MUTROPOLIS![]() Uitgever: Application Systems Heidelberg / 2021 Ontwerper: Pirita Studio Platform: PC, Mac, Linux. Systeemeisen: --- Windows 7/8/10 64-bit - Processor: 2.6 GHz Dual Core CPU - 8 GB RAM - Grafische kaart: 1024MB VRAM - DirectX 9.0c - 4 GB beschikbare opslagruimte - Compatible geluidskaart met de nieuwste drivers. --- MAC OSX 10.11 - Processor: Intel 2.7 GHz Dual Core - 8 GB RAM - Grafische kaart: 1024MB VRAM - 4 GB beschikbare opslagruimte. --- Linux 20.04 (64 Bit only) - Processor: 2.6 GHz Dual Core - 8 GB RAM - 8 GB RAM - Grafische kaart: 1024MB VRAM - 4 GB beschikbare opslagruimte. Categorie: Science fiction, cartoon, post-apocalyptisch, archeologie, Egyptische mythologie, ontvoering, zoektocht naar verdwenen stad, getekende 2D en 2.5D beelden, 3de persoon, point & click. Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige walkthrough. Beschrijving en review door Yvonne: Verhaal Mutropolis heeft een goed en logisch verhaal waarin alle onderdelen tot in de puntjes worden uitgewerkt. Er heeft zich een grote ramp voltrokken op aarde, waardoor mensen zijn uitgeweken naar de planeet Mars. 5000 jaar later keren ze terug naar aarde, waar een kleine groep is achtergebleven. Hoofdpersoon Henry Dijon is een jonge archeoloog, die onder de warrige teamleider Totel onderzoek doet. Hij bepaalt met een chronometer de ouderdom van voorwerpen. Soms zijn dat voorwerpen van na de ramp, maar de voorwerpen van vóór de ramp zijn het eigenlijke onderwerp. Totel is ervan overtuigd dat Mutropolis te vinden moet zijn, een stad waarvan over het algemeen wordt gedacht dat die, net als El Dorado of Atlantis, niet bestaat. De collega's van Henry zijn de iets lager gekwalificeerde Carlata en de georganiseerde Luc, de tweelingbroer van Micro. Micro doet vooral technisch werk. Met robot Max heeft hij een warme band. Max ziet eruit als een robotstofzuiger, verzamelt grondmonsters en verkent gebieden waar ze werken. Een belangrijke rol wordt gespeeld door Cobra, van wie al aan het begin duidelijk is dat ze onbetrouwbaar is en vooral Henry tegenwerkt. ![]() ![]() Op een gegeven moment vindt het team een toegangsdeur die naar Mutropolis lijkt te leiden. Als de groep erdoor gaat, wordt Totel ontvoerd door hond-god Seth. Die is ook op zoek naar Mutropolis en kan Totels aantekeningen goed gebruiken. Het is zaak Totel te vinden en dat vergt wat voorbereidingen. Tijdens die voorbereidingen komt Henry godin Isis tegen in vermomming. Zij wil ook naar Mutropolis om haar broer Seth te stoppen. Daarna komt de groep, zonder Cobra, maar mét Isis in de jungle terecht waarin Mutropolis zou liggen. Luc blijft achter in het kamp en Max en Luc onderzoeken grondmonsters in de jungle. Voordat Henry en Isis op zoek gaan naar Seth en Totel, moeten eerst wel de nodige problemen worden opgelost in het kamp. Daarna onderzoeken ze stranden, een tempel, een dorp met op aarde gebleven inwoners, het kamp van de hond-god Seth en meer. Ze vinden allerlei dingen, maken regen, reconstrueren gezichten en na behoorlijk wat problemen te hebben opgelost, vinden ze de toegang tot Mutropolis. Ook daar moeten problemen worden opgelost voor Totel gered is, Mutropolis gevonden wordt en Seth verslagen. Het verhaal is logisch van opbouw en lineair. Elke stap heeft gevolgen, die weer om nieuwe oplossingen vraagt. ![]() ![]() Karakters De figuurtjes zijn goed herkenbaar. Niet alleen door hun uiterlijk, maar ook door hun gedrag, dat goed kenbaar wordt gemaakt. Micro is een beetje bang zijn meer georganiseerde tweelingbroer teleur te stellen en zorgt goed voor robot Max en een proefdiertje dat hij kunstjes aanleert. Hij is zorgzaam van aard en aan het eind vindt hij een goddelijk, vals katje dat bij hem zal blijven. Carlata maakt zich zorgen om Totel die ze enorm bewondert en Isis heeft veel belangstelling voor Henry. Ze is heel nieuwgierig naar mensen en wil hun omgangsvormen begrijpen. Ze volgt Henry op de voet en houdt heel grappig haar hoofd wat gebogen om goed te zien waar Henry mee bezig is. Ze staat vaak te dicht bij Henry en dat verontrust hem, maar is grappig om te zien. Henry op zijn beurt, ziet Isis óók wel zitten. Isis gaat daarom uiteindelijk niet mee naar de godenwereld, maar blijft bij hem. De goed op haar gezondheid lettende Cobra is een kreng, maar ze voelt zich schuldig om wat ze Carlata heeft aangedaan. Dat is niet iets wat je op grond van het verhaal verwacht. Max heeft een mooie rol. Hij durft niet zo veel zonder de bemoedigende woorden van Micro en als hij in een gevaarlijke situatie terecht komt, is het ontroerend te zien hoe hij jammert van de 'pijn', maar wel doorgaat zijn taak uit te voeren. ![]() ![]() Humor Stap voor stap lossen Henry en Isis de problemen op, wat gepaard gaat met veel humor. De omslachtige manier waarop Micro een warmte-kouderegelaar beschrijft, de keer dat een proef bloot moet worden uitgevoerd, waardoor Isis er meteen van afziet en Henry de proef laat doen. De 'criminele' piloot die niet naar een andere sector van het gebied wil vertrekken, omdat hij daar te bekend is bij de politie, maar meteen een voorstel doet een gevonden voorwerp van hen te stelen. Het dansje dat Isis doet in de houding van Walk like an Egyption van The Bangles en het regendansje van Henry zijn geweldig om te zien. Een misdadiger staat op een wanted poster. Hij had een hondje slecht behandeld. Ernstig, want honden zijn een bedreigde diersoort! Het zijn allemaal voorbeelden van situaties waar je om moet glimlachen. Heel leuk is het ook als Max een opdracht uitvoert. De tekeningen zijn dan in pixelstijl en zijn computertje heeft een heel ouderwets scherm. Leuk is dan dat de voorwerpen in het gebied niet aangegeven worden met tekst, maar in enen en nullen. Ook is grappig dat de wetenschappers geen flauw benul hebben van wat iets betekent uit de tijd na de grote ramp, dus onze tijd. Zo dachten ze dat mensen in een achtbaanwagentje naar hun werk gingen. Ook over vakbondsleider Hoffa staat veel grappigs te lezen en Al Capone zou een quizmaster zijn geweest. Humor speelt een grote rol in dit adventure in zowel de tekeningen als in situaties en karakters. ![]() ![]() Beeld en animatie De tekeningen zijn goed, gedetailleerd en kleurrijk. Als het donker is, is het ook goed donker. Voorwerpen die daar te vinden zijn, blijken anders dan verwacht. Henry pakt per ongeluk Isis' arm, die hij abusievelijk voor een hendel aanziet. Het is wel zo dat de handjes in de lucht graaien naar een voorwerp en het voorwerp niet daadwerkelijk oppakken, maar dat is vaak het geval in adventures. De mondjes van de figuurtjes bewegen bij het spreken en hun ogen werken mee aan de mimiek. Ze lopen en bewegen goed en de ronde ellebogen horen bij de tekenstijl. Heel mooi is een scène waarin Cobra danst. Grote prachtig gekleurde tekeningen van haar hoofd en close-ups van haar dansende voetjes. Een lust voor het oog. Prachtig is ook een landschapje aan zee met een vogel en zeewier in verschillende kleuren. Ook de achtergrond heeft animatie: vliegjes, bewegingen op het computerscherm van Micro, die tijdens werktijd spelletjes speelt. Een ronddraaiende klok, een machine met een arm die beweegt, fluitende vogeltjes, een door een windstroom bewegend blaadje en dergelijke. Er zijn echter niet veel animaties in de achtergrond. ![]() ![]() Geluid Het spel begint met onheilspellende klanken en daarna losse technoklanken, die ook al onheilspellend klinken. Veel natrillend gezoem op een langzaam ritme, wat goed past bij het onheil dat dreigt: de ontvoering van teamleider Totel. De muziek varieert maar lijkt zich vaak te repeteren. Er is later een uptempo muziekstukje te horen van technoklanken, verder muziek als van een Hammondorgel met percussie. Dit stukje kan gaan irriteren als je het te lang aan laat staan. Op de achtergrond zijn gierende windgeluiden, computergeluidjes bij de chronometer en af en toe als gejuich klinkende tonen als Henry zijn geliefde troffel vindt. Je hoort het openen van deuren, het draaien aan knoppen, fluiten van vogels en dergelijke. Er ligt een groepje kittens te spinnen in de tuin. Ook hoor je de inventaris open gaan. De stemacteurs klinken goed. Vooral Totel komt heel natuurlijk over. Dorpsbewoner Clayton heeft een bekakte stem en Seth uiteraard een diepe onmenselijke stem, wat passend is bij een kwaadaardige hond-god. Dorpeling Harolyn spreekt in klanken, vaak klinkend als korte trompettonen. ![]() ![]() Puzzels Er zijn veel puzzels op te lossen. Over het algemeen zijn dat dialoog- en inventarispuzzels, waarvoor je meerdere stappen moet doen. Maar er is ook een regendansje waarvan je de pasjes in de juiste volgorde moet uitvoeren. Voor die pasjes moet je niet alleen voorwerpen vinden en natekenen, maar je moet ook uitzoeken wat figuurtje Harolyn zegt, dat in klanksymbolen spreekt. De puzzel waarbij Max een krokodil-god moet zien op te sluiten is wat lastiger, omdat het niet helemaal duidelijk is, waarom Max een bepaalde tussenstap moet zetten, maar je komt er wel uit en je krijgt bijna medelijden met de krokodil als die in zijn kooi zit opgesloten. Hij ziet er dan zó beteuterd uit! Verder zijn er puzzels waar je een lock-pick moet maken en gebruiken, de temperatuur moet laten dalen met behulp van te vinden voorwerpen, gezichten moet reconstrueren, een mummie soepeler moet maken door delen van zijn lichaam in een bepaalde volgorde aan te raken. Puzzels dus waarvoor je meerdere stappen moet doen en verschillende spullen moet vinden. Daarvan zijn er veel. De ene puzzel is wat moeilijker dan de andere. Via de site van de spelmakers is er echter een walkthrough te downloaden, dus vast kom je niet te zitten. Een hintfunctie is er niet, maar contact maken met de vriendelijke spelmakers is makkelijk. ![]() ![]() Conclusie Samengevat heeft dit traditionele, haast klassieke adventure een makkelijke spelbediening met een redelijke lengte, waardoor je er een tijdje mee bezig bent. Het heeft een autosave zodat je meteen kunt doorgaan met een afgesloten spel, maar er zijn ook veel spelen op te slaan. Het is grappig, logisch van verhaal en de puzzels zijn divers en gevarieerd. Het is niet zo geschikt voor mensen die een korte spanningsboog hebben of onervaren spelers, maar ook beginnelingen zullen de aantrekkingskracht van adventures ervaren. Voor hen die bekend zijn met adventures is Mutropolis een verzorgd en sympathiek spel en een aanrader om te spelen. Knap dat dit spel door slechts twee personen is gemaakt. Grotere plaatjes bekijken? Ga naar de screenshots. |