S P E L - I N F O

         

RiME


Uitgever: Grey Box / 2017
Ontwerper: Tequila Works

Platform: PC, Nintendo Switch, PS4, XBox One.

Systeemeisen:
--- Windows 10 64-bit - Processor: Intel i5 3570k / AMD FX-8350 - 8 GB RAM - Grafische kaart: GTX 770 2GB / Radeon R9 280X 3GB oof beter - 7400 MB beschikbare HD ruimte.

Categorie:
Onderzoek mysterieus eiland, fantasie, logische puzzels, real time 3D, 3de persoon, gamepad en toetsenbord bediening.

Beschrijving:
In RiME speel je een jongen die na een zware storm op zee, wakker wordt op het strand van een prachtig, zonovergoten en mysterieus eiland. je weet niet waar je bent en wat je hier moet doen, maar natuurlijk ga je op onderzoek uit. Al snel merk je dat je kunt springen en klimmen en dat is ook wel nodig om boven op de klip te komen. Met een controler is het waarschijnlijk makkelijker, maar ook met een paar toetsen op je toetsenbord is het heel goed te doen.
Boven aangekomen kun je alle tijd nemen om rond te kijken, het uitzicht is schitterend. Op een plateau in de verte zie je een stenen beeld van een vos, waar een vreemd licht omheen speelt. Ga er naar toe en als je ervoor staat, schreeuw je (rechtsklik met je muis). Het licht straalt naar een ander plateau, waar vier kleine vosbeeldjes rondom een groter beeld staan. Dat is leuk! Je bezoekt en schreeuwt natuurlijk ook naar de andere bijbehorende beeldjes, waarvandaan een lichtstraal komt en daarna gebeurt iets magisch: De grote vos komt tot leven en keft naar je. Je hebt een vriend, die voorlopig bij je blijft. En dat niet alleen, hij wijst ook subtiel de weg, als je het even niet meer weet.

      

Op een speelse en vriendelijke manier worden acties en puzzels geïntroduceerd. Je leer klimmen, springen en zwemmen, maar ook voorwerpen oprapen en neerleggen. Een wild zwijn lok je weg met een geplukte grote vrucht. Hier en daar zijn er bonusvoorwerpen die je kunt oprapen. Later merk je dat je ook kunt trekken en duwen en soms moet je je snel verbergen in de schaduwen, als een eng figuur te dichtbij komt of een beetje snel op een zuil klimmen voordat hij weer stijgt. Maar wat er op je pad ook gebeurt, nergens hoef je te schieten of ander geweld te gebruiken. Al het gepuzzel blijft vriendelijk een kwestie van goed rondkijken en je verstand en je mogelijkheden gebruiken en vergeet vooral niet dat je kunt roepen. De puzzels zijn bedoeld om een magische doorgang naar een nieuw gebied te maken. Ze zijn in het begin goed te doen voor de oplettende speler, worden langzaamaan moeilijker, maar zijn nergens echt onredelijk.
Je kunt doodgaan, door bijvoorbeeld van een hoge rots te vallen, maar je krijgt onmiddellijk een tweede kans door net voor de val weer te verschijnen.
      

Dat rondkijken is al een genot op zichzelf, overdag, maar ook 's nachts, want de tijd verstrijkt terwijl je rondloopt. De stralend blauwe lucht wordt ongemerkt donkerder, tot je de zon oranjerood in zee ziet zakken. En in het duister zie je weer heel andere dingen dan in daglicht, dus maak er gebruik van en kijk om je heen. Alle omgevingen zijn prachtig vormgegeven, of het nu het groene eiland, een zandwoestenij, duistere grotten met robots en geesten, of vervallen witte ruïnes zijn. Het geheel is niet fotorealistisch, daarvoor zit er te weinig structuur op de rotsen en gras en dergelijke en zijn de kleuren te pastel. Toch is het getekende geheel heel aangenaam gedetailleerd op een manier die bijdraagt aan het magische surrealistische gevoel van dit eiland. Rafels aan de kleding van de jongen, gezichtsuitdrukkingen en houdingen van alle levende wezens, "vogelpoep" aan de randen van rotsen of klimopranken, zodat je weet waar je je kunt vastgrijpen, lichteffecten en schaduwen. Voeg daarbij de vele kleine animaties zoals wuivend gras, bewegend water, vogels, krabben en kleine beesten die je voor de voeten lopen en het geheel houdt meteen vanaf het begin je aandacht vast en nodigt uit tot onderzoeken en bekijken.

      

Hoe verder je in het spel komt, hoe duidelijker het wordt dat dit niet alleen een avontuurlijke reis door onbekend gebied is, maar ook een verkenning van wat de jongen overkomen is. Er zijn geen documenten die je moet lezen, geen moeizame gesprekken te voeren. Wat er wel is, is de prachtige melancholische muziek, die je meevoert op een emotionele reis. Die muziek past perfect bij elke omgeving en de gemoedstoestand van de jongen en na het zien van het naadloos ingepaste eindfilmpje zullen er mensen zijn die herkennen wat de spelmakers proberen te vertellen. Een reis die in feite de weergave van een verwerkingsproces is. Heel knap gedaan.

      

Samengevat is Rime een heel geschikt spel voor degenen die geweldloos en rustig op een spring-, klauter- en puzzelavontuur willen in een magische wereld. En vergezeld door sfeervolle muziek krijg je de gelegenheid om alleen te genieten van de reis of om dieper in te gaan op de emotionele achtergronden van het verhaal.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.