S P E L - I N F O

         

THE WORLD AFTER


Uitgever: Burning Sunset / 2021
Ontwerper: Burning Sunset

Platform: PC, Mac.

Systeemeisen:
--- Windows 10 64-bit - Processor: Core i5 / AMD A6 2.4Ghz - 4 MB RAM - Grafische kaart: ATI Radeon M295X 2GB - DirectX 11 - 15 GB beschikbare opslagruimte - SSD aanbevolen.
--- MAC X 10.12 64-bit - Processor: Core i7 2.4Ghz - 8 MB RAM - Grafische kaart: NVIDIA GeForce GTX 460 - 15 GB beschikbare opslagruimte - SSD aanbevolen.

Categorie:
Scifi mysterie, corona 2020 periode, tijdmanipulatie, zoektocht, full motion videobeeld, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review door Yvonne:
Het verhaal van schrijver Vincent speelt zich af in 2020 in Frankrijk, in een periode van lockdown in een pandemie. Hij is van Parijs naar het platteland verhuisd en woont in een huurhuis in een dorpje met weinig inwoners om daar in rust te kunnen schrijven.

Op zijn wandelingen in het dorp en een kasteel in de buurt, ziet hij QR-codes die hem video-opnames laten zien van een bedrijf dat Third Eye Property Confidential heet. Dat bedrijf verdiende veel aan mondkapjes en vaccins in de heersende pandemie, maar besloot een zekere Dumas te ondersteunen. Dumas had een bijzonder perspectief voor de toekomst, waardoor virussen of uitsterven de mensheid niet meer zullen bedreigen. Deze informatie krijg je pas als je alle 10 de QR-codes in het spel hebt gevonden én de keuze voor een 'goed einde' hebt gemaakt. Daarna krijg je het elfde log te zien, waarin een en ander duidelijk wordt.
Vincent begrijpt zelf niet goed, wat hij aan moet met een koffertje dat hij vindt of met het monster, de nightwatcher, die hij drie keer ontmoet. Aan het einde echter, als je log 11 ziet, is hij zich goed bewust wat zijn rol is in dit verhaal en wat hem te doen staat.

      

The World After is een bijzonder adventure. De personen en omgeving zijn niet getekend, maar gefilmd en de rollen worden gespeeld door de makers van het spel. Het verhaal speelt zich duidelijk af in Frankrijk. De huisjes, dorpspleintjes en paden met weilanden ernaast zijn heel herkenbaar.
Bijzonder is ook dat het spel, naar gelang van je keuze, drie verschillende eindspelen heeft met twee verschillende aflopen.
De keuze brengt je naar de 'true ending' waar je alle logs te zien krijgt of naar een 'bad ending' of 'very bad ending'.
In het adventure kan hoofdpersoon Vincent op een gegeven moment de dag naar nacht omzetten en andersom, wat mooie plaatjes oplevert.

Het lineaire verhaal van Vincent is kort en de problemen die hij op zijn weg tegenkomt, zijn niet moeilijk op te lossen. Er is echter meer aan de hand. Het verhaal achter de Third Eye Property Confidential is belangrijk voor het begrip van het verhaal. Dat kan hier niet uit de doeken worden gedaan zonder spoilers weg te geven.

      

Voor het volledige verhaal moet je QR-codes vinden en scannen met een smartphone. Een voor een worden de logs ontsloten. Je moet er goed naar luisteren om een idee te krijgen, waarmee het bedrijf zich bezig houdt. Niet elke speler zal zin hebben de 10 logs diepgaand te overdenken om het verhaal te achterhalen, maar anderen zullen de toch wel belangrijke informatie willen krijgen. Mensen die van korte spelen houden of beginnende spelers zullen zich tevreden voelen met Vincents verhaal. Mensen die van langere en goede verhalen houden, zullen liever een wat langer spel zien, waarin het verhaal uit de logs verwerkt is.

De puzzels zijn dialoog- en inventarispuzzels, die logisch in elkaar zitten. Ook zijn er twee puzzels waarbij je codes moet vinden om een koffertje te openen en om een rotsformatie binnen te komen. Een moeilijker puzzel is het vinden van 10 QR-codes waardoor je de achtergrond van het verhaal leert kennen. Als je het juiste speleinde kiest, vind je code 11 en weet je wat er aan de hand is met de Third Eye Property Confidential-organisatie en Vincents rol daarin. Je weet dan ook wat er met het motto -You can't kill what is not alive, you can't run from what doesn't exist- wordt bedoeld en je ontsluit het hele verhaal, dat dan in stripvorm te lezen is.

      

Er zijn geen samenhangende, symfonische muziekstukjes die het spel begeleiden.
Wel hoor je dreigende zachte tonen als je een vlieger uit een boom moet halen en zijn er zich herhalende, aan elkaar gezette klanken in een weiland. Soms hoor je buitenaardse klanken als een gierende wind. Geen echte muziekstukken maar verbonden klanken. Ze passen goed bij dit toekomstverhaal.

Het spel gebruikt stemacteurs. Hun stemmen komen natuurlijk over en stemgeluid en mondbeweging vallen goed samen, voor zover de monden niet bedekt zijn met mondkapjes. Hoewel de directeur van de Third Eye Property Confidential overdreven acteert, doen de andere acteurs het goed. Misschien is het de bedoeling de directeur zich gewichtig te laten gedragen en wordt dat extra aangezet?

In zo'n kort adventure kan er niet een grote rol worden weggelegd voor humor, maar er zit wel wat grappigs in. Vincent kan de dag omzetten naar de nacht. Grappig is dan dat een persoon Vincent niet herkent, omdat hij hem pas 's avonds zal ontmoeten. De man vraagt hem zijn telefoon te vinden, wat Vincent dan 's nachts al heeft gedaan.

      


Al met al is The World After een interessant adventure, dat je vooruit doet kijken naar een vervolgdeel. Het is een uitdaging alle 11 logs te ontsluiten en het hele verhaal te begrijpen. Het adventure komt over als een traditioneel, klassiek spel met een eenvoudige spelbediening. Als je de vormgeving, film in plaats van tekeningen, tenminste buiten beschouwing laat.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.