S P E L - I N F O

         

YESTERDAY ORIGINS


Uitgever: Microids/Mindscape / 2016
Ontwerper: Pendulo Studios

Platform: PC, Mac, Android, iPad, iPhone, PS4, Xbox one, Nintendo Switch.

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista/7/8/10 - Processor: AMD /Intel quad-core 2.2 GHz - 2048 MB RAM - Grafische kaart: ATI/NVIDIA dedicated/integrated of mobiel met minimaal 512MB dedicated VRAM en minimaal Shader Model 4.0 - DirectX 9.0 - 4GB HD ruimte.
--- MAC OS 10.6.8 (Snow Leopard) of nieuwer.

Extra info:
Het spel is verkrijgbaar met Nederlandse ondertiteling.

Categorie:
Mysterie, Spaanse Inquisitie, onsterfelijken, twee karakters, getekende realtime 3D beelden, 3de persoon, leeftijd 18+, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige Walkthrough.

Beschrijving en review door Yvonne:
Je volgt de avonturen van John Yesterday and Pauline Petit, een paar onsterfelijken, die in het heden een antiekwinkel in Parijs hebben.
Het spel begint in het verleden, met een jonge John in de gevangenis. Hij is net door de Spaanse Inquisitie opgepakt, beschuldigd van hekserij. Uiteraard heeft hij niet veel zin om daar te blijven, met zicht op martelingen en de dood. Aan de speler dus de taak om John te helpen ontsnappen.

Yesterday Origins is een mooi en logisch in elkaar zittend adventure voor volwassenen. De verhaallijn zit goed in elkaar en je moet je concentreren om de reconstructie van het verleden van de hoofdpersoon te begrijpen en de draad niet kwijt te raken. Elementen uit het verleden, zoals de inquisitie en martelwerktuigen, spelen op de achtergrond een grote rol en hoewel de teksten niet té lang zijn, is het geen "kinderachtig" spel. Enkele seks-gerelateerde zaken zullen alleen op waarde geschat worden door volwassenen. Wat dit laatste betreft: er komen geen seks-scènes in voor, slechts af en toe een woord dat een relatie of persoon verduidelijkt.

      

Spelbediening
De spelbediening is eenvoudig. Wanneer je een nieuw spel kiest, kun je meteen de uitleg inschakelen of ervan afzien. Het spel heeft een autosave.
De makers raden aan het spel met een controller te spelen, maar dat is écht niet nodig.
Bij de instellingen kun je onder meer kiezen voor een taal, waaronder het Nederlands als ondertiteling. De gesproken tekst is in het Engels. Er is ook een Frans gesproken versie.

Puzzels
Het spel bedient zich van inventaris- en dialoogpuzzels en zijn niet te moeilijk, maar ook niet te makkelijk. Veel handelingen zijn niet uit te voeren als je nog niet alle informatie hebt verzameld. Yesterday Origins is een lineair spel. Als je nog niet alle info of spullen hebt, wordt dat duidelijk doordat er een vraagteken verschijnt en je zo weet dat er iets ontbreekt. Een voorwerp of een gebeurtenis die je nog niet hebt meegemaakt.
      

Verhaal en karakters
Het verhaal draait om John Yesterday die met zijn vriendin Pauline zijn verleden onderzoekt. John is onsterfelijk en onderzoekt hoe dat kon gebeuren. Naarmate het spel vordert zie je Johns twijfel over zichzelf, hij krijgt steeds meer een hekel aan wat hij in het verleden heeft misdaan en vraagt zich af of onsterfelijkheid iets is waar hij van af moet zien te komen.
In zijn onderzoek komt hij op verschillende plaatsen in het heden terecht, zoals op verschillende plekken in Parijs en New York, maar af en toe krijgt hij een visioen uit zijn eerdere levens en speelt het spel zich af in de middeleeuwen in een kerker, een klooster en een kasteel.
Paulines onderzoek is alleen in het heden, in Parijs en Amsterdam. Haar karakter is minder uitgesproken, zij is een wilde meid geweest in haar verleden en heeft een hekel aan Johns vriend Boris. Boris is een tragische, doorgedraaide persoon die zo geworden is, omdat zijn zoon is gestorven en hij maar naar die zoon op zoek blijft. Boris' rol is af en toe de helpende hand uit te steken, niet veel meer.
Van de andere personen weet je niet meer dan wat het spel zelf over ze meedeelt. Conclusies over hun karakter zijn niet te trekken.

      

Beelden en animatie
De bewegingen van de personen zijn natuurlijk, soepel en niet stijf. In één scène, in een hotelkamer in New York, zijn de bewegingen echter vreemd: John loopt niet, maar glijdt over de vloer heen. Ook lopen de mondbewegingen vaak niet synchroon met de tekst. Als Mol echter de catacomben in klimt, komt dat zeer natuurlijk over, een mooi beeld! De mimiek op het gezicht van een van de boeven op de woonboot zegt alles over wat hij denkt. Wegvliegende raven in de achtergrondtekeningen, en bijvoorbeeld neerdwarrelende sneeuwvlokken maken het tot een realistisch geheel.
De tekeningen in 2D en 3D zijn gedetailleerd en nergens te zwart, ook niet op donkere plaatsen. Voorwerpen zijn dus goed te vinden.
Er zijn tekeningen die bij het verhaal horen: achtergronden en personen e.d. en er zijn statische tekeningen waarop in te zoomen is om mensen en voorwerpen nader te bekijken. Deze kun je met de muis omkeren om ze van alle kanten uit te bekijken. Dan zijn er tekeningen in kaders die tussenscènes laten zien, als een soort foto's. Deze niet-bewegende beelden geven in weinig plaatjes toch een goede weergave van de tussentijdse gebeurtenissen.

      

Tekst en geluid
De Nederlandse tekst is goed, op een enkele spelfout of een vergeten woordje na. Een woord als "kloothommel" wordt bijvoorbeeld gebruikt en ook uit andere spelelementen blijkt dat er kennis over Nederland aanwezig is. De Westertoren bijvoorbeeld wordt getoond en er wordt gesproken over een vliegveldje in de buurt van Hilversum. Een deel van het spel speelt zich af op een woonboot in Amsterdam.
In het taalgebruik van Victoria Baxter zit echter een storende fout. Zij gebruikt nogal vaak het woord "shit" en dat wordt steevast vertaald door "schijt" wat in het Nederlands niet gebruikelijk is.

Voor zowel de Franse als de Engelse versie zijn stemacteurs ingezet. De Engelse acteurs komen nooit irritant of overdreven over. Op de achtergrond zijn haast onmerkbaar, maar wezenlijke, geluiden te horen die het spel reëel doen overkomen: kinderstemmetjes, klokkengelui, knetterende vuurtjes, wegschuivende putdeksels, voetstappen, gesnurk en dergelijke. Een mooi voorbeeld is het beeld van Andersen dat in de credits is te zien als hij wegloopt van zijn bankje. Het is een bronzen beeld en dat is duidelijk te horen. Ook is er bij de verschillende scènes muziek te horen, die passen bij de gebeurtenissen. Vooral de gregoriaanse muziek in de geheime bibliotheek is prachtig.

      

Conclusie
Pendulo Studio's heeft met dit spel een prachtig adventure afgeleverd, zowel wat betreft het verhaal als wat de tekeningen en animatie betreft. De tijd die je aan het spelen ervan besteed is ruim voldoende. Het spel zit logisch in elkaar, is prachtig om naar te kijken en het maakt de speler nieuwsgierig naar de verdere gebeurtenissen en de afloop.
Waarschijnlijk is dit het beste adventure dat in 2016 is verschenen. Die paar slordigheidjes in het Nederlands en het voortbewegen van John in de hotelkamer, doen daar niets aan af. Chapeau!

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.

Eerdere avonturen van John Yesterday in:
Yesterday.