S P E L - I N F O

         

THE PILLARS OF THE EARTH (Ken Follett's)


Uitgever: Daedalic Entertainment / 2017
Ontwerper: Daedalic Entertainment

Platform: PC, Mac, Linux, PlayStation 4, Xbox One.

Systeemeisen:
--- Windows 7/8/10, 32/64-bit - Processor: Quad Core CPU - 4 GB RAM - Grafische kaart: AMD R7 200 series of GeForce GTX 500 series - DirectX 9.0 - 11 GB beschikbare HD ruimte - DirectX 9.0c compatible geluidskaart met de laatste drivers.
--- MAC OSX 10.12 - Processor: 2,9 Ghz Intel Core i5 - 4 GB RAM - Grafische kaart: NVIDIA GeForce GT 650M met minstens 1GB - 11 GB beschikbare HD ruimte - Geluidskaart: 16 bit.
--- LINUX Ubuntu 16.04 - Processor: Quad Core CPU - 4 GB RAM - Grafische kaart: AMD R7 200 series of GeForce GTX 500 series met minstens 1GB en gepatenteerde drivers, laatste OpenGL driver - 11 GB beschikbare HD ruimte - Geluidskaart met de laatste drivers.

Categorie:
Historisch drama, Engeland 12de eeuw, bouw kathedraal, 2D en 2.5D handgetekend, drie speelbare karakters, 3de persoon, gamepad, point & click.

Beschrijving en review:
Ken Folletts bestseller "Pilaren van de Aarde" beslaat een periode van 30 jaar in het Engeland van de 12de eeuw. Hij beschrijft het normale dagelijkse leven in een stadje waar een kathedraal gebouwd gaat worden.
De monnik Philip wordt prior van de kleine abdij van Kingsbridge.
Tegelijkertijd groeit de jonge Jack op in het bos waar hij met zijn vogelvrije moeder leeft. Hij wordt leerling steenhouwer en dat is het begin van een carrière als meesterbouwer van een van de grootste kathedralen in Engeland.
Samen met de in ongenade gevallen jonkvrouwe Aliena vormen zij de hoofdpersonen in een verhaal over een periode vol oorlog, samenzweringen, romantiek en meesterlijke bouwkunst.
Dit spel is gebaseerd op het boek en bestaat uit drie delen, die elk zeven hoofdstukken bevatten.

      

Book One - From the Ashes
Na een tragedie komt Tom Builder met zijn zoon en dochter aan in het stadje Kingsbridge, waar hij werk hoopt te vinden als meesterbouwer. Hij ontmoet de mysterieuze Ellen, die met haar zoon Jack in de bossen woonde. In Kingsbridge maken ze ook kennis met monnik Philip, die de lokale abdij op het rechte pad probeert te houden, na de dood van de prior. Niet eenvoudig met een onbetrouwbare onderprior en dito bisschop in de buurt. Verder speelt ook nog de jonge dochter van graaf Bartholomew of Shiring een rol. Deze Aliena weigert te trouwen met een onaangename zoon van een Lord die men voor haar uitgezocht heeft.

Aliena, Jack en Philip zijn de speelbare karakters in het spel en je leert ze met en met goed kennen, net als hun eigen denkwereld en hun onderlinge relatie. Per slot komen ze uit andere sociale kringen en dit is overtuigend neergezet. Het verhaal is complex en de voortgang lijkt hier en daar wat traag, maar alles is nodig om je een totaalbeeld te kunnen geven en het overzicht niet te verliezen.
Hier en daar wordt door je keuzes afgeweken van het boek en dat is nodig voor het spel-element. Je komt echter altijd weer terug op het originele pad.

      

De spelbediening is vertrouwd point & click. Rechtsklik meerdere keren om je gedachten ergens over te laten gaan, linksklik voor de actie. Een hotspotfunctie is niet nodig, maar voor beginners in het genre wellicht makkelijk.
Opmerkelijk is wel de inventaris, die uit een denk- en een voorwerpgedeelte bestaat. Zo kun je dus niet alleen iemand een voorwerp geven, maar ook een vraag over een specifiek onderwerp stellen, dat je uit de inventaris haalt. Er zit wel een (ruime) tijdsdruk op het beslissen over de gewenste dialoog. Een ander opmerkelijk idee is, dat je zo'n inventarisgedachte ook kunt gebruiken om iets op te pakken. Klik je met de gedachte op een plek waar iets ligt, dan loopt je hoofdpersoon er naar toe en raapt het op. Ook de gedachte dat iemand hulp nodig heeft, kan je persoon in beweging zetten. Sommige van die acties zijn optioneel en niet nodig voor de voortgang, maar geven het spel wel een aangenaam realisme.
Het spel, of in ieder geval dit eerste deel, is een combinatie van een interactief boek en een klassiek point & click adventure. Je kunt de verhaallijn uiteraard niet helemaal beïnvloeden bij een adaptatie van een boek, maar er is voldoende te kiezen om je geïnteresseerd te houden.

      

De vele handgeschilderde 2D achtergronden komen juist in de middeleeuwse omgeving heel goed tot zijn recht. Wijdse vergezichten met bergen, verstilde bossen, machtige muren van een kasteel, de sobere inrichting van een klooster, de beelden in en aan de kerken en de typische dorpsbebouwing brengen de sfeer van het verleden perfect over. De details laten zien dat de schilders de architectuur van de middelleeuwen goed bestudeerd hebben.
De schilderijen komen tot leven in de beweging van bomen en struiken of een vuurtje waarvan de rook de sneeuwvlokken verjaagt.
De personen in het spel, zijn zoals het hoort in de middeleeuwen, sober en somber gekleed in bruine en beige tinten. Ze bewegen ook traag, wat misschien bijdraagt tot de sfeer.
Echter, waar je wel structuur in de gebouwen ziet, is dat vrijwel afwezig bij de karakters. Stoffen van de kleding, haren en gezichten zijn effen en in "platte stripvorm" getekend, daar kunnen de schaduwen niets aan veranderen. Een geheel eigen stijl, dat wel, maar niet helemaal passend bij de achtergronden, de karakters lijken soms "opgeplakt".

      

De muziek, uitgevoerd door het FILMharmonic Orchestra uit Praag is een geweldige aanvulling op het verhaal. Hij onderstreept volmaakt de gemoedstoestanden van het ogenblik, of het nu teder en hoopvol of juist duister of treurig is. Het is een genot om wat langer in een plek te verblijven om de stemming goed tot je door te laten dringen.
De stemmen van de karakters zijn goed gekozen. De acteurs leven zich uitstekend in hun rol in en zijn nergens overdreven te noemen. Een speciale rol is weggelegd voor auteur Ken Follett, die de stem van de kantor voor zijn rekening neemt.
Dialogen zijn soms letterlijk uit het boek, vooral als het gaat over de technische aspecten van het bouwen van een kathedraal en andere keren passend bij de sfeer, verzonnen.

      

Samengevat is Daedalics monumentale poging om Ken Folletts boek om te zetten in een spel, uitstekend gelukt. De sfeer van de middeleeuwen is overtuigend neergezet en het is niet moeilijk je in de karakters en het verhaal in te leven. De prachtige muziek is een compliment waard. Er is niet heel veel te puzzelen, maar de keuzes in de dialogen maken het goed.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.