met voedsel uit te laden en het vliegtuigje is weer vertrokken, er is een zandstorm op komst.
Evelyn zegt dat de professor Adam's hulp nodig heeft. Ze geeft hem een walkie-talkie. Klik op de enter-toets om hem te accepteren (ACCEPT) .


Loop langs Evelyn verder naar rechts. Je ziet hier de grote poort die de ingang naar Eden is. Hij is gesloten. De poort wordt geflankeerd door twee grote standbeelden van een engel met een zwaard.

Op het plateau voor de engelen zie je een grote half-rode cirkel. Adam's hond zit ernaast. Je kunt, als je wilt, tegen de hond praten.

Midden op de cirkel verschijnt een optie-schermpje om te kijken (LOOK). Duw op de enter-toets en je krijgt een close-up. Je ziet nu dat er in de rand van de cirkel symbolen staan. De cirkel is een puzzel, maar hij mist een aantal stukken. Duw op de enter-toets om de close-up te verlaten (ACCEPT).

Op de achtergrond zie je een lange trap langs de berghelling omhoog gaan.
Ga via de trap omhoog, tot je vanzelf bij de professor komt.
Als je wilt kun je ook rennen in plaats van lopen. Dat doe je door de Shift-toets tegelijk met je pijltjestoets in te drukken.

Praat met de professor. Hij zegt dat hij ontdekt heeft, dat er een paar puzzelstukken ontbreken aan de cirkel. Hij denkt dat de cirkel dient om de poort te openen.
Adam mag de poort niet opblazen, die heeft uiteraard teveel wetenschappelijke waarde!
Maar de professor heeft in de rotswand een tunnel gevonden die geblokkeerd wordt door een rotsblok en dat mag Adam wel opblazen. Adam besluit in het kamp dynamiet te gaan halen.

Loop de trap af en ga naar het basiskamp, links onderaan.
Kijk naar de grote kratten die helemaal links staan. Adam ziet een kratje met dynamiet.
Duw op je enter-toets en hij raapt de dynamiet op.

------------------------------ versie 2012 ---------------------------------------------------
Explosieven
Klik op de kraam om de puzzel in close-up te zien.
Je ziet drie rijen met kleine vaatjes verbonden door gootjes.
Links van de vaatjes hangt een bordje waarop je kunt aflezen hoeveel poeder je uit elk van de bovenste vaatjes moet laten stromen, om beneden de juiste hoeveelheid te krijgen die je nodig hebt om explosieven te maken.


Bestudeer hoeveel van de bovenste vaatjes naar de middelste gaat, van de middelste naar de onderste en tenslotte van de onderste in het explosief. Je ziet dat uit de bovenste rij en de onderste rij een vaste hoeveelheid komt. De middelste rij kun je helemaal of half laten leegstromen.

Bovenste rij naar middelste rij: 100 driehoek - 80+80 vierkant - 120 cirkel - 40 ruit.
Dus in de middelste rij zit dan:
Links: 100 driehoek + 80 vierkant / midden: 80 vierkant + 120 cirkel / rechts: 40 ruit.

Laat uit het linker vat de helft stromen, uit het middelste alles en uit het rechter de helft.

In de onderste vaten zit dan:
Links: 50 driehoek + 40 vierkant / rechts: 80 vierkant + 120 cirkel + 20 ruit.
Tenslotte stroomt hieruit dan:
25 driehoek + 20 vierkant en 20 driehoek + 30 cirkel + 5 ruit.

Trek aan de hendel aan de rechterkant om het explosief te maken (Checkpoint).

---------------------------------------einde--------------------------------------------

Loop de trap weer op en praat met de professor, die al ongeduldig begon te worden en zegt dat je een beetje moet opschieten met het opblazen van die rots.
Loop verder de trap op tot je bij de rotsblokken bent, die de tunnelingang blokkeren. Als je er vlakbij gaat staan, verschijnt het optie-schermpje PLACE. Duw op je enter-toets en Adam blaast helemaal automatisch de rotsblokken op en zoekt dekking.


Begin van de grotten, voor de bijlen
Nu de weg vrij is, kun je de tunnel inlopen.
Aan het einde van de gang ga je naar links. Adam glijdt per ongeluk een helling af.
Evelyn belt hem op en Adam zegt dat ze hem nog niet achterna hoeven te komen, hij zit nog niet in het Paradijs. Hij staat voor een paar zwaaiende bijlen. (Checkpoint).

Duw op je Shift-toets en de pijltjestoets en ren gewoon door de zwaaiende bijlen, meteen als de voorste bijl opzij zwaait. De kans dat je hier dood gaat is erg klein.
Mocht je toch overlijden, dan laadt automatisch je laatste checkpoint en sta je weer voor de bijlen, zodat je het nog een keer kunt proberen.




De zoektocht begint  

Voorbij de bijlen, kom je in een grote grot. Je krijgt te zien hoe de grot eruit ziet en waar je naar toe moet, namelijk naar dat gat in die stenen plaat in het midden van de grot.

Loop eerst naar rechts waar je een kist ziet waar glinsterende lichtjes boven zweven. Ga vlakbij de kist staan en duw op de enter-toets als je het optie-schermpje "PICK UP" ziet. Adam vindt zijn eerste geheim (van de tien): "In 1192 was ook Charles L. Heureux, de ridder die met Richard Leeuwenhart op kruistocht ging, in dit labyrint".
Dit is dezelfde Charles Heureux, waarvan Adam het dagboek vond. Hij is dus op de goede weg!

Loop daarna terug naar de splitsing en ga verder naar links.
Bij een lage rotsblok midden op het pad, waar Adam niet gewoon doorloopt, krijg je de aanwijzing te springen (JUMPING). Dit doe je door op de spatietoets te duwen, tegelijk met je pijltje voorwaarts, zodat Adam verder kan.

Een klein eindje verder zie je een lage doorgang door de rots.
Duw op je Ctrl-toets en Adam gaat op zijn hurken zitten. Gebruik dan je pijltjestoets om te kruipen (CROUCH). Aan de andere kant van de doorgang duw je weer op de Ctrl-toets om rechtop te gaan staan in de tunnel.
Loop verder door de tunnel naar de volgende hoge grot. (Checkpoint)


Grot met richel, hekwerk en krat
Ga hier naar links, langs het houten hek tot je niet verder kunt. Bij de wand krijg je de optie om aan de richel te gaan hangen (HANG MOVEMENT). Dit doe je met de spatietoets.
Ga tegen de rotswand aan staan, duw op de spatietoets en Adam springt omhoog en grijpt zich vast aan de richel. Ga via de richel naar rechts (pijltjestoets) tot het einde en duw op de Ctrl-toets om je los te laten.


Grot met twee doorgangen
Evelyn belt en vraagt wat er aan de hand is. Adam vertelt niets over de afgebroken richel en dat hij niet meer terug kan. Hij zegt alleen dat er vleermuizen zijn. Maar dan hoort hij ineens eens vreemd sissend geluid. Evelyn hoort helemaal niets en denkt dat het de radio is. Ze sluit het geprek af.

Kijk om je heen.
In de achterwand zie je twee doorgangen. Voor de linker doorgang zit een ijzeren hekwerk. In de rechter doorgang staat een soort krat.

Ga vlakbij de krat staan, duw op je enter-toets om de krat vast te grijpen (DRAGGING) en trek hem daarna met behulp van je pijltjestoetsen naar achteren.
Als de doorgang vrij is, duw je op de Ctrl-toets om te hurken en dan kruip je, met de pijltjestoetsen, door een lage tunnel naar de volgende grot. Daar aangekomen, duw je nogmaals op de Ctrl-toets om weer rechtop te gaan staan.


Grot met stenen plaat en gat
Je staat nu in het gedeelte van die grote grot, die je in het begin in het filmpje zag.
Loop langs het gat in de stenen plaat helemaal naar rechts.
Je ziet hier op de muur een lichte cirkelvormige schijf met een rechthoekige knop. Ga er dichtbij staan en duw op de enter-toets om de knop in te drukken.
Je ziet nu in een filmpje hoe het hek voor de doorgang in de vorige grot, omhoog gaat.

Kijk nog even om je heen. Rechts van de knop die je induwde, zie je achter een aantal rotsen de kist staan, waar je het eerste geheim vond.
Links van de knop, zie je in de verte glinsterende lichtjes. Daar staat weer zo'n kist. Nu nog een weg vinden om erbij te komen.

Ga terug naar links en kruip (Ctrl) door de lage tunnel terug naar de vorige grot.
Het hek is inderdaad weg en je kunt nu door de linker doorgang kruipen.


Grot met watervallen en lift
Aan de andere kant van de lange, groenige tunnel, kom je in een grot met watervallen van rook.
Kijk om je heen.

Links boven zie je een soort kooi hangen. Daaronder een witte richel en een pad dat rondom de grot loopt naar rechts, waar je weer zo'n ronde schijfknop ziet.

Klim bij de witte richel omhoog door twee keer op de spatietoets te duwen. Loop dan naar rechts en duw op de schijfknop.
Je ziet hoe de kooi omlaag komt, terwijl tegelijk in de vorige grot een liftplateau omhoog komt in het gat in de stenen plaat.

Loop terug naar links en spring van de richel af. Als Adam zich vastgrijpt, kun je op Ctrl duwen en hij laat zich los.

Loop nu door de rechter waterval een grot in. Hier vind je een kist met glinsterende lichtjes erboven. Het is de kist die je in de vorige grot zag, maar niet kon bereiken. Maak de kist open (Enter) en Adam vindt zijn tweede geheim: "Dit moeten leergrotten zijn, gemaakt door degene die me hier voorging. Ik bid dat de raadsels wijsheid verlenen en dwazen tegenhouden binnen te treden".

Verlaat deze grot, duw op Ctrl en kruip terug door de twee tunnels, naar de grot met de stenen plaat.


Grot met stenen plaat
Adam wordt weer opgebeld. Hij hoort weer dat sissende geluid. Ditmaal hoort Evelyn het ook, maar ze denkt dat het statische geluiden van de radio zijn. De professor meldt dat hij een paar inscipties vertaald heeft die zeggen dat deze grotten ontworpen zijn om ervoor te zorgen dat de mens nooit meer Eden kan betreden. Adam laat zich niet ontmoedigen.

Je ziet de het gat in de plaat nu opgevuld is. Loop er naar toe, ga erop staan en de lift zakt naar beneden, naar de bodem van de grot.
Loop naar achteren tot je weg versperd wordt door spinnenwebben en droge takken.
Brandt alles weg (BURN) met je toorts (enter-toets) een loop dan verder.




Geloof, Hoop en Liefde  

Loop over de houten brug. Adam belt Evelyn op. De verbinding is erg slecht. Adam hoort dat sissende geluid weer. Tegelijk ziet hij een donkere wolk met een oog, die als een slang door de grot sliert en weer verdwijnt. Checkpoint

Loop verder. Je komt nu in een ruimte waar je drie doorgangen ziet, die afgesloten zijn met een hekwerk.
Boven de doorgangen hangen bordjes: FAITH (geloof) - HOPE (hoop) - LOVE (liefde).

Midden in de ruimte staat een zuiltje. Bekijk het van dichtbij (enter).
Het zuiltje bestaat uit drie draaibare schijven waar een tekst op staat.
De bedoeling is, dat je de tekst in de juiste volgorde zet.

- Ga met de pijltjestoetsen naar de bovenste schijf. Duw daarna op de
  enter-toets om hem te draaien tot je de tekst "So these three things
  remain" (Dus deze drie dingen blijven)
ziet staan.
- Ga met de pijltjestoetsen naar de middelste schijf. Draai hem
 (entertoets) tot je de tekst "Faith, Hope and Love" (Geloof, hoop en
  liefde)
ziet staan.
- Ga naar de onderste schijf en draai deze op de tekst "But the greatest
  of these is love" (Maar de grootste is liefde).

- Ga dan met de pijltjestoetsen naar CHECK aan de bovenkant van de
  zuil, duw op enter en als de tekst goed staat, zullen de drie hekken
  open gaan.


Als je door de hekken met Faith en Hope gaat, zul je doodgaan.
Volg dus de aanwijzing van de tekst en loop door de doorgang waar LOVE bij staat. Het hek valt achter je dicht en de zwarte wolk wordt tegengehouden.


Love grot
Links zie je op een verhoogd gedeelte weer een kist met glinsterdingen.

Als je het een paar maal probeert (spatietoets), lukt het wel om achter de zuil omhoog te springen op de verhoging. Ga dan naar de kist en open hem.
Adam vindt zijn derde geheim: "Deze grotten werden door mensenhanden gemaakt, voor redenen waarnaar ik slechts kan gissen. Wat ligt achter deze hekken? Goud? De Boom des Levens?".


Spring weer van de verhoging af en loop verder over het pad tot bij het volgende hek.
Links van dit hek zie je een kort stenen zuiltje staan. Bekijk het van dichtbij (enter). Adam vindt een puzzelstukje. Het eerste stukje van de 7 die hij nodig heeft op de cirkel voor de Poort van Eden.
Natuurlijk belt hij meteen Evelyn even op om het goede nieuws te vertellen.


------------------------------ versie 2012 ---------------------------------------------------



Romeinse cijfers
Bekijk het stenen zuiltje van dichtbij.
Je ziet een paneel waarin drie rijen van drie kralen draaien.
Op iedere kraal staat een Romeins cijfer.
Linksboven in de hoek en aan de zijkanten staat een X. Dit is het Romeinse cijfer 10.

Dit is een rekenpuzzel. De bedoeling is dat je de kralen zo draait, dat opgeteld samen 10 vormen in elke rij horizontaal en verticaal.
Gebruik je pijltjestoetsen om een getal te selecteren en daarna om de kraal te draaien.
In dit geval zie je dat het VIII + I + I moet worden.




---------------------------------------einde--------------------------------------------

Nadat je het puzzelstukje gepakt hebt, gaat de poort vanzelf open. Loop verder.
Onderaan het pad kom je bij een vuurkorf en een gesloten hek. Checkpoint
Steek de vuurkorf aan met je toorts en het hek gaat open.
Loop naar binnen.




Een sprong van vertrouwen  

Poort met hangslot
Aan de andere kant van de houten brug vind je weer een vuurkorf. Steek hem aan.
Kijk om je heen. Recht voor je zie je een hek dat met een hangslot is afgesloten.
Links en rechts hiervan zie je watervallen die op het einde van een houten brug neerkomen.
Achter de rechter waterval zie je vaag een vuurkorf.

Loop door de linker waterval. Natuurlijk gaat dan je toorts uit.
Loop helemaal tot het einde en je ziet dat je weer voor een tekstzuil staat.
Draai op de bekende manier met de schijven, en "Check" daaarna of je de tekst in de juiste volgorde hebt gezet:
Everything can distract you (Alles kan je afleiden)
Look beyond the material world (Kijk voorbij de materiële wereld)
Take the leap of faith (Neem de sprong van vertrouwen)


Loop terug naar het midden van de ruimte en steek je toorts aan in de vuurkorf.
Loop dan de rechter brug. Nu de waterval weg is, kun je met je brandende toorts de gloeiende vuurkorf aansteken.
Achter de vuurkorf schuift nu de stenen wand omhoog.

Loop verder over een houten hangbrug en door een donkere tunnel.
Aan het einde van de tunnel zie je iets glinsteren. Raap het op, het is de sleutel voor het hangslot.

Loop terug naar het hek met het hangslot en maak hem open (enter). Het hek valt om en je kunt doorlopen.


Kist 4
Je staat nu op een uitstekende rotspunt boven een klein ravijn.
Het is nu een kwestie van vertrouwen om met een sprong dwars door de waterval naar de overkant te springen.

Maar eerst kun je nog een geheim halen.
Je ziet een rij witte stenen aan de rand van de rotspunt. Spring daar eraf en ga dan links het water in.
Loop naar achteren, langs de waterval. Als je langs de rechter rand loopt, blijft je toorts branden. Volg het water naar rechts.

Een klein stukje verder kom je bij een y-splitsing. Op de rotswand staan mooie schilderingen van een springende man en reikende handen.
Volg hier het water naar links. In een nis aan de linkerkant vind je dan de kist met het vierde geheim: "Ik was ooit als jij nu bent, mijn wapens van me afgeworpen. Om de sprong van vertrouwen te maken, moet ik ongewapend verder gaan."

Loop terug. Klim bij de platte stenen uit het water.
Loop naar de rand met witte stenen en klim daar omhoog (2 keer spatietoets).
Als je toorts is uitgegaan, kun je hem in de vuurkorf weer aanmaken als je wilt.


Sprong van vertrouwen
Nu is het tijd om vol vertrouwen dwars door de waterval naar de overkant te springen.
Ga op het omgevallen hek staan. Je ziet de waterval nu voor je.
Houd je Shift-toets ingedrukt en ren met je pijltjestoets naar voren. Op het laatste moment, als Adam net voorbij de punt van de uitstekende rots in de waterval hangt, duw je op de spatietoets. Hij grijpt zich dan aan de overkant aan een rand vast. Duw nogmaals op de spatietoets en hij klimt omhoog.

Loop daarna rechtdoor een tunnel in.
Je ziet vervolgens in een filmpje dat de zwarte rookwolk weer achter Adam aankomt.
Adam belt Evelyn op om het te melden.

Loop verder over de stenen brug, verder over een pad langs de rotswand en een houten loopbrug, tot je bij een kort zuiltje komt, waar Adam het tweede puzzelstukje vindt.

------------------------------ versie 2012 ---------------------------------------------------



Romeinse cijfers
Bekijk het stenen zuiltje van dichtbij.
Weer zie je de drie rijen met drie kralen en weer zul je ze zo moeten draaien dat ze opgeteld samen 10 vormen in elke rij horizontaal en verticaal.
Deze puzzels is wel iets moeilijker dan de vorige.





---------------------------------------einde--------------------------------------------

Raap het puzzelstukje op. Het zet een mechanisme in werking, waardoor er een rij witte blokken langs de wand zakken.

Ga aan de witte blokken hangen (spatietoets) en schuif naar rechts (pijltoets), langs de blokken, langs een touw, tot je boven een houten brug hangt. Laat je daar los (Ctrl-toets).


Blauwe grot
Volg het slingerende pad over houten hangbruggen door een schitterende blauwe grot.
Je kunt onderweg zelfs een korte tunnel in, waar een watergordijn voor hangt. Je toorts gaat dan uiteraard uit.

Uiteindelijk arriveer je bij een touwladder, die aan een klip hangt. Checkpoint
Klim omhoog. Bovenaan zie je een brandende vuurkorf. Je kunt hier je toorts aansteken, als hij onderweg is gedoofd.




Een volledig spectrum  

Loop verder. Je ziet dat Adam ook hier gevolgd wordt door de zwarte rookwolk.
Adam arriveert in een grot, waar je overal kristallen ziet.
Ook zie je op drie plaatsen een standaard met een gekleurd kristal erin; een geel, een blauw en rood kristal.
Aan de linkerkant van de ruimte leiden trapjes naar een hek. Achter het hek staat een gloeiende vuurkorf.

Midden in de ruimte staat een rond apparaat, waar iets aan ontbreekt.
Aan de rechterkant van het ronde apparaat zie je een enorm grote doorgang in de wand, afgesloten met een stenen plaat. Rechts hiervan zie je een houder aan de muur met een oranje gloeiend kristal.
En rechts van dit oranje kristal, leidt een korte gang naar een gesloten hek, waarachter de je zwarte rookwolk ziet.

Loop naar de achterkant van de grot. Hier vind je weer zo'n tekstzuil.
Draai de schijven zo, dat de juiste tekst zichtbaar is:
I am the Light. Who follows me (Ik ben het Licht. Wie me volgt
will never walk in darkness, (zal nooit in duisternis lopen)
but will have the light of life. (maar zal het licht van het leven hebben)


Gebruik de "check" knop op de zuil en als de tekst correct staat, zal nu het hek voor de gloeiende vuurkorf open gaan.
Loop er naar toe en steek de vuurkorf aan met je brandende toorts.
Het licht van de vuurkorf gaat via de kristallen in het plafond, naar de drie houders met gekleurde kristallen. Ze weerkaatsen nu een rood, geel en blauw licht, recht omhoog.


Prisma
Loop weer naar de tekstzuil. Achter de zuil zie je een diepe poel water en een rand met witte stenen. Er glinstert iets in de poel.
Spring over de rand in de poel, ga naar het geglinster, duw op de entertoets en Adam raapt een groen kristal op.

Ga terug naar de rand met witte stenen. Je kunt hier niet meer eruit klimmen.
Duw, als je bij de rand staat, op de entertoets en Adam zal plat op de bodem van de poel gaan liggen. Je ziet nu dat de poel zich in de breedte onder het oppervlakte uitstrekt.

Voor je zie je een geel licht. Dat is de uitgang.
Kruip er naar toe en laat je in het gat vallen.
Adam valt in de korte gang, die uitkomt voor de touwladder.
Verlaat de gang, ga naar links, klim de touwladder op en steek je toorts weer aan.

Loop naar het ronde apparaat in het midden van de ruimte, waar iets aan ontbrak. Plaats hier je groene kristal, dat een prisma blijkt te zijn.

Zoals je weet gloeit het kristal naar de gesloten poort met een oranje gloed.

Loop vooraan naar de houder met de gele kristal en draai hem (enter). De gele lichtstraal gaat naar het prisma en vandaar verder naar het oranje kristal.

Loop achteraan naar de houder met het rode kristal en draai die (enter). Ook de rode straal gaat naar het prisma.

De rode en gele straal gaan samen als een oranje straal verder naar het oranje kristal, dat nu geactiveerd wordt.
De poort gaat open en de zwarte wolk gaat er snel vandoor.
Adam belt meteen naar Evelyn om te vertellen dat de zwarte wolk bang is van licht.


Diepe grot met kist 5
Volg de oranje gloed, de volgende grot in.
Dit is een hele diepe grot en je staat bovenin. Loop over de brug en volg het pad naar links, tot bij het korte zuiltje, waar je het derde puzzelstukje vindt.

------------------------------ versie 2012 ---------------------------------------------------



Kleurbollen
Je ziet een paneel met gele en rode bollen, die horizontaal en vertikaal zijn opgeteld.
Bestudeer de vertikale 'sommen'. Je ziet dat geel+geel wordt geel, rood+rood wordt rood, en geel+rood wordt geel.
Nu kun je ook de 'som' maken in de zwarte vakjes en de bollen de juiste kleur geven.




---------------------------------------einde--------------------------------------------

Als Adam het puzzelstukje opraapt, schuift een stenen brug naar buiten.
Loop eroverheen en vervolg dan je route over het pad naar links, tot bij een ladder.
Daal de ladder af.

Onderaan de ladder volg je het pad naar links.
Als je niet verder kunt, zie je aan de rechter kant een lage doorgang.

Kruip (enter) erdoorheen. Je komt in een grot, waar je een kist met glinsterlichtjes ziet staan. Open hem en Adam heeft zijn vijfde geheim gevonden: "De race is niet voor de snellen, noch de oorlog voor de sterken".

Kruip terug naar het pad en loop terug naar de ladder.
Vervolg je weg rechts van de ladder, tot je bij een brandende toorts aan de wand komt. Hier tegenover is weer een ladder die je kunt afdalen.

Onderaan deze ladder zie je rechts in de gang een gesloten hek.
Loop naar links. Hier zie je aan het einde van het pad een gloeiende vuurkorf. Steek hem aan met je toorts. Je hoort een metalig schuifgeluid.

Loop terug naar het hek, dat echter nog steeds gesloten is.
Ga weer naar de vuurkorf. Die is weer uit. Aha...een tijdmechanisme.
Steek de vuurkorf aan met je toorts, en ren (Shift-toets) meteen terug naar het hek. Als je snel genoeg bent, kun je doorlopen, voor hij weer dichtvalt.

Wandel verder door donkere hoge gangen tot je op een plek komt, waar het heel erg waait. Checkpoint




Houd vast aan je geloof  

Diepe kloven
Loop verder en je ziet dat de zwarte wolk Adam weer gevolgd is. Hij sist en blaast en hoont hem, dat hij een zondaar is en zal falen en dat hij al eerder weggejaagd is.
Trek je er niets van aan en loop een stukje verder door de sombere donkere kloof.
Voor je zie je twee wegen, die echter dood lopen.
Rechts achteraan zie je een kist met glinsteringen op een bergtop.

Rechts onderaan die je witte blokken aan de rand van de rotswand.
Spring hier naar beneden.
Spring een paar passen verder weer naar beneden en volg dan de richel om de rotswand heen, tot je uiteindelijk arriveert bij een lange touwladder.
Klim omhoog. Als je bijna boven bent, duw je op de spatietoets. Adam zal dan ruggelings naar de witte blokken op de rots achter hem springen.
Duw nogmaals op de spatietoets en hij klimt omhoog.

Kruip onder de overhangende rots uit, duw op Ctrl om rechtop te gaan staan en loop verder tot aan een hek. Boven je hoofd zie je nu een touw hangen. Spring omhoog met de spatietoets en Adam grijpt zich vast.

Volg hand over hand het touw naar links, de hoek om en verder langs de rotswand.
Boven je zie je de kist met glinsteringen. Volg gewoon verder het touw.
Op de volgende rotsblok zie je boven je een tekstzuiltje. Ook nu ga je hand over hand verder naar de overkant.

Als je niet meer verder kunt, duw je op de Ctrl-toets om je los te laten.
Loop voorzichtig langs de rotswand over de richel. Pas op dat je er aan het einde niet vanaf valt. Spring daar omhoog (spatietoets) en Adam grijpt zich aan het volgende touw vast.

Blijf hand over hand langs het touw naar links gaan, de hoek om, tot je aan het einde boven een plateautje tussen twee rotsen hangt. Laat los met de Ctrl-toets. Checkpoint

Draai je om en spring op de richel, zodat je ook hier weer omhoog kunt springen om een volgend touw te pakken.

Ga verder tot je niet verder kunt bij een ronde rots. Achter je zie je witte blokken. Spring daar naar toe. Pijltoets naar rechts en als Adam aan één hand hangt, op de spatietoets duwen.

Duw nog een keer op de spatietoets om omhoog te klimmen en je ziet dat je op de rots met de tekstzuil staat.
Loop er naar toe en draai op de bekende manier de tekst in de juiste stand:
Faith comes by hearing (Geloof komt door te horen)
And hearing by (En horen door)
the word of God (het woord van God)


Als de tekst juist staat, gaat in de rotswand een hekwerk open en schuiven er grote stapstenen omhoog, zodat je er naar toe kunt lopen.


Kist 6
Voordat je dit doet, kun je eerst nog een geheim halen.
Loop vanaf de tekstzuil naar rechts en je ziet aan de overkant op een rots de kist met glinsteringen. Houd de shifttoets ingedrukt, ren naar rechts en Adam zal zich aan de overkant vastgrijpen. Duw op de spatietoets om je op te trekken.
Open de kist en je vind je zesde geheim, dat overigens dezelfde tekst heeft als geheim 5 "De race is niet voor de snellen, noch de oorlog voor de sterken".

Ga terug naar de overkant en volg nu de stapstenen naar de open poort. Checkpoint


Glimwormgrot
Loop de grot in. Ga, precies in het midden, door het gordijn van water. Aan de andere kant is een smalle stenen brug.
Je fakkel is uit, maar gelukkig zijn er glimwormen die je weg verlichten.
Loop tot je niet meer verder kunt. Ren het laatste stukje (shift) en duw op het laatste moment op de spatietoets. Adam springt dan naar de overkant.
Duw nog een keer op de spatietoets en Adam trekt zich aan de rand omhoog.

Op het plateautje zie je een gesloten hek en een kort zuiltje.
Pak bij het zuiltje je vierde puzzelstukje en het hek gaat open.

------------------------------ versie 2012 ---------------------------------------------------



Romeinse cijfers
Bekijk het stenen zuiltje van dichtbij.
Weer zie je de drie rijen met drie kralen en weer zul je ze zo moeten draaien dat ze opgeteld samen 10 vormen in elke rij horizontaal en verticaal.
Deze puzzels is wel iets moeilijker dan de vorige.





---------------------------------------einde--------------------------------------------

Loop de volgende grot in.
Als Adam bij de bocht komt, voelt hij een aardbeving. Ook Evelyn, die hem opbelt, heeft het gemerkt. De zwarte rookwolk sliert de grot in en gaat aan de overkant door een opening, die meteen afsluit met een stevige stenen deur.




De leeuw en de slang  

Loop naar links, naar de stenen deur. Er staat een groot rood slangsymbool op de deur.
Spring over de rand naar beneden het water in. Op de oever vind je een verlichte grot met een tekstzuil.
Draai op de bekende manier de tekst in de juist volgorde:
See the lion of Judah (Zie de leeuw van Juda)
has triumphed. He is able to open (heeft getriomfeerd. Hij is in staat om te openen)
the scroll and its seven seals (de boekrol en de zeven zegels).


Als je de juiste tekst gedraaid hebt, krijg je een waarschuwing: "Pas op voor de slang".
Meteen gaat de vuurkorf in het midden van de waterpoel branden.
Loop er naar toe en steek je fakkel weer aan.

Kist 7
Loop door de wateroel naar rechts en je ziet een nauwe onderdoorgang. Kruip (entertoets) door de lage tunnel naar een ruime grot, waar je niet alleen een stenen kop, maar ook een kist met glinsterende lichtjes ziet.
Maak hem open en je vindt je zevende geheim : "Heer, bescherm me tegen het kwaad en tegen mijn eigen wensen."
Kruip terug naar de waterpoel.

Leeuwenkop
Als je toorts nog brandt, klim dan even de touwladder op, die rechtsachter over de rand hangt.
Als je boven op de richel staat, zie je dat in het donkere gat in de achterwand een leeuwenkop reliëf te zien is.

Spring weer over de rand de waterpoel in.
Links en rechts van de tekstzuil zie je een gloeiende vuurkorf.
Als je de linker vuurkorf aansteekt, gaat tijdelijk de deur met het slangensymbool open.
Als je de rechter vuurkorf aansteekt, gaat tijdelijk de deur met de leeuwenkop open.

Denk aan de waarschuwing die je bij de tekstzuil kreeg. Pas op voor de slang.
Steek dus de rechter vuurkorf aan en ren (shift-toets) meteen naar rechts, klim de ladder op en spring in de opening waar de leeuwenkop was. Kruip (Ctrl-toets) naar binnen, voordat de deur weer dichtvalt.

Kruip verder door de lage tunnel. Aan het einde wordt de uitgang versperd door spinnewebben. Adam brandt ze weg, maar meteen komt een windvlaag en blaast zijn toorts uit.


Hoge woongrot
Kruip door de uitgang naar buiten en je komt in een hoge grot uit, die eruit ziet alsof er overal rotswoningen zijn.
Volg de pijl naar rechts en ga de ladder af. Onderaan laat je los door op de Ctrl-toets te duwen. Checkpoint



Loop naar rechts, naar het smalle stroompje water.
Je ziet hier een vierkante krat staan, die je kunt duwen (enter-toets).
Duw hem naar de onderkant van je scherm en naar rechts, zodat hij tegen de rots bij de nauwe doorgang staat.
Spring op de krat (spatietoets) en kruip dan (Ctrl-toets) door de nauwe doorgang verder.

Aan de andere kant zie je weer een ladder. Een stukje verder naar rechts, kun je je fakkel aansteken bij een brandende vuurkorf. Loop dan terug en klim de ladder op.

Volg het pad tot je voor een doorgang met spinnenwebben staat.
Brand de webben met je toorts weg en stap in de opening.
Ga aan de rechterkant bij de muur staan en spring omhoog. Adam grijpt zich vast aan witte steen, die je nog nét tussen de boomwortels ziet. Duw nogmaals op je spatietoets en hij klimt hoger. Loop dan naar rechts en je ziet dat je in een doorgang staat.

Loop verder naar rechts, over het pad, over de houten brug tot bij de witte stenen. Spring daar naar beneden. Ga vervolgens naar links en naar achteren door een gang.
Je arriveert bij een gesloten hek en een korte zuil met je vijfde puzzelstuk.
Raap het op en het hek gaat open.


------------------------------ versie 2012 ---------------------------------------------------




Romeinse cijfers
Bekijk het stenen zuiltje van dichtbij.
Weer zie je de drie rijen met drie kralen en weer zul je ze zo moeten draaien dat ze opgeteld samen 10 vormen in elke rij horizontaal en verticaal.
Deze puzzels is wel iets moeilijker dan de vorige.





---------------------------------------einde--------------------------------------------

Grot met varens
Volg het pad langs de rotswand. Als je bij de ingang van een roze schemerende grot komt, waar je een eindje verder links een grote varen ziet, hoor je achter je een rommelend geluid. Je kunt nu ook niet meer terug naar het hek lopen.

Voor je gaat een trap naar beneden.
Loop eerst even langs de varens naar links, de gang in.
Loop door de waterval en je staat op een smalle richel. Loop over de richel naar rechts. In de gang die je nu ziet, schemert een kist met glinsteringen. Loop er naar toe en raap je achtste geheim op. "Eeuwig leven? Wie zijn levend vindt, zal het verliezen en wie zijn leven verliest, zal het vinden. Goud? Hoe goed is het voor een man om de wereld te verwerven, maar zijn ziel te verliezen?"
Loop terug over de richel en door de waterval.

Ga nu de trappen af.
Volg het pad naar links. Als je over een houten brug loopt, hoor je een vrouwenstem die je probeert te verleiden het op te geven.Checkpoint




Krachtig geloof  

Waar je nu ook loopt, de vrouwenstem blijft tegen je praten over opgeven en zinloos bezig zijn en je afstamming verkopen voor goud.
Aan de andere kant van de houten brug, kom je op een groot plateau, waar je drie kratachtige kunstvoorwerpen ziet. In de bodem zie je ronde gaten, waar stoom uit komt.

Op de achtergrond zie je een grote ronde afdeksteen tegen de wand. Links ernaast zie je een tekstzuil. Draai hem op de bekende manier in de juiste stand:
The wind blows where it will (de wind blaast waar hij wil)
and you hear it's sound (en je hoort zijn geluid)
So it is with all born of the spirit (zo gaat hem met allen die uit de geest geboren zijn)


Als je de tekst correct gedraaid hebt, krijg je een hint: "Luister naar de wind".
Tegelijk hoor je geluiden en klappen de drie voorwerpen op het plateau uit en worden actief. Je ziet bazuinen, een hoofd met vleugels en een ramskop met horens.
De bedoeling is nu, dat je elk van de "kratten" op het juiste gat schuift.

- Schuif de achterste krat met de pijpen, op het achterste
  stoomgat (entertoets, dan pijltjestoetsen en weer
  entertoets om los te laten). Nu komen er stoom en
  muzieknoten uit de pijpen.
- Schuif de krat met het hoofd en de vleugels op het linker
  gat en ook hier verschijnen nu muzieknoten en stoom.
- Schuif tenslotte de krat met de horens op het rechter gat.

De grote ronde schijf op de achtergrond zal nu opzij rollen en een nauwe doorgang onthullen.


Nauwe tunnels
Loop door een nauwe smalle tunnel. Aan het einde kom je in een grot met een brandende vuurkorf voor een diepe kloof. Checkpoint

Steek je toorts aan, als die inmiddels weer uit is.
Loop naar de rechterkant en brand hier de spinnenwebben weg voor een doorgang.
In de nis erachter vind je een korte zuil met je zesde puzzelstukje.

------------------------------ versie 2012 ---------------------------------------------------


Kleurbollen
Loop naar het zuiltje en brand het spinnenweb weg met je toorts.
Je ziet weer een paneel met gele en rode bollen, die horizontaal en vertikaal zijn opgeteld.
Bestudeer de vertikale 'sommen'. Je ziet dat geel+rood wordt rood, geel+geel wordt geel, en rood+geel wordt geel.
Nu kun je ook de 'som' maken in de zwarte vakjes en de bollen de juiste kleur geven.


---------------------------------------einde--------------------------------------------

Raap het puzzelstukje op en er schuift een stenen brug over de kloof.
Loop verder over de stenen brug. Ga aan de overkant de ladder af en vervolg je weg over het smalle pad.Checkpoint


Zuil met missende schijf
Bij een houten brug over water aangekomen, zie je aan de overkant weer een tekstzuil.
Loop er naar toe en bekijk de zuil. De onderste schijf is verdwenen!

Loop achter de zuil de donkere gang in.
Aan het einde ga je naar links. Je komt in een iets grotere grot. Links bovenaan zie je glinsterlichtjes. Voor je zie je een rij witte blokken, waar je je aan op kunt trekken.
Doe dat en spring aan de andere kant naar beneden.

Om de hoek zie je de volgende witte blokken. Laat die nog even voor wat ze zijn en vervolg dan je weg langs de rotswand naar de onderkant van je scherm.

Als het camerastandpunt wisselt, zie je een ruime grotingang met water. Loop verder tot je in een ronde grot belandt, waar je in het midden een eilandje met een brandende vuurkorf ziet.
Rondom in de grot staan vier gloeiende vuurkorven en achterin is een gesloten hek.
Achter het hek zie je de missende schijf van de tekstzuil.



De bedoeling is, dat alle vuurkorven tegelijk branden. Maar als je ze aansteekt, merk je dat ze weer uit gaan en niet allemaal even lang blijven branden. De vuurkorf links onder brandt maar erg kort, neem die dus als laatste.
Steek rennend (Shift-toets) alle vuurkorven aan (bijvoorbeeld volgorde 2-3-1-4).
Nu gaat het hek open en kun je de schijf van de tekstzuil oprapen.

N.B.: Een savegame van het volgende checkpoint is op aanvraag verkrijgbaar (windows xp).


Loop terug door de gang met water. Als je weer bij de witte blokken bent, hijs je je daar omhoog. Kruip een stukje door de lage grot en je vindt een kist met glinsteringen en je het negende geheim : "Ik ga niet terug naar mijn wieg, de tuin waar mensen zich verenigden in kosmische rebellie. Mijn ogen zijn gericht op het Jerusalem dat komt."

Laat je links van de kist naar beneden vallen, zodat je weer voor de eerste rij witte blokken staat.
Loop dan terug naar de tekstzuil bij de houten brug.

Stop de missende schijf in de tekstzuil.
Draai dan de tekst op de bekende manier in de juiste volgorde.
Ask and it will be given (vraag en het zal je gegeven worden)
Seek (zoek) and you will find (en je zult het vinden)


Als de tekst in de juiste volgorde staat, schuift de houten brug in zijn geheel een stukje opzij en stopt voor een andere tunnelingang.

Loop over de brug, door de gang en ga de ladder af.


Groenige rotsen
Onderaan de ladder begint het te rommelen en schudt de grond. Adam belt Evelyn op, maar de stem die hij hoort is niet die van Evelyn. De stem zegt dat Eve is gevallen voor de verleiding en dat Adam zijn doel nooit zal bereiken.
Maar zo snel geeft Adam niet op. Hij wil Evelyn redden.Checkpoint
N.B.: Savegame na toortsenpuzzel.

Loop verder door de gang en je ziet waar dat gerommel vandaam komt. Er zwaait een grote metalen bijl heen en weer op het pad.
Wacht tot de bijl in het midden hangt en ren dan verder door de gang, zo word je niet geraakt.

Even verderop sta je voor een grote stenen deur, waar een klein zuiltje bij staat. Pak je laatste, zevende puzzelstukje en de deur schuift open.

------------------------------ versie 2012 ---------------------------------------------------




Kleurbollen
Loop naar het zuiltje bij de verlichte deur.
Je ziet weer een paneel met gele en rode bollen, die horizontaal en vertikaal zijn opgeteld.
Bestudeer de vertikale 'sommen' en maak dan de 'som' in de zwarte vakjes door de bollen de juiste kleur te geven.



---------------------------------------einde--------------------------------------------

Voorbij de deuropening vind je in de kist met glinsteringen je tiende geheim "Door vele gevaren, hard ploeteren en valstrikken ben ik reeds gekomen. Nu zal genade me naar huis leiden."


De deur naar Eden
Volg het pad verder en Adam arriveert waar hij begon, voor de grote deuren naar Eden.
Evelyn is blij hem gezond en wel te zien. Ze wil snel vertrekken, alles lijkt in te storten.
Maar de professor heeft hier een andere mening over. Hij wil dat Adam de 7 puzzelstukjes gebruikt om de deur te openen, zo niet dan zal hij Evelyn neerschieten.
Intussen is ook de zwarte wolk weer op het toneel verschenen en draait om het groepje heen.Checkpoint

Kijk om je heen.
Op de grote ronde cirkel in het midden van het plateau staat een donker zuiltje.
Op enige afstand rondom cirkel, staan zeven korte zuiltjes. Op elk zuiltje staat een tekst. Lees de teksten vanaf het zuiltje dat midden voor de grote deuren staat, en de volgende met de wijzers van de klok mee. Je leest:

1. Op de eerste dag schiep God het licht.
2. Op de tweede dag schiep God de wateren.
3. Op de derde dag scheidde God de wateren en het
    land.
4. Op de vierde dag schiep God zon, maan, planeten en
    sterren.
5. Op de vijfde dag schiep God de vogels en de
    zeedieren.
6. Op de zesde dag schiep God de zoogdieren en de
    mensen.
7. Op de zevende dag bewonderde God zijn creatie.

Loop naar de rechter vuurkorf die bij het standbeeld staat. Je ziet nu een bovenaanzicht van de grote cirkel.
Duw op de entertoets en je ziet dat de buitenste schijf van de cirkel draait. Duw net zo lang op de entertoets, totdat dat het halve zon-symbool bovenaan staat, vlakbij het tekstzuiltje.

Laat Adam dan naar links lopen (pijltoetsen), naar de vuurkorf die hier staat.
Weer krijg je een bovenaanzicht te zien.
Duw op de enter-toets en je ziet dat de middelste schijf draait. Duw net zo lang op de entertoets, totdat de beide helften van het zonsymbool aansluiten op elkaar.

Het donkere zuiltje in het midden komt nu omhoog uit de vloer.
Op dit zuiltje mag je de puzzelstukjes die je opraapte, in de juiste volgorde leggen.

Kijk als hint naar de kleine symbooltjes op de schijf. Zoek het zon-symbooltje. Hier komt je eerste stukje (licht).

Duw op de pijltjestoetsen om de plek te activeren waar je het stukje wilt leggen.
Duw dan op de entertoets om de puzzelstukjes op te roepen.
Stap met de pijltjestoets door de reeks puzzelstukjes en duw op de entertoets als je een stukje wilt neerleggen.


Leg de stukjes in de volgorde van de schepping van de aarde.

Als je alles correct deed, gaan de grote deuren naar Eden open .....................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.