S P E L - I N F O

         

A NEW BEGINNING


Uitgever: Lace Mamba Global / 2011, 2015
Ontwerper: Daedalic Entertainment

Platform: PC, Mac, iPad.

Systeemeisen:
--- Windows Vista/7/8 - Processor: 2.5 GHz (Single Core) of 2 GHz (Dual Core) - 2 GB RAM - Grafische kaart: OpenGL 2.0 compatible met 512 MB RAM (Shared Memory niet aanbevolen) - DirectX 9.0c - 5 GB HD ruimte - DirectX compatible geluidskaart.
--- MAC Lion (10.7) - Processor:2 GHz (Dual Core) Intel - 2 GB RAM.

Extra info
In 2012 wordt een "final cut" versie in de VS uitgebracht.
In 2015 verschijnt een iPad versie.

Categorie:
Science fiction drama, ecotriller, klimaatramp, getekende 2D en 2.5D beelden, 2 speelbare karakters, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Bent Svensson, een wetenschapper die zijn hele leven gewijd heeft aan het onderzoek naar energie uit algen, 'geniet', na een burnout, van een gedwongen rust in zijn huisje in de bergen.
Dan landt een helicopter met aan boord een jonge vrouw genaamd Fay, die beweert uit de toekomst te komen. Een toekomst waarin de mensen op het punt staan uit te sterven, omdat de aarde geen natuurlijke bescherming meer heeft tegen de volgende zonne-uitbarsting. Ze is hier om een nucleaire catastrofe te voorkomen en de wereld ervan te overtuigen over te stappen op alternatieve energiebronnen. Met name het algenonderzoek van Svensson is hierbij van belang.
Als echter een grote kernenergieleverancier lucht hiervan krijgt, volgen er sabotageplannen en wordt het leven van Svensson en zijn zoon zelfs bedreigd.

      

Je speelt in eerste instantie als Fay terwijl ze haar verhaal uitlegt aan Svensson, die dit uiteraard niet gelooft. Later speel je ook als Svensson als hij persoonlijk betrokken raakt bij de dodelijke gebeurtenissen op zijn oude werkplek. Het uitstekend opgebouwde verhaal blijft op deze wijze boeien, ook als je zelf niet zo geïnteresseerd bent in het milieu.
Milieu, veranderend klimaat en kernenergie zijn actuele onderwerpen en worden in dit spel beslist serieus genomen, maar zonder voortdurend met een belerend vingertje te wijzen. Subtiele humor is in de dialogen zeker aanwezig.

Niet alleen de dragende karakters Fay en Svensson, maar ook de bijfiguren zoals de journalist zijn bijzonder geloofwaardig weergegeven. Ze zijn geen hulpjes bij het oplossen van puzzels, al zijn hun opmerkingen soms wel nuttig, maar echte mensen waarmee je jezelf kunt identificeren. Mensen die groeien en zich ontwikkelen naar gelang de omstandigheden. Vooral Svensson zie je groeien van een cynische, buitenspel gezette wetenschapper, tot een geëngageerde beschermer van werk en collega's, terwijl hij corruptie probeert te bevechten.

      

De puzzels zijn allemaal in het verhaal geïntegreerd en doen nergens geforceerd aan. Ze zijn gebaseerd op je inventaris. Je probeert vervoer te krijgen, of toegang tot een conferentie, of iets te repareren wat je nodig hebt of je te bevrijden uit een benarde situatie, met spullen die je min of meer in de omgeving kunt vinden. Dit allemaal op diverse locaties zoals onder andere een onderzoeksstation in zee, een milieuconferentie in Oslo, een vervallen stad in de toekomst of een kerncentrale in het Braziliaanse oerwoud.

De moeilijkheidsgraad is goed uitgebalanceerd. Op een "hersenkraker" volgen altijd een paar "problemen" die eenvoudiger op te lossen zijn.
Daarbij moet wel opgemerkt worden, dat de spelbediening soms tegenwerkt. Zo moet je bijvoorbeeld bij het in elkaar zetten van een machine héél nauwkeurig je cursor plaatsen om iets voor elkaar te krijgen. Maar verder is het eenvoudig links- of rechtsklikken en slepen. Er is een hotspotfunctie en je kunt de moeilijke puzzels zelfs na een poosje vergeefs proberen, naar keuze overslaan met een "skip" knop.

      

De grafische beelden zijn indrukwekkend. De achtergronden zijn allemaal handgetekend, gedetailleerd en zeer sfeervol, door het speciale lichtgebruik en de kleuren. Een avond in Oslo, met de rook van fabrieken op de achtergrond, een roestig onderzoeksstation op zee, een stoffige plek in de jungle of een kil metaal met glas hightech kantoor. Dit alles met sfeerbepalende details zoals stofjes in een lichtstraal, druppend water, vogels en beestjes.
Ook de overzichten van bovenaf en de tussenscenes die weergegeven worden in dynamische pop-up venstertjes met spreekballonnnen zoals in een stripboek, dragen bij tot levendigheid van het geheel.

De karakters die rondlopen zijn zeer goed geanimeerd. Ze lopen en bukken en draaien heel natuurlijk en als je ze een poosje laat stilstaan gaan ze van de ene voet op de andere wippen. Bij het oprapen of bedienen van voorwerpen gaan de armen en handen niet altijd precies in de juiste richting en lippen bewegen niet altijd op het juiste (spreek)moment, maar ze bewegen wél.

      

Het stemacteren is voor het grootste deel passend bij het karakter. De acteurs hebben zich goed in hun rol ingeleefd. Of je nu naar de ietwat vermoeide, oudere Svensson, de botte Salvador of de enthousiaste journalist luistert, ze klinken overtuigend echt. De stem van Fay steekt daar dan ook een beetje schril bij af. Zij spreekt namelijk altijd op dezelfde rustige vlakke toon. Terwijl je juist bij haar vaker emoties als boosheid, gedrevenheid of wanhoop zou verwachten. Zij is immers de twintiger die uit de toekomst komt om te proberen de wereld te redden.

De achtergrondmuziek is zonder meer uitstekend en passend bij het spelmoment. De orchestrale muziek kan opzwepend zijn, of hoopvol, of droevig. Het onderstreept de sfeer, is aangenaam op de achtergrond en stoort nergens. Er is duidelijk veel aandacht aan besteed en dat komt het spel ten goede.

      

Samengevat heeft A New Beginning een boeiend verhaal, gedragen door overtuigend echte karakters, dat ondanks het beladen milieu onderwerp nooit irritant belerend wordt.
Uitstekend geïntegreerde logische puzzels en opmerkelijk goed bij de sfeer passende beelden en soundtrack.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.