S P E L - I N F O

         

POST TENEBRAS: The Soul Eater


Uitgever: Salamander Game Studio / 2010
Ontwerper: Erick Mazzola, Salamander Game Studio

Platform: PC, iPhone, iPod Touch.

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista, CPU Pentium 133, 32MB RAM, 120MB opslagruimte, monitor 1024x768 of hoger, 24bit kleur.

Categorie:
Horror, bovennatuurlijk mysterie, getekende 2D beelden, 1ste persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Post Tenebras is Latijn voor "na de duisternis", een passende titel voor een verhaal dat begint met iemand die wakker wordt in een kamer en geen idee heeft wie hij is, wat hij hier doet en hoe hij hier gekomen is.
De kamer waarin je ontwaakt is onpersoonlijk leeg, een hotelkamer misschien? TV en telefoon werken niet, kastjes en lades zijn leeg op een enkel klein voorwerp na, deuren en ramen zijn gesloten of dichtgemetseld en niemand reageert op hulpkreten. En om het nog erger te maken, krijg je soms visioenen - of zijn het flitsen herinneringen? - van dode mensen. Wie zijn het? Heb jij ze vermoord? Waarom dan? En waarom ben je ineens je geheugen kwijt? Harry klinkt bekend en dus veronderstel je maar dat je Harry bent. Als eerste probeer je natuurlijk uit de kamer te ontsnappen. Later ga je op zoek naar je identiteit, en naar antwoorden op je andere vragen.

      

De puzzels zijn goed in het verhaal geÔntegreerd. Zo zoek je in het begin alleen een manier om een kamer of een huis te verlaten en puzzel je later je weg naar binnen om informatie te vinden.
Er zijn geen doolhoven, schuifpuzzels of puzzels met een tijdslimiet. De puzzels zijn voor het merendeel heel logisch: waar vind ik een voorwerp om een actie mee uit te voeren. Dat is goed te doen. Maar soms zijn ze ook ronduit moeilijk. Om een tuindeur te openen, moet je eerst een boek zoeken, dan symbolen bekijken en die - waarom? - associŽren met knoppen onderin een klok, die je vervolgens op een bepaalde tijd moet zetten.
Toch werkt het niet altijd zo soepel als het lijkt en zeker niet voor beginners in het genre. Zo staat er bijvoorbeeld een stoel bij een bureau. Klik je erop, dan schuift hij weg. Klik je er weer op, dan schuift hij terug. Simpel. Maar klik je op het smalle streepje van de rugleuning, in plaats van de zitting of de poten, dan schuift hij niet terug, dan valt hij om! En de cursor is in beide gevallen hetzelfde. Ook moet je al klikkend ontdekken, dat je niet meer uit een close-up kunt of kunt draaien, voordat alles in de oude staat hersteld is.
      

De grafische beelden zijn niet slecht en tonen een eigen stijl, maar vallen voor een spel uit 2010 ietwat tegen. Dat de omgeving in de dromen van Harry er simpel uitziet, is te vergeven. Maar ook als Harry wakker is, staat hij in een statische, hoekige wereld, met vierkante boomstammen, onnatuurlijk gras en zonder echte dieptewerking. In de close-ups is het zelfs nog erger.
Je ziet een achtergrond van tegels of behang, die uit een fotografische beeld bestaat, waarin voorwerpen zoals bedden, kasten en deuren zijn getekend, weer aangevuld met bijvoorbeeld fotografische handdoeken. Die getekende voorwerpen zijn veelal egaal van kleur, zonder structuur en zonder schaduwdiepte.
Ook het oplossen van de puzzels heeft te lijden onder de kwaliteit van de beelden. Als je bijvoorbeeld een code op een cijferpaneel moet indrukken, zie je dus helemaal niets bewegen of veranderen (en hoor je ook niets), waardoor je je afvraagt of je die code ook inderdaad goed hebt ingebracht.

Er zijn in dit spel geen gesproken stemmen.
De achtergrondmuziek bestaat uit en steeds herhaald deuntje, dat qua sfeer wel goed bij het spel past, maar dat irritant wordt als je lang met een puzzel bezig bent en er niet uitkomt. Enkele achtergrondgeluiden zijn er wel, maar alleen kort en sporadisch na het oplossen van een puzzel.

      

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.