S P E L - I N F O

         

THE VANISHING OF ETHAN CARTER


Uitgever: The Astronauts/Nordic Games / 2014
Ontwerper: The Astronauts

Platform: PC, Playstation 4, XBox One.

Systeemeisen:
--- Windows XP SP3/Vista/7/8 - Processor Intel Core 2 Duo of equivalent AMD - 4 GB RAM - DirectX9c grafische kaart met 512 MB VRAM - DirectX9c geluidskaart - 9 GB HD ruimte.

Categorie:
Bovennatuurlijke detective, horror, moordonderzoek, geïllustreerd realisme, realtime 3D, 1ste persoon, muis/toetsenbordbesturing.

Beschrijving en review:
In The Vanishing of Ethan Carter, speel je als Paul Prospero, een detective die met zijn bovennatuurlijke gave de gebeurtenissen op de plek waar een dodelijk misdrijf plaatsvond, kan visualiseren en reconstrueren.
Pauls speciale hulp is ingeroepen door een jongen, genaamd Ethan. Paul vermoedt dat dit zijn laatste opdracht is, maar hoopt dat hij Ethan nog kan redden voor het te laat is. Het onderzoek voert hem naar een prachtig berggebied, waar hij om te beginnen al het verminkte lijk van iemand vindt, die verwant was aan Ethan. En meteen krijgt hij het gevoel dat er duistere krachten in het spel zijn, die bezit namen van de mensen die hier leefden en hun handelen be´nvloedden.

      

Door rond te kijken en te onderzoeken, komt de speler samen met Paul een beetje meer te weten over wie de bewoners van het bergdorp bij de dam waren, in welke relatie ze tot Ethan stonden, wie Ethan was en uiteindelijk wat er met hem is gebeurd.
Ethans verhaal wordt gedoseerd verteld, het is per slot een exploratie-avontuur. Maar niet alleen dat. Het is ook een spel, een spel met puzzels en problemen die je mag oplossen. En ze zijn perfect in het verhaal ge´ntegreerd. Je mag zelfs 'ouderwets' uitzoeken hoe je het aanpakt, want hulp in de vorm van hotspotfuncties, tasklist, hintknop of skipknop zitten er niet in. Slechts subtiele achtergrondgeluiden laten je weten of je op de juiste weg zit.

      

De speciale gaves van Paul kunnen alleen geactiveerd worden en volledig tot hun recht komen, als je zelf de gevonden stukjes informatie vindt en samenvoegt tot een logisch geheel.
Je loopt rond en zoekt naar dingen die interessant kunnen zijn. Als je dichtbij genoeg staat, verschijnen handgeschreven woorden, die je soms nog ineen moet voegen. Andere keren zijn het vragen die Paul zichzelf stelt. Soms krijg je stukjes antwoorden of aanwijzingen in halve stukjes visioen. Heb je voldoende informatie, dan krijg je de mogelijkheid om alles in de juiste volgorde te zetten. En pas daarna kan Paul in een volledig visioen zien wat er op die plek is gebeurd.

      

Om Ethans hele plaatje compleet te krijgen, mag je om te beginnen aanwijzingen zoeken in de overdonderend mooie, realistisch vormgegeven bossen bij een stuwdam. Je loopt vrij in 3D rond. Het is laat in de zomer, de lucht is wat hijig. Het waait en bomen en gras bewegen in een zeer natuurlijk uitziend patroon. Op de achtergrond een sfeerverhogende, orchestrale muziek, die je overigens ook heel zacht of uit kunt zetten in het menu, of die je even vol open zet om er in onder te dompelen.
Je volgt niet alleen de smalle paadjes, maar gaat op onderzoek tussen bomen en ontdekt dat dit niet zonder gevaren is. Zoals Ethan al liet weten: "Laat je niet misleiden door de serene rust en schoonheid van de omgeving". Volg dan de lang niet gebruikte spoorrails. Over een brug en voorbij een verroeste loc, vind je je eerste lijk. Verder gaat het, over de dam, naar een klein verlaten dorpje. Ook hier weer realistisch uitziende gebouwen, een kerk en een kerkhof.

      

Maar waar je ook gaat en staat in het dorp, alles ademt de sfeer van rampspoed uit. En realistische verlatenheid, die uitnodigt om de tijd te nemen alles goed te bekijken.
Maar dit brengt me wel meteen bij de grootste ergernis in het spel. Je kunt het spel namelijk niet opslaan waar je wilt. Er is een autosave na iedere opgeloste puzzel. En dat betekent in de praktijk, dat je een uur genietend op je gemak rondwandelt, je spel afsluit en ontdekt dat je alles opnieuw mag doen. Met een walkthrough ernaast kun je makkelijk in een kwartiertje een puzzel oplossen, maar dat kan niet de bedoeling van zo'n mooi vormgegeven spel zijn. Zelf zoeken kost tijd en niet iedereen kan urenlang achter de PC blijven zitten om toch maar die ene puzzel op te lossen, zodat je kunt afsluiten.

      

Afgezien hiervan is The Vanishing of Ethan Carter een schitterend vormgegeven exploratie-avontuur, met puzzels die op unieke manier in het verhaal zijn ge´ntegreerd. Er is ruim voldoende te onderzoeken en te puzzelen en er zijn diepere achtergronden voor wie daar oog voor heeft.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.