RIDDLE OF THE SPHINX: The Awakening![]() Uitgever: Old World Studios / 2021 Ontwerper: Old World Studios Platform: PC, Mac, Android, iPad, iPhone. Systeemeisen: Vereist een 64-bits processor en besturingssysteem. --- Windows 10 - Processor: x64 architecture met SSE2 instruction set support - 16 GB RAM - Grafische kaart: NVIDIA GeForce GTX 970M - DirectX 11 - 12 GB beschikbare opslagruimte - Standaard geluidskaart. --- MAC Mojave 10.14+ - Processor: 2.6 GHz Intel Core i7 - 16 GB RAM - Grafische kaart: Radeon Pro Vega 20 4 GB - 12 GB beschikbare opslagruimte - Standaard geluidskaart. Categorie: Archeologie, Egypte, oude vloek, opgraving, geïllustreerd realisme, slideshow, 1ste persoon, point & click. Extra info: Het spel is een grafisch sterk verbeterde en uitgebreidere versie van Riddle of the Sphinx uit 2000. Beschrijving en review door Hans: Verhaal Na jaren onderzoek en graafwerk bij de Sfinx en piramide in Gizeh, ontdekt archeoloog Sir Gil Blythe Geoffreys een geheime kamer die al eeuwen over het hoofd werd gezien. Sir Gil gaat de kamer in en vindt daar een stokoude papyrusrol, gezegeld met een dikke waslaag waarin een onbekende hieroglief gedrukt is. Hij verbreekt het zegel om de mysterieuze inhoud te kunnen ontcijferen...en dan beseft hij dat hij een oude vloek in werking heeft gesteld! Sir Gil weet dat hij ten dode is opgeschreven en verzoekt jou, zijn dierbare vriend om te komen, de papyrusrol te ontcijferen en zo mogelijk de vloek ongedaan te maken. Hij laat je zijn aantekeningen na. De papyrusrol is echter nergens te vinden, merken zijn collega's die reeds al Gils spullen overhoop gehaald hebben omdat zij hoopten met de eer te gaan strijken van die bijzondere vondst. Met en met gaan de collega's de piramide in, om nooit meer terug te keren. Aan jou de taak om de papyrusrol te vinden en te vertalen. ![]() ![]() Spel Riddle of the Sphinx - The Awakening is een groot spel waar je vele uren plezier aan kunt beleven. Het spel is niet-lineair. Je hebt veel keus om te beslissen waar je het eerst naartoe gaat. Je hebt geen contact met anderen en komt ook geen monsters tegen. Het is voornamelijk een puzzelspel met een achtergrondverhaal. Je kunt dood gaan maar krijgt meteen weer een nieuwe kans met 'Restore Life (herstel leven)'. Het speelt zich af op het Giza-plateau in Egypte bij de sfinx en de grote piramide van Cheops. Maar ook kom je in een ondergrondse 'rivier des doods' terecht en ergens buiten bij een tempel die sterk doet denken aan de rotstempel van Abu Simbel. In de piramide ontdek je vele geheime gangen en verborgen kamers en je vindt overal aanwijzingen in de vorm van geluidsbanden, brieven, papyrusrollen en gegevens op wanden en vazen. Ook tref je sier- en gebruiksvoorwerpen aan die al of niet van pas komen. Voor wie er oog voor heeft komen humoristische details voor. Je wordt bij het activeren van voorwerpen niet geholpen, zoals in sommige spellen waarin een voorwerp bij aanraking oplicht of de cursor van vorm of kleur verandert. Maar er is ook geen sprake van minutieus pixeljagen. Je zult wel veel op allerlei plekken moeten kijken en klikken als je geen belangrijke dingen (voorwerpen of aanwijzingen) wilt missen. Het beluisteren van bandjes is tijdrovend maar wel essentieel. Er komen ook brieven voor van collega's met vele bladzijden tekst die niet wezenlijk zijn voor het verhaal maar het wel 'kleuren'. Dat geldt ook voor boeken en andere documenten. Maar de bijbel (waarvan je het hele oude testament kunt raadplegen) heb je wel weer nodig om enkele raadsels op te lossen. ![]() ![]() Bediening Het spel is ouderwetse point & click slideshow, zonder de mogelijkheid om in realtime 3D rond te draaien. Aan het begin van het spel wordt uitleg gegeven over de bediening. Er zijn allerlei instelmogelijkheden. Voor de cursor kun je kiezen uit een handje of een vliegende kever. Persoonlijk vond ik het handje duidelijker omdat beter zichtbaar is of je bijvoorbeeld naar links draait of helemaal omkeert (naar achteren). Een moeilijkheid van het spel is dat als het handje naar voren wijst je looprichting soms toch schuin is. En bij sommige trappen en gangen maak je een U-bocht terwijl dat niet meteen duidelijk is. Een handje naaar beneden kan betekenen: naar beneden kijken of een positie terug gaan. Er zijn buitengewoon veel plaatjes. Terwijl je in de meeste point&click-spellen met een enkele muisklik zo'n 10 meter of meer naar voren gaat, is dat in dit spel eerder enkele meters, zodat je soms wel 20 keer moet klikken om een tunnel door te komen. Maar als je al ergens bent geweest kun je vaak een tweede keer sneller vooruit dankzij een gele pijl. De inventaris werkt wat ongewoon. Je kunt ervoor kiezen dat een opgepakt voorwerp meteen in de rugzak terecht komt. Als je het voorwerp wilt gebruiken dan open je de rugzak, je klikt op het voorwerp dat vergroot in het midden van je scherm verschijnt, en dan sleep je het naar de rechter benedenhoek waar een vaag rond veldje is met een kever. Vandaar kun je het vervolgens naar de plek slepen slepen waar je het wilt gebruiken. Je kunt de game zelf vele malen opslaan via Save en daarna op het plus-teken drukken. Bij afsluiting wordt je status automatisch vastgelegd zodat je een volgende keer weer gewoon verder kunt spelen waar je was. ![]() ![]() Puzzels In Riddle of the Sphinx zijn de puzzels belangrijker dan het achterliggende verhaal. Sommige zijn doelbewust door professor Gil geïntroduceerd, omdat hij niet wilde dat zijn ontdekkingen in handen van zijn diefachtige collega's zouden vallen. Andere puzzels zijn uit de tijd van de farao's of uit een wat jonger verleden en bedoeld om bepaalde geheimen te verbergen. Er komen kleurenpuzzels voor en enkele waarin geluiden een rol spelen. Tijdgebonden puzzels ontbreken op één geval na waarin je echter voldoende tijd krijgt om de benodigde handeling te verrichten. In enkele gevallen kun je een puzzel oplossen door domweg uitproberen, maar eigenlijk krijg je altijd ergens één of meer aanwijzingen hoe je het klaarspeelt. En meestal is het aantal mogelijke combinaties te groot en ben je afhankelijk van het vinden van een clue (en soms meer dan één). Goed waarnemen op allerlei plaatsen is het parool. De moeilijkste puzzel is het doolhof en wel om twee redenen: er zijn identieke godenbeelden zodat je je afvraagt of je die al eerder hebt gezien of niet. En het is niet altijd even duidelijk in welke richting je gaat. Het helpt als je systematisch te werk gaat en aantekeningen (tekeningen) maakt. Niet alle gevonden voorwerpen die je meezeult in je inventaris heb je ook daadwerkelijk nodig. ![]() ![]() Beeld De fotorealistische plaatjes zijn prachtig in hoge resolutie getekend en zijn een lust voor het oog. Zowel in donkere ruimten bij het licht van olielampen als in de open lucht, waar overdag de zon altijd schijnt, is de sfeer uitstekend getroffen. Je hebt in het spel de beschikking over een camera waarmee je foto's kunt maken om later terug te bekijken. Ook is er een loep om een beeld te vergroten. Brieven kun je groter maken door de linkermuisknop ingedrukt te houden. Er komen enkele lange animaties voor, bijvoorbeeld de tochtjes per helicopter, middellange zoals een afdaling per lift, alsook korte wanneer een deur open gaat of iets anders in beweging wordt gezet. Maar meestal is de omgeving nogal statisch op het flikkeren van vlammetjes na. Wel kom je bij water dat rimpelt, maar bomen en andere planten zijn roerloos. Ook zie je geen vogels of andere fauna. Door de vele plaatjes is dat geen echt gemis. ![]() ![]() Geluid Je kunt in het spel ondertiteling aanzetten die je helpt bij het beluisteren van geluidsbandjes én beschrijft (voor mensen met een gehoorbeperking) welke geluiden hoorbaar zijn en waar die vandaan komen. Aan geluid is veel aandacht besteed. Je kunt verschillende geluidsbronnen (muziek, omgeving) onafhankelijk regelen. Buiten hoor je het suizen van de wind en gefluit van vogels. Binnen knisperen de olielampjes zachtjes. Elke ruimte heeft wel een eigen muziekje dat bij het wisselen van ruimten vloeiend verloopt. Het doet nogal oosters aan, wat natuurlijk passend is bij de Egyptische omgeving. Verder gaat alles wat beweegt gepaard met bijbehorende geluiden. Het plonst en plast, gonst en krast, kraakt, knettert en knarst, pruttelt en ploft, schuurt en schaaft afhankelijk van de situatie. Prima gedaan. Het stemacteren door de professor (beetje geaffecteerd) komt natuurlijk over. ![]() ![]() Samenvatting Riddle of the Sphinx - The Awakening is een leuk en uitdagend spel voor spelers die niet in actie maar vooral in puzzels zijn geïnteresseerd en de sfeer van piramides, tempels en de sfinx kunnen waarderen. De puzzels zijn uitdagend en beeld en geluid zijn uitstekend verzorgd. Je kunt menig uur plezier beleven aan deze parel. Chapeau voor de makers! Grotere plaatjes bekijken? Ga naar de screenshots. Andere delen in de serie: Riddle of the Sphinx: An Egyptian Adventure The Omega Stone: Riddle of the Sphinx 2 |